ساواک.pdf
3.26M
پی دی اف پرونده ای جالب👇
ننگ ابدی ساواک
ساختار تشکیلاتی ساواک؛ شکنجه گرانش و روایت های شکنجه شده ها در کمیته مشترک ضد خرابکاری
حمیدرضا بوجاریان
برای بسیاری از مبارزان انقلابی، اتاقهای بازجویی ساواک، آخر دنیا بود؛ سازمانی مخوف که برای سرکوب مخالفان رژیم شاه ایجاد شد و نقش مهمی در مقابله با معترضان داشت. مشی ساواک را میتوان رویکرد حقیقی رژیم شاه در برابر مخالفانش فرض کرد. فضای رعب و وحشت از دستگاه امنیتی کشور، قدرت هرگونه اظهارنظری را از مردم سلب میکرد. این نفوذ آن قدر شدید بود که برخی از مردم گمان میکردند حتی صحبتهای خصوصی و خانوادگی آنها نیز توسط ساواک شنود میشود. اوریانا فالاچی، خبرنگار مشهور ایتالیایی، در مصاحبهای از شاه پرسیده بود: «وقتی در تهران میکوشم درباره شما حرف بزنم، مردم به سکوت ترسآلودی میگرایند. حتی جرأت نمیکنند نام شما را بر زبان بیاورند، چرا؟» پاسخ شاه به این پرسش جالب و قابل تأمل بود. او شانهای بالا انداخت و گفت: «تصور میکنم بهدلیل نهایت احترام. البته درخصوص اقتدار، من انکار نمیکنم؛ زیرا از جهتی درست است، اما توجه کنید برای انجام اصلاحات نمیتوان مقتدر نبود.» با این حال شاه خوب میدانست که این اخبار شکنجههای مخوف رژیم بود که بیش از هر چیزی رعب و وحشت را در جامعه حاکم میکرد و باعث امتناع مردم از سخن گفتن درباره او میشد. در حقیقت ستایش «نارسیسوار» شاه، توهمی بود که ریشه در یک واقعیت تلخ داشت. امروزه اسناد و مدارک پرشماری از نحوه بازجوییهای دستگاه امنیتی رژیم شاه در دست است که ریشههای این بهگفته او، «احترام» را آشکار میکنند.
@mirkhalili
🟦 انقلاب ایران در امتداد دعوت نبوی قرار دارد
✍️ «مهدی جمشیدی»، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⬅️ «انقلاب اسلامی ایران» در امتداد دعوت نبوی قرار دارد و میخواهد آدم و عالم تازهای را بیافریند که به ساحت قدس و ملکوت، متصل باشد. انقلاب ایران، ریشه در چنین فلسفهای دارد و تنها ناظر به دغدغههای اینجهانی و مادی نیست. این انقلاب، دنباله همان حرکت تاریخی است که انبیای الهی در مقام «جامعهپردازی الهی» دنبال کردند و کوشیدند از طریق «تحوّل ساختاری» در لایه نظام اجتماعی، امکانهای بزرگتر و بیشتری را برای صیرورت انسان فراهم نمایند. همچنان که پیامبر، حیات باطنی انسان را در آینه «دگرگونی ساختاری» میدید و تصوّر اندک و محدود از رسالتش نداشت، انقلاب اسلامی نیز بر آن است که معنویّت را در سطح ساختاری، جاری سازد و نظام اجتماعی را به خدمت هدفهای قدسی بگمارد. این انقلاب همانند انقلاب پیامبر، به دنبال ساماندادن به زندگی مادّی و معیشتی انسان نیز است، امّا زندگی معنوی و اخلاقی را برتر میانگارد و معنا را نسبت به مادّه، امر اصیل معرفی میکند.
⬅️ بنابراین مسأله و دغدغۀ معنوی انقلاب، تحمیل دینداری و عبودیّت بر مردم نیست و انقلاب نمیخواهد سلیقۀ خویش را بر مردم روا بدارد، بلکه هدف این است که عرصۀ عمومی و ساختارهای رسمی، جهت و غایت متفاوتی با حرکت معنویِ انسان نداشته باشند و دعوت به جهل و عصیان نکنند. اینچنین ضرورتی برخاسته از خود انقلاب است که وعده آرمانشهر قدسی را سر داد و جامعه را در راستای برپایی نظامهایی که بندگی خدای متعال را تسهیل کنند، بسیج کرد. اگر قرار بود که امر معنوی به خود فرد واگذار شود و عرصه عمومی به صورت «سکولار» و «خنثی»، به حال خویش وانهاده شود، دیگر دستیابی به «قدرت سیاسی» معنایی نداشت و پیامبر باید به دعوت و موعظه و توصیه بسنده میکرد و باقی راه را فقط به انتخابهای وجدانیِ خود فرد واگذار میکرد، امّا او «نظامپردازی قدسی» را در دستور کار خویش قرار داد تا «جامعهسازی» به مثابه یک زمینۀ مساعد، «خودسازی» را میسر گرداند.
پ ن: بخشی از گفتگوی «مهدی جمشیدی» عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با خبرگزاری شبستان.
⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 بیانیه گام دوم به مثابه سیاست
✍️ دکتر فرشاد مهدیپور، معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
اگر بیانیهی گام دوم را به مثابهی یک سیاست در نظر بگیریم، سیاست مشتمل بر مسالهشناسی، تدوین راهحل و اجراست؛ این بیانیه هم در درون خود، واجد نکاتی است که قابلیت اجرایی دارد و هم در کلیت بهعنوان یک کلان پروژه (همانگونه که در نامهی رییس دولت آمده)، باید در شوراهای عالی و استانی و هیات وزیران و امثالهم، مورد بحث و اجرا قرار بگیرد. در مورد بخشهای اجرایی گام دوم، نکات مستقیمی وجود دارد، نظیر آنچه در توصیه در زمینهی عدالت و مبارزه با فساد آمده؛ مثلا به استناد جملهی «دستگاههای نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حسّاسیّت، از تشکیل نطفهی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند» میتوان هم از افزایش کارآمدی دستگاههای موجود سخن گفت و هم این پیشنهاد را مطرح کرد که یک سازمان فراقوهای برای برخورد با فساد تشکیل شود. یا در مورد معنویت و اخلاق و نُقصانهایی که در میان است به استناد این گزاره که «دستگاههای مسئول حکومتی دراینباره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست»، میبایست مطالبهای گسترده صورت گیرد تا نهادهای اجرایی متولی، در این زمینه تدابیری تازه و نو بیندیشند و دامنهی بحث صرفا به چند وضع سیاست یا بخشهای تقنینی و حقوقی محدود نشود که این نیازمند حضور فعالانه بخشهای فنی-تکنیکی و فرهنگی نیز هست. در اقتصاد، اقدامها و راهبردها شفاف و واضح است و در حفظ استقلال و آزادی ایران اسلامی هم بخشی از آن بهطور خاص مسوولیت ویژهاش بر عهدهی دولت جمهوری اسلامی گذاشته شده است. به همین طریق میتوان موارد دیگری را هم شناسایی کرد که در گام دوم، برای اجرا گنجانده شده است.
پ ن: بخشی از یادداشت دکتر فرشاد مهدی پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با عنوان "درآمدی بر «جمهوری دوم»"، در پرونده «گام دوم انقلاب» که از سوی پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتاللهالعظمی سيدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) انجام شده است.
#بیانیه_گام_دوم
#سیاست
⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
#تازه_ها
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
کرسیها و نشستهایی که دوشنبه اول اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود.
لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود.
در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید.
#کرسی
#نشست
#انقلاب_اسلامی
#سمینار_انقلاب_اسلامی
#ولایت_فقیه
#امام_خمینی
#سرمایه_اجتماعی
#دستاوردهای_انقلاب_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#علامه_طباطبایی
#انسان_شناسی
#اصالت_فلسفی
⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
باسمه تعالی
با سلام و احترام خدمت اعضای محترم کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ و خیر مقدم خدمت سروران عزیزی که جدید به کانال خودشان پیوستند؛
امشب، معرفی کانال دوست فاضلم حجت الاسلام دکتر محسن مومنی را خواهیم داشت که دکترای مدرسی انقلاب اسلامی دارند و مدیر موسسه پژوهشی تاریخی آیتالله حائری و از کارشناسان برنامه های تاریخی سیاسی رادیو معارف هستند. به امید خدا در پستهای آخر شبهای آینده هم معرفی کانال سایر اساتید حاضر در کانال را به صورت تبادل لینک خواهیم داشت تا مطالب عزیزان در این کانال، بیشتر دیده شود.
⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili