eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
382 دنبال‌کننده
188 عکس
175 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دعا، وسیلۀ کینه‌زدایی (ذغال روی فرش) 🔸 همۀ کسانی را که از آنها گله دارید، مثل دانۀ تسبیح ردیف کنید و یکی‌یکی دعایشان کنید. نخستین اثر این دعا این است که حبۀ آتشی را که در دلتان بوده، بیرون می‌اندازید. قدیم‌ها که قلیان کشیدن مرسوم بود، گاهی ذغال گداخته از سر قلیان روی قالی می‌افتاد و فرصت اینکه بروند و انبر بیاورند، نبود؛ ناچار آن آتش را با دستشان برمی‌داشتند و دور می‌انداختند. اگر کسی از تو غیبتی کرده یا نسبت ناروایی به تو داده، این آتش افتاده روی دلت که از قالی گران‌بهاتر است. تا بخواهی برایش ثابت کنی که تو تقصیرکار نبوده‌ای، سوخته‌ای! پس دعایش کن. اول خودت را نجات بده تا دلت بیشتر از این تاول نزند، بعدش خدا خودش می‌داند که چطور مسئله را حل کند. 📖 کتاب تمثیلات اخلاقی، جلد یک، صفحه ١٧ 🆔 @miras_shia
9.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سیر معکوس در نظام هستی راه ندارد بیانات علامه ذوالفنون حسن زاده آملی ره کسی از دنیا رفت نگو فوت کرد، غلط است . هیچ آینه دگر آهن نشد هیچ نانی گندم خرمن نشد هیچ انگوری دگر غوره نشد هیچ میوه‌ْ پخته با کوره نشد پخته گرد و از تغیر دور شو رو چو برهان محقق نور شو چون ز خود رستی همه برهان شدی چونک بنده نیست شد سلطان شدی 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیخ انصاری ره و خدمت به مادر مرحوم شیخ مرتضی انصاری وقتی مادرشان به کهولت رسیده بود ایشان را بر دوش میگرفت و تا نزدیکی حمام میبرد و او را به زن حمامی میسپرد و می ایستاد تا بعد از پایان کار او را به خانه برگرداند. ایشان هر شب به دست بوسی مادر میرود و صبح با اجازه ی او از خانه بیرون میرفت. پس از مرگ مادر نیز به شدت میگریست و میفرمود گریه ام برای این است که از نعمت بسیار مهمی چون خدمت به مادرم محروم شدم. شیخ پس از مرگ مادر باکثرت کار و تدریس مراجعات تمام نمازهای واجب امر مادرش را خواند با آنکه مادر ایشان از زنان مومنه ی روزگار بود. 🆔 @miras_shia
شب یلداست، زِ مهدی خبری نیست بی ماهِ رُخش این شبِ ما را سحری نیست زود آ زِ پسِ ابر و بیا شمسِ مُنور بی تو شبِ یلدای ما را قمری نیست جور است تمامیِ بساطِ شبِ یلدا افسوس و دریغ از گُل نرگس اثری نیست بردیم همگی دست به دعا در شب یلدا بر ما بنگر غیر تو ما را نظری نیست عشقِ شبِ یلدایِ منی یوسف زهرا جز تو دلِ ویرانه ی ما را گذری نیست امشب تو بیا خاطرِ این حضرتِ مادر جز گوهر یکتای علی را گُهری نیست 🔸🔸🔸🔸 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مادر هر چیزی، اصل و ریشه آن است مانند ام الکتاب و ام القری(مکه). ممکن است مراد پیامبر(ص) از این کنیه، این بوده که فاطمه(س)، اصل و اساس درخت نبوت است، فرزندان او، میوه‌اش و شیعیان شاخ و برگ‌های آن هستند. رحمانی همدانی، فاطمة الزهرا(س) بضعة قلب مصطفی(ص)، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۲۰۴ و ۲۰۵. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی قدس سره : شخصیتی که در حدیث کساء محور تمام انسان‌ها قرار گرفته، قطعاً الگویی بزرگ و مناسب برای بشریت است. همان‌گونه که انسان تاب دیدن نور خورشید را ندارد در قیامت نیز تاب دیدن نور حضرت زهرا(س) را ندارند. 🌹🌹🌹میلاد با سعادت سراسر نور حضرت صدیقه کبری فاطمه الزهرا سلام الله علیها بر همه عاشقان ولایت مبارک باد. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم حضور مرجع عالیقدر مرحوم آیت‌الله العظمی علوی گرگانی قدس سره بر سر مزار مادر (بازنشر بمناسبت روز مادر) کسی که قبر پدر و مادر یا یکی از آن دو را در هر جمعه یک بار زیارت کند خداوند او را می‏ بخشد و او را جزو نیکوکاران می‏ نویسد. «کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۸٫» مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی قدس سره در دوران کرونا هم با حفظ دستورالعمل های بهداشتی بر سر مزار مادر بزرگوارشان در آرامگاه شیخان قم شرف‌یاب می شدند و به قرائت فاتحه بر مزار مادر ، شهدا، علماء و مومنین خفته در این آرامگاه می‌پرداختند. 🆔 @miras_shia
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه فصل پنجم: اختصاص لقب اُمّی به پیامبر اسلام | در آیات قرآن کریم لقب اُمّی فقط به پیامبر اسلام | اطلاق شده. درباره درس ناخواندگی سایر انبیاء در کتب وحی آن‌ها هیچ تصریحی نشده. در این فصل ضمن پرداختن به این موضوع دلیلِ اختصاص این صفت (اُمّی بودن) به پیامبر اسلام | مورد بحث و بررسی قرار گرفته. از جمله گفته شده که: درباره درس ناخواندگی دیگر پیامبران الهی دلیلی ذکر نشده چون آن‌ها اعجاز ادبی و علمی نداشته‌اند و آوردن آن کتاب‌ها مستلزم داشتن اطلاعات وسیع و کامل از دانش‌های بسیار نبوده است تا صدور هر یک از آن‌ها از فردی اُمّی حیرت انگیز و شگفت آمیز بوده و معجزه بی نظیر به شمار آید و نیز مهد نبوت پیغمبران دیگر مثل ابراهیم، موسی و عیسی محیط نادانی و بی سوادی نبوده است ... اما پیغمبر | در محیط جهل متولد شد و رشد کرد و خودش درس ناخوانده بود در عین حال کتابی بی مانند برای بشر آورد که جن و انس از معارضه با آن ناتوان ماندند. فصل ششم: آرای خاورشناسان در این فصل دیدگاه‌های برخی از مستشرقین در خصوص اُمّی بودن پیامبر | آورده شده و صحّت و سقم آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان مثال یکی از دیدگاههای مطرح شده در این فصل که مورد انتقاد قرار گرفته نظر فرانتس بوهل است که می‌گوید: شگفت است که محمد | از یهودیان لفظی را به عاریت گرفته که در زبان آن‌ها معنای تحقیر آمیزی را داراست ... محمد | خواندن و نوشتن را به خوبی می‌دانست اما کتاب مقدس را نخوانده بود و تنها از طریق دانشمندانی که آن را درس می‌دادند، آگاه شده بود. او همچنین می‌گوید: کلمه امّی از کلمه امّت به معنای ملّت مشتق شده است و به معنای شخص لائیک یا سکولار (به معنای امروزی آن) است. سپس در ردّ این نظر گفته شده: به فرض صحت قسمت اول، چگونه می‌توان قسمت دوم را تفسیر کرد. چون لاییک یا سکولار برعکسِ (کیلریکوس) به معنای کسی است که در امور دینی، تخصص ندارد، و این معقول نیست پیامبری که آمده تا بنیادهای دین جدید را بنا کند، خود را به چنین وصفی توصیف کند. چگونه ممکن است محمد | خود را در برابر یهودیان و مسیحیان همچون شخصی نا آگاه در حوزه دین، توصیف کند. پس این رأی بی پایه و اساس است. همچنین نظرات دیگری هم در این فصل آورده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به نظرات ویل دورانت، بلاشر، مصطفی مندور، گوستاولوبون، اشپرنگر، کارلایل و هرویتس اشاره کرد. فصل هفتم در این فصل به طرح سؤالات و شبهاتی در خصوص موضوع مورد بحث پرداخته و به آن‌ها جواب داده شده است. فصل هشتم: اعجاز قرآن از جهت اُمّی بودن پیامبر| آنچه با معجزه بودن قرآن تناسب دارد صرف نخواندن و ننوشتن است نه عدم توانایی بر خواندن و نوشتن. در این فصل ضمن بررسی این مطلب به این نکته هم اشاره شده که: اُمّی بودن در خصوص پیامبر خصوصیت و وصفی است که موقف و مقام او را بالا می‌برد و اعجاز قرآن را با جلوه و روشنی تمام آشکارتر می‌سازد چون خواندن و نوشتن وسیله‌ای است برای دانستن، نه آن‌ که ذاتاً هدف باشد. پیامبر اسلام کتاب و قانونی تابناک و عالی را آورده که هیچ پیامبر و رسولی قبل از او نیاورده و بعد از او هم نخواهد آورد. مهم‌ترین منابع 1. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن 2. علامه مجلسی، بحار الانوار 3. فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن 4. رشید الدین ابوالفضل میبدی، کشف الاسرار وعدة الابرار 5. ابو جعفر محمد بن جریر طبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن 6. آیت الله مصباح یزدی، قرآن شناسی 7. آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه 8. آیت الله معرفت، علوم قرآنی 9. مرتضی مطهری، مجموعه آثار ج3 10. عبد الصبور شاهین، تاریخ قرآن 11. محمد باقر حجتی، پژوهشی در تاریخ قرآن کریم 12. محمود رامیار، تاریخ قرآن 13. محمد مهدی رکنی یزدی، آشنایی با علوم قرآنی 🆔 @miras_shia
مرکز احیاء میراث شیعه
ادله حقانيت شيعه قسمت ششم امر پنجم: روايات فضائل در ذيل به برخي از اين روايات اشاره مي كنيم: 1. ح
ادله حقانیت شیعه قسمت هفتم 6. امام علي ـ عليه السّلام ـ و ردّ شمس ابوهريره مي گويد: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ در حالي كه سرش در دامان علي ـ عليه السّلام ـ بود خوابيد، نماز عصر نخوانده بود كه خورشيد غروب كرد. پيابر ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه بيدار شد بر او دعا كرد، خورشيد بازگشت، علي عليه السّلام، نماز عصر را وقت خود به جاي آورد، آن گاه خورشيد بازگشت. [63] اين حديث را نُه نفر از صحابه و چهل نفر از علماي عامه نقل كرده اند كه ده نفر از آنها دربارة اين حديث كتاب تأليف نموده و حدود سيزده نفر نيز آن را تصحيح كرده اند؛ امثال: ابوجعفر طحاوي،[64] طبراني،[65] بيهقي،[66] هيثمي[67] و قسطلاني.[68] 7. امام علي ـ عليه السّلام ـ و ابلاغ سوره برائت: ابو رافع مي گويد: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ ابوبكر را براي ابلاغ سوره برائت به مكه فرستاد. جبرئيل بر پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ نازل شد و گفت: سوره را يا بايد خودت ابلاغ كني يا كسي كه از توست. پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ علي ـ عليه السّلام ـ را به دنبال او فرستاد. علي ـ عليه السّلام ـ بين مكه و مدينه به او رسيد، سوره را از او گرفته و بر مردم قرائت نمود. [69] اين حديثص را هفتاد و سه نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند كه برخي از آنها عبارت است از: احمد بن حنبل در مسند،[70] ابن ماجه در سنن[71] و ترمذي در صحيح. [72] 8. امام علي ـ عليه السّلام ـ مولود كعبه حاكم نيشابوري مي گويد: « در اخبار متواتر آمده است كه فاطمه دختر اسد، امير المؤمنين علي بن ابي طالب، ـ كرّم الله وجهه ـ را داخل كعبه زاييد. » [73] اين حديث را هفده نفر از علماي اهل سنت نقل كرده، دوازده نفر به تواتر يا شهرت آن تصريح نموده و نه نفر نيز به اختصاص اين فضيلت به امام علي ـ عليه السّلام ـ تصريح كرده اند. 9. امام علي ـ عليه السّلام ـ و گرفتن لواء بريدة اسلمي از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل مي كند كه فرمود: « فردا پرچم را به دست كسي خواهم داد كه خدا رسول او را دوست دارند و او نيز خدا و رسول را دوست دارد. روز بعد ابوبكر و عمر منتظر بودند كه آنها را صدا زند، ولي پيامبر ـ صل الله عليه و آله ـ علي ـ عليه السّلام ـ را در حالي كه درد چشم داشت صدا زد و آب دهان در چشم او ماليد، آن گاه پرچم را به دست او داد و عده اي نيز با او حركت كردند.» [74] 10. امام علي ـ عليه السّلام ـ اولين مسلمان و مؤمن پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به فاطمه ـ سلام الله عليها ـ فرمود: « عليّ اوّلين نفر از اصحاب من است كه اسلام آورد. »[75] 11. امام علي ـ عليه السّلام ـ اولين نمازگزار با پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ حاكم نيشابوري به سندش از امام علي ـ عليه السّلام ـ نقل مي كند كه فرمود: « با رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ هفت سال قبل از ديگران عبادت كردم. » [76] 12. امام علي ـ عليه السّلام ـ اعلم صحابه رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود : « من خانة حكمت و عليّ درب آن است. » [77] و نيز فرمود: من خانة علم و عليّ درب آن است، هر كسي كه اردة علم مرا دارد بايد از درب آن وارد شود. »[78] 🆔 @miras_shia