eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
990 دنبال‌کننده
154 عکس
7 ویدیو
78 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
انشراح2.mp3
18.47M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۲ ❇️ تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت (2) (38 دقیقه، 17مگ)
انشراح3.mp3
8.32M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۳ ❇️ ادامه تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت + بحثی پیرامون ختم نبوت (3) (17 دقیقه، 8مگ)
⚡️ جنگ اقتصادی و تفاوت آرزوهای ما با مقاصد الهی! 🔹 خدای متعال در اوایل سوره مبارکه انفال ماجرای جنگ بدر را اینگونه بیان میکند: قریش با مسلمان‌ها دشمنی زیادی داشتند. در این بین، مسلمانان مطلع شدند یک کاروان تجاری، که کاروان بزرگی هم بود و مبلغ فراوانی مال التجاره داشت، به رهبری ابوسفیان از شام به‌سمت مکه می‌رود. مسلمانان تصمیم گرفتند این کاروان را مصادره کنند. 🔸 «وَ إِذْ یعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَینِ أَنَّها لَكُمْ»؛ خدای متعال به شما وعده داد که با یکی از این دو طائفه روبه‌رو می‌شوید و این مواجهه، با هر کدام از این دو طائفه باشد به نفع شماست، «أَنَّها لَكُمْ»؛ یا با گروه جنگی و مسلح مواجه میشوید، یا با کاروان مال التجاره، در هر صورت این مواجهه به نفع شماست. 🔹بعد می‌فرماید: «وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَیرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ»؛ شما دوست داشتید با کاروانی روبه‌رو شوید که «ذاتِ الشَّوْكَةِ» نباشند. یعنی قدرت و شوکت نظامی ندارند. بعضی هم گفته اند یعنی خار در آن نیست، یعنی شما بهره بی‌خار می‌خواستید، می‌خواستید آنکه خار ندارد و هموار است از آنِ شما باشد، میخواستید مال التجاره را بگیرید و به مدینه ببرید. 👈 [ولی] خدای متعال می‌خواست اساس کفار را به هم بزند و ادامه راهشان را قطع کند؛ «وَ یریدُ اللَّهُ أَنْ یحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ یقْطَعَ دابِرَ الْكافِرینَ». ‌بنابراین اراده شما با اراده خدای متعال متفاوت بود. ✅ اگر انسان [وجود] این دو اراده را نفهمید، راهی را دنبال می‌کند که غیر از نقشه خدای متعال است و طبیعتاً در تنگنا قرار می‌گیرد. ولی اگر آدم متوجه بود که در مسیر حرکت اولاً خودش باید دنبال چه باشد، و ثانیاً خدای متعال دنبال چه راهی است و کجا را خراب می‌کند و کجا را درست، آنوقت دیگر زیاد دنبال «غَیرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ» نمی‌گردد، چون می‌داند خدای متعال مقصد بزرگ‌تری دارد. @mirbaqeri_tafsir
شهادت امام صادق.ع.mp3
4.88M
🏴 چرا امام صادق (ع) قیام نکردند؟ 🚩 برای امام زمان(عج) کدام باید آماده شود؟ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔑 کلید فهم سوره انشراح 🔹«فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ * وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ». فرودگاه سوره، این دو آیه است. گویا تکلیف سنگینی هست؛ خدای متعال به حضرت می‌فرماید: وقتی از آن مأموریت اول فارغ شدی، نوبت است؛ «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ». غایت این کار هم تحققِ توحید و رسیدن عالم به توحید است، [بنابراین] در این کار هم به پروردگار خودت روی داشته باش؛ «وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ». 🔸این «فَانْصَبْ» چیست که این قدر بر دوش نبی اکرم (ص) سنگین است؟ کدام مصداق است که پیامبر از آن احساس نگرانی می‌کردند و سختی‌هایی در مسیرش می‌دیدند که خدای متعال می‌فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»؟ آن بار چیست؟ آن رنج دوم چیست که عِدل رنج اول است؟ چه باری است که و رساندن آن به مقصد است؟ در بار نبوت بود که خدای متعال آن را به تبدیل کرد؛ حال است که همسنگِ عسر اول است؛ این سختی چیست که گویا باز بر دوش نبی‌اکرم (ص) سنگینی میکند و خدا می‌فرماید در دل این سختی هم، یسر و آسایشی هست؟ 🔹 روایات ما می‌گویند این سنگینی، بار ، و هدایت امت بعد از حضرت است؛ یعنی حضرت باید مسیر امت را تعیین کنند؛ «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ». این دو بار باید هم‌عِدل باشند؛ خدای متعال می‌فرماید بار سنگین اول برداشته شد، «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرا»»؛ این بار سنگین بعدی هم به سامان می‌رسد، «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»؛ شما نگران نباشید. 📖 روایت می‌فرماید: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» عَلِیاً (1)؛ وقتی مأموریت نبوتت را انجام دادی، علی را به‌عنوان جانشینت منصوب کن. آیا این غیر از همان مأموریتی است که میفرماید: «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»؟(2) آیا این همان مأموریت نیست که [در اینجا] با آهنگ دیگری بیان شده است؟ منابع: (1) البرهان فی تفسیر القرآن، ج5، ص688 (2) مائده، آیه67
عظمت قرآن و راه بهره مندی از نعمتهای آن.pdf
2.78M
🔰 شش منبر ناب و دلنشین با موضوع «عظمت قرآن و راه بهره مندی از نعمتهای آن» جلسه۱: عظمت قرآن و بهره های آن جلسه ۲و۳و۴: انس با امام، شرط بهره مندی از قرآن جلسه۵: سه راه بهره مندی از قرآن جلسه۶: فضائل قرآن درنهج البلاغه (خطبه۱۷۶) 👤استاد میرباقری 🚩تهران، حسینیه آیت الله حق شناس، رمضان۹۸ 🔻دریافت صوت🔻 1. https://eitaa.com/mirbaqeri/1735 2. https://eitaa.com/mirbaqeri/1736 3. https://eitaa.com/mirbaqeri/1752 4. https://eitaa.com/mirbaqeri/1753 5. https://eitaa.com/mirbaqeri/1754 6. https://eitaa.com/mirbaqeri/1766
🔰 ارتباط معارف دو سوره ضحی و انشراح 🔹 یک ارتباط محتوایی جدی بین سوره ضحی و سوره انشراح وجود دارد و روایاتی هم در این باره وارد شده است. فقهای امامیه هم فتوا داده اند که اگر کسی در نمازهای واجب این سوره را بعد از حمد بخواند، باید سوره انشراح را هم بعد از آن بخواند؛ یعنی این دو سوره به منزله یک سوره هستند. البته در اینکه این دو [حقیقتاً] یک سوره هستند یا خیر، بحث‌هایی بین فقها و مفسرین وجود دارد، ولی در این جهت تردیدی نیست که پیوندی بین این دو سوره وجود دارد و اگر کسی در نماز واجب، بعد از حمد ـ که باید یک سوره کامل خوانده بشود ـ یکی از این دو سوره را بخواند، باید دیگری را هم به همراهش بخواند 🔸نکته دوم این است که هر دو سوره خطاب به نبی اکرم (ص) است؛ در سوره ضحی بحث در باب یک سلسله مشکلات جدی است که در مسیر هدایت امت برای حضرت وجود داشته و خدای متعال به ایشان بشارت و آرامش می‌دهد. 🔹 نکته دیگر اینکه در سوره انشراح صحبت از رنج خود نبی اکرم (ص) است و تکلیف سنگینِ نصب امیرالمؤمنین (ع) که بر دوش حضرت آمده؛ به حضرت می‌گویند همین طور که بار سنگین شما را تا اینجا سبک کردیم، آن رنج بعدی هم یسری به‌دنبال دارد؛ ««فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»». آن کار سنگین را هم انجام بدهید؛ ««فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ»»؛ نبوت به انجام رسید، ولایت را هم به انجام برسانید. گشایش با خدای متعال است و او گشایش می‌کند. 👈 اما در سوره ضحی بحث از امت هست؛ امت در رنج افتاده اند ...
🔰 تفسیر سوره ضحی (۳جلسه صوتی) ➕ فهرست تفصیلی 1️⃣ رنجهای امت، راه رسیدن به گشایش های ظهور، رجعت و قیامت (تفسیر فراز اول تا سوم سوره) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/915 2️⃣ دستگیری خدا از نبی‌اکرم (ص) و دستگیری ایشان از امت یتیم و سائل (تفسیر فراز چهارم و پنجم سوره) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/916 3️⃣ تفسیر باطنی سوره در مقیاس دو دوران تاریخی (دوران ظهور نور نبی اکرم بعد از دوران تاریک دولت ائمه جور) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/917 ➕ فهرست تفصیلی https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/918 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir