هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
❇️ تأملات قرآنی _ روایی در مقیاس «فردی، اجتماعی و تمدنی»
👈 #پرونده_ویژه_ماه: سوره بینه (آمیختگی حق و باطل)
🔅 تفسیر برگزیدهی آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت (علیهمالسلام)
📚 در آثار استاد میرباقری (حفظهالله)
🌺دوستان خود را به کانال دعوت کنیم.🌺
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir
https://sapp.ir/mirbaqeri_tafsirr
📒 آمیختگی حق و باطل (1)
❇️ یکی از نکات کلیدی در فهم قرآن، دیدن دو جبهه حق و باطل هست.
🔸 بخش مهم و عمده ای از معارف قرآن مربوط به جریان ولایت حقه معصومین (علیهم السلام) و پیروان و محبین آنها و مومنین و همچنین جبهه مقابل هست.
🔹 در حدیثی نورانی چنین آمده: «الْقُرْآنُ نَزَلَ أَثْلَاثاً ثُلُثٌ فِينَا وَ فِي أَحِبَّائِنَا وَ ثُلُثٌ فِي أَعْدَائِنَا وَ عَدُوِّ مَنْ كَانَ قِبَلَنَا وَ ثُلُثٌ سُنَّةٌ وَ مَثَل»
معارف قرآن در مقام تنزل در سه دسته نازل شده است:
1⃣ یک بخش از معارف قرآن در مورد ما اهل بیت و محبین ماست.
2⃣ یک بخش از سه بخش معارف قرآن هم نسبت به دشمنان و دشمنان انبیاء گذشته است که آنها هم در واقع دشمنان اهل بیت اند.
3⃣ ثلث دیگرش هم احکام و فرایض و اینهاست که آنها هم به داستان امام علیه السلام بازگشت می کند.
(البته این سه بخش مساوی نیست، بلکه در واقع سه دسته است)
🔸 در تفاسیر روایی وقتی تأویل و باطن قرآن را توضیح می دهد، بخش عمده ای از آیات مربوط به داستان اهل بیت (علیهم السلام) و جبهه مقابل آنهاست.
🔹 یکی از نکات کلیدی ای که در مطالعه و فهم قرآن به ما کمک می کند، دیدن همین دو جبهه هست.
خیلی وقتها خطابهای قرآن ناظر به تک تک آدم ها نیست؛ بلکه ناظر به این دو جریان هست. مخاطب اصلی هم در هر دو جبهه، ائمه این دو جبهه هستند.
در قیامت هم اینگونه است. قرآن می فرماید «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ»(اسراء/71) روز قیامت وقتی مردم را صدا می زنند تا در محشر حاضر شوند، با ائمه شان صدا می زنند.
✅ [اما] در دار دنیا، #اختلاط_و_آمیختگی هست. در این دنیا مومنین با عالم کفار آمیخته اند و رفت و آمد و معاشرت دارند. آنها در زندگی ما حضور پیدا می کنند یا ما در فرهنگ آنها تصرف می کنیم؛ این داد و ستد هست و خیلی آثار هم دارد؛ چون بدی های آنها به این طرف سرایت می کند و مومنین گاهی ظواهرشان تحت تأثیر کفار قرار می گیرد. چنانچه الان در جامعه مومنین می توانید ببینید.
💠 #سوره_بینه یکی از اصلی ترین سوری است که به این موضوع پرداخته است. بحث جریان این آمیختگی جبهه حق و باطل و چگونگی #تفکیک آنها بیان می شوند.
در #مباحث_بعدی قدری بحث خواهیم کرد تا روشن شود این اختلاط چگونه است؟ این آمیختگی حکمتش چیست؟ تا کجا ادامه دارد؟ چطور این اختلاط ها جدا و تصفیه می شوند؟ و چطوری مومنین در این جریان مصون و محفوظ می مانند؟ و چطور است که در این اختلاط مومن گاهی در صلب کافر هم می رود ولی محفوظ می ماند. وسیله این تفکیک چیست؟
#سوره_بینه
#آمیختگی_حق_و_باطل(1)
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
📒 آمیختگی حق و باطل (2)
⚠️ تغییر «سبک زندگی» مومنان، در اثر «آمیختگی حق و باطل» است!
💠 فلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ / وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ / وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ [نهج البلاغهـخطبه50] 💠
🔸 هیچ وقت باطل به صورت خالص خودش را عرضه نمی کند. اگر حق، خالص از آمیختگی با باطل عرضه بشود آنهایی که دنبال حق هستند هیچ وقت اشتباه نمی کنند و اگر لباسِ باطل را از پیکره حق بردارید، زبان معاندین قطع می شود و نمی توانند بر علیه حق حرف بزنند.
🔹#کار_جبهه_باطل در طول تاریخ همیشه این است که باطل را با حق آمیخته می کند. سعی می کند یک لباس باطلی بر حق بپوشاند که با هم خلط و ممزوج می شوند. دستگاه باطل با این کار هم زبان اعتراض را به حق باز می کند و هم باطل را به اسم حق به مردم تحمیل می کند.
🔸آغاز فتنه ها از پیروی از اهواء است و بدعت ها از همینجا شروع می شود. این فتنه آنقدر سنگین است که کار سخت می شود و #استیلای_شیطان اینگونه واقع می شود.
🔹 این آمیختگی در #ارواح و #مظاهر_عینی_حیات_اجتماعی کفار است که باید تفکیک بشود.
کفار در یک مرحله ای از شکل گیری #تمدن_مادی خودشان در دوره #رنسانس و بعد از آن که یک تمدن پیچیده جهانی چند لایه با یک #فرهنگ_مادی درست کردند و بعد هم تدبیر کردند که این مدنیت را بسط بدهند و همه را مثل خودشان بکنند.
✅ یک دهکده واحد درست کردند و در این بسطی که در تمدن خودشان دادند به همه جا رفتند و حتی زندگی مومنین را هم تحت تأثیر قرار دادند. الگوی خوراک ما، الگوی پوشاک ما، مصرف، همگی آمیخته شده و شبیه آنها خانه سازی کرده و زندگی می کنیم؛ یک #مدل_جهانی درست کردند و شبیه آنها تحصیل می کنیم و فارغ التحصیل می شویم؛ شبیه آنها مدارج درست می کنیم. شبیه آنها لباس می پوشیم و مشابه آنها ازدواج می کنیم و طلاق می گیریم. هرچه هم پیش می رود آثار این «آمیختگی» بیشتر می شود.
#سوره_بینه
#آمیختگی_حق_و_باطل(2)
#این_اختلاط_چگونه_است؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 مطلب مرتبط با این پست در مباحث قبلی کانال 👇
تفسیر روز16 ماه مبارک رمضان
❇️ به دنیای کفار و «تمدن مادی» چشم ندوزید!
💠 و لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقَى [طه/131] 💠
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/168
📒 آمیختگی حق و باطل (3)
❇️ آمیختگی جبهه حق و باطل تا کجا ادامه دارد؟
تفکیک دو جبهه، بصورت دفعی محقق میشود یا بصورت تدریجی؟
🔸 وقتی مسیر جبهه حق و باطل به نقطه پایان می رسد، خدای متعال این دو جبهه را کاملاً از هم #تفکیک می کند. تمام خوبی هایی که متعلق به جبهه انبیاء و اولیاء الهی است یکجا در بهشت، و همه بدیها و صفات رذیله هم در جهنم محقق می شود. دیگر هیچ ارتباطی بین این دو نیست و جهنمی ها هیچ نفوذی در بهشت ندارند و هیچ وسوسه ای نمی توانند بکنند.
(ولی قبل از آن ـ در مسیر و به خصوص در دار دنیا ـ یک #آمیختگی_و_اختلاطی بین این دو جبهه شده است. مومن و کافر در یک دنیا زندگی می کنند؛ با هم معاشرت دارند؛ روی هم تاثیر می گذارند و از همدیگر اثر می پذیرند؛ ولی این ارتباط ماندگار نیست.)
🔹بهشت جای پاکان است جای نجاست نیست؛ یعنی اگر انبیاء و اولیاء شفاعت هم می کنند و به بهشت می برند، معنایش این نیست که بهشت را نجس می کنند؛ بلکه ما را پاک می کنند.
شما وقتی وارد عالم آخرت می شوید، جهنمی ها به جهنم و بهشتی ها در بهشت می روند. بعد از مدتی آن کسانی هم که باید از جهنم بیرون بیایند و اصلاح شوند، در جهنم خلود ندارند؛ آنها هم دستگیری و شفاعت شده و وارد وادی بهشت و پاک می شوند.
🔸خدای متعال این دو جبهه را از هم #منفک و جدا می کند. یک اتصالی است که بعد از آن یک #تفکیکی در این دو جبهه اتفاق می افتد و به تدریج به یک #خلوص می رسند؛ یعنی در مسیر جدا شدن خیر و شر و خوبی و بدی در این عالم، خوبها خوبِ خوب و بدها هم بدِ بد می شوند.
🔹 مردم در پايان کار به دو دسته «خَيرُ البَرِيَّةِ» و «شَرُّ البَرِيَّةِ» تقسیم می شوند و جهان شان هم با هم متفاوت است؛ يکی در بهشت و يکی هم در جهنم مي رود و هر دو «خالِدينَ فيها» هستند... آنجا همه شرور یک طرف و همه خیرات هم یک طرف هستند... عوالم جدا می شود و نفوذ عالم شرور به عالم خیرات بسته می شود و ائمه نار هیچ نفوذی ندارند و قدرت وسوسه ابلیس در قیامت از او گرفته می شود.
✅ البته یک مراحلش هم در همین دنیا اتفاق می افتد که طبق روایات، مراحلی از تفکیک در همین عالم دنیاست ... یک مرزی از این تفکیک هم در این دنیا تا در دوران #ظهور_و_رجعت اتفاق می افتد.
❓ سوال اینست که اين تفکيک چطور واقع می شود؟
و #مأموريتهای_ما_در_دوران_آميختگی و اختلاطِ جبهه حق و باطل چيست؟
#سوره_بینه
#آمیختگی_حق_و_باطل(3)
#این_اختلاط_تا_کجا_ادامه_دارد؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
💠 هر فیضی به ما میرسد در پرتو «صلوات» است!
✳️ مادر با محبت، ثمره جان خودش را به طفل میدهد؛ خدای متعال اگر بخواهد به طفل رزقی بدهد، باید به این مادر بدهد.
این مادر باید غذا بخورد تا طفل شیر بخورد. این رزق از آن مسیر میگذرد.
🔅حقایق از عالم بالا جاری میشود. هر فیضی به عالم میرسد از برکت وجود نبی اکرم (ص) است. بعد ایشان به امیرالمؤمنین و ائمه بعد دادند. اگر میخواهیم فیض ببریم باید سرِ چشمه بنشینیم.
❇️ هر فیضی به ما میرسد در پرتو صلوات است. خدای متعال به حضرت صلوات میفرستد و آثار این صلوات جاری میشود. هرگاه بخواهد به بندگان چیزی بدهد از مجرای صلوات عطا میشود. (10/3/97)
#جمعه_صلوات
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
💔 چرا دلهای مؤمنین در غروب جمعه اندوهگین میشود؟
⛅️ می گویند که اگر شما در غروب جمعه نگران هستید، به خاطر غصه های حضرت مهدی(عج) است.
💠 فرمود:«شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا ... یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا» شیعیان، ما را دوست دارند، زیرا از اضافه گِل ما هستند. حزن ما آنها را محزون می کند. یعنی غصه ما به اندازه ظرف وجودشان تنزل پیدا می کند. لذا انسان خیلی رفعت پیدا می کند.
#مهدویت
📒 آمیختگی حق و باطل (4)
❇️ تا اُحُد پیش نیاید، صف ها از هم جدا نمی شود!
💠أمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّـهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ [آل عمران/142] 💠
🔸 وقتی پیغمبر آمده یک عده ای خیال می کردند گل و بلبل می شود. اما پیامبر آمد و کار سخت تر شد؛ تا آنجا که جنگ ها و درگیری ها پیش آمد و اصحاب صفه و جنگ هایی که گاهی در طول یک روز، دو-سه نفر یک خرما روزی شان بود.
🔹در سوره مبارکه ضحی می فرماید: «مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ مَا قَلَى» ای پیامبر! پروردگار تو نه به تو غضب و نه تو را رها کرده است. ظاهراً توهمی بوده که خدای متعال پیغمبرش را رها کرده است... در بعضی از صحنه های سخت، کم کم یک عده ای به ذهنشان آمد که خدای متعال یا این پیغمبر را در وسط کار رها کرده، یا العیاذبالله پیغمبر یک جوری راه رفته که مستحق غضب شده است.
🔸#جنگ_احد هم که پیش آمد کار خیلی سخت شد. مجروح دادند، خستگی ها و آن دشواری های جنگ بود.بعضی می گفتند: ما بر حق نیستیم اگر بر حق بودیم پس چرا اینقدر کار دشوار شد. بعضی می گفتند که چرا پیغمبر ما را رها نمی کند؟ بگذارد جانمان را برداریم و برویم.
به حسب ظاهر مومنین سختی فراوانی دیدند و عده ای شهید دادند. سوالهای جدی ای ذیل این مساله است. این سختی ها و مجروح دادن ها برای چیست؟
حتی گاهی کار به جایی می رسد که عده ای فتنه می کردند و می گفتند «لَوْ كَانَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ مَّا قُتِلْنَا هَاهُنَا»(آل عمران/154)؛ یعنی اگر حق با ما بود که نباید کشته بشویم. کار که سخت می شد #تردید می کردند.
🔹در آیه ۱۴۲ سوره آل عمران خدای متعال می فرماید یکی از برکات جنگ احد این است: شما خیال می کنید همین که بگویید مؤمنیم و دور پیغمبر خدا جمع بشوید، باید به بهشت بروید. در این صورت آنهایی هم که باطنشان آلوده است اگر به بهشت بروند، بهشت را هم آلوده کنند.
خدای متعال می داند چه کسی راست می گوید، چه کسی دروغ می گوید؛ خدای متعال مجاهد را از غیر مجاهد و صابر را از غیر صابر می شناسد؛ منتها نمی خواهد به آن علمش اخذ کند. پس می آورد تا در این عالم آشکار بشود.
🔸در آیه دیگر همین سوره می فرماید: «مَّا كَانَ اللَّـهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»(آل عمران/179) خدای متعال مومنین را به همین وضعیت رها نمی کند، تا خبیث و طیب را از هم جدا بکند. اینطور نیست که اینها بتوانند با هم وارد بهشت بشوند.
الان خبیث و طیب با هم هستند و هر دو هم گرد حضرت جمع شده اند و ادعای ایمان می کنند؛ اما خدای متعال #امتحان هایی می کند و #صحنه_های_سختی پیش می آورد.
✅ باید یک صفی مثل جنگ احد برقرار بشود که همه اینهایی که دور حضرتند و می گویند ما با تو هستیم صفشان معلوم بشود. تنها کسی که می ایستد امیرالمومنین است که مثل پروانه دور حضرت می چرخید. #تا_احد_پیش_نیاید_صفها_از_هم_جدا_نمیشود و منافق و مؤمن شناخته نمی شود.
❓سوال دیگر اینست که چرا خدای متعال کفار را اینقدر تقویت می کند؟ اگر بگوییم گرفتاری مومنین برای امتحان است؛ اما آنها چرا اینقدر تقویت می شوند و جلوی چشم مومنین امکانات فراوان -که به تعبیر قرآن «زهره الحیاه الدنیا» است - به آنها می دهد؟
#سوره_آل_عمران
#آمیختگی_حق_و_باطل(۴)
#تفکیک_چطور_واقع_میشود؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
970327. تفسیر سوره زمر[17 ـ 18]. آیت الله میرباقری.mp3
7.43M
🎙بشنوید| دینمان را از چه کسی بگیریم؟
💠فبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ [زمر: 17 و 18]💠
🔸بعضی جوانان عزیز برداشت شان از این آیه اینست که باید همه حرفها را گوش دهیم [و حق را پیدا کنیم].
🔹 تا وقتی که جزء «عبادالله» نشدیم، فرقان و میزان نداریم.
🔹 تکلیفِ ما را یک آیه دیگر بیان کرده است: « فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» [عبس:24]
#زمر
🎙تفسیر صوتی
💠فبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ [زمر: 17 و 18]💠
🔸بعضی جوانان عزیز برداشت شان از این آیه اینست که باید همه حرفها را گوش دهیم [و حق را پیدا کنیم].
🔹 تا وقتی که جزء «عبادالله» نشدیم، نمی توان هر حرفی را شنید. بله، وقتی چراغی در دلمان روشن شد و به فرقان رسیدیم، میتوانیم حرفها را با آن میزان بسنجیم.
🔸نباید هر غذایی را چشید، سم هم خیلی وقتها طعمِ خوبی دارد.
🔹 تکلیفِ ما را یک آیه دیگر بیان کرده است: « فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» [عبس:24]
#سوره_زمر
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir