در دوران پهلوى، مستشاران و فرماندهان آمريكايى و انگليسى، نيروهاى مسلح ایران را فرماندهى و هدايت مى كردند.
✅ ویلیام سوليوان، سفير آمريكا در دوران پهلوى مى نويسد:
آمريكايىها توجه زيادى به نيروهاى مسلح ايران معطوف داشتند ... ميسيون نظامى آمريكا در ايران هم وضع منحصربه فردى داشت. تفاوت ميسيون نظامى آمريكا در ايران با هيئتهاى نظامى در ساير كشورهاى جهان اين بود كه پرسنل نظامى آمريكا در ايران عملًا جزو نيروهاى مسلح ايران به شمار مى آمدند و در اواخر سلطنت شاه به استثناى شش نفر از افسران ارشد آمريكايى، بقيه مستشاران و كاركنان آمريكايى نيروهاى مسلح ايران، حقوق بگير دولت ايران بودند. حقوق و مزايا، هزينه اياب و ذهاب و مخارج تحصيل فرزندان آنها از طرف دولت ايران تأمين مى شد و علايمى كه روى اونيفورم آنها دوخته مى شد، آنها را عضو خانواده نيروهاى مسلح ايران به شمار مى آورد.
منبع: ويليام سوليوان و آنتونى پارسونز، خاطرات دو سفير، ص 74.
#پهلوی
#نیروهای_مسلح
#ویلیام_سولیوان
#آنتونی_پارسونز
#میسیون_نظامی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔴قواعد زیست فیلسوفانه
🔶بتشکنی
🖊حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی دیگر از ویژگیهای زیست فیلسوفانه را میتوان مبارزه با هرگونه «بت» و «بتپرستی» دانست. توضیح آنکه
انسانهای متعارف گرفتار اصنافی از بت و بتپرستیاند: از بتهای صوری و ظاهری گرفته تا بتهای اعتقادی و اندیشهای؛ از بتهای گرایشی گرفته تا بتهای کنشی و امثال آن. اغلب آدمیان بدون آنکه فرصت تأمل داشته باشند و یا حتی بدون آنکه به تأمل و تفکر احساس نیاز کنند بسیاری از آداب و رسومات اجتماعی، باورهای میراثی، هنجارهای اجتماعی و امثال آن را حق میدانند و تخلف از آنها را مجاز نمیشمارند!
اما فیلسوف راستین بدان دلیل که سرلوحه زندگی خود را عقل و استدلال قرار داده است، به صورتی بیطرفانه میکوشد همه مسائل را از دریچه عقل خود عبور دهد. از نگاه فیلسوف، «حق» آن چیزی است که بتوان برای آن «استدلالی معتبر» اقامه کرد.
فیلسوف راستین، یک بتشکن به معنای واقعی است: او سعی میکند هم «خود» را از پرستش بتهای ذهنی و اعتقادی و ارزشی نجات دهد و هم «دیگران» را. به همین دلیل، نه تنها انواع بتهای بیرونی و درونی را میشناسد؛ بلکه چگونگی شکستن آنها را نیز میداند. از نگاه فیلسوف، «پیروی کورکورانه» از هر باور یا ارزشی، (حتی اگر فیالواقع باور و ارزشی درست هم باشد) نوعی «بتپرستی ذهنی» است.
منبع: کانال استاد دکتر احمدحسین شریفی
#فلسفه
#فیلسوف_راستین
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 رهبر انقلاب در دیدار اخیر، خطاب به مسئولان: راه درست برای حل مشکلات اقتصادی مردم را پیدا و اجرا کنید
📲 #استوری_کلیپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
منبع: کانال پايگاه اطلاع رسانی دفترحفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای KHAMENEI.IR
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
ayandeh o mahdaviat_behroozilak_03.mp3
5.25M
#نقش_آموزه_مهدویت_در_آینده_پژوهی_اسلامی
🔵 فایل صوتی جلسه سوم نشست مهدویت و آینده پژوهی
🎧 حجت الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
پ ن: از مجموعه درسگفتارهای مدرسه آفاق حکمت
#مهدویت
#آینده_پژوهی
#جلسه_سوم
#غلامرضا_بهروزی_لک
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️در طریق عشقبازان مشکل آسان کجا...
🔹 #مسعود_دیانی جملات هشدارآمیز آقا سید روحالله را میخواند دربارهی سستی پس از #انقلاب.
🔸او از نگرانی امام نسبت به سستی بعد از پیروزی و نشست بعد از فتح میگوید.آنجا که امام میگفت:
«وقتی که همه داریم با هم حرکت میکنیم که سد را بشکنیم خسته نمیشویم،سستی پیدا نمیشود.در این راه هرچه جلو میرویم قویتر میشویم.
اما وقتی که رسیدیم به یک جایی که سد را شکستیم و اعتقادمان این شد که الحمدلله پیروز شدهایم، آن وقت است که فرش زمین میشویم و سستی پیدا میکنیم و آرمانهایمان را فراموش میکنیم.
در وقت پیروزی بعد از انقلاب که باید برگردیم سراغ اینکه #زاغه_نشینها وضعشان چطور است؟ ادارهایها وضعشان چطور است؟ #مردم کوچه و بازار را باید چه کرد؟ #مدارس را باید چه کرد؟ بیحال و بیخیال میشویم!»
🔹و انگار این همهی دغدغهی او بود. مسعود دیانی با سورهاش، ما را به سیر در اعماق دین و تاریخ میبُرد، سختی راه رفته را نشانمان میداد و آرمانها را به یادمان میآورد، تا بلکه بیحال و بیخیال ننشینیم.
🔺انشاالله در بهشت رضوان، همنشین آقا سیدروحالله و مهمان اباعبدالله باشی. همین.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇
🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
حذف امریکا از مناسبات مهم منطقه خاورمیانه، با توافق ایران و عربستان در پکن
▪️شکست بزرگ رژیم صهیونیستی برای ایجاد شکاف در منطقه
🔹خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دو جانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، دقایقی پیش اعلام شد؛ خبری که روایت پشت پرده آن نشان دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
کلید احیای این روابط در جریان سفر مهم سید ابراهیم رئیسی به چین و در کنار توافقات میان دو کشور زده شد و موضوع از سرگیری روابط میان ایران و عربستان به عنوان یکی از پیشنهادات طرف چینی به ایران ارائه شد.
🔹این در حالی است که پیش از این عربستان سعودی درخواست احیای روابط دیپلماتیک با میانجی گری چین را مطرح کرد و این درخواست با استقبال و پذیرش ایران مواجه شد.
🔹پس از سفر رئیس جمهور به چین مذاکرات فشرده با نمایندگی دبیر شورای امنیت ملی از طرف ایران آغاز شد و امروز توافق نهایی با بیانیهای سه جانبه اعلام شد.
🔹نکته قابل توجه در این مذاکرات، حذف آمریکا از جایگاه پدرخواندگی روابط کشورهای منطقه و نقش فعال دو کشور بعلاوه چین در احیای روابط میان ایران و عربستان است.
🔹این توافق مهم در شرایطی بدست آمد که طی ماههای گذشته آمریکا با میدان داری رژیم صهیونیستی و حمایتهای رسانهای و جنگ روانی تلاش می کرد فضاسازی خاصی را در منطقه علیه ایران سامان دهد.
🔹در واقع توافق صورت گرفته یک شکست بزرگ برای رژیم صهیونیستی و سیاست امریکا مبتنی بر ایجاد شکاف و اختلاف در منطقه با هدف تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی به حساب میآید.
@mirkhalili
🔵 امام خمینی ره و فرهنگ سیاسی انتظار
✍ حجت الاسلام دکتر داود مهدوی زادگان، رئیس سمت
🔸فرهنگ انتظار در سنت فکری امامیه به دلیل ورود در عصر غیبت امام زمان عج اهمیتی بس بالا و والایی دارد. بطوری که در روایات مأثوره بر فضیلت بی بدیل انتظار فرج تاکید زیادی شده است. در اینجا به ذکر دو حدیث ارزشمند بسنده می شود:
1. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : أَفْضَلُ الْعِبَادَهِ انْتِظَارُ الْفَرَج ؛ فضیلت مندترین عبادت ، انتظار فرج است ( کمال الدین و تمام النعمه ؛ ج۱ ؛ ص۲۸۷)
2. امام علی علیه السلام فرموده است: انْتَظِرُوا الْفَرَجَ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأُمُورِ إِلَى اللَّهِ انْتِظَارُ الْفَرَج ؛ منتظر فرج باشید و از رحمت خدا ناامید نشوید که محبوبترین کارها نزد خدا انتظارفرج است ( تحف العقول ؛ النص ؛ ص۱۰۶).
🔸 فرهنگ انتظار پیش از هر گونه توصیفی سیاسی است و نسبت وثیقی با امر سیاسی دارد. چون اساس آموزه انتظار بر این معنا استوار است که موعود آخر الزمان به اذن خدا در وقتش که علم آن عند الله است، ظهور می کند و بساط سلاطین جور و ظلم را که در سراسر جهان فراگیر شدهاند بر می چیند و حکومت عدل و داد الهی را در جهان می گستراند. بنابر این، فرهنگ انتظار فرج از اساس، فرهنگ سیاسی است و سیاست از آن جدایی ناپذیر است. این است که فرهنگ انتظار با حفظ سرشت سیاسی آن برای هر گونه حاکمیت غیر دینی و غیر مردمی بویژه برای اندیشه سیاسی سکولار بالقوه تهدید آمیز است.
🔸 بدنبال سلطه دولت های سکولار در جوامع مسلمان طبیعی بود که این دولت ها از ناحیه فرهنگ دینی/ سیاسی مردمان شان با چالش جدی مواجه خواهند شد. از این رو، از همان آغاز بلکه پیش از برآمدن دولت های سکولار، عرفی سازی فرهنگ سیاسی مسلمانان به اصلی ترین مأموریت نانوشته روشنفکران غربگرا تبدیل شده بود.
🔸 گرچه گفتمان خلافت در جهان اسلام ماهیت عرفی دارد؛ لکن چنین گفتمانی در اندیشه سیاسی سکولار جایگاهی ندارد. علی عبدالرازق مصری با تالیف کتاب " الاسلام و اصول الحکم" ( 1923 م ) از جمله نخستین روشنفکران عرب بود که کوشید با تفسیری سکولار از دین، گفتمان سیاسی خلافت را از سر راه دولت سکولار بردارد.
🔸اگر گفتمان خلافت علیرغم ماهیت عرفی گرایانه آن با گفتمان سیاسی سکولار نا سازگار است؛ این نا سازگاری در فرهنگ سیاسی انتظار که تعبیر دیگری از گفتمان سیاسی امامت است، به اوج خود می رسد. از این رو، روشنفکران غربگرای ایرانی تلاش زیادی در جهت سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار به عمل آوردند. اولین این اقدامات را می توان در نوشته های آخوند زاده تعقیب کرد.
🔸 این حرکت انحرافی یا سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار در پهلوی دوم به ثمر نشسته بود. بطوری که هویت سیاسی از این فرهنگ گرفته شد و مفهوم انتظار در بی عملی و صرف جشن و چراغانی در روز نیمه شعبان خلاصه شد. چنانکه سید جلال آل احمد در دو کتاب معروف و تاثیر گذارش؛ یعنی در " غربزدگی" ( 1376: 104) و " در خدمت و خیانت روشنفکری" ( 1357: 2/ 61 )، به ناکارآمدی فرهنگ انتظار در کنشگری اجتماعی شیعیان اشاره کرده است. البته به نظر می رسد که آل احمد توجهی به سیاست زدایی از فرهنگ انتظار داشته است. چون او التفاتی به محاسن این فرهنگ هم کرده است.
🔸 اگر گفته شود متحجرین مذهبی و حوزوی در کار سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار با روشنفکری غربگرا هم داستانی کردند، سخن نابجایی نیست. آنان فرهنگ انتظار را سیاست زدایی کردند و اینان هم بطور کلی این فرهنگ پر فضیلت را به بی عملی، سکوت و سازگاری با حکومت جور تفسیر کردند.
🔸یکی از دستاوردهای بزرگ نهضت امام خمینی ره غبار زدایی و احیای فرهنگ سیاسی انتظار فرج است. ایشان با اجتهاد ملکوتی شان توانست غبار مهجوریت را از فرهنگ انتظار بزداید و آن را در مسیر حرکت ناب اسلام سیاسی و کنشگری شیعیان فعال سازی کند.
🔸 درباره راز این موفقت امام راحل اجمالاً می توان به این نکته اساسی اشاره کرد که امام خمینی توجه بنیادی به فلسفه سیاسی انتظار پیدا کرده بود. چنانکه تداوم این توجه ارزشمند را در خلف صالح ایشان می توان مشاهده کرد.
🔸 تشدید دشمنی و خصومت متحجرین و سکولارهای معارض با فرهنگ سیاسی انتظار از همین جهت است که قوت روزافزون اسلام سیاسی را بواسطه احیای فرهنگ انتظار مشاهده می کنند. طبیعی است که متحجر و سکولار، هر کدام به نحوی در صدد خاموش کردن این فرهنگ درخشان قرآنی برآمده اند. لکن این پندار غلط اتفاق نخواهد افتاد.
" يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ" ( الصف : 8 )
پ ن: نگارش یادداشت در نیمه شعبان 1444/ 17 اسفند 1401
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇
@mirkhalili