📢 اگر امتی حول امام جمع شد، آفاق غیب و عوالم الهی به روی او گشوده میشود، تا جایی که به «لقاءالله فوق عرشه» میرسد. امت زائر، امتی است که در آن فضا زندگی میکند.
همه عناصر لازم برای امتسازی _ از شهادتطلبی تا انفاق تا عبادت جمعی امت _ در زیارت محقق است. پرتوِ امام، همه هویتهای قومی و صنفی و نژادی را محو میکند و جامعۀ «المُتحابّون فی الله» و جامعۀ «المُتباذلون فی الله» را شکل میدهد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«همه عناصر لازم برای امتسازی، از شهادتطلبی تا انفاق تا عبادت جمعی امت، در زیارت محقق است و آثاری که برای زیارت گفته شده، همین است.
اگر امتی حول امام جمع شد، آفاق غیب و عوالم الهی به روی او گشوده میشود، تا جایی که به «لقاءالله فوق عرشه» میرسد. امت زائر، امتی است که در آن فضا زندگی میکند. لذا حول امام، جامعه «المُتحابّون فی الله» شکل میگیرد؛ یعنی جامعهای که به همدیگر محبت میکنند و در این محبت هیچ چشمداشتی ندارند. «المُتباذلون فی الله»؛ آنها امکاناتی را که بهسختی به دست آوردند، بذل میکنند ولی در راه خدا. اهل دنیا هم بذل میکنند ولی الهشان نفس و دنیا و شیطان است.
در جامعه مؤمنین که حول امام شکل میگیرد، هویتهای قومی و صنفی و نژادی از بین میرود، زبان بیمعنا میشود، رنگ بیمعنا میشود. هیچوقت دیدهاید کسی هنگام زیارت امام رضا(ع) بحث کند که این فارس است، این آذری است، این عرب است؟ همه زائرند. پرتوِ امام این هویتها را نفی میکند. همگرایی، همدلی، همفکری، همراهی در مسیر توحید، بر محور زیارت امام محقق میشود.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 زیارت، هجرت به سوی امام و عبور از این حجب ظلمانی و رسیدن به وادی ولایت امام و محور امتسازی در تاریخ است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«آنهایی که دنبال انبیا حرکت کردند و با بیش از دنیا مأنوس شدند و در طرح خدای متعال میخواهند زندگی کنند، باید تجمُّع حول امام بسازند. اصل امت اسلامی از تجمُّع حول امام شکل میگیرد. امام، طبق زیارت جامعه، «عناصرالابرار» است و آنهایی که جزو ابرار میشوند، همه عناصر وجودیشان با انوار امام شکل میگیرد. امام همانطورکه عناصرالابرار است، ارکانالبلاد هم هست. بلاد مؤمنین بر محور امام شکل میگیرد و همهجا آهنگ امام دارد، صبغه امام دارد، صبغه الله دارد، همهجا تجلی روح امام است؛ کمااینکه تمدنهای مادی هم تجلی ارواح پرچمداران خودشاناند.
زیارت، هجرت به سوی امام و عبور از این حجب ظلمانی و رسیدن به وادی ولایت امام و محور امتسازی در تاریخ است. ثواب زیارت سیدالشهدا ثواب شهادت در رکاب نبی اکرم است؛ ثواب انفاق بیحد در راه خداست؛ ثواب هزاران حج است. بیشترین چیزی که زیارت امام با آن مقایسه شده، حج است؛ از یک حج تا هفتاد هزار. زیارت امام به «لقاءالله فوق عرشه» ختم میشود. این برکات در کجای حج است؟»
☑️ @mirbaqeri_ir
AUD-20220904-WA0000.mp3
13.75M
🎤 سخنرانی و روضه استاد میرباقری
◼️ شب اول منزل مرحوم شاه آبادی
ماه صفر ۱۴۰۱
⏺ دنیای ممدوح و دنیای مذموم
حیات دنیا، محیط ولایت اولیاء طاغوت برای تفرق امت از حول امام
☑️ @mirbaqeri_ir
صوت بیت آیت الله شاه آبادی - آیت الله میرباقری 1401.06.12
9.87M
🎤 سخنرانی و روضه استاد میرباقری
◼️ شب دوم منزل مرحوم شاه آبادی
ماه صفر ۱۴۰۱
⏺ علل سستی مدعیان در ماجرای صلح امام حسن (ع) (بر اساس تفسیر آیه ۷۷ سوره نساء)
☑️ @mirbaqeri_ir
صوت بیت آیت الله شاه آبادی - آیت الله میرباقری 1401.06.13
14.68M
🎤 سخنرانی و روضه استاد میرباقری
◼️ شب سوم منزل مرحوم شاه آبادی
ماه صفر ۱۴۰۱
☑️ @mirbaqeri_ir
AUD-20220907-WA0005.mp3
13.9M
🎤 سخنرانی و روضه استاد میرباقری
◼️ شب چهارم منزل مرحوم شاه آبادی
ماه صفر ۱۴۰۱
⏺ توطئه دشمن برای تحریف دین و زمینی کردن آن (صد از سبیل الله و اعوجاج در آن)
- سوره آل عمران - آیات ۹۸تا۱۰۱
- سوره ابراهیم - آیات ۱تا۳
☑️ @mirbaqeri_ir
صوت بیت آیت الله شاه آبادی - آیت الله میرباقری 1401.06.15
13.6M
🎤 سخنرانی و روضه استاد میرباقری
◼️ شب پنجم منزل مرحوم آیتالله شاه آبادی
ماه صفر ۱۴۰۱
⏺ وظایف امت برای مقابله با تحریف دین و زمینی کردن آن (۲) - دعوت به خیر، امر به معروف، نهی از منکر / سرانجام معتصمین و متفرقین
- آلعمران. آیه ۱۰۴ تا ۱۰۹
- ادامه بحث شب قبل
☑️ @mirbaqeri_ir
1401-06-19 mirbagheri.mp3
12.25M
🎧 استاد میرباقری | فایل صوتی برنامه سمت خدا
📚 موضوع: آثار اجتماعی و تمدنی زیارت الاربعین در اقامه جامعه حول الامام
🗓 شنبه نوزدهم شهریور ماه ۱۴۰۱
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ رسانۀ مدرن به ساحت تعلّقات و تفکّرات مردم و مسئولان دستبرد میزند و بهصورت ناخودآگاه، دستگاه محاسباتیشان را به هم میزند و آدمهای دیگری میسازد.
سواد رسانهای یک دانش صیانتی در برابر رسانۀ مدرن است.
⚡️ در مواجهۀ تمدنی با رسانۀ مدرن، سواد رسانهای یعنی سواد غلبه بر رسانۀ مدرن. سواد رسانهای یعنی دانش و مهارتی که بتواند قدرت غلبۀ تمدنی به ما بدهد و ما بتوانیم بر این رسانه غالب بشویم و این رسانه را در ساحت تمدنی خودمان بازتعریف و هضم کنیم.
💠 آیتالله میرباقری:
🔶 شما اگر بگویید ما مطلقاً از رسانه استفاده نمیکنیم او میآید و شما را با خودش میبرد! شما ناچار به مواجهه هستید و رویکردتان هم نباید انفعالی باشد.
رسانه یک ابزار سادۀ بیخطر نیست که [مثل موم] در اختیار شما باشد؛ مخاطراتی دارد و با تعلّقات و تفکّر شما بازی میکند و بسیار پنهان است و آن ایدئولوژیای که [در ضمن خودش] دارد به لایههای باطنی مخاطبِ خودش منتقل میکند و به فکر و روح و ساحت اندیشهاش دستبرد میزند و مهارتهایش را تغییر میدهد و آدمهای متناسب با خودش را میسازد.
🔶 شما یکبار میگویید من رسانه را میآموزم که استفادۀ کامل کنم و این منوط به این است که همه دانشهای پشتیبان آن را یاد بگیرم.
گاهی میگویید نه، سواد رسانهای برای محفوظ بودن از آسیبهای رسانه است؛ هم میخواهیم بهنحوی مواجهه کنیم که منزوی نشویم و هم اینکه اقتضائات تکنیکی آن را بفهمیم و معانی و مبانی و مفاهیمی که در چرخش او در جریان است را بشناسیم تا صیانت ایجاد کنیم.
رویکرد سوم، مواجهۀ تمدنی با رسانه است. من رویکرد سوم را میپسندم که یک رویکرد فعال است و البته این هم خودش یک عرض عریضی دارد. هرچند سواد رسانه در شکل دوم را هم حتماً باید آموخت تا منزوی نشویم.
🔶 نحوۀ مواجهۀ شما با رسانۀ مدرن که توسط دانشها و اندیشههای عمیق فلسفی و دانشی غربی پشتیبانی میشود، باید یک مواجهۀ تمدنی باشد؛ یعنی شما صاحب یک رویکرد تمدنی جدید هستید که با تمدن دیگری مواجه میشوید، نه این که شما خودتان را تسلیم آن تمدن کنید و یا بخواهید خودِ آن تمدن را دستکاری کنید. شما یک دستگاه مکانیکی ساده را بهراحتی نمیتوانید دستکاری کنید. نمیتوانید بگویید که من یک تمدن را دستکاری میکنم و به تمدن اسلامی تبدیل میشود. این مواجهۀ تمدنی، نه مواجهۀ زاویهنشینی و حاشیهنشینی است و نه مواجهۀ انفعالی و از روی تسلیم است، بلکه یک مواجهۀ بزرگ و فعّال تاریخی است که ظرفیت تاریخی و طرح تاریخی میخواهد؛ کمااینکه رقبای شما اینگونه هستند و در برخورد تمدنی به کمتر از هضم کردنِ ما در جهاز هاضمۀ فرهنگی خودشان راضی نیستند؛ یعنی میخواهند اسلامی باشد که هیچ درگیریای با الگوی توسعۀ غربی نداشته باشد و با الگوهای توسعۀ غرب آشتی کند و به تعبیر امام راحل(ره)، اسلام آمریکایی باشد.
#سواد_رسانهای یعنی سواد غلبه بر رسانۀ مدرن. در سواد رسانهای ما نیازمند دانش و مهارتی هستیم که بتواند قدرت غلبۀ تمدنی به ما بدهد و ما بتوانیم بر این رسانه غالب بشویم و این رسانه را در ساحت تمدنی خودمان تعریف کنیم و تغییر بدهیم و هضم کنیم. این دانش، تمدنساز است و دانشی است که میخواهد رسانۀ تمدنی ایجاد کند. این دانش خودش حتماً لایههای بنیادین و راهبردی و کاربردی دارد.
🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4822
🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4573
🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638
#سواد_رسانهای
☑️ @mirbaqeri_ir