شهید مطهری :
ما شرقيها مقام را فقط به اين مىدانيم كه گفته شود فلان شخص اهل مكاشفه است، اهل كرامت و معجزه است، جن در تسخير دارد، با فرشتگان تماس دارد. شك نيست كه امام حسين داراى مقام ملكوتى است اما او داراى مقام جمع الجمعى است، انسان كامل است، مقام انسان از مقام فرشته بالاتر است. حد اعلاى كمال انسان در اين نيست كه با فرشته در تماس باشد. حد اعلاى كمال انسان اينست كه انسان كامل باشد. ما مىگوئيم در معراج جبرئيل از تك فروماند. اگر امام حسين با راهنمائى مستقيم فرشته حركت كرده باشد معنايش اينست كه با عقل و تشخيص شخص خودش قادر نبود كه وظيفه خود را تشخيص دهد. اما اگر با عقل خود تشخيص داده باشد معنيش اينست كه عقل و ادراك شخص خودش از همه بالاتر بود و كار الهام را كرد. الهام در جايى است كه هدايت عقل و شرع وافى نباشد، در صورتى كه هدايت عقل و شرع براى امام حسين كافى بود.
حماسه حسینی
@ansoyesiasat
«مکن ای صبح طلوع»، آخرین چانهزنی «انسان» با طبیعت و جبر و قانون و زمان چرخشی و تکرار شونده طبیعت است. کورسوی امید در شب طولانی تا شاید آن بنیانی ترین رخداد تاریخ به «تاخیر» بیفتد. چرا که اگر نیفتد، ظهر روز بعد، او، انسان، مجبور به انتخاب؛ و مسئول سرنوشت و تقدیر کلیت تاریخ میشود.
🔹تابلوی عجیبی است. هر سال همین موقع. در آن شب طولانی. انسان در یک سو و زمان طبیعی در سوی دیگر. چشم در چشم یکدیگر. انسانی که ملتمسانه میخواهد زمان متوقف شود و صبح طلوع نکند. مواجههای که هر سال با شکست انسان و پیروزی «زمان طبیعی» به پایان میرسد. و صبح میرسد. و ظهر میرسد. و انسان شاهد گرفته میشود و آنچه رخ داده و هر سال باز رخ میدهد را به یاد میاورد و با به یاد آوردنش واقعه را مشاهده میکند.
🔸و «زمان طبیعی» با این واقعه قطع میشود، و پس از آن، نه انسان و نه زمان هرگز از کابوس آنچه دیدهاند رها نمیشوند. و این آغاز «زمان تاریخی» است. و این آغاز تاریخ است. تاریخی بالذات منتظر. و انسان به سرنوشتی هبوط میکند که او را مجبور به انتخاب میکند. انسانی که بر حقیقت آن واقعه شهادت میدهد و انسانی که شهادت نمیدهد. انسانی که انتخاب میکند سوگوار-مبارز شود و انسانی که انتخاب میکند ردای فراموشی بر سر کند و تظاهر کند زمان طبیعی و چرخش تکرارشوندهاش هنوز ممکن است. اما این رخداد، هر رخدادی نیست. آنچه در مقام انتخاب است سرنوشت کلیت تاریخ است.
🔹عاشورا واقعهای «در» تاریخ نیست. عاشورا بنیان هستیشناسانه تاریخ است. عاشورا رخدادی است که بواسطه آن، «تاریخ» ممکن میشود.
علی علیزاده. تکهای از مقاله عاشورا و متافیزیک زمان
@ansoyesiasat
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
رهبر انقلاب
غیر از درس، #عاشورا یک #صحنه_عبرت است. انسان باید به این صحنه نگاه کند، تا عبرت بگیرد. یعنی چه، عبرت بگیرد؟ یعنی خود را با آن وضعیت مقایسه کند و بفهمد در چه حال و در چه وضعیتی است؛ چه چیزی او را تهدید میکند؛ چه چیزی برای او لازم است؟ این را میگویند «عبرت». شما اگر از جادهای عبور کردید و اتومبیلی را دیدید که واژگون شده یا تصادف کرده و آسیب دیده؛ مچاله شده و سرنشینانش نابود شدهاند، میایستید و نگاه میکنید، برای اینکه عبرت بگیرید. معلوم شود که چطور سرعتی، چطور حرکتی و چگونه رانندگیای، به این وضعیت منتهی میشود.
این هم نوع دیگری از درس است؛ امّا درس از راه عبرتگیری است. این را قدری بررسی کنیم. اوّلین عبرتی که در قضیهی عاشورا ما را به خود متوجه میکند، این است که ببینیم چه شد که پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر صلوات الله و سلامه علیه، جامعهی اسلامی به آن حدی رسید که کسی مثل #امام_حسین_علیه_السّلام، ناچار شد برای نجات جامعهی اسلامی، چنین فداکاریای بکند؟
این فداکاری حسین بن علی علیهالسّلام، یکوقت بعد از هزار سال از صدر اسلام است؛ یکوقت در قلب کشورها و ملتهای مخالف و معاند با اسلام است؛ این یک حرفی است. اما حسین بن علی علیهالسّلام، در مرکز اسلام، در مدینه و مکه مرکز وحی نبوی وضعیتی دید که هرچه نگاه کرد چارهای جز فداکاری نداشت؛ آن هم چنین فداکاری خونین باعظمتی!
مگر چه وضعی بود که حسین بن علی علیهالسّلام، احساس کرد که اسلام فقط با فداکاری او زنده خواهد ماند، و الّا از دست رفته است؟! عبرت اینجاست.
روزگاری رهبر و پیغمبر جامعهی اسلامی، از همان مکه و مدینه پرچم ها را میبست، به دست مسلمانها میداد و آنها تا اقصی نقاط جزیزة العرب و تا مرزهای شام میرفتند؛ امپراتوری روم را تهدید میکردند؛ آنها از مقابلشان میگریختند و لشکریان اسلام پیروزمندانه برمیگشتند؛ که در این خصوص میتوان به ماجرای «تبوک» اشاره کرد. روزگاری در مسجد و معبر جامعهی اسلامی، صوت و تلاوت قرآن بلند بود و پیغمبر با آن لحن و آن نفس، آیات خدا را بر مردم میخواند و مردم را موعظه میکرد و آنها را در جادهی هدایت با سرعت پیش میبرد. ولی چه شد که همین جامعه، همین کشور و همین شهرها، کارشان به جایی رسید و آنقدر از اسلام دور شدند که کسی مثل یزید بر آنها حکومت میکرد؟! وضعی پیش آمد که کسی مثل حسین بن علی علیهالسّلام، دید که چارهای جز این فداکاری عظیم ندارد! این فداکاری، در تاریخ بینظیر است.
چه شد که به چنین مرحلهای رسیدند؟
این، آن عبرت است. ما باید این را امروز مورد توجه دقیق قرار دهیم. ما امروز یک جامعهی اسلامی هستیم. باید ببینیم آن جامعهی اسلامی، چه آفتی پیدا کرد که کارش به یزید رسید؟ چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه الصّلاة و السّلام، در همان شهری که او حکومت میکرد، سرهای پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند؟! کوفه یک نقطهی بیگانه از دین نبود! کوفه همان جایی بود که امیر المؤمنین علیهالسّلام در بازارهای آن راه میرفت؛ تازیانه بر دوش میانداخت؛ مردم را امر به معروف و نهی از منکر میکرد؛ فریاد تلاوت قرآن در «آناء اللیل و اطراف النهار» از آن مسجد و آن تشکیلات بلند بود. این، همان شهر بود که پس از گذشت سالهایی نهچندان طولانی در بازارش دختران و حرم امیر المؤمنین علیهالسّلام را، با اسارت میگرداندند. در ظرف بیست سال چه شد که به آنجا رسیدند؟
اگر بیماریای وجود دارد که میتواند جامعهای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیر المؤمنین علیهماالسّلام بودهاند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند، این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم.
۱۳۷۱/۰۴/۲۲
@t_manzome_f_r
KoveitiPoor-Be-Karbala-Abe-ravan.mp3
6.81M
به کربلا آب روان قیمت جان شد.
نوحه قدیمی و زیبای کویتی پور
@ansoyesiasat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 روایت خطبهخوانی تاریخی حضرت آیتالله خامنهای در شب عاشورای۱۳۵۷ «به نام امام خمینی» در دوره طاغوت؛ در حرم مطهر امامرضا(ع)
🔍بخوانید👇
http://l1l.ir/ashura1357
⚫️ #موکب_حسینی_زمانه (ویژه محرم)
🔳 قسمت نهم: نتیجه ی کوتاهی خواص جبهه ی حق
🔻 #رهبر_معظم_انقلاب
◾️وقتی خواصِ طرفدارِ حق، یا اکثریت قاطعشان، در یک جامعه، چنان تغییر ماهیت میدهند که فقط دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا میکند؛ وقتی از ترس جان، از ترس تحلیل و تقلیل مال، از ترس حذف مقام و پست، از ترس منفور شدن و از ترس تنها ماندن، حاضر میشوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمی ایستند و از حق طرفداری نمیکنند و جانشان را به خطر نمیاندازند؛ آن گاه در جهان اسلام فاجعه با شهادت حسینبنعلی علیهالسّلام - با آن وضع - آغاز میشود.
@ansoyesiasat
✍ #آشتی_هم_نمیکنند
#رهبر_معظم_انقلاب :
البته مردم ما با کسانی که در سال ۸۸ به روز عاشورای حسینی اهانت کردند و با قساوت و لودگی و بیحیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهرند و با آنها آشتی هم نمیکنند.
#فتنه_عاشورای۸۸
@ansoyesiasat
🔴 عراق، سفیر خود در ایران را فراخواند
🔹وزارت خارجه عراق، سفیر این کشور در ایران را فراخواند و علت آن را «رفتار غیرمسئولانه وی در قبال عراقیهای مقیم ایران» اعلام کرد.
🔹هفته جاری فیلمی از دیدار تعدادی از شهروندان عراقی مقیم ایران با "راجح صابر عبود الموسوی" در برخی رسانهها منتشر شد و رفتار سفیر عراق با مردم کشور خود در این دیدار مورد انتقاد قرار گرفت
@ansoyesiasat
میز نیوز
مراجع بزرگوار؛
فتنهی ۸۸ سکوت کردید
ربا و دزدی و اختلاس فراگیر شد، سکوت کردید،
برجام و پالرمو و ۲۰۳۰ تصویب شد، سکوت کردید،
حداقل در برابر توهین سریالی به مقدسات سکوتتان را بشکنید.
(سپیده گلریز، مترجم وزارت امور خارجه)
+رزنانس+
@ansoyesiasat