#همراه_با_قرآن
آداب مهمانی در قرآن
🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴
1⃣ با دعوت به مهمانی برویم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ
ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺟﺰ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﻨﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﻮﻳﺪ.(احزاب۵۳)
2⃣ زودتر از موعد نرویم
غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ
ﭼﺸﻢ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﻭﻗﺖ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﻫﻢ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ(احزاب۵۳)
3⃣ طولانی نکنیم
فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ
ﻭ ﭼﻮﻥ ﻏﺬﺍ ﺧﻮﺭﺩﻳﺪ ﻭ ﺑﻲ ﺁﻧﻜﻪ [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺻﺮﻑ ﻏﺬﺍ ] ﺳﺮﮔﺮم ﺳﺨﻦ ﮔﺮﺩﻳﺪ ، ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺷﻮﻳﺪ.(احزاب۵۳)
4⃣ جا باز کردن برای افراد
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا
ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺩﺭ ﻣﺠﺎﻟﺲ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﺘﺎﻥ ] ﺟﺎ ﺑﺎﺯ ﻛﻨﻴﺪ ، ﭘﺲ ﺟﺎ ﺑﺎﺯ ﻛﻨﻴﺪ.(مجادله١١)
5⃣ میزبان سخاوتمند باشد
فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ
(ابراهیم)ﻭ ﺩﺭﻧﮓ ﻧﻜﺮﺩ ﺗﺎ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﻳﺎﻥ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ] ﺁﻭﺭﺩ .(هود٦٩)
6⃣ سلام کردن هنگام ورود
وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا
ﻭ ﺑﺮ ﺍﻫﻞ (خانه) ﺁﻧﻬﺎ ﺳﻠﺎم ﻛﻨﻴﺪ.(نور٢٧)
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
13.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مادر شهید: عزیز دلم چهارتا بچه خوش قد و بالا داشتم برای این انقلاب و اسلام دادم رسید نگرفتم
بابت این ۴ تا النگو رسید بگیرم...
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از مرکز احیاء میراث شیعه
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴🏴🏴 السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ
سخنان مرجع عالیقدر مرحوم آیتالله العظمی علوی گرگانی قدس سره در اهمیت و برپایی مجالس فاطمیه
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم*
اعظم الله اجورکم
*ویژگی های اخلاقی تربیتی حضرت فاطمه سلام الله علیها*
*فاطمه زهرا برترین بانوی عالم*
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دختر پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، برترین بانوی عالم هستند. پیامبر بزرگوارمان در مقام و منزلت دخترشان می فرمایند: بی شک خداوند با خشم فاطمه علیها السلام به خشم می آید و با خشنودی او خشنود می شود. فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است.
امام عصر عجل الله تعالی فرجه در یکی از نامه هایشان می فرمایند: در دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است.
آن کس که خواهان سعادت و رسیدن به بهشت است، بر اوست که از دخت نبی بزرگوار اسلام الگو گیرد و ادامه دهنده راه او باشد. برای اینکار بهتر است با بارز ترین خصوصیات اخلاقی آن حضرت آشنا شویم تا بتوانیم هر چه بیشتر خود را شببه ایشان کرده و راه سعادت را طی کنیم.
پنج ویژگی حضرت زهرا سلام الله
۵ ویژگی حضرت زهرا سلام الله علیها به طور کلی عبارتند از:
۱- حیا و عفت
۲- حضور در صحنه اجتماع
۳- ساده زیستی
۴- ایثار و بخشندگی
۵- اهمیت دادن به خانوده و خانه داری.
*زیستی سعادتمندانه و الهی همراه باامام علی علیه السلام*
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوی خود برد، خشمگین نساختم و در هیچ کاری موجب ناخشنودی او نشدم. او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و عملی از او سر نزد تا باعث ناخشنودی من شود.»
*ویژگی حضرت زهرا علیهاالسلام اززبان امام علی*
همچنین نقل است که امام علی(ع) فرمود: «هرگاه به چهره او «زهرا(س)» نگاه می کردم هر گونه غم و اندوه از من برطرف می شد.»
*بفکردیگران بودن ودعا برای همنوعان*
امام مجتبی(ع) نقل فرموده اند که: «مادرم فاطمه(س) را دیدم شب جمعه در محراب خود به عبادت برخاسته است و تا نمایان شدن سپیده صبح در عبادت و رکوع و سجود می بود، و می شنیدم که برای مؤمنین و مؤمنات دعا می فرمود و آنان را نام می برد و برایشان دعا می کرد، و برای خود هیچ دعا نمی کرد، به او گفتم: مادر! چرا همان طوری که برای دیگران دعا می فرمایی برای خودت دعا نمی کنی؟»
فرمود: «پسرم، ابتدا همسایه سپس خانه خود.»
*حضرت زهرا علیهاالسلام وپختن نان درمنزل*
امام صادق(ع) می فرماید: «… علی(ع) آب و هیزم می آورد و حضرت فاطمه آرد می کرد و خمیر می ساخت و نان می پخت و لباس ها را وصله می زد، و آن بانوی گرامی از زیباترین مردم بود و گونه های مطهرش از زیبایی مثل گل بود. درود خدا بر او و پدر و فرزندانش باد.»
*حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام انجام کارهای منزل باعلاقه*
امام علی(ع) فرموده است: «فاطمه به قدری با مشک آبکشی کرد تا بر سینه اش اثر گذاشت، و به قدری با آسیاب دستی آرد کرد تا دست هایش مجروح شد و آنقدر خانه روبی کرد و برای پخت و پز آتش زیر دیگ نهاد که لباس هایش گردآلود و دودی گردید؛ و در این امور زحمت و رنج بسیار به او می رسید …»
*تثبیت روحیه تعبد وعبادتگرایی درفرطندان*
حضرت زهرا(س) از همان آغاز کودکی فرزندانش، عبادت خدای تعالی را در روح و روان آنها تثبیت کرد و خوی پرستش خدای یکتا را در فطرت لطیف آنها سرشت و از همان آغاز به آنها علم آموخت و آنها را برای کسب معارف و تشویق در فراگیری، آماده می کرد،
ینابیع المودة (قندوزی)، ص ۲۹۵.
۱ملحقات احقاق الحق ، ج ۱، ص ۲۳۷.
الصواعق المحرقه (ابن حجر
#فاطمیه
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره جالب رهبر انقلاب از مجلسی که علامه طباطبائی، امام خمینی(ره) را استاد خود خطاب کرد
🗓سالروز ارتحال علامه طباطبایی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وقتی استاد قرائتی یک دقیقهای اثبات میکند چرا شیعه است
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از مرکز احیاء میراث شیعه
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وقتی استاد قرائتی یک دقیقهای اثبات میکند چرا شیعه است
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
فصل پنجم: عدد آیات
در این فصل ابتدا به این که تعداد آیات قرآن چه مقدار است پرداخته شده و در ادامه علتهای اختلاف در تعداد آیات را مورد بررسی قرار میدهد و در ادامه فوایدی که بر شناخت آیات و دانستن عدد آنها مترتب است را بیان میکند.
مسأله دیگری که در این فصل مطرح میشود اختلافاتی است که در مورد آیه بودن یا نبودن «بسم الله الرحمن الرحیم» وجود دارد و ذیل آن فایده تکرار شدن «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سورههای قرآن را بیان میکند.
فصل ششم: معنای سوره
در این فصل ابتدا معنای لغوی سوره و سپس معنای اصطلاحی آن و این که به چه مقدار از آیات قرآن، یک سوره میگویند و مشخصات یک سوره بیان میشود.
فصل هفتم: مکی و مدنی
مهمترین تقسیم سورههای قرآن تقسیم به مکی و مدنی است، در ابتدای این فصل معنای مکی و مدنی بودن و این که در این باب سه قول وارد شده است مورد بررسی قرار میگیرد و ذیل آن به تمایز و اهمیت دیدگاه سوم که مکی و مدنی بودن را از لحاظ زمانی و تقسیم به آیاتی که قبل از هجرت و آیاتی که بعد از آن نازل شدهاند میداند را نسبت به دو دیدگاه دیگر بیان میکند: مسألهای دیگر که در این فصل مورد بررسی قرار میگیرد ملاکهای تشخیص سورههای مکی و مدنی از یکدیگر میباشد. در ابتدا ملاکهای عمده سورههای مکی که به ملاکهای صوری، ظاهری، ساختاری و ملاکهای محتوایی و معنوی تقسیم میشوند، آورده شده و سپس ملاکهای عمده سورههای مدنی که به ملاکهای ظاهری و ملاکهای محتوایی و معنایی تقسیم میشوند آورده شده است و ذیل بحث از این مسأله علت کثرت و زیادی آیات و سورههای مکی نسبت به مدنی مورد بررسی قرار میگیرد. مسأله دیگری که در این فصل مورد بررسی قرار میگیرد: کلیت نداشتن این ملاکها میباشد مسأله دیگری که در این فصل به آن پرداخته شده است بیان فواید شناخت سورههای مکی و مدنی است و در پایان این فصل شبهاتی که درباره آیات مکی و مدنی وارد شده است، بیان و پاسخ داده شده است.
فصل هشتم: ترتیب سورههای قرآن
در ابتدای این فصل در این که ترتیب سورههای قرآن توقیفی و به دستور پیامبر اکرم | بوده یا این که اجتهادی بوده و صحابه، قرآن را آن گونه که از پیامبر | شنیدهاند تنظیم نکرده و رأی خود را در این باره اعمال کردهاند، سه نظریه آورده شده و در ادامه نظر علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان نیز در این مورد بیان شده است؛ سپس به ترتیب نزول سورههای قرآن پرداخته شده و از اولین تا آخرین سوره نازل شده یک به یک سورههای قرآن آورده شده است.
در ادامه این فصل به تعداد سورههای قرآن و اختلافاتی که در این باب وجود دارد، پرداخته شده و ذیل آن، مستقل نبودن برخی از سورههای قرآن مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل نهم: اسامی سورههای قرآن
در ابتدای این فصل در این که سورههای قرآن به دستور پیامبر | و از جانب خداوند نامگذاری شده و نامگذاری آنها توقیفی است یا این که اجتهادات صحابه در این باب دخیل بوده یا نه؟ اقوالی آورده شده است؛ سپس به وجه تسمیه سورهها و این که برخی از سورهها نامهای متعددی دارد، مورد بحث قرار میگیرد و در ادامه بحثی ادبی در مورد اعراب و بنای این اسامی ارائه شده و سپس حکمتهای تقسیم بندی قرآن به سورهها آورده شده است.
مسأله دیگری که در این فصل مورد بررسی قرار میگیرد تقسیم بندی سورههای قرآن به سورههای طوال، مئون، مثانی و مفصل میباشد و آخرین نکتهای که در این فصل از آن سخن به میان آورده شده این است که آیا کتب پیامبران پیشین نیز سوره، سوره بوده یا نه؟ و اقوال وارد شده در این مسأله را مورد بررسی قرار میدهد.
مهمترین منابع
1. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن
2. علامه طباطبایی، قرآن در اسلام
3. آیت الله مصباح یزدی، قرآن شناسی
4. محمد باقر حکیم، علوم القرآن
5. صدر الدین محمد شیرازی، تفسیر القرآن الکریم
6. مصطفی خمینی، تفسیر القرآن الکریم
7. محمد بن عبد الله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن
8. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن
9. محمد عبد العظیم الزرقانی، مناهل العرفان فی علوم القرآن
10. آیت الله معرفت، تاریخ قرآن
11. ابراهیم الابیاری، تاریخ القرآن
12. محمد علی الصابونی، التبیان فی علوم القرآن
13. محمد رأفت سعید، تاریخ نزول قرآن
14. ابراهیم محمد الجرمی، معجم علوم القرآن
ادامه دارد
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاه کنید چندسالتان هست؟
بیانات حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی مددظله
اگر به دور أهل بیت علیهم السلام گشتید عمرتان ارزش پیدا میکند....
◻️ از این زاویه به سنتان نگاه کنید!
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج