eitaa logo
بر ساحل عبقات
969 دنبال‌کننده
350 عکس
15 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فرسته شماره ۵ علاوه بر اینها ایشان چرا مجموعه‌ی روایات و نصوص متعدّده دالّ بر این حقیقت که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم و سایر اولیای الهی در سرای آخرت دچار خرسندی یا ناراحتی می‌شوند را نادید می‌گیرد؟ حفظتَ شیئا آن هم نصفه و نیمه وغابَت عنك أشياءُ... علاوه بر اینکه اثبات سستی استدلال او بر ممنوعیت هرگونه حزن و غمی به نحو کلّی با بیان صاحب المیزان پیشتر گذشت، نویسنده چه پاسخی برای این روایتی که در کافی شریف به سند معتبر نقل شده، می‌دهد: سماعه از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمود:  شما را چه می‌شود که پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را ناراحت و‌ اندوهگین می‌کنید؟ مردی گفت: چگونه ایشان را ناراحت می‌کنیم؟! حضرت صادق علیه‌السّلام فرمودند: مگر نمی‌دانید که اعمال شما بر آن حضرت عرضه می‌شود و چون گناهی در آن ببینند،‌ اندوهگین می‌شوند؟ بنابراین پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم را ناراحت نکنید و ایشان را [با طاعات خویش] مسرور سازید.¹ فکر می‌کنم نیاز به توضیح نباشد که خطاب امام صادق علیه‌السلام با کسانی است که در قرن دوم هجری زندگی می‌کنند و آن زمان رسول خدا در دنیا نیستند ولی با این وجود اعمال دنیوی مردم باعث آزار پیغمبر در سرای دیگر است... علاوه بر اینکه روایت در کافی شریف است، تمام راویان آن ثقه بوده و بزرگانی همچون علامه مجلسی پدر(روضة المتقين، ١٣/٩٣) و پسر(مرآة العقول، ٣/٥) نیز به اعتبار این روایت شهادت داده‌اند. همچنین از ادله‌ای که ادعای نویسنده مبنی بر دفع هرگونه غم و حزنی از اولیای خدا را باطل می‌کند: آیه‌ی شریفه‌ی "وَقالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً"(فرقان، ۳۰) است؛ اين سخن از جمله سخنانى است كه رسول خدا در روز قيامت به پروردگار خود، بر سبيل گلايه و شكايت مى‌گويد.² احتمالا فردای قیامت جناب مسائلی به هنگام شنیدن این شکایت به حضرت اعتراض کنند که شما مگر "فرحین بما آتاهم الله من فضله" نبودید، پس چرا الآن از شدت اندوه سخن به شکوه و شکایت می‌گشایید؟! لطفا به خوشحالیتان ادامه دهید! لازم به ذکر است مؤمن چه در دنیا چه در آخرت ممکن است از جهتی دل‌شکسته باشد و از حیثیتی دیگر لا خوف عليهم ولا هم يحزنون؛ امیر المؤمنین بالای قبر صدیقه‌ی طاهره به پیغمبر صلوات‌الله‌علیهم عرض کرد: اندوهم بعد از فاطمه هميشگى است و شب‌هايم همراه بيدارى.³ اما خود حضرت، تنهاییِ بعد از همسرشان را به جهت اینکه برای خداست کوچک و ناچیز می‌دانند.⁴ مصیبت شهادت طفل شیر خوار با آن مظلومیت، خیلی سنگین بود و دل سید الشهدا حقیقتا شکست، ولی بر اساس آنچه از حضرت نقل شده در آن لحظه فرمودند: برايم آسان است؛ چون بر خدا پوشيده نيست و در پيش ديد اوست⁵ و این حزن منافاتی با آن صبر ندارد. از این مثال‌ها فراوان است. تصور کنید در همین جلسات ذکر مصیبت که امروزه برگزار می‌شود، سخنران یا روضه‌خوان ماجرای مجلس ابن زیاد را بر مردم بخواند، مستمعان جلسه با شنیدن مظلومیت خاندان رسالت، لباس دون شأن آن‌ها، جسارت آن ملعون به اهل بیت، محزون و اشکبار می‌شوند، ولی به همانها در همان جلسه با شنیدن خطبه‌های طوفانی زینب کبری حال فرح و عزّت غالب شده و مجلس یکپارچه به شعف می‌آید. واضح است این نشاط و شعف برای لباس دون شأن و مظلومیت حضرات نیست، بلکه به جهت آن رشادت زینبی است. توأمان شدن حزن و فرح برای ما هم امروز وجدانی و محسوس است. -------------------------------------------- ۱. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‌ مَا لَكُمْ تَسُوءُونَ رَسُولَ الله ص فَقَالَ رَجُلٌ كَيْفَ نَسُوؤُهُ؟ فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَيْهِ فَإِذَا رَأَى فِيهَا مَعْصِيَةً سَاءَهُ ذَلِكَ فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ سُرُّوهُ. (الكافي، ١/٢١٩) ۲. والقول ممّا يقوله الرسول يوم القيامة لربّه على طريق البثّ والشّكوى وعلى هذا فالتعبير بالماضي بعناية تحقّق الوقوع" (المیزان، ۱۵/۲۰۵) ۳. أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ، وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ. (نهج البلاغه، خطبه ٢٠٢) ۴. لَمّا حَضَرَت فاطِمَةَ الوَفاةُ بَكَت ، فَقالَ لَها أميرُ المُؤمِنينَ : يا سَيِّدتي ما يُبكيكِ ؟ قالَت : أبكي لِما تَلقى بَعدي . فَقالَ لَها : لا تَبكي ، فَوَاللّه ِ إنَّ ذلِكِ لَصَغيرٌ عِندي في ذاتِ الله (بحار الأنوار ٤٣/١٢) ۵. هَوَّنَ عَلَيَّ ما نَزَلَ بي أنَّهُ بِعَينِ الله! (بحار الأنوار، ۴۵/۴۶) @mir_hamedhoseyn_110
فرسته شماره ۶ در پایان این بخش به خود و این بزرگوار یادآوری می‌کنم که اهل‌بیت علیهم‌السلام، شیعیان را از اینکه روایات آنها را به این راحتی انکار کنند، نهی شدید کردند، بدیهی است این بدان معنا نیست که هر نقل منتسب به معصوم در هر مصدر و منبعی را به معصوم منتسب کنیم. به عنوان مثال با رجوع به باب "فِيمَا جَاءَ أَنَّ حَدِيثَهُمْ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ" در کافی شریف و روایات متعدده دیگر با همین مضمون، درمیابیم به صرف چند استبعاد سطحی و تعارض‌انگاری عوامانه ما نمی‌توانیم روایات را به این راحتی به طاق بکوبیم مخصوصا روایاتی که اجلاء اصحاب امامیه همچون صاحبان کتب اربعه یا مرحوم ابن قولویه و امثالهم به نحوی اعتبار آنها را پذیرفته‌‌اند و آنها را در تصانیف خود ذکر کرده‌اند و قطعا آنرا موضوع و جعلی نمی‌دانستند؛ زیرا نقل روایت جعلی با علم به وضع و جعل و نسبت دادن آن به پیغمبر یا معصوم نزد فریقین حرام مسلّم و از کبائر است. آقای مسائلی زمانی که درصدد تأیید مطالب خود و نقد شیعه‌سازی هستند، با یک شعف مثال زدنی چنین تیتری را برای مطلب خود انتخاب می‌کنند: در کافی «باب دعوت نکردن مردم به تشیع» داریم! https://t.me/azadpajooh/357 به این برادر عرض می‌کنم که بابی هم با این عنوان داریم: روایات ما اهل بیت صعب مستصعب است و در برخی از آنها نهی شدید بر ردّ احادیث با عقول ناقصه شده است.¹ ------------------------‐----------------------- ۱. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ إِنَّ حَدِيثَ آلِ مُحَمَّدٍ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا يُؤْمِنُ بِهِ إِلَّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ فَمَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَدِيثِ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَلَانَتْ لَهُ قُلُوبُكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ فَاقْبَلُوهُ وَ مَا اشْمَأَزَّتْ مِنْهُ قُلُوبُكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ فَرُدُّوهُ إِلَى الله وَ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى الْعَالِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ 👈وَإِنَّمَا الْهَالِكُ أَنْ يُحَدِّثَ أَحَدُكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنْهُ لَا يَحْتَمِلُهُ فَيَقُولَ وَ اللَّهِ مَا كَانَ هَذَا وَالله مَا كَانَ هَذَا👉 وَ الْإِنْكَارُ هُوَ الْكُفْرُ. (الكافي، ١/٤٠١) @mir_hamedhoseyn_110
فرسته شماره ۷ نکته‌ی دیگر اینکه در اسناد مهم و تراث کهن امامیه از اصحاب ائمه، شعرا و علما فراوان مثال وجود دارد که عزای سید الشهدا را به اصحاب کسا یا سایر اهل‌بیت علیهم‌السلام تسلیت گفته یا آنان را به جهت مصیبت‌های وارده مورد خطاب قرار دادند که جمع آوری آنان خود می‌تواند موارد نقض دیگری بر ادعای نویسنده باشد. مثلا جناب ابو ثُمامه صائدی از ياران سید الشهدا عليه‌السلام وقتی به ميدان آمد اين اشعار را زمزمه مى‌كرد: "تسليت به خاندان مصطفى و دختران او بر حبس بهترينِ مردم، نواده محمّد ! تسليت به زهراى پيامبر و همسرش خزانه دانش خدا، پس از احمد! تسليت به همه اهالى مشرق و مغرب و اندوه بر حبس حسينِ استوار ! چه كسى از سوى من به پيامبر و دخترش مى رساند كه فرزندتان، در سختىِ شديدى است؟"¹ از موارد دیگر می‌توان به عباراتی اشاره کرد که جناب علم الهدی سید مرتضی آنها را در زیارت سید الشهدا علیه‌السلام قرائت می‌کرده: "خبررسان شهادتت ، با چشم اشكبار ، نزد قبر جدّت پيامبر صلى الله عليه و آله ايستاد و گفت : اى پيامبر خدا ! نوه و جوانت را كُشتند و حرمت خاندانت را شكستند و پس از تو ، فرزندانت را به اسارت بردند و آنچه مى ترسيدى ، بر خاندان و خويشانت فرود آمد . پيامبر صلى الله عليه و آله ، ردايش را كَنْد و فرشتگان و پيامبران ، او را به شهادت تو ، تسليت دادند و مادرت زهرا ، داغدار تو گشت. و فرشتگان مقرّب ، دسته دسته مى آمدند و مى‌رفتند و به پدرت اميرمؤمنان ، تسليت مى گفتند."² ---------------------------------------‐----------- ١. ثُمَّ بَرَزَ أَبُو ثُمَامَةَ الصَّائِدِيُّ وَ قَالَ‌ عَزاء لِالِ المُصطَفى وبَناتِهِ عَلى حَبسِ خَيرِ النّاسِ سِبطِ مُحَمَّدِ عَزاء لِزَهراءِ النَّبِيِّ وزَوجِها خَزانَةِ عِلمِ اللّه ِ مِن بَعدِ أحمَدِ عَزاء لِأَهلِ الشَّرقِ وَالغَربِ كُلِّهِمُ وحُزنا عَلى حَبسِ الحُسَينِ المُسَدَّدِ فَمَن مُبلِغٌ عَنِّي النَّبِيَّ وبِنتَهُ بِأَنَّ ابنَكُم في مَجهَدٍ أيَّ مَجهَدِ (المناقب لابن شهرآشوب، ۳/۲۵۳) ۲. وقامَ ناعيكَ عِندَ قَبرِ جَدِّكَ الرَّسولِ صَلَّى اللّه ُ عَلَيهِ وآلِهِ ، فَنَعاكَ إلَيهِ بِالدَّمعِ الهَطولِ ، قائِلاً : يا رَسولَ الله  ، قُتِلَ سِبطُكَ وفَتاكَ ، وَاستُبيحَ أهلُكَ وحِماكَ ، وسُبِيَ بَعدَكَ ذَراريكَ ، ووَقَعَ المَحذورُ بِعِترَتِكَ وبَنيكَ ، فَنَزَعَ الرَّسولُ الرِّداءَ ، وعَزّاهُ بِكَ المَلائِكَةُ وَالأَنبِياءُ ،وفُجِعَت بِكَ اُمُّكَ فاطِمَةُ الزَّهراءُ ، وَاختَلَفَ جُنودُ المَلائِكَةِ المُقَرَّبينَ تُعَزّي أباكَ أميرَ المُؤمِنينَ ، واُقيمَت عَلَيكَ المَآتِمُ (مصباح الزائر، ص ٢٦٨) @mir_hamedhoseyn_110
فرسته شماره ۸ همچنین از مهمترین اتفاقات تاریخی در زمینه‌ی مرثیه، واقعه‌ی شعرخوانی مشهور دعبل خزاعی محضر امام رضا علیه السلام است: اى فاطمه! اگر حسين را مى ديدى كه چه سان ، افتاده و در كنار رود فرات، تشنه كام، كشته شده است... بى‌ترديد، در كنار پيكرش ،چهره مى‌خراشيدى و بر چهره‌ات سرشک جارى مى‌كردى. اى فاطمه! اى دختر خوبى ها! به گريه و ناله بخوان در مرگ ستارگان آسمان كه در سرزمين خشك، فرو افتاده‌اند.¹ این تائیه‌ی مشهور به جهت اینکه محضر امام قرائت شده و امام برای آن صله داده‌اند، بیش از ۱۲۰۰ سال است در مجالس شیعه قرائت می‌شود و علما نیز شروحی بر آن نگاشته‌اند. جناب آقای مسائلی بحمد الله هم خود برنده جایزه دعبل هستند https://t.me/azadpajooh/187 و هم در نوشته‌جات خود به حق چنین فرموده‌اند: "آری، مصیبت را نباید پنهان داشت، ولی حرمت حرم رسول‌الله صلی الله علیه و آله را نیز باید نگاه داشت. مصیبت‌خوانی را باید از دعبل آموخت که نه با خواندن چنین روضه‌هایی، بلکه با شعرهای هنرمندانه خویش مورد تحسین امام رضا علیه‌السلام واقع شد." https://t.me/azadpajooh/112 البته شاید اگر آقای مسائلی آن روزگار در مجلس شعرخوانی دعبل محضر امام رضا علیه‌السلام حضور داشتند، به هنگام سرودن این ابیات مخصوصا این بیت که: بى ترديد، در كنار پيكرش ،چهره مى‌خراشيدى و بر چهره‌ات سرشک جارى مى‌كردى. برمی‌خاستند و می‌گفتند: جناب دعبل ! شما که انقدر هنرمندانه شعر می‌سرایی کاش حضرت زهرا را پس از حدود ۱۳۰ سال از واقعه‌ی عاشورا مورد خطاب قرار نمی‌دادی! او اکنون در بهشت برین به حکم "فَرِحينَ بِما آتاهُمُ الله مِنْ فَضْلِهِ" خوشحال است! به گونه‌ای شعر نخوان که گویا حزن او استمرار دارد! چرا که _به فرموده‌ی خود آقای مسائلی_: "امام حسین(ع) در آن عالم در محضر مادرشان هستند و قاتلان ایشان نیز در عذاب و شکنجه؛ با این وصف، حضرت زهرا برای چه و برای که گریه می‌کند؟! اگر ایشان در این دنیا بودند و فرزندشان در آن دنیا، وجهی برای استمرار گریه آن حضرت بود، ولی گریه ایشان در آخرت چه وجهی می‌تواند داشته باشد؟!" رهبر انقلاب نیز در مجلسی هنگام قرائت برخی از ابیات تائیه دعبل در ذیل بیت: أفاطِمُ قومي يَابنَةَ الخَيرِ وَاندُبي نُجومَ سَماواتٍ بِأَرضِ فَلاةِ چنین می‌گویند: ای دختر نیک پیغمبر! برخیز و اشک بریز، ستاره‌های آسمان در میان صحرا پراکنده‌اند. ستاره‌های آسمان دختران فاطمه‌اند، فرزندان کوچک فاطمه‌اند...² نکته‌ی دیگر اینکه عالم برجسته شیعه مرحوم علامه سید محسن أمين العاملي _ که اتفاقا جناب مسائلی ارادت ویژ‌ه‌ای به ایشان دارد و یکی از آثار ایشان را به فارسی ترجمه کرده‌است،_ نیز به تحریک احساسات عوامانه!!! پرداخته و گریه‌های اصحاب کسا بر مصیبت روز عاشورا را به سلک نظم کشیده: فدای آن گل پیغمبر شوم که تشنه از دنیا رفت و پیغمبر و دختر و علی و فرزندانش را داغدار کرد و بر او جن و انس و آسمانیان و زمینیان گریستند. شایسته است چشم ها در مصیبت او به جای اشک خون ببارند. چگونه عالم در ماتمی که برای آن پیغمبر و علی گریانند، گریان نباشند.³ و این‌ها و صدها مثال دیگر همه ناقض ادعاهای آقای مسائلی مبنی بر غالیانه و عوامانه بودن این مضامین... ------------------------------------------- ۱. أفاطِمُ لَو خِلتِ الحُسَينَ مُجَدَّلاً وقَد ماتَ عَطشانا بِشَطِّ فُراتِ إذَن لَلَطَمتِ الخَدَّ فاطِمُ عِندَهُ وأَجرَيتِ دَمعَ العَينِ فِي الوَجَناتِ أفاطِمُ قومي يَابنَةَ الخَيرِ وَاندُبي نُجومَ سَماواتٍ بِأَرضِ فَلاةِ (أخبار شعراء الشيعة للمرزباني، تلخيص: السيد محسن الأمين، ص ٩٩؛ عيون أخبار الرضا، ١/٢٩٤) ۲. حقیقت عظیم، ص ۲۸ ؛ همرزمان حسین، ص ۲۹۴ ۳. بأبي ريحانة الهادي قضى دون عذب الماء ظمآن الحشى فجع الهادي به وابنته وعليّ و بنوه النجبا وبكته الإنس و الجنّ وما حوت الأرض وسكّان السما حقّ للأعين أن تبكيه بدل الدمع بمحمرّ الدما كيف لا يبكي الورى في مأتم فيه يبكي المصطفى والمرتضى (الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد، السيد محسن الأمين العاملي ، ص ٦) @mir_hamedhoseyn_110
فرسته شماره ٩ سخن آخر این روزها به بهانه‌ی نقد کلام ایشان قدری با مطالبشان مأنوس بودم. نکته‌ی قابل ملاحظه در نوشته‌جات ایشان این بود که زمانی که در صدد ردّ حدیث یا گزاره‌ای تاریخی یا هر چیز دیگر باشند، تمام توان خود را به کار گرفته و با تشبّث به هر رطب و یابسی سعی در تضعیف آن دلیل داشته و اگر نتوانند به آن مستند از جهت صدور خدشه کنند با استبعادات متعدد و حمل آن بر معانی مرجوح و تعارض‌انگاری عوامانه، آن حدیث یا گزاره‌ی مورد نظر را با توجه به پیش‌فرض‌هایشان و بدون توجه به نظرات مخالف تفسیر می‌نمایند. حال نکته‌ی جالب اینجاست زمانی که خودشان بخواهند به روایتی استناد کنند، به گونه‌ای آن مطلب را قطعی می‌پندارند که به نحوه ارسال مسلّمات آن را ذکر می‌کنند... نه خبری از اشکال سندی است،نه اشکال محتوایی، نه دیگر سخنی از ارسال و اتصال و انقطاع است و نه اعتبار کتاب و نه تقدم و تأخّر آن... مثلا آنجایی که بخواهد مخالفانش را به جهل و تندروی متهم کند با یک خودحق‌پنداری عجیب با اهانت به مخالفان فکری‌اش و نسبت دادن آن‌ها به جهل و حماقت، خود را در کنار امام زمان علیه‌السلام تصور نموده و از احتجاج مرحوم طبرسی نقل می‌کند و چنین می‌گوید: "....اینجاست که امام زمان(ع) در توقیعی خطاب به محمد بن علی بن هلال کَرْخی‏، با اشاره به اعمال و گفته‌های ناشایست بعضی از شیعیان درباره اهل بیت(ع) می‌فرمایند: «یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ قَدْ آذَانَا جُهَلَاءُ الشِّیعَةِ وَ حُمَقَاؤُهُمْ وَ مَنْ دِینُهُ جَنَاحُ الْبَعُوضَةِ أَرْجَحُ مِنْه‏؛ اى محمّد بن علىّ، افرادى احمق و جاهل از شیعیان و گروهى که مذهبشان به اندازه بال مگسى ارزش ندارد خاطرم را آزرده‌‏اند!» (شیخ طبرسی، الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏2، ص 474)" https://t.me/azadpajooh/199 اینجا دیگر نه سخن از اتصال و انقطاع است و نه اعتبار کتاب و نه شخصیت و اعتبار راوی و نه‌ سخن از اینکه آیا این محمد بن علی بن هلال کَرْخی‏ وجود خارجی داشته یا خیر؟ اگر داشته در چه جایگاهی بوده که حضرت حجت برای وی توقیع فرستاده؟ و آیا ما میتوانیم با این اعتماد به نفس مثال‌زدنی الفاظ توبیخی آن نامه را به مخالفان خودمان نسبت بدهیم؟ لازم به ذکر است مرحوم آقای احمدی میانجی در ذیل این خبر در مورد کرخی می‌گوید: "نام این فرد در منابع رجالی و روایی غیر از همین مورد ذکر نشده، بنابراین به سند نمی‌توان تکیه کرد"¹ بدیهی است ممکن است مبانی یک محقّق، اعتماد به این تراث کهن باشد و بالتبع این شیوه‌های برخورد با اسناد را پیش نگیرد، در نتیجه او را در این‌گونه استنادات ملامتی نیست، اما کسی که به خود جرأت داده و با صرف رجوع به چند منبع محدود و با غفلت یا تغافل از ادله‌ی اعتبار آنها، احادیثِ حتی کتب اصیل امامیه را به زعم خود اعتبارسنجی و پالایش می‌کند، باید خود به هنگام استناد به نصوص، آن روحیه‌ی تشدّد را فراموش ننماید. وقتی جناب آقای مسائلی به تفسیر منسوب به امام عسکری استناد می‌کند، https://t.me/azadpajooh/518 انسان به این فکر فرو می‌رود که ظاهرا آن تشدد و سخت‌گیری تنها آنجایی است که ایشان در صدد ردّ نصوص خاصی باشد، ولی زمانی که خواهانِ اثبات گزاره‌ای باشد، هر مصدری که حتی در اعتبار و انتساب آن‌ها حرف و حدیث فراوان بوده و هم توثیق نسبت آن به امام عسکری علیه‌السلام و هم توثیق روایات داخل آن محلّ مناقشه‌ی فراوان است، می‌تواند محل رکون ایشان باشد. در پایان از خداوند متعال می‌خواهم خودم و ایشان را از لغزش قلم و سیاست یک بام و دو هوا مصون بدارد. والحمد للّه أوّلا و آخرا ------------------------------------- لم يُذكر في المصادر الرجالية ولا الروائية غير هذه المكاتبة في الاحتجاج ، ولا يعوّل على الخبر من جهة السند ؛ فالرجل مجهول. (مكاتيب الأئمة، ٧/٢٠٥) @mir_hamedhoseyn_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در نگاه آقای مسائلی این ابیاتی که رهبر انقلاب می‌خوانند برای تحریک احساسات عوامانه!! است و این مطالب از طریق غالیان به کتب شیعه و سپس به منبر شیعه سرایت کرده است! ولی رهبر انقلاب مایه‌هاى مرثیه‌اى این شعر را در اوج می‌داند: "من فرصت پیدا کردم و بعضى از اشعار شعراى اردبیل- چه اشعار غزلى‌شان و چه اشعار حسینى‌شان - را نگاه کردم. حقاً و انصافاً برجسته و بسیار خوب است. با این‌که شعرهاى بعضى از شعراى اردبیل مرثیه و مصیبت است، اما از جنبه‌ى هنرى در اوج است. درست است که ترکیب‌بند محتشم از لحاظ استحکام لفظ و معانى، بسیار خوب است؛ اما وقتى من مسمّط چهار مصراعى مرحوم تاج‌الشعراى یحیوى را نگاه مى‌کنم، مى‌بینم از لحاظ صحنه‌پردازى و تصویرسازى، کم‌نظیر است. من چند مصراع آن را در ذهن دارم:«آى باتدى صبح آچیلدى زینب نوایه گلدى زهرا دیدى حسین واى، عالم صدایه گلدى». بعد مى‌گوید مشهور شد که «قُتل الحسین»: جنّاتیدن ایشتدى پیغمبر گرامى نعلین سیز عباسیز کرب و بلایه گلدى بعد به اینجا مى‌رسد:«یل اسدى گون دوتولدى ظلمت فضایه گلدى». مایه‌هاى مرثیه‌اى این شعر در اوج است." بیانات در دیدار نخبگان اردبیل،۵ مرداد ۷۹  @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
عَجَباً مِن حَـبلِه مَا انفَـصَلا بِـيَـتــامـى كَــربَـلاءَ اتَّــصَـــلا در شگفتم که ریسمانی که بر گردن امیر المؤمنین علیه السلام افکندند هیچ‌گاه قطع نشد و تا ایتام کربلا این اتصال باقی ماند(و با همان ریسمان ایتام کربلا را بسته بودند)... السيد صالح الحلي (١٣٥٩ ق) @mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
عبارات بسیار مهم مورّخ و ادیب جلیل‌القدر امامی‌مذهب در قرن ششم و هفتم هجری مرحوم ابن أبي طي (٦٣٠ هـ.ق) در معنای لفظ مولی در حدیث غدیر مرحوم ابن أبي طي در شرح کلمه‌ی مولی در بیت از لامیه‌ی مشهور الشنفَرَی الأزدي: فَإنّي لَمَولى الصبر أجتابُ بزّه عَلی مِثلِ قلبِ السِّمع والحَزمِ أفعَل به مناسبت بحث از لفظ "مولی" در این بیت به شواهد دیگری از این لفظ در تراث عربی_اسلامی اشاره کرده است. وی هنگام بحث از حدیث "من كنت مولاه فعلي مولاه" چنین می‌گوید: فأمّا في الحديث فلا يجوز أن يفسَّر إلّا على الأولى؛ لأنّه لا يجوز أن يكون النبيّ صلّی الله عليه وعلى آله أراد إلّا هو ؛ لأنّ ما عداه من الوجوه ليس بالناس حاجة إلى معرفتها، إذ قيام الرسول في ذلك الوقت الذي ذكر ومقاساة الحر الشديد وجمع اناس لا يصلح إلّا لأمر فيه فائدة، ولا فائدة إلا تولّيه الولاية وهو أولى به؛ أي أولى به فيما يتعلّق بالأمر والنهي والطاعة وغير ذلك. والذي حدانا على ذكر هذا _هنا_ وإن لم يكن موضعَه: هو أنّني وقفتُ علی كتاب "الاشتقاق" للنحّاس، فرأيتُه قد كذب بهذا الحديث تنقّصاً لعليّ عليه‌السلام وطعناً فيه، وما كان ذلك تعلّق بكتاب الاشتقاق، ونحن فألجأَنا لفظة المولى والردّ علی النحّاس ولكنّه هو من أولاد ابن ملجم لعنه الله وقد أفردتُ للردّ عليه كتاباً سمّيتُه بكتاب "الاشتقاق". 📜 تاکنون برای این اثر گران‌سنگ: المنتخب في شرح لامية العرب، تنها یک نسخه خطی شناسایی شده که در سال ٦١٨ هـ.ق کتابت شده و در مکتبه اسکوریال _ اسپانیا به شماره‌ی ۳۱۴ نگه‌داری می‌شود. همچنین این کتاب برای نخستین بار در سال 2016 م و در نوبت دوم سال 2021 م ، توسط دار المنهاج _ عربستان با تحقیق إبراهيم بن محمد البطشان چاپ شده است. مطلب مذکور در صفحه ۵۰۴ قرار دارد. @mir_hamedhoseyn_110
در سال 2020 م کتاب اشتقاق أسماء الله تأليف أبو جعفر النحاس (٣٣٨هـ.ق) به تحقیق دکتر محمد الطبراني در ریاض چاپ شد. این کتاب غیر کتابی است که نحاس در شرح واژه‌ی مولی در آن، تنقیص امیر المؤمنین صلوات‌الله‌علیه کرده و مرحوم ابن أبي طي آن را دیده و در المنتخب یاد کرده و به آن ردیه نگاشته است. عبارات دکتر الطبراني در مقدمه‌ی تحقیق، ص ۱۲۱: "كتاب الاشتقاق غير كتاب اشتقاق أسماء الله للمغايرة بينهما في مسارد تآليف النحاس عند من ترجم له ولاختلاف النقول بينهما وعدم اتحادها." لازم به ذکر است محقق در ادامه نام چند نفر از کسانی که کتاب الاشتقاق _ نحاس را دیده‌ و از آن نقل کرده‌اند را آورده ولی از آنجایی که احتمالا  کتاب المنتخب _ ابن أبي طي را ندیده بوده، نامی از آن نمی‌برد. @mir_hamedhoseyn_110
به مناسبت اول صفر سالروز آغاز رسمی جنگ صفین در سال ۳۷ هجری قمری (وقعة صفّين، ص ٢١٤) جملات امام هادی علیه‌السلام در زیارت غدیریه را خطاب به مولای عالم عرض کنیم: لَعنَةُ الله ولَعنَةُ مَلائِكَتِهِ ورُسُلِهِ أجمَعينَ عَلى مَن سَلَّ سَيفَهُ عَلَيكَ وسَلَلتَ عَلَيهِ سَيفَكَ يا أميرَ المُؤمِنينَ مِنَ المُشرِكينَ وَالمُنافِقينَ إلى يَومِ الدّينِ ای امیر مؤمنان ! لعنت خدا و لعنت همه فرشتگان و فرستادگانش تا روز قيامت بر مشركان و منافقانى كه به روى تو شمشير كشيدند و تو بر آنها شمشير كشيدى... @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
🔷 ادیب عراقی استاد سید جابر الجابري (متولد ۱۹۵۸ م. نجف اشرف) در بیتی زیبا در مدح امیر المؤمنین صلوات الله علیه سروده است: "و چه اندازه فرق است بین چشمانی که شب‌ها مراقب ایتام است و چشمانی که در شام با حالت مستی خواب می‌باشد..." وَعَينَينِ، عَينٍ تَحرُسُ اليُتمَ لَيلَها وَأخرى بقَصرِ الشامِ غافِيَةً سَكِرا 📜 موسوعة شعراء الغدير، ج ٦، ص ٢٧ پ.ن: این هم از مظلومیت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است که برای روشن شدن حقایق برای آزاداندیشان عالم مجبوریم "عین الله" را با فردی همچون معاویه مقایسه کنیم ! أين الثرى من الثريا؟! @mir_hamedhoseyn_110
هر فردی از هر مذهبی که در مراسم باشکوه اربعین شرکت می‌کند، اعم از شیعه و سنّی و اهل کتاب و بودایی و حتی گاوپرست و بت‌پرست، مهمان سیّدالشهدا صلوات‌الله‌علیه بوده و احترامش بر دیگران واجب است. اربعین فرصت عظیمی برای تحقّق "تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً" است. متأسفانه برخی اصحاب رسانه به گونه‌ای این فضا را تقریر می‌کنند که "این = همانی" در افکار عمومی شکل می‌گیرد. باید توجّه داشت که شیعیان به زیارت "حجّت خدا و امام مفترض الطاعة" می‌روند نه به زیارت کسی که صرفاً "ذریه‌ی رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم" یا صرفا "مصداق شجاعت و استکبارستیزی" بوده است. @mir_hamedhoseyn_110
درنگی بر سخنان اخیر استاد شیخ محسن قنبریان (در ۲ فرسته) فرسته شماره ۱ استاد بزرگوار شیخ محسن قنبریان در برنامه‌ی "چالش خلوص و وحدت" در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، در بخشی از سخنانشان، مدافعان خطّ مقدّم امامت و ولایت را تلویحاً متحجّر نامیدند و مرحوم شرف‌الدین را نمونه‌ی یک عالم جامع‌نگر معرّفی نمودند. سپس فرمودند: "مرحوم شرف‌الدین یک عالم صد در صد شیعه بود که "المراجعات" در مناظره و "النص والاجتهاد" در مورد بدعت‌های خلفا نگاشته است. اما در کنار این‌ها کتاب "الفصول المهمّة في تأليف الأمّة" نگاشتند. (البته ایشان از این کتاب این‌چنین یاد می‌کنند: التفصيل في أصول المهمة في تأليف الأمة)! سپس در ادامه می‌فرمایند: این کتاب را برای پرچمداری مبارزه با استعمار نگاشتند و امروز کسانی که خود را میراث‌دار سلف شیعه همچون مرحوم شرف الدین می‌دانند باید پرچمدار غزه باشند." شنوند‌ه‌ی این سخنان گمان می‌کند که مرحوم شرف‌الدین در کتاب مذکور دائما به بیان خطرات استعمار و خطر دشمن و اهمیت اتحاد مسلمانان پرداخته و بسانِ استاد قنبریان دائما تشیع اعتقادی_مناسکی را تنقیص کرده و طیف گسترده‌ای از شیعیان امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه را متحجّر و ناقص‌نگر معرفی کرده است. اما با مراجعه به کتاب مشخص می‌شود که ارتکاز مرحوم شرف‌الدین در این کتاب این است که : "ای جماعت اهل‌سنّت! به خدا ما شیعیان، اهل قبله‌ایم، شهادتین گفتیم! ما را تکفیر نکنید." (رک فصل: فتاوی التكفير ومناقشاتها، فيمن أفتى بكفر الشيعة وتفصيل ما استدلّ به) سپس به برخی اتهامات ناروایی که به شیعه نسبت داده‌اند پاسخ داده است.(۱۲۹) و در بخشی دیگر به نقش دروغگویان از اهل‌سنت در دور کردن آنها از شيعه پرداخته است. (۱۴۹ : دور الكذابين في التفرقة؛ في الإشارة إلى يسير مما نسبه الكذابون إلى الشيعة وبيان برائتهم منه + دور بعض الكتّاب في التفرقة) مؤلف در بخش بعدی اسباب دوری شیعیان از اهل‌سنت را بیان می‌کند و اتفاقا در همین بخش نیز نوک پیکان خطاب و عتاب به سمت اهل‌سنّت است که بزرگان شما چه بلایی بر سرِ اهل‌بیت و معارفشان آورده‌اند که شیعیان این‌چنین از شما دور هستند؟! (۱۶۷) و در بخش بعدی به ابطال دشمنیِ شیعیان با همه صحابه کافّةً می‌پردازند.(۱۷۶ به بعد) و اینکه شیعیان حساب منافقان را از صحابه جدا می‌دانند. (۲۰۹) اصلا مخاطب مرحوم شرف‌الدین شیعیان نیستند، بلکه خطاب ایشان اهل‌سنّت است و مطالبه‌ی از آنها که چرا اینقدر به شیعیان اتهام می‌زنید و ....(ص ۱۳۸ به بعد) و البته تبیین این مهم که ما به دلایل متعدده خلافت خلفا را قبول نداریم ! (۱۳۹) و این فقط ما نیستیم که خلافت خلفا را قبول نداریم، بلکه برخی از صحابه همچون سعد بن عباده هم قبول نداشتند و بیعت برخی هم به صورت اجباری انجام شده است! اینکه ما شیعیان عمل منافی عفّت عایشه را قبول نداریم دلیل نمی‌شود خروج او بر امیر مؤمنان و جسارتش به پیکر مطهر امام مجتبی علیهما السلام را هم نادید بگیریم ! (۱۴۰_۱۴۱) علاوه بر همه‌ی این‌ها ، عناوین ذیل نیز بخشی از مباحث مطروحه در این کتاب است: _فرار صحابه در جنگ احد(۱۰۱) _سرپیچی ابوبکر و عمر از دستورات پیامبر صلّی‌الله‌علیه وآله‌وسلّم(۱۰۶) _اهانت خلیفه‌ی دوم به ساحت پیامبر صلّی‌الله‌علیه وآله‌وسلّم در ماجرای صلح حدیبیه(۹۶) و در ماجرای قلم و دوات(۹۱) _اجتهادات خلفا در مقابل احکام شرعی مثل متعه حج و متعه نساء (۵۸) _تخلّف صحابه از جمله خلفا از جیش اسامه(۸۷) _نقد جریاناتی از اهل‌سنّت که اجتهاد عمر را مقدم بر امر پیامبر می‌دارند.(۹۸) _اعمال ناشایست عثمان در دوران خلافتش (۱۱۰) _جنایات معاویه و یزید(۱۱۲ به بعد) و ده‌ها موارد دیگر از مطاعن خلفا و صحابه هنوز نمی‌دانم چرا استاد قنبریان این کتابی که با رویکرد نقد مکتب خلفا است را برای تأیید مواضع خودشان انتخاب کردند؟ درست است که هدف از تألیف کتاب اتحاد مسلمانان بوده ولی منهج مؤلّف در آن کاملا مغایر با رویکرد آقای قنبریان در تحقّق این مهم است. جناب استاد و برخی همفکرانشان اخیرا بارها تشیع عقیدتی _ مناسکی را سخیف جلوه داده یا دائما شیعیان را مقصر اصلی اختلافات دانسته‌اند، ولی یک کلمه از این سخنان را بنده تا به حال در بیانات ارزشمند مرحوم شرف الدین در این کتاب و البته سایر آثارشان پیدا نکرده‌ام. بلکه مطالبه‌ی مرحوم شرف‌الدین حداقل در این کتاب از اهل‌سنت است نه از شیعیان. حقیقت این است که اگر یک دَهمِ این مطالبی که مرحوم شرف‌الدین در این کتاب فرموده را امروزه کسی در تریبون‌های رسمی و غیر رسمی مطرح کند به ده‌ها برچسب از جمله تحجّر، زمان نشناسی، اولویت‌نشناسی، تندروی و...متهم می‌شود، حتی اگر خود را پایبند به مبانی انقلاب اسلامی بداند. من بعید می‌دانم گوینده‌ی محترم، کتاب را مطالعه کرده باشند و الّا هیچ‌گاه به آن در این مقام استناد نمی‌کردند. @mir_hamedhoseyn_110
فرسته شماره ۲ اما این جمله‌ی ایشان: "امروز کسانی که خود را میراث‌دار سلف شیعه همچون مرحوم شرف الدین و علامه امینی می‌دانند می‌بایست پرچمدار غزه باشند." اولا علمای شیعه و بدنه‌ی جامعه‌ی شیعی در طول تاریخ به تأسی از موالیان خود همواره در کنار مظلوم بوده‌اند و در اصل این موضوع هیچ اختلافی بین آنان نیست، بلکه در شدّت و ضعف با هم متفاوت بوده‌اند، در ماجرای ظلم‌های امروز نیز مرام همان مرام است. اما اینکه مدافعان امامت و سایر علما و مردم علاوه بر تبرّی قلبی و لسانی و عملی در حدّ توان، دقیقا باید چه کاری انجام دهند تا مراد استاد بزرگوار حاصل شود، در مواضعشان مشخص نیست؛ علاوه بر اینکه لازم نیست بسان برخی جریانات سیاست‌زده، برای دفاع از مظلوم، به شیعیان و عقایدشان بتازیم و عقاید را دائما کمرنگ یا جا به جا کنیم.(در این خصوص شاید بعدها بیشتر و واضح‌تر مطالبی بنویسم) ثانیا مگر یک نفر چند کار می‌تواند به صورت همزمان انجام دهد؟ چرا کسی که در زمینه‌ای متخصص است، حتما باید در امور دیگر هم ایده‌پرداز باشد یا پرچمداری کند؟ بله جامعیت امری مطلوب و ایده‌آل است، ولی حتی میان نخبگان هم درصد کمی از آنها (همچون مرحوم شرف الدین که هم منادی وحدت بین مسلمانان و هم مدافع غیور مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام بود) به جامعیت در امور دست پیدا می‌کنند. اتفاقا اینجا جای این مطالبه‌ی به حق از استاد قنبریان وجود دارد که پس چرا پرچمداران دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی همچون حضرتعالی دغدغه‌ی دفاع از ولایت امیر المؤمنین صلوات‌الله‌علیه و پاسخ به شبهات دشمنان تشیع را نداشته یا کمتر دارند؟ چرا خروجی سخنان پرچمداران دفاع از غزه همچون حضرتعالی، دفاع از غدیر و فاطمیه نیست؟ چرا مواضع شما این روزها تشدید کننده‌ی دوگانه‌ی اهل‌بیتی _ انقلابی است؟ چرا عَلَم دفاع از ولایت و دفاع از غزه را همزمان با هم به یک میزان بلند نمی‌کنید؟ برای امثال بنده که دل در گروِ آرمانهای امام و رهبر انقلاب داریم، جای این سؤال است که چرا اکثریت مدافعان گفتمان انقلاب اسلامی در نگاه شیعیانِ غیور، افرادی پرحرارت نسبت به ولایت امیر مؤمنان صلوات‌الله علیه نیستند؟ همان شرف الدین که کتاب برای تأليف قلوب مسلمانان و به فرموده‌ی شما برای جبهه‌بندی آنان در مقابل استعمار نگاشته، علمدار دفاع از مکتب هم هست؛ چرا شما که خود را پرچمدار دفاع از مظلوم می‌دانید، پرچمدار دفاع از صراط مستقیمِ ولایت مولا و نقد مکاتب انحرافی نیستید؟ چند اثر و سخنرانی در مورد بلایی که سقیفه بر سر بشر آورده، دارید؟ چند بار به این شبکه‌های ماهواره‌ای که شبانه روز علیه مکتب سخن می‌گویند واکنش نشان داده‌اید؟ به چند کتاب علیه تشیع پاسخ داده‌اید؟ چرا امثال حضرتعالی به جای جمع بین دفاع از ولایت و دفاع از مظلوم، دائما شیعیان و مناسک آنها را سخیف و بی‌اهمیت جلوه می‌دهید؟ و به عنوان گله عرض می‌کنم: چرا حضرتعالی شأن خود را حفظ نمی‌کنید و با جریانات خطرناک و منحرف عقیدتی که هیچ کاری جز تنقیص تشیع و توهین و برچسب زدن به شیعیان و جابه جایی مرزهای عقیدتی ندارند، همکاری می‌کنید؟ در پایان بنده به عنوان کوچکترین برادر شما به حضرتعالی عرض می‌کنم، جمع قابل توجهی از شیعیانی که حتی خود را ملتزم به آرمان‌های امام و رهبری دانسته، فعالیت‌های این مجموعه‌های افراطی فعّال در حوزه‌ی وحدت و تقریب را _که اخیرا از فرمایشات شما سوء استفاده می‌کنند_ خطرناک برای تشیع، بلکه نوع نگاهشان را موجب هدم مکتب می‌دانند. عاجزانه از شما خواهش می‌کنم خودتان را به جهت ارتباط با این جماعت نسوزانید. @mir_hamedhoseyn_110
۳۸ سال پیش در چنین روزی(۲ شهریور ۱۳۶۵) امام خمینی رضوان‌الله‌علیه در روز عید غدیر مطالب مهمی پیرامون اهمیت غدیر و حکومت اسلامی ایراد فرمودند. در میان آن فرمایشات در اهمیت ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام فرمودند: آن مسأله[ولایت اهل‌بیت]، مسأله‌اى است که اگر او را کسى قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همین قواعد اسلامى شیعه هم بجا بیاورد باطل است.  📖 صحیفه‌ نور، ۲۰/۲۹ ۲ شهریور ۱۳۶۵ (دیدار با رئیس جمهور، رئیس مجلس شوراى اسلامى، نخست وزیر، و مسؤولین کشورى و لشکرى به مناسبت روز عید غدیرخم) ذکر چند نکته ضروری است: ۱. عبارات مذکور در سال‌های پایانی عمر شریف امام راحل و در واقع پس از انقلاب اسلامی و در یک جلسه‌ی رسمی ایراد شده است‌. ۲. عباراتی که امام بزرگوار در مورد ضرورت پرهیز از اختلاف مسلمانان بر سر ولایت امیر المؤمنین علیه‌السلام فرموده‌اند (مثلا: صحیفه امام، ۸/۴۸۱) باید بر چیزی غیر از "تبیین ولایت" ، "دفاع از مکتب اهل بیت علیهم‌السلام" ، "اثبات انحرافی بودن مذاهب باطله" و موارد مشابه حمل شود و إلّا لزم التناقض بين القولين. ۳. گروه‌هایی که صرفا جملات دلخواهشان را از فرمایشات امام و رهبری بازنشر می‌کنند، همان‌ کسانی هستند که پیشتر با کتاب و سنّت نیز همین رفتار عوامانه و کاریکاتوری را پیش گرفته بودند. ✍ طریق مشایه _ ۲ شهریور ۱۴۰۳ @mir_hamedhoseyn_110
۱۸ صفر سالروز وفات علامه میر حامد حسین؛ شادی روح مطهر این عالم فرزانه صلواتی هدیه بفرمایید. @mir_hamedhoseyn_110
این اثر برای ابن مالک اندلسی(٦٧٢ ق) صاحب الفیه نیست، بلکه اصل آن برای ادیب و شاعر امامی‌مذهب شهاب الدين محاسن/یوسف¹ بن اسماعیل الحلبی الكوفي معروف بالشَّواء (٦٣٥ ق) می‌باشد که بعدها توسط بهاء الدين ابن النحاس (٦٩٨ ق) تکمیل و شرح شد. استاد هلال ناجی (2011 م) در مقاله‌ای در شماره ۸۴ مجمع اللغة العربية بدمشق(سال ١٤٣٠ ق) با عنوان القصيدة المتداخلة این ابیات را به ناظم آن شوّاء نسبت داده و انتساب آن به ابن مالک را خطا دانسته است. دکتر تركي بن سهل العتيبي نیز در مقدمه‌ی کتاب مَهاة الكِلَّتَين، این منظومه را به شوّاء و شرح و تکمیل آن را ابن النحاس نسبت داده و ادله‌ی منکرین را ابطال نموده است. هر دو در توثیق نسبت این ابیات به شوّاء به ادله‌ای استناد کرده‌اند که اگر کتاب المنتخب في شرح لامية العرب اثر گرانسنگ ادیب امامی مرحوم ابن أبي طَيّ الحلبي (٦٣٠ ق) در زمان ایشان چاپ شده و به دستشان می‌رسید، یقینا عبارت ابن أبي طَيّ را در صدر ادلّه‌ی این انتساب قرار می‌دادند؛ ابن أبي طَيّ به مناسبتی در شرح لامیه شنفری، به افعالی اشاره می‌کند که هم با ياء و هم با واو تلفّظ می‌شوند ، همچون: كنَيتُه/کَنَوتُه أحمد كُنيةً، حَلَوتُه/حَلَيتُه بالحُلى و ....سپس می‌گوید: والعربُ قد نَطقَت بأحرف تُقال بالواو تارةً وبالياء تارةً، منها: عَشَوتُه وعَشَيتُه وعَزَوتُه وعَزَيتُه. وقد نظمَها بعضُ أصحابِنا وهو محاسنُ بن إسماعيل الحلبيّ 👈وأنشَدَني ذلك لنَفسِه:👉 قل إن نَسَبتَ عزوتُه وعزيتُه وکنوتُ أحمد كنيةً وكنَيتُه..... المنتخب في شرح لامية العرب، ص ٢٥٢_٢٥٣ ----------------------------- 1. برای اطلاع از نام دقيق او که محاسن بوده یا یوسف، رک: تعلیقه‌ی المهدي عيد الرواضية بر کتاب بغية الطلب، ۱۰/۴۲۹ @mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
مدتی است مشغول جمع‌آوری اشعار شعرای شیعه با مضمون "سقیفه سبب اصلی همه‌ی مصائب" هستم. از شعرایی که مک
متخلّفان از جیش اسامه؛ فرماندهان قتله‌ی سید الشهدا صلوات‌الله‌علیه از غرر ابیاتی که شعرای شیعه با مضمون "سقیفه عامل کربلا" سروده‌اند، بیت مرحوم سید مهدي الحلي (١٢٨٩ ق) است: اليَومَ مَن هِي عَن أُسـامَةَ خَلَّفَت قادَت إلى حَربِ الحُسَينِ جُموعا آن کسانی که روزگاری از همراهی لشکر اسامه سر باز زدند، در روز عاشورا لشکریانی را علیه حسین بن علی علیهماالسلام، فرماندهی کردند... @mir_hamedhoseyn_110
أكبرُ متعلّق الروافض... شیعیان در طول قرون متمادی برای اثبات حقّ امیرالمؤمنین علیه‌السلام همزمان به دو رویکرد کلی توجه داشتند: الف: چه کسی شایسته‌ی امامت است؟ ب: چه کسی لیاقت امامت ندارد؟ در مورد اول به بررسی نصوص امامت و افضلیت و در مورد دوم به بیان مطاعن غاصبان می‌پرداختند. امام در اندیشه‌ی امامیه جامع مکارم اخلاقی و غاصبان، فاقد این امور بلکه جامع رذائل بوده‌اند! این طرف علم و آن طرف جهل این طرف شجاعت و آن طرف ترس این طرف استقامت و آن طرف فرار این طرف مهربانی و آن طرف خشونت این طرف اطاعت و ادب محض نسبت به پیغمبر صلّی‌الله‌علیه وآله‌وسلّم و آن طرف بی‌ادبی و جسارت به آن حضرت و تخلف از دستورات ایشان. در صدر مطاعنی که امامیه آن‌ها را ذکر می‌کنند، ماجرای تلخ قلم و دوات است و کمتر کتابی از امامیه در مباحث امامت می‌توان پیدا کرد که به این واقعه نپرداخته باشد. یکی از قدیمی‌ترین اسناد در این‌باره رائيه بسیار مهمّ شاعر شیعی قرن دوم و سوم جناب عبد السلام بن رغبان معروف به ديك الجن الحمصي (٢٣٥ هـ.) است.(اینجا) در میان متأخران نیز شاه عبد العزیز دهلوی (۱۲۳۹ هـ.) به تبع بلکه کپی‌برداری از خواجه نصر الله کابلی این واقعه را در صدر مطاعن امامیه به خلیفه دوم ذکر کرده است و البته هر دو به زعم خود در پاسخ به آن جملاتی را به هم بافته‌اند. (تحفه، چاپ جدید، ص ۵۲۳ ؛ السيوف المشرقة ومختصر الصواقع، ص ٥٣٨) حدود ۸۰۰ سال پیش نیز ، حافظ ابن دحية الكلبي (٦٣٣ هـ.) به درخواست سلطان ایوبی: الملك الكامل ناصر الدين محمد بن العادل (٦٣٥ هـ.) در پاسخ به این طعن روافض رساله‌ای می‌نویسد: "مَن أُلقِمَ الحَجَر إذ كَذَبَ وَفجَر وأسقَطَ عَدالةَ مَن قال مِن الصَّحابةِ : ماله أَهَجَر" علی رغم عنوان پر طمطراقی که ابن دحیه برای رساله‌اش انتخاب کرده، محتوای آن به معنای واقعی کلمه لا يُسمِنُ ولا يُغني من جوع است! نکته اینجاست که ابن دحیه در مقدمه‌ی رساله از ماجرای قلم و دوات به "بزرگترین دستاویز روافض در ذم صحابه = أكبر متعلّق الروافض في ذمّ الصحابة" یاد می‌کند. تصویر زیر تنها نسخه‌ی باقی مانده از این رساله است که توسط یکی از شاگردان ابن دحیه به املای مؤلف کتابت شده و در سال ٦٢٨ هـ. در قاهره بر مؤلف قرائت شده است. نسخه در اسکوریال به شماره ۱۱۹۰ نگه‌داری می‌شود. شایان ذکر است این رساله اخیرا در دار الحديث الكتانية به چاپ رسیده است. @mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
پیامبر رحمة للعالمين صلّی الله علیه وآله وسلّم این روزها را با دلی شکسته از بی‌حرمتی و بی‌ادبی اطراف
وَعَلَى الخِلافَةِ سابَقوكَ وَما سَـبَقـوكَ فـي أحُـدٍ وَلا بَـدرِ 📜 دیوان ديك الجن الحمصي، ص ٨٢ @mir_hamedhoseyn_110