eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
535 عکس
540 ویدیو
63 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸کرسی علمی "بررسی و نقد ابعاد دین شناختی الهیات تفهمی" ⏳زمان: شنبه ۱۴۰۲/۸/۲۷ ساعت ۱۲:۳۰ مکان: سالن جلسات علامه طباطبایی (ره) [۲۹-۳] 🔗لینک شرکت در کرسی: https://vce.miu.ac.ir/hoda5 ⚜️ مدرسه عالی حکمت و تاریخ 🆔@mjafari_ir
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔶🔹💠🔹🔶 🎥 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی! ▫️ خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر تکنولوژی 🎤شهیدمطهری 👈 ۲۴ آبانماه سالروز رحلت علامه ربانی حضرت آیت الله علامه طباطبایی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❁✦🌿🌸🌿✦❁ 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری 💠 یکی از دغدغه های جدی اهل بیت عصمت و طهارت همواره هشدار نسبت به اهل بدعت و تفکرات انحرافی بوده است . یکی از مصادیق بارز این نوع تفکرات ، اندیشه های غلو آمیز در میان شیعیان بوده است. اهل بیت، عقاید غلات را مورد انکار قرار داده و با میزان قرار دادن قرآن برای سنجش نقل ها و گفته های خود، از شیعیان می خواستند ادعاهای نادرست غُلات را نپذیرند. به عنوان نمونه، امام صادق به «مفضّل» فرمودند:"ای مفضل! با غُلات نشست و برخاست نکنید، با آنان هم غذا نباشید و همراهشان چیزی ننوشید و با آنان مصافحه نکنید". ائمه به ویژه نسبت به جوانان شیعه حساسیت زیادتری داشته و می‌ فرمودند: درباره جوانان خویش از این که غلاة آنان را فاسد کنند بترسید، غلاة بدترین دشمنان خدا هستند، عظمت خدا را کوچک کرده و برای بندگان خداوند ادعای ربوبیت می‌ کنند. این هشدارها تا جایی ادامه پیدا می کند که ائمه اطهار اهل غلو را صراحتا لعن و نفرین می کنند و هیچ تقیه و تغافلی نسبت به آنها نشان نمی دهند . اینها همه گواه آن است که رسوخ اندیشه های غلو آمیز در میان مردم و خصوصا جوانها تا چه حد کیان اعتقادات اصیل را به مخاطره می اندازد . این همه باید برای ما انگیزه جدی ایجاد نماید که با تأسّی به سیره معصومان در هر جلسه ای که سخنانی از سنخ مطالب منبر فوق👆👆شنیدیم ، با حفظ احترام جلسه ، به سخنران و یا مداح جلسه , کذب و نادرستی مطالب را متذکر شویم . سکوت در این مواضع، مجاز نبوده و تذکر، وظیفه ای واجب است. منابع : إختيار معرفه الرجال ، ح 525؛ مستدرك الوسائل ، ج 12، ص 315؛ الغيبة طوسى ص 177؛ امالي طوسى، ج 2، ص 264. 🆔@mjafari_ir
🟢 سخن استاد مطهری با ایرانیان بی‌انصاف در قضیه فلسطین در دهه ۱۳۵۰ 🔹 به اندازه‌ای که ما مسلمین خودمان علیه یکدیگر فعالیت می‌کنیم دشمنان ما علیه ما فعالیت نمی‌کنند. چندی پیش دیدم یک آقای محترمی اظهار ناراحتی می‌کرد که فلان شخص گفته است هیچ فرق نمی‌کند که فلسطینی‌ها اسرائیلی‌ها را بکشند یا اسرائیلی‌ها فلسطینی‌ها را بکشند! 🔸 از یک طرف قرآن می‌گوید: «وَالَّذینَ کفَروا بَعْضُهُمْ اوْلِیاءُ بَعْضٍ الّا تَفْعَلوهُ تَکنْ فِتْنَةٌ فِی الْارْضِ وَ فَسادٌ کبیرٌ» [و آنان که کافرند، دوستان و یاران یکدیگرند واگر شما فرمان پیوند (با اهل ایمان و قطع رابطه با کافران) را به اجرا نگذارید فتنه و فسادی بزرگ در زمین پیدا خواهد شد.] از طرف دیگر ما می‌گوییم اسرائیل که «الَدُّالْخِصام» مسلمین است - یعنی مسلمین دشمنی عَنودتر و خطرناک‌تر از اسرائیلی‌ها ندارند - هیچ فرق نمی‌کند که آنها فلسطینی‌ها را بکشند یا فلسطینی‌ها آنها را! بعد هم می‌خواهیم یک ملت سعادتمند باشیم. 🔹 من با شنیدن این حرف یاد آن حدیث افتادم. حدیث معروفی است در تفسیر امام عسکری علیه السلام و از قدیم یادم هست. امام راجع به بعضی از آنهایی که نامشان علماست و در آخرالزمان پیدا می‌شوند می‌فرماید: «هُمْ اضَرُّ عَلی‏ ضُعَفاءِ شیعَتِنا مِنْ جَیشِ یزیدَ عَلَی الْحُسَینِ بنِ عَلِی عَلَیهِ السَّلامُ وَ اصْحابِهِ‏»؛ یعنی ضرر اینها بر امت اسلام از لشکر یزید بر حسین بن علی علیه السلام بیشتر است. 🔸 واقعاً هم همین‌طور است. آدمی که این فکر را در میان مردم تبلیغ بکند، ضررش بر اسلام از لشکر یزید بر امام حسین(ع) کمتر نیست. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۳، ص۱۹۷ eitaa.com/motahari_ir 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا از کجا آمده است؟ 👈 پاسخی کوتاه و جالب به این پرسش را در کلیپ فوق ببینید. 💠 "خدا" از هیچ کجا نیامده است😊زیرا "کجا" یعنی "مکان" و "مکان" داخل "این جهان" معنا پیدا می کند و خدا که خالق این جهان است، نمی تواند داخل جهان باشد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❁✦🌿🌸🌿✦❁ 🆔@mjafari_ir
28.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای از "خواب حرم" 🔹به خدا که چاره دردای منه یه "یاحسین" 🆔@mjafari_ir
🔖 تذکاری علمی ... چگونه است که سیاست لیبرال، اخلاق لیبرال ، اقتصاد لیبرال ، هنر لیبرال و در یک کلام علوم انسانی لیبرال با اسرائیل کنار می آید؟! مفاهیمی مثل دمکراسی، حقوق شهروندی، آزادی، کرامت انسانی در قرائت لیبرالیستی، با آنچه امروز در غزه رخ میدهد، همخوان و سازگار است! باطن متوحش انسانی لیبرال را بشناسیم. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
سالروز ولادت حضرت زینب کبری (سلام‌الله علیها) و روز پرستار مبارک باد.
23.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معنویت و معنویت سکولار 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه پنجم 🔸(2) ⏱ مدت: 6 دقیقه 🆔@mjafari_ir
⬅️ شخصی به علامه طباطبائی گفت: توصیه یا ریاضت یا ذکری برای پیشرفت معنوی بفرمایید، ایشان فرمودند: بهترین ریاضت، خوش اخلاقی در خانواده است. 🆔@mjafari_ir
💥ارتداد فقط از روی یقین و عناد محقق می شود ✍حضرت آیت الله : 🔹در مورد مرتد نيز قاضى شرع تنها در صورتى مجاز به اجراى حكم مرتد است كه بداند او اسلام را با آگاهى و بينش كامل و از روى درايت و بصيرت پذيرفته، و هيچ‌گونه «شبهه‌ى علمى» باعث رويگردانى او از اسلام نشده است. اگر قاضى شرع در تحقيقات خود به اين نتيجه برسد كه رويگردانى مرتد از اسلام به دليل برخى مشكلات فكرى و مسايل حل نشده براى او بوده است، نمى‌تواند او را «مرتد» شمرده و حكم ارتداد را بر او جارى سازد. 🔸صاحب جواهر از فقهاى برجسته‌ى شيعه مى‌گويد: «... بنابراين نمى‌توان انكار فرد تازه مسلمان و يا دور از محيط اسلامى و مانند آن را، موجب كفر آنان دانست، بلكه انكار هر كس كه بدانيم انكار او به دليل وجود شبهه‌اى بوده است و يا حتى - طبق نظر عده‌اى - احتمال دهيم شبهه‌اى داشته است، موجب كفر نيست». مطابق جمله‌ى اخير صاحب جواهر، حتّى اگر قاضى شرع مطمئن نباشد كه روى گردانى مسلمانى به دليل وجود شبهات علمى و مشكلات فكرى بوده، بلكه تنها «احتمال» اين نكته را بدهد، كافى است كه از مرتد شناختن او و اجراى حد ارتداد بر او دست بكشد. 🔻از دلايلى كه گذشت نتيجه مى‌گيريم كه نه تنها وجود سؤال و ترديد و شبهه علمى - كه اعمالى غير اختيارى هستند - موجب ارتداد نيست، بلكه حتى انكارى كه از روى مشكل فكرى و ناتوانى از پاسخگويى به شبهات و سؤال‌هاى معرفتى و علمى ناشى شده است، موجب مرتد شمرده شدن فرد نمى‌شود. مرتد كسى است كه از روى آگاهى و يقين، به معارف و اصول اسلام پى برده است، و سپس آنها را بدون هيچ‌گونه دليل علمى و منطقى ردّ و انكار مى‌كند. به عبارت ديگر مشكل مرتد، مشكل علمى و فكرى نيست، بلكه مشكل عملى و سربرنتافتن در مقابل برهان و استدلال است كه با عناد و لجبازى در مقابل حقيقت ايستادگى مى‌كند. طبيعى است كه راه برخورد با مشكلات علمى افراد، استفاده از منطق و استدلال، و شيوه‌ى برخورد با افراد لجوج و عنود، استفاده از برخورد عملى است. (1) . «... و من هنا لم يحكم بالكفر بإنكار جديد الإسلام و بعيد الدار و نحوهما، بل وكلّ من علم انّ إنكاره لشبهة بل قيل وكلّ من احتمل وقوع الشبهة في حقّه». جواهر الكلام، حسن نجفى: 46/6. 📚ارتداد و آزادی ، آیت الله جعفر سبحانی ص ۲۱👉 🌐مطالعه برخط کتاب @kashkolenab 🆔@mjafari_ir
🔖 تذکاری در عرصه فرهنگ و تمدن ...  پیکر مرحوم استاد اسلامی ندوشن امروز به کشور بازگشت. یکی از کتاب‌های این نویسنده نامدار، " آزادی مجسمه" "است که حاصل تجربه و مشاهدات وی از آمریکاست و قبل از انقلاب چاپ شده است. متاسفانه کمتر در میان آثار استاد اسلامی ندوشن به این کتاب اشاره می شود. کتابی که حقیقت آمریکا را بی پرده و بدون مجامله،به خوبی بیان نموده است. وی در مقدمه کتاب می نویسد : «آنچه نوشته ام ناشی از کمبود حسن نظر به این کشور بزرگ نیست. برای مردم آمریکا و آزادی پسندی و نیرو و تحرکی که دارند احساس تحسین داشته‌ام منتها آنگونه که بسیاری از افراد دریافته تر از من نیز دریافته‌اند، چنین می‌بینم که نیاز به آزادی در این کشور بیشتر در سطح و در جهت گرایش‌هایی جریان می‌یابد که «ابزار و مصرف» باید فرونشانندهٔ آن بشود در حالیکه آزادی بدون آزادگی و غنای مادی بدون غنای درونی، برخلاف سیری است که بتواند مورد آرزوی بشر باشد و به همین سبب این کتاب را آزادی مجسمه نامیدم. » خواندن این کتاب را به همه دوستداران فرهنگ و اندیشه، توصیه می کنم. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir