eitaa logo
علم الحدیث
13.2هزار دنبال‌کننده
82 عکس
246 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
آتش بر خانه وحی 🛑عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: وَجَّهَ‏ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ زَيْدٍ وَ هُوَ وَالِيهِ عَلَى الْحَرَمَيْنِ أَنْ أَحْرِقْ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ دَارَهُ فَأَلْقَى النَّارَ فِي دَارِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَأَخَذَتِ النَّارُ فِي الْبَابِ وَ الدِّهْلِيزِ فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ الثَّرَى‏ أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ ع1 🔰مفضل بن عمر،گويد: ابو جعفر منصور(عباسى)(خليفه عباسى)به حسين بن زيد كه از طرف او والى مكه و مدينه بود پيغام داد كه خانه جعفر بن محمد را آتش بزن او هم خانه را آتش زد و امام صادق عليه السّلام بيرون شد و در ميان آن آتش افروخته،گام مى‌زد و مى‌فرمود:منم پسر اعراق الثرى (لقب اسماعيل بوده)منم پسر ابراهيم خليل خدا(كه آتش نمرود بر او گلستان شد) 👇نکته👇 🛑 أرسل و الحسن هو ابن زيد بن الحسن بن علي بن أبي طالب، و يدل على ذمه و انحرافه عن الأئمة عليهم السلام‏ 2 🔰علامه مجلسی علیه الرحمه: در متن روایت نوشته بود که الحسن بن زید از طرف منصور عباسی برای اتش زدن خانه امام صادق علیه السلام فرستاده شده بود : اسم کامل وی حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب است { .....} که این روایت دلالت بر ذم وی و انحراف وی از عقیده ائمه علیهم السلام میکند. 👈{ انشاءالله بزودی اطلاعاتی در مورد سادات حسنی و رابطه ایشان با ائمه علیهم السلام به زودی عرض میکنیم} 📚:منابع 1:الكافي ج‏1، ص: 473 2: مرآة العقول ج‏6، ص: 28‌ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فرزندان تاثیر گذار امام صادق علیه السلام ⬅️در بین فرزندان امام صادق علیه السلام سه فرزند با سه تاثیرگذاری عمیق و متفاوت بر جامعه شیعه وجود دارد: 1⃣: امام کاظم علیه السلام: امام هفتم شیعیان 2⃣: اسماعیل بن جعفر علیهما السلام: انشعاب اسماعیلیه از وی (تاثیر اسماعیل بن جعفر علیهما السلام‌بعد از وفات ایشان‌و شهادت امام صادق علیه السلام‌نمایان شد) 3⃣: عبدالله بن الجعفر افطع : انشعاب فطحیه از وی بود 👈انشاءالله اطلاعاتی در باب هر سه قسم به مرور عرض خواهیم کرد. ✍: وحید؛ فدک ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
روضه ماثور محمد بن ربیع از پدرش ربیع، که وزیر دربار منصور دوانقی بود، نقل می کند که؛ شبی منصور به من گفت : 📋《أَنْتَ صِرِ السَّاعَةَ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ(ع) فَأْتِنِي بِهِ عَلَى الْحَالِ الَّذِي تَجِدُهُ عَلَيْهِ لَا تُغَيِّرْ شَيْئاً مِمَّا عَلَيْهِ》 ♦️هم اکنون پیش جعفر بن محمّد(علیه السلام) برو و او را در هر حالتى که بود، بدون اینکه بگذارى وضع خود را تغییر دهد، نزد من بیاور. محمّد می گوید : پدرم مرا خواست که از همه فرزندانش سختگیرتر و بى‏ رحم‏تر بودم، و گفت : برو پیش جعفر بن محمّد(علیه السلام) و بدون اینکه درب منزل او را بکوبی، از دیوار او بالا برو که لباس خود را تغییر ندهد، ناگهان بر او وارد شو و به همان حالتى که هست، او را نزد ما بیاور. من وقتى رفتم، که چیزى از شب باقى نمانده بود، نردبان گذاشتم و از دیوار وارد خانه ایشان شدم، وقتى وارد اطاقش شدم، او مشغول نماز بود و پیراهنى بر تن داشت‏ و حوله ‏اى بر کمر بسته بود. نمازش را که سلام داد، عرض کردم : بفرمائید! امیرالمؤمنین شما را می خواهد! ایشان فرمود : 📋《دَعْنِي أَدْعُو وَ أَلْبَسُ ثِيَابِي》 ♦️بگذار لباسهایم را بپوشم. گفتم: به من اجازه نداده‏ اند! فرمود : 📋《فَأَدْخُلُ الْمُغْتَسَلَ فَأَطَّهَّرُ》 ♦️اجازه بده بروم غسل کنم و خود را تمیز نمایم. گفتم : غیر ممکن است وقت خود را نگیرید من نمی گذارم این وضع را کوچک ترین تغییرى بدهید. 📋《فَأَخْرَجْتُهُ حَافِياً حَاسِراً فِي قَمِيصِهِ وَ مِنْدِيلِهِ وَ كَانَ قَدْ جَاوَزَ السَّبْعِينَفَلَمَّا مَضَى بَعْضُ الطَّرِيقِ ضَعُفَ الشَّيْخُ فَرَحِمْتُهُ فَقُلْتُ لَهُ ارْكَبْ فَرَكِبَ بَغْلَ شَاكِرِيٍ‏ كَانَ مَعَنَا ثُمَّ صِرْنَا إِلَى الرَّبِيعِ》 ♦️من ایشان را همان طور، سر و پاى برهنه با همان پیراهن و قطیفه‏ اى که داشت ایشان را از خانه خارج کردم. در حالی که سن او از هفتاد سال تجاوز می کرد. مقدارى که پیاده رفت از راه رفتن باز ماند و سخت خسته شد، دلم به حال آن ایشان سوخت و عرض کردم سوار شو! سوار قاطر یکى از همراهان من شد،.... 📚: مهج الدعوات ص ۱۹۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
احترام نام فاطمه برای امام صادق علیه السلام 👈سکونی می گوید : بر امام صادق(علیه السلام) وارد شدم در حالی که ناراحت و پریشان بودم، امام(علیه السلام) فرمود : 🛑«يَا سَكُونِيُّ! مِمَّا غَمُّكَ؟ قُلْتُ : وُلِدَتْ لِي اِبْنَةٌ! فَقَالَ : يَا سَكُونِيُّ! عَلَى اَلْأَرْضِ ثِقْلُهَا وَ عَلَى اَللَّهِ رِزْقُهَا تَعِيشُ فِي غَيْرِ أَجَلِكَ وَ تَأْكُلُ مِنْ غَيْرِ رِزْقِكَ! فَسَرَّى وَ اَللَّهِ عَنِّي! فَقَالَ لِي : مَا سَمَّيْتَهَا؟ قُلْتُ : فَاطِمَةَ! قَالَ : آهِ! آهِ! ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى جَبْهَتِهِ فَقَالَ : أَمَّا إِذَا سَمَّيْتَهَا فَاطِمَةَ فَلاَ تَسُبَّهَا وَ لاَ تَلْعَنْهَا وَ لاَ تَضْرِبْهَا» 🔰ای سکونی! سبب ناراحتیت چيست؟ گفتم : دختری برايم متولد شده است! حضرت(علیه السلام) فرمود : سنگينى دخترت بر زمين و روزى او به عهده خداوند است؛ او در غير زندگى تو زندگى مى‌كند و جز روزى تو بهره مى‌بَرد. سكونى می گويد : به خدا سوگند! سخن حضرت(علیه السلام) غم را از من زدود. آنگاه فرمود : نام او را چه گذاشتی؟ گفتم : فاطمه! آن حضرت(علیه السلام) به ياد مظلوميّت جدّه مظلومه اش حضرت فاطمه(سلام الله علیها) افتاد و فرمود : آه! آه! سپس دست مبارك را بر پيشانى گذاشت و فرمود : پس وقتی که نام او را فاطمه نهادی، به او بدگويی مکن و او را نفرین مکن و او را مزن. 📚: الكافی ، ج۶، ص۴۸ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖آتش بر خانه وحی 🛑عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: وَجَّهَ‏ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ إِلَى
سلام. قرار بود در مورد این پست مفصلا صحبت کنیم(سادات حسنی و رابطه آنان با ائمه علیهم السلام) ولی بعضی از دوستان و اساتید توصیه کردند که بهتره در این باره چیزی ننویسم(افشاء سِر نکنم) به این خاطر ما هم از ادامه دادن این بحث پرهیز میکنیم. 👈و انشاءالله بحث‌ اسماعیل بن جعفر علیهما السلام و عبدالله بن جعفر علیه السلام‌رو دنبال میکنیم ✍: وحید، فدک ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
وصی قرار دادن امام صادق علیه السلام 🛑رَوَی أَبُو أَیُّوبَ الْخُوزِیُّ قَالَ: بَعَثَ إِلَیَّ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ فَدَخَلْتُ عَلَیْهِ وَ هُوَ جَالِسٌ عَلَی کُرْسِیٍّ وَ بَیْنَ یَدَیْهِ شَمْعَةٌ وَ فِی یَدِهِ کِتَابٌ فَلَمَّا سَلَّمْتُ عَلَیْهِ رَمَی الْکِتَابَ إِلَیَّ وَ هُوَ یَبْکِی وَ قَالَ هَذَا کِتَابُ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ یُخْبِرُنَا أَنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ قَدْ مَاتَ فَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ ثَلَاثاً وَ أَیْنَ مِثْلُ جَعْفَرٍ- ثُمَّ قَالَ لِی اکْتُبْ فَکَتَبْتُ صَدْرَ الْکِتَابِ ثُمَّ قَالَ اکْتُبْ إِنْ کَانَ أَوْصَی إِلَی رَجُلٍ بِعَیْنِهِ فَقَدِّمْهُ وَ اضْرِبْ عُنُقَهُ قَالَ فَرَجَعَ الْجَوَابُ إِلَیْهِ أَنَّهُ قَدْ أَوْصَی إِلَی خَمْسَةٍ أَحَدُهُمْ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ سُلَیْمَانَ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ مُوسَی ابْنَیْ جَعْفَرٍ وَ حَمِیدَةَ فَقَالَ الْمَنْصُورُ لَیْسَ إِلَی قَتْلِ هَؤُلَاءِ سَبِیلٌ. 1 🔰 ابو ایوب خوزی گفت: منصور دوانیقی نیمه شب به دنبال من فرستاد، وقتی رفتم روی تخت نشسته بود، شمعی در مقابلش می‌سوخت و در دست نامه ای داشت، تا سلام کردم نامه را پیش من انداخت و شروع به گریه کرد. گفت این نامه محمّد بن سلیمان است که نوشته جعفر بن محمّد از دنیا رفته است «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» سه مرتبه این عبارت را گفت کجا می‌توان کسی چون جعفر بن محمّد پیدا کرد. سپس به من گفت بنویس. اول نامه را نوشتم، گفت بنویس اگر شخص معینی را وصی خود قرار داده گردنش را بزن. جواب آمد که پنج نفر را وصی خود قرار داده است، یکی از آن‌ها خود منصور ابو جعفر است، علی بن سلیمان، عبد اللَّه و موسی دو پسرش و حمیده. منصور گفت نمی توان این‌ها را کشت. 👇شرح روایت👇 🛑وجه التقية في تشريك هؤلاء ظاهر و مع ذلك أوضح الأمر إذ معلوم أن ذكر منصور بن سليمان للتقية، و معلوم أيضا أن حميدة لم تكن قابلة للإمامة فبقي الأمر مترددا بين الوالدين، و لو كان الأكبر قابلا للإمامة لم يضم إليه الأصغر فبين عليه السلام بذلك أنه غير قابل لذلك، فتعين موسى عليه السلام.2 🔰 علامه مجلسی علیه الرحمه: وجه تقیه در حدیث مشهود است با وجود تقیه امر{امامت} واضح است چون معلوم است که نام بردن منصور دوانیقی برای تقیه است{ چون انسان فاجر صلاحیت امام شدن را ندارد و همچنین حمیده{ همسر امام صادق علیه السلام} زیرا نِسوان قابلیت امام شدن را ندارند.پس امامت مردد میشود بین دو فرزند امام صادق علیه السلام یعنی عبدالله و موسی و اگر فرزند بزرگتر { عبدالله} لیاقت امامت را داشت هیچ وقت فرزند کوچکتر { امام کاظم علیه السلام} را در وصیت نام نمیبرد لذا امام صادق علیه السلام امر را واضح بیان کرده است و در بین وصی ها فقط امام موسی کاظم علیه السلام قابلیت امام شدن برای جامعه را دارد . 📚: منابع 1:الکافی ،ج ۱ ،ص ۳۱۰ 2: مرآة العقول ج‏3، ص: 338 پ ن : حدیث بعدی را انشاءالله در تکمیل فرمایش علامه مجلسی علیه الرحمه مطالعه کنید . پ ن : این‌چند روز انشاءالله مطالب کانال در راستای اتفاقات بعد از شهادت امام صادق علیه السلام فعالیت میکند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
وصیّ واقعی امام صادق علیه السلام 🛑دَاوُدُ بْنُ كَثِيرٍ الرَّقِّيُّ قَالَ- أَتَى أَعْرَابِيٌّ إِلَى أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ فَسَأَلَهُ خَبَراً فَقَالَ تُوُفِّيَ جَعْفَرٌ الصَّادِقُ فَشَهِقَ شَهْقَةً وَ أُغْمِيَ عَلَيْهِ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ هَلْ أَوْصَى إِلَى أَحَدٍ قَالَ نَعَمْ أَوْصَى إِلَى ابْنِهِ عَبْدِ اللَّهِ وَ مُوسَى وَ أَبِي جَعْفَرٍ الْمَنْصُورِ فَضَحِكَ أَبُو حَمْزَةَ وَ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا إِلَى الْمَهْدِيِّ وَ بَيَّنَ لَنَا عَنِ الْكَبِيرِ وَ دَلَّنَا عَلَى الصَّغِيرِ وَ أَخْفَى عَنْ أَمْرٍ عَظِيمٍ فَسُئِلَ عَنْ قَوْلِهِ فَقَالَ بَيَّنَ عُيُوبَ الْكَبِيرِ وَ دَلَّ عَلَى الصَّغِيرِ لِإِضَافَتِهِ إِيَّاهُ وَ كَتَمَ الْوَصِيَّةَ لِلْمَنْصُورِ لِأَنَّهُ لَوْ سَأَلَ الْمَنْصُورُ عَنِ الْوَصِيِّ لَقِيلَ أَنْتَ. 🔰داود بن كثير رقى گفت: مرد عربى پيش ابو حمزه ثمالى آمده چيزى پرسيد-ابو حمزه گفت حضرت صادق از دنيا رفت. عرب ناله‌اى زده بيهوش شد. وقتى بهوش آمد پرسيد كسى را وصى قرار داده گفت بلى و پسر خود عبد اللّٰه و موسى و منصور دوانيقى را وصى خود قرار داده ابو حمزه لبخندى زده گفت الحمد للّٰه كه ما را هدايت نمود و ما را به بزرگتر آشنا كرد و كوچكتر را معرفى نمود و مطلب بزرگى را پنهان داشت. توضيح خواستند از اين جملات مبهمش گفت عيب‌هاى پسر بزرگتر را نمود و ما را راهنمائى به فرزند كوچكتر موسى بن جعفر نمود و وصى واقعى را از منصور پنهان كرد اگر او بگويد وصى جعفر بن محمّد كيست بگويند خودت. 📚: مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص: 320 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
جواب دندان شکن به ابوحنفیه 🛑ولما مات الصادق عليه السلام رأى أبو حنيفة مؤمن الطاق فقال له: مات إمامك؟ قال: نعم. أما إمامك من المنظرين إلى يوم الوقت المعلوم. 🔰پس از وفات امام صادق عليه السّلام أبو حنيفه به مؤمن الطّاق برخورده و بدو گفت: امام تو مُرد. احول(مومن طاق) گفت: آرى، ولى امام تو (شيطان) از مهلت داده‏شدگان تا روز قيامت است. 📚: الإحتجاج ج‏2، ص: 381 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فرزندان امام صادق علیه السلام 🛑 كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَشْرَةُ أَوْلَادٍ إِسْمَاعِيلُ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أُمُّ فَرْوَةَ أُمُّهُمْ فَاطِمَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ مُوسَى وَ إِسْحَاقُ وَ مُحَمَّدٌ لِأُمِّ وَلَدٍ وَ الْعَبَّاسُ وَ عَلِيٌّ وَ أَسْمَاءُ وَ فَاطِمَةُ لِأُمَّهَاتِ أَوْلَادٍ شَتَّى. 🔰آن حضرت( امام صادق علیه السلام) ده فرزند داشته 1- اسماعيل (مورد بحث ما) 2- عبداللَّه الافطح 3- ام فروه(بغیر از ام فروه مادر امام صادق علیه السلام هست) 👈 كه مادرشان فاطمه بنت الحسين بن على السجاد سلام الله علیهما بوده ➖➖➖➖➖➖➖ 4- موسى( امام کاظم علیه السلام) 5- اسحاق 6- محمد 👈 كه مادرشان ام ولد بوده (حضرت حمیده سلام الله علیها) ➖➖➖➖➖➖➖ 7- عباس 8- على 9- اسماء 10- فاطمه 👈 مادرانشان متفرق بوده‏اند(دیگر همسران امام صادق علیه السلام) 📚: الإرشاد ج‏2، ص: 209 👇نکته👇 اسماعیل فرزند ارشد بود بعد عبدالله فرزند ارشد بود .یعنی امام کاظم علیه السلام از حیث سن از اسماعیل و عبدالله کوچکتر بود ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت اول 👇تعریف اسماعیلیه 👇 🛑قد ذكرنا أن الإسماعيلية امتازت عن الموسوية و عن الاثني عشرية بإثبات الإمامة لإسماعيل بن جعفر1 🔰 اسماعیلیه جدا میشود از واقفیه و شیعه اثنی عشریه با توجه به اینکه قائل به امامت اسماعیل بن جعفر{ فرزند ارشد امام صادق علیه السلام }هستند 👇انواع اسماعیلیه👇 🛑 فرقةزعمت ان الامام بعد جعفر بن محمد ابنه (اسماعيل بن جعفر....... «وفرقة» ثالثة زعمت أن الامام بعد جعفر بن محمد «محمدبن‌ اسماعيل بن جعفر» 2 🔰 عده ای قائل به امامت اسماعیل بن جعفر شدند و عده ای قائل به امامت محمد بن اسماعیل بن جعفر{ پسر اسماعیل شدند}علاقه زیاد امام صادق علیه السلام به اسماعیل👇 🛑سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ: إِنِّي سَأَلْتُ اللَّهَ فِي إِسْمَاعِيلَ أَنْ يُبْقِيَهُ بَعْدِي فَأَبَى، وَ لَكِنَّهُ قَدْ أَعْطَانِي فِيهِ مَنْزِلَةً أُخْرَى‏ 3 🔰امام صادق علیه السلام فرمودند من از خدا درخواست کردم که اسماعیل بعد از من از دنیا برود ولی خداوند منزلت و درجه دیگری{ در بهشت} برای وی در نظر گرفته بود. 👈لذا اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیه السلام وفات کردند 👇 تشیع اسماعیل👇 🛑عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: لَمَّا مَاتَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع خَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَتَقَدَّمَ السَّرِيرَ بِلَا حِذَاءٍ وَ لَا رِدَاء4 🔰وقتى اسماعيل مُرد،امام صادق عليه السّلام نزد ما آمد و در جلوى تابوت بى‌كفش و رداء حركت مى‌كرد. ادامه دارد انشاءالله ✍ : وحید، فدک 📚منابع: 1:الملل و النحل ج1ص226: 2:فرق الشیعة نوبختی،ج 1ص222 3:رجال الكشي ص217 4:الكافي ج‏3، ص204 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
اسماعیلیه قسمت دوم شیعیان در زمان حیات اسماعیل با توجه به دو عامل به گمان خود می پنداشتند که امام بعد از امام صادق علیه السلام اسماعیل است . 1⃣: محبت زیاد امام صادق علیه السلام به اسماعیل 2⃣: با توجه به حدیث معروف که از ائمه علیهم السلام صادر شده بود 👇 ٍ 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْأَمْرَ فِي‏ الْكَبِيرِ مَا لَمْ تَكُنْ فِيهِ عَاهَةٌ.1 🔰امام صادق عليه السلام فرمود: امر امامت به فرزند بزرگ مى‏رسد، در صورتى كه عيبى نداشته باشد. مرحوم مجلسی علیه الرحمه در شرح این حدیث: ✍آفة بدنية، فإن الإمام مبرأ من نقص في الخلقة يوجب شينه أو دينية2 🔰منظور از عیب: عیب بدنی چون امام مبرا از عیب در ظاهر است که موجب وهن شود و عیب دینی { بی سوادی} است. ➖با توجه به این نکات خیلی ها گمان کردند که امام بعد از امام صادق علیه السلام، اسماعیل بن جعفر است . به این گزارش دقت کنید👇 🛑عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَامِرٍ، قَالَ:، دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) فَوَصَفْتُ لَهُ الْأَئِمَّةَ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَيْهِ، قُلْتُ وَ إِسْمَاعِيلُ مِنْ بَعْدِكَ، فَقَالَ: أَمَّا ذَا فَلَا، قَالَ حَمَّادٌ، فَقُلْتُ لِإِسْمَاعِيلَ وَ مَا دَعَاكَ إِلَى أَنْ تَقُولَ وَ إِسْمَاعِيلُ مِنْ بَعْدِكَ قَالَ أَمَرَنِي الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ. 3 🔰اسماعیل بن عامر نقل میکند : بر امام صادق علیه السلام وارد شدم و از نام ائمه علیهم السلام را گفتم تا به خود امام صادق علیه السلام رسیدم بعد گفتم بعد از شما اسماعیل امام است؟ امام علیه السلام فرمودند خیر. حماد بن عیسی می گوید از اسماعیل بن عامر سوال کردم که چه کسی به تو گفت که نامی از اسماعیل در صحبتت با امام صادق علیه السلام ببری. اسماعیل بن عامر گفت مفضل بن عمر از من این درخواست را کرد 👈یعنی حتی کسی مثل مفضل بن عمر نیز گمان کرده بود که امام بعد اسماعیل است . ➖لذا یکی از کسانی که امام صادق علیه السلام بعد از مرگ اسماعیل برای وی پیغام فرستاد بود مفضل بن عمر بود. 🛑 يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ، قَالَ: أَمَرَنِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنْ آتِيَ الْمُفَضَّلَ، وَ أُعَزِّيَهُ بِإِسْمَاعِيلَ ، وَ قَالَ: «أَقْرِئِ الْمُفَضَّلَ السَّلَامَ، وَ قُلْ لَهُ: إِنَّا قَدْ أُصِبْنَا بِإِسْمَاعِيلَ، فَصَبَرْنَا، فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرْنَا؛ إِنَّا أَرَدْنَا أَمْراً وَ أَرَادَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- أَمْراً، فَسَلَّمْنَا لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ».4 🔰از يونس بن يعقوب، گفت: امام صادق (ع) به من فرمان داد بروم نزد مفضل و او را به اسماعيل تسليت گويم و فرمود: به مفضل سلام برسان، و به او بگو: ما به غم مرگ اسماعيل گرفتار نشديم و صبر كرديم، تو هم صبر كن چنانچه ما صبر كرديم، ما چيزى قصد كرديم و خدا عز و جل چيزى ديگر و ما به امر خدا عز و جل دل نهاديم. 👈این کار امام صادق علیه السلام در اصل برطرف کردن شبهه برای مفضل بود 📚:منابع 1:الكافي ج‏1، ص: 285 2:مرآة العقول ج‏3، ص: 207 3:رجال الكشي ص: 326 4:الكافي ج‏3، ص: 237 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi