#تازه_ها
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
کرسیها و نشستهایی که یکشنبه 7 اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود.
لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود.
در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
#قرآن_کریم
#شهید_سلیمانی
#انقلاب_اسلامی
#اقلیتهای_مذهبی
#عدالت_اجتماعی
#انسان_مکتب_ساز
#حکمرانی_مردمی
#مطالعات_تمدنی
#خودسازی
#امام_موسی_صدر
⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
﷽
تفکر و تمدن شبکهای
اندیشههای استاد واسطی
@vaseti
عناوین برخی مباحث کانال:
تمدنسازی، جامعه توحیدی، عرفان اجتماعی، معنی زندگی، روش زندگی دلچسب، سیستمهای تمدن اسلامی، نگرش سیستمی به دین، هویت استراتژیک اسلام، علوم انسانی کاربردی، نظام فکری، پارادایم شبکهای، عرفان شیعی فقاهتی، امتداد اجتماعی حکمت متعالیه، مدلسازی عملیاتی و راهبردی، عدل شبکهای، شبکه مسائل زندگی، شبکه نیازها، الگوریتم اجتهاد تمدنی، تمدن عرفانمحور، علوم انسانی اسلامی، منطق فرآیندی، علم دینی، فلسفههای مضاف، وحدت وجود، فقه تمدنی، تحول حوزه، برنامهریزی استراتژیک، حل مسئله، روش تفکر و تحقیق و تحصیل و تدریس شبکهای، تفکر خلاق، ترجمه بلاغی و...:
معرفی استاد:
https://eitaa.com/vaseti/84
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/928317440Cb32f5c34b4
🟦 انقلاب اسلامی، رسالت تولید علوم انسانی اسلامی را بر عهده دارد
◀️ حجت الاسلا م دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
⬅️ فلسفه چه نسبتی با پدیدهای به نام انقلاب اسلامی ایران و جامعه اسلامی دارد؟ اگر پیرامون نسبت علوم مهندسی با انقلاب اسلامی سوال شود میتوان سریعا به آن پاسخ داد و به دستاوردهایی که در این زمینه به وجود آمده است اشاره کرد. اگر پیرامون نسبت فقه با انقلاب اسلامی سوال شود به سرعت میتوان پاسخ داد این جامعه، جامعه اسلامی است و به دنبال تحقق بخشیدن به زیست اسلامی است و قاعدتا حدود این زیست توسط فقه معین میشود. وقتی از علوم کاربردی و فنی و مهندسی به سراغ علوم پایه یا علوم انسانی و علوم اجتماعی میرویم، پیوند برقرار کردن میان آنها با انقلاب اسلامی متفاوت میشود.
⬅️ تمایز انسانیات با علوم انسانی
یک تفکیکی که مورد توجه ما نیست تفکیک حوزههای معرفت انسانی است که در تقسیمبندی علوم، آنها را علم نمینامند بلکه انسانیات نامیده میشوند. این حوزههای معرفتی به معرفتهای علمی سرویس میدهند همانطور که علوم پایه به علوم کاربردی سرویس میدهد. در واقع انسانیات آشنایی با موضوع تحقیق علوم اجتماعی و علوم انسانی را تامین میکند چراکه موضوع علوم انسانی و اجتماعی کنش و رفتار انسان است. این موضوع فهمیدنی است، نه دیدنی. مثلا میان انسانها روابطی برقرار است که از آن به حقوق یاد میکنیم ولی حقوق علم نیست، انسانیات است. اینها برساختهایی هستند که انسان با آن زندگی میکند ولی علم، مفهوم دیگری دارد و با تجربه و آزمون سروکار دارد. پس قلمرو علوم اجتماعی و انسانی و انسانیات تفاوت دارد ولی ما به این تفاوت توجه نداریم. در عین حال به تفاوت علوم پایه و علوم کاربردی توجه داریم و برای آن هم لفظ وضع کردیم و هم دانشکده جدا تاسیس کردیم.
⬅️ وقتی دانشجویان و طلاب وارد علوم انسانی و علوم اجتماعی میشوند به دلیل عدم تفکیک ساینس و انسانیات، احساس میشود دانشجویان و طلاب هویت فرهنگیشان و رابطهشان با اعتقادات و فرهنگشان در معرض چالش قرار میگیرد لذا سوال میشود باید با علوم انسانی چکار کرد؟ این احساس در علوم فنی مهندسی وجود ندارد، چون در علوم انسانی وقتی چارچوبهای نظری به کار برده میشود موضوعشان با موضوع علوم طبیعی فرق میکند. به همین دلیل است دانشجویی که میخواهد راجع به خودش و هویت خودش تحقیق کند سوژه و ابژه برایش در هم تنیده میشوند و این نظریات گاه به گونهای است که زمینههایی دارد که ابژه را متحول و دگرگون میکند. اساسا این نظریهها دارای هویت هستند و بسترهای معرفتی دارند.
⬅️ ما معنا را میسازیم
یکی از چیزهایی که در این تقسیمبندی از آن غفلت داریم این است که انسانیات شامل چه میشود؟ رشتههایی چون حقوق و ادبیات و فلسفه و فقه و ... انسانیات هستند. اینها علم نیستند به دلایلی که آن دلایل فلسفی است. در تقسیمبندی رایج میگویند اینها انسانیات هستند لذا در دانشکده ادبیات فلسفه میخوانند. این خیلی معنادار است یعنی همه این علوم برساخت و امر ذهنی است و دنبال کشف و حقیقت نیستند. البته این علوم روش دارد و روش آن عقلی است. این علوم فهمیدنی است و تفسیری است و ما برای زندگی به شدت به این مفاهیم نیاز داریم. ما معنا را میسازیم و چون میسازیم نمییابیم. اساسا بازخوانی بازسازی است، بازیابی نیست.
پس وقتی سراغ علوم انسانی میرویم با مسئله دیگری مواجه میشویم و احساس میکنیم دانشجو نمیآید یاد بگیرد و برود بلکه خودش نسبت به هویت خودش مسئلهدار میشود. با این مسیری که آمدیم به این نتیجه رسیدیم در علوم انسانی احساس مسئله دیگری میکنیم و همین باعث میشود سوال کنیم انقلاب اسلامی با علوم انسانی چه کار کند؟ در این زمینه پژوهشهای میدانی انجام شده است. مثلا در دهه هفتاد فرایند سکولار شدن دانشجویان در دانشگاه دنبال شد و معلوم شد بیشترین فرایند سکولار شدن در رشتههای فنی و مهندسی نیست بلکه در علوم انسانی است.
⬅️ پرسش بعدی این است که ما فلسفه را برای چه میخوانیم و به چه کار میآید؟ اگر در علوم فنی مهندسی رشد نمیکردیم مسائل کف خیابان و سلامت و اقتدار نظامی و اقتصاد و ... زیر سوال میرفت ولی فلسفه و کلام چه فایدهای دارد و چه نیازی وجود دارد؟ شاید گفته شود این یک رشته تفننی است برای کسانی که وضعشان خوب است یا اگر مفید باشد برای حوزه اعتقادات و عقائد است. فرهنگ ما گرفتار مشکلاتی است که یک بخش آن به این جهت است که نمیتوانیم به مسائل اعتقادی به درستی پاسخ دهیم. به همین جهت فارغ التحصیلان فلسفه میتوانند به دفتر پاسخگویی به سوالات اعتقادی بروند ولی آیا کاربرد فلسفه در همین حد است یا بیش از این است؟
@mirkhalili
باید توجه داشت که تکنولوژی مبتنی بر علوم پایه است و علوم پایه مبتنی بر یکسری نظریات است که آن نظریه یک روحی دارد که آن روح عقلانیت و مدل کلان نگاه به هستی و انسان است که اگر آن تغییر پیدا کند همه علوم پایه دگرگون میشوند. هیچ جامعهای بدون نحوه نگاه به عالم و آدم زندگیاش معنادار نمیشود لذا هیچ جامعه بدون فلسفه نخواهد بود. وقتی فلسفهای غلبه پیدا میکند به فلسفههای رقیب در ذیل چارچوب خودش اجازه زندگی میدهد. پس صحبت ما از ربط منطقی علوم کاربردی به علوم پایه و علوم پایه به خزانه معرفتی قبل از خودشان است.
⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
کتاب ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم شاه.pptx
1.11M
🟦 پاورپوینت کتاب "ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم پهلوی" / تالیف تقی نجاری راد / نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی
معرفی و نحوه عملکرد سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) در زمان شاه و نقش آن در تحولات سالهای 1336تا 1357مباحث کتاب را تشکیل میدهد. این مباحث در یک بخش مقدماتی و چهار بخش اصلی تنظیم شده است. در بخش مقدماتی، کلیاتی در مورد سابقه و تاریخچه نهادهای امنیتی ایران از دوره قاجاریه و مشروطه تا پایان دوره پهلوی بیان شده است. بخش اول درباره تاسیس ساواک است که از چهار فصل تشکیل شده است:
1. اوضاع سیاسی اجتماعی ایران در آستانه تاسیس ساواک 2. دلایل و اهداف تشکیل ساواک 3. نقش سیا و موساد در پیدایش و گسترش ساواک 4. تشکیلات ساواک.
بخش دوم به عملکرد ساواک در قبال اجزای دولت، سازمانهای اداری، و نهادهای اجرایی و افکار عمومی اختصاص دارد. این بخش با عنوان ساواک، شاه، سیاست کنترل دولت و مجلسین و احزاب دولتی شامل پنج فصل است: 1. شاه و ساواک 2. ساواک و دولت 3. ساواک و مجلسین شورای ملی و سنا 4. ساواک و احزاب دولتی 5. ساواک، افکار عمومی و تز سانسور کتاب و مطبوعات.
در بخش سوم طی سه فصل چگونگی برخورد ساواک با گروههای مخالف تحلیل و تشریح میشود: 1. ساواک و سرکوب گروههای چپ 2. ساواک و کنترل گروههای ملیگرا 3. ساواک و دیگر گروههای مخالف رژیم (روشنفکران و دانشجویان). موضوع بخش چهارم، برخوردهای ساواک با روحانیت و نهضت امام خمینی (ره) است.
⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی و پاورپوینتهای اختصاصی کاربردی:
@mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
🟦 پاورپوینت کتاب "ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم پهلوی" / تالیف تقی نجاری راد / نشر مرکز اسناد
چگونه میتوان پیگیر استرداد پرویز ثابتی شد؟
مهدی مقدسی، استاد دانشگاه
⬅️ پرویز ثابتی را میتوان مرد شماره ۲ ساواک و شاید مرد همهکاره این دستگاه امنیتی دانست. «فلیکس آقایان» نماینده ارامنه در مجلس شورای ملی در مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی هاروارد میگوید: ثابتی معاون سازمان امنیت و نصیری هم در حقیقت یک figurehead (رئیس پوشالی) بود و کارها دست ثابتی بود.
⬅️ در گزارش سازمان عفو بینالملل که در شماره 26 نوامبر 1976 روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، نوشته شده که بین 25 تا 100 هزار نفر به خاطر دلایل سیاسی در ایران زندانی شدهاند و همچنین ساواک(پلیس مخفی ایران) به هنگام بازجوئی آنان را زیر شکنجه مداوم قرار میداد.
⬅️ در گزارش سازمان عفو بینالمللی نوشته شده بود از آغاز سال 1972 تا زمان انتشار گزارش (1976) دادگاههای نظامی ایران 300 زندانی سیاسی را به مرگ محکوم ساختهاند؛ در 6 ماه اول سال 1976 دولت ایران اعدام 22 زندانی سیاسی را اعلام کرده است. گزارش مذکور بیان می دارد که قبل از وارد کردن اتهام و انجام محاکمه، دادگاههای نظامی مظنونین سیاسی را برای دورههای طولانی در زندانهای انفرادی نگه میدارد که با شکنجه مداوم گاهی منجر به مرگ زندانیان میشود و همچنین با اعدامهای سریع اعلامیه حقوق بشر را نقض میکند.
⬅️ باتوجه به استنادات حقوقی داخلی جمهوری اسلامی ایران و قواعد حقوق بین الملل، شکنجه ممنوع است و عاملین و آمرین به این اقدام هم در محاکم داخلی ایران و هم مطابق نظام حقوق بین الملل قابل مجازات و پیگرد قانونی هستند.
⬅️ از این باب جهت استرداد این شکنجهگر ساواک و برخورد حقوقی با وی می توان به این موارد استناد کرد که ممنوعیت شکنجه از مباحث علم حقوق بوده و به معنای ممنوعیت هر نوع عملی به منظور کسب اطلاعات یا اعتراف از فرد شکنجه شده یا دیگری است که باعث درد یا رنج شدید گردد حال چه به صورت فیزیکی و چه به صورت ذهنی، به طور عمدی و به دستور یا به تحریک یکی از مقامات عمومی یا شخص خاصی انجام شود. عناصر جرم شکنجه شامل عنصر مادی، عنصر معنوی و عنصر قانونی است. عنصر مادی همان مرتکب، موضوع مجرمانه و فعل مرتکب است. عنصر معنوی سوء نیت عام یا همان قصد فعل است.
⬅️ عنصر قانونی اصل ۳۸ قانون اساسی و ماده ۵۷۸ قانون مجازات است که بر اساس آنها شکنجه ممنوع و برای آن مجازاتهایی پیشبینی شده است.
⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
نشست علمی جمهوری اسلامی و روایت زنان علاسوند و کرمی 14011203.mp3
23.33M
برای پاسخ به سوالاتی از این قبیل:
1. آیا جمهوری اسلامی توانسته روایتی از زنان ارائه بدهد و تا چه حد موفق بوده و چرا روایتهای بدیل و رقیب جذاب بوده؟
2. آیا دستاوردهای زنان در انقلاب اسلامی به گونه ای نبوده که بتوان یک ارائه و روایتی درست و جذاب داشت؟
🎙 بشنوید👇👇👇
نشست علمی"جمهوری اسلامی و روایت زنان"
🔹ارائه دهندگان:
1️⃣ دکتر فریبا علاسوند"عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
2️⃣ دکتر محمدتقی کرمی "عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)"
🔸دبیر علمی نشست: دکتر سمیه حاجیاسماعیلی"عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
📅 چهارشنبه سوم اسفند 1401
#زنان
#صوت
#کرسی
#نشست
#انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#دستاوردها
⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
#فراخوان_مقاله
دانشگاه شهید بهشتی برگزار می کند؛
پنجمين همايش بین المللی «مردمسالاري ديني» با عنوان:
«مردم سالاری دینی و آینده جهان اسلام»
زمان برگزاری همایش: آذر 1402
مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان خرداد 1402
مهلت ارسال اصل مقالات: پایان شهریور 1402
🟦 محورها و موضوعات همايش بین المللی پنجم:
(مردمسالاری دینی و آینده جهان اسلام)
⬅️ محور اول : مباحث نظری:
1. مطالعه خلأهای نظری موجود در نظریه پردازی های مردمسالاری دینی؛
2. مردمسالاری دینی در آرای متفکران ادیان توحیدی؛
3. خوانش های مختلف از مردمسالاری دینی؛
4. مردمسالاری دینی و نظریه های دولت در اسلام؛
5. مردمسالاري ديني در انديشه متفكران اسلامي معاصر؛
6. مطالعه تطبیقی مردمسالاری دینی در آرای کلامی و فقهی اهل سنت؛
7. مطالعه تطبیقی مردمسالاری دینی در آرای کلامی و فقهی شیعه؛
8. مقایسه الگوی مردمسالاری دینی با الگوهای بدیل؛
9. مقايسه مباني نظری مردمسالاري ديني با لیبرال دموكراسي؛
10. مبانی نظری لیبرال دموکراسی و نقد آن؛
⬅️ محور دوم: مباحث کاربردی
1- چالشهاي عملی فراروي نظام مردمسالاری ديني؛
2- مردمسالاری دینی و اقلیتهای دینی و مذهبی؛
3- نقد عملکرد نظام های ليبرال دموکراتیک بر مبنای خودش؛
4- بررسی و نقد وضعیت آزادی بیان در نظام های لیبرال دموکراتیک؛
5- بررسی و نقد وضعیت آزادی احزاب در نظام های لیبرال دموکراتیک؛
6- بررسی و نقد ساختار انتخاباتی نظام های لیبرال دموکراتیک؛
7- بررسی مقایسه ای نظام انتخاباتی مردمسالارانه در ایران با دیگر کشورها؛
⬅️ محور سوم: امکان سنجی کاربست تجربه مردمسالاری دینی در ایران برای جهان اسلام
1. مردمسالاری دینی و نظریه ولایت فقیه؛
2. امکان تحقق مردمسالاری دینی در دیدگاه فِرَق مختلف اسلامی؛
3. زمینه های نظری ولایت فقیه، در فقه سیاسی اهل سنت؛
4. زمینه های تحقق و امکان سنجی مردمسالاری دینی در جهان اسلام؛
5. الگوی مردمسالاری دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و کاربست آن برای جهان اسلام؛
6. بررسی تجربه عملی مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران و کاربست آن برای جهان اسلام؛
⬅️ محور چهارم: راهبردها و راهکارهای تحقق مردمسالاری دینی در جهان اسلام
1. جایگاه مردمسالاری دینی در روند تحقق تمدن نوین اسلامی؛
2. زمینه ها و شیوه های ترویج دموکراسی لیبرال از سوی غرب در جهان اسلام؛
3. چالش ها و فرصت های مردمسالاری دینی در جهان اسلام؛
4. مردمسالاری دینی و جنبش های فکری و سیاسی معاصر در جهان اسلام؛
5. نقش شبكه هاي اجتماعي در بسط نظريه مردمسالاري ديني در جهان اسلام
6. بررسی نظریه پردازیهای مردمسالاری دینی در مراکز مطالعاتی غرب؛
7. الگوهای مختلف مردمسالاری دینی در جهان اسلام؛
8. ظرفیت ها و چالش های سنت های تاریخی و قومی در مردم سالاری دینی؛
⬅️ محور پنجم: مردمسالاری دینی و آینده جهان اسلام با تاکید بر بیانیه گام دوم
1. تاثیر نظریه مردمسالاری دینی در آینده نظام های سیاسی در جهان اسلام؛
2. جوانان، مردمسالاری دینی و آینده جهان اسلام؛
3. قدرت های نوظهور و نقش آنها در تحقق مردمسالاری دینی در جهان اسلام؛
4. نقش رهبران در تحقق مردمسالاری دینی در جهان اسلام؛
5. ظرفیت های مردمسالاری دینی در زمینه سازی حکومت جهانی موعود؛
6. نقش بانوان در تحقق مردم سالاری دینی در جهان اسلام؛
7. نظريه مردمسالاري ديني به مثابه الگوي نوين و مطلوب نظام سیاسی در جهان اسلام؛
محققان می توانند برای ثبت نام و ارسال آثار خود به سایت همایش مراجعه نمایند.
religiousdemocracy.sbu.ac.ir
⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
#تازه_های_نشستها
🟦 ساواک از آغاز تا پایان
◀️ دکتر علیمحمد بشارتی، از مبارزان و انقلابیون دوران پهلوی و وزیر اسبق کشور
⬅️ حکومت کردن بسیار سخت است، می توان از دور انتقاد کرد، اما به دلیل اینکه ملزومات زیادی نیاز است متوجه می شویم که حکومت کردن بسیار سخت است؛ و از جمله موارد لازم و واجب در هر حکومتی برخورداری از دستگاه اطلاعاتی است و در اسناد اسلامی مدارک زیادی از کارهای اطلاعاتی پیامبر وجود دارد.
⬅️ محمدرضا پهلوی برای حکومت خود تمامی ابزار و لوازم را داشت اما یک چیز بسیار مهم نداشت و آن هم سواد کافی بود. در خاطرات فرح آمده است که محمدرضا از طفولیت به سوییس رفت و با پول های بسیار زیاد پدرش رضا کلاسی را گذراند و بعد وارد دانشگاه افسری شد. هیچکس ندیده او، اشرف، شمس، رضاخان و تاج الملوک درس خوانده باشند و هیچکس محمد رضا را هنگام مطالعه ندیده است.
⬅️ همچنین در خاطرات فردوست آمده رضاشاه پس از تبعید، ماهی یک نامه برای محمدرضا می نوشت اما چون سواد نداشت پایین نامه برای امضا رضا را نقاشی می کرد.
⬅️ حکومت به دو ابزار مهم و اساسی نیاز دارد، اولین آن ابزار ایجاد حکومت و دیگری ابزاری است که موجب ماندگاری حکومت شود. ابزار ایجاد حکومت فداکاری، زندان، کشته شدن و غیره می باشند، اما ابزاری که موجب پایداری حکومت باشد در راس آن دشمن شناسی مطرح است.
⬅️ ساواک، سازمانی برای انجام کارهایی بود که قبلا شهربانی انجام می داد، اما شهربانی اطلاعات گسترده ای نداشت و برای پدیده هایی که از سال 1340 به بعد شکل گرفتند نیاز به تشکیل سازمانی بود؛ از اینرو به پیشنهاد امریکا سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) شکل گرفت.
⬅️ به رغم آنکه ساواک اطلاعات زیادی داشت و تبلیغات گسترده ای می کردند که در همه جا حضور دارد اما به ساواک اکتفا نکردند و کمیته مشترک ضد خرابکاری را که مکمل کارهای اطلاعاتی ساواک بود به توصیه اسرائیل ایجاد کردند.
⬅️ مقام معظم رهبری 8 ماه در بازداشتگاه کمیته مشترک ضد خرابکاری (موزه عبرت حاضر) بودند که در این مدت حتی یک بارهم به ایشان اجازه استحمام ندادند.
⬅️ به رغم تشکیل ساواک و حمایت های همه جانبه امریکا و اسراییل از شاه این رژیم پایدار نماند، چراکه این رژیم ریشه های مردمی نداشت. هویتی به نام ایران وجود دارد که از همسایه های خود بسیار بالاتر است و در بسیاری زمینه ها جزو برترین ها در دنیا هستیم. به رغم تحریم های 44 ساله و به خصوص جنگ 8 ساله پیشرفت های بسیار فوق العاده ای کرده ایم که باید قدر خود را بدانیم و به ایرانی بودن خود افتخار کرده و ببالیم.
⬅️ در کشورهای غربی حکومت ها بر مبنای شایستگی تشکیل نمی شوند بلکه یک حزبی فعالیت کرده و طرفداران آن حزب به شخص مورد نظرشان رای داده و بالا می آید و حکومت را به دست می گیرند.
⬅️ خانواده پهلوی هیچ یک سواد نداشتند. رضاشاه در ابتدا در تهران خاک قالی خانه مردم را می تکاند، بعد پاسبان سفارتخانه ها می شود و این فرد با حمایت انگلیس و کودتا شاه ایران می شود.
⬅️ این خانواده سه ویژگی بارز فساد شدید جنسی، پول پرستی و فساد شدید در مواد مخدر داشتند و 57 سال بر کشور حکومت کردند.
⬅️ در خاطرات فرح آمده ساواک در پیش بینی انقلاب ایران ناتوان بود، آنان تخصصشان بر دار و درفش و شکنجه افراد در حد مرگ به دلیل خواندن یک اعلامیه و یا گوش دادن به رادیوی خارجی بود.
⬅️ اطلاعات برای کشورها لازم است اما هدف آن پاسداری از شاهی است که فاسد می باشد یا پاسداری از ارزش های اخلاقی یک کشور و یک انقلاب بزرگ است.
⬅️ در زمان شاه به دلیل آنکه دانشجویان انقلابی بودند به تعداد بسیار کم پذیرش انجام می شد و مانند رشته پزشکی، حال آنکه به دلیل نبود پزشک داخلی مجبور بودند پزشکانی از کشورهایی همچون فیلیپین، پاکستان و هند به ایران بیاورند که با مترجمانی در کنار خود طبابت می کردند و این نوع طبابت از نظر حرفه ای جای بسی تامل دارد.
⬅️ فرح در خاطراتش می گوید من با وطن دوستی مخالفم. و در جایی دیگر می گوید ما 7 میلیارد دلار در سال 1356 به ایتالیا، انگلیس و فرانسه دادیم. در حالی که حقوق یک معلم 500 تومان بود.
پ ن: سخنرانی دکتر بشارتی در ششمین "نشست نیاوران" با عنوان "ساواک از آغاز تا پایان " در روز چهارشنبه سوم اسفند 1401.
#ساواک
🌺 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
#تازه_ها:
🟦 دکتر علیمحمد بشارتی، از مبارزان و انقلابیون دوران پهلوی و وزیر اسبق کشور:
⬅️ حکومت به دو ابزار مهم و اساسی نیاز دارد، اولین آن ابزار ایجاد حکومت و دیگری ابزاری است که موجب ماندگاری حکومت شود. ابزار ایجاد حکومت فداکاری، زندان، کشته شدن و غیره می باشند، اما ابزاری که موجب پایداری حکومت باشد در راس آن دشمن شناسی مطرح است.
⬅️ ساواک، سازمانی برای انجام کارهایی بود که قبلا شهربانی انجام می داد، اما شهربانی اطلاعات گسترده ای نداشت و برای پدیده هایی که از سال 1340 به بعد شکل گرفتند نیاز به تشکیل سازمانی بود؛ از اینرو به پیشنهاد امریکا سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) شکل گرفت.
🟦 نعمت کریمی، پژوهشگر تاریخ معاصر:
◀️ چرایی رونمایی از پرویز ثابتی بعد از چهاردهه انزوا👇
⬅️ نقش ثابتی در افزایش خشونت ساواک در برخورد با جریان های سیاسی قبل از انقلاب بویژه نیروهای انقلابی کاملا روشن است و او به جهت وابستگی به اسراییل و همچنین پیروی از فرقه ضاله بهاییت به خوبی شیوه های بازجویی موساد را در مواجه زندانیان به مرحله اجرا در می آورد و البته هم ساواک و هم شاه و دیگر دستگاه های اطلاعاتی نیروهای بیگانه از این مساله غافل بودند که موج اسلام خواهی ملت ایران به رهبری امام خمینی از چنان وسعت و فراگیری برخوردار است که هر گونه شدت عمل در برخورد با انقلابیون باعث اوج گیری مخالفت با نظام شاهنشاهی می شود.
متن کامل مباحث دکتر بشارتی و کریمی در👇
🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته👇👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 دلایل و چرایی رونمایی از پرویز ثایتی چهره بلندپایه ساواک بعد از چهار دهه انزوا
◀️ نعمت کریمی، پژوهشگر تاریخ معاصر
⬅️ نقش ثابتی در افزایش خشونت ساواک در برخورد با جریان های سیاسی قبل از انقلاب بویژه نیروهای انقلابی کاملا روشن است و او به جهت وابستگی به اسراییل و همچنین پیروی از فرقه ضاله بهاییت به خوبی شیوه های بازجویی موساد را در مواجه زندانیان به مرحله اجرا در می آورد و البته هم ساواک و هم شاه و دیگر دستگاه های اطلاعاتی نیروهای بیگانه از این مساله غافل بودند که موج اسلام خواهی ملت ایران به رهبری امام خمینی از چنان وسعت و فراگیری برخوردار است که هر گونه شدت عمل در برخورد با انقلابیون باعث اوج گیری مخالفت با نظام شاهنشاهی می شود.
⬅️ در مورد نقش پرویز ثابتی در ساواک و همچنین خشونت هایی که در دوره او نسبت به زندانیان سیاسی اعمال می شد البته می توان ساعت ها صحبت کرد و مجموعه مصائب و سختی هایی که انقلابیون بازداشت شده در این دوره متحمل شدند آن قدر زیاد است که باید جلسات متعددی را برای شرح این اتفاقات اختصاص داد و البته برخی از آنها هم ناگفتنی است اما در مجموع باید گفت برغم همه صحبت هایی که در مورد اهمیت نقش اجرایی ثابتی در ساواک مطرح می شود و در جای خود درست است اما باید بگویم که در مورد برخی تعابیر از جمله اینکه او مغز متفکر ساواک بوده موافق نیستم و معتقدم که او از توان فکری و درایت بالایی برخوردار نبوده است.
🌸 کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 450 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili