eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
382 دنبال‌کننده
188 عکس
175 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 نماز دهه اول ذی‌الحجه 🔹️یکی از اعمالی که تمام بزرگان و علماء در ۱۰ شب اول این ماه توجه زیادی به آن داشته اند؛ خواندن دو رکعت نماز در بین نمازهای مغرب و عشاء است که در هر رکعت بعد از سوره حمد ، یک مرتبه سوره توحید و آیه ۱۴۲ سوره اعراف 🆔 @miras_shia
🌹ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، از مناسبت‌های شیعیان است که به ازدواج حضرت علی(ع) نخستین امام شیعیان با حضرت فاطمه(س) دختر پیامبر اشاره دارد. 🌹این ازدواج در ۱ ذی‌الحجه سال دوم هجری رخ داد. خطبه عقد آنان را پیامبر اکرم خواند. بر اساس منابع روایی، پیش از امام علی(ع)، کسان دیگری از مهاجران و انصار، تمایل خود برای ازدواج با حضرت فاطمه(س) به پیامبر (ص) اعلام کردند اما با مخالفت وی روبرو شدند. 🌹مهریه حضرت زهرا(س) در منابع مختلف بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم ذکر شده که این مبلغ، مهر السنة خوانده می‌شود. امام علی(ع)، بر اساس آنچه در روایات نقل شده، برای تأمین مهریه، زره خود را فروخت و پیامبر با پول آن جهیزیه حضرت فاطمه(س) را تهیه کرد. در شب ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، مردم مدینه به دعوت پیامبر(ص) اطعام شدند. 🌹پیامبر(ص) دست حضرت فاطمه(س) را در دست امام علی(ع) گذاشت و پس از حضور در خانه آن دو برایشان دعا کرد که خداوند دلهایشان را به هم نزدیک و نسلشان را مبارک گرداند. 🆔 @miras_shia
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷چه کنیم پروردگار هستی و همه کاره عالم، حامی و پشتیبان ما باشد... 🎙استاد عالی 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
19.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁┅┈ 📽 روایتی از شاگردان آیت الله العظمی بروجردی(ره) درباره حق الناس سعی کنیم عذرخواهی کردن را در زندگی یاد بگیریم 🆔 @miras_shia
🔰 روز عرفه در «کربلا» چه خبر است؟! روایات و تأکیدات اهل‌بیت علیهم‌السلام نسبت به زیارت سیدالشهداء «صلوات‌الله‌علیه» در شب و روز عرفه، هم به لحاظ کمّی بسیار است و هم به لحاظ محتوا، تعابیر منحصر به فرد و والایی دارد که به عنوان نمونه، ترجمان چند روایت را ذکر می‌کنیم: ♦️ «زائر سیدالشهداء علیه‌السلام در روز عرفه» : ➖ همانند کسی است که یک میلیون بار حج، پابه‌پای امام زمان ارواحنافداه انجام داده باشد!(۱) ➖ همانند کسی است که یک میلیون بار، عُمره پابه‌پای رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به جا آورده باشد!(۲) ➖ همانند کسی است که یک میلیون بنده در راه خدا آزاد کرده باشد!(۳) ➖ همانند کسی است که خدای متعال را در عرش زیارت کرده باشد!(۴) ➖ خود خدای متعال با او هم‌سخن می‌شود!(۵) ➖ از شُرورات در آن سال، در امان است!(۶) ➖ به او گفته می‌شود:«از نوْ ، اعمالت را شروع کن که آمرزیده شدی!»(۷) ➖ خدای متعال او را با دلی آرام به خانه‌اش برمی‌گرداند!(۸) ➖ خدای متعال در روز قیامت او را خاطرجمع محشور می‌کند!(۹) ➖ قبل از آنکه خدای متعال به اهل عرفات نظر کند، به او نظر می‌نماید!(۱۰) ➖ بعد از بازگشت از زیارت، تا هفتاد روز برای او گناه نمی‌نویسند!(۱۱) ➖ در حق او فرشتگان می‌گویند:« او یک بندهٔ صدّیقی است که خدای متعال او را از فوق عرش، پاک و پاکیزه گردانیده است!»(۱۲) ➖همانند کسی است که یک میلیون اسب در راه خدا دوانیده باشد!(۱۳) ➖ حاجتش به او داده شده و در مسئلت هایی که دارد، مورد شفاعت قرار می‌گیرد!(۱۴) 📚منابع و مآخذ: (۱)کامل الزیارت، ص۱۷۲ (۲)کامل الزیارت، ص۱۷۲ (۳)کامل الزیارت، ص۱۷۲ (۴)کامل الزیارت، ص۱۷۱ (۵)بحارالانوار، ج۹۸ ص۸۸ (۶)مصباح المتهجد،ص۴۹۸ (۷)مصباح المتهجد،ص۴۹۸ (۸)ثواب الأعمال،ص۱۱۵ (۹)مصباح المتهجد،ص۴۹۷ (۱۰)ثواب الأعمال،ص۸۱ (۱۱)کامل الزیارات،ص۱۷۰ (۱۲)کامل الزیارت، ص۱۷۲ (۱۳)کامل الزیارت، ص۱۷۲ (۱۴)کامل الزیارت، ص۱۶۵ ✍ راهی‌ام کن! درد هجران بدترین نوعِ بلاست سخت دلتنگ طوافم! کعبهٔ من کربلاست... 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خصال شیعه: امام باقر علیه السلام فرمود: فقط کسانی شیعه علی علیه السلام شمرده می شوند که: ۱. در راه ولایت اهل بیت هزینه کنند. ۲. با همدیگر در محبت ما دوستی می کنند. ۳. برای زنده نگاه داشتن امر ما با یکدیگر دیدار می کنند‌. ۴. اگر خشم کنند ستم نمی کنند. ۵. اگر خوشنود شوند زیاده روی نمی کنند. ۶. برکت برای همسایگان هستند. ۷. با کسی که همراه هستند میسازند. الصدوق حدّثنا محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى اللّه عنه، قال: حدّثنا محمّد بن الحسن الصفّار، قال: حدّثنا العبّاس بن معروف، عن الحسن بن على ابن فضّال، عن ظريف بن ناصح، عن عمرو بن أبى المقدام، عن محمّد بن على (عليهما السلام)، قال: إنّما كانت شيعة علىّ المتباذلون فى ولايتنا المتحابّون فى مودّتنا، المتزاورون لاحياء أمرنا إن غضبوا لم يظلموا و إن رضوا لم يسرفوا بركة لمن جاوروا سلم لمن خالطوا. الکافي ج ۲، ص ۲۳۶ 🆔 @miras_shia
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه ✅فصل سوم: قرائت‌های هفت‌گانه در این فصل ابتدا به ذکر تعریف علم قرائت از نظر عالمان این علم و به مناسبت، به تعریف قاری و مقری پرداخته شده است، سپس تاریخچه قرائت قرآن ذکر شده و ذیل آن، مؤلفان علم قرائت از قرن دوم تا قرن چهاردهم معرفی می‌گردد. در ادامه شرایط صحت قرائت مورد بررسی قرار خواهد گرفت که برخی از این شرایط عبارتند از صحت سند، موافقت با قرائت مضبوط عرب، معارض نبودن قرائت با دلیلی استوارتر. در ادامه این مسأله مورد بررسی قرار می‌گیرد که آیا مدرک مستند قرائات سبعه، سماع و روایت به معنای این که قرائت از پیامبر |، نقل شده است، می‌باشد و یا این که اجتهادات صحابه و قاریان در اساس قرائت دخیل بوده است که در پایان بحث روشن می‌شود که قرائت باید به طریقی به آنچه از زبان پیامبر | قرائت شده، مستند گردد و گرنه قرائت معتبری نخواهد بود. در ادامه این فصل به حجیت قرائت‌های هفتگانه پرداخته می‌شود به این معنا که آیا می‌شود در استدلال بر احکام شرعی به این قرائات استناد کرد؟ و این که آیا نماز خواندن بر طبق هر یک از قرائت‌های هفت‌گانه، صحیح و پذیرفته شده است یا خیر؟ سپس به ذکر طبقات قراء پرداخته می‌شود و به مناسبتِ بحث، مذهب ایشان نیز مورد بررسی قرار گرفته و تعیین خواهد شد و در ادامه این مسأله مورد بررسی قرار می‌گیرد که امام قرائت، یعنی شخصی که قرائت به او منتسب است چه شرایطی باید داشته باشد تا دارای چنین سمتی شده و قرائت او معتبر شناخته شود. مسأله مهم دیگری که در این فصل به آن پرداخته خواهد شد این است که قراء سبعه چه کسانی هستند و به معرفی ایشان می‌پردازد. بزرگانی چون، عبد الله بن کثیر مکی، نافع بن عبد الرحمن، عاصم کوفی، همزة بن حبیب کوفی، علی بن حمزه کسائی کوفی، ابو عمر بن علاء، عبد الله بن عامر دمشقی. البته اشخاص دیگری نیز در زمره قاریان ذکر شده‌اند که در شهرت به این هفت قاری بزرگ نمی‌رسند. در ذیل این بحث، زندگی نامه هر یک از قراء سبعه به همراه اصول قرایی هر کدام بیان خواهد شد. مسأله دیگری که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که چه چیزی و چه ملاک‌هایی سبب شهرت قرائت‌های هفت‌گانه شده است و ذیل آن به مقیاس ابن مجاهد در گزینش قراء سبعه پرداخته شده است و به مناسبت، بحثی استطرادی درباره این‌ که اولین کسی که درباره علم قرائات کتاب نوشت، چه کسی بود؟ ذکر شده و در ادامه زمان تدوین قرائات معیّن می‌گردد، در ادامه راویان هر یک از قراء سبعه معرفی شده و به اختصار از زندگی نامه آن‌ها سخن به میان آمده است. از اصلی‌ترین مسائلی که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که صحیح‌ترین قرائت در بین قرائت‌های هفت‌گانه کدام است و ذیل آن به خصوصیات عاصم کوفی و ویژگی‌های قرائت عاصم به روایت حفص پرداخته می‌شود. در ادامه این فصل موارد اختلافی میان قرائات ذکر شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند که برخی از آن‌ها عبارتند از اختلاف در استعاذه، اختلاف در بسم الله الرحمن الرحیم، اختلاف در هاء کنایه، اختلاف در مدّ و قصر، اختلاف در همزه مفرده، اختلاف در دو همزه که در یک حرف جمع شده‌اند، اختلاف در سکوت بر ساکن قبل از همزه و غیر آن، اختلاف در وقف بر همزه، اختلاف در حروف قریب المخرج، اختلاف در احکام نون ساکنه و تنوین، اختلاف در اماله هاء تأنیث و ما قبل آن در وقف، اختلاف در ترقیق راء و تفخیم آن، اختلاف در وقف بر آخر کلمه، اختلاف در تغلیظ لام، و موارد دیگری که به تفصیل در مورد آن‌ها بحث خواهد شد. در پایان فصل بحثی استطرادی درباره این‌ که وجود ده قاری مستلزم وجود ده قرائت نیست، ذکر شده است. 🆔 @miras_shia