🎙سخنرانی تحلیلی استاد میرباقری دربارۀ
«مقایسه "طرح نبی اکرم (صلی الله علیه وآله)"و "طرح انقلاب اسلامی" و فلسفۀ سختیهای مسیر»
(در محفل صمیمی شاعران آئینی استان قم/ به میزبانی حجتالاسلام جواد محمدزمانی)،
بهزودی در کانال بارگزاری خواهد شد.
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 چرا عدهای، از قطارِ انقلاب اسلامی پیاده میشوند و به جبهۀ مقابل پناه میبرند؟
💠 آیتالله میرباقری:
🔶 انقلاب اسلامی حرکتی در برابر تمدن غرب است که میبایست مراحل مختلفی را تا رسیدن به آرمانهایش پشت سر بگذارد. بهطور طبیعی، انقلاب اسلامی در هر مرحله از حرکتش، با ریزشهایی روبهروست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمیتوانند با آرمانها و برنامههای انقلاب اسلامی همگام شوند، بهتدریج ریزش میکنند. به عنوان نمونه، آنها که نمیخواهند از عقلانیت مدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت، به نفی اصل انقلاب میپردازند؛ آنها راه رسیدن به سعادت و عدالت اجتماعی را همین عقلانیت مدرن میدانند و گمان میکنند که انقلاب اسلامی به بیراهه میرود! درواقع، آنها آرمانهای انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را براساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل میکنند و عبور از آن را بهمعنای عبور از آرمانهای انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه تلقی میکنند؛ از این جهت، در مقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت میکنند و درنهایت، صف خود را از صف انقلابیون جدا میکنند. بر این اساس ریزشها، به عدم همراهی عدهای با مرحلهای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی برمیگردد.
از طرف دیگر، در هر مرحله، رویشی هم پیدا میشود؛ زیرا وقتی انقلاب اسلامی طرح جدید اجتماعی را پیش روی ملتها قرار میدهد و پیشرفتهای گستردهای را در عرصههای مختلف رقم میزند، قشر وسیعی از نخبگان و روشنفکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی میشوند و به این سو میآیند.
این ریزش و رویش، در همه مراحل تاریخی انقلاب اسلامی وجود داشته و در ادامۀ مسیر هم وجود خواهد داشت و طبیعی است.
🔶 انقلاب اسلامی از آغاز بر محور بسط خلافت الهیه حرکت کرد و به مبارزه با جریان استکبار و مبارزه با نظام سلطنتی بهعنوان یک ساختار عدالتگریز و دینستیز پرداخت و یک ایده اثباتی به نام «حکومت اسلامی» را مطرح کرد. در هر یک از این مراحل، با دقیقتر شدن و تبیین بیشتر آرمانهای اسلامی، عدهای، که برخی از ایدههای نظری و عملی خود را حذفشده میدیدند، از انقلاب جدا شدند! بهعنوان مثال، هنگامی که مبارزه به مرحله درگیری با اصل نظام سلطنت منتهی شد، گروههایی که سلطنت مشروطه یا مشروعه و یا دموکراتیزه شده را میخواستند، از قطار انقلاب پیاده شدند؛ چون گمان کردند که این انقلاب از آرمانهای صحیح خود فاصله گرفته است! یا در آنجا که امام انقلاب بر «جمهوری اسلامی» تأکید کرد؛ برخی که بهدنبال تحقق جمهوری سوسیالیستی و یا جمهوری با قیدهای دیگر بودند، این جهتگیری را متناسب با آرمانها خود ندیدند و ریزش کردند. مبارزات مارکسیستی بر علیه انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد.
هنگامی که قانون اساسی تدوین شد نیز ریزش بر همین منوال بود. هواداران حکومت دموکراتیک و دین حداقلی وقتی مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل میشود از انقلاب فاصله گرفتند.
از مرحلهای که انقلاب اسلامی وارد مبارزه جهانی شد نیز طیفی که به یک رفرم یا انقلاب در مقیاس ملی میاندیشیدند، فریاد برآوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حلوفصل مسائل ملی و عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنیم. بنابراین، حاضر نشدند در بسط فرهنگی اسلام و انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی و مبارزه با نظام استکباری حاکم بر جهان همکاری کنند. به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از اسلامیت نظام، تا مرز درگیری نظامی با استکبار ایستاد، حتی عدهای از طرفداران انقلاب اسلامی، به دلیل هزینه این حرکت، راه خود را جدا کردند؛ بدون آنکه به دستاوردهای این حرکت توجه داشته باشند.
در کنار همۀ ریزشهایی که در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی روی میدهد، رویشهایی بسیار گستردهای نیز به وقوع پیوسته است که از آن جمله میتوان به رویش نسلهای جدید جوان، مؤمن و انقلابی، هویتیابی و قدرت گرفتن اسلام انقلابی و گرایش به اندیشه مقاومت در منطقه و جهان و تغییر در جبههبندی سیاسی جهانی و... اشاره کرد. (۱۳۹۰)
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
📢 چرا عدهای، از قطارِ انقلاب اسلامی پیاده میشوند و به جبهۀ مقابل پناه میبرند؟ 💠 آیتالله میرباق
📢 در فتنههایی که برای انقلاب اسلامی پیش میآید، پالايش و تهذيب و شدتِ خلوصی در جامعه پیش میآید و لایههایی از ناخالصیهای اجتماعی زدوده میشود.
اگر انقلاب اسلامی در درونش، پیوسته خلوص پیدا نکند و بنا داشته باشد که ناخالصیها را با خود حمل کند، و به لوازم این ناخالصیها ملتزم باشد، با خطر انحلال تدریجی مواجه خواهد شد.
💠 آیتالله میرباقری:
«در فتنههایی که در مسیر حرکت انقلاب اسلامی اتفاق میافتد، پالایشی در درون جبهۀ انقلاب اسلامی رخ میدهد. روشن است که باید تمام توان جبهۀ انقلاب به کار گرفته شود که در این فتنهها، ریزشهای انقلاب اسلامی حتیالمقدور کمتر شود و رویشها افزایش يابد و هزینۀ عبور از یک مرحله به مرحله بعدی برای انقلاب اسلامی هزینه قابلقبولی باشد، اما اين بدان معنا نیست که این هزينهها، بر علیه انقلاب اسلامی و به ضرر آن است! این هزینهها لازمۀ پیشرویهای انقلاب به شمار میرود. ممکن است برخی اینطور تلقی کنند که با این حوادث، انقلاب اسلامی تضعیف میشود! ولی به نظر میرسد با پالايش، تهذيب و شدت خلوصی که در درون انقلاب اسلامی به وجود میآید، ناخالصیهای انقلاب اسلامی حذف شده، و از اين رو، سبکبالتر و شکوفاتر از گذشته به پیش خواهد رفت و سرانجام به نهادينه شدن بیشتر جریان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خواهد انجاميد.
به عبارت بهتر، همانگونه که اگر انقلاب اسلامی درگیری با کفر را به بیرون از مرزهای خود نَبَرَد و در داخل مرزهای فرهنگی و عقیدتی دنیای استکبار با آنها نجنگد، نمیتواند تداوم يابد، اگر در درون نيز پیوسته خلوص پیدا نکند و بنا داشته باشد که ناخالصیها را به همراه بکشد و به لوازم ناخالصیها ملتزم باشد، با خطر انحلال تدریجی مواجه خواهد شد.» (۱۳۹۰)
☑️ @mirbaqeri_ir
🎞 منتخبی از تصاویر سفر استاد میرباقری به شهر همدان (در ایام فاطمیۀ اول)
☑️ @mirbaqeri_ir
مبارزه سخت_1.mp3
4.76M
💠 آیتالله میرباقری (۱۳۹۹):
🔸 مبارزۀ مجازی در سطح #کاربری، کافی نیست!
ما متأسفانه صرفاً کاربران فضای مجازی هستیم و در #مدیریت و #حکمرانی آن حضور نداریم!
دولتِ الکترونیکِ ما هم کاربرِ حکمرانیِ مجازی است و با حکمرانیِ مجازیِ دشمن چالش نمیکند!
🔸 ما باید مسیر گسترش فضای مجازی را بهنفع خودمان تغییر دهیم و افق توسعۀ آن را ما طراحی کنیم.
🔸 مبارزه با حکمرانی مجازی دشمن، هم بهصورت نرم اتفاق میافتد و هم بهصورت سخت.
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 سید منیرالدین حسینی الهاشمی: حضرت امام خمینی در جریان «حملۀ خونین عوامل رژیم شاه به مدرسۀ فیضیه»، به من فرمودند که: این ما بودیم که پیروز شدیم و این واقعه، به نفع اسلام تمام شد!
◀️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«خبردار شدیم که امام دقایقی است از سخنرانی شدیداللحن علیه دستگاه حاکمه فارغ شدهاند. به آقای شیخ حسن صانعی گفتم: میخواهم با آقا ملاقات کنم. آقای صانعی گفت: امام تازه از سخنرانی فارغ شدهاند و خستهاند. گفتم: بفرمایید سید منیرالدین اینجاست و میخواهد شما را ببیند. آقای صانعی نزد امام رفت و بازگشت و گفت: بفرمایید. بنده وارد اندرونی منزل شدم و خدمت امام رسیدم. پدرِ عیال، که خدا رحمتش کند، همراه من بود و در حضور امام به دو مطلب اشاره کرد. نخست این که گفت: بنده با لرها از زمان مرحوم آقاسید نورالدین رابطه دارم. هرگاه که احساس خطر کرده، نیاز به اسلحه پیدا میکردیم، از این طریق عمل میکرد. در حال حاضر هم، این گروه بهشدت به شما ارادت دارند. اگر اجازه بدهید بنده میتوانم با عشایر و تفنگچیهای آنان تماس بگیرم تا علیه دستگاه حاکمه حرکتهای حرکت ایذایی انجام دهند!
حضرت امام اجازۀ این کار را ندادند.
بعد از آن، پدرخانمِ ما به حضرت امام گفت: فلانی (منظورش من بودم و به من اشاره کرد)، دیشب تا صبح خواب نداشت و مدام گریه میکرد. بنده در آن مقطع حدوداً شانزده-هفده سال سن داشتم. امام به من نگاه کردند و با قاطعیت گفتند: برای چه ناراحتی؟! سکوت کردم. امام سؤالشان را تکرار کردند و این تکرار به بار سوم هم کشید. گفتم: اینها به مدرسه فیضیه ریختهاند و همهچیز را بههم زدهاند!
در مقابلِ حضرت امام، میز تحریر کوچکی بود که کنار آن، میز کوچک دیگری قرار داشت. روی میز چند کتاب قرار گرفته بود، از جمله قرآنی که بالاتر از همه بود. امام با انگشت به قرآن اشاره کردند و گفتند: آیا معتقدی که این کتاب را خدا نازل کرده است؟ گفتم: بله! گفتند: هیچ تردیدی نداری؟ گفتم: خیر! گفتند: "ما به این کتاب عمل کردیم؛ چه پیروز شویم و چه شکست بخوریم، در هر حال پیروزیم و معنای اِحدَیالحُسنَیَین همین است!" قسمت آخر را امام با لحن بسیار عجیبی به زبان آوردهاند، لحنی بسیار نافذ که در عمق روح من اثر کرد. بعد افزودند: ما دیروز پیروز شدیم! اگر میخواستیم دیروز صدهزار مُبلّغ به سراسر کشور بفرستیم تا ماهیت شاه را برای مردم روشن کنند، و برای این منظور، صد میلیون خرج میکردیم، نمیتوانستیم ماهیت شاه را برای مردم روشن کنیم. اما شاه به دست خودش، هویت پلید خود را در یک محدودۀ وسیع به نمایش گذاشت و این امر به نفع اسلام تمام شد.
من وقتی وارد منزل امام شدم، مانند جوجۀ پروبالشکستهای بودم که در فصل سرما در آب یخ قرارش داده باشند! در بدو امر وقتی به تنهاییِ حضرت امام فکر کردم و به یاد مراجع تقلیدی افتادم که قبل از حضرت امام به بیوت ایشان مراجعه کرده و با در بسته مواجه شده بودیم، تأثّر و تحسّر تمام وجودم را فراگرفته بود. احساس میکردم که دستگاه جور در متفرق کردنِ مراجع از گرد حضرت امام به پیروزی دست یافته است؛ ولی وقتی حضرت امام با بیان نافذشان، آن چند کلمه را با من در میان گذاشتند، بهطور کلی تغییر روحیه دادم و وقتی از منزل امام خارج شدم، مانند افسری پیروز بودم؛ دست حضرت امام را بوسیدم و خارج شدم».
(منبع: خاطرات سید منیرالدین حسینی شیرازی، قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی)
☑️ @AndisheMonir
همایش یاوران مهدی-14011001_1.mp3
23.07M
🎧 آیتالله میرباقری | ضرورت آمادگی جریان فکری انقلاب اسلامی برای نقشآفرینی فعال در هندسۀ جدید جهانی (۱۴۰۱/۱۰/۱)
🔍 تحلیل وضعیت کنونی مدرنیته و غرب، و نشانههای ورود به هندسۀ جدید جهانی، و رسالت نخبگان انقلاب اسلامی در این زمینه
☑️ @mirbaqeri_ir
با شاعران.mp3
38.39M
🎧 سخنرانی تحلیلی استاد میرباقری در محفل صمیمی شاعران آئینی استان قم، ۱۴۰۱/۱۰/۱
◀️ نحوه مواجهه با سختیهای پیشبرد طرح انقلاب اسلامی/ مقایسه طرح انقلاب اسلامی و طرح نبیاکرم(ص)
◀️ چه کسانی از همراهی با طرح ولیّ خدا باز میمانند و جدا میشوند؟
#بشنوید
☑️ @mirbaqeri_ir