14010916-آیةالله میرباقری.mp3
10.92M
📖 آیةالله میرباقری | جلسه بصیرتی، در حوزه علمیه آیتالله آخوند(ره) در همدان، ۱۴۰۱/۹/۱۶
🔍 رسالت کنونی حوزههای علمیه در تمدنسازی اسلامی/ اهمیت معارفخوانی در هویت طلبگی
@howzeh_hamedan
☑️ @mirbaqeri_ir
رهبر معظم انقلاب اسلامی:
«هیئت جای چیست؟ جای جهاد. هیئت، کانون جهاد است؛ هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فیسبیلالله، جهاد در راه احیای مکتب اهلبیت، مکتب امام حسین (علیه السّلام)، مکتب شهادت. خب ائمّه (علیهم السّلام) چه جور جهادی میکردند؟ ائمّه جهاد نظامی که نمیکردند؛ جز معدودی -فقط حضرت امیرالمؤمنین، امام حسن مجتبیٰ و حضرت امام حسین با شمشیر جنگیدند- بقیّهی ائمّه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین»؛ همین که بنده مکرّر تکرار میکنم تبیین یا جهاد تبیین، تبیین کنید، روشنگری کنید. هیئت، محلّ جهاد تبیین است. به نظر من از این «اَحیوا اَمرَنا» این نکتهی بسیار مهم استفاده میشود.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49448
14010830_دیدار با مداحان اهل بیت ع.mp3
25.25M
🎧 تحلیل آیتالله میرباقری درباره «عبرتهای اغتشاشات اخیر»
(در جمع مداحان اهلبیت عصمت و طهارت، ۱۴۰۱/۸/۳۰)
⚡️ جریان غربگرا در زیرِ پوست دولتهای مختلف، از بخشی از نسل جوان ما #هویتزدایی کردند. رسالت هیئات مذهبی در بازسازی هویتی و #هویتسازی برای نسل جوان بر محور درگیری تمدنی است.
⚡️ تربیتِ انسان منتظر و انقلابی، کار هیئات است. اگر کسی برای امام حسین گریه نکند در راه خدا هم نخواهد جنگید و هزینه نخواهد داد. هیئت اگر هویت مهدوی و هویت انقلابی به جوانان بدهد، مطالبۀ آن جوان، اینقدر تنزل پیدا نمیکند که درخواست سِلف مشترک یا فوتبال مشترک و... داشته باشد!
⚡️ جریان غربپذیر و غربگرا با نفوذ در جریانهای مختلف(اعم از چپ یا راست)، میخواهند نگذارند مردم ایران مأموریت تاریخی خود را عمل کنند؛ آنها میخواهند #عصر_ظهور را به #رؤیای_آمریکایی تبدیل کنند.
⚡️ مطالبات مردمی باید زبان هیئت پیدا کند. مردم نه ایمانِ بدون نان میخواهند و نه ولنگاری میخواهند. مطالبات مردم را با ادبیات «ایمانی و فقهی و انقلابی» مطالبه و پیگیری کنید، نه با ادبیات «براندازانه یا غیرمنصفانه یا سخیف».
⚡️ شهادتهای اخیر شهادتهای کمنظیری بود که در آنها ازیکطرف، #فداکاری و از سوی دیگر، #رذالت، در سطح بالایی ظهور کرد. این شهادتها و ابتلائات اخیر، بستر خلوص و تفکیک صفوف و بستر جوشش ایمانی و انقلابی مردم است.
#حجاب
☑️ @mirbaqeri_ir
🎙سخنرانی تحلیلی استاد میرباقری دربارۀ
«مقایسه "طرح نبی اکرم (صلی الله علیه وآله)"و "طرح انقلاب اسلامی" و فلسفۀ سختیهای مسیر»
(در محفل صمیمی شاعران آئینی استان قم/ به میزبانی حجتالاسلام جواد محمدزمانی)،
بهزودی در کانال بارگزاری خواهد شد.
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 چرا عدهای، از قطارِ انقلاب اسلامی پیاده میشوند و به جبهۀ مقابل پناه میبرند؟
💠 آیتالله میرباقری:
🔶 انقلاب اسلامی حرکتی در برابر تمدن غرب است که میبایست مراحل مختلفی را تا رسیدن به آرمانهایش پشت سر بگذارد. بهطور طبیعی، انقلاب اسلامی در هر مرحله از حرکتش، با ریزشهایی روبهروست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمیتوانند با آرمانها و برنامههای انقلاب اسلامی همگام شوند، بهتدریج ریزش میکنند. به عنوان نمونه، آنها که نمیخواهند از عقلانیت مدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت، به نفی اصل انقلاب میپردازند؛ آنها راه رسیدن به سعادت و عدالت اجتماعی را همین عقلانیت مدرن میدانند و گمان میکنند که انقلاب اسلامی به بیراهه میرود! درواقع، آنها آرمانهای انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را براساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل میکنند و عبور از آن را بهمعنای عبور از آرمانهای انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه تلقی میکنند؛ از این جهت، در مقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت میکنند و درنهایت، صف خود را از صف انقلابیون جدا میکنند. بر این اساس ریزشها، به عدم همراهی عدهای با مرحلهای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی برمیگردد.
از طرف دیگر، در هر مرحله، رویشی هم پیدا میشود؛ زیرا وقتی انقلاب اسلامی طرح جدید اجتماعی را پیش روی ملتها قرار میدهد و پیشرفتهای گستردهای را در عرصههای مختلف رقم میزند، قشر وسیعی از نخبگان و روشنفکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی میشوند و به این سو میآیند.
این ریزش و رویش، در همه مراحل تاریخی انقلاب اسلامی وجود داشته و در ادامۀ مسیر هم وجود خواهد داشت و طبیعی است.
🔶 انقلاب اسلامی از آغاز بر محور بسط خلافت الهیه حرکت کرد و به مبارزه با جریان استکبار و مبارزه با نظام سلطنتی بهعنوان یک ساختار عدالتگریز و دینستیز پرداخت و یک ایده اثباتی به نام «حکومت اسلامی» را مطرح کرد. در هر یک از این مراحل، با دقیقتر شدن و تبیین بیشتر آرمانهای اسلامی، عدهای، که برخی از ایدههای نظری و عملی خود را حذفشده میدیدند، از انقلاب جدا شدند! بهعنوان مثال، هنگامی که مبارزه به مرحله درگیری با اصل نظام سلطنت منتهی شد، گروههایی که سلطنت مشروطه یا مشروعه و یا دموکراتیزه شده را میخواستند، از قطار انقلاب پیاده شدند؛ چون گمان کردند که این انقلاب از آرمانهای صحیح خود فاصله گرفته است! یا در آنجا که امام انقلاب بر «جمهوری اسلامی» تأکید کرد؛ برخی که بهدنبال تحقق جمهوری سوسیالیستی و یا جمهوری با قیدهای دیگر بودند، این جهتگیری را متناسب با آرمانها خود ندیدند و ریزش کردند. مبارزات مارکسیستی بر علیه انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد.
هنگامی که قانون اساسی تدوین شد نیز ریزش بر همین منوال بود. هواداران حکومت دموکراتیک و دین حداقلی وقتی مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل میشود از انقلاب فاصله گرفتند.
از مرحلهای که انقلاب اسلامی وارد مبارزه جهانی شد نیز طیفی که به یک رفرم یا انقلاب در مقیاس ملی میاندیشیدند، فریاد برآوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حلوفصل مسائل ملی و عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنیم. بنابراین، حاضر نشدند در بسط فرهنگی اسلام و انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی و مبارزه با نظام استکباری حاکم بر جهان همکاری کنند. به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از اسلامیت نظام، تا مرز درگیری نظامی با استکبار ایستاد، حتی عدهای از طرفداران انقلاب اسلامی، به دلیل هزینه این حرکت، راه خود را جدا کردند؛ بدون آنکه به دستاوردهای این حرکت توجه داشته باشند.
در کنار همۀ ریزشهایی که در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی روی میدهد، رویشهایی بسیار گستردهای نیز به وقوع پیوسته است که از آن جمله میتوان به رویش نسلهای جدید جوان، مؤمن و انقلابی، هویتیابی و قدرت گرفتن اسلام انقلابی و گرایش به اندیشه مقاومت در منطقه و جهان و تغییر در جبههبندی سیاسی جهانی و... اشاره کرد. (۱۳۹۰)
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
📢 چرا عدهای، از قطارِ انقلاب اسلامی پیاده میشوند و به جبهۀ مقابل پناه میبرند؟ 💠 آیتالله میرباق
📢 در فتنههایی که برای انقلاب اسلامی پیش میآید، پالايش و تهذيب و شدتِ خلوصی در جامعه پیش میآید و لایههایی از ناخالصیهای اجتماعی زدوده میشود.
اگر انقلاب اسلامی در درونش، پیوسته خلوص پیدا نکند و بنا داشته باشد که ناخالصیها را با خود حمل کند، و به لوازم این ناخالصیها ملتزم باشد، با خطر انحلال تدریجی مواجه خواهد شد.
💠 آیتالله میرباقری:
«در فتنههایی که در مسیر حرکت انقلاب اسلامی اتفاق میافتد، پالایشی در درون جبهۀ انقلاب اسلامی رخ میدهد. روشن است که باید تمام توان جبهۀ انقلاب به کار گرفته شود که در این فتنهها، ریزشهای انقلاب اسلامی حتیالمقدور کمتر شود و رویشها افزایش يابد و هزینۀ عبور از یک مرحله به مرحله بعدی برای انقلاب اسلامی هزینه قابلقبولی باشد، اما اين بدان معنا نیست که این هزينهها، بر علیه انقلاب اسلامی و به ضرر آن است! این هزینهها لازمۀ پیشرویهای انقلاب به شمار میرود. ممکن است برخی اینطور تلقی کنند که با این حوادث، انقلاب اسلامی تضعیف میشود! ولی به نظر میرسد با پالايش، تهذيب و شدت خلوصی که در درون انقلاب اسلامی به وجود میآید، ناخالصیهای انقلاب اسلامی حذف شده، و از اين رو، سبکبالتر و شکوفاتر از گذشته به پیش خواهد رفت و سرانجام به نهادينه شدن بیشتر جریان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خواهد انجاميد.
به عبارت بهتر، همانگونه که اگر انقلاب اسلامی درگیری با کفر را به بیرون از مرزهای خود نَبَرَد و در داخل مرزهای فرهنگی و عقیدتی دنیای استکبار با آنها نجنگد، نمیتواند تداوم يابد، اگر در درون نيز پیوسته خلوص پیدا نکند و بنا داشته باشد که ناخالصیها را به همراه بکشد و به لوازم ناخالصیها ملتزم باشد، با خطر انحلال تدریجی مواجه خواهد شد.» (۱۳۹۰)
☑️ @mirbaqeri_ir
🎞 منتخبی از تصاویر سفر استاد میرباقری به شهر همدان (در ایام فاطمیۀ اول)
☑️ @mirbaqeri_ir
مبارزه سخت_1.mp3
4.76M
💠 آیتالله میرباقری (۱۳۹۹):
🔸 مبارزۀ مجازی در سطح #کاربری، کافی نیست!
ما متأسفانه صرفاً کاربران فضای مجازی هستیم و در #مدیریت و #حکمرانی آن حضور نداریم!
دولتِ الکترونیکِ ما هم کاربرِ حکمرانیِ مجازی است و با حکمرانیِ مجازیِ دشمن چالش نمیکند!
🔸 ما باید مسیر گسترش فضای مجازی را بهنفع خودمان تغییر دهیم و افق توسعۀ آن را ما طراحی کنیم.
🔸 مبارزه با حکمرانی مجازی دشمن، هم بهصورت نرم اتفاق میافتد و هم بهصورت سخت.
☑️ @mirbaqeri_ir