eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
502 عکس
530 ویدیو
63 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
6. دانشیار فلسفه دین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره افزود: مولفه دیگر الحاد عملگرا این است که ایمان ضد اخلاق است و بر روی مقوله جهاد دست می‌گذارند و می‌گویند جهاد، خشونت دارد؛ حتی در رواج اسلام‌هراسی از این مقوله زیاد استفاده می‌کنند؛ یا می‌گویند دین باعث ایجاد اخلاق ذلیلانه می‌شود و انسان همیشه در برابر خدا احساس رقیت و بندگی و خواری و زبونی دارد که نیچه خیلی روی این مسئله تاکید می کند. یا مارکس می‌گفت، دین افیون توده‌ها است و مردم را به صبر و تسلیم در برابر رضا و قضای الهی دعوت می‌کند و انسان‌ها در برابر ظلمی که به آنها می‌شود دعوت به صبر و رضا و تسلیم می‌شوند و این باعث تخدیر انسان‌ها است. بدیهی است که همه این نوع اشکالات به برداشت نادرست از دین بر می گردد نه معرفت دینی صحیح و دیندرای مبتنی بر معرفت عقلانی . 7. هزینه‌کردهایی که با دستور دین انجام می‌شود هم یکی از نمونه‌های آسیب دینداری از ناحیه ملحدین عمگراست که می‌گویند این همه هزینه برای حج و کربلا و مراسمات دینی صرف می‌شود و خوب است که آن را صرف فقرا و مساکین و سایر خدمات اجتماعی بکنیم و این را هم جزء مضرات دینداری می‌دانند . پاسخ اجمالی این ادعا این است که واجبات دینی و اجتماعی و انسانی در کنار هم باید دیده شود؛ مناسک دینی ما هیچ منافاتی با سایر واجبات انسانی و اجتماعی ندارد بلکه این مناسک مشوق این واجبات است و بیشترین زمینه را برای انجام خدمات اجتماعی در همین عرصه های مذهبی می توان یافت . مضاف بر این که این اشکال ناشی از عدم درک ماهیت اعمال و مناسک دینی و نقش آنها در سعادت انسان است . استاد جعفری در پایان تاکید نمود که همه شبهات ملحدین عملگرا ، صرفا ادعاست که با رنگ و لعاب زیبا به خورد جوانان و مردم می‌ دهند و در فضای مجازی رواج می‌دهند و از آن با عنوان جاذبه الحاد یاد می‌کنند و قصد دارند چهره دین را تخریب نمایند . دین دارای کارکردهای فردی و اجتماعی بی شمار است که حتی اندیشمندان سکولار هم به وجود این آثار مثبت دینداری در بهبود زندگی ، اشاره یا تصریح کرده اند. 🆔@mjafari_ir
14.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ محمد جعفری 🔸دکتر بیژن عبدالکریمی این سالها نزد جوانان دانشجو، خوب جا باز کرده است. وسعت اطلاعات و قدرت تحلیل فلسفی او قابل تحسین است . او ادبیات فاخری دارد و خوب سخن می گوید اما هر کسی که خوب سخن می گوید، لزوما سخن خوب نمی گوید . عبدالکریمی با نوشتن دو کتاب «پایان تئولوژی» و «امکان امر دینی در جهان معاصر » ثابت نمود که به صورت مطلق به اندیشه پست مدرن و تفکر نسبی گرای آن ملتزم است و لذا در این کلیپ هم در این راستا دو خبط و خطای اساسی دارد : 1. وی تفسیر ایدئولوژیک از دین را دلیل انحطاط فرهنگ دینی در جامعه ما می داند. باید در پاسخ ایشان خاطر نشان کنیم که ما تفسیر ایدئولوژیک از دین ارائه نمی دهیم بلکه دین در ذات خود ایدئولوژیک است . اساسا دینی که در آن دین هیچ نقشی در نظامات اجتماعی ندارد، دین نیست و در جامعه سکولار، نهایتا دین حتی از بعد فردی نیز به محاق می رود کما این که در جوامع غربی این پروسه به خوبی مشاهده می شود . جالب است که ایشان که مدعی فروکاسته شدن دین در ایران به دلیل دخالت در سیاست است ، در کتاب امکان امر دینی ، تاکید می کندکه اساسا دنیای مدرن دنیای عرفی است و دین و امر دینی در این دنیا نقشی نمی تواند داشته باشد. البته وی در آن کتاب تاکید دارد که نظریه اش نافی اعتقادات و مناسک دینی نیست بلکه صرفا جهان دینی و قدسی را نفی می کند اما کاملا روشن بود که نفی جهان قدسی یعنی نفی حضور و ضرورت تحقق دین در دنیای معاصر. 👇👇👇
2. عبدالکریمی می گوید ما برداشتهای خودمان را به خدا و دین نسبت می دهیم و الا جنگ و صلح و مذاکره و ... سخن خدا نیست . این سخن نیز ناشی از همان تفکر پست مدرن و هرمنوتیک فلسفی غلیظِ نهفته در آن است که اساسا دست یابی به واقعیت را میسر نمی داند و این تفسیر واقعیت است که جای واقعیت را می گیرد . از نظر ایشان، شما حتی یک خط از قرآن را هم نمی توانید به خداوند نسبت دهید . این گمانه که عبدالکریمی شاید آیات جهاد و معارف اجتماعی قرآن را ندیده، بسیار مُضحک است . خیر او بیشتر و بهتر از ما نسبت به این آیات اشراف دارد لکن وی بر این باور است که این شما هستید که با نگرش و تفسیر خاص خود ، برداشتها و قرائت خود را به قرآن تحمیل می کنید !! و الا سخن خدا ( اگر برای او جایی بتوان در این عالم در نظر گرفت!! ) قابل فهم و دستیابی نیست . 🔺 آقای عبدالکریمی عزیز فکر نمی کنید که این حرفها دیگر زیادی کهنه شده باشد !!! 😊😊😊 آقای سروش در کتاب «فربه تر از ایدئولوژی » و آقای شبستری در کتاب « هرمنوتیک ؛ کتاب و سنت » ، بسی کاملتر و عمیقتر از شما این حرفها را زده اند و نقدهای بسیاری دریافت کردند . ای کاش دست کم نگاهی به جریان پرتکاپوی دانش و پیشینه مباحث تنازع آمیز دین و تجدد در همین چند دهه گذشته می نمودید که در اثر آن ، برخی از این همین اسلاف شما از تصلب تمام عیار به اندیشه های مدرن و پست مدرن تنزل کردند !!! 🆔@mjafari_ir
✍️ سندرومی به نام خود تحقیری https://virasty.com/MJafari_ir
🔴 نوع مقابله با گناه علنی از نظر شهید مطهری 🔰شهید مطهری ره: " گناه تنها چیزی است که عظمت را از دیده‌ها می‌برد و آن را در نظر فرد ناچیز جلوه می‌دهد . و لذا اسلام می‌گوید هنگامی که گناهی انجام گرفت و این گناه در خفاء کامل نبود و افرادی بر آن آگاهی یافتند باید گناهکار مورد سیاست قرار گیرد یا بخورد و یا شود . در فقه اسلامی به طور کلی گفته‌اند ترک‌ هر واجب و انجام هر حرامی اگر حد برای آن تعیین نشده تعزیر دارد . " تعزیر " کیفر کمتر از مقدار " حد " است که بر طبق نظریه حاکم تعیین‌ می‌گردد . در اثر گناه یک فرد و اشاعه آن ، اجتماع یک قدم به گناه نزدیک شد و این از است برای آن .پس باید گناهکار را به مقتضای‌ اهمیت گناهش کیفر داد تا باز اجتماع به راه بر گردد و عظمت گناه از دیده‌ها بیرون نرود . بنابر این خود کیفر و نقمت ، مهری است که نسبت به اجتماع مبذول‌ می‌گردد " 🔖جاذبه و دافعه علی (علیه السلام)، ص 25 و 26 ✍️پ.ن: 🔹شهید مطهری این سخنان را قبل از اینکه جمهوری اسلامی ای وجود داشته باشد، گفته است. آنگاه عده ای از مسئولین در جمهوری اسلامی برای مقابله با ولنگاران و ناامنی اخلاقی در شک و تردید به سر می برند❗️ 👈 این در حالی است که به برکت جمهوری اسلامی و خون شهدا، در کشورمان امکانات، راهکارها و ظرفیت های فراوان برای مبارزه با بی بند و باری وجود دارد. 🆔@mjafari_ir
20.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تعبد و عقلانیت 🔸ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه چهاردهم(جلسه پایانی) 🔸 (2) 🆔@mjafari_ir
32.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ مبلغ عید بزرگ غدیر باشیم و برای آن سنگ تمام بگذاریم.
🔰 پاداش اطعام در روز عید غدیر حضرت آیت الله مصباح(ره): 🔹وقتی که هدف من از زندگی کردن، تأمین سعادت آخرت و رضای خدا و قرب الهی باشد. آن وقت نان خوردنم هم عبادت می‌شود، افطار کردن در ماه رمضان هم عبادت می شود و ثواب دارد، سحری خوردن هم مستحب می شود، اطعام دیگران که الی ماشاءالله، مخصوصا اگر روز غدیر باشد. 🔸[درست است که]خوردن است اما نیتم این است که چون خدا دوست دارد، چون خدا علی را دوست دارد، احترام به علی باعث افتخار من و سعادت من می‌شود. 🔹[با این اطعام دادن که] چیزی از دست من نمی‌رود جز مهمانی چند تا همسایه‌ و دوستان. این کار که ران ملخی برای سلیمان است. اگر نیت، فقط تقرب به خدا باشد خداوند متعال همین ران ملخ را برای سعادت ابدی موثر می‌کند. بیانات حضرت آیت‌الله مصباح(ره) در تاریخ 1398/6/2 🔰@mjafari_ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ديانت و عقلانيت
🔷 جلسه هشتم 👆👆 ✍️ بررسی و تبیین فرازهایی از دعای سیزدهم صحیفه سجادیه 🤲 اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْمِلْنِي بِكَرَمِكَ عَلَى التَّفَضُّلِ، وَ لَا تَحْمِلْنِي بِعَدْلِكَ عَلَى الِاسْتِحْقَاقِ، فَمَا أَنَا بِأَوَّلِ رَاغِبٍ رَغِبَ إِلَيْكَ فَأَعْطَيْتَهُ وَ هُوَ يَسْتَحِقُّ الْمَنْعَ، وَ لَا بِأَوَّلِ سَائِلٍ سَأَلَكَ فَأَفْضَلْتَ عَلَيْهِ وَ هُوَ يَسْتَوْجِبُ الْحِرْمَان‏ بار خدايا پس بر محمّد و آل او درود فرست، و با كرم و جود خود با من به تفضّل و احسان رفتار فرما، و با عدل و دادگريت با من به قدر استحقاقم رفتار مكن كه من اوّل روآورنده ‏اى نيستم كه به تو رو آورده و با اينكه سزاوار منع است، تو به او بخشش نموده ‏اى؛ و نه اوّل سائلی كه از تو درخواست كرده و با اينكه سزاوار نوميدى است، به او احسان كرده‏ ای! 🔹 نکات ویژه این جلسه : 🔺چرا بسیاری از دعاهای امام سجاد با صلوات بر محمد و آل او آغاز می شود و پایان می پذیرد؟ 🔺زبان بسیاری از مناجاتهای اهل بیت، زبان دَلال و زبان ناز است . eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@mjafari_ir