وأشهَدُ أنَّكَ مَا اتَّقَيتَ ضارِعاً ولا أمسَكتَ عَن طَلَبِ حَقِّكَ جازِعاً ولا أحجَمتَ عَن مُجاهَدَةِ عاصيكَ[غاصبيك] ناكِلاً ولا أظهَرتَ الرِّضا بِخِلافِ ما يَرضَى اللهُ مُداهِناً ولا وَهَنتَ لِما أصابَكَ في سَبيلِ الله ولا ضَعُفتَ ولَا استَكَنتَ عَن طَلَبِ حَقِّكَ مُراقِبا. مَعاذَ اللهِ أن تَكونَ كَذلِكَ، بَل إذ ظُلِمتَ احتَسَبتَ رَبَّكَ وفَوَّضتَ إلَيهِ أمرَكَ وذَكَّرتَ فَما ادَّكَروا ووَعَظتَهُم فَمَا اتَّعَظوا وخَوَّفتَهُمُ الله فَما تَخَوَّفوا
ای امیرمؤمنان !
گواهى مىدهم كه از سر ناتوانى پروا نكردى و از سر ناشكيبايى از طلب حقّت فرو ننهشتى و از بيم كارزار با نافرمانهايت [غاصبان حقّت] پا پس نگذاشتى و از سر سازشكارى و بر خلاف رضايت خدا خود را خشنود ننمودى و گرفتارىهايت در راه خدا، تو را سست نكرد و به چشمداشت دنيا، در طلب حقّ خود، ناتوانى و زبونى نشان ندادى. پناه بر خدا كه تو اين گونه باشى ؛ بلكه چون بر تو ستم شد، به حساب پروردگارت گذاشتى و كارَت را به او وا گذاشتى و تذكّر دادى ولی نشنيدند و پند دادى ولی پند نگرفتند و آنان را از خدا ترساندى ولی نترسيدند...
زیارت غدیریه
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
😡 استجابت نفرین صدیقه طاهره سلام الله علیها در بیان مرحوم علّامه حلّی رضوان الله علیه
وَلَمّا وَعَظَت فاطِمَةُ عَليهَا السَّلامُ أبا بَكر في فَدَك، كتَبَ لَها بِها كِتاباً وَرَدَّها عَلَيها، فَخَرَجَت مِن عِندِه فَلَقِيَها عُمَرُ، فَخَرَقَ الكِتابَ فَدَعَت عَلَيه بِما فَعَلَه أبو لُؤلُؤَةِ [بِه]
📜مخطوطة نفيسة من كتاب منهاج الكرامة للعلامة الحلّي (ت726هـ) ، كتبت سنة (743هـ) في جامعة لايبزيك بألمانيا
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
مرتبط با فرستهی بالا☝️☝️
مرحوم شیخ حرّ العاملي رضوان الله عليه نیز در ارجوزهی خود در تاریخ پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در باب تاریخ صدیقهی طاهره سلام الله علیها به استجابت دعای آن حضرت اشاره کرده است.
گویا همان کلام علّامه حلّی رحمة الله عليه را به نظم درآورده است.
ابیات در تصویر نسخهی خطی موجود در مجلس شورای اسلامی _ تهران مشخص شده است.
فَانظُر إلى دُعائِهَا المُجابِ...
پ.ن: البته در ابتدای بیت ۴ صفحه، "قالت" صحیح است.
گفتنی است این کتاب اخیرا با تحقیق أحمد بن حسين العبيدان به چاپ رسیده است.
@mir_hamedhoseyn_110
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
هنيئا لك...
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از حامد کاشانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید عزیز ما !
رحمت خدا بر آن شیر پاک و نان حلال که سبب شد تو اینگونه مایهی فخر و زینت مکتب امیر المؤمنين صلواتاللهعلیه باشی...
@kashani1395
بر ساحل عبقات
دیروز اتفاقی این کتاب را در کتابخانهی استاد بزرگوار شیخ حامد کاشانی حفظه الله مشاهده کردم:
تحصيل عين الذهب من معدن جوهر الأدب في علم مجازات العرب تصنيف أبو الحجاج يوسف بن سليمان المعروف بالأعلم الشَّنتَمَري (٤٧٦ ق)
این اثر مهم در شرح شواهد الكتاب سیبویه نگاشته شده است.
مرحوم صاحب عبقات در مجلد حدیث غدیر در بحث از معنای لفظ "مولی" به این مصدر مهم و کمیاب استناد میکند:
اما تفسیر ابو الحجّاج يوسف بن سليمان شَنتَمَري، مولی را بأولى پس در کتاب تحصيل عين الذهب من معدن جوهر الأدب في علم مجازات العرب که در آن شرح ابیات کتاب سیبویه نموده، و املای آن در سنهی ستّ وخمسين وأربعمائة برای معتضد بالله أبي عمرو عباد بن محمد بن عباد نموده و نسخهی عتیقهی آن که ابراهيم بن علي المغازلي برای خود نوشته، چنانچه در آخر آن مذکور است:
وكان فراغ هذه النسخة في شهر صفر من سنة تسع عشرة وخمسمائة وكتب إبراهيم بن علي المغازلي لنفسه بيده بمدينة فاس والحمد لله رب العالمين.
پیش حقیر حاضر است گفته: ...
(عبقات غدیر، ج ۸، ص ۱۲۵)
نکتهی دیگر اینکه نسخهای که نزد مرحوم صاحب عبقات بوده نزدیک به عصر مؤلف نگاشته شده و کهنتر از نُسَخی است که محقّق کتاب از آنها بهره برده است.(رک: تحصيل عين الذهب، ط الرسالة، (مقدمة المحقق) ، ص ٤٧_٤٨)
@mir_hamedhoseyn_110
شیعیان از عبارت أبو الفَصِيل به عنوان رمز برای خلیفهی اول استفاده میکردند.
متأسفانه محقّق محترمِ دیوان الشيخ أحمد بن محمد السَّبُعي این کلمه را نتوانسته تشخيص دهد و آن را أبي الفُضَيل خوانده است.(بیت ۷۳)
برای اطلاعات بیشتر، رک: بحار الأنوار، ٣٠/١٩٤؛ الأسرار فيما كني وعرف به الأشرار، ١/١٧٠
@mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
شیعیان از عبارت أبو الفَصِيل به عنوان رمز برای خلیفهی اول استفاده میکردند. متأسفانه محقّق محترمِ د
"حبتر" هر چند به معنای ثعلب (روباه) است، ولی شيخ أحمد بن محمد السَّبُعي در بیت ۸۳، از این تعبیر به صورت رمزی استفاده کرده است.
رک: الأسرار فيما كني وعرف به الأشرار، ج ۲، ص ۱۲۷_۱۳۰
@mir_hamedhoseyn_110