eitaa logo
علم الحدیث
13هزار دنبال‌کننده
81 عکس
240 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام چندتا نکته در مورد کانال عرض کنم: 1⃣: کانال حدو سه ساله داره اداره میشود و دلیل اصلی ایجاد کانال: پلتفرم‌های خارجی مملو از کانال‌های حدیثی بود و هست و ایتا که یک برنامه ایرانی و نسبتا مذهبی هست و محل تجمع بچه‌های شیعه ولایت مدار است از مباحث حدیثی بی بهره بود لذا تصمیم گرفتیم در ایتا کانال ایجاد شود . 2⃣: فعالیت کانال زیر نظر هیچ ارگان و موسسه‌ای نیست و فقط تائید شده معاونت فضای مجازی حوزه علمیه است. 3⃣: کانال توسط چند نفر اداره میشود : دو نفر از مدیران که مسئول تبادل و پاسخگوی سوالات اعضاء محترم هستند . و بنده(عیسوند) که مسئول محتوائی کانال هستم لذا مسئولیت تمامی مطالب کانال بر عهده بنده می باشد 4⃣: خیلی از دوستان سوال میکند که چرا مطالب رجالی و تاریخی حدیثی و .... به طور مرتب بارگذاری نمیشود: باور کنید چون استخراج مطالب و بحث تخریج مطالب و بحث تنطیم مطالب و گاها ترجمه مطالب بر عهده خودمان هست لذا زمان بر است به این خاطر مجبور هستم مباحث تخصصی را یا مناسبتی یا اینکه چند روزی یکبار بارگذاری کنیم 5⃣: خیلی از دوستان از اعتقادات ما سوال میکند: ما شیعه اثنی عشری هستیم که از نواخباری‌ها ، صوفی‌ها، نُصیری‌ها و غلات بیزار هستیم. این نکته از مطالب و منابع مورد استفاده ما به خوبی نمایان است 6⃣: مباحث حدیثی رو کلاسیک دنبال کردیم و میکنیم انشاءالله (یعنی اینگونه نیست که مجازی وار وارد مباحث حدیثی شده باشیم) 7⃣: همیشه انتقادات و پیشنهادت دوستان را بر روی چشم قرار دادیم و اعمال کردیم 8⃣: سعی کردیم به دوستانی که رشته تخصصی علوم حدیث هستند تا جائی که ممکن باشد کمک کنیم 9⃣: تا الان اکثر سوالات اعضاء محترم به دست بنده نمی‌رسید به دلیل اینکه ادمین پاسخگو جواب می‌دادند ولی از این به بعد انشاءالله سعی میکنم گاها در کانال پشتیبانی جواب بدهم. 0⃣1⃣: مطالب کانال تماما کار خودمان است یعنی کپی از هیچ جا نیست. 1⃣1⃣: تا الان هر مطلبی که بارگذاری کردیم همراه متن عربی بوده که دوستان بتواند به راحتی به منبع مورد اشاره مراجعه کند. لینک‌ناشناس برای بیان‌سوالات👇 https://daigo.ir/secret/656118817 ✍:عیسوند
وقتی روزه‌دار چشمش به کسی بیفتد که چیزی می‌خورد... 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «إِذَا رَأَى الصَّائِمُ قَوْماً يَأْكُلُونَ أَوْ رَجُلًا يَأْكُلُ سَبَّحَتْ كُلُّ شَعْرَةٍ مِنْهُ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: «هرگاه روزه‌دار گروهی یا شخصی را ببیند که (چیزی) می‌خورند، تمام موهایش از جانب او تسبیح می‌گویند.» 📚الكافي، ج۴، ص۶۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سالروز جنگ بدر 🛑وفي يوم السابع عشر منه كانت الوقعة بالمشركين ببدر ، ونزول الملائكة بالنصر من الله تعالى لنبيه عليه السلام، وحصلت الدائرة على أهل الكفر والطغيان، وظهر الفرق بين الحق والباطل، وكان بذلك عز أهل الايمان وذل أهل الضلال والعدوان. ويستحب الصدقة فيه، ويستحب فيه، الاكثار من شكر الله تعالى على ما أنعم به على الخلق  من البيان " وهو يوم عيد وسرور لاهل الا سلام 🔰مرحوم شیخ مفید: در روز هفدهم ماه مبارک رمضان، جنگ با مشرکان در بدر واقع شده است که ملائکه برای نصر و یاری مسلمین نازل شدند و در این روز سالروز شکست خوردن اهل کفر و طغیان است در روز بدر فرق بین حق و باطل آشکار شد و بدین ترتیب امروز روز سرافزاری اهل ایمان و ذلت اهل کفر است و مستحب است در این روز صدقه داده شود و خداوند متعال را زیاد شکر کرد بخاطر این نعمت" "روز بدر؛ روز عید و سرور برای اهل اسلام است" 📚: مسار الشيعة ج 1ص25 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
کشته شدگان جنگ بدر به دست مبارک امیرالمومنین علیه السلام 🛑و قد أثبت رواة العامة و الخاصة معا أسماء الذين تولى أمير المؤمنين عليه السّلام قتلهم ببدر من المشركين على اتفاق فيما نقلوه من ذلك و اصطلاح، فكان ممن سموه: الوليد بن عتبة كما قدمناه و كان شجاعا جريئا فاتكا وقاحا تهابه الرجال. و العاص بن سعيد و كان هولا عظيما تهابه الأبطال و هو الذي حاد عنه عمر بن الخطاب و قصته فيما ذكرناه مشهورة و نحن نثبتها فيما نورده بعد إن شاء الله . و طعيمة بن عدي بن نوفل و كان من رءوس أهل الضلال. و نوفل بن خويلد وَ كَانَ مِنْ أَشَدِّ اَلْمُشْرِكِينَ عَدَاوَةً لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَانَتْ قُرَيْشٌ تُقَدِّمُهُ وَ تُعَظِّمُهُ وَ تُطِيعُهُ وَ هُوَ اَلَّذِي قَرَنَ أَبَا بَكْرٍ بِطَلْحَةَ قَبْلَ اَلْهِجْرَةِ بِمَكَّةَ وَ أَوْثَقَهُمَا بِحَبْلٍ وَ عَذَّبَهُمَا يَوْماً إِلَى اَللَّيْلِ حَتَّى سُئِلَ فِي أَمْرِهِمَا وَ لَمَّا عَرَفَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حُضُورَهُ بَدْراً سَأَلَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَكْفِيَهُ أَمْرَهُ فَقَالَ اَللَّهُمَّ اِكْفِنِي نَوْفَلَ بْنَ خُوَيْلِدٍ فَقَتَلَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ . و زمعة بن الأسود . و الحارث بن زمعة . و النضر بن الحارث بن عبد الدار . و عمير بن عثمان بن كعب بن تيم عم طلحة بن عبيد الله . و عثمان و مالك ابنا عبيد الله أخوا طلحة بن عبيد الله . و مسعود بن أبي أمية بن المغيرة . و قيس بن الفاكه بن المغيرة . و حذيفة بن أبي حذيفة بن المغيرة . و أبو قيس بن الوليد بن المغيرة . و حنظلة بن أبي سفيان . و عمرو بن مخزوم . و أبو المنذر بن أبي رفاعة . و منبه بن الحجاج السهمي . و العاص بن منبه . و علقمة بن كلدة . و أبو العاص بن قيس بن عدي . و معاوية بن المغيرة بن أبي العاص . و لوذان بن ربيعة . و عبد الله بن المنذر بن أبي رفاعة . و مسعود بن أمية بن المغيرة . و حاجب بن السائب بن عويمر . و أوس بن المغيرة بن لوذان . و زيد بن مليص . و عاصم بن أبي عوف . و سعيد بن وهب حليف بني عامر . و معاوية بن عامر بن عبد القيس . و عبد الله بن جميل بن زهير بن الحارث بن أسد . و السائب بن مالك الکلام.... 🔰 مرحوم شیخ مفید نقل میکند: و راويان سنى و شيعه مذهب جملگى،نامهاى كسانى كه امير المؤمنين به تنهائى آنان را كشت بى‌آنكه در اين باره اختلافى داشته باشند نقل كرده‌اند،و نامهاى آنان بدين شرح است: ۱-وليد بن عقبه چنانچه گذشت و او مردى دلاور و بيباك و پر دل و چالاك در جنگ بود كه مردان جنگجو از او هراس داشتند ۲-عاص بن سعيد كه مردى بس هولناك بود و دليران جنگى از او ترس داشتند،و او همان كسى است كه عمر بن خطاب از برابر او گريخت و داستانش مشهور است و ما بخواست خدا پس از اين(در فصل حديث داستانش را)بيان خواهيم كرد ۳-طعيمة بن عدى بن نوفل و او از سركردگان كفار بود ۴-نوفل بن خويلد و او سخت‌ترين دشمنان پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)در ميان مشركين بود،و قريش او را در كارها مقدم و بزرگ ميداشتند،و از او پيروى ميكردند،و او همان كسى است كه ابو بكر و طلحه را(بجرم اينكه مسلمان شده بودند)گرفت و بيك ريسمان بست و يك روز تا شب آن دو را آزار كرد تا بالاخره با وساطت و خواهش برخى(از دوستانش)آن دو را رها كرد،و همين كه رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)دانست كه در جنگ بدر آمده،خدا خواست كه شرش را كفايت كند و گفت:بار خدايا مرا از نوفل بن خويلد كفايت فرما پس امير المؤمنين عليه السّلام او را كشت. ۵-زمعة بن اسود ۶-عقيل بن اسود ۷-حارث بن زمعة ۸- نضر بن حارث بن عبد الدار ۹-عمير بن عثمان،عموى طلحة ۱۰ و ۱۱-عثمان و مالك پسران عبيد اللّٰه و برادران طلحة ۱۲-مسعود بن ابى امية ۱۳-قيس بن فاكه ۱۴-حذيفة بن أبى حذيفة ۱۵-ابو قيس ابن ولي ۱۶-حنظلة بن أبى سفيان ۱۷-عمرو بن مخزوم ۱۸-ابو المنذر بن ابى رفاعة ۱۹-منبه بن حجاج سهمى ۲۰-عاص بن منبه ۲۱-علقمة بن كلدة ۲۲-ابو العاص بن قيس ۲۳-معاوية بن مغيرة ۲۴- لوذان بن ربيعة ۲۵-عبد اللّٰه بن منذر ۲۶-مسعود بن امي ۲۷-حاجب بن سليمان ۲۸-اوس بن مغيرة ۲۹-زيد بن مليص ۳۰-عاصم بن أبى عوف ۳۱-سعيد بن وهب،هم سوگند طائفۀ بنى عامر ۳۲-معاوية بن عبد القيس ۳۳-عبد اللّٰه بن جميل بن زهير ۳۴-سائب بن مالك ۳۵-أبو الحكم بن اخنس ۳۶-هشام ابن أبى امية. و اينان رويهم‌رفته سى و شش نفر بودند(كه على عليه السّلام به‌تنهائى كشت) جز آن كسانى كه در كشتن آنان اختلاف است(كه آيا على كشته است يا ديگرى) و آنان كه على عليه السّلام در كشتن ايشان شركت جست و روي‌هم زيادتر از نيمى از كشتگان بدر را چنانچه گفته شد آن حضرت عليه السّلام كشت. 📚الإرشاد ج ۱، ص ۷۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بغض مشرکین از بنی هاشم در جنگ بدر 👇فرشته مرگ مشرکین👇 🔺لقد فسر قوله‌ وَ لَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ‌ يعني عليا لأن الكفار كانوا يسمونه الموت الأحمر سموه يوم بدر لعظم بلائه و نكايته.)1 🔰مرحوم ابن شهرآشوب نقل می‌کند: مفسرین تفسیر آیه شریفه" وَ لَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ‌" را امام علی علیه السلام دانسته‌اند؛ کفار در جنگ بدر به امام علی علیه السلام به علت بلای و زجری که برایشان ایجاد کرده بود لقب مرگ قرمز داده بودند. (فرشته‌ی مرگ) 👇نتیجه کینه کفار👇 🔺قَالَ اَلطَّبَرِيُّ وَ اَلْبَلاذِرِيُّ وَ اَلْكُوفِيُّ : لَمَّا وُضِعَتِ اَلرُّءُوسُ بَيْنَ يَدَيِ يَزِيدَ جَعَلَ يَضْرِبُ بِقَضِيبِهِ عَلَى ثَنِيَّتِهِ ثُمَّ قَالَ يَوْمٌ بِيَوْمِ بَدْرٍ)2 🔰مرحوم‌ابن شهر آشوب از کتب تاریخ عامه، طبری و بلاذری نقل می‌کند: وقتی سرهای مبارک و مطهر شهدای کربلا را نزد یزید ملعون آوردند به راس مبارک امام حسین علیه السلام جسارت کرد و گفت👈کربلا تقاص جنگ بدر است. 📚منابع: 1:مناقب آل أبي طالب ج 2  ص 68 2: همان ج ۴، ص ۱۱۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شبیه شدن ابلیس به انسان در جنگ بدر 🛑جابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حزام [حَرَامٍ] اَلْأَنْصَارِيَّ (رَحِمَهُ اَللَّهُ) يَقُولُ: تَمَثَّلَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ فِي أَرْبَعِ صُوَرٍ: تَمَثَّلَ يَوْمَ بَدْرٍ فِي صُورَةِ سُرَاقَةَ بْنِ جُعْشُمٍ اَلْمُدْلِجِيِّ فَقَالَ لِقُرَيْشٍ : «لاٰ غٰالِبَ لَكُمُ اَلْيَوْمَ مِنَ اَلنّٰاسِ وَ إِنِّي جٰارٌ لَكُمْ فَلَمّٰا تَرٰاءَتِ اَلْفِئَتٰانِ نَكَصَ عَلىٰ عَقِبَيْهِ وَ قٰالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُمْ» 🔰ثعلبة بن زيد انصارى مى‌گويد: شنيدم كه جابر بن عبد اللّه انصارى مى‌گويد:ابليس- كه نفرين خدا بر او باد: در روز جنگ بدر در چهره سراقة بن جعشم مدلجى ظاهر شد.پس به قريش گفت:امروز هيچ كس بر شما پيروز نخواهد شد و من شما را پناه خواهم داد ولى وقتى دوگروه رودررو شدند از تصميم خود منصرف شد و گفت: من از شما بيزارم[انفال :آيۀ 48] 📚 الأمالي (للطوسي)،ص: 176 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قدر این سه شب را بدانیم. 🛑التَّقديرُ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ في لَيلَةِ إحدى و عِشرينَ و الإمضاءُ في لَيلَةِ ثلاثَ و عِشرينَ ؛ 🔰ثقة الاسلام شیخ کلینی «رضوان الله علیه» از امام صادق «علیه السلام» در الکافی نقل کرده که فرمود: مقدّرات در شب نوزدهم تعيين ، در شب بيست و يكم تأييد و در شب بيست_و_سوم [ماه مبارک رمضان] امضا مى شود . 📚الكافى،ج۴،ص۱۵۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi‌
معنای التماس دعا 🛑أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى قَالَ لِمُوسَى اُدْعُنِي عَلَى لِسَانٍ لَمْ تَعْصِنِي بِهِ فَقَالَ يَا رَبِّ أَنَّى لِي بِذَلِكَ فَقَالَ اُدْعُنِي عَلَى لِسَانِ غَيْرِكَ .) 3 🔰خداوند به موسى فرمود: با زبانى كه معصيت مرا نكردى دعاکن ! موسی علیه السلام عرضه داشت:كجا چنان زبانى را پيدا كنم؟ خداوند فرمود: به زبان ديگران مرا دعا كن. 👇فضیلت دعا برای برای مومن👇 🛑إِذَا دَعَا الرَّجُلُ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ نُودِیَ مِنَ الْعَرْشِ وَ لَکَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفِ مِثْلِهِ وَ إِذَا دَعَا لِنَفْسِهِ کَانَتْ لَهُ وَاحِدَةٌ. فَمِائَةُ أَلْفٍ مَضْمُونَةٌ خَیْرٌ مِنْ وَاحِدَةٍ لَا یَدْرِى یُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لَا) 2 🔰امام صادق علیه السلام : اگر شخصی در پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند، ، از عرش ندا می آید: برای تو صدهزار برابر مثل او است ( صد هزار برابر برای تو است). این در حالی است که اگر برای خودش دعا می کرد، فقط به اندازه همان یک دعایش به او داده می شد. پس دعای تضمین شده ای که صدهزار برابر آن داده می شود بهتر است از دعایی(دعای شخص دعا کننده برای خود) که معلوم نیست مستجاب بشود یا نشود. 🛑:أوشَک دَعوَةً‌ وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ‌ بِظَهرِ الغَیبِ)3 🔰امام کاظم علیه السلام: دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا برای برادر دینی در پشت سر اوست 📚: منابع 1:عدة الداعي ج۱ص۱۳۱ 2:الفقیه ج2 ص 212 3: کافی، ج 2، ص 507 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖اعمال شب‌های قدر 🛑عَنْ النَّبِیِّ صلّی الله عليه و آله قَالَ ؛ قَالَ مُوسَى‏ إِلَهِى أُرِيدُ قُرْبَكَ ، قَالَ قُرْبِی لِمَنْ اسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ. قَالَ إِلَهِی أُرِيدُ رَحْمَتَكَ ، قَالَ رَحْمَتِى لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاكِينَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ. قَالَ إِلَهِى أُرِيدُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ ، قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَيْلَةَ الْقَدْرِ. قَالَ إِلَهِى أُرِيدُ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا ، قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ. قَالَ إِلَهِى أُرِيدُ النَّجَاةَ مِنَ النَّارِ ، قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. قَالَ إِلَهِى أُرِيدُ رِضَاكَ ، قَالَ رِضَایَ لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ. 🔰از پيامبر أكرم صلّى الله عليه و آله نقل است كه فرمود ؛ حضرت موسى عليه السّلام به خدا عرض كرد خدايا مقام قرب تو را خواهانم ، پاسخ آمد: قرب من در بيدارى شب قدر است. عرضه داشت پروردگارا رحمتت را خواستارم ، پاسخ آمد: رحمت من در ترحّم بر مساكين در شب قدر است. گفت خدايا جواز عبور از صراط می‌خواهم ، پاسخ آمد: رمز عبور از صراط صدقه در شب قدر است. عرض كرد خدايا بهشت و نعمت‏هاى آن را می‌طلبم ، پاسخ آمد: دستيابى به آن نعمت‌ها در گرو تسبيح گفتن در شب قدر است. عرضه داشت پروردگارا خواهان نجات از آتش دوزخم ، پاسخ آمد: رمز نجات از دوزخ استغفار در شب قدر است. گفت خدايا رضاى تو را می ‏طلبم ، پاسخ آمد: كسى مشمول رضاى من است كه در شب قدر نماز بگزارد. 📚:اقبال الاعمال ج ۱ص۱۸۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
راه‌کار اهل‌البیت علیهم‌السلام برای بیدار نگه داشتن‌کودکان در شب‌های قدر 🛑عَنْهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَطْوِي فِرَاشَهُ وَ يَشُدُّ مِئْزَرَهُ فِي اَلْعَشْرِ اَلْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ كَانَ يُوقِظُ أَهْلَهُ لَيْلَةَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ كَانَ يَرُشُّ وُجُوهَ اَلنِّيَامِ بِالْمَاءِ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ لاَ تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا يَنَامُ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ وَ تُدَاوِيهِمْ بِقِلَّةِ اَلطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ اَلنَّهَارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا . 🔰رسول خدا صلي ‏الله‏ عليه‏ و ‏آله [اين چنين] بود که رخت‏‌خواب خويش را جمع مي‌کرد و کمر [همّت براى عبادت] را در دهه آخر از ماه رمضان محکم مي‌بست و هميشه اين گونه بود که اهل و عيالش را در شب بيست و سوم بيدار نگه مي‌داشت و بر روى خواب رفتگان در آن شب آب مي‌پاشيد تا از درک شب قدر، و درک شب زنده‏‌دارى محروم نشوند. و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نمى‌گذاشت کسى از اهل خانه در شب‌هاى قدر به خواب رود. به آنان غذاى کم مى‌داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‌شد و مى‌فرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد. 📚:دعائم الإسلام ج ۱، ص ۲۸۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
گزارشی از امشبِ امیرالمومنین‌ علیه‌السلام 🛑عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ دِينَارٍ عَنِ اَلْحَسَنِ اَلْبَصْرِيِّ قَالَ: سَهِرَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَللَّيْلَةِ اَلَّتِي قُتِلَ فِي صَبِيحَتِهَا وَ لَمْ يَخْرُجْ إِلَى اَلْمَسْجِدِ لِصَلاَةِ اَللَّيْلِ عَلَى عَادَتِهِ فَقَالَتْ لَهُ اِبْنَتُهُ أُمُّ كُلْثُومٍ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهَا مَا هَذَا اَلَّذِي قَدْ أَسْهَرَكَ فَقَالَ إِنِّي مَقْتُولٌ لَوْ قَدْ أَصْبَحْتُ وَ أَتَاهُ اِبْنُ اَلنَّبَّاحِ فَآذَنَهُ بِالصَّلاَةِ فَمَشَى غَيْرَ بَعِيدٍ ثُمَّ رَجَعَ فَقَالَتْ لَهُ اِبْنَتُهُ أُمُّ كُلْثُومٍ مُرْ جَعْدَةَ فَلْيُصَلِّ بِالنَّاسِ قَالَ نَعَمْ مُرُوا جَعْدَةَ فَلْيُصَلِّ ثُمَّ قَالَ لاَ مَفَرَّ مِنَ اَلْأَجَلِ فَخَرَجَ إِلَى اَلْمَسْجِدِ وَ إِذَا هُوَ بِالرَّجُلِ قَدْ سَهِرَ لَيْلَتَهُ كُلَّهَا يَرْصُدُهُ فَلَمَّا بَرَدَ اَلسَّحَرُ نَامَ فَحَرَّكَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِرِجْلِهِ وَ قَالَ لَهُ اَلصَّلاَةَ فَقَامَ إِلَيْهِ فَضَرَبَهُ . 🔰از حسن بصرى حديث كند كه گفت: امير المؤمنين على عليه السّلام آن شبى كه در صبحش كشته شد(همۀ شب را)بيدار بود،و بر خلاف عادتى كه داشت آن شب براى نماز شب بمسجد نرفت، پس دخترش ام كلثوم بوى عرضكرد: اين چيست كه(امشب)خواب را از شما گرفته‌؟ فرمود: اگر امشب را بصبح برسانم كشته خواهم شد،(تا اينكه)ابن نباح(اذان گوى آن حضرت عليه السّلام آمد) و اذان نماز(صبح را)گفت،حضرت كمى راه(بطرف مسجد)رفت و برگشت،ام كلثوم بوى عرضكرد: دستور فرما جعدة(كه خواهرزادۀ آن حضرت عليه السّلام بود)با مردم نماز بخواند؟ فرمود:آرى دستور دهيد (امروز)جعده با مردم نماز بخواند،سپس فرمود:از مرگ گريزى نيست و خود بمسجد رفت،و آن مرد(يعنى ابن ملجم)تمام آن شب(در مسجد)بيدار بود و چشم براه و مترصد آن حضرت بود، و چون نسيم سحرگه وزيد خوابش برد، أمير المؤمنين عليه السّلام(وارد مسجد شد)و با پاى خود او را جنبش داده فرمود:نماز،پس بر خواست و آن حضرت را ضربت زد. 📚:الإرشاد ج ۱، ص ۱۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یکی از اعمال شب قدر گفتن لعن بر قتله امیرالمومنین علیه السلام است)1👇 🖤 " اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ".🖤 ترجمه: خدایا قاتلین امیرالمومنین علیه السلام را لعنت کن. 👈در حالی که قاتل‌امیرالمومنین علیه السلام فقط ابن ملجم بود! پس چرا از کلمه جمع یعنی قَتَلَةَ استفاده شده⁉️ 👇 ابن ملجم‌ملعون فقط قاتل مباشر بود و الا تمام کسانی که باعث انحراف دین شدند ک غصب خلافت کردند در خون امیرالمومنین علیه‌السلام شریک هستند 👇یکی از قاتلین غیر مباشر👇 🛑عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْأَشْعَثَ بْنَ قَیْسٍ شَرِکَ فِی دَمِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ ابْنَتُهُ جَعْدَةُ سَمَّتِ الْحَسَنَ وَ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ شَرِکَ فِی دَمِ الْحُسَیْنِ علیه السلام.)2 🔰امام جعفر صادق علیه السّلام فرمودند: اشعث بن قیس در ریختن خون حضرت امیر علیه السّلام شرکت داشت. جعده دخترش امام حسن را مسموم نمود، پسرش محمّد در ریختن خون امام حسین سهیم بود 📚:منابع 1:المقنعة ج1ص167 2کافی ج۸ ص۱۶۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi