eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
382 دنبال‌کننده
188 عکس
176 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
بر پایه برخی روایات، امام زمان علیه‌السلام روی سر مردم دست می‌کشد و این‌گونه عقل انسان‌ها کامل می‌شود. معنای این روایات چیست؟ ✍ پاسخ 1⃣اصل اولی درباره قیام و حکومت امام زمان علیه‌السلام آن است که کارها بر پایه اسباب عادی پیش رود. اگر بنا بود که خدا و امام زمان علیه‌السلام کارها را بر پایه معجزه و کرامت پیش ببرند، لازم نبود امام زمان علیه‌السلام این همه غیبت داشته باشند. 2⃣قرار است دوران ظهور دورانی باشد که امام زمان علیه‌السلام دین را در دنیا اجرا کند و بشر بتواند با اختیار، مسیر رشد معنوی خود را بپیماید و به کمال برسد. 3⃣در این میان، امام زمان علیه‌السلام با فراهم کردن شرایط لازم و از میان برداشتن موانع، بیشترین کمک برای رشد معنوی انسان‌ها را انجام می‌دهد. 4⃣اگرچه، محال نیست که امام زمان علیه‌السلام با انجام معجزه و کرامت، در مواردی در باطن انسان‌ها تصرف کند و با گذاشتن دست روی سرشان، آنها را به کمال برساند، ولی به نظر می‌رسد که اولاً ظرفیت درونی انسان‌ها متفاوت است و همگان قابلیت دریافت این کرامت را ندارند. 5⃣ثانیاً با توجه به اینکه اصل کلی درباره هدایت انسان‌ها آن است که از طریق اسباب عادی به کمال برسند، به نظر می‌رسد مقصود از روایات یادشده (به کمال رسیدن عقل انسان با دست کشیدن امام زمان علیه‌السلام بر سر آنها) آن باشد که ایشان بستر لازم برای رشد معنوی بالای انسان را فراهم می‌سازد تا انسان‌ها بتوانند خود به کمالات معنوی بالا برسند. 🆔 @miras_shia
۹ شهریور ۱۴۰۳
🖤۲۸ صفر رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد. 💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩ ↫◄ زياد بر من صلوات بفرستيد چون صلوات در سه جا به کمکتان می‌شتابد ❶ در تاریکی قبر که به صورت نوری می‌شود قبرت را روشن می‌کند ❷ در هنگام عبور از پل صراط به فريادت می‌رسد و پل صراط را روشن کرده تا به سلامت از آن عبور کنيد ❸ در بهشت به صورت نوری خواهد شد تا شما را همراهی کند با نور صلوات بر محمد و آل محمد ﷺ در بهشت حاضر خواهيد شد 📗مستدرک الوسائل، جلد۵، صفحه۳۳۲ 🆔 @miras_shia
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حسین نهی به قاسم دهد، حسن دستور زِ من بپرس که سلطان کربلا حسن است... ▪️نکته‌ای که رهبر انقلاب در جریان شعرخوانی آقای محمد سهرابی در ديدار شاعران درباره نسل امام حسن(ع) یادآور شدند ▪️۲۸صفر، سالروز رحلت پیامبر(ص) و سالروز شهادت امام حسن(ع) 🆔 @miras_shia
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بهانه دعوت شیعیان تایلندی از مداح ایرانی به این کشور نگاهی به تاریخ شیعه در تایلند می اندازیم. 🆔 @miras_shia
۱۲ شهریور ۱۴۰۳
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه 3⃣فصل سوم: جمع و تدوین قرآن به صورت مصحف مباحث این فصل در پنج بخش مطرح شده است. در بخش اول به بررسی معنای لغوی و مفهوم اصطلاحی واژه مصحف پرداخته شده است و در بخش بعدی علت استعمال واژه مصحف و زمان نام گذاری قرآن به مصحف بررسی شده است. در بخش سوم بر اساس روایات و گزارش‌های تاریخی، چهار دوره زمانی که هریک بنا به نظر برخی مورخین و علماء اسلامی و قرآن پژوهان، تدوین قرآن در آن صورت گرفته است، بیان شده است و میزان و نوع تدوین قرآن و چگونگی آن در این دوره‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. چهار دوره زمانی فوق عبارتند از؛ دوران نزول وحی در زمان پیامبر، دوره خلافت خلیفه اول، زمان خلافت خلیفه دوم و سرانجام دوره خلافت خلیفه سوم. برخی مورخین و قرآن پژوهان با استناد به برخی روایات و گزارش‌های تاریخی، بر این اعتقادند تدوین قرآن در زمان حیات رسول اکرم |، انجام شده است. با مستندات آنان می‌توان این گونه نتیجه گرفت که مراد از جمع قرآن در این دسته از روایات، می تواند ناظر به مراحل اولیه جمع باشد. بر اساس این روایات قطعاً سه مرحله حفظ آیات الهی، کتابت و نگارش قرآن و تنظیم و ترتیب آیات در زمان رسول خدا | انجام شده است. در مورد مرحله چهارم که تنظیم و ترتیب سوره‌ها است اختلاف آراء وجود دارد. اما دو مرحله تدوین مصحف و توحید مصاحف بنا به مشهور در دوره‌های بعدی صورت گرفته است. آنچه که در دوره دوم و زمان خلافت خلیفه اول انجام شده است، بر اساس گزارش‌های تاریخی، جمع تمامی سوره‌های قرآن در یک کتاب و تدوین مصحف است. در این دوره که در واقع پایان دوران وحی و تکمیل آیات الهی بود، تعدادی از یاران رسول خدا |، به جمع سوره‌های قرآن در یک کتاب و تدوین مصحف همّت نمودند. از مشهورترین مصاحف تدوین شده در این دوره، دو مصحف حضرت علی 7 و مصحف ابوبکر است. برخی مصحف علی 7 را اولین مصحف تدوین شده می‌دانند. این مصحف دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سایر مصاحف ممتاز نموده است. هر چند در برخی گزارشات تفاوت‌هایی میان محتوای این مصحف و مصحف موجود مطرح شده که زمینه برخی شبهات و اتهامات را فراهم آورده است. برخی از این گزارشات و شبهات در این بخش بررسی گشته است. و در انتها نیز اشاره‌ای به سرنوشت این مصحف شده است. مصحف دوم بنا به امر شخص خلیفه و با تلاش هیئتی از صحابه گردآوری گشت. فرایند جمع و تدوین این مصحف و همچنین اعضاء هیئت تدوین، مواردی است که بحث‌های فراوانی میان قرآن پژوهان پدید آورده است. در این بخش ضمن بررسی این مباحث، مروری بر مهمترین ویژگی‌های این مصحف گردیده است و اشاره‌ای نیز به سرنوشت این مصحف شده است. همچنین نظرات دیگر صحابه و نیز ائمه معصومین : نسبت به این مصحف و فرایند تدوین آن بیان گشته و در ادامه نیز برخی از مصاحف که توسط دیگر صحابه تدوین، به اجمال معرفی و بررسی گشته است. بخش بعد به بررسی تدوین قرآن در دوره خلیفه دوم اختصاص یافته است. در این مورد دو قول وجود دارد، برخی معتقدند کاری که در دوره قبل آغاز شده بود در این زمان به پایان رسید. برخی دیگر بر این اعتقادند که در این دوره نیز برخی صحابه از جمله شخص خلیفه برای خود مصاحفی تدوین نموده‌اند و سر انجام در دوره چهارم؛ فرایند توحید مصاحف انجام گرفت که بررسی تفصیلی آن در فصل بعد انجام خواهد شد. ادامه دارد 🆔 @miras_shia
۱۳ شهریور ۱۴۰۳
💠🔹امام رضا علیه‌السلام⇩ 《ما زارَنی أحَدٌ مِن أوليِائی عارِفاً بِحَقّی إلاّ شُفِّعتُ فيهِ يَومَ القِيامَةِ》 ↫◄ هر یک از دوستانم مرا با شناخت حقّم زيارت نمی‌کند مگر اینکه در روز قيامت شفاعتم از او پذيرفته می‌شود 📗وسائل‌الشيعه، جلد۱۳، صفحه۵۵۲ 🆔 @miras_shia
۱۳ شهریور ۱۴۰۳