💥 اول یکدور معارف بخوانید و بعد اگر خواستید، فلسفه و دانشهای دیگر.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«آشنایی با معارف اهلبیت(ع) باید محور حوزه علمیه باشد؛ اگر از محور بودن در حوزه بیرون رفت، این حوزه از مدار خودش خارج شده است. حوزهای که مدار آن در فقه و اخلاق و عرفان، معارف اهلبیت(ع) نباشد، شک نکنید که این حوزه، شیعی نیست. میشود: حوزه مدینه یا حوزه الازهر.
معنا ندارد طلبه در حوزه علمیه، شرح تجرید خوانده، شرح منظومه خوانده، اسفار خوانده، اشارات خوانده، حکمتالاشراق خوانده...، اما یک دوره توحید صدوق و کتب روایی دیگر را نخوانده باشد. این قابلدفاع نیست. ⬅️ این به معنی انکار فلسفه نیست؛ من نمیخواهم فلسفه را انکار کنم؛ میگویم اینطرفش چه شد؟ طلبه ممکن است با حسابوکتاب [و در صورت لزوم]، ادبیات معاصر یا روشنفکری را بخواند و همچنین کتابهای خوب مثل کتب علامه طباطبایی(ره) را بخواند، اما اصولکافی و بحارالانوار چطور؟ [اگر نمیخوانیم] پس چرا اسم خودمان را میگذاریم طلبه؟
من نمیگویم آنها را نخوانید، میگویم اینطرفش چه شد؟ آدم سی سال در حوزه علمیه باشد، اما یک دور «کافی» نخوانده، یک دور «بحار» نخوانده. پس چه خواندهای؟
منبعِِ معارف برای طلبه، قرآن و روایات است. قرآن اصل است و روایات تفسیر قرآن است. خدا رحمت کند استاد ما را، میفرمود قرآن فهم نمیشود الا بالروایه (لتبیّن للناس ما نزّل الیهم. مبیّن قرآن اهلبیت-ع- هستند.) و روایت فهم نمیشود الا بالزیارة. منبع معرفتی ما باید قرآن و روایات باشد. همۀ سیر ما آخرش باید به اینها ختم شود. این سیر چقدر طول میکشد؟ از اول طلبگی تا آخر عمر. حد ندارد. کتب دیگر هم میخوانیم؟ بله. من همیشه به دوستانی که میگویند "ما فلسفه بخوانیم یا نه؟" میگویم اگر روایات و معارف را خواندهاید، بروید بخوانید؛ آن وقت استفاده میکنید. اگر نخواندهاید، نروید. یعنی ذهن خودتان را در معارف، اول با کلام دیگران باز نکنید. اگر جزو "عباد" شدهاید، بروید بخوانید. این آیه قرآن را ببینید: "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ".
شما جزو "عباد" بشو! همانی که فرمود: "فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِي نَفْسِكَ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّة." همانی که فرمود: "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا". (...قرآن نوری است که ما عباد خود را با آن هدایت میکنیم). شما جزو عباد بشو! وقتی این محقق شد، برو [به سمتِ] "يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ." چنین فردی حرف که میشنود بهترینش را انتخاب میکند؛ عبد کسی است که وقتی میشنود، بهترین را انتخاب میکند. بهترین کدام است؟ چیزی که به درد بندگی میخورد و با توحید و ولایت تناسب دارد». (مهر ۱۳۹۸)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 «مطالعات روایی» نوعی برنامۀ ریاضتی و سلوکی است.
💠 استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری:
«مطالعه و کار کردن در روایات و معارف اهلبیت(ع)، برنامۀ ریاضتی برای همه، خصوصاً برای طلبه است.
همانطور که انسان میتواند بیدار بماند و تهجد کند - که جزو مناسک عبادی محسوب میشود - کار کردن با معارف اهلبیت(ع) را باید جزو مناسک عبادی و ریاضات خود بهحساب آوریم و نباید بههیچوجه از الآن تا آخر عمر تعطیل شود.
[انسان مؤمن، با #درایتِ_در_روایت، به بالاترین مرتبه ایمان میرسد؛] «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِع قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یا بُنَی اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّیعَةِ عَلَی قَدْرِ رِوَایتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِی الدِّرَایةُ لِلرِّوَایةِ وَ بِالدِّرَایاتِ لِلرِّوَایاتِ یعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَی أَقْصَی دَرَجَاتِ الْإِیمَانِ». ۹۶/۱۰/۱۷
☑️ @mirbaqeri_ir
💠 حدود یک سال قبل، رهبر معظم انقلاب اسلامی همه مراکز علمی و نخبگان و صاحبنظران را برای تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت فراخواندند. 👈 b2n.ir/092207
📣 به زودی، متن کامل پیشنهادات «فرهنگستان علوم اسلامی» برای تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، در «کانال» بارگذاری خواهد شد. این متن حاصلِ چند هزار نفرساعت کارِ علمی و مطالعاتی و نشستهای سازمانی بوده است.
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 گاهي ممکن است کسي دهها سال در حوزه تحصيل کرده باشد، اما يک دوره مجامع روايیِ اوليه را هم مطالعه نکرده باشد يا حتي با اسامي آنها هم آشنا نباشد. اين يک خلأ در حوزه است.
💥 آیا میتوان گفت که «دانشهای عرفان و فلسفه و کلام ترجمۀ معارف هستند و لذا به همینها اکتفا میکنیم»؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«از جمله خلأهاي پژوهشها و آموزشهاي حوزوی، همين مواجهه با معارف اهلبيت(ع) است، بهخصوص به صورت ناب و استفاده مستقيم از معارف اهلبيت(ع). گاهي ممکن است کسي دهها سال در حوزه باشد، تحصيل کرده باشد، اما يک دوره مجامع روايیِ اوليۀ ما مثل کافي، کتب مرحوم صدوق و... را هم مطالعه نکرده باشد يا حتي با اسامي آنها هم آشنا نباشد. اين يک خلأ در حوزه است.
اگر ما معتقديم که همه معارف، متبلور در کلمات اهلبيت(ع) است، آشنا نبودن با آنها و استفاده نکردن از آن متون و منابع، کار صحيحي نيست.
ديدهايد، بعضي توجيهها وجود دارد که مثلاً معارف فلسفي و کلامي ما برگرفته از همين متون هستند و ما همین معارف را ميخوانيم؛ به تعبير ديگر، يک ادبيات واسطه براي ترجمۀ معارف در کار هست که ما از آن ادبياتِ واسطهای و ترجمهاي استفاده ميکنيم، یعنی مثلاً بهجاي اينکه روايات را بخوانيم، علم کلام ميخوانيم. علم کلام، در واقع استنباطي است که متکلمين ما از منابع ديني ما داشتند. يا فلسفه اسلامي هم همينطور است. فلسفه اسلامي هم ممکن است در يک سطحي، ترجمه معارف باشد. بنابراين ما به جاي رجوع مستقيم به معارف، اين معارف را از طبقهاي استفاده ميکنيم که آنها اهل فهم و فن و تخصص بودند و نگاه تخصصي به معارف داشتند و از متن معارف، يک دستگاه معرفتي به نام کلام يا فلسفه يا عرفان را استنباط کردند و پرورش دادند، ما از آنها استفاده ميکنيم.
اين توجیه، با مشکلات متعددي مواجه هست. اشکال اولش اين است که اين کار براي يک طبقاتي از جامعه ممکن است موردقبول باشد اما برای طلاب خیر. يعني فرهنگ عمومي جامعه، در مواجه با معارف اهلبيت(ع) از فرهنگ فقاهت استفاده ميکنند؛ يعني ادبيات فقها، واسطۀ بين منابع و فرهنگ عمومي است؛ هيچوقت فرهنگ عمومي ما در نيازهاي فقهيِ خودش رجوع به منابع نميکند. من فکر نميکنم شما در سطح عموم جامعه حتي يک نفر پيدا کنيد که مثلا وسايلالشيعه را مطالعه کرده باشد. البته رساله عمليهاي که ميخواند، خلاصۀ وسايلالشيعه است؛ يعني يک ادبيات تخصصياي که واسطه بين جامعه و منابع اهلبيت(ع) هست را مطالعه میکند.
من منکر اين نيستم که اگر يک جايي يک ادبيات تخصصياي حائل بين معارف اهلبيت(ع) و درک عمومي بود، ما از آن منابع استفاده کنيم. ولي اول اشکالي که وجود دارد، این است که اين کار براي حوزه صلاح نيست؛ معني ندارد همه طبقات حوزه به جاي برخورداري از معارف، از ترجمه آن معارف در قالب کلام يا مثلاً عرفان يا فلسفه استفاده کنند.
نکته دوم هم اين است که هيچ کدام از اين دانشهايي که عرض شد، نه کلام، نه عرفان، نه فلسفه، واجد مجموعه معارف اهلبيت(ع) نيستند. نه هستند و نه ميتوانند باشند.
پس اولاً يک پژوهشگر حوزوي بهجاي رجوع به منابع روايي، صرفاً رجوع به اقوال فقها نمیکند. البته اقوال فقها در فقه، بسیار محترم است ولي بالاخره منبع اصلي، آيات قرآن و روایات هستند ولو اينکه شما ميگوييد فرهنگ فقها هم گاهي اوقات به عنوان اجماع و شهرت، يک طريقي براي رسيدن به احکام میشود، ولي هيچگاه جايگزين نسبت به روايات و آيات قرآن نميشوند.
در حوزه کلام و عرفان هم همينطور هستند. علاوه بر اينکه در حوزه فقه، بيشتر توجه به منابع روايي بوده ولي در حوزه عرفان و فلسفه و کلام اين طور نبوده که معمولاً استنباط از منابع، موضوع کار باشد.» ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
☑️ @mirbaqeri_ir
98-08-17.mp3
38.07M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مسجد جمکران، قبل از دعای ندبه، ۱۷ آبان ۹۸
☑️ @mirbaqeri_ir
ای بهشتِ قربِ احمد .mp3
4.11M
🔊 استاد میرباقری | روضه فاطمیه
ای بهشتِ قربِ احمد، فاطمه(س)
لیلةُالقدرِ محمد(ص)، فاطمه(س)
ای خدا مشتاقِ یا رب یا رَبَت
ای سلامِ انبیا بر زینبت
عالَمِ خاکی محیطِ غربتت
آفرینش گشته گم در تربتت
کاروانِ دل روان در کوی تو
قبلهٔ جانِ محمد(ص) روی تو
مشعلِ شبهای احیای علی(ع)
نقشِ لبخندت مسیحای علی(ع)
خانهٔ کوچک پناه عالمت
عمر خلقت یک دم از عمر کَمَت...
☑️ @mirbaqeri_ir
#ایام_فاطمیه_در_راه_است
💥 بستۀ کامل «منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها»
(گزینشی از گفتارهای آیتالله میرباقری دربارۀ منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها)
🔸 بخش اول: مقام و شخصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
1⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/401
2⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/403
3⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/404
4⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/405
🔸 بخش دوم: رفتار سیاسی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
5⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/407
6⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/408
7⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/409
8⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/410
9⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/411
🔟 https://eitaa.com/jariehekmat/412
🔸 بخش سوم: شرح زیاتنامه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
1⃣1⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/414
1⃣2⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/415
1⃣3⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/416
1⃣4⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/418
🔸 بخش چهارم: مقیاس تصرفات حضرت زهرا (سلام الله علیها)
1⃣5⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/456
1⃣6⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/457
1⃣7⃣ https://eitaa.com/jariehekmat/458
1⃣8⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/459
🔸 بخش پنجم: بسترها و مبانی معرفتی خطبه فدکیه
1⃣9⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/462
2⃣0⃣https://eitaa.com/jariehekmat/464
2⃣1⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/465
2⃣2⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/466
2⃣3⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/467
2⃣4⃣ http://eitaa.com/jariehekmat/469
🔗 قطعههای صوتی
▶️ https://eitaa.com/jariehekmat/470
فاطمیه و ظهور .mp3
13.54M
🎧 آیتالله میرباقری | سخنرانی در همایش آموزشی «فاطمیه و زیارت حضرت فاطمه سلام الله علیها»، ۱۳۹۸/۱۰/۶
⚡️ سه معنای «ظهور و غیبت»
⚡️ نقش حضرت زهرا (سلام الله علیها) در حرکت دادنِ عالَم بهسمت عصر ظهور
☑️ @mirbaqeri_ir