eitaa logo
علم الحدیث
13.2هزار دنبال‌کننده
81 عکس
245 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
علم الحدیث
➖بوسیدن دختربچه در این سنین ممنوع است❓ 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ إِذَا ب
توضیح مختصری در مورد روایت شریف(ریپ زده شده) مرحوم مجلسی رحمه الله علیه ذیل حدیث شریف می فرمایند 👇 🛑وربما يحمل على الكراهة مع عدم الريبة ، كما هو ظاهر الخبر الثاني والاحتياط في الترك..1 🔰حدیث نهی حمل بر کراهت می شود( بوسیدن دختر بچه ۶ ساله) البته زمانی که با ریبه(شهوت)نباشد( و الا زمانی که با شهوت باشد حرام است) 👇روایت مکمل👇 🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع‌ أَنَّ بَعْضَ بَنِي هَاشِمٍ دَعَاهُ مَعَ جَمَاعَةٍ مِنْ أَهْلِهِ فَأَتَى بِصَبِيَّةٍ لَهُ فَأَدْنَاهَا أَهْلُ الْمَجْلِسِ جَمِيعاً إِلَيْهِمْ 👈فَلَمَّا دَنَتْ مِنْهُ سَأَلَ عَنْ سِنِّهَا فَقِيلَ خَمْسٌ فَنَحَّاهَا عَنْهُ‌2 🔰راوى گويد: يكى از بنى هاشم امام رضا عليه السّلام را به همراه جمعى از خانواده (به ميهمانى) دعوت نمود. در اين هنگام صاحب خانه دخترش را جلو آورد. مهمانان همگى او را نزد خود فراخواندند. هنگامى كه آن دختر نزديك امام عليه السّلام شد، حضرتش از سن دختر سؤال نمود. 👈گفتند: پنج ساله است. پس حضرت او را از خود دور نمود. 👇توضیح👇 حضرت ایت الله شبیری حفظه الله در ذیل این روایت شریف:👈 این روایت دلالت میکند که نباید دختر بچه را به خود چسبانید و متعارفا منظور به خود چساندن با لباس است(بغل) پس در دامن گرفتن که از مصادیق به خود چسباندن است جایز نیست. حدیث از نظر دلالت بر وجوب دور کردن دلالت نمیکند( بلکه بر کراهت دلالت میکند)3 📚: منابع: 1: مرآة العقول ج20 ص371 2:الكافي ج 5 ص 533 3:کتاب النکاح لشبیری ج۳ ص ۸۲۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 9.mp3
40.91M
جلسه هشتم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 یکی از کتاب های مرحوم شیخ مفید « المسائل السروية»، است که مجموعه سؤالاتى است كه از شهر سارى در استان مازندران، توسط يكى از شخصيت‏هاى علمى آن‏جا به نام« سيد فاضل شريف» مطرح شده است و شيخ مفيد به آنها پاسخ داده است. مسائلى كه در اين كتاب، بررسى شده‏اند، عبارتند از:👇 1. متعه و ازدواج موقت. 2. رجعت. 3. عالم ذرّ و ارواح. 4. بشارت به پيامبر و ائمه( ع) در كتاب‏هاى آسمانى پيشين. 5. ماهيت انسان. 6. عذاب قبر. 7. حيات شهدا. 8. جبر. 9. اختلافات ظاهر روايات با يك‏ديگر. 10. عدم تحريف قرآن. 11. ازدواج عثمان با دختر رسول اكرم( ص). 12. اصحاب كبائر. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نظر مرحوم مجلسی رحمه الله علیه در مورد رجوع به روایات عامه در مورد مستحبات ✍شیخ الإسلام العلّامة المجلسي(رحمه الله): 🛑إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم. 🔰بدان که بعضی از علمای ما،در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه می‌کنند و آن‌ها را در کتابهایشان ذکر می‌نمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار،از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است،خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند متعال [حقایق را] میداند. 📚بحارالأنوار؛ج۲ص۲۵۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
45.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موضوع : خدمات ویژه عمر بن الخطاب به بشریت و دانش؛ تکنولوژی توصیه ویژه میکنم انشاءالله حتما این کلیپ‌رو با دقت ببینید انشاءالله بنده هم تحلیلی مستند از منابع عامه و تاریخی بر مطالب کلیپ عرض میکنم ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امام باقر علیه السلام چگونه دعا می‌کردند 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ أَبِي (ع) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا. 🔰امام صادق(ع) فرمود: هرگاه امری پدرم را اندوهگین می‌ساخت، زنان و کودکان را جمع می‌کرد و دعا می‌کرد و آنها آمین می‌گفتند. 📚 کافی، ج۲، ص۴۸۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
موضوع : خدمات ویژه عمر بن الخطاب به بشریت و دانش؛ تکنولوژی توصیه ویژه میکنم انشاءالله حتما این کلیپ
➖در بحث کشور گشائی خلفاء غاصب ما به سه رویه و تفکر روبرو هستیم قسمت اول 1: رویه علماء اهل سنت👈 که در تلاش برای پاک کردن این جنایات علیه بشریت از کتب تاریخی هستند تا گزندی به خلفاء غاصب وارد نشود 2: مستشرقین👈{غیر مسلمانانی که در مورد اسلام تحقیق میکند}: معرفی کردن اسلام به عنوان دینی که ضد علم و تمدن است و این نوع برخورد مستشرقین بخاطر عدم اطلاع از انحراف بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله است 3: شیعیان👈 بخاطراینکه سه حاکم بعد از پیامبر صلی الله علیه و اله را غاصب می دانند لذا قائل هستند که این جنگ ها و کشور گشائی ها به خصوص حمله به ایران هیچ ارتباطی با اسلام واقعی ندارد چون در زمان حمله اعراب به ایران اسلام مُجَسّم که امیرالمومنین علیه السلام بود در مدینه حضور داشتند لذا ما شیعیان نه تنها مدافع این کشور گشائی ها نیستیم بلکه از منتقدین سر سخت این کشور گشائی به شمار می رویم ادامه دارد انشاءالله ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖ امام باقر علیه السلام چگونه دعا می‌کردند 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ أَبِي (ع) إِ
تحلیلی بر روایت شریف این روایت امام باقر علیه السلام برام جالب و سوال بر انگیز بود .👈که چرا امام باقر علیه السلام کودکان و زنان را جمع کرده اند که برای دعا کردن آمین بگویند⁉️ قطعا یکی از دلائل اولا آموزش اهمیت دعاء به اهل خدا است 👈 ثانیا نشان دادن اهمیت دعا کردن در فرهنگ شیعی روایت قسمت اول: 🛑قَالَ النَّبِيُّ ص أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى سِلَاحٍ يُنْجِيكُمْ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ يُدِرُّ أَرْزَاقَكُمْ قَالُوا بَلَى قَالَ تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ1 🔰پيغمبر (ص) فرمود: آيا شما را به سلاحى رهنمائى نكنم كه از دشمنتان نجات بخشد و روزى شما را فراوان و سرشار كند؟ گفتند: چرا، فرمود: به درگاه پروردگارتان در شب و روز دعا كنيد، زيرا سلاح مؤمن دعاء است. روایت قسمت دوم 🛑الدَّاعِی وَ الْمُؤَمِّنُ فِی الْأَجْرِ شَرِیکَانِ2 🔰 امام صادق علیه السلام فرمود: دعاگو و آمین گو در پاداش شریکند نکته بعدی 👈از اهمیت حضور زنان و کودکان در دعا است به این سه روایت دقت کنید روایت اول: 🛑 اِنَّ اللّه‏َ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ3 🔰امام صادق عليه ‏السلام فرمودند: بدون ترديد ، خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ، رحم مى ‏كند. روایت دوم: ŸŸإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ4 🛑از رسول خدا (صلوات‌الله علیهما) نقل شده است: «به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) نسبت به زنان از مردان دل‌سوزتر است. روایت سوم : 🔰«إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مُنَادِياً يُنَادِي مَهْلًا مَهْلًا عِبَادَ اللَّهِ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَلَوْ لَا بَهَائِمُ رُتَّعٌ وَ صِبْيَةٌ رُضَّعٌ وَ شُيُوخٌ رُكَّعٌ لَصُبَّ عَلَيْكُمُ الْعَذَابُ صَبّاً تُرَضُّونَ بِهِ رَضّاً»5 🛑امام رضا علیه السلام: در هر روز و شب از جانب خداوند عزّ و جلّ، منادی‏اى ندا مى‏دهد که اى بندگان خدا! از نافرمانى خدا باز ايستيد، باز ايستيد زيرا اگر به خاطر حيواناتِ چرنده و كودكان شيرخواره و سال‏خورده‏گانِ خميده پشت نبود، چنان عذابى بر سر شما ريخته مى شد كه خرد و خمير مى‏شديد. 🔰 نتیجه👇 حضور زنان و کودکان بخاطر اینکه خداوند متعال به کودکان و زنان مهربان‌تر است اهمیت ویژه‌ای در استجابت دعا دارد و دست جمعی دعا کردن در فرهنگ شیعی توصیه زیادی شده است به معنای واقعی نُورٌ عَلى‏ نُور نکته: به این کنار هم گذاشتن روایات و نتیجه گیری در فقه الحدیث استفاده از هم خانواده احادیث می گویند ✍ادمین نوشت 👇: منابع: 1:الكافي ج‏2ص468 2:الكافى ج6ص50 3:الكافی ج2ص487 4:الکافي ج6 ص6 5:الكافي ج‏2ص276 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سبقت رسول خدا "صلی الله علیه و اله و سلم" بر سایر انبیاء در عالم ذر 🛑 عنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ "علیه السلام": أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ "صلی الله علیه و اله و سلم" 👈 بِأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ.فَقَالَ إِنِّى كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّى وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حَيْثُ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . 🔰امام صادق" علیه السلام "فرمودند: بعضى از مردم قريش به رسول خدا "صلى الله عليه و آله "عرض كردند: به چه سبب رتبه شما از پيغمبران ديگر پيش افتاد در صورتيكه در آخر و پايان آنها مبعوث گشتى؟ فرمود: من نخستين كسى بودم كه به پروردگارم ايمان آوردم و نخستين كسى بودم كه پاسخ گفتم، زمانيكه خدا از پيغمبران پيمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت كه مگر من پروردگار شما نيستم؟👈 در آنجا من نخستين پيغمبرى بودم كه گفتم: چرا، پس من در اقرار بخداى عزوجل بر آنها پيشى گرفتم . 📚: الکافی ج۳ ص ۱۶ ح ۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖در بحث کشور گشائی خلفاء غاصب ما به سه رویه و تفکر روبرو هستیم قسمت اول 1: رویه
حمله اعراب به ایران قسمت دوم نکته بعدی که در بحث حمله اعراب به ایران حائز اهمیت است. 👈بحث حضور امیرالمومنین علیه السلام و امامین حسنین علیهما است 👉که آیا در حمله اعراب به ایران حضور داشته‌اند یا خیر❓ 👇جواب👇 حضور امیرالمومین علیه السلام: نه تنها هیچ منبع‌ای به حضور امیرالمومنین علیه السلام در حمله اعراب اشاره نکرده است بلکه منابع مختلفی در مخالفین به صراحت اعلام کرده اند که امیرالمومنین علیه السلام در جنگ اعراب علیه ایران حضور نداشته‌اند 🛑ابن تیمیه: جمیع الحروب التی حضرها علی رضی الله عنه بعد وفاة رسول الله صلی الله علیه و سلم: ثلاثة: حروب الجمل، وصفین و حرب أهل‌النهروان1.2.3 🔰امیر المومنین علیه السلام بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله فقط در سه جنگ شرکت کردند { جمل،صفین، نهروان } یعنی در هیچ کدام از جنگ‌های دوران خلفاء غاصب شرکت نکردند اما حضور امامین حسنین علیهما السلام:👇 اولا در هیچ منبع شیعه‌ای به حضور امامین حسنین علیه السلام در جنگ با ایران اشاره نشده است پس بالکل برای شیعه اهمیتی ندارد اما در منابع غیر شیعه: دو منبع به حضور امامین حسنین علیه السلام اشاره کرده‌اند 1⃣: بلاذری: ومعه في غزاته فيما 👈يقال الْحَسَن والْحُسَيْن ابنا علي بْن أَبِي طالب عليهم السلام 4 👈 در همین نقل از لفظ (یقال) استفاده شده است که مشخص میکند که خود مولف هم این نقل را ضعیف می دانسته است 2⃣:طبری: عن على بن مجاهد، .... و معه الحسن و الحسين5 این نقل را طبری از👈 علی بن مجاهد نقل کرده است که علماء رجال اهل سنت تضریح به تضعیف علی بن مجاهد کرده‌اند 🔺قال يحيى بن الضريس على بن مجاهد كذاب6 .📚:منابع 1: مجموع الفتاوی ج 4 ص493 2:منهاج السنة ج 7 ص 199 3:منهاج السنه ج 7 ص 90 4: فتوح البلدان ج 1ص326 5:تاريخ الأمم ج 4 ص269 6: الجرح والتعديل الرازي ج6ص 205 ✍:ادمین نوشت ادامه دارد انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بغض و نفرت امام جواد علیه السلام از قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیها طبری شیعی رضوان الله علیه روایت می کند: 🛑 زكريا بن آدم، قال: إني كنت عند الإمام الرضا عليه السّلام اذ جيء بأبي جعفر عليه السّلام و سنه أقل من أربع سنين، فضرب بيده إلى الأرض و رفع رأسه إلى السماء، فأطال الفكر؛ فقال له الإمام الرضا عليه السلام: بنفسي أنت فيم طال فكرك؟ فقال: فيما صنع بامي فاطمة عليها السّلام؛ أما والله لأخرجنهما، ثم لأحرقنهما، ثم لأذرينهما، ثم لأنسفنهما في اليم نسفا؛ فأستدناه و قبل بين عينيه ثم قال: بأبي أنت و امي، أنت لها - يعني الإمامة -. 🔰زکریا ابن آدم گفت: نزد حضرت امام رضا علیه السّلام بودم، آن هنگام امام جواد علیه السّلام را آوردند و سن آن حضرت کمتر از چهار سال بود، دست های خود را به زمین زد و سر مبارکش را به سوی آسمان بلند کرد، سپس در فکر طولانی فرو رفت؛ امام رضا علیه السّلام به او فرمودند: جانم فدایت در چه فکرت به طول انجامید؟ فرمودند: در آنچه به مادرم فاطمه علیها السّلام شد به خدا قسم آن دو نفر(قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیها) را از قبر بیرون می کشم، سپس می سوزانم، سپس بر آنها خشم می کنم، سپس خاکستر آنها را به دریا مى ریزم؛ پس امام رضا علیه السّلام، امام جواد علیه السلام را نزد خود طلبید و بین دو دیدگانش را بوسید سپس فرمودند: پدر و مادرم فدایت، تو از برای آن هستی - یعنی امامت - (تو شایستگی امامت را داری و امامت بعد از من از برای تو است). 📚: دلائل الإمامة،ص۴۰۰-۴۰۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تحلیلی تاریخی بر یک روایت قسمت اول «هَذَا المَولُودُ الَّذِي لَم يُولَد مَولَودَاً عَظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنهُ»1 🔰این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت‏تر از او زاده نشده است. 👈در این روایت شریف تصریح شده است که مولودی با برکت تر از امام جواد علیه السلام در دنیا زاده نشده است. اما دلیل این کلام امام رضا علیه السلام چیست❓ برای پاسخ به این سوال لاجرم باید تفحصی در تاریخ حدیث و فرقه شناسی واقفیه انجام بدهیم 👇پلان اول👇 بعد از شهادت امام رضا علیه السلام بعضی از وکلاء امام کاظم علیه السلام بخاطر طمع مالی حاضر به پذیرفتن امامت امام رضا علیه السلام نشدند و در امامت امام کاظم علیه السلام توقف کردند و قائل به مهدی بودن امام کاظم علیه السلام شدند به این گروه به اصطلاح واقفیه گفته میشود یعنی کسانی که در در امامت امام کاظم علیه السلام توقف کرده اند. لذا با شروع امامت امام رضا علیه السلام واقفیه شروع به فعالیت علیه امام رضا علیه السلام کردند 👇 پلان دوم👇</span> امام رضا علیه السلام تا سن 47.48 سالگی فرزندی نداشتند لذا واقفیه این را دست اویزی برای خود کرده بودند که اگر امام رضا علیه السلام امام است پس چرا فرزندی ندارد تا امامت به فرزند ایشان منتقل شود❓ 🛑..عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ قَالَ: كَتَبَ ابْنُ قِيَامَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع كِتَاباً يَقُولُ فِيهِ: كَيْفَ تَكُونُ إِمَاماً وَ لَيْسَ لَكَ وَلَدٌ؟ فَأَجَابَهُ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع شِبْهَ الْمُغْضَبِ: «وَ مَا عَلَّمَكَ أَنَّهُ لَا يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ اللَّهِ لَا تَمْضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى يَرْزُقَنِيَ اللَّهُ وَلَداً ذَكَراً يَفْرُقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ.»2 🔰از حسین بن بشّار نقل شده است: ابن‌قیاما واسطی (از سران فرقه واقفه) نامه‌ای به امام رضا (علیه‌السلام) نوشت و در آن گفت: تو چطور امامی هستی که فرزندی نداری؟! امام رضا (علیه‌السلام) – با حالی شبیه حالِ عصبانیت – پاسخ دادند: 👈«تو از کجا می‌دانی که من فرزندی نخواهم داشت؟! به خدا قسم، چند روز و شب (بیشتر) نخواهد گذشت که خداوند فرزند پسری روزی‌ام می‌فرماید و با [ولادتِ] او حق و باطل را جدا می‌گرداند.» 👇نتیجه 👇 پس با ولادت امام جواد علیه السلام شبهه بی فرزند بودن امام رضا علیه السلام که از طرف واقفیه مطرح شده بود از بین رفت. اما این انتهاء تلاش واقفیه نبود..... 👈توضیح فرقه واقفیه هم انشاءالله در آینده بیان میکنم ادامه دارد انشاءالله ✍:ادمین نوشت 📚:منابع 1: الکافی ج۱ص۳۰۹ 2:الكافي ج۱ص۳۲۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تحلیلی بر یک روایت قسمت دوم ✍واقفیه‌ها قبل از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه فرزند دار نشدن امام رضا علیه السلام در صدد شکاف در شیعه بودند و بعد از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه جدید وارد شدند .. مادر امام جواد علیه السلام👇 َ 🔺أُمُّهُ أُمُّ وَلَدٍ يُقَالُ لَهَا سَبِيكَةُ نُوبِيَّةٌ وَ قِيلَ أَيْضاً إِنَّ اسْمَهَا كَانَ خَيْزُرَانَ وَ رُوِيَ أَنَّهَا كَانَتْ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مَارِيَةَ أُمِّ إِبْرَاهِيمَ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص. 1 حضرت خیزران سلام الله علیها بودند که از اقوام ماریه قبطیه همسر پیامبر صلی الله علیه و اله بودند . 👈چون حضرت خیزران سلام الله علیها از اهالی قبط که منطقه‌ای در مصر بود لذا پوست تیره ای داشتند به این خاطر امام جواد علیه السلام رنگ پوست مبارکشون به مادر بزرگوارشان شبیه شده بود تا به امام رضا علیه السلام 👇 رفع شبهه ای زشت👇 🛑وَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَرَ اللَّهُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع. فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ: إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ بَغَى عَلَيْهِ إِخْوَتُهُ.2 🔰از زکریا بن یحیی نقل شده است: علی‌بن‌جعفر (فرزند امام صادق و عموی امام رضا علیهم‌السلام) به حسن‌بن‌حسین‌بن‌علی‌بن‌حسین (نوه امام سجاد علیه‌السلام) گفت: به خدا قسم، به‌راستی که خداوند امام رضا (علیه‌السلام) را یاری فرمود. 🔹حسن‌بن‌حسین گفت: بله، به خدا قسم. فدایت شوم، برادرانش ظلم بزرگی به او کردند. 🔹علی‌بن‌جعفر گفت: بله، به خدا قسم. ما عموهایش نیز به او ظلم بزرگی کردیم. 🔹حسن‌بن‌حسین گفت: فدایت شوم، شما چه کردید؟ من (آن‌زمان) نزد شما نبودم (و از کار شما اطلاع ندارم.) 🔹علی‌بن‌جعفر گفت: برادرانش - و همچنین ما (عموهایش) - به او گفتند: تابه‌حال در میان ما امامی نبوده که رنگش دگرگون [یعنی: به‌خلاف پدرش سیاه‌چرده] باشد! 🔸امام رضا (علیه‌السلام) به آنان فرمود: «او پسرم است.» 🔹آنان گفتند: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر اساس سخن قیافه‌شناس حکم کرده‌اند. میان ما و تو نیز قیافه‌شناس باید حکم کند [تا معلوم شود چه کسی راست می‌گوید.] امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «شما خودتان دنبال قیافه‌شناس‌ها بفرستید. من نمی‌فرستم [تا مبادا بعدها شبهه تبانی مطرح شود.] به آن‌ها اطلاع هم ندهید که برای چه کاری دعوتشان کرده‌اید و همه در خانه‌هایتان باشید.» 🔹وقتی قیافه‌شناس‌ها آمدند، (پیش از ورودشان) ما را در باغ نشاندند و عموها و برادران و خواهران در یک صف قرار گرفتند. 👈امام رضا را نیز (از جمع) جدا کردند، لباس و کلاه پشمینی [مخصوص باغبانان] بر او پوشاندند، یک بیل بر شانه‌اش گذاشتند و به او گفتند: وارد باغ شو، مانند کسی که در باغ کار می‌کند.👉 🔹سپس (بعد از ورود قیافه‌شناسان) امام جواد (علیه‌السلام) را آوردند و به قیافه‌شناس‌ها گفتند: این پسربچه را به پدرش برسانید. 🔹قیافه‌شناس‌ها گفتند: پدر او این‌جا نیست، اما این‌شخص عموی پدرش است، این‌شخص عموی پدرش است، این‌شخص عمویش است، این‌شخص عمه‌اش است. پدرش در میان شما نیست،👈 اما پاهای باغبان این باغ، مانند پاهای این پسربچه است. 👉وقتی امام رضا رویشان را برگرداندند، قیافه‌شناس‌ها گفتند: این‌شخص پدرش است. 👈علی‌بن‌جعفر گوید: من برخواستم، دهان امام جواد (علیه‌السلام) را بوسیدم و به او گفتم: شهادت می‌دهم که تو نزد خداوند امام من هستی... 📚:منابع 1:الکافی ج۱ص۴۹۲ 2:الکافی ج۱ص۳۲۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi