eitaa logo
علم الحدیث
13.2هزار دنبال‌کننده
81 عکس
246 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
ثواب عجیب طعام دادم در روز غدیر 🛑منْ فَطَّرَ مُؤْمِناً فِي لَيْلَتِهِ فَكَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً وَ فِئَاماً يَعُدُّهَا بِيَدِهِ عَشَرَةً فَنَهَضَ نَاهِضٌ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا الْفِئَامُ قَالَ مِائَةُ أَلْفِ نَبِيٍّ وَ صِدِّيقٍ وَ شَهِيدٍ فَكَيْفَ بِمَنْ تَكَفَّلَ عَدَداً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَات‏ 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هر کس مؤمنی را در عید غدیر افطار دهد انگار افطار داده است به فئام و فئام و فئام و … -حضرت با دستش ده مرتبه فئام را تکرار کرد- یک نفر از جای بلند شد و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین فئام چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار نبی و صدیق و شهید است!(یعنی افطار به یک مؤمن معادل یک میلیون شهید و صدیق و نبی است) پس چگونه است برای کسی که کفالت تعدادی از مؤمنین و مؤمنات را به عهده گرفته است؟ 📚:مصباح المتهجد ج‏2ص758 👇نکته👇 روایت فوق قسمتی از خطبه غدیریه امیرالمومنین علیه السلام است که در یکی از جمعه ها که مصادف با عید غدیر بود ایراد کرده بودند. برای مطالعه کامل خطبه به کتاب مصباح المتهجد مرحوم شیخ طوسی رجوع کنید. اقای محمد فاکر میبیدی مقاله ای در همین باب نوشته اند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
03- یوم الرحبه و تحلیل مواجهه شاهدان غدیر خم با آن 53-78.pdf
472.5K
➖مقاله بخوانیم یوم الرحبه و تحلیل مواجهه شاهدان غدیر خم با آن چکیده  حدیث غدیر خم از مهم ترین اسناد شیعه در اثبات ولایت امام علی (ع) است. به رغم تواتر و دلالت صریح آن بر امامت, یکی از دلایل مخالفان امامت و ولایت بلافصل حضرت علی (ع), ادعای استشهادنکردن ایشان به حدیث مزبور است. از آنجا که بیشتر دوران امامت ظاهری ایشان در کوفه سپری شد و یکی از میدانگاه های معروف کوفه به گاه ایراد خطبه, رحبه بود, این مقاله یکی از مناشده های امام (ع) را در این میدان, به روش توصیفی تحلیلی با رویکرد کتاب خانه ای بررسی کرد و به این نتایج دست یافت که ایشان در رحبه به حدیث غدیر استشهاد کرده که حدود 30 نفر از اصحاب پیامبر (ص), برخی به صراحت و فی المجلس شهادت داده و برخی بعدها به آن اذعان کردند. از شواهد به دست می آید که مناشده مزبور, علاوه بر روایت شدن از طریق صحابه, تواتر معنوی نیز دارد, و از قراین, از جمله اینکه مناشده پس از جنگ جمل و تردید در اطاعت از امام (ع) رخ داده و حضرت (ع) با شدت با منکران برخورد کرده و نیز از ابتلای برخی به بیماری و سپس اقرار آنان به حدیث, برمی آید که منظور از حدیث غدیر امامت و ولایت است نه صرف محبت و دوستی. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شرح ماجرای غدیرخم از دید و نظر ابلیس لعین 🔰جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند: كه چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز غدير خم دست على عليه السّلام را بدست گرفت (و آن حضرت را براى جانشينى خويش منصوب فرمود) شيطان در ميان لشكريانش فرياد زد، و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا بجاى نماند جز آنكه بدنبال فرياد او بنزدش دويدند، و گفتند: اى آقا و سرور ما چه بر سرت آمده كه ما تاكنون از تو فريادى وحشتناكتر از اين نشنيده بوديم؟ بدانها گفت: اين پيغمبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار سرانجامى بگيرد هرگز كسى خداى را معصيت و نافرمانى نكند! در پاسخ گفتند: اى آقاى ما تو همانى كه با آدم ابو البشر چنان كردى! و چون منافقان (كه در آن انجمن در غديرخم حاضر بودند) گفتند: اين مرد (يعنى رسول خدا) از روى هواى نفس و دلخواه خود سخن ميگويد، و يكى از آن دو نفر(دو خلیفه غاصب) به رفيقش گفت: مگر نمى‏بينى كه چشمانش‏ چگونه در كاسه سرش ميچرخد؟ گويا ديوانه شده- و مقصودشان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود- در اين موقع شيطان فريادى از روى خوشحالى زد، و دوستانش دوباره گردش را گرفتند، بدانها گفت: آيا دانسته‏ايد كه من پيش از اين با آدم ابو البشر چه كردم؟ گفتند: آرى، گفت: آدم پيمان خود را شكست ولى بخدا كافر نشد، و اينان هم پيمان شكستند و هم برسول خدا كافر شدند. و هنگامى كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از اين جهان رحلت فرمود و مردم بجاى على عليه السّلام ديگرى را بخلافت نصب كردند شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى گذارد و روى بالش نشست، و پيادگان و سوارگان خود را جمع كرد و بدانها گفت: شادى كنيد تا روز ظهور امام (آن طور كه بايد) خداى فرمانبردارى نشود. امام باقر عليه السّلام اين آيه را خواند: «و براستى شيطان گمان خويش را در باره آنها صادق و پابرجا ديد، و بجز گروهى از مؤمنان (همگى) پيروى او را كردند» (سوره سبأ آيه 20) امام باقر عليه السّلام فرمود: تأويل اين آيه هنگامى بود كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از اين جهان رفت، و گمان ابليس همان وقتى بود كه در باره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گفتند: او از روى هواى نفس و دلخواه خود سخن ميگويد، و شيطان در اين موقع گمانى در باره ايشان برد و آنها گمان شيطان را ثابت و درست كردند. 📚:الكافي ج‏8، ص: 345 🔺نکته: متن عربی حدیث شریف رو بخاطر طولانی بود ارسال نکردم ولی دوستان محقق اگه نیاز داشتند اطلاع بدن ارسال میکنم خدمتشون ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سه طایفه‌ی دشمن اسلام 🛑عنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: أَصْبَحَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْماً كَئِيباً حَزِيناً فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ ع مَا لِي أَرَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَئِيباً حَزِيناً فَقَالَ وَ كَيْفَ لَا أَكُونُ كَذَلِكَ وَ قَدْ رَأَيْتُ فِي لَيْلَتِي هَذِهِ أَنَّ بَنِي تَيْمٍ وَ بَنِي عَدِيٍّ وَ بَنِي أُمَيَّةَ يَصْعَدُونَ مِنْبَرِي هَذَا يَرُدُّونَ النَّاسَ عَنِ الْإِسْلَامِ الْقَهْقَرَى فَقُلْتُ يَا رَبِّ فِي حَيَاتِي أَوْ بَعْدَ مَوْتِي فَقَالَ بَعْدَ مَوْتِك1 🔰 زرارة از يكى از دو امام (حضرت باقر و صادق) عليهما السّلام روايت كرده كه فرمود: روزى رسول خدا (صلی الله علیه و اله) افسرده و غمگين بود، على عليه السّلام بدان حضرت عرضكرد: چيست كه تو را افسرده و غمناك مشاهده ميكنم؟ فرمود: چگونه چنين نباشم با اينكه دوش در خواب ديدم كه بنى تيم و بنى عدى و بنى امية بر اين منبرم بالا روند و مردم را از اسلام بعقب برگردانند و من در خواب گفتم: پروردگارا اين جريان در زندگانى من مى‏شود يا پس از مرگ من؟ فرمود: پس از مرگ تو. 👇 نکته اول👇 ابوبکر از طایفه بنی تیم عمر از طایفه بنی عدی معاویه از طایفه بنی امیه که این سه طایفه زیر مجموعه طایفه قریش هستند (دشمنی قریش با اهل البیت علیهم السلام مباحث ناگفته فراوانی دارد) 👇نکته دوم👇 🔺هذا الخبر مما روته العامة أيضا إلا أنهم حذفوا منه لفظتي بني تيم و بني عدي 2 🔰مرحوم ملا محسن فیض کاشانی: این حدیث در منابع اهل تسن نیز وارد شده است ولی در منابع اهل تسنن قسمت بنی تیم و بنی عدی حذف شده است 👇نکته سوم👇 در منابع مخالفین به طور گسترده دو گونه حذف صورت گرفته است: اول: حذف فضائل اهل البیت علیهم السلام دوم:حذف مطاعن دشمنان اهل البیت علیهم السلام " مثل حدیث فوق" 📚: منابع 1:الكافي ج‏8، ص: 345 2: الوافي، ج‏2، ص: 189 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
منافقین زمان پیامبر صلی الله علیه و آله 🛑جَمِيلٌ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ يُقَالَ إِنَّ مُحَمَّداً اسْتَعَانَ بِقَوْمٍ حَتَّى إِذَا ظَفِرَ بِعَدُوِّهِ قَتَلَهُمْ لَضَرَبْتُ أَعْنَاقَ قَوْمٍ كَثِير 🔰زراره از يكى از آن دو عليهما السّلام روايت كرده كه پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: اگر برايم ناگوار نبود كه بگويند محمّد از مردم يارى گرفت و چون به دشمنش فائق آمد آنها را كشت، گردن جماعت بسيارى را مى‏زدم. 📚: الكافي ج‏8، ص: 345 👇نکته👇 مرحوم کلینی این روایت را دقیقا بعد از روایت قبلی که در کانال گذاشتم نقل کرده است"از عموم به خصوص" رفتن و دقیقا طبق هر دو روایت مشخص میشود که منافقینی که رسول الله صلی الله علیه و اله لایق اعدام میدانستند چه کسانی از چه طوایفی بودند.... ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مسجد غدیر و شرح ماجرای منافقین در حج البلاغ 🛑عَنْ حَسَّانَ الْجَمَّالِ قَالَ: حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ فَلَمَّا انْتَهَيْنَا إِلَى مَسْجِدِ الْغَدِيرِ نَظَرَ إِلَى مَيْسَرَةِ الْمَسْجِدِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ قَدَمِ رَسُولِ اللَّهِ ص حَيْثُ قَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ ثُمَّ نَظَرَ إِلَى الْجَانِبِ الْآخَرِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ فُسْطَاطِ أَبِي فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وسَالِمٍ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ أَبِي عُبَيْدَةَ الْجَرَّاحِ فَلَمَّا أَنْ رَأَوْهُ رَافِعاً يَدَيْهِ قَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ انْظُرُوا إِلَى عَيْنَيْهِ تَدُورُ كَأَنَّهُمَا عَيْنَا مَجْنُونٍ فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ ع بِهَذِهِ الْآيَةِ- وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَ ما هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ 🔰 حسّان جمّال گويد: امام صادق عليه السّلام را از مدينه به مكّه بردم، چون به مسجد غدير رسيديم به سمت چپ مسجد نگاه كرد و فرمود: آن‌جا جاى پاى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله است، موقعى كه فرمود: «هركه را من مولايم پس على مولاى اوست». سپس به سمت ديگر مسجد نگاه كرد و فرمود: آن‌جا جاى چادر ابا فلان و فلان (ابابكر و عمر)، سالم مولى ابى حذيفه و ابى عبيده جرّاح است. هنگامى ديدند پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله دستانش را بلند كرده به يكديگر گفتند: به چشمانش نگاه كنيد! كه همانند ديوانگان مى‌چرخد(!!) در اين هنگام جبرئيل عليه السّلام با اين آيه فرود آمد كه «نزديك است كافران هنگامى كه آيات قرآن را مى‌شنوند با چشم زخم تو را از بين ببرند و مى‌گويند: او ديوانه است. در حالى‌كه اين (قرآن) جز مايۀ بيدارى براى جهانيان نيست». 📚: الكافي ج‏4، ص: 566 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فضیلت مسجد غدیر خم ٍ 🛑عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: يُسْتَحَبُّ الصَّلَاةُ فِي مَسْجِدِ الْغَدِيرِ لِأَنَّ النَّبِيَّ ص أَقَامَ فِيهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ هُوَ مَوْضِعٌ أَظْهَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ الْحَقَّ. 🔰 امام صادق علیه السلام: نماز خواندن در مسجد غدیر خم مستحب است بخاطر اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله، امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان خلیفه معرفی کردند مسجد غدیر مکانی بود که خداوند حق را در آنجا اظهار کرد 📚: الكافي ج‏4، ص: 567 👇نکته👇 مسجد غدیر خم در مکانِ اعلام‌عمومی خلافت امیرالمومنین علیه السلام بناء شده است(اطلاعات بیشتر در مقاله ای که در همین رابطه نوشته شده است موجود است، "سیر تاریخی بنای مسجد غدیر تا تخریب نویسندگان: حسن مجیدی ربابه طاهری دوست آباد") ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مادرِ متوکّل لعنه الله ، برای شفای او به إمام هادی علیه السّلام متوسل می‌شود. قَالَتْ لَهُ کُنْتُ قَدْ نَذَرْتُ فِی عِلَّتِکَ لَمَّا أَیِسْتُ مِنْکَ إِنْ عُوفِیتَ حَمَلْتُ إِلَیْهِ مِنْ مَالِی عَشَرَةَ آلَافِ دِینَارٍ فَحَمَلْتُهَا إِلَیْهِ وَ هَذَا خَاتَمِی عَلَی الْکِیسِ ..... 🛑کلینی رحمه الله روایت کرده از إبراهيم بن محمّد طاهرى که متوكّل بر اثر دُمل و زخم بزرگ و عميقى كه درآورد بيمار شد و به مرگ نزدیک شد و أحدى جرأت نكرد با ابزار آهنى او را جراحى كند. مادرش نذر كرد اگر او خوب شود ، پول بسيارى برای إمام هادی عليه السّلام از ثروت خودش بفرستد. فتح بن خاقان وزير متوكّل به متوكّل گفت اى كاش مرا نزد أبوالحسن علیّ بن محمد مى‌فرستادى ، زيرا او معالجه تو را مى‌داند. متوكّل كسى را نزد آن حضرت فرستاد و مرض او را شرح داد ، فرستادهٔ او اين دستور را آورد كه پِشكل‌هایی که از گوسفند زیر پایش ریخته را بگيرند و با گلاب مخلوط‍‌ كنند و روى دُمل گذارند. وقتی قاصد ، دستور را آورد و به آنها گزارش داد ، آن را به باد مسخره گرفتند. خاقان گفت بخدا به آنچه كه گفت داناتر است. از اين‌ روی به دستور حضرت عمل كردند. متوكّل را خواب گرفت و دردش آرام شد و دُمل سر باز كرد و آنچه در آن بود بيرون آمد و مژدۀ سلامتى او را به مادرش دادند. او ده هزار اشرفی را در کیسه گذاشت و مْهرِ خودش را بر آن زده و براى إمام عليه السّلام فرستاد. متوكّل نیز از بيمارى خود بهبودى كامل يافت. بطحائى نزد متوكّل سخن‌چينى كرد كه پول و اسلحه براى آن حضرت مى‌فرستند و او قصد شورش دارد. متوکّل به سعيد حاجب دستور داد كه شبانه بخانۀ آن‌ حضرت حمله کن و هرچه پول و اسلحه نزد او يافتى بردار و براى من بفرست. إبراهيم بن محمّد گويد👈 سعيد حاجب گفت من شبانه بخانۀ آن حضرت رفتم و نردبان را به همراهم بردم ، سر بام رفتم و چون در تاريكى به يكى از پلكان‌ها سرازير شدم نمى‌دانستم از كجا وارد خانه شوم ، دیدم إمام فرياد زد اى سعيد ، بجاى خود باش تا برايت شمع بياورند. طولى نكشيد كه شمعى آوردند و من فرود آمدم ،👉 ديدم آن حضرت ، روپوشی پشمينى پوشيده و كلاه پشمينى بر سر نهاده و سجاده روى حصير برابر اوست و ترديد نداشتم كه مشغول نماز بوده. بمن فرمود اين اتاقها در اختيار توست همه را بگَرد. من به همۀ اطاقها رفتم و بازرسى كردم و چيزى را جز يك كيسه اشرفى كه مُهرِ مادر متوكّل را داشت و كيسه ديگرى هم سر به مُهر بود را نیافتم. بمن فرمودند اين جانماز را هم بازرسى كن. من آن را برداشتم و يك شمشير غلاف‌ كرده و ساده زير آن بود ، آنها را برداشته و نزد متوكّل بردم. او چون به مُهر مادرش نگاه كرد او را خواست. مادرش نزد او آمد و يكى از خدمتكاران مخصوص بمن گزارش داد كه مادرش به او گفت در بيمارىِ تو من از بهبودت ناامید شدم و نذر كردم كه اگر سالم شدى ، از پول خودم ده هزار اشرفى براى او بفرستم و آنها را فرستادم و اين هم مُهر من است كه بر كيسه است‌. او كيسۀ ديگر را گشود و در آن چهارصد اشرفى بود ، و او يك كيسۀ اشرفى را بر آنها افزود و بمن فرمان داد كه آن را براى إمام ببرم. من آنها را بردم و آن شمشير را با سه كيسه پرداختم و به آن حضرت گفتم اى آقاى من ، بر من سخت است اين مأموريت دربارۀ شما. در پاسخ فرمودند ستمگران بزودى خواهند دید كه چه سرانجامى خواهند داشت. 📚:کافی ۱ / ۴۹۹ ، حدیث ۴. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دنیای ما هم تاریک است برای ما هم چراغ بیاور آقا جانم ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖سلام‌در چند پیام گذشته نکاتی در مورد منافقین و تحرکات آنان در غدیر خم عرض کردیم. 👈وقتی احادیث مربوط به غصب خلافت را مطالعه میکنیم به دو صحیفه ملعونه برخورد میکنیم: 1: صحیفه ملعونه اول که در حجه البلاغ در کعبه نوشته شد. 2: صحیفه ملعونه دوم در مدینه در خانه یکی از مهاجرین برگذار شد. انشاءالله نکاتی‌ در‌ همین باب عرض میکنم ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
صحیفه ملعونه اول 🛑ِّ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْحَصِيرَةِ الْأَسَدِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كُنْتُ دَخَلْتُ مَعَ أَبِي الْكَعْبَةَ فَصَلَّى عَلَى الرُّخَامَةِ الْحَمْرَاءِ بَيْنَ الْعَمُودَيْنِ فَقَالَ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ تَعَاقَدَ الْقَوْمُ إِنْ مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوْ قُتِلَ أَلَّا يَرُدُّوا هَذَا الْأَمْرَ فِي أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ أَبَداً قَالَ قُلْتُ وَ مَنْ كَانَ قَالَ كَانَ الْأَوَّلُ وَ الثَّانِي وَ أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ وَ سَالِمُ بْنُ الْحَبِيبَةِ. 🔰حارث بن حصيره اسدى گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: با پدرم(امام سجاد) عليه السّلام داخل كعبه شدم، حضرتش بر روى سنگ سرخ ميان دو ستون نماز گزارد. آن‌گاه فرمود: در اينجا آن منافقان با يكديگر پيمان بستند كه اگر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله مُرد و يا كشته شد هرگز اين امر خلافت را به هيچ‌يك از اهل بيت او بر نگردانند. گويد: گفتم: آنها چه كسانى بودند؟ فرمود: اولى ، دومى، ابو عبيدة بن جرّاح و سالم بن حبيبه. 📚: الکافی ج4 ص 545 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi