🔸ابعادسياسي - امنيتي كاهش جمعيت
🔹شکی نیست که عموم نظریه پردازان آمریکایی همچون کیسینجر، هانتینگتون و برژینسکی درباره کاهش جمعیت کشورهای رقیب آمریکا، کشورهای در حال توسعه، کشورهای مسلمان و ایران به نظریه پردازی پرداخته و در مقام عمل نیز دولت آمریکا از سال 1970 به بعد طرحها و بودجههای فراوانی را به کار گرفته است. هانتینگتون خطر مسلمانان را بواسطه پویایی جمعیت، فراتر از چین دانسته و با طرح 1975 کیسینجر ، دول غربی ضمن تأکید بر افزایش جمعیت خود، پروژه کاهش جمعیت سایر کشورها را با استفاده از اهرم نهادهای مرتبط با سازمان ملل به کار گرفتند. نهادهايي همچون سازمان سيا، پنتاگون، ارتش امريكا و اكثر نهادهاي سازمان ملل مسائل جمعيتي ايران را رصد و مطالعه مي كنند. به منظور نشان دادن اهميت كاهش جمعيت و نقش آن در حوزه امنيتي- سياسي فقط به اظهارات برخي از پژوهشگران معاند بسنده مي کنيم:
🔹برژينسكي در مصاحبه با وال استريت ژورنال در سال 2011 سران ايالات متحده را از حمله نظامي به ايران منع كرده و با خوشحالي سفارش مي¬كند تنها يك بازي نسبتا طولاني با تهران داشته باشيد و گفتگوها را با تهران ادامه دهيد، زيرا هرم هاي جمعيتي اندكي به زمان احتياج دارد و اين وضعيت جمعيتي به ضرر رژيم ايران است.
🔹جک گلدستون جمعیت شناس آمریکایی و پدر علم جمعیت شناسی سیاسی، وضعیت جمعیتی ایران را برای آمریکا بسیار خوشایند پیش بینی میکند.
🔹خانم ملیندا گیتس (همسر بیل گیتس) بی آنکه به نقش انجمن گیتس در کاهش جمعیت ایران اشاره کند با خرسندي سقوط جمعیتی ایران را در طول تاریخ جهان بی سابقه میداند. گفتنی است این انجمن از ثروتمندترین نهادهایی است که داروها و واکسنهای عقیم کننده را در قالب کمکهای خیریه پزشکی و بهداشتی به کشورها ارسال میکند.
🔹 فیلیپ جنکینز دانشمند آمریکایی (استاد مطالعات تاریخی): پس از یک تحلیل علمی در همبستگی سطح دینداری جوامع با کم فرزندی، به تحلیل شعار فرزند کمتر زندگی بهتر در ایران پرداخته و آن را عامل گسست خانواده و روابط آزاد جنسی دانسته و با خرسندی اعلام میدارد غیرعادیترین افت جمعیت در ایران رخ داده و این امر برای ما مثبت است و در این صورت تغییر نظام ایران بسیار ریشهای تر رخ خواهد داد.
🔹فیلیب لانگ من میگوید: ایران تحت حکومت روحانیت اسلامی به طور کامل دو سوم از سطح باروری خود را کاست و اکنون با سطح باروری کمتر از حد جایگزینی قادر به حفظ جمعیت در طول زمان نخواهد بود.
@mhgolkar
✅طرح مساله نقطه مرکزی نهضت سیدالشهدا علیه السلام
📌در مباحث گذشت تبیین گردید که هدف از قیام امام حسین علیه السلام تمدن سازی دینی است و امام حسین علیه السلام برنامه نهضت خود را برای تحقق تمدن توحیدی در جامعه هدف گذاری نموده اند.
🏁در محور بعد این نکته مشخص گردید که شروع قیام امام حسین علیه السلام برای تحقق این هدف تشکیل حکومت اسلامی است.
⁉️حال مسئلهای که مطرح میشود این است که اگر امام حسین علیه السلام به دنبال تحقق تمدن دینی در جامعه اسلامی است نقطه مرکزی نهضت خود را چه چیزی معرفی نموده است که اگر آن محقق بشود تمدن دینی در جامعه عملیاتی می گردد؟
❓به تعبیر دیگر روح حاکم به نهضت ابی عبدالله علیه السلام برای تحقق تمدن دینی چیست؟
❓و به عبارت دیگر راهبرد مرکزی قیام سیدالشهدا علیه السلام برای رسیدن به این هدف چیست؟
💬 با توجه به فرمایشات امام حسین علیه السلام پاسخ این مسئله را ارسال فرمایید.
@mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
✅طرح مساله نقطه مرکزی نهضت سیدالشهدا علیه السلام 📌در مباحث گذشت تبیین گردید که هدف از قیام امام حسی
💬پاسخ یکی از سروران
🌸 بنظر بنده نقطه مرکزی قیام امان حسین حفظ اسلان بوده است در این زمینه یکی از سخنان عمیق و رسا در بیان چرایی قیام عاشورا خطبه ایشان در منا است. برای ایراد این خطبه تمام بزرگان مسلمانان را دعوت کردند و بیش از ۷۰۰ نفر جمع شدند اما در ابتدا اشاره کرد که سخنان مرا بنویسد و در شهرهای خود و در بین جمعیت مطمن منتشر کنی سپس فرمودند «من نگرانم که دین خدا منقرض شود و چیزی از دین خدا نماند. می بینید که این طاغوت چگونه با ما و شیعیان ما رفتار می کند»
@mhgolkar
📩 پاسخ یکی دیگر از سروران؛
🍃 روح حاکم این است که ظلم در میان مردم از بین برود؛ بدی، فساد، اختلاف، فقر و جهل از بین برود. بشر به خوشبختی کامل برسد و بنده کامل خدا بشود.
با تشکر از کانال فوقالعاده خوب و مفیدتون
@mhgolkar
📨 جواب یکی دیگر از بزرگواران ؛
📜 در پاسخ به نظر دوستمون که فرمودند نقطه مرکزی مبارزه با ظلمه باید بگم که نگاه امام، آزادی از یوغ ستم حاکم ستمکار تنها حرکتی سیاسی- اجتماعی نیست بلکه حرکتی است در راستای بازگشت به سرشت و خوی اصیل انسانی. از اینرو، تنها در یک جامعه آزاد از ستم ظالمان است که میتوان شاهد آزادی، عزت و کرامت ذاتی و به فرجام شکوفایی استعدادهای انسانی بود. اتفاقا همین پیام وجودی بود که قیام حسینی را از مرزهای جغرافیایی و زمانی خود فراتر برد و آن را تا به اکنون الگوی قیامها و جنبشهای سیاسی و اجتماعی معاصر در جهان اسلام قرار داد.
پس روح حاکم بر قیام امام حسبن بازگشت به فطرت انسانی است.
جا دارد بنده هم از مطالب زیبا و پر محتواتون تشکر کنم
@mhgolkar
تعدادی از پاسخهای دوستان خیلی نزدیک و شبیه بهمه لذا از هر دسته جواب یک نظر را در کانال منعکس میکنیم و از بقیه سرورانی که پاسخشون در کانال گزاشته نشده عذر خواهی میکنم
منتظر پاسخ بقیه سروران هستیم
📥پاسخی متفاوت از یکی از اساتید بزرگوار
📃 انچه به ذهن بنده میرسه اینه که از موضع گیری های امام در مواقع مقتضی، مکاتبات، وصایا، سخنان، خطبه ها و نیز بررسی های روایی و تاریخی و حتی متون زیارتی برمی آید که مهم ترین عامل در عاشورای سال شصت و یکم هجری موضوع اساسی و بنیانی امر به معروف و نهی از منکر می باشد و اصولاً همین ویژگی ارزش نهضت را ارتقا داده و به موجب آن شایستگی پیدا کرده است.
@mhgolkar
📬پاسخ یکی دیگر از اساتید بزرگوار دانشگاه
📄با سلام و عرض ادب خدمت استاد گلکار بزرگوار و تشکر از کانال بسیار پر محتوا و خوبتون که از اول دنبال کردم
و اعتراف به اینکه هیچ جا تا بحال ندیده بودم از این زاویه به مسائل نگاه کنند مخصوصا نگاه سیستمی به قیام امام حسین علیه السلام
با توجه به تحقیق و تفحصی که برای پاسخ به این سوال در مدت محدودی که امروز داشتم کردم چند نکته بنظرم نکات اصلی قیامه ولی اینکه کدامیک نقطه مرکزی هست را شما باید بفرمائید
در بعضی از روایات امر به معروف و نهی از متکر تایید شده
در بعضی از روایات احیای سنت پیامبر تایید شده
در بعضی از روایات مبارزهذبا ظلم و فساد ذکر شده
ولی راهبرد اصلی چیست را منتظریم بفرمائید 😁😁
با تشکر از زحماتتون که برای تولید این مفاهیم میکشید🙏🙏🙏🙏
@mhgolkar
📥نظر یکی دیگر از سروان
📑 سلام و عرض ادب و خداقوت خدمت شما استاد گرامی و همه همراهان کانال خوبتون
به نظرم نقطه مرکزی قیام اون چیزی هست که در اسلام آن زمان وارونه شده بود. یعنی هر چه هنجار بود به ناهنجار و ناهنجارها به هنجار تبدیل شده بود.
اینکه در راس حکومت فرد فاسقی قرار بگیرد که علنا مرتکب کبیره می شود و کسی جرات ندارد علیه او حرف بزند یعنی یک روحیه مهم در مسلمانان مرده است و آن روحیه امر به معروف و نهی از منکر است واجبی ک بنابر روایات وارده اگر در جامعه اسلامی ترک شد آن جامعه بدست نااهلان می افتد و امام به عنوان خلیفه خدا در روی زمین و به عنوان کسی که بار عصمت بر دوش می کشد نمی تواند در مقابل این داستان ساکت بماند.
امام می توانست با یزید بیعت کند و بعد هم در گوشه ای ب تبلیغ دین بپردازد اما در جامعه ای که روح ندارد تبلیغ دین بی فایده است و این روح مجددا زمانی به کالبد جامعه برمی گردد که روحیه پذیرش منکر در مردم از بین برود.
ببخشید اطاله کلام شد
@mhgolkar
💌نظر یکی از اساتید بزرگوار حوزه
📃بسمه تعالی سلام وادب محضر برادر ارجمند فاضل اندیشمند جناب آقای گلکار عزیز
📃 آنچه به ذهن حقیر میرسد اینکه مهم ترین عامل در عاشورای سال شصت و یکم هجری موضوع اساسی و بنیانی اصل اسلام بود و مابقی امور که در کلمات وخطبه ها و....آمده مثل امر به معروف و نهی از منکر وغیره همه از میوههای اسلام راستین می باشد
چون در محل بحث امکان اظهار نظر نبود مختصراً اینجا پیام دادم ،از نکات مطرح شده استفاده میبرم ممنون نوروزی
@mhgolkar
با سلام ادب و احترام خدمت همه سروران و بزرگواران که در بحث شرکت نمودند و همه عزیزانی که مطالعه فرمودند
تمام نکات و مباحثی که دوستان ارائه فرمودند و بنده سعی کردم از هر دسته از مطالب یک نمونه را در کانال قرار دهم نسبت به قیام امام حسین علیه السلام صحیح است ولیکن خاصیت نگاه سیستمی به مباحث این است که هر کدام از این مفاهیم در محل و جایگاه خود در یک نظام سیستمی قرار بگیرد
به عنوان مثال اینکه امام حسین علیه السلام در قیام خود امر به معروف و نهی از منکر را بیان فرمودند کاملاً صحیح است اما آیا این موضوع مثلاً هدف از قیام است یا نقطه شروع قیام است یا نقطه مرکزی قیام است یا برنامه حرکت در قیام است یا نتیجه و خروجی قیام است
یا موارد دیگر مثل مبارزه با ظلم و فساد و حفظ اسلام دقیقاً جایگاه این مفاهیم در قیام امام حسین کجاست؟
و الان در مقام کشف نقطه مرکزی و مرکز ثقل قیام ابی عبدالله علیه السلام کدام یک از مفاهیمی که امام حسین علیه السلام بیان فرمودند نقطه مرکزی قیام امام حسین علیه السلام قرار گرفته است دوستان روی این نکته تأمل کنند و پاسخ و عنایت بفرمایید انشاالله تا ساعات دیگر پاسخ پیشنهادی خدمت عزیزان ارائه خواهد گردید
@mhgolkar
✅سند اول
✔️ تبیین نقطه مرکزی قیام امام حسین علیه السلام :
سبک زندگی اسلامی (فرهنگسازی دینی)
🏴وصيّت حضرت به محمّد بن حنفيّه
و در وقتي كه آن حضرت ميخواستند از مدينه منوّره به مكّه مكرّمه حركت كنند، وصيّتنامهاي نوشته و آن را به خاتم خود ممهور• نمودند؛ و سپس آن را پيچيده و به برادر خود محمّدبن حنفيّه تسليم نمودند. و پس از آن با او وداع نموده و در جوف• شب سوّم شعبان سنه شصت هجري با جميع اهل بيت خود به سمت مكّه رهسپارشدند. و آن وصيّت چنيناست:
📚 بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. هَذَا مَا أَوْصَي بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِيطَالِبٍ إلَي أَخِيهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّه:
إنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ. وَأَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّي اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَأَنَّ الْجَنَّه وَالنَّارَ حَقٌّ. وَأَنَّ السَّاعَه ءَاتِيَه لَا رَيْبَ فِيهَا. وَأَنَّ اللَهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ.
إنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلَابَطِرًا وَلَامُفْسِدًا وَلَاظَالِمًا وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصْلَاحِ فِي أُمَّه جَدِّي مُحَمَّدٍ صَلَّي اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ؛ أُرِيدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَي عَنِ الْمُنْكَرِ، وَأَسِيرَ بِسِيرَه جَدِّي وَسِيرَه أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليهالسلام.
فَمَنْ قَبِلَنِي بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَهُ أَوْلَي بِالْحَقِّ، وَمَنْ رَدَّ عَلَيَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّي يَقْضِيَ اللَهُ بَيْنِي وَبَيْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ؛ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ.
وَ هَذِهِ وَصِيَّتِي إلَيْكَ يَا أَخِي؛ وَمَا تَوْفِيقِي إلَّا بِاللَهِ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإلَيْهِ أُنِيبُ. وَالسَّلَامُ عَلَيْكَ وَعَلَي مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَي. وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّه إلَّا بِاللَهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
🌸 بسم الله الرّحمن الرّحيم. اينست آن وصيّتي كه حسينبنعليّ بن أبيطالب به برادرش: محمّد"بن حنفیه" كه معروف به "محمد"ابن حنفيّه است مينمايد:
حقّاً حسين بن عليّ گواهي ميدهد كه هيچ معبودي جز خداوند نيست؛ اوست يگانه كه انباز و شريك ندارد. و بدرستيكه محمّد صلّي الله عليه وآله، بنده او و فرستاده اوست كه به حقّ از جانب حقّ آمده است.
و اينكه بهشت و جهنّم حقّ است، و ساعت قيامت فرا ميرسد و در آن شكّي نيست. و اينكه خداوند تمام كساني را كه در قبرها هستند برميانگيزاند.
من خروج نكردم از براي تفريح و تفرّج•؛ و نه از براي استكبار و بلندمنشي، و نه از براي فساد و خرابي، و نه از براي ظلم و ستم و بيدادگري! بلكه خروج من براي اصلاح امّت جدّم محمّد صلّي الله عليه وآله ميباشد.
من ميخواهم امر به معروف نمايم، و نهي از منكر كنم؛ و به سيره و سنّت جدّم، و آئين و روش پدرم عليّ بن أبي طالب عليه السّلام رفتار كنم.
پس هر كه مرا بپذيرد و به قبولِ حقّ قبول كند، پس خداوند سزاوارتر است به حقّ.
و هر كه مرا در اين امر ردّ كند و قبول ننمايد، پس من صبر و شكيبائي پيشه ميگيرم، تا آنكه خداوند ميان من و ميان اين جماعت، حكم به حقّ فرمايد؛ و اوست كه از ميان حكم كنندگان مورد اختيار است.
و اين وصيّت من است به تو اي برادر! و تأييد و توفيق من نيست مگر از جانب خدا؛ بر او توكّل كردم، و به سوي او بازگشت مينمايم. و سلام بر تو و بر هر كه از هدايت پيروي نمايد.
و هيچ جنبش و حركتي نيست، و هيچ قوّه و قدرتي نيست؛ مگر به خداوند بلند مرتبه و بزرگ.»
📗 لمعات الحسین مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه صفحه 16 به نقل از نفس المهموم صفحه 45
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تحلیل_تمدنی_عاشورا
#به_تو_از_دور_سلام
@mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیین نقطه مرکزی قیام سیدالشهداء علیه السلام : سبک زندگی اسلامی (فرهنگسازی دینی)
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تحلیل_تمدنی_عاشورا
#به_تو_از_دور_سلام
@mhgolkar
📌نقطه مرکزی قیام سیدالشهداء علیه السلام :
سبک زندگی اسلامی (فرهنگسازی دینی )
✅سند دوم
🕌امام حسين در نامهاي به جمعي از بزرگان بصره، هدف از قيام بر ضد حکومت يزيد را احياي سنت پيامبر بيان ميفرمايد:
📚 و أنا اَدْعُوکُمْ إلي کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِيِّهَِ فَإنَّ السُّنَّةَ قَدْ أمِيتَتْ
📃 من شما را به کتاب خدا و سنت پيامبرش فرا ميخوانم؛ چرا که اين گروه سنت پيامبر را از بين بردهاند.
📗تاريخ طبري، ج5، ص357
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تحلیل_تمدنی_عاشورا
#به_تو_از_دور_سلام
@mhgolkar
📌تحلیل روایات نقطه مرکزی قیام سیدالشهداء علیه السلام :
ایجاد سبک زندگی اسلامی (فرهنگسازی دینی )
✅ با توجه به اینکه در مرحله هدف از قیام امام حسین تبیین گردید که هدف قیام امام حسین علیه السلام تمدن سازی دینی در جامعه است و نقطه شروع تمدن سازی دینی تشکیل حکومت اسلامی توسط ابی عبدالله علیه السلام است برای تحقق این هدف تمرکز امام حسین علیه السلام و نقطه مرکزی نهضت سید الشهدا علیه السلام روی اصلاح فرهنگ زندگی مردم بود
در زمانی که سبک زندگی مردم نسبت به سبک زندگی زمان پیغمبر و زمان امیرالمومنین علی علیه السلام تغییر کرده بود و فرهنگ زندگی مردم از فرهنگ دینی و الهی زمان پیغمبر فاصله رفته بود امام حسین علیه السلام در روایات متعددی احیای سنت پیغمبر و سنت امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان نقطه مرکزی تمدن سازی دینی خود تبیین فرمودند
و البته این امر بر اساس منطق و قواعد تمدنسازی قابل توحیه است؛ چرا که هر تمدنی بخواهد شکل بگیرد بر اساس نظام ها و سیستم ها و ساختار هایی است که زندگی مردم را شکل می دهد و اصولا تجلی و نمود هر تمدنی در فرهنگ و سبک زندگی مردمان آن تمدن خود را مینمایاند
لذا با احیای سنت پیغمبر در واقع فرهنگ سازی دینی و اصلاح سبک زندگی اسلامی توسط امام حسین علیه السلام انجام می گیرد تا بتوان به تمدن دینی برخاسته از حاکمیت توحید در جامعه رسید.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تحلیل_تمدنی_عاشورا
#به_تو_از_دور_سلام
@mhgolkar
♻️طرح مساله برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام
🕌 در مراحل قبل تبیین گردید که هدف از نهضت ابی عبدالله علیه السلام تمدن سازی دینی توسط سیدالشهدا علیه السلام است همچنین مشخص شد نقطه شروع رسیدن به این هدف توسط امام حسین علیه السلام تشکیل حکومت اسلامی است در مرحله سوم مشخص گردید که نقطه مرکزی و مرکز ثقل نهضت ابی عبدالله علیه السلام برای تمدن سازی دینی ایجاد فرهنگ و سبک زندگی اسلامی در جامعه است
❓ مسئلهای که مطرح میشود این است امام حسین علیه السلام در عمل چه راهکار و برنامه حرکتی را انتخاب فرمودند تا فرهنگ جدشان و فرهنگ اسلام را در جامعه پیاده سازی نمایند به تعبیر دیگر برنامه حرکت امام حسین علیه السلام برای احیای سنت پیامبر و فرهنگ سازی دینی و ایجاد سبک زندگی اسلامی در جامعه چه بود؟
با نگاه کشف نظام و با رویکرد سیستمی باتوجه به روایاتی که خدمت سروران ارائه گردید و روایات دیگری که در دسترس عزیزان است پاسخ این مسئله را بفرمایید
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تحلیل_تمدنی_عاشورا
#به_تو_از_دور_سلام
@mhgolkar
📌نظر یکی از سروران:
✋سلام علیکم و تشکر از موضوع جالب و رویکرد جدیدی که برای پرداختن به این موضوع انتخاب کردید
🌸 در یکی از منازلِ بینِ راه، امام حسین (علیه السّلام) ایستاد خطبه خواند: اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ رَسولَ الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ قالَ مَن رَأَى سُلطاناً جائِراً مُستَحِلّاً لِحُرُمِاتِ الله ناکِثاً لِعَهدِ الله ... یَعمَلُ فی عِبادِ الله بِالجَورِ وَ العُدوانِ و لَم یُغیِّرُ عَلَیهِ بِقَولٍ وَ لا فِعلٍ کانَ حَقّاً عَلَى الله اَن یُدخِلَهُ مَدخَلَه.
♨️ این خطاب، خطاب به ما هم هست. خطاب به مؤمنین نیست، خطاب به آن عدّهی همراهان فقط نیست؛ خطاب به بشریّت است، نه فقط در آن زمان، در همهی زمانها تا امروز. از قول پیغمبر نقل میکند، امام دارد برنامه حرکت خودش را بیان میکند؛ میگوید من دارم به حرف پیغمبر عمل میکنم، پیغمبر به من دستور داده که این کار را بکنم
پس برنامه حرکت اطاعت از رسول خدا و دین خداست
با تشکر از زحمتی که برای کانال میکشید
@mhgolkar
📌نظر و لطف یکی از اساتید بزرگوار دانشگاه:
✋سلام و تشکر از دوست و همکار عزیزم استاد گلکار بزرگوار بنده مفصّل یک وقتی راجع به تبیین حرکت اباعبدالله تحقیق کردهام؛ بعضی میگویند امام حسین علیه السّلام حرکت کرد که قدرت را بگیرد
از مردمان مؤمن هم این حرف را میزنند بنظر بنده اشتباه میکنند؛ بعضی هم میگویند حرکت کرد تا شهید بشود. من میگویم حرکت کرد تا وظیفه را انجام بدهد؛ منتها در راه انجام وظیفه، یک احتمال این است که آدم به قدرت برسد، چه عیب دارد؟ یک احتمال این است که انسان شهید بشود، چه عیب دارد؟ مقصود این است که ما بتوانیم این عمل را انجام بدهیم، این وظیفه را انجام بدهیم؛ برنامه حرکت امام این است.
🙏امیدوارم دانشگاه ها با از بین رفتن این بلا زودتر باز بشه و بتونیم دوباره حضوری زیارتتون کنیم در نهایت از خدا میخواهم خیر دنیا و آخرت نصیبتون کنه التماس دعا
@mhgolkar