#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅در این دنیا چیزی ماندنی نیست🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح :
اِجعَلِ الدُّنیا کَلِمَتَینْ (۱)
این دنبالهی فرمایشات جناب ابیذر در باب شئون دیگر زندگی -مثل حرف که ما میزنیم- است؛ میفرماید که این قدرت نطق را، این قدرت حرف زدن را، این توانایی عمل کردن را دو جور مصرف کن.
کلمةً فی طلب الحلال و کلمةً للآخرة
یک فصل باز کن برای اینکه دنبال حلال بگردی. حالا رزق حلال شامل خیلی چیزها است؛ در امر معیشت، در امر ازدواج، در امر تحصیل علم، اینها همهاش حلالهای الهی است.
یک بخش دیگر را هم برای آخرت [باز کن] و کلمةً للآخرة.
حاصل اینکه مال دنیا را، امکانات دنیا را، یا برای آنچه که مسائل ضروری زندگی است و معیشت تو متوقف به آن است، یا صرف این چیزها بکن که خیر دنیایی او به تو برسد، یا صرف آخرت بکن که خیر خدایی و آخرتی او به تو برسد. بیجا مصرف نکن امکانات را.
و الثالِثَةُ تُضِرُّ و لا تَنفَع لا تُرِدْها
کلمهی سوم، اقدام سوم، حرف سوم که نه برای طلب حلال است و نه برای آخرت است، این نفع ندارد، ضرر هم دارد.
۱) الشافی، صفحهی 868
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30023
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅ پیروزی اسلام در ایران منشأ موج بیداری و هویت اسلامی در جهان
جمهوری اسلامی با پیمودن مسیری دشوار که یکسره پوشیده از مانعها و دامهایی بود که سردمداران نظام سلطهی جهانی و زر و زورمداران بینالمللی بر سر راه او نهاده بودند و با پیروز شدن در نبرد نظامی هشت ساله و نبردهای سیاسی و امنیّتی و اقتصادی و تبلیغی بیست ساله، توانسته است قدرت خود را در ادارهی کشور، و بسیج تودههای میلیونی، و پیشبینی و مقابله با حوادث بزرگ، و حضور موفّق در چالشهای بینالمللی به اثبات برساند و توانایی و ابتکار خود را در سازندگی و پیشرفت و ترمیم ویرانیها آنهم با وجود صف آرائیهای ظالمانهی جهانی در برابر خود و نداشتن هیچگونه کمک سیاسی و اقتصادی از بیرون، در معرض دید همگان بگذارد. و علاوه بر اینها نهضت بیداری مسلمانان و اقدامهای بزرگ ملل اسلامی را که نشانهی زنده شدن هویت اسلامی در آنان است تقویت و تسریع کند. امروز به برکت پیروزی اسلام در ایران، در همه جای جهان اسلام موج بیداری اسلامی رو به افزایش و اقتدار است.
✅ تقویت احساس نمودن عضوی از پیکر امت اسلامی باعث اتحاد و یکپارچگی در هویت اسلامی
تقویت این احساس در فرد، که وی عضوی از پیکر بزرگ امت است و هدایت درست آن، باید بتواند بر همهی آن ترفندهای تفرقهساز، غلبه کند؛ و ضمن اینکه هویت ملّی و فرقهیی را در بخشهای گوناگون امت اسلامی پاس میدارد، از فوایدی که در یکدلی و اتحاد است، همهی این مجموعهی بزرگ را بهرهمند سازد و عزّت و اقتدار و خیر کثیری را که در یکپارچگی امت اسلامی نهفته است، شامل همهی اجزا و اعضای آن کند. (77/12/28 پیام به کنگرهی عظیم حج)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد)
بخش اول:↪️
♦️ محور اول: متن و محتوی
• بنده تمام دروس معارف را به نوعی تفسیر موضوعی قرآن می دانم. تمام پژوهشهای اسلامی وعلوم باید بر محور قرآن باشد یعنی کلام، خودش تفسیر موضوعی قرآن است. فقه، اخلاق، روانشناسی اسلامی و... همه اینها تفسیر موضوعی قرآن کریماند. نکته ای که در کتابهای درسی موجود در دروس معارف وجود دارد اینست که ما در درس تفسیر موضوعی قرآن مباحثی را مطرح می کنیم ولی همان را دوباره در بحث اندیشه 1و2 تکرار می کنیم، درس اخلاق و... همینطور، خوب اینها به نوعی تفسیر قرآن هستند، در اخلاق مسئله ازدواج و خانواده را داریم در تفسیر قرآن هم مثلاً همان بحث را داریم، در اندیشه اسلامی1 بحث خداشناسی وجود دارد و در تفسیر موضوعی قرآن دوباره توحید و صفات باری تعالی از نگاه قرآن، این یک اشکال است. بنابراین آنچه در بحث آشنایی با منابع اسلامی باید به دانشجو یاد داد شامل مطالبی همچون روش فهم قرآن و مراحل انس با آن و اینگونه مباحث باید باشد، نه اینکه اینجا هم تکرار همان مطالبی باشد که دیگر دروس معارف خوانده، با اینکه فرصت هم واقعا کم است. ما باید دست جوان را در دست قرآن بگذاریم و با آن آشنایش کنیم.
• کتاب تدبر در قرآن بنده شامل 4 بحث است : زمینه های تدّبر، کلیدهای تدّبر ، اصول و قواعد تدّبر و بالاخره شیوه های تدّبر در قرآن که اینها را باید به دانشجو فهماند، وقتی با قرآن مأنوس شد و توانمندی استفاده از قرآن تا حدّی در او بوجود آمد، حتی بعد از دوره کارشناسی و دانشگاه هم هنوز می تواند دستش در قرآن باشد و استفاده کند. مشکل ما اینست که مدرسان معارف نیز در این مهّم ضعیف هستند وکار نکرده اند. اگر توانستیم زبان قرآن را داشته باشیم و بفهمیم، روایات اخلاقی و همه و همه در واقع تفسیر قرآن اند.
• ما حوزویان، دانشگاهیان و همه در فهم زبان قرآن مشکل داریم. به عقیده بنده اگر این زبان را می فهمیدیم این همه شیعه کشی رخ نمی داد متأسفانه شیعه چون کمتر آدرس و پایگاه قرآنی مطالب را می داند ، حداکثر همان که معصوم گفته می داند، وبه این اکتفا کرده که خود معصوم قرآن مجسم است و حرفش را گوش کنیم عاقبت بخیر هستیم، موجب شده دیگر دنبال ثقل اکبر و قرآن نرود که اگر میرفت میتوانست از اهل بیت دفاع قرآنی کند و...و همین موجب این شده که فقط حدود عالم اسلام باید شیعه باشند. این شرم آوراست، ما در این رابطه خلل جدی داریم. بنابراین همیشه سعی کردهام تمام درسهایم بر محور آیات قرآن باشد، حتی مدیریت هم که در سطح دکتری تدریس می کنم باز با محوریت قرآن است....
• درباره محتوی در دروس اندیشه1و2 در بحث توحید: تمرکز روی صفات افعالی، توکل و رزاقیت و ... اینها مطالب مورد نیازی هستند تا دانشجو در گوشه گوشه زندگی خود احساس نیاز را بیابد، بحث مسبب الاسباب بودن خداوند، اینکه خاصیت دهنده به هر چیزی خداست و... یا در بحث معاد: تصویر از مرگ ، بهشت وجهنم، توصیف قیامت، حالات مرگ ، درباره برزخ ونسبت آن با دنیا و ... یا در درس انسان شناسی: مراحل اعتلاء انسان، بحثی است که در کتابهای درسی جایش خالی است یا انحطاط و سقوط انسان، فرآیندی که در قرآن آمده و از پذیرش وسوسه شروع کرده تا برسد به شیطان مجسم تا هلاکت و ... یا نقش بلاها و فتنه ها که در همین حین باید توضیح داده شود، کلاً بحثهای ملموس و کاربردی درباره انسان که البته شاید به همه هم نرسیم و باید انتخاب کرد و مهمترین را گفت، در همین بحث اندیشه2 بحث علم و دین ،از قرون وسطی تا در اسلام و در غرب یا تفاوت شیعه وسنی در علم ودین، این تفاوتی که در عقلانیت شیعه وجود دارد و تفاوت ما با همین تکفیریها، ببینید اولین کتاب آنها در روایات کتاب ذات و الایمان است، در صورتی شیعیان از کتاب العقل، بعد کتاب العلم، بعد کتاب التوحید و همینطور میروند جلو میروند، از دیگر مورد استقبال و نیاز دانشجو مباحث آخر الزمانی، پیشگویهای قرآن ، ماهیت خود قرآن، ختم نبوت یا بحثهای امامت و رهبری و مقایسه بین شیعه وسنی در این مباحث و بحث ولایت فقیه و...(ادامه در پست بعد⬇️
(ادامه پست قبل)
• در موضوعات مختلفی که در کلاس ها مطرح می گردد مسلم است که باید به اصطلاح وزن بعضی مباحث کم شود تا به بعضی دیگر که مهم است برسیم، مثلاً یکی از بحثهای مهم که مفصل روی آن مانور می دهم، همین موضوع مقایسه تطبیقی ادیان است که برای دانشجویان خیلی جالب است و ضروری، تورات وانجیل رابه کلاس میبرم و کامل بحث می کنم. خیلی از دانشجویان سستی و پوچی حرفهای تورات وانجیل فعلی برایشان محرز نیست، وقتی متوجه می شوند به سختی باورمی کنند و تعجب می نمایند.
• بنده قبلاً هم پیشنهاد کرده بودم که 2 واحد درس تطبیقی ادیان در دروس معارف گنجانده شود، اگر چه به صورت شناور یعنی هرکس که توانست این دو واحد را بردارد، هر دانشگاهی که توانایی داشت ظرفیت داشت آنرا عرضه کند، این بحث خیلی مهم است، بعضی کتابها اینرا آورده اند ولی بسیار مختصر و گذرا ، آنهم با این فرصت کم ، در بعضی جاها یک ترم برای این بحث لازم است. مشکلات امروز زیاد است همین بحث کلیساهای خانگی را ببینید، خوب باید جوری دقیق و محکم و مفصل بحث شود که مخاطب بیمه شود وبرایش جا بیافتد و دیگر سراغ ادیان دیگر نرود ! کلاً مباحث زیاد است، همین 800-900 اشکالی که به قرآن شده، قرآن سُها که در فضای مجازی مطرح است ، آنوقت تازه حوزه آمده و می خواهد جواب بدهد، همانطور که گفتم ما باید باورهایمان را قرآنی محکم کنیم، بارمان را به اصطلاح قرآنی ببندیم تا بتوانیم در این دنیای پر شبهه و پرهجمه استقامت کنیم.
• در تألیف متون درسی رعایت دو نکته بسیار مهم است : 1- همان منطق واستدلال قرآن وبه اصطلاح قرآن محوری بودن متن2 کاربری بودن مطالبی آورده شود که ضرورتهای زندگی جوان باشد، با آن درگیر باشد، اولویت اوّل و دوّم او باشد، به نظر من حتی نهج البلاغه را نیز باید با پایه قرآنی توضیح داد، بحث نهج البلاغه از قرآن نباید جدا باشد، مکمل هم هستند، مخصوصا که ما فرصتی نداریم. (پایان بخش اول)
هدایت شده از کانال میز معارف
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست83) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف و دانشجویان» (بخش اول) 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی متن گزارش(پیوست)🔰🔰 #پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
هدایت شده از کانال میز معارف
شکاف دیجیتال ـ بخش اول.pdf
302.3K
نشست83 🔴 «پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف و دانشجویان» (بخش اول)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 7⃣1⃣
◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش سوم ▶️
🔸البرادعي در جلسه خصوصي به من گفت کشورهاي اروپايي و حتي انگليس از تصميمات احتمالي آمريکا بسيار نگران هستند و مي دانيد که اسرائيلي ها تهاجم تبليغاتي وسيعي عليه شما به راه انداخته اند و اين فناوري جديد شما را مساوي با نابودي خودشان مي دانند. او گفت در اروپا، با فيشر و جک استراو صحبت کرده و همه آنها نگرانند که فاجعه ديگري در منطقه رخ دهد و حتي انگليس هم اين نگراني را دارد. وي افزود که اوضاع، خطرناک است و بايد کاري کنيم تا از اين خطر عبور کنيم. البرادعي اضافه کرد اگر اقدامي جدي صورت نگيرد، در اجلاس بعدي اين خطر وجود دارد که پرونده هسته اي شما به شوراي امنيت ارجاع شود و ممکن است در آنجا قطعنامه اي تصويب شودد که شما را از همه فعاليت هاي هسته اي محروم کند و حتي احتمال دارد دست روس ها را هم براي تکميل نيروگاه بوشهر ببندد.
🔸راجع به پروتکل الحاقي هم اظهار داشت اين اظهاراتِ توأم با نگراني شما براي چيست؟ هشتاد کشور از جمله کشورهايي مانند ژاپن و کانادا، پروتکل را امضاء کرده اند؛ چند ماه ديگر اتحاديه اروپا هم به اين پروتکل ملحق خواهد شد و ملزم به اجراي مفاد آن خواهد بود. اگر اجراي پروتکل نگراني داشت که اين همه کشور آن را امضاء و تصويب نمي کردند. چرا مطبوعات شما از پروتکل غولي ساخته و مردم را نگران کرده اند؟
البرادعي افزود: شرايط فعلي فرصت خوبي براي شما ايجاد کرده است که مي توانيد تمامي تکنولوژي هاي لازم در زمينه انرژي هسته اي از جمله نيروگاه هاي اتمي را از غرب بگيريد. اين براي شما فرصتي طلايي است. قبلاً هيچ کشور اروپايي حاضر نبود به شما نيروگاه اتمي بدهد؛ اما اکنون معامله خوبي مي تواند صورت گيرد. شما فعاليت غني سازي ابتدايي را کنار بگذاريد و در عوض، فناوري هاي بهتري دريافت کنيد. اين معامله پرسودي براي شما خواهد بود. اگر نسبت به نيات اروپايي ها در مورد تحويل نيروگاه هاي اتمي و سوخت آن شک داريد، من حاضرم توافق شما و اروپا را به شوراي امنيت ببرم؛ تا در آنجا به صورت قطعنامه الزامي تصويب شود که شما نگراني نداشته باشيد. هر تضميني مي خواهيد من براي شما آماده مي کنم.
🔸به او گفتم هيچ دولتي در ايران حاضر نيست و نمي تواند اين تکنولوژي را کنار بگذارد. اين خواست ملي است. از سوي ديگر، شرايط کشور ما بسيار حساس است، به ويژه آنکه سال بعد، انتخابات مجلس و سال پس از آن انتخابات رياست جمهوري در پيش است. شما بايد در گزارش خود و روند کار آژانس کاري کنيد که بحثي از موضوع گزارش دهي به شوراي امنيت سازمان ملل مطرح نشود. البرادعي گفت من به اين امر مايل هستم، ولي بايد بدانيد اين کار بدون حمايت اروپا امکان پذير نيست و لازم است يکي از قدرت ها از من حمايت کند. بايد دست کم اروپا حامي من باشد، والا به تنهايي نمي توانم اين کار را انجام دهم.
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 8⃣1⃣
◀️ پرونده هسته ای/ بخش اول ▶️
🔸نحوۀ برخورد ما در دولت آقای خاتمی با پروندۀ هسته ای به شکلی بوده که خانم رایس در مصاحبه ای که در اسفند 83 با رویترز کرد می گوید که ایرانی ها توانستند کاری کنند که در دنیا ما را مقصر بحث هسته ای بشناسند، یعنی ابرقدرت احساس می کند که ضعیف شده است و نمی تواند از آن ابزار قدرقدرتی اش استفاده کند، زیرا دنیا او را مقصر می داند. سیاست مسئول شناخته شدن ایران در بحث هسته ای، در زمان آقای بوش آغاز شد. اما متأسفانه این امر با تغییر دولت و چرخش در نحوه اجرای سیاست های ما هم زمان شد.(ص 152)
🔸به نظر من یکی از ریشه های اساسی مشکل هسته ای این بود که آمریکا و اسرائیل در بحث هسته ای زمینۀ مناسبی برای شکل دهی فشار بین المللی علیه ایران پیدا کردند، بدون این که الزاماً مشکلشان در حوزۀ هسته ای باشد؛ یعنی اگر مشکل آمریکا صرفاً در حوزۀ هسته ای می بود، احتمال حل موضوع هسته ای خیلی بیشتر می شد. این یکی از ریشه های قضیۀ هسته ای است.(ص 229)
🔸آمریکا به دنبال بهانه بود تا در دنیا ما را تحت فشار قرار دهد و متأسفانه ما این بهانه را به دست این کشور دادیم. به این ترتیب که دستگاه مسئول وقت فکر می کرد در بعضی اقدامات مربوط به تأسیسات هسته ای ضرورت گزارش دهی به آژانس وجود ندارد.(ص 229-230)
🔸برخلاف آنچه که بسیاری فکر می کنند، ریشۀ بحران هسته ای این نیست که ایران به دنبال ساختن بمب است.(ص 230) به نظر من هدف آمریکا صرفاً برای تحریم یا فشار بر ایران نیست، بلکه آمریکا می خواهد ایران را به یک تهدید امنیتی بین المللی تبدیل کند. آمریکا بر اساس این هدف مرحله به مرحله پیش رفته است.(ص 231) مشکل هسته ای ما یک مشکل روانی و شناختی است. از یک طرف آنها بهانه جویی می کنند و از طرف دیگر ما وضعیت را درک نمی کنیم و دچار ساده انگاری هستیم.(ص 232)
🔸آمریکا هیچ وقت نمی خواهد که ایران پیشرفت تکنولوژیکی کند، اما ما می توانستیم بهانه به دست این کشور ندهیم. همچنین می توانستیم به اسرائیل نیز که خودش بزرگ ترین ناقض معاهده ان. پی. تی است، بهانه ندهیم؛ اما چون در این رابطه خوب عمل نکردیم، به آنها بهانه دادیم. در نتیجه اگر می خواهید این مشکل را ریشه یابی کنید، ریشۀ آن در سوء تفاهم بود.(ص 234) از نظر بنده ریشۀ این مسئله می تواند سوء تفاهم باشد، نه اینکه ایران واقعاً به دنبال سلاح هسته ای است. کسانی که تکه های پازل را مرتب می کنند و به این نتیجه می رسند که ایران به دنبال بمب هسته ای است، در واقع به این خاطر است که یک سوء تفاهم اولیه باعث شده است که این مشکل به وجود بیاید.(ص 236-237)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 9⃣1⃣
◀️یادداشت های سال 1346▶️
🔸 سه شنبه 46/7/11
خدا عمر بدهد به شاه که برنامه هاي بزرگ براي اين مملکت دارد و البته در سايه قدرت و ثبات کشور انجام خواهد گرفت.
🔸چهارشنبه 46/7/12
قرار است فردا عصري گردش برويم، چون واقعاً خسته و بيمار شده ايم. شاهنشاه واقعاً خسته هستند.
🔸پنجشنبه 46/7/13
بعدازظهر در رکاب شاهنشاه سه چهار ساعت گردش رفتيم خيلي خوش گذشت.
🔸جمعه 46/7/14
مجلسين افتتاح شد. نطق مهم شاهنشاه اشاره به 9 ماده انقلابي و کارهايي که در اثر آن انجام گرفته [است] بود. واقعاً خيلي کار شده است. انسان بايد خدا را شکر بکند اکنون دو ميليون و نيم شاگرد مدرسه داريم، ششصد هزار نفر شاگرد دبيرستان و 40 هزار نفر [در] دانشگاه. به علاوه هفت هزار سپاهي دانش در روستاها به تدريس اشتغال دارند.
🔸یکشنبه 46/7/16
يک نوکر قديمي پدرم که از زمان جدم باقي ماده بود و خيلي کهنه پرست و متحجر بود، هميشه مي گفت: رعيت تابع زور است. گاهي اين سخن درست در مي آيد. هر قدر هم تحصيل کرده باشند، بايد از يک کسي بترسند، اين جا آن شخص ناچار من هستم.
🔸دوشنبه 46/7/17
فرمودند: خيلي خسته شده ايم، فردا گردش برويم. قرار شد بعدازظهر باشد.
🔸چهارشنبه 46/7/19
ميوة پوست کنده اي که براي تناول در اتاق شاهنشاه مي گذارند. بوي عجيبي مي داد که بعد که ميل کرده بودند، باعث تشويش شده بود. به اين جهت من فوري مقدار زيادي از همه آنها خوردم که رفع تشويش شود، يا خداي نکرده اگر شاه مسموم شده باشد، من هم مسموم بشوم. بعد براي تجزيه فرستادم.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
اخلاق اسلامی.rar
16.01M
◀️مجموعه پاورپوینت های درس اخلاق اسلامی
✍تعداد: 7 فصل
⚪️حجم: 15 مگابایت
📚ویژه استادان درس اخلاق اسلامی مبانی و مفاهیم جهت ارائه و تدریس در کلاس درس
🔴میزمعارف
@Mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ما مدل پیشرفت کشور را از غرب نمیگیریم، اما از دانش و فناوری روز استفاده میکنیم..
مسولان باید جوانان را به معنای واقعی کلمه جدی بگیرند
✍میزمعارف
@mizemaaref
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی
🔴در سریششم معرفی این بزرگواران، فهرست80 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد.
👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد.
⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد.
در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید.
استادان بزرگوار:
301 محبوبه شاهمرادی 168 اصفهان
302 محمود مقدس 167 گيلان
303 حسین باقری 167 تهران
304 امید اهنچی 167 تهران
305 حوریه عظیمی 167 آذربايجان شرقي
306 ژنوس برزگران 166 تهران
307 آرمین دخت امین 165 تهران,البرز
308 امین جلیلیان 165 كرمانشاه
309 علی یزدانی 165 خراسان شمالي
310 فاطمه عرب اصفهانی 165 اصفهان
311 یعقوب کریمی 165 سيستان و بلوچستان
312 عزت امانی 164 اصفهان
313 ذبیح الله بهرامی 164 لرستان
314 اسماعیل زارعی 163 فارس
315 برات حميديان 162 سيستان و بلوچستان
316 فریده منشدی پور 161 هرمزگان
317 روح الله دارایی 160 تهران
318 مصطفی فروتن تنها 159 خراسان جنوبي
319 محمدحسین زارعی محمودابادی 159 يزد
320 علي دستجاني فراهاني 159 مركزي
321 اسماعیل پاک نژاد 158 هرمزگان
322 سمانه مکوندی 158 خوزستان
323 مهدی قهرمان 157 آذربايجان شرقي
324 احسان فردآقایی 157 خوزستان
325 فيروزه حاجي كاظمي هاتبار 157 قزوين
326 مصطفی کریمی 156 ايلام
327 احسان اشکنانی 156 هرمزگان
328 فاطمه بیگم بال افکن 156 خوزستان
329 صباح ساعدی اصل 156 خوزستان
330 مهدی بشارت 156 خراسان رضوي
331 محمد بخشی فعله 156 خوزستان
332 مسلم نجفی 156 خراسان رضوي
333 میرعماد شریف 155 گيلان
334 احمد ابراهیمی درچه 155 مركزي
335 اکرم خلیلی نوش آبادی 155 تهران
336 میرمحسن عرفانی راد 155 آذربايجان شرقي
337 خدارحم جلالی 155 لرستان
338 سوسن نظامی 154 مركزي
339 علی اصغر حسین زاده 153 تهران,قم
340 محمدعلي فاضلي مهرآبادي 152 تهران,مركزي
341 نرگس شکربیگی 152 كرمانشاه
342 نجمه سادات هنرمندپیشه 151 هرمزگان
343 ملیحه پور ستار مهادی 151 آذربايجان شرقي
344 علی روحانی تبار 150 تهران
345 نورالله جلیل 150 اصفهان
346 فرخندهک کرناسی دزفولی 150 خوزستان
347 سیدمهدی ناجی 149 خراسان رضوي
348 صادق رزاقي 147 البرز
349 رضا شکرزاده چهاربرج 147 آذربايجان غربي
350 منیره علی اصغری 147 البرز
351 معصومه موسوی 147 لرستان
352 حجت الله رفیعی شمس ابادی 147 تهران
353 مقداد ابراهيمي كوشالي 146 گيلان
354 صدیقه توکلی گارماسه 146 اصفهان
355 سید احمد هاشمی علی آبادی 146 تهران
356 زهره حبیبی 146 مازندران
357 شهره فتوگرافی 145 تهران
358 مریم السادات سقایت 145 تهران
359 مهدی تابنده 144 مركزي
360 اكرم باغخاني 144 كرمان
361 مصطفی ناصری 144 اصفهان
362 زهره صفایی محمد ابادی 143 اصفهان
363 اعظم یوسفی نژاد 143 تهران
364 سيدباقر حسيني چالشتري 142 چهارمحال و بختياري
365 احمد قادری 142 لرستان
366 حسین کرتی خورگو 141 هرمزگان
367 جبار شرفی 141 كرمانشاه
368 مسعود زارع 141 فارس
369 محمدمهدی نیازمند 141 گيلان
370 سید حسن میرنوراللهی 140 تهران
371 مصطفی عطار 140 البرز
372 شهربانو زند لشنی 140 لرستان
373 ولی الله خسروی 140 كرمانشاه
374 شبنم رضایی عباسی 139 تهران
375 معصومه کولیوند 139 تهران
376 قاسم فتاحی 139 چهارمحال و بختياري
377 مهدی اسماعیلی صدر آبادی 139 تهران
378 حلیمه ریحانی 139 خراسان رضوي
379 عالیه نوری 138 تهران
380 محسن قربانی 138 كردستان
🙏با آرزوی موفقیت روز افزون برای این عزیزان
👈میزمعارف
@Mizemaaref
Ashnayi Ba Ghanone Asasi.rar
27.97M
◀️مجموعه پاورپوینت های درس "آشنایی با قانون اساسی"
✍تعداد: 8 فصل
⚪️حجم: 27 مگابایت
📚ویژه استادان درس "آشنایی با قانون اساسی" جهت ارائه و تدریس در کلاس درس
🔴میزمعارف
@Mizemaaref
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی
🔴در سری هفتم معرفی این بزرگواران، فهرست80 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد.
👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد.
⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد.
در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید.
استادان بزرگوار:
381 رحیم دهقان 138 تهران
382 ابوالحسن مومن نژاد 138 كهگيلويه و بويراحمد
383 فاطمه جوانبخت 137 فارس
384 زهره کدخدایی 137 اصفهان
385 سید سعید میری 137 خوزستان
386 سيدمحمدحسين ميرابوطالبي 136 گيلان
387 دلبر شجاع آرباجلو 136 آذربايجان غربي
388 محمد سلیمانی 136 خراسان رضوي
389 آذردخت شمس اشراق 136 البرز
390 حمید منصوری 136 مركزي,اصفهان
391 علیرضا محمدی 136 خراسان رضوي
392 قاسم شفیعی 136 سيستان و بلوچستان
393 غلامحسین زارع 136 فارس
394 سهیلا رنجبرنقدعلی اولیا 136 هرمزگان
395 هاجر تاجیک 135 تهران
396 علی ابراهیم زاده 135 سيستان و بلوچستان
397 فریبا کاظمی 135 اصفهان
398 مصطفی سلیمانی اصل 135 آذربايجان غربي
399 فاطمه اسدی کنی 135 تهران
400 حسين طوسي 135 سمنان
401 ناهید گلی زاد بهاری 134 آذربايجان شرقي
402 سید محمود صادق زاده طباطبایی 134 خراسان رضوي
403 مهدي ايماني مقدم 134 مركزي
404 حسن نامور 134 اردبيل
405 فریده فروغی اصل 134 تهران
406 نوشین تاجیک 134 تهران
407 مرتضی مطهری پور 133 البرز
408 علی نورمحمدیان 133 كرمان
409 مسعود رودباری 132 كرمان
410 زهره جعفری 132 تهران
411 ابراهیم زنگویی 132 خراسان جنوبي
412 کاظم نیازی نشاط 132 همدان
413 محمد میرزایی 131 البرز
414 حبیب محمدنژاد 131 تهران
415 مهدی حیاتی 130 خوزستان
416 محمدرضا مجیدی تبار 130 تهران
417 زهرا کرمی 130 تهران
418 حسن کاظمی 130 اصفهان
419 مرضیه تهرانی 130 تهران
420 محمد رضا عامریان 130 سمنان
421 رحیم وفایی 130 خوزستان,تهران
422 غلام رضا ضابط پور کاری 129 مازندران
423 فضل اله فولادی 128 لرستان
424 اشرف السادات سیدنژاد کوهستانی 128 تهران
425 شهربانو مهینی 128 يزد
426 نفیسه السادات قادری 128 تهران
427 معصومه غریب 128 گلستان
428 نسیمه رضائی 128 البرز
429 سیروس نبی زاده ولوکلایی 128 تهران
430 ابوالفضل سعادتی 128 خراسان رضوي
431 نرگس امیری 128 فارس
432 سیدمحمد هاشمی 127 البرز
433 سید محمدحسین مسلمی عقیلی 127 خراسان رضوي
434 محمد زارعی 126 سيستان و بلوچستان
435 اشرف باقری پور 126 هرمزگان
436 کیومرث نصیری 126 البرز,تهران
437 سید حسین احمدیان 126 خراسان جنوبي
438 رقیه عبدی 125 تهران
439 مریم رضایی 125 تهران
440 عاطفه یگانه امیری 125 مازندران
441 امین فتحی 124 اردبيل
442 حسین صفره 124 تهران
443 سولماز کاراندیش 124 فارس
444 سیدعبدالله میراحمدی 124 چهارمحال و بختياري
445 محسن غلامی 124 تهران
446 مریم صرفی 124 تهران
447 نيلوفر حسيني تركاني 124 تهران
448 فرشته قربانی 123 تهران
449 محمداسماعیل نباتیان 123 تهران
450 مینا شعبانی 123 خوزستان
451 بهمن نوربخش 123 گيلان
452 داود احمدزاده 123 آذربايجان شرقي
453 ریبا جهازی بغدادآبادی 122 البرز,تهران
454 علی اصغر سعیدی 121 مركزي
455 حجت الله رفتاری 121 لرستان
456 عبداله رحیمی 120 مركزي
457 عيسي باقري 120 سيستان و بلوچستان
458 مهدی قشلاقی اقدم 120 آذربايجان شرقي
459 علی تشرآبروان 120 مازندران,خراسان رضوي
460 داود چوگانیان 120 خراسان رضوي
🙏با آرزوی موفقیت روز افزون برای این عزیزان
👈میزمعارف
@Mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅محل مصرف اموال🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح :
اِجعَلِ الدُّنیا دِرهَمَین (۱)
این دنبالهی فرمایشات جناب ابیذر است. میفرماید که همهی دنیا را دِرهَمَین [یعنی دو درهم] قرار بده؛
دِرهَماً أَنفَقتَهُ عَلَی عیَالِک وَ دِرهَماً قَدَّمتَهُ لِآخِرَتِک
یعنی همهی موجودی خودت از دنیا -آنچه که از مال دنیا به دست میآوری- را به دو قسم تقسیم کن؛ قسم سومی نداشته باشد.
یک قسم آنچه که صرف میکنی برای زندگی خودت و عیالت که این یک امر لازم و واجبی است و باید انجام بدهی.
یک قسم هم آنچه که خرج میکنی برای آخرتت.
وَ الثّالِثُ یُضِرُّ وَ لَا یَنفَع لَا تُرِدهُ
اگر شق سومی، راه سومی برای خرج پیدا کردی، این ضرر میزند و فایده نمیرساند. «لَا تُرِدهُ» دنبال آن نرو، آن را اراده نکن.
حالا فرض بفرمایید این کارهای تشریفاتی زائدی که متأسفانه در بین مردم معمول است، انواع زوائد در زندگی ماها متأسفانه رایج است؛ در میان طبقات مختلف مردم؛ حالا چه مترفین و پولدارها و کسانی که مملو از مال دنیا هستند، چه حتی طبقات متوسط و آنهایی که دستشان برسد.
زوائد زیادی در زندگی هست، خرج میکنند، از سفر برمیگردند خرجهای زائد میکنند، عروسی میکنند خرجهای زائد میکنند، در عزا خرجهای زائد میکنند، که نه خیر آن به امور ادارهی معیشت زندگیشان -اهل و عیال و زندگی متعارف مردم- میخورد، نه هم در راه خدا است؛ هیچ، تشریفات محض، اسراف محض.
میفرماید این آنی است که ضرر میرساند.
۱) الشافی، صفحهی 868
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30021
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅ (تاثیر جمهوری اسلامی بر احساس هویت ملت ایران )
جمهوری اسلامی، جهت را صد و هشتاد درجه تغییر داد. ملت ایران احساس هویت میکند؛ هویت اسلامی که هویت ایرانی هم نشأتگرفتهی از همین هویت اسلامی است. احساس میکند که ایران اسلامی همان هویت گمشدهای است که بایستی این ملت دوباره آن را به دست بیاورد و بر اساس او، آرمانهای خود را معین و برنامهریزی کند و تلاش و مجاهدت خود را شکل دهد. این کاری است که ملت ما بخوبی انجام داده است و دارد انجام میدهد. من این آیههای یأسی را که بعضی پی در پی تکرار میکنند، مطلقا قبول ندارم و آنها را انکار میکنم. من با اطلاع از مسائل گوناگون کشور بزرگ و ملت عظیمالشأنمان بالعیان میبینم که این ملت و جوانان این ملت با گذشت زمان و تقریبا سه دهه از آغاز پیروزی انقلاب، نسبت به مبانی انقلاب عمیقتر، پختهتر و مجربتر شدهاند. (87/2/16بیانات در دیدار مردم کازرون)
✅ (مخالفین هویت اسلامی _ ایرانی )
جوانهای ما، اهل فکر ما، اهل فرهنگ ما تأمل کنند؛ مسئولین کشور به سمت سیاستهای اسلامی حرکت کنند. اینی که یا مسئولان ما، یا در دورههای انتخابات مثل وضع کنونی، نامزدهای انتخاباتی ما برای جلب توجه دیگران حرفهای غربیها را تکرار کنند، این هیچ امتیازی محسوب نمیشود. امتیاز این نیست که ما آن چیزی را بگوئیم که غرب میپسندد. اینها کسانیاند که با فکر ایرانی، فکر اسلامی، هویت اسلامی و ایرانی مخالفند. خدا را سپاس میگوئیم که ملت ایران آن رشد و آگاهی لازم را به دست آورد تا توانست بر این همه موانع فائق بیاید. (88/2/26 بیانات در دیدار مردم مریوان)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد)
بخش دوم:↪️
♦️ محور دوم: روش و نحوه القاء و فهماندن و تعامل با دانشجو و تأثیرگذاری
• در مورد اولین جلسه هر ترم و معرفی استاد به مخاطبان به نظر بنده همه کلاسها یکسان نیستند، در بعضی کلاسها احساس می کنم باید خودم را و کار هایی را که انجام دادهام را بازگو نمایم تا دانشجو بداند با چه کسی روبروست، چون گاه بعضیها مدرس معارف را به قول معروف یک آچار فرانسه به حساب می آورند و حرمتی برای او قائل نیستند، سپس توضیح می دهم که بحثهای ما خوراک همیشگی وروزانه شماست، شاید بعضی مطالب در رشته های مختلف با توجه به شغل آینده شما تا آخر عمر اصلا بدردتان نخورد، ولی مطالب دروس معارف با زندگی و شخصیت شما ربط دارد! در فضای جامعه و ارتباطات خود باید بتوانید از هویت خود دفاع کنید و....، متاسفانه بعضی از همان ساعت اوّل سوال می کنند: استاد تستی است یا تشریحی؟! می گویم : خدا خیرت رهد تو وقتی با یک جوان مسیحی یا ... روبرو شدی چه چیزی را می خواهی تست بزنی یا...! باید منطق بحث به دستت بیاید، خودشان هم می خندند، میگویم: این سوال خجالت آور است.شما باید توانمند باشید ، قدرت دفاع داشته باشید.
• متأسفانه دروس معارف در دانشگاه ها خیلی ضربه خورده و آفتدار شده است. از نظر مقررات هم طوری است که گاه از طریق این دوس مشروط شدن دانشجو در فلان رشته مهندسی مرتفع می گردد! این واقعا ظلم است ، می خواهد با نمره 20 دروس معارف ، نمره 8 درس تخصصی خود را جبران کند ! این واقعا بی حرمتی است ، دانشجو در آنجا کم آورده و افتاده ، حالا با خُرد کردن شخصیت خود می خواهد 18 بگیرد یا 16، با نمره 10 هم کارش حل نمی شود، من مدرس معارف چه کنم؟ اگر من روحانی به این خواسته اش توجه نکنم، می رود بی دین می شود از روحانیت بی زار می شود، بعد پدر ومادرش زنگ میزنند و ...، واقعا مشکل است، اینرا باید علاج کرد، خودمان، خودمان را بی حرمت کردهایم.
• می دانید که در مدیریت چهار سبک وجود دارد: دستوری، حمایتی، مشارکتی و تفویضی، بنده معمولاً در مدیریت کلاس، دو روش آخری را به کار می گیرم. البته کلاس به کلاس، دانشکده با دانشکده به میزان ظرفیتی که دارند فرق می کند، در بعضی کلاسها آوردن مقاله را به خودشان واگذار می کنم که هرکس می تواند انجام دهد و نمره هم می دهم، در بعضی کلاسها نفس حضور دانشجو را باید نمره داد، همینطور مشارکت در کلاس واینکه دانشجو مقاله را به صورت کنفرانس ارائه دهد یا ... که اینها حتی تا 4 نمره هم دارد.
• گاه به بعضی دانشجویان که شلوغ می کنند ، می گویم زکات شلوغ کرد نهایت را باید بدهی، پس باید جواب بدهی یا از روی کتاب بخوانی و...
• در مورد آموزش مجازی ، چندان اعتقادی به آن ندارم، بله برای کمک درسی خوب است. آموزش چهره به چهره چیز دیگریست. باید جلوی استاد زانو زد. ارتباط با استاد برکات ویژه خود را دارد. بحث مجازی و ... از باب اضطرار است و نباید اختیاری باشد، ما تازه معتقدیم که استاد باید دامنه ارتباطش را وسیعتر کند، به خوابگاه دانشجویان برود، با او به اردو برود، با دانشجوی خود مسافرت کند. من مدرس باید جوری باشم که بچه ها مثل پروانه دور من بچرخند، جوان مشکل روانی دارد، اگر آن حل شود، مشکل فکریش حل میشود، شبهه دارد، مسأله جوان یا در آموزش است یا خانواده است و یا همسریابی، ما مدرسان خیلی موفق باشیم مسأله آموزش او را حل میکنیم، خوب دو مسأله دیگر چه؟ اگر چه متولی تمام کارهای او نیستیم ولی سهیم که میباشیم. خوب این مسائل با آموزش مجازی چگونه حل شود؟ (پایان بخش دوم)
1_33065691.pdf
237.6K
نشست85 🔴 «پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف و دانشجویان» (بخش دوم)
✅انواع روشهای استفاده ناصحیح ( تقلب) توسط دانشجویان در دوره های آموزش مجازی دروس معارف:
✍ بیش از 6 ترم تحصیلی که از اجرای طرح فعالیت کلاسی مجازی در دانشگاه های کشور میگذرد. در این مدت بعضا مشاهده شده که برخی از دانشجویان با استفاده از روش های ناصحیح و یا تقلب، در انجام فعالیت کلاسی مجازی اختلال ایجاد می کنند.
تعداد این دانشجویان در سال های مختلف متفاوت بوده است. اما بیشترین تعداد استفاده از روش های نامناسب و یا تقلب در گذراندن فعالیت کلاسی مجازی و سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان مربوط به ترم گذشته و کمتر ۸ % در کل کشور بوده است.
⚪️این نگرانی از سوی برخی از اساتید معارف وجود داشته که چگونه میتوان دانشجویان را به سمت استفاده صحیح از سامانه مجازی هدایت کرد؟
البته این نکته قابل ذکر است که وقتی قرار است آزمون و امتحان به صورت اینترنتی و مجازی برگزار شود، همیشه احتمال تقلب و یا استفاده ناصحیح وجود دارد. زیرا هویت فرد امتحان دهنده در پشت مونیتور و اینترنت مشخص نمی شود!
🔴اما مجموعه مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان برای استفاده صحیحتر از سامانه آموزش مجازی، مسیری را طی نموده که برای ادامه آن نیازمند کمک و مشارکت بیشتر اساتید محترم معارف برای گسترش استفاده از این روش به روز جهت آموزش و اقناع فکری دانشجویان است.
در این مسیر بخشی از فعالیتها برای پیشگیری از روشهای نامتعارفی که برخی از فراگیران برای کسب نمره در سامانه آموزش مجازی استفاده می کنند بر عهده آموزش مجازی می باشد و بخشی دیگر از فعالیت های پیشگیرانه توسط استاد معارف انجام میشود.
در ادامه به انواع روش های ناصحیح استفاده از سامانه و تقلب توسط برخی از دانشجویان اشاره میشود. سپس راههای پیشگیری از آن که به صورت نرم افزاری در سامانه انجام شده تشریح میگردد و در پایان برای استفاده صحیح تر از سامانه پیشنهاداتی خدمت اساتید بزرگوار معارف ارائه خواهد شد:
انواع روشهای استفاده ناصحیح ( تقلب):
👈گواهینامه فتوشاپی:
برخی از دانشجویان یکی از گواهینامه ها را از سامانه دریافت کرده و سپس با اسکن و ساختن آن در فتوشاپ گواهینامه های جدیدی را تولید می کردند. اینگونه گواهی نامه ای که به استاد ارائه میشد واقعی نبود!
👈گذراندن درس توسط یک دانشجو برای دانشجوی دیگر:
یکی از راههای استفاده ناصحیح آن بود که یک دانشجو یک درس مجازی را برای خود می گذراند و سپس همان درس را با نام کاربری و نام دوستش نیز می گذراند و بدین صورت گواهینامه را برای او نیز دریافت می کرد!
👈یک دانشجو با چند کد ملی:
در این نوع از تقلب دانشجو ابتداً با یک کد ملی و با نام خودش عضو سامانه میشد سپس وارد آزمون میشد و سوالها را مشاهده می نمود! سپس مجددا با کدملی شخص دیگر و با نام خودش ثبت نام میکرد با توجه به اینکه سوالهای درس را مشاهده کرده بود، مجددا در آزمون شرکت میکرد و نمره مناسب را دریافت مینمود!
👈گذراندن درسهای مجازی توسط کافینت برای دانشجویان:
در این روش برخی از کافی نتها با دریافت هزینه ۲۰ الی ۸۰ هزارتومان به ازای هر درس برای دانشجو ثبت نام میکردند و درس هایی را که خودشان قبلا گذرانده بودند انتخاب نموده و برای دانشجو نیز میگذراندند و گواهینامه او را پس از دریافت هزینه، به او ارائه میدادند.!
👈انتخاب درس مجازی ترم گذشته برای ترم جاری:
در این روش برخی از دانشجویان درس مجازی که در ترم گذشته و با استاد دیگری گذرانده بودند را در ترم جدید نیز مجددا انتخاب نموده و بدون گذراندن آن، صرفاً گواهینامه آن را دریافت نموده و به استاد این ترم ارائه می دادند.!
ادامه دارد ..
✍میزمعارف
@mizemaaref
👥ارتباط استادان معارف با ما در پیامرسان ایتا:
@Amoozesh_Majazi