eitaa logo
نگرشی نو به دین تمدنساز
1هزار دنبال‌کننده
845 عکس
411 ویدیو
112 فایل
🗃مباحث کانال در سه لایه🗞: 🏷1_تخصصی🔍 🏷 2_ طلاب و دانشجویان🔍 🏷3_ عموم🔍 🗃در قالب سیستم های دینی🗞 📝توسط استادو محقق حوزه ودانشگاه آقای گل کار🔍 🗃ارتباط با مدیریت↓ @golkar_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام ادب و احترام خدمت همه سروران و بزرگواران که در بحث شرکت نمودند و همه عزیزانی که مطالعه فرمودند تمام نکات و مباحثی که دوستان ارائه فرمودند و بنده سعی کردم از هر دسته از مطالب یک نمونه را در کانال قرار دهم نسبت به قیام امام حسین علیه السلام صحیح است ولیکن خاصیت نگاه سیستمی به مباحث این است که هر کدام از این مفاهیم در محل و جایگاه خود در یک نظام سیستمی قرار بگیرد به عنوان مثال اینکه امام حسین علیه السلام در قیام خود امر به معروف و نهی از منکر را بیان فرمودند کاملاً صحیح است اما آیا این موضوع مثلاً هدف از قیام است یا نقطه شروع قیام است یا نقطه مرکزی قیام است یا برنامه حرکت در قیام است یا نتیجه و خروجی قیام است یا موارد دیگر مثل مبارزه با ظلم و فساد و حفظ اسلام دقیقاً جایگاه این مفاهیم در قیام امام حسین کجاست؟ و الان در مقام کشف نقطه مرکزی و مرکز ثقل قیام ابی عبدالله علیه السلام کدام یک از مفاهیمی که امام حسین علیه السلام بیان فرمودند نقطه مرکزی قیام امام حسین علیه السلام قرار گرفته است دوستان روی این نکته تأمل کنند و پاسخ و عنایت بفرمایید انشاالله تا ساعات دیگر پاسخ پیشنهادی خدمت عزیزان ارائه خواهد گردید @mhgolkar
✅سند اول ✔️ تبیین نقطه مرکزی قیام امام حسین علیه السلام : سبک زندگی اسلامی (فرهنگسازی دینی) 🏴وصيّت‌ حضرت‌ به‌ محمّد بن‌ حنفيّه‌ و در وقتي‌ كه‌ آن‌ حضرت‌ مي‌خواستند از مدينه‌ منوّره‌ به‌ مكّه‌ مكرّمه‌ حركت‌ كنند، وصيّت‌نامه‌اي‌ نوشته‌ و آن‌ را به‌ خاتم‌ خود ممهور• نمودند؛ و سپس‌ آن‌ را پيچيده‌ و به‌ برادر خود محمّدبن‌ حنفيّه‌ تسليم‌ نمودند. و پس‌ از آن‌ با او وداع‌ نموده‌ و در جوف‌• شب‌ سوّم‌ شعبان‌ سنه‌ شصت‌ هجري‌ با جميع‌ اهل‌ بيت‌ خود به‌ سمت‌ مكّه‌ رهسپارشدند. و آن‌ وصيّت‌ چنين‌است: 📚 بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. هَذَا مَا أَوْصَي‌ بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌طَالِبٍ إلَي‌ أَخِيهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّه: إنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ. وَأَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَأَنَّ الْجَنَّه وَالنَّارَ حَقٌّ. وَأَنَّ السَّاعَه ءَاتِيَه لَا رَيْبَ فِيهَا. وَأَنَّ اللَهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي‌ الْقُبُورِ. إنِّي‌ لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلَابَطِرًا وَلَامُفْسِدًا وَلَاظَالِمًا وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصْلَاحِ فِي‌ أُمَّه جَدِّي‌ مُحَمَّدٍ صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ؛ أُرِيدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَي‌ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَأَسِيرَ بِسِيرَه جَدِّي‌ وَسِيرَه أَبِي‌ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌ طَالِبٍ عليه‌السلام. فَمَنْ قَبِلَنِي‌ بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَهُ أَوْلَي‌ بِالْحَقِّ، وَمَنْ رَدَّ عَلَيَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّي‌ يَقْضِيَ اللَهُ بَيْنِي‌ وَبَيْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ؛ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ. وَ هَذِهِ وَصِيَّتِي‌ إلَيْكَ يَا أَخِي‌؛ وَمَا تَوْفِيقِي‌ إلَّا بِاللَهِ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإلَيْهِ أُنِيبُ. وَالسَّلَامُ عَلَيْكَ وَعَلَي‌ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَي‌. وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّه إلَّا بِاللَهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ 🌸 بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحيم‌. اينست‌ آن‌ وصيّتي‌ كه‌ حسين‌بن‌عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ به‌ برادرش‌: محمّد"بن حنفیه" كه‌ معروف‌ به‌ "محمد"ابن‌ حنفيّه‌ است‌ مي‌نمايد: حقّاً حسين‌ بن‌ عليّ گواهي‌ مي‌دهد كه‌ هيچ‌ معبودي‌ جز خداوند نيست‌؛ اوست‌ يگانه‌ كه‌ انباز و شريك‌ ندارد. و بدرستيكه‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌، بنده‌ او و فرستاده‌ اوست‌ كه‌ به‌ حقّ از جانب‌ حقّ آمده‌ است‌. و اينكه‌ بهشت‌ و جهنّم‌ حقّ است‌، و ساعت‌ قيامت‌ فرا مي‌رسد و در آن‌ شكّي‌ نيست‌. و اينكه‌ خداوند تمام‌ كساني‌ را كه‌ در قبرها هستند برمي‌انگيزاند. من‌ خروج‌ نكردم‌ از براي‌ تفريح‌ و تفرّج‌•؛ و نه‌ از براي‌ استكبار و بلندمنشي‌، و نه‌ از براي‌ فساد و خرابي‌، و نه‌ از براي‌ ظلم‌ و ستم‌ و بيدادگري‌! بلكه‌ خروج‌ من‌ براي‌ اصلاح‌ امّت‌ جدّم‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ مي‌باشد. من‌ مي‌خواهم‌ امر به‌ معروف‌ نمايم‌، و نهي‌ از منكر كنم‌؛ و به‌ سيره‌ و سنّت‌ جدّم‌، و آئين‌ و روش‌ پدرم‌ عليّ بن‌ أبي‌ طالب‌ عليه‌ السّلام‌ رفتار كنم‌. پس‌ هر كه‌ مرا بپذيرد و به‌ قبولِ حقّ قبول‌ كند، پس‌ خداوند سزاوارتر است‌ به‌ حقّ. و هر كه‌ مرا در اين‌ امر ردّ كند و قبول‌ ننمايد، پس‌ من‌ صبر و شكيبائي‌ پيشه‌ مي‌گيرم‌، تا آنكه‌ خداوند ميان‌ من‌ و ميان‌ اين‌ جماعت‌، حكم‌ به‌ حقّ فرمايد؛ و اوست‌ كه‌ از ميان‌ حكم‌ كنندگان‌ مورد اختيار است‌. و اين‌ وصيّت‌ من‌ است‌ به‌ تو اي‌ برادر! و تأييد و توفيق‌ من‌ نيست‌ مگر از جانب‌ خدا؛ بر او توكّل‌ كردم‌، و به‌ سوي‌ او بازگشت‌ مي‌نمايم‌. و سلام‌ بر تو و بر هر كه‌ از هدايت‌ پيروي‌ نمايد. و هيچ‌ جنبش‌ و حركتي‌ نيست‌، و هيچ‌ قوّه‌ و قدرتي‌ نيست‌؛ مگر به‌ خداوند بلند مرتبه‌ و بزرگ‌.» 📗 لمعات الحسین مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه صفحه 16 به نقل از نفس المهموم صفحه 45 @mhgolkar
📌نقطه مرکزی قیام سیدالشهداء علیه السلام : سبک زندگی اسلامی (فرهنگسازی دینی ) ✅سند دوم 🕌امام حسين در نامه‌اي به جمعي از بزرگان بصره، هدف از قيام بر ضد حکومت يزيد را احياي سنت پيامبر بيان مي‌فرمايد: 📚 و أنا اَدْعُوکُمْ إلي کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِيِّهَِ فَإنَّ السُّنَّةَ قَدْ أمِيتَتْ 📃 من شما را به کتاب خدا و سنت پيامبرش فرا مي‌خوانم؛ چرا که اين گروه سنت پيامبر را از بين برده‌اند. 📗تاريخ طبري، ج5، ص357 @mhgolkar
📌تحلیل روایات نقطه مرکزی قیام سیدالشهداء علیه السلام : ایجاد سبک زندگی اسلامی (فرهنگسازی دینی ) ✅ با توجه به اینکه در مرحله هدف از قیام امام حسین تبیین گردید که هدف قیام امام حسین علیه السلام تمدن سازی دینی در جامعه است و نقطه شروع تمدن سازی دینی تشکیل حکومت اسلامی توسط ابی عبدالله علیه السلام است برای تحقق این هدف تمرکز امام حسین علیه السلام و نقطه مرکزی نهضت سید الشهدا علیه السلام روی اصلاح فرهنگ زندگی مردم بود در زمانی که سبک زندگی مردم نسبت به سبک زندگی زمان پیغمبر و زمان امیرالمومنین علی علیه السلام تغییر کرده بود و فرهنگ زندگی مردم از فرهنگ دینی و الهی زمان پیغمبر فاصله رفته بود امام حسین علیه السلام در روایات متعددی احیای سنت پیغمبر و سنت امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان نقطه مرکزی تمدن سازی دینی خود تبیین فرمودند و البته این امر بر اساس منطق و قواعد تمدنسازی قابل توحیه است‌؛ چرا که هر تمدنی بخواهد شکل بگیرد بر اساس نظام ها و سیستم ها و ساختار هایی است که زندگی مردم را شکل می دهد و اصولا تجلی و نمود هر تمدنی در فرهنگ و سبک زندگی مردمان آن تمدن خود را می‌نمایاند لذا با احیای سنت پیغمبر در واقع فرهنگ سازی دینی و اصلاح سبک زندگی اسلامی توسط امام حسین علیه السلام انجام می گیرد تا بتوان به تمدن دینی برخاسته از حاکمیت توحید در جامعه رسید. @mhgolkar
ادامه تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی 👇
♻️طرح مساله برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام 🕌 در مراحل قبل تبیین گردید که هدف از نهضت ابی عبدالله علیه السلام تمدن سازی دینی توسط سیدالشهدا علیه السلام است همچنین مشخص شد نقطه شروع رسیدن به این هدف توسط امام حسین علیه السلام تشکیل حکومت اسلامی است در مرحله سوم مشخص گردید که نقطه مرکزی و مرکز ثقل نهضت ابی عبدالله علیه السلام برای تمدن سازی دینی ایجاد فرهنگ و سبک زندگی اسلامی در جامعه است ❓ مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است امام حسین علیه السلام در عمل چه راهکار و برنامه حرکتی را انتخاب فرمودند تا فرهنگ جدشان و فرهنگ اسلام را در جامعه پیاده سازی نمایند به تعبیر دیگر برنامه حرکت امام حسین علیه السلام برای احیای سنت پیامبر و فرهنگ سازی دینی و ایجاد سبک زندگی اسلامی در جامعه چه بود؟ با نگاه کشف نظام و با رویکرد سیستمی باتوجه به روایاتی که خدمت سروران ارائه گردید و روایات دیگری که در دسترس عزیزان است پاسخ این مسئله را بفرمایید @mhgolkar
📌نظر یکی از سروران: ✋سلام علیکم و تشکر از موضوع جالب و رویکرد جدیدی که برای پرداختن به این موضوع انتخاب کردید 🌸 در یکی از منازلِ بینِ راه، امام حسین (علیه السّلام) ایستاد خطبه خواند: اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ رَسولَ الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ قالَ مَن رَأَى سُلطاناً جائِراً مُستَحِلّاً لِحُرُمِاتِ الله ناکِثاً لِعَهدِ الله ... یَعمَلُ فی عِبادِ الله بِالجَورِ وَ العُدوانِ و لَم یُغیِّرُ عَلَیهِ بِقَولٍ وَ لا فِعلٍ کانَ حَقّاً عَلَى الله اَن یُدخِلَهُ مَدخَلَه. ♨️ این خطاب، خطاب به ما هم هست. خطاب به مؤمنین نیست، خطاب به آن عدّه‌ی همراهان فقط نیست؛ خطاب به بشریّت است، نه فقط در آن زمان، در همه‌ی زمانها تا امروز. از قول پیغمبر نقل میکند، امام دارد برنامه حرکت خودش را بیان میکند؛ میگوید من دارم به حرف پیغمبر عمل میکنم، پیغمبر به من دستور داده که این کار را بکنم پس برنامه حرکت اطاعت از رسول خدا و دین خداست با تشکر از زحمتی که برای کانال میکشید @mhgolkar
📌نظر و لطف یکی از اساتید بزرگوار دانشگاه: ✋سلام و تشکر از دوست و همکار عزیزم استاد گلکار بزرگوار بنده مفصّل یک وقتی راجع ‌به تبیین حرکت اباعبدالله تحقیق کرده‌ام؛ بعضی میگویند امام حسین علیه ‌السّلام حرکت کرد که قدرت را بگیرد از مردمان مؤمن هم این حرف را میزنند بنظر بنده اشتباه میکنند؛ بعضی هم میگویند حرکت کرد تا شهید بشود. من میگویم حرکت کرد تا وظیفه‌ را انجام بدهد؛ منتها در راه انجام وظیفه، یک احتمال این است که آدم به قدرت برسد، چه عیب دارد؟ یک احتمال این است که انسان شهید بشود، چه عیب دارد؟ مقصود این است که ما بتوانیم این عمل را انجام بدهیم، این وظیفه را انجام بدهیم؛ برنامه حرکت امام این است. 🙏امیدوارم دانشگاه ها با از بین رفتن این بلا زودتر باز بشه و بتونیم دوباره حضوری زیارتتون کنیم در نهایت از خدا میخواهم خیر دنیا و آخرت نصیبتون کنه التماس دعا @mhgolkar
235.2K
✅نظر یکی از مهندسین شهرساز کانال @mhgolkar
📌نظر یکی دیگر از اساتید حوزه و دوستان عزیز: ✋سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی و فاضل خودمان بنظر بنده انقلاب آگاهانه می تواند ماهیتهای مختلفی داشته باشد؛ زیرا پدیده های اجتماعی با نگاه نظاممند می توانند در آن واحد چند ماهیتی باشند. در نهضت امام حسین (ع) نیز عوامل زیادی مؤثر است که سبب شده است این نهضت، یک نهضتی چند ماهیتی باشد. مثلاً یک نهضت می تواند ماهیت عکس العملی یا ماهیت آغازگری داشته باشد. ماهیت عکس العملی نیز می تواند یک عکس العمل منفی در مقابل یک جریان باشد یا یک عکس العمل مثبت باشد در مقابل جریان دیگر، همه اینها در نهضت امام حسین (ع) وجود دارد. این است که این نهضت یک نهضت چند ماهیتی شده است. در نهضت حسینی یک جا سخن از بیعت خواستن از امام حسین (ع) و امتناع امام از بیعت کردن است، و در جای دیگر، دعوت مردم کوفه و پذیرفتن امام؛ از طرف دیگر امام به طور کلی و بدون توجه به مسئله بیعت و دعوت مردم کوفه، از اوضاع زمان و وضع حکومت وقت انتقاد می کند و شیوع فساد را متذکر می شود، تغییر ماهیت اسلام را یادآوری می کند، حلال شدن حرامها و حرام شدن حلالها را بیان می نماید، و آن وقت می فرماید: «وظیفه یک مسلمان این است که در مقابل چنین حوادثی ساکت نباشد.» حقیقت این است که همه این عوامل وجود داشته و امام در مقابل همه این عوامل عکس العمل نشان داده است. پاره ای از عملها و عکس العملهای امام، بر اساس امتناع از بیعت است، و پاره ای از تصمیمات امام، مبنای دعوت مردم کوفه و پاره ای نیز بر اساس مبارزه با منکرات و فسادهایی بوده که در آن زمان وجود داشته است. همه این عناصر، درحادثه کربلا دخالت داشته است. 🙏با تشکر و عذرخواهم از اطاله کلام در محضر شما درس پس دادم @mhgolkar
4_5965490139969882467.ogg
296.5K
لطف مضاعف و نظر این عزیزمون @mhgolkar
🏴🏴با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران ضمن عرض تسلیت ایام حزن و اندوه سیدالشهدا علیه السلام 🕌به مناسبت سالگرد نهضت جهانی عاشورای سیدالشهدا یه دوره با عنوان تحلیل تمدن نهضت امام حسین علیه السلام که در صدد تبیین نگاه تمدنی به قیام سیدالشهداست در کانال ارائه میگردد 🔈 دوستان علاقه مند به این موضوع این دوره را دنبال نمایند و به دیگران نیز معرفی نمایید. ایتا https://eitaa.com/mhgolkar تلگرام https://t.me/mh_golkar
ادامه تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی 👇
✔️ تبیین برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام : امر به معروف و نهی از منکر ✅سند اول 🏴وصيّت‌ حضرت‌ به‌ محمّد بن‌ حنفيّه‌ و در وقتي‌ كه‌ آن‌ حضرت‌ مي‌خواستند از مدينه‌ منوّره‌ به‌ مكّه‌ مكرّمه‌ حركت‌ كنند، وصيّت‌نامه‌اي‌ نوشته‌ و آن‌ را به‌ خاتم‌ خود ممهور• نمودند؛ و سپس‌ آن‌ را پيچيده‌ و به‌ برادر خود محمّدبن‌ حنفيّه‌ تسليم‌ نمودند. و پس‌ از آن‌ با او وداع‌ نموده‌ و در جوف‌• شب‌ سوّم‌ شعبان‌ سنه‌ شصت‌ هجري‌ با جميع‌ اهل‌ بيت‌ خود به‌ سمت‌ مكّه‌ رهسپارشدند. و آن‌ وصيّت‌ چنين‌است: 📚 بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. هَذَا مَا أَوْصَي‌ بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌طَالِبٍ إلَي‌ أَخِيهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّه: إنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ. وَأَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَأَنَّ الْجَنَّه وَالنَّارَ حَقٌّ. وَأَنَّ السَّاعَه ءَاتِيَه لَا رَيْبَ فِيهَا. وَأَنَّ اللَهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي‌ الْقُبُورِ. إنِّي‌ لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلَابَطِرًا وَلَامُفْسِدًا وَلَاظَالِمًا وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصْلَاحِ فِي‌ أُمَّه جَدِّي‌ مُحَمَّدٍ صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ؛ أُرِيدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَي‌ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَأَسِيرَ بِسِيرَه جَدِّي‌ وَسِيرَه أَبِي‌ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌ طَالِبٍ عليه‌السلام. فَمَنْ قَبِلَنِي‌ بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَهُ أَوْلَي‌ بِالْحَقِّ، وَمَنْ رَدَّ عَلَيَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّي‌ يَقْضِيَ اللَهُ بَيْنِي‌ وَبَيْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ؛ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ. وَ هَذِهِ وَصِيَّتِي‌ إلَيْكَ يَا أَخِي‌؛ وَمَا تَوْفِيقِي‌ إلَّا بِاللَهِ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإلَيْهِ أُنِيبُ. وَالسَّلَامُ عَلَيْكَ وَعَلَي‌ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَي‌. وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّه إلَّا بِاللَهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ 🌸 بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحيم‌. اينست‌ آن‌ وصيّتي‌ كه‌ حسين‌بن‌عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ به‌ برادرش‌: محمّد"بن حنفیه" كه‌ معروف‌ به‌ "محمد"ابن‌ حنفيّه‌ است‌ مي‌نمايد: حقّاً حسين‌ بن‌ عليّ گواهي‌ مي‌دهد كه‌ هيچ‌ معبودي‌ جز خداوند نيست‌؛ اوست‌ يگانه‌ كه‌ انباز و شريك‌ ندارد. و بدرستيكه‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌، بنده‌ او و فرستاده‌ اوست‌ كه‌ به‌ حقّ از جانب‌ حقّ آمده‌ است‌. و اينكه‌ بهشت‌ و جهنّم‌ حقّ است‌، و ساعت‌ قيامت‌ فرا مي‌رسد و در آن‌ شكّي‌ نيست‌. و اينكه‌ خداوند تمام‌ كساني‌ را كه‌ در قبرها هستند برمي‌انگيزاند. من‌ خروج‌ نكردم‌ از براي‌ تفريح‌ و تفرّج‌•؛ و نه‌ از براي‌ استكبار و بلندمنشي‌، و نه‌ از براي‌ فساد و خرابي‌، و نه‌ از براي‌ ظلم‌ و ستم‌ و بيدادگري‌! بلكه‌ خروج‌ من‌ براي‌ اصلاح‌ امّت‌ جدّم‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ مي‌باشد. من‌ مي‌خواهم‌ امر به‌ معروف‌ نمايم‌، و نهي‌ از منكر كنم‌؛ و به‌ سيره‌ و سنّت‌ جدّم‌، و آئين‌ و روش‌ پدرم‌ عليّ بن‌ أبي‌ طالب‌ عليه‌ السّلام‌ رفتار كنم‌. پس‌ هر كه‌ مرا بپذيرد و به‌ قبولِ حقّ قبول‌ كند، پس‌ خداوند سزاوارتر است‌ به‌ حقّ. و هر كه‌ مرا در اين‌ امر ردّ كند و قبول‌ ننمايد، پس‌ من‌ صبر و شكيبائي‌ پيشه‌ مي‌گيرم‌، تا آنكه‌ خداوند ميان‌ من‌ و ميان‌ اين‌ جماعت‌، حكم‌ به‌ حقّ فرمايد؛ و اوست‌ كه‌ از ميان‌ حكم‌ كنندگان‌ مورد اختيار است‌. و اين‌ وصيّت‌ من‌ است‌ به‌ تو اي‌ برادر! و تأييد و توفيق‌ من‌ نيست‌ مگر از جانب‌ خدا؛ بر او توكّل‌ كردم‌، و به‌ سوي‌ او بازگشت‌ مي‌نمايم‌. و سلام‌ بر تو و بر هر كه‌ از هدايت‌ پيروي‌ نمايد. و هيچ‌ جنبش‌ و حركتي‌ نيست‌، و هيچ‌ قوّه‌ و قدرتي‌ نيست‌؛ مگر به‌ خداوند بلند مرتبه‌ و بزرگ‌.» 📗 لمعات الحسین مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه صفحه 16 به نقل از نفس المهموم صفحه 45 @mhgolkar
📌تبيين برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام : امر به معروف و نهی از منکر ✅سند دوم 🕌 امام حسین (علیه السلام) نیز فرموده اند: 📚 اعْتَبِرُوا أَیُّهَا النَّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِیَاءَهُ … و قال (الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ) فَبَدَأَ اللَّهُ بِالْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةً مِنْهُ لِعِلْمِهِ بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّیَتْ وَ أُقِیمَتْ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا وَ ذَلِکَ أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ دُعَاءٌ إِلَى الْإِسْلَامِ مَعَ رَدِّ الْمَظَالِمِ وَ مُخَالَفَةِ الظَّالِمِ وَ قِسْمَةِ الْفَیْ‏ءِ وَ الْغَنَائِمِ وَ أَخْذِ الصَّدَقَاتِ مِنْ مَوَاضِعِهَا وَ وَضْعِهَا فِی حَقِّهَا.» 📗 اى مردم از پند و اندرزى که خداوند به دوستان‏ خود می نماید عبرت بگیرید … و آنجا که می فرماید: «مردان و زنان مؤمن دوستان و یاوران یک دیگرند، به کار نیک و پسندیده فرمان‏ مى‏دهند، و از کار زشت و ناپسند باز مى‏دارند. “توبه: ۷۱″»، بنا بر این خداوند به «امر به معروف» و «نهى از منکر» بعنوان فریضه‏اى از جانب خود سخن آغاز فرمود، به خاطر اینکه او بر این مطلب واقف بود که اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مى‏گردد. چرا که آن دو فراخوان و دعوتى است به اسلام، همراه با دفع ستمگریها، و مخالفت با ستمگران، و تقسیم کردن بیت المال، و پخش غنائم، و دریافت زکات از جاى خود، و پرداخت آن به محلّ مصرفش‏. 📚بحارالأنوار ج : ۹۷ ص : ۷۹ ح۳۷ @mhgolkar
🛫 تحلیل برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام ‌: امر به معروف و نهی از منکر ⏪شهید آیت اللّه مطهرى ضمن این که امر به معروف و نهى از منکر را به عنوان اصلى مهم در واقعه عاشورا، می‌داند مىگوید: «. حسین(ع) یک فرد معترض و منتقد است، مردى است انقلابى و قیام کننده، یک مرد مثبت است، دیگر انگیزه دیگرى جز امر به معروف و نهى از منکر لازم نیست. همه جا را فساد گرفته، حلال خدا را حرام و حرام خدا حلال شده است. بیت المال مسلمین در اختیار افراد ناشایست قرار گرفته و در غیر راه رضاى خدا مصرف مىشود و پیغمبر اکرم(ص) فرمود: هر کس چنین اوضاع و احوالى را ببیند و در صدد دگرگونى آن نباشد، در مقام اعتراض بر نیاید. شایسته است (ثابت است در قانون الهى) که خدا چنین کسى را به آن جاببرد که ظالمان، جابران، ستمگران و تغییر دهندگان دین خدا می‌روند و سرنوشت مشترک با آنها دارد! به گفته جدّش استناد مىکند که در چنین شرایطى کسى که می‌داند و مىفهمد و اعتراض نمىکند با جامعه گناهکار خود سرنوشت مشترک دارد.» دلایل موجود در باب وجوب این فریضه گرانقدر، مترادف، متواتر و قاطع است که از قرآن کریم، سنت مطهر، عقل و اجماع اتخاذ مىشود. مسئله حتى بالاتر از حدّ وجوب تنهاست بلکه به عنوان یکى از ضرورتهاى دین مبین اسلام شناخته مىگردد که هر کس آن را انکار کند و بداند که انکار آن به انکار و رد اصلى از اصول دین منجر شده کافر است. رهبر فقید انقلاب(ره) دراینباره گفته است: «.. این دو (امر به معروف و نهى از منکر) از بالاترین و گرانقدرترین فرایض اسلامى است و توسط این هاست که فرایض دیگر برپا داشته مىشود و دین مبین نظم مىیابد و زندگى در دنیاى اسلام رونق مىگیرد. وجوب این دو فریضه از ضرورتهاى دین است.» قرآن کریم افراد را به احیاى این اصل تحریض و تشویق مىنماید: «ولتکن منکم امة یدعون الى الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون. از شما باید امّتى باشد که به سوى خیر و خوبى دعوت کند و امر به معروف و نهى از منکر نماید و آنان رستگار شدگان هستند. هم چنین خداوند در کلام وحى مىفرماید: «کنتم خیر امة اُخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون باللّه؛ شما بهترین امّتى بودید که در میان مردم آشکار گردید(زیرا) امر به معروف مىکنید و نهى از منکر مىنمائید و به خدا هم ایمان دارید. @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام : امر به معروف و نهی از منکر @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام :امر به معروف و نهی از منکر @mhgolkar
اندیشه تمدنی: ✅ تمدن‌سازی از ارکان مهم زمینه‌سازی ظهور/ برای تمدن‌سازی باید به فقه و اصول مسلط بود 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در پیامی عنوان کرد؛ 📚 ما امروز وظیفه داریم از تحولات جهانی برای ارسال پیام خدای متعال و رسول اعظم(ص) و ائمه هدی و پیام حوزه استفاده کنیم. 📚 امروز وظیفه حوزه‌ها و از مهم‌ترین وظایف ما، دانشجوی حوزوی، طلاب حوزوی، دانش‌پژوهان حوزوی و تلاش‌گران حوزوی تهیه معارف مورد نیاز برپایی تمّدن اسلامی هست. 📚 وظیفه طلاب این است که در تأثیر علم بکوشند. ارائه فقه اسلامیِ تمدّن‌ساز، کار می‌خواهد، دوستان و عزیزان ما باید فقه سنّتی را خوب مسلط شوند و با اصول فقه کاملاً آشنا شوند. 📚 آن فقهی که می‌تواند تمدّن‌ساز شود و جامعه متمدّن مبتنی بر تمدّن اسلامی را بسازد این فقه کلان هست. 📚 یکی از مهم‌ترین ارکان زمینه‌سازی ظهور، فراهم کردن تئوری تمدّن اسلامی معاصر هست که این هم جز با تلاش فقهی فقیهان و حوزویان میسور نیست. @mhgolkar
ادامه تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی 👇