eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
956 ویدیو
214 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili
حضرت آیت الله العظمی بهجت ره: بدون عدل، کار مردم درست نمی شود، و جامعه و افراد اجتماع، جز با آمدن آن حضرت عج، اصلاح نمی گردد. منبع: کتاب حضرت حجت، ص 263. مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی بهجت ره. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 در برابر كسانى كه انديشه جدايى دين از سياست را مطرح مى ‏كنند، چه پاسخى مى ‏توان داد؟ ✅ يك. گستره قوانين اسلام‏ با توجه به حجم عظيمى از احكام اجتماعى و اهداف سياسى- دينى اسلام، مى ‏توان هدف‏گيرى اصلى اين دين مقدّس را شناخت. با مرورى كوتاه بر قوانين اسلامى و آيات قرآن، روشن مى ‏گردد كه اسلام دينى جامع و همه سونگر است كه تمام ابعاد زندگى انسان (فردى، اجتماعى، دنيايى، اخروى، مادى و معنوى) را در نظر گرفته است و همان ‏گونه كه مردم را به عبادت و يكتا پرستى، دعوت نموده و داراى دستورات اخلاقى و خودسازى فردى است؛ احكام و دستوراتى در مورد مسائل حكومتى، سياسى، اقتصادى، اجتماعى، قضايى، امور مربوط به اداره صحيح جامعه، روابط بين ‏الملل و ... دارا مى ‏باشد. بديهى است اجراى چنين احكام و دستوراتى، بدون قدرت اجرايى، امكان‏پذير نيست. ✅ دو. سيره پيشوايان دين‏ سيره و روش رسول اكرم صلى الله عليه و آله نشان دهنده اين است كه دين از سياست جدا نيست. آن حضرت ضمن تشكيل حكومت، مسؤوليت اجرايى و قضايى آن را نيز بر عهده داشت. اميرمؤمنان على عليه السلام نيز حكومتى بر اساس عدل و اجراى دستورات الهى بنا نهاد. حكومت كوتاه ‏مدت امام حسن عليه السلام، قيام خونين امام حسين عليه السلام و مشروع ندانستن حكومت‏هاى وقت از سوى ديگر امامان عليهم السلام، همه بيانگر اين واقعيت است كه آموزه ‏هاى سياسى و «تشكيل حكومت صالح» از ضروريات دين اسلام است. ✅ سه. اهداف سياسى و اجتماعى بعثت انبيا در نگاه قرآن، پرداختن به مسائل سياسى و اجتماعى، اصلاح امور جامعه و برقرارى مناسبات عادلانه، از اهداف نبوت و از تعاليم اساسى دين است. ✅ چهار. مبانى قرآنى رابطه دين و سياست‏ 1. اختصاص حاكميت، ولايت و سرپرستى همه جانبه مادى، معنوى، دنيوى و اخروى براى خدا، رسول و اولياى خاص او؛ 2. اثبات امامت و رهبرى سياسى- اجتماعى براى پيامبر صلى الله عليه و آله، امام عليه السلام و منصوبان از ناحيه آنان؛ 3. اثبات حكومت و خلافت در زمين براى برخى از پيامبران گذشته؛ مانند حضرت داود عليه السلام و سليمان عليه السلام؛ 4. قرآن، داورى و فصل خصومت در ميان مردم را از وظايف پيامبران الهى معرفى مى ‏كند: «وَ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ إِذْ يَحْكُمانِ فِى الْحَرْثِ ...» ؛ «و داود و سليمان هنگامى كه درباره كشتزارى داورى مى ‏كردند ...». 5. دعوت به كار شورايى و جمعى كردن: «وَ شاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ» ؛ «در كارها با آنان مشورت كن؛ اما هنگامى كه تصميم گرفتى، [قاطع باش و] بر خدا توكل كن». 6. مبارزه با فساد و تباهى، ظلم ‏زدايى و عدل ‏گسترى از وظايف اصلى اهل ايمان است: «وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ» ؛ «بر ظالمان تكيه نكنيد كه موجب مى ‏شود آتش شما را فرا گيرد». 7. احترام به حقوق انسان‏ها و كرامت ‏بخشى به انسان از اصول سياست اديان الهى است: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِى آدَمَ ...» ؛ «ما آدمى زادگان را گرامى داشتيم ...». 8. امر به جهاد و مبارزه با طاغوت‏ها، مستكبران و ستمگران و لزوم تهيه امكانات دفاعى: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ»؛ «اى پيامبر! با كفار و منافقان پيكار كن و بر آنان سخت بگير». «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ»؛ «هر آنچه از نيروى سلاح و اسبان آماده مى ‏توانيد براى تهديد دشمنان خداوند و دشمنان خودتان فراهم سازيد». 9. عزت و آقايى را مخصوص خدا و اهل ايمان دانستن و نفى هرگونه سلطه و ذلت‏پذيرى: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُواخاسِرِينَ» ؛ «اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! اگر از كسانى كه كافر شده ‏اند اطاعت كنيد، شما را به گذشته ‏هايتان باز مى ‏گردانند و سرانجام زيانكار خواهيد شد». 10. اثبات سلطنت و حكومت براى برخى از حاكمان صالح و عادل؛ مانند طالوت و ذوالقرنين: «وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً» ؛«و پيامبرشان به آنان گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث كرده است». نتیجه اینکه بخش عظيمى از معارف و آموزه‏هاى اسلامى شامل مسائل سياسى- اجتماعى است. و نه تنها تعيين خط مشى‏هاى مهمى در اين باره از سوى خداوند انجام شده است؛ بلكه مأموريت رهبرى و اجراى سياست‏هاى تعيينى، از سوى خداوند بر عهده پيامبران و ديگر اولياى الهى و مؤمنان برجسته، نهاده شده است. منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی، ج 15، ص 21-26. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 دانشگاه‌ اسلامی، یکی از اهداف محقق نشده نظام است 🔶 حجت الاسلام دکتر مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ✅ از آغاز انقلاب تاکنون مسئولیت های بزرگ اصلاح و ارتقای جامعه متوجه دانشگاه بوده است. به فرموده امام خمینی(ره) تا دانشگاه درست نشود منتظر تحقق جمهوری اسلامی نباشید و اصلاح کشور در گرو اصلاح دانشگاه است. از سویی دیگر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم وقتی افق را «تمدن نوین اسلامی» تعریف و قدم اول آن را «علم و پژوهش» معرفی می کند، منظور، آن علم جهت داری هست که ما را به مقصدی که ایجاد تمدن است برساند. ✅ موضوع اسلامی شدن جزو موضوعاتی است که پیچیدگی های آن آشکار و روشن شده است. رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای ماه رمضان در بیاناتی دیگر، فرمودند که این موضوع از مسائل باقی‌مانده بر روی دست نظام است. ✅ اگر اقطاب اثرگذار در دانشگاه را شامل استاد، دانشجو، محیط آموزشی، ساختار و فضا بدانیم که ورودی هرکدام از اینها به نوعی منتج به نتیجه‌ای خواهد شد، این سوال پیش می آید که محتوای آموزش در دانشگاه اسلامی و دانشگاه غیر اسلامی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در سایر اقطاب اثرگذار دانشگاه هم این سوال مطرح است. در دانشگاه اسلامی، جریان تربیتی و پرورش شاگرد و مبانی دانش، بخصوص در علوم انسانی باید متفاوت باشد. ✅ در تعریف کلی، تمدن، مجموعه ای برآمده از حکمت و دانش است که مدعی پاسخگویی به نیاز بشر است؛ از تفریح تا باورها و سبک زندگی و آنچه به عنوان مقوله‌های زندگی یاد می‌کنیم، اگر یک تمدن به همه این سوالات با مبانی خودش پاسخ داد می توان گفت که این تفکر، استعداد تمدنی شدن را دارد. البته در ادامه باید یک الگوی عملی هم ارائه بدهد. ✅ دعوای جدی غرب با ایران اسلامی، سر این موضوع است که نگذارند این الگو اجرا و محقق شود. انواع جنگ‌ها و فشارهایی که به ما تحمیل می‌کنند برای این است که ما الگوی موفقی در این زمینه ارائه ندهیم. ما نمی‌توانیم همه‌ی مولفه‌ها را از غرب بگیریم و مدعی رقم زدن یک تمدن نوین و اسلامی باشیم. باید خروجی آن چیزی که در دانشگاه تربیت می کنیم، در نوع کنش‌گری دانشگاهیان در مسائل مختلف قابل مشاهده موثر باشد. پ ن: سخنرانی در نشست شورای سیاست گذاری همایش بین‌المللی دانشگاه اسلامی 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 نرخ بازگشت نخبگان بازگشتی روی موج صعود ✅ بازگشت نخبگانی که در خارج از کشور تحصیلات آکادمیک خود را سپری کرده‌اند همواره یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت بوده است. ✅ براساس اعلام بنیاد ملی نخبگان و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تعداد کثیری از دانشمندان و محققان ایرانی برای ارائه آنچه فراتر از مرزهای ایران آموخته‌اند به کشور بازگشته‌اند تا به روزترین خدمات را در عرصه‌های مختلف به هموطنان خود ارائه کنند. ✅ در این بین با تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد و علوم دانش بنیان، بازگشت این نخبگان با گسترش شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی همراه بود. تا جایی که طبق آمار معاونت علمی ریاست‌جمهوری تا سال گذشته 2600 دانشجو از 200 دانشگاه معتبر و برتر دنیا به کشور بازگشته‌اند. ✅ ارائه آمار و ارقام مختلف از بنیاد ملی نخبگان، رصدخانه مهاجرت ایران و همچنین معاونت علمی ریاست‌جمهوری براساس برنامه 5 ساله برای بازگشت نخبگان، می‌تواند گستردگی مهاجرت معکوس را بهتر بازنمایی کند. منبع: روزنامه همشهری، 20 اسفند 1401. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili