📢 امام آن حجت الهی و سبیل اعظم الهی است که انسان را به عبادت هدایت میکند و با عبادت اوست که ما عبادت میکنیم و اگر او را بردارید به شما نمیگویند نعمت را شکر کردی یا نه؟
آمدن امام آغاز شکر است و با وجود او سختگیری شروع میشود و مردم دو دسته میشوند: شاکر و کافر.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
◀️ «خدای متعال در سوره مبارکه هل اتی، از نعمتهایی که به انسان داده است صحبت میکند. «هَلْ أَتى عَلَى الْإِنْسانِ حينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً»، آیا یک دورانی بر این انسان گذشته است که شیء مذکوری نبود؟! بودید، ولی قابل ذکر نبودید؛ یعنی شما یک دورانی شیء قابل ذکری نبودید؛ خدای متعال از آنجا کار را با شما شروع کرده است و شما را در قالب یک شیء خلق کرده است، بعد شما را سیر داده در عوالم به عالمی آورده و این شیء غیر قابل ذکر را در قالب نطفه خلق کرده: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيرا».
بعد میفرماید: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا»، به سبیل هم او را هدایت کردیم این امکانات را دادیم، راه را هم به او نشان دادیم که «إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا»، اگر همه این امکانات را به انسان داده باشند بدون هدایت به سبیل، شکر و کفری نیست.
◀️ اگر خدای متعال همه امکانات را به ما میداد، ولی امام را پیش روی ما قرار نمیداد ما هر کاری می کردیم در این عالم مورد مواخذه قرار نمی گرفتیم چون راه به سوی خدا بسته بود.
اما این سبیل چیست که انسان بازخواست میشود که امکانات را در آن برده یا نبرده است؟ منظور از سبیل، امام است «أَنْتُمْ السَّبِيلُ الْأَعْظَمُ وَ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ» اگر خداوند امام را قرار نمیداد، دیگر تکلیفی نبود و هر کاری میکردی مُجاز بودی وقتی امام آمد همه تکالیف شروع میشود و از این رو اصل شکر، شکر نعمت ولایت است.
◀️ امام آن حجت الهی و سبیل اعظم الهی است که انسان را به عبادت هدایت میکند و با عبادت اوست که ما عبادت میکنیم و اگر او را بردارید به شما نمیگویند نعمت را شکر کردی یا نه؟ آمدن امام آغاز شکر است و با وجود او سختگیری شروع میشود و مردم دو دسته میشوند: شاکر و کافر.
☑️@mirbaqeri_ir
📢 نعیم حقیقی "ولایت" است. اگر کسی نعمت ولایت را شاکر باشد همه نعمتهای دیگر را شکر کرده است.
📢 اگر انسان امکانات را در مسیر امام به راه انداخت شاکر است و اگر در مسیر امام به راه نینداخت کافر است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
امام رضا(ع) فرمود: نعیم حقیقی، ولایت ما است. امام صادق(ع) فرمود: «لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ قَالَ: نَحْنُ النَّعِيم»، نعیم، ولایت ماست.
اگر بخواهند از لقمههایی که میخورید بپرسند در قیامت وقوف طولانی میشود. اگر کسی نعمت ولایت را شاکر باشد همه نعمتهای دیگر را شکر کرده است.
کسی که امکاناتی که خدا به او داده را آن گونه که امیرالمؤمنین(ع) فرمود خرج کرد شکر همه نعمتها را کرده است و اگر در مسیری که امام معصوم فرموده حرکت نکرد هر کاری انجام داده کفران نعمت است.
اگر امام نمیآمد هیچ سؤالی از انسان نمیشد؛ «لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ...»، خدای متعال میفرماید: اگر پیغمبر نبود مردم بر خدا حجت داشتند هر کاری میکردند معاف بودند، ولی وقتی امام آمد انسان مکلف میشود واز نعمت ولایت سؤال میشود.
اگر انسان امکانات را در مسیر امام به راه انداخت شاکر است و اگر در مسیر امام به راه نینداخت کافر است. شاکر آن کسی است که با امیرالمؤمنین(ع) دادوستد می کند و کافر آن کسی است که با غیر امیرالمؤمنین(ع) دادوستد میکند.
☑️@mirbaqeri_ir
🔴 پروندۀ نکتهها درباره #شُکر
📢 اگر چهل سال نمازمان قضا نشده، یا پنجاه سال نماز شب میخوانیم، یا بیست سال است زیارت عاشورا میخوانیم، این توفیق را به خودمان نسبت ندهیم!
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3919
📢 اگر مخلوق به خداوند توجه کند، خداوند هم او را یاد خواهد کرد؛ «فَاذْكُرُوني أَذْكُرْكُم»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3918
📢 شاکر حقیقی کسی است که حتی در بیماری و بلا و سختی هم، خدا را پیدا میکند./
شاکرِ حقیقی، نعمت خدای متعال و جمال صنع خدا را در متن بلا هم مشاهده میکند و آنچه از خدای متعال میرسد را زیبا میبیند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3920
📢 انسان باید بداند نعمتها و امکانات، بیهدف نیست و خداوند برنامهای برای این امکانات داشته است. شکر این است که انسان نعمت را از خدا بگیرد و آنچنان که خدا خواسته است در آن تصرف کند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3921
📢 یکی از راههایی که انسان را به محبت خدا و مقام محبین میرساند و راه همواری است، این است که انسان نعمتهای خدا را زیاد یاد کند و در مقابل این نعمتها خدا را شکر کند. این کار ممکن است در ابتدا چندان برای انسان شیرین نباشد و سخت باشد، ولی اگر مداومت کرد، شیرینی آن را خواهد چشید./
خوب است که انسان نسبت به نعمتهایی که خدا به دیگران داده است، شاکر باشد؛ برای مثال، انسان میبیند که خدای متعال به دیگری موقعیت داده، ثروت داده، فرزند خوب داده، خانه خوب و شغل خوب داده؛ پس برای این نعمات خدا را شکر کند و زیبایی کار او را ببیند و بگوید: الحمدلله رب العالمین. یکی از خاصیتهای این حمد آن است که حسد از انسان دور میشود.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3922
📢 انسان شاکر، سختیها را هم نعمتی از خداوند میبیند. او همان استفادهای که از خوشیها میبرد از سختیها هم میبرد و هر دو را ابزار بندگی قرار میدهد. شاکر همیشه در بندگی خداوند است./
شیطان وعده داده که بر سر صراط مستقیم کمین کند و اجازه ندهد که بندگان خدا شاکر نعمتهای خدا باشند و با نعمتهای خداوند او را بندگی کنند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3924
📢 شکر بر بلا، از مهمترین درجات شکر است./ شکر بهمعنیِ اخلاصِ در ولایت است.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3929
📢 امام آن حجت الهی و سبیل اعظم الهی است که انسان را به عبادت هدایت میکند و با عبادت اوست که ما عبادت میکنیم و اگر او را بردارید به شما نمیگویند نعمت را شکر کردی یا نه؟
آمدن امام آغاز شکر است و با وجود او سختگیری شروع میشود و مردم دو دسته میشوند: شاکر و کافر.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3930
📢 نعیم حقیقی "ولایت" است. اگر کسی نعمت ولایت را شاکر باشد همه نعمتهای دیگر را شکر کرده است./ اگر انسان امکانات را در مسیر امام به راه انداخت شاکر است و اگر در مسیر امام به راه نینداخت کافر است.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3931
🗂 بستۀ «شرح زیارت جامعۀ کبیره» از مجموعۀ #جاری_حکمت (۵۷ جلسه)
▶️ https://b2n.ir/n38154
مقدمه : منزلت زیارت جامعه
1. آداب و ثمرات زیارت 1
2. آداب و ثمرات زیارت 2
3. آداب و ثمرات زیارت 3
4. زیارت جامعه کبیره، ما به النزاع مکتب شیعه با مکاتب دیگر
5. ارکان زیارت جامعه کبیره
- السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ
6. رابطه «بیت الامام» و «بیت النبوه»
- وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ
7. رابطه امام با عناصر وجودی مؤمن
- وَ أَرْكَانَ الْبِلَادِ
8. رابطه بلاد ایمانی با روح امام، رابطه شهر و نظام ارزشی
- السَّلَامُ عَلَى مَحَالِّ مَعْرِفَةِ اللَّهِ وَ... حَمَلَةِ كِتَابِ اللَّهِ
9. امام، طریق دستیابی به مقام معرفت؛ معنای «برکة الله»
10. رابطه ولایت و برکت
11. توضیح علم امام و تحمل کتاب
12. «حملة کتاب الله»؛ «محتمل لعلمکم»
- السَّلَامُ عَلَى الدُّعَاةِ إِلَى اللَّهِ وَ... الْمُظْهِرِينَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْيِهِ
13. رابطه دعوت و دلالت؛ محصول دلالت رضوان است؛ رباطه دعوت و محبت
14. دعوت با جذبه وجودی امام است؛ دلالت برای همه مخلوقات و در همه مراتب است
15. معنای مستوفرین یا مستقرین؛ اخلاص در توحید؛ اخلاص در شاکله؛ امر و نهی با «لفظ» نیست
- أَشْهَدُ أَنَّكُمُ الْأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ الْمَهْدِيُّونَ الْمَعْصُومُونَ... الْمُتَّقُونَ
16 توضیح «و اشهد انکم الائمه»؛ معنای خلافت و امامت
17. معنای عصمت
18. توضیح معنای «المعصومون» بر اساس زیارت غدیریه
19.کرامت خاص اهل بیت (ع)
- عَصَمَكُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ
20. رابطه اختیار و عصمت
21. اعتصام و اعلام فقر و اضطرار، مدار عصمت
22. مقام عصمت، مقام اضطرار و فقر و خوف
- منْ أَحَبَّكُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَكُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ وَ... ضَلَّ مَنْ فَارَقَكُمْ
23. رابطه قلب و محبت
24. خداوند برای محبت خودش طریق قرار داده است
25. محبت، علامت حضور محبوب و نشانه جریان ولایت
26. توضیح معنای « اعتصام بالله»
27. مدخل حب فی الله و بغض فی الله
28. «سبل» متعدد اما «صراط» یکی است
29. رابطه شهادت و شفاعت
30. شاهد، شاکله را میشناسد
31. شهادت بر سرشت و همه خفایای وجودی ما
32. شفاعت، استقامت و سرمایهگذاری میخواهد
33. سه معنای «الرحمة الموصولة»
34. نمود رحمت موصوله در قالب نعمتها
35. امانت، حقیقت ولایت
36. فرق حمل و احتمال
37. زیارت جامعه، بخشی از شئون امامان(ع)
38. امام اگر شاهد است، رحمت موصوله هم هست
39. رابطه آیات الهی و آیه مخزونه
40. محفوظه بودن «ولایت» در تشریع و تکوین
41. امام هم باب است (الباب المبتلی به الناس)، هم سبیل و هم صراط
42. درجات مردم و ابتلا و امتحان آنها به باب ولایت
43. «داعی» خودش «مدعو» است
44. دعوت، با جذبه وجودی است، نه با برهان نظری
- مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ
45. رابطه علم و بندگی
46. معانی مختلف احتمال علم
- و قَلْبِي لَكُمْ سِلْمٌ وَ رَأْيِي لَكُمْ تَبَعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ
47. اصلاح نیت، مقدم است
48. خصوصیات قلب سلیم
49. قلب ترازو میسازد
- فثَبَّتَنِي اللَّهُ أَبَداً مَا حَيِيتُ عَلَى مُوَالاتِكُمْ
50. درباره ایمان ثابت و مستقر، ایمان عاریهای و ودیعهای
- مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُمْ
51. اسمای الهی واسطه توحید
- و أَنْتُمْ نُورُ الْأَخْيَارِ وَ هُدَاةُ الْأَبْرَارِ وَ حُجَجُ الْجَبَّارِ
52. توضیح «نور اخیار»
53. ابرار، نعمت امام را شاکرند
- و أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِكُمْ وَ فَازَ الْفَائِزُونَ بِوَلَايَتِكُمْ...وَ عَلَى مَنْ جَحَدَ وَلَايَتَكُمْ غَضَبُ الرَّحْمَنِ
54. نورانی شدن زمین به نور ولایت در عصر ظهور
55. توضیح «فاز الفائزون بولایتکم»
- وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ....فَمَا أَحْلَى أَسْمَاءَكُمْ وَ أَكْرَمَ أَنْفُسَكُمْ
56. روح مؤمن از شعاع جسم امام است
- بمُوَالاتِكُمْ تَمَّتِ الْكَلِمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعْمَةُ
57. شکر همه نعمتها این است که همه را به نعمت ولایت گره بزنیم.
☑️ @mirbaqeri_ir
1400041901_14000419___shahadat_emam_javad.mp3
24.9M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در شب شهادت امام جواد علیهالسلام، در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها (همراه با روضه)، ۱۴۰۰/۴/۱۹
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 #تازههای_سایت
🔸 تبيين طرح جامع دین در دیدگاه مرحوم علی صفائی حائری در نشست بازخوانی و تبيين انديشه هاي استاد
🔹https://b2n.ir/e35943
🔸 تبيين اخلاق حول محور معرفتالامام ذیل حدیث جنود عقل و جهل در مؤسسه خُلُق
🔹https://b2n.ir/r77451
🔸 تبيين مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد در حوزه علميه امام كاظم عليه السلام/ راه برونرفت از انفعال
🔹https://b2n.ir/k88992
🔸 سخنراني در روز زيارتي مخصوص امام رضا عليه السلام در حرم رضوي/ جایگاه حج و مقایسه آن با زیارات اهل بیت علیهم السلام/ ثواب زیارت امام رضا علیه السلام
🔹https://b2n.ir/s03862
☑️ @mirbaqeri_ir