eitaa logo
نگرشی نو به دین تمدنساز
992 دنبال‌کننده
856 عکس
414 ویدیو
115 فایل
🗃مباحث کانال در سه لایه🗞: 🏷1_تخصصی🔍 🏷 2_ طلاب و دانشجویان🔍 🏷3_ عموم🔍 🗃در قالب سیستم های دینی🗞 📝توسط استادو محقق حوزه ودانشگاه آقای گل کار🔍 🗃ارتباط با مدیریت↓ @golkar_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
9.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقل کلامی از علامه طهرانی رحمة الله علیه در مورد عشق خداوند متعال
52.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ ⚪️ حیات علمی و عملی علامه طهرانی. ▫️ استاد واسطی ⚪️ نگرشی نو به دین تمدنساز ⚪️ mhgolkar@
14.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 نسخه علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی برای سیر در مسیر الله: 🔹ما در این راه باید اول حرکت کنیم و بدانیم که راه خداست؛ ما مسافریم، مقصد داریم. مسافر بودن ما نفس ماست، مقصد خداست؛ راهی را که حرکت می‌کنیم راه بیابان یا بالای کوه نیست، عبور از صفات نفس است. 🔸یعنی این صفات را باید تغییر دهیم، صفات منفی تبدیل به مثبت، صفات سیئه تبدیل به حسنه شود، حجاب‌ها از بین رود، روز به روز نور و ادراک بیشتر شود. از تقید و تحدید و این محدودیت‌ عالم ماده و تعلقات، خودمان را به عالم مجردات و عالم نور برسانیم و به آنجا نزدیک بشویم، این عبارت است از حرکت در نفس. مقصدمان هم خداست. 🔺مسافر زاد می‌خواهد، راحله می‌خواهد؛ زادمان توکل برخدا و راحله‌مان استعانت بر پروردگار و عمل به قرآن و سنت پیغمبر و منهاج ائمه علیهم‌السلام است، اینها همه زاد راه هستند؛ باید بگیریم و حرکت نموده و مسافرت کنیم و به مقصد برسیم. ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🔰 mhgolkar@
📚 رساله لبّ اللباب در سیر و سلوك اولی الألباب: 🔹صراط مستقیم در جمع میان زندگی ظاهری و تزكیه باطنی است. 🔸مراقبه عبارت است از آنکه سالک در جمیع احوال مراقب و مواظب باشد تا از آنچه وظیفه اوست تخلف ننماید. مراقبه معنای عامی است و به اختلاف مقامات و درجات و منازل سالک تفاوت می‌کند. 🛣 در ابتدای امر سلوک مراقبه یعنی سالک از آنچه بدرد دین و دنیای او نمیخورد اجتناب کند. 📚 جهت سفارش با واحد آموزش موسسه هماهنگ بفرمائید. ☎️09352182375 🆔@mhgolkar ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سالک فقط باید برای خدا کار کند. 🔸 تعریف علامه طهرانی(ره) از سالک واقعی 📿 سالک عمل میکند فقط برای خدا، حتی اگر جبرئیل هم بیاید و به او بگوید چه حاجتی داری تا مستجاب کنم؛ سالک پاسخ میدهد من بنده خدا هستم و مولای من خداست و من غیر از ذات اقدس الهی چیز دیگری نمی‌خواهم. ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ @mhgolkar
📚 اقیانوس شیعه این کتاب به زبانی کاملا ساده وبه صورت مختصر ومفید به معرفی شیعه واقسام ان و اشنایی با خلفاء و امامت امام علي عليه السلام با استفاده از پرداخته و وبزرگی (ع) را از زبان روشنفکران غربی بیان نموده . در اخر احادیثی از امیر المومنین امام علی علیه السلام نوشته شده 🛒جهت اطلاعات بیشتر و خرید کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/813564156Cdfc3852f1e
11.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗣 گفت‌وگوهایی پیرامون حکمت و معرفت 📿 سلسله جلسات سیر و سلوک 🌅عرفان شیعی فقاهتی 🎞 در کلام استاد 🔹تلاش برای فعال سازی احساس حضور وجود بینهایت خدا 👈از طریق قلب معصوم باید انجام بشه. 🙋‍♂ ما را به دوستان خود معرفی کنید. ┄┅══✾🍀🌷🍀✾══┅┄ https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 حجةالاسلام والمسلمین استاد 📿 عبودیت یعنی عبور از خود و رسیدن به بی نهایت. ❤️ عقل باید چنان فعال شود که انسان را از خود عبور دهد و به عشق برساند. ┄┅══✾🍀🌷🍀✾══┅┄ https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
💠امام صادق عليه السلام می فرمایند: 📌 إنَّ اُولي الألْبابِ الّذينَ عَمِلوا بالفِكْرَةِ حتّى وَرِثوا مِنهُ حُبَّ الله. 🌿خردمندان، كسانى هستند كه با انديشه كار كنند تا بر اثر آن، محبّت خدا را به دست آورند. 📗[بحار الأنوار 70/25/26] مدیریت رفتار افکار و احساسات بر مبنای عقلانیتی که باعث دلبستگی روحی به بینهایت گردد راهبرد طراحی و عملیاتی سازی سیستمها و ساختار های اجتماعی عقلانی بر مبنای رفع نیازهای واقعی جامعه که باعث افزایش احساسات اجتماعی خدادوستی در جامعه گردد ┄┅══✾🍀🌷🍀✾══┅┄ https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
روح مجرد.pdf
6.04M
📚روح مجرد: شرح حال عارف ربانی حاج سید هاشم حداد قدس سره ✍تالیف: عارف کبیر علامه طهرانی قدس سره @mhgolkar
﷽ ⚪️ ظرفیت عرفان در تمدن‌سازی. ▪️ عرفان اسلامی به مثابه یک دانش چه جایگاه و نقشی در شبکه کلانِ دین و ارائه تصویری سیستمی از دین جهت ساختارمندی برنامه‌ریزی‌‌های اجرایی دارد؟ ▫️ عرفان، علم معادلات خلقت است و زیرساختی ‌ترین روابط را که کیفیت تجلی «وحدت الهی» و ظهور «مخلوقات و کثرات» است، توصیف و تبیین میکند و نحوه روابط میان مراتب مختلف عوالم هستی را عرضه می ‌نماید. ▫️ هویت «دین»، تشریع منطبق بر تکوین است و از لوازم آن تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعیه است؛ لذا علومی که سازه هستی و خلقت را ترسیم می‌کنند بالخصوص اگر تا پایین‌ترین لایه وجودی در عالم ماده نفوذ کنند، بیشترین افق دید را در نگرش سیستمی و شبکه ‌ای به دین فراهم می‌ نمایند.   ▪️ آیا اساسا عرفان می‌تواند و چنین ظرفیتی را دارا است که روشی برای مدل ‌سازی ارائه دهد؟ ممکن است گفته شود منبع عرفان، کشف و شهود است؛ در نتیجه چگونه می ‌توان از چنین دانش شهودی که گزاره‌ها را شخصی می‌کند، منطقی تعمیم‌ یافته برای مدل ‌سازی استخراج نمود؟ اساسا در علوم اسلامی چه دانشی ظرفیت مدل‌سازی برای پیشرفت اسلامی را دارد؟ ▫️ پاسخی که در کلام جدید به فرضیه «وحی، تجربه شخصی نبی است و قابل تعمیم نیست» داده می‌شود در اینجا جاری است. دو قرینه موجه ‌سازِ «اعجاز» و «برهان»، جواز تعمیم را صادر می‌کنند. این ملاک، مربوط به تمام معرفت‌ های شهودی است و علت بقاء و گسترش علم عرفان نیز تلاش موفق صاحبان آن برای برهانی ‌سازی عرفان بوده است. ▫️ عرفان، به‌دلیل تلاش معرفتی و بالخصوص «عملی»، برای کشف وحدت در کثرات و جاری‌ ساختن وحدت در کثرات، تناسب حداکثری با «مدل ‌سازی» دارد؛ جوهره «مدل ‌سازی»، کشف روابط میان اجزاء و متغیرهای یک سیستم است به ‌طوری که مجموعه اجزاء جدا از هم (کثرت‌ زده) را به وحدتِ حداکثری برساند تا تضاعف نیروها سبب حرکت و رشد و تولید خروجی در مدل شود. ▫️ این عملیات براساس شهود موجّه، از عالَم «خزائن» تا اسفل‌السافلین (عاَلم ماده) امتداد می‌ یابد و تجلی آخرین لایه آن «علم فقه» است. بنابراین «عرفان» بدون «فقه» نمی‌ تواند وحدت را در کثرات جاری کند و «فقه» بدون «عرفان» نمی‌تواند کثرات را به وحدت برساند. ▫️ صراط مستقیم در جمع ظاهر و باطن است و بر همین ملاک، مدل‌ سازی نیازمند «فقه»، برای تعیین اجزاء و روابط در فرآیند میان کثرات، و نیازمند «عرفان»، برای تعیین کیفیت و جهت روابط (به‌هدف رسیدن به فرآیند بهینه) است. برای تمدن‌‌ سازی در محیط رقابت فرهنگی، برگ برنده به دست «فرآیندهای بهینه» است.   ▪️ غایت عرفان، فناء فی الله و مندک شدن در ذات ربوبی است که ماسوی الله دیده نشود. انسان با این حال، چگونه می ‌تواند متغیرات و تکثرات جامعه را درک کند و به مدیریت عینیت خارجی مانند توسعه بپردازد؟ ▫️ غایت عرفان، بقاء بالله است که از آن، تعبیر به «سفر چهارم» می‌شود و توصیف آن، «السیر مع الله فی الخلق» است؛ در حالی‌که «فناء فی الله» از «سفر دوم» که سیر فی الله است شروع می‌شود و سیر در اسماء و صفات الهی است، لذا عارف بالله که اسفار اربعه خود را طی کرده است، می‌تواند مجرای جریان علم و اراده الهی در عالم کثرت ‌شود.   ▪️ عرفان چگونه می‌ تواند با مدل غربیِ توسعه و زندگی بر اساس اصول مدرنیته مقابله کند؟ ▫️ جوهره نگرش و تربیت عرفانی، محو «خودیت» و تمایلات و گرایش ‌های مبتنی بر «حب ذات» و قرار گرفتن در مجرای تجلی الهی و «حب‌الله» و جاری شدن «اراده‌الله» به جای اراده خود است، و جوهره مدرنیته دقیقا بالعکس، فعال شدن «تمایلات حداکثری فردی» و کفایت اراده بشر برای زندگی است. ▫️ بنابراین نگرش و تربیت عرفانی، جوهره مدرنیته را مضمحل می ‌سازد و قدرتمندی آن از تمام مولفه ‌ها و عناصر دیگر علمی و فرهنگی بیشتر است.   ▪️ بنیان روشیِ عرفان با روش فقه کاملا متفاوت است. در نتیجه چگونه می‌توان معرفت عرفانی با معرفت فقهی را به وحدت و انسجام رساند تا با هرج و مرج و تشتّت در عرصه مدیریت اجتماعی مواجه نشویم؟ ▫️ وحی، با قرار گرفتن در مسیر تنازل به عالم کثرت، لایه‌ های معنایی پیدا می‌ کند و در نهایت به نازل‌ ترین تجلی خود که احکام عملی است می ‌رسید؛ لذا تمام گزاره ‌های فقهی دارای لایه‌ های معنایی فوقانی هستند که در لایه عقلانی به «فلسفه احکام» معروف شده‌ اند و در لایه شهود ملکوتی و تاثیر اعمال بر ملکوت و تاثیر ملکوت بر اعمال، «اسرار الاعمال» یا «علوم باطن» هستند. ▫️ عرفان، تلاش برای کشف سرچشمه احکام در ملکوت است لذا نسبت به مقاصدالشریعه و مذاق شارع و نظامات دینی و معادلات حاکم بر تشریع و تاثیر اعمال و احکام در نفوس، ایجاد «اِشراف» می ‌کند و فقیه عارف که از او در روایات تعبیر به «العالم بالله و بامرالله» می ‌شود، مجرای ولایت امر در اجتماع می ‌گردد. @mhgolkar
✅🌹نگرش سیستمی به دین یعنی کشف و فعالسازی برنامه های خدامحور زندگی✅🌹 @mhgolkar