#اجماع_منقول
استاد علیدوست:
❇️ شیخ اعظم اجماع منقول را قبول ندارد.
🔺 در رسائل اجماع منقول را رد می کند،
🔺 اما در فقه خود اجماع منقول را در سلسله ی ظنون قرار می دهد،
به همین جهت کسانی که مبنای شیخ اعظم را کشف نکردند بر او ایراد گرفته اند که چرا شیخ اعظم اجماع منقول را در اصولش رد می کند؛ امّا آن را در فقهش می پذیرد؟
✅ حرف شیخ اعظم همان چیزی است که در اصول بیان می کند؛
یعنی برای اجماع منقول کارایی سندی و استقلالی قائل نیست؛
امّا معتقد است که اجماع منقول می تواند جابر ضعف دلیل باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#کنفرانس_تخصصی
📝 موضوع: بررسی تعارض حدیث حسن و موثق بر اساس مبانی اصولی – رجالی
🎤ارائه : آقای محمد داودی
دانش پژوه سطح سه مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره)
🗓 پنج شنبه 29 مهر ماه 1400
⏰ ساعت 8 صبح
✳️ واحدپژوهش مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره)
🌐 بصورت آنلاین از سامانه آموزش الکترونیک lms۲
https://b2n.ir/x71066
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#حجیت_خبر_واحد
🔶 سید مرتضی مثل معتزله و مکتب عقلگرا معتقد بودند خبر واحد حجت نیست و اصلاً تعبد به خبر امکان ندارد.
🔶 در مقابل عدهای از حشویّه و دیگران معتقد بودند خبر حکم الله واقعی است.
✅ انصافاً هر دو رای باطل است.
(حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج فقه 1۳۹۷/۱۰/۳)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💫برتری آقا مصطفی نسبت به شهید صدر در تتبع علمی
✔️استاد محمدمهدی شبزندهدار🔻
🔹چیزی که در مورد حاج آقا مصطفی در مورد ولایت فقیه نسبت به سابقین هست، اصلاً ایشان مسئله ولایت فقیه را امر نظری نمیداند، میگوید: بدیهی است. امر واضح و ضروری است. هر کسی اسلام را ببیند و تشریعات اسلام را در جهات مختلف توجه کند این جزم را پیدا میکند که این اسلام بدون حکومت نمیشود.
🔸از کتابهای آقا مصطفی نشان داده میشود که در تتبع، اوسع از شهید صدر است. تفکرات مرحوم شهید صدر در یک محدودهای در اصول وجود دارد: مرحوم شیخ اعظم، مرحوم آقای آخوند، مرحوم آقای نائینی، مرحوم آقا ضیاء، و به ندرت آقای اصفهانی و محقق خوئی که استادشان بودند.
🔹ایشان معمولاً در همین حدود سیر میکنند ولی مرحوم آقای حاج آقا مصطفی، اینها که هست مازاد بر اینها هم دارد مثلاً فرض کنید که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، حتی مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آقای بروجردی و دیگران. انسان میبیند که حرفهای اینها را هم متعرض میشود، مطالعه کرده است و یک دامنه وسیعتری را ایشان مورد مطالعه قرار میدهد. چون بعضیها هستند که تتبع دارند ولی دقت ندارند، بعضیها هم دقت دارند ولی تتبع ندارند. ایشان جامع بین منقبتین است که هر دو را در وجود خودش جمع کرده است.
📽 اینجا ببینید: https://b2n.ir/r67612
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💎 شیعه واقعی در کلام رسولالله(ص)
🔻پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم:
إنَّ شِيعَتَنا مَن شَيَّعَنا وَاتَّبَعَ آثارَنا وَ اقتَدى بِأعمالِنا
❇️ شيعه ما كسى است كه از ما پيروى كند و پا جاى پاى ما بگذارد و به كردار ما اقتدا كند.
📚 بحارالأنوار، ج ۶۸، ص ۱۵۴
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔘 سوال شما
💠 در مقاله نویسی از لحاظ علمی، ضعفی ندارم، فقط اراده و شوق و ... را ندارم، لطفا راهنمایی بفرمایید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔷 استاد حمیدرضا کامل نواب پاسخ می دهند:
برای اینکه اراده شما در مقاله نویسی تقویت شود، طبعا باید شناخت و معرفت شما نسبت به اهمیت و ارزش مقاله نویسی بالا رود.
این را بدانید که امروز زبان عرضه تازه های علمی در تمام عالَم، مقاله است و بر همین اساس دانشمندان امتیازگذاری می شوند، یعنی اگر شما سال ها کار آموزشی و تدریس داشته باشید یا اینکه کتب متعدد را به نام شما چاپ شده باشد، در مقایسه با مقالاتی که از شما چاپ شده باشد، بسیار امتیاز ناچیزی دارد که البته این نحوه از امتیاز دهی به نظر کار صحیحی می رسد، زیرا مدرّس خوب یعنی کسی که مطالب یک کتاب یا یک علم را خوب تبیین می کند و هر کسی ممکن است این کار را انجام دهد، ولو در حد بالایی از تسلّط در آن علم نباشد و تالیف کتاب هم الزاما به معنای ایده جدید و نوآوری نیست و هر کسی ممکن است مجموع مطالبی ولو تکراری را جمع آوری کند و با پرداخت هزینه، آن را چاپ کند، اما تنها موردی که تا شخص در حد بالایی از سطح علمی در آن علم نباشد، در حالت عادی نمی تواند آن را انجام دهد مقاله نویسی است، چون شرط اصلی و اساسی مقاله نویسی این است که شما باید در آن علم ایده و حرف جدید داشته باشید که قابل عرضه بر همگان باشد و حداقل دو داور هم این کار شما را ارزیابی و داوری می کنند.
در حقیقت نوشتن مقاله علمی به این معناست که من به مطلبی رسیده ام که تا به الان احدی به این مطلب دست پیدا نکرده است و این خیلی مهم است و طبعا خیلی حائز اهمیت و دارای امتیاز است.
از جمله امتیاز های نوشتن مقاله بجای کتاب این است که در هر زمینه هر کسی بخواهد به حرفهای جدید دست پیدا کند به راحتی از طریق مقالات این امر امکان پذیر است اما متاسفانه در کتب بسیاری از اوقات مثلا شخص فقط ۱۰ درصد یا کمتر حرف جدید دارد، اما بسیار تکرار مکررات و حرفهایی که دیگران زده اند را در کتابش آورده است و اگر بزرگان ما از ابتداء مقیّد به جای کتاب نویسی مقیّد به مقاله نویسی می بودند، جلوِ بسیاری از اسراف ها در کاغذ و جوهر و عمر نویسنده و خواننده و ... گرفته می شد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💠 تفاوت قاعده #اصولی با قاعده #فقهی:
✅ قدر مشترک از تعاریف لغویون، اصولیون و فقها در تعریف #قاعده، این است:
👈 «قاعده، قانون و ضابطه ای کلی است که مصادیق متعدد دارد و فروعاتی ـ چه در یک باب و چه در ابواب متعدد ـ بر آن مترتب می شود». (قواعد اصول الفقه، ص13)
🔻 برای شناخت معنای قاعده فقهی، میبایست تفاوت های قاعده فقهی و اصولی روشن شود:
🔹 در فرق بین قاعده اصولی و فقهی حدود #پانزده فرق ارائه شده، که به اهم آنها اشاره میشود:
1⃣ قاعده ای که نتیجه و فایده آن مختص مجتهد باشد؛ مثل استصحاب، قاعده اصولی و قاعده ای که نتیجه آن مشترک بین مجتهد و مکلف باشد؛ مثل قاعده طهارت، فقهی است. (رسائل، ج 3، ص 18)
2⃣ اگر امکان استنتاج حکم جزئی از قاعده وجود نداشته باشد، اصولی و الا فقهی است؛ مثلا از حجیت خبر واحد، بدون ضمیمه کردن صغری، نمیتوان وجوب نماز جمعه را نتیجه گرفت و به همین جهت قاعده اصولی محسوب می شود. (فوائد الاصول، ج1، ص 19)
3⃣ قاعده اصولی حکم کلی است که مستقیما به افعال مکلف تعلق نمی گیرد؛ مثل حجیت خبر واحد، بر خلاف قاعده فقهی؛ مثل قاعده طهارت. (فوائد الاصول، ج 4، ص 309)
4⃣ در قاعده اصولی استنتاج حکم شرعی به نحو استنباط است، در حالی که در قاعده فقهی به نحو تطبیق. (محقق خویی، محاضرات، ج1، ص 5)
5⃣ قواعد اصولی در همه ابواب فقه جاری می شوند، ولی قواعد فقهی مختص یک یا چند باب است. (کفایة الاصول، ج3، ص 7)
🔻 به نظر می رسد همه این فرق ها، بیان تفاوت ها در مقام تطبیق می باشد و فرق حقیقی قاعده فقهی با قاعده اصولی، این است:
🔺«قاعده اصولی، قاعده ای #آلی است که کبرای استنتاج احکام کلی یا وظیفه عملی قرار می گیرد، اما قاعده فقهی، حکم کلی الهی #غیرآلی است که خودش مد نظر است و احکام کلی دیگری نیز توسط آن ثابت می شود». (امام خمینی، مناهج الوصول، ج1، ص51)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مکتب اصولی آیت الله خویی (ره)
ما در مکتب اصولیها، یعنی کسانی که به اصول فقه معتقدند، عمدتاً دو مکتب داریم:
1⃣ یک مکتب را مدرسه صناعتمحور و صغرایی ـ کبرایی مینامیم که دارای مسلک و روشی است که به حجج نگاه میکند؛ اگر ادله، سند صحیح و دلالت داشت، فتوا میدهد و اگر سند یا دلالت نداشت، آن را کنار میگذارد و به سراغ اصول عملیه میرود.
مرحوم آیتالله خویی از این روش استفاده میکند.
وقتی به فقه ایشان نگاه میکنید، میبینید اگر آیه یا روایت معتبر و ظاهر الدلالهای باشد، فتوا میدهد و اگر نباشد، همه را کنار میگذارد و به سراغ اصول عملیه میرود.
2⃣ اما مقابل این مسلک، مسلک تجمیع ظنون است؛ یعنی فقیه مؤلفههایی را میآورد که اگر هر یک را بهطور جداگانه در نظر بگیرید، دلیل نیستند، ولی وقتی کنار هم قرار میگیرند و بهصورت حلقه حلقه میشوند که اطمینانی برای انسان میآورند و از یک روایت معتبر کمتر نخواهند بود.
استاد ابوالقاسم علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄