#انحلال، روش برنامه ریزی جبهه حق در برابر نقشه دشمن!
🔸 خداوند متعال در سوره مبارکه فیل میفرماید: «أَ لَمْ یجْعَلْ كَیدَهُمْ فی تَضْلیلٍ». شاید بتوان «تضلیل» را اینگونه معنا کنیم که در مقابل نقشه دشمن، خدای متعال برنامه بزرگتری دارد و آن نقشه، در برنامه او گم میشود.
🔹انبیاء و اولیاء هم همیشه اینگونه عمل میکنند؛ [یعنی در عین اینکه] دشمنانشان بسیار پیچیدهاند و نقشههای بزرگی هم میکشند، ولی آنها با توجه به نقشه دشمن، نقشه بزرگتری دارند که طرح دشمن، در آن نقشه گم میشود. [بنابراین وقتی میفرماید نقشه آنها را] در تضلیل قرار داد، [یعنی خدای متعال] طرح بزرگتری را به انجام رساند که [در نتیجه آن،] تدبیر دشمن و حرکات او به همان هدفی منتهی شد که خدای متعال میخواست؛ [و به تعبیری نقشه دشمن] را درون یک نقشه بزرگتر گم کرد.
🔸بنا نیست که دشمنان اختیار نداشته باشند. مثلاً وقتی سیدالشهداء (ع) مقابل یزید قرار میگیرد، حکمت در این نیست که اختیار او سلب شود؛ آنها نقشه میکشند؛ آیا امام درون طرح آنها قرار بگیرد؟ [آیا] منفعلانه برخورد کند؟ به قول امروزیها در زمین آنها بازی کند؟ در واقع [امام است که] آنها را به زمین خودش میآورد؛ با همه بزرگی و وسعت نقشهای که دارند، آنها را درون نقشه خودش گم و منحل میکند؛ دیگر نقشه آنها دیده نمیشود، نقشه بزرگتر دیده میشود.
🔹مثل اینکه در یک بازی، یک قهرمان در مقابل کودکی قرار بگیرد؛ [این قهرمان] اختیار کودک را سلب نمیکند؛ ولی [کودک] هر کاری انجام بدهد، آن قهرمان، نقشه کودک را درون تدبیر خودش #منحل میکند؛ [در نهایت] همان نقشه [کودک،] به پیروزی این قهرمان ختم میشود.
❇️اولیاء خدا هیچوقت از دشمن #شکست نمیخورند؛ البته درون طرح دشمن هم #بازی نمیکنند. حتی شکست ظاهری هم در کار نیست؛ اصلاً شکستی نیست؛ چون کاملاً نقشه [دشمن] را میبینند و آن نقشه وسیع را درون کار بزرگتر خودشان #منحل میکنند. شاید معنای ««أَ لَمْ یجْعَلْ كَیدَهُمْ فی تَضْلیلٍ»» این باشد.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
♻️ روح کعبه، محور الفت و #وحدت امت اسلامی
🔸 «لِإیلافِ قُرَیشٍ * إیلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّیفِ». خدای متعال بین قریش الفت برقرار کرد. اما این الفت با «فَلْیعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیتِ * الَّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» چه ارتباطی دارد؟ چرا باید پروردگارِ این بیت را، که آنها را به امنیت رسانده و از مخاطرات نجات داده و از گرسنگی به سیری رسانده، عبادت کنند؟
چه نسبتی بین این دو فراز وجود دارد؟ از ظاهر آیات فهمیده میشود که مبدأ این الفت، #ربوبیت_نسبت_به_بیت است. خدای متعال بیت خودش را اداره میکند؛ برای اینکه این بیت به مقصد برسد، الفتی بین قریش ایجاد میکند.
🔹البته بیت را هم باید تعریف کنیم؛ اگر بیت صرفاً یک مشت سنگ باشد قطعاً نمیتواند محور الفت قرار بگیرد، اما اگر بیت نقطهای است که خدای متعال #روحی در آن دمیده و حقیقتی در آن قرار داده، این بیت میتواند محور تجمع و الفت باشد. البته هر خانهای این ظرفیت را ندارد؛ خدای متعال این حقیقت را در این سنگها و در نقطه خاصی قرار داده است.
در علوم اجتماعی میگویند که گاهی اوقات مثلاً وضعیت طبیعی و جغرافیایی، محور یک نوع پیوندهای خاص اجتماعی میشود. اما سوال اینست که آیا واقعاً یک خانه گِلی که در یک کویر است و هیچ حاصلخیزی هم در آنجا نیست، میتواند محور الفت بشود؟ اگر کسی بیت را اینطور دید، نمیتواند محوریت آن را تحلیل کند.
🔸 این بیت، خانه ای است که #مقامات_باطنی و جایگاهی در عالم دارد؛ این بیت، به خدای متعال منسوب است و انتسابش هم یک انتساب ظاهری نیست. واقعاً مبدأ برکات و خیرات است، محل نزول ملائکه و رفت و آمد آنهاست و ظرفیتی برای ایجاد حقایقی در عالم دارد. کمااینکه الآن اتفاقات معنوی و اجتماعی عظیمی حول کعبه رخ میدهد؛ قبلاً هم از این دست اتفاقات وجود داشته است.
اینها صرفاً بر اساس یک قرارداد نیست؛ کعبه و اطرافش #مقاماتی دارد؛ صفا و زمزم و مروه و منا و عرفات، مقاماتی هستند که حقایقی در خود دارند؛ لذا کعبه میتواند #محور_الفت بشود.
#حج
#بیت_الله #کعبه
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🕋 میخواهیم به حج برویم که در روز عيد قربان، قربانی امام بشويم!
🔹 اصلا ما مکه میرویم تا با امام بيعت بکنيم. اگر در ادعیه شب قدر، همه ما التماس ميکنيم که خدایا ما را امسال حاجی قرار بدهد، #امير_الحاج امام (ع) هستند. حضرت (ع) حجاجِ آن سال را در شب قدر انتخاب میکنند.
🔸 شب قدر به دست امام رقم میخورد و حضرت در این شب، حجاجی را که قرار است با ایشان طواف کنند، انتخاب ميکنند و خودشان امير الحاج میشوند.
🔹 ما به حج میرویم و با امير الحاج اين مناسک را طی ميکنيم تا به امام برسيم. بهتعبیر بعضی، امام، ما را انتخاب میکنند که قربانیان ایشان باشیم؛ میخواهیم به حج برویم که در روز عيد قربان، قربانی امام بشويم.
🔰 بمناسبت سالروز نزول سوره هل أتی و داستان اطعام اهل بیت(ع)
❤️ شرط بهره مندی از شفاعت اهل بیت (ع)
🔸در روایتی نقل شده که موسای کلیم (ع) در دامنه کوه به دنبال گوسفندانش میرفت که یکی از گوسفندان فرار کرد. هرچه حضرت دنبال او رفتند، باز آن گوسفند میدوید. بالأخره بعد از مدتی دوندگی و خستگی، آن گوسفند را گرفتند. بعد او را نوازش کردند و فرمودند ممکن است گرگ تو را بدرد، من برای تو دنبالت میدوم، تو چرا از دست من فرار میکنی؟
نقل این است که خدای متعال پس از این ماجرا به حضرت موسی (ع) فرمود من تو را به خاطر همین صفتت به پیغمبری برگزیدم.
🔹چنین کسی امام و شفیع میشود؛ کسی که از سر محبت الهی «عَلى حُبِّهِ» در این دنیا به مسکین و یتیم و اسیر اطعام میکند، «یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً»، حاضر است در همه عوالم در محبت خدا همه سختیها را تحمل کند تا ابرار را به منزل برساند. کسی که از شکم گرسنه نمیگذرد، از قلبهای محتاج میگذرد؟ از ارواحی که محتاج رزقهای باطنی هستند و رزق معرفت، محبت و درجات بهشت میخواهند، میگذرد؟!
🔸همین داستان شفاعت اهل بیت (ع)، تبدیل میشود به سقایت اهلبیت (ع) در آخرت؛ «عَیناً یشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ». خودشان چشمه را میجوشانند و جام ابرار را پر میکنند. همین طور که هنوز چاههایی که حضرت در اطراف مدینه حفر میکردند، هست؛ وقتی این چاه میجوشید، حضرت وقف نامهاش را مینوشتند و وقف مؤمنین میکردند. در قیامت هم همین طور است؛ چشمه را میجوشانند و به ابرار میخورانند.
🔹«إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً»؛ در قبال این اطعام، نه تشکر میخواهیم، نه پاداش؛ این اطعام فقط برای خداست. کسی که اینگونه اطعام میکند، شفاعتش هم به این صورت است؛ ما را در قیامت تا آخرین درجات میبرد، هیچ پاداشی هم از ما نمیخواهد.
👈 #اگر_کسی_یتیم_و_مسکین_آنها_شد، این چشمه ها میجوشد و این اطعام، دائمی است.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
17.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🍃✨✨✨✨✨🍃🍃
اگر غدیر «عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر» است به این خاطر است که مائده ولایت در آن نازل شده است.
تاملات قرآنی - روایی
🍃🍃✨✨✨✨✨🍃🍃 اگر غدیر «عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر» است به این خاطر است که مائده ولایت در آن نازل شده است
با تشکر از اعضای محترم کانال که این کلیپ رو تولید کرده و برامون ارسال کردند.
🔻 چرا پیامبر(ص) از ابلاغ مساله ولایت نگران بودند؟
🔸«وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» به این معنا نیست که پیامبر اکرم نگران خودشان بودند. بلکه همانگونه که در روایت اشاره شد، این نگرانی حضرت، از فهم و درک مردم نسبت به این أمر مهم بود.
🔹همانگونه که نگرانی حضرت موسی در آیه «فَأَوْجَسَ في نَفْسِهِ خيفَةً مُوسى»(طه/67) نسبت به فهم مردم در رابطه سحر جادوگران بود. بنا به فرموده مولا امیرالمؤمنین، حضرت موسی (ع) از جادوی جادوگران نمی ترسید. بلکه از این می ترسیدند که مردم تفاوت سحر و معجزه را نفهمند. میترسید مردم آن دو را در کنار هم قرار دهند و یک نوع بپندارند.
🔸هنگامی که نبی اکرم (ع)به بیان حقیقت ولایت مأمور شدند، نگرانی ایشان از تفاوت در فهم امر ولایت و سایر دستورات الهی بود. چرا که امر ولایت، سرِّ اعظم است. ایشان نگران این بودند که چگونه آن را بیان کنند تا مردم آن را بفهمند و انکار نکنند.
امر ولایت همچون دستور به نماز و حج و مانند این دستورات نیست. امام صادق(ع) می فرمایند: «إِنَ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَب». یعنی فهم و تحملِ حقیقت ولایت ما، سخت و دشوار است. پیامبر اکرم نیز از بابت فهم و تحمل مردم نسبت به امر ولایت نگران بودند که خداوند برای رفع این نگرانی فرمود: «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» که نگران نباش. خدا تو را از مردم حفظ می کند.
🔹 امام رضا (ع) فرمودند: تقیه پیامبر اکرم تا زمانی بود که خداوند آیه «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» را نازل نکرده بود. اما نزول این آیه، تمام تقیه ها را کنار گذشت و حقیقت را فاشِ فاش بیان کردند. به همین خاطر، پیامبر اکرم در خطبه غدیریه بسیار بی پرده و آشکار، حقایق را بیان کرده اند.
🔸در خطبه غدیر، أسرار ولایت بیان شده است. لذا توصیه می شود خطبه غدیریه را مطالعه کنید. نبی اکرم (ص) در عید غدیر، با کنار زدن پرده هایی از معارف، به تبیین مسأله ولایت و چیستی و معنای آن پرداختند.
به این خطبه مراجعه کنید و ببینید پیامبر اکرم به چه شکلی به بیان مواردی همچون: مقامات امیرالمؤمنین، نقشه ها و اقدامات دشمنان، عاقبت مخالفین و درجات محبین ایشان می پردازند.
در ادامه، بحث به سمت ظهور کشیده و در آن چندین بار بحث ظهور به صورت مفصّل مطرح می شود.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🌱 شاید علت نام گذاری این سوره به مائده، این است که در آن #حقیقت_ولایت، که مائده آسمانی است تجلی پیدا کرده است.
زیرا در این سوره، هم آیه قبل از ابلاغ ولایت و هم آیه بعد از ابلاغ ولایت آمده است.
🌱 وقتی امام به عالم دنیا می آید و ولایت امام نازل می گردد، آن حقایق، آن مائده های آسمانی که بهشت نازله ای از آن و تمام نعمت های بهشتی تجلی آن است، به عالم دنیا می آید.
🌱 اینکه غدیر #عِيدُ_اللَّهِ_الْأَكْبَر میشود به این خاطر است که #مائده_ولایت در آن نازل شده است.
🌱 اگر نزول یک #مائده_آسمانی برای تمام امت حضرت عیسی(ع) مبدا عید می شود، باید نزول این مائده آسمانی، یعنی حقیقت ولایت، برای تمام انبیاء عید باشد.
🌱 پس چنین مائده ای که حقیقتِ ولایت است، «تَكُونُ لَنَا عِيدًا لّأِوَّلِنَا وَ ءَاخِرِنَا» می شود.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir