✍️ محمد جعفری
✅ پرده ای از عقلانیت در مناظرات امام رضا علیه السلام
مناظرات اهل بیت را باید یکی از سرفصهای افتخار آفرین برای مانور عقلانیت دانست. آن فرزانگان، در گفتگوهای علمی و دینی که با ارباب ملل و نحل داشتند، تلاش می کردند با منطقی قوی،معرفتی عمیق و روشی اقناعی و عقلانی، با مخالف فکری خود به بحث بپردازند و او را نسبت به لغرش فکریش مجاب نمایند. یکی از روشهای به کار گرفته در این عرصه هم استفاده از جدل احسن است که امام با تکیه بر اخلاق نقد، با تمسک به مسلمات فکری خود شخص، او را متوجه انحراف و ضعف اندیشه اش می نمایند؛ روشی که دیگر هیچ جای چون و چرا برای شخص باقی نمی گذارد . گفتگوی امام رضا علیه السلام با رهبران دینی مخالف در مجلس مأمون، یکی از مصادیق بارز مناظرات عقلانی اهل بیت است . شاید یکی از زیباترین پرده های این مناظره را باید گفتگوی امام با جاثلیق مسیحی دانست که امام از روش جدل احسن در گفتگو با او بهره می برد :👇👇
ما ننقم على عيسى شيئا إلا ضعفه و قلة صيامه و صلاته قال الجاثليق أفسدت و الله علمك و ضعفت أمرك و ما كنت ظننت إلا أنك أعلم أهل الإسلام قال الرضا ع و كيف ذلك قال الجاثليق من قولك إن عيسى كان ضعيفا قليل الصيام و الصلاة و ما أفطر عيسى يوما قط و ما نام بليل قط و ما زال صائم الدهر قائم الليل قال الرضا ع فلمن كان يصوم و يصلي فخرس الجاثليق و انقطع (احتجاج طبرسي، جلد دوم، ص 418).
جاثلیق، بزرگ و عالم مسیحیان در زمانه خویش است و مسیحیان عیسی را فرزند خدا می دانند . امام رضا به او می گوید که ما به حضرت عیسی این اشکال را داریم که در نماز و روزه کوتاهی می کرد. جاثلیق که از این حرف شگفت زده شده، رو به امام می نماید و می گوید که من تصور می کردم که شما عالمترین شخص در میان مسلمانان هستید، اما الان برایم واضح شد که از نظر علمی بسیار ضعیف هستید ! ☺️
امام می فرمایند چطور!؟ جاثلیق ادامه می دهد زیرا می گویی عیسی در نماز و روزه کوتاهی داشت و حال آن که عیسی هر روز، روزه بود و هر شب تا به صبح عبادت می نمود . امام با خونسردی تمام رو به جاثلیق نمود و فرمود : عیسی برای چه کسی به نماز و روزه می پرداخت ؟! این جا بود که تازه جاثلیق متوجه شد که امام او را دور زده است و با روش جدل از کلام خود او، بطلان اندیشه مسیحیت را بیرون کشیده است . آری اگر عیسی ابن الله بود که دیگر نیازی به نماز و روزه نداشت! آیا خدا برای خود به عبادت می پردازد؟!
امید است سیره عقلانی اهل بیت در مواجهه با اندیشه های نادرست ، همیشه در منظر ما بوده باشد و بدون شعار زدگی و برخورد احساسی، به عمق بخشی به معارف دینی خود و دیگران بپردازیم.
#امام_رضا_علیه_السلام
#مناظرات
🆔@mjafari_ir
🔖 نکته معرفتی...
یکی از شواهد آشکار بر عقلانیت تفکر شیعی، اعتدال در منش و روش و توجه به همه نیازهای روحی و روانی انسان از جمله حزن در وقت عزا و شادی به وقت سرور است. ماه ربیع آمده،ماهی که به عنوان فصل شادی اهل بیت شناخته می شود و ما هم به شادی آنها، مسروریم. دهه سازی های ادعایی و تداوم حزن و بکاء، خلاف سیره و عقلانیت اهل بیت است و آسیب آن،تضعیف و کوچک شماری اهمیت ماههای محرم و صفر است.
#ماه_ربیع
🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇
https://virasty.com/MJafari_ir
32.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹امروزه، ما با نسلی جدید به عنوان نسل دیجیتال روبرو هستیم که به راحتی زیر بار ارزشهای جامعه خصوصا ارزشهای دینی نمی رود. یکی از دغدغه های جدی خانواده های این طیف از دختران، عدم موفقیت و ناکامی در اقناع عقلانی و فکری دختران نوجوان و جوانشان در مورد حجاب است.
تحلیل فوق یکی از بهترین تحلیلهای ارائه شده در مورد چرایی حجاب در جامعه است که می تواند در تغذیه و توجیه فکری این نسل، والدین ما را یاری می دهد.
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 مدیر یک پیامرسان چقدر قدرت دارد؟
▫️برای اینکه بدانید مدیر یک پیامرسان چه قدرتی دارد، میتوانید کمی به سوالاتی که در کلیپ مطرح میشود فکر کنید.
🎙بهبیان: حجتالاسلام مصطفی طالبی
🆔@mjafari_ir
🔶 آزادی بیان به سبک #غرب
انزو استرنال از تیم ملی جوانان فرانسه اخراج شد. استرنال متولد 2007، بهتازگی به دلیل «مشکلات رفتاری» از تیم زیر 16 سال فرانسه اخراج شده است. در واقع، این بازیکن پس از گلزنی پیام «Allah is great» (خدا بزرگ است) را به نمایش گذاشت.
یک ژنرال ایتالیایی نیز، چون در نقد همجنسبازی مطلبی نوشته بود،از کار اخراجش کردند.
بله آزادی بیان فقط برای اهانت به اسلام و سوزاندن قرآن به کار می آید. کافی است در مورد هولوکاست و همجنسباز، سخن بگویید تا از هستی ساقط شوید. 😊
#آزادی_بیان_در_غرب
🆔@mjafari_ir
#معرفی_کتاب
📚 کتاب نقد معنویت مدرن
🖌نوشته حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
موضوع کتاب فوق ، نقد و ارزیابی پاره ای از اندیشه های جدید مطرح شده در حوزه دین پژوهی و شبهات مربوط به «معنویت مدرن» و نقد دیدگاه های روشنفکران دینی در این زمینه است.
نویسنده دیدگاه های برخی از روشنفکران دینی را در مورد مؤلفه های مدرنیسم و کیفیت دینداری در عصر مدرن و معنویت مدرن که از دیدگاه آنان نوعی جمع میان سنت و تجدد است را مطرح کرده و ابعاد مختلف این نظریه را مورد مطالعه قرار داده است.
هم چنین در این اثر، وجوه ایجابی و سلبی دیدگاه مبتنی بر معنویت مدرن و شاخصه های آن، مورد تجزیه و تحلیل و نقد قرار گرفته و از آنجایی که این دسته از افراد ایمان را مقوله ای ناواقع گرایانه پنداشته اند، نویسنده وجود معنویت را در چنین تفکری، امری منتفی دانسته است.
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری
📮تأملاتی چند در مورد دین انسانیت
🔶 امروزه دین انسانیت، ورد زبان افرادی از جامعه ما شده است و این که پابندی به آیین انسانیت، بهتر از التزام به شریعت الهی است. در ذیل به برخی نکات و چالشها در این مورد توجه می دهم؛ امیدوارم ذهن این دوستان را برانگیزد. 👇👇
1. در دین انسانیت سخن از انسان است و هویت و ارزشهای وجودی او. دقیقا مساله و چالش ما هم همین جاست :
این انسان کیست و ارزشهای او چیست؟ آیا بدون تکیه بر دین الهی و صرفا با مراجعه به عقلانیت بریده از دین، می توان انسان را شناخت؟!
بسیاری از فلاسفه و حتی دانشمندان تجربی اذعان کرده اند که هنوز که هنوز است بسیاری از ابعاد وجودی انسان برای ما ناشناخته است!
2. شریعت و رعایت خط قرمزها و محرمات دینی در دین انسانیت، مورد بی توجهی است. سوال این جاست که آیا اساسا کسی که بر امیال و خواهش های نفسانی خویش مسلط نباشد چگونه می تواند نسبت به دیگران، اخلاق کامل را رعایت کند؟
3. تاکید دین انسانیت بر رعایت اخلاق و ارزشهای اخلاقی در جامعه است. حال سوال این جاست که با نفی بهشت و جهنم چه ضمانت اجرایی برای پیاده شدن قواعد اخلاقی در فرد و جامعه وجود دارد؟
4_ انسان دارای ابعاد مختلف است. دین محدود به اخلاق نیست و روح انسان با اتصال به معبود خویش می تواند فقر وجودیش را برطرف کند. لذا انسان با عبودیت، عبادت و مناجات و مناسک روح فزای دین، جان تشنه خود را سیراب نموده و مراتب و درجات کمال را طی می نماید. آیا دین انسانیت این خلا را می تواند پوشش دهد؟!
🔺کلیپ بالا را هم حتما تا آخر ببینید.
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نام موسسه گمان، اولین بار سالها قبل با انتشار آماری در مورد وضعیت دینداری در ایران، در مجامع علمی مطرح شد که عمدتا با نگرشی منفی نگرانه، پیمایش جهت داری را برای القای کاهش دینداری در ایران منتشر نمود و متاسفانه مورد ارجاع برخی هم قرار گرفت.
🔹 یکی از راههای مشروعیتسازی و تنفس مصنوعی به جریان گفتمان ضد فرهنگ اسلامی _ ایرانی، نظرسازیکردن سفارشی در موسساتی نظیر موسسه گمان با ظاهری علمی و روشمند است.
🎥 در فیلم فوق، به برخی از پشت صحنه های سیاسی و مالی این موسسه، اشاره ای شده است.
🆔@mjafari_ir
✍️ محمد جعفری
📮آسیب شناسی آثار فردی و اجتماعی دو ماه مناسک عزا
🔶 در تمام رواياتى كه سخن از فلسفه احكام به ميان آمده، اشاره به تأثير عبادت در تهذيب نفوس و پالايش روح و صفاى دل شده است؛ از جمله، در كلمات قصار اميرمؤمنان على(عليه السلام) آمده است: «فَرَضَ اللّهُ الاْيِمانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّركِ، وَالصَّلوةَ تَنْزيهاً عَنِ الْكِبْرِ وَ الزَّكاةَ تَسْبيباً لِلرِّزْقِ، وَ الصِّيامَ اِبتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ»( نهج البلاغه، کلمات قصار)؛ خداوند ايمان را براى تطهير دل از شرك واجب فرموده، و نماز را براى پاك شدن از تكبّر، و زكات را سبب روزى قرار داده، و روزه را وسيله اى براى پرورش اخلاص بندگان ...
شبيه همين معنى با مختصر تفاوتى در خطبه معروف بانوى اسلام فاطمه زهرا(عليها السلام) ديده مى شود آنجا كه مى فرمايد: «فَجَعَلَ اللّهُ الاْيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّركِ، وَ الصَّلوةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الْكِبْرِ، وَ الزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِى الرِّزْقِ، وَ الصِّيامَ تَثْبِيتاً لِلاِْخْلاصِ ... »( بحار الانوار، جلد 43)؛ خداوند ايمان را سبب پاكسازى شما از شرك قرار داده است و نماز را وسيله اى براى تطهير قلوب از كبر، و زكات را موجب تزكيه نفس [از بخل و حرص و دنيا پرستى] و نموّ روزى، و روزه را عامل تثبيت خلوص نيّت.
با این وصف، ارزش و تاثیر اعمال عبادی، باید در آثار و پیامدهای فکری و عملی پس از آن دیده شود.
🔺 بی تردید دو ماه عزاداری محرم و صفر، از برکات و اختصاصات سبک زندگی دینی ما در مذهب شیعه امامیه است که به پیرایش و پالایش معرفتی، اخلاقی و رفتاری ما بسیار کمک می نماید. اما آن چه موجب دغدغه است، عدم توازن و تناسب رفتار و عملکرد افراد جامعه ما با انتظارات برآمده از معارف و مناسک محرم و صفر است.
مراد و منظورم مشخصا این است که هم از جنبه فردی، باید اخلاق و عمل ما بعد از این دو ماه تغییر محسوس یابد و هم در بعد اجتماعی باید، آثار روشن و محسوسی را در جامعه از نظر تحول در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی احساس کنیم که مع الاسف احساس نمی کنیم.
توجه داریم و دارید که قطعا امتداد خط مشی حسینی و اربعینی پس از این دو ماه در فرد و اجتماع ما قابل انکار نیست؛ اما سخن در حجم و وزن و کم و کیف آن است که با انتظارات فاصله دارد.
🔶 با این توصیف، مضاف بر ضرورت بازبینی که تک تک ما باید در تحول اخلاقی و رفتاری مان در عرصه زندگی فردی و اجتماعی ( خصوصا خانوادگی) داشته باشیم، بر دین اندیشان وفرهنگ پژوهان لازم است که آسیب شناسی دقیق و عمیقی نسبت به چرایی این فاصله و چگونگی حل و اصلاح آن داشته باشند.
بعدا هم در کانال، این مساله و دغدغه را دنبال خواهیم نمود.
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ تفکرات فمينيستی و ترغیب به ازدواج نکردن چه بر سر زنان غربی آورده است؟
🔺تاسف از این است که برخی زنان و دختران در کشور ما با اسم حقوق زن و عناوینی جذاب مانند زندگی و آزادی، خود را از نیازهای فطری و عاطفی خود مانند حس مادری و همسری محروم کرده و وقتی متوجه خطای خود می شوند که دیگر دیر شده است!
به عقلانیت و جامعیت دین ایمان داشته باشیم.
🆔@mjafari_ir
ZEHN_Volume 24_Issue 94_Pages 93-120.pdf
971.6K
🔹 مقاله جهت داری معرفت شناختی علوم از منظر فرهنگستان
✍️ نویسندگان: سید روح الله نور افشان و محمد جعفری
فرهنگستان علوم اسلامی، نامِ آشنایی، برای حوزویان و دانشگاهیانِ دغدغه مندِ تمدن اسلامی است . این مرکز علمی، دارای مبانی فکری خاصی است که مورد مداقه و نقادی اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است .
هدف این پژوهش معرفی و نقد نظریه فرهنگستان علوم اسلامی درباره جهت داری معرفت شناختی علوم است و روش آن توصیفی-تحلیلی و از نوع کتابخانه ای است.
یافته ها نشان گر آن است که جهت داری علوم به معنای معرفت شناختی از نظر فرهنگستان، دارای پنج مبناست: اصل فاعلیت به جای اصل علیت، تناسب صورت با خارج به جای تطابق آن دو، ارزیابی معرفت با سنجه حق و باطل به جای صدق و کذب، نسبیت در فهم و آمیختگی انگیزه و انگیخته.
همه این مبانی با نقد جدی مواجه هستند. این دیدگاه به نتایجی از جمله نسبیت گرایی منتهی می گردد که آن را غیرقابل پذیرش می کند.
🆔@mjafari_ir
آقا ردای سَبزِ اِمامَت مُبارک
پوشیدَنِ لِباسِ خِلافَت مُبارَک
اِی آخَرین ذَخیرهِ زَهراییِ حسین
آغاز روزِگار اِمامَت مُبارَک...
🔷 آغاز امامت و زعامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد💐💐
🆔@mjafari_ir
27.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مدتی قبل ویدئویی در فضای مجازی، پربازدید شده و شبکه های ماهواره ای هم روی آن به عنوان نشانه ای از بی تمایلی مردم به دین، مانور دادند! بدیهی بود که سوال کننده هم به صورتی خاص و جهت دار سوالات را تنظیم کرده و هم به صورت گزینش شده مخاطبان را تا پاسخ مورد نظر خودش را از برخی مخاطبان کلیپ کرده و منتشر سازد. برای اینکه مغالطهشون روشن بشود، دوربین حامین مدیا هم مثل خودشون رفتار کرده است . می توانید نتایج را ببینید .
@hamin_media 🆔@mjafari_ir
1_6855999038.pdf
148.1K
✍️ محمد جعفری
📮تبری یا تفرقه
⚠️ نهم ربیع الاول و برخی مناسبتهای تاریخی مورد ادعای آن، دست مایه ای برای برخی از مومنین فراهم می نماید که به برگزاری جشنهای برائت پرداخته و در آن به لعن و سب برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت بپردازند. متاسفانه این امر ، همیشه زمینه ساز تفرقه بوده و بهانه خوبی را در اختیار دشمنان دین و تشیع قرار داده که احساسات اهل سنت را بر انگیخته و آن را علیه شیعه در جای جای عالم به کار گیرند. هنوز فراموش نکردیم که قتل عام 1700 سرباز شیعه پایگاه اسپایکر ( در عراق ) توسط داعش مصادف با برگزاری مراسم لعن یکی از همسران پیامبر در لندن توسط یاسر الحبیب،صورت گرفت.
🔺البته بدیهی است که ما هم تبری را از ارکان اعتقادی و رفتاری تشیع دانسته و هیچ گاه از آن تنزل نخواهیم نمود اما این نحوه مجالس تبری و بی احترامی مبتذل به مقدسات دیگران، هیچ مبنای عقلانی و دینی ندارد .
در مقاله کوتاه «تبری یا تفرقه»👆👆، به موارد مختلف در بیان و سیره اهل بیت اشاره کرده ایم که قطعا با برگزاری مجالس عید الزهرا در این ایام منافات دارد . حال قضاوت با خود این دوستان برائتی است که آیا اساسا برای سیره اهل بیت در این مورد ارزشی قائل هستند یا این که بنا دارند بر اساس امیال خود عمل نمایند؟!
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
1_6120701097.pdf
2.61M
📣 دانلود دومین فصلنامۀ علمی_تخصصی مطالعات شبهه پژوهی ☝️☝️
صاحب امتیاز : مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
سردبیر : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
🔻مقالات ارسالی به این نشریه، در سطح علمی پژوهشی و در موضوعاتی پیرامون فلسفۀ شبهه مانند مفهوم شناسی، تبارشناسی، پیامدها، تبیین روانشناختی و جامعهشناختی شبهه، شیوههای القاء شبهه، پیش نیازهای شبهه پژوهی، اصول، مبانی و شیوههای شبهه پژوهی، جریان شناسی شبهه، رسانههای شبهه افکن و پاسخگو با تأکید بر نگاه درجۀ دوم و بیرونی به شبهه می باشد.
➖گفتنی است در اين شماره، مقالاتی با عناوين ذيل ارائه گرديده است:👇👇
📝 ملاحظات روششناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد
✍️ حمیدرضا شاکرین
📝 خاستگاه و مبادی شبهات علم دینی
✍️ رمضان علیتبار
📝 گونهشناسی شبهات تاریخی و ترفندهای آنان
✍️مصطفی محسنی
📝 نیازسنجی پژوهشی در گستره شبههپژوهی
✍️ احمدرضا فامیل دردشتی
📝پاسخگویی به سؤالات از منظر قرآن کریم (مبانی، اهداف، شیوهها و نمونهها)
✍️مجید خاموشی
📝 تعینات شخصيتی شبههگران و حاملان شبهه در پارادایم نظری اسلام
✍️ فرانک بهمنی ـ سعید بهمنی
🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.shobhepajouhi.ir/
🆔@meshkatnoor
🔖 نکته معرفتی...
کسانی که بر برگزاری و حضور در مراسمهای عید الزهرا، اصرار دارند، تکلیف خود را با این روایت روشن کنند:
مرحوم صدوق در من لا يحضره الفقيه از امام صادق نقل نموده است که :« يَجِيءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ إِلَى رَجُلٍ حَتَّى يُلَطِّخَهُ بِالدَّمِ وَ النَّاسُ فِي الْحِسَابِ فَيَقُولُ يَا عَبْدَ اللَّهِ مَا لِي وَ لَكَ فَيَقُولُ أَعَنْتَ عَلَيَ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا بِكَلِمَةٍ فَقُتِلْت».
روز قيامت شخصي خون آلود به سراغ شخص ديگري مي رود و او را به خون خود آغشته مي سازد و او از وی مي پرسد که تو کيستي و با من چه کار داري؟ ( نشان از آن که هيچ ارتباط يا آشنايي بين آن دو از قبل نبوده است). پاسخ می شنود که تو در فلان روز سخني گفتي که آن سخن باعث قتل من شد.(من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 93).
بي ترديد کساني که در امنيّت کامل زبان به سب و لعن مقدسات ديگران مي گشايند، در خون شيعيان مظلومي که در ایران، عراق، سوريه ، پاکستان، افغانستان، يمن و ساير مناطق به شهادت مي رسند، شريکند و بايد در محضر عدل الهي پاسخ گو باشند.
🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇
https://virasty.com/MJafari_ir
#اعلام_برنامه
💡#برنامه_زنده "چــــــراغ"
🎙کارشناس این هفته : استاد دکتر محمد جعفری
📤بامــــــوضوع : پاسخ به شبهات دین ستیزان
⏱ روز چهارشنبه 5 مهرماه ساعت پخش: 19:30 به وقت تهران
🔹این برنامه از طریق سایت شبکه ولایت به صورت زنده پخش می شود. 👇👇
https://velayat.tv/
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برنده نهایی قدرت در رقابتهای فعلی جهان کیست؟!
🆔@mjafari_ir
🖼 #عکسنوشت | علم زدگی
«من نمیخواهم به خدا ایمان داشته باشم، بنابراین آنچه را که از نظر علمی غیرممکن است باور میکنم که؛ زندگی بهطور خود به خودی و تصادفی پدید آمده است!»
💬 جرج والد (زیستشناس، بیوشیمیدان آمریکایی و برندهٔ جایزهٔ نوبل)
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☄ علم و معنویت در نگاه آیت الله مشکینی
🌀تاثیر معنویات بر فعالیت های علمی و اجتماعی
🔹دلمان برای درس اخلاقهای مرحوم حضرت آیت الله مشکینی با آن صدای گرم، معنوی و دلنشینش تنگ شده است. دقایقی چند، گوش جان بسپریم به معارف اخلاقی و آسمانی که نیاز امروز همه ماست در زندگی پر تلاطم معاصر.
واقعا شنیدنی است....
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿
🆔@mjafari_ir
🔰لعن های کذایی
💠سیره علماء
حاج آقا رضا صدر از حاج انصاری مرحوم، واعظ معروف و ایشان از مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکرده: دریکی از ملاقاتهای عمومی میرزای بزرگ شیرازی میبینند که نظر ایشان به یک شخص معین معطوف است. هرچه اشخاص جلو می آیند و بعد از دستبوسی میرزا میروند، بازهم توجه میرزا به همان شخص و همان نقطه است؛ تا اینکه بالاخره نوبت به آن شخص موردنظر میرزا میرسد و می آید دست میرزا را می بوسد. میرزا از او سؤال میکند اهل کجایی؟ میگوید: اهل کربلا. می پرسد برای چه اینجا آمده ای؟ میگوید: آمده ام تا در سامرا درس بخوانم. میرزا میفرماید: من به شما حکم میکنم که همین حالا مراجعت کنید به کربلا و شهریه و حقوقی هم که در اینجا به طلبه ها داده میشود در کربلا به شما داده می شود و همین حالا برگردید. میرزا نوکرش را صدا میزند و به او میگوید: قطار کی حرکت میکند؟ میگوید مثلاً نیم ساعت دیگر. می فرماید این آقا را الآن ببرید پای قطار و آنجا باشید تا ایشان مشرف شوند کربلا و بعد مراجعت کنید. نیم ساعت بعد میرزا مرتب می پرسد: خادم نیامد؟ همینطور منتظر بوده و دقیقه شماری میکرده که خادم برگردد. بالاخره خادم برمیگردد، میرزا میگوید: او را راه انداختی؟ میگوید بله. میگوید: خودت آنجا بودی موقع حرکت قطار؟ میگوید بله. میگوید: قطعی شد حرکتش؟ میگوید: بله. میرزا خیلی استنطاق میکند تا قطعی شود که آن شخص به کربلا برگشته است. بعداً بعضی از اصحاب از ایشان می پرسند: چرا این شخص را با این اهتمام به کربلا برگرداندید؟
◀️میرزا میفرماید: «از خصوصیات این شخص فهمیدم که اگر در اینجا بماند کار دست ما می دهد و از آن لعن های کذایی می خواند و ما که زحمت کشیدیم مشکله اختلاف بین شیعه و سنی را به زحمت حل کردیم، او با یک عملش ممکن است این زحمات را از بین ببرد، یک لعن در حرم بخواند و تمام این زحمات به هدر رود». (آیت الله العظمی شبیری زنجانی، جرعه ای از دریا، ج 1، ص 120-119)
•┈┈••••✾•🌿🌺
🆔@mjafari_ir
بخشی از کتاب انسان ٢۵٠ساله در بخش بعد از سقیفه و سکوت امیرالمؤمنین در غصب خلافتش👇👇
یکی از نویسندگان تاریخ، ماجرایی را نقل می کند، می گوید دوتا زن آمدند پیش امیرالمؤمنین سر یک دعوایی، یک بچه ای را آورده بودند. این زن میگفت: آقا این بچه برای من است، من او را زاییدم. آن یکی میگفت: نه خیر، برای من است ، دروغ می گوید، این برداشته. دعوا سر یک بچه، بین دو مادر، دو مدعی مادری. بالاخره هرکسی یک دلیل، استدلال، بينه ، روشن نشد؛ روی مبادي قضای شرعی معلوم نشد که بالاخره بچه برای این است یا برای آن است. خب، قاضی باید برطبق بينه و دلیل شرعی حکم کند.
برطبق نقل این شخص و این مورخ، امیرالمؤمنین فرمود: من حالا دعوا را فیصله میدهم. شما دعوا دارید سر این بچه، صلح هم نمی کنید، کنار هم که نمیآیید، بنده بچه را نصف میکنم برایتان، نصف بچه برای تو، نصف بچه برای تو؛ وقتی کنار نمی آیید راه همین است دیگر. شمشیرش را کشید، تا امیرالمؤمنین شمشیر را کشید بیرون، یکی از این دوتا زن گفت که آقا من از حق خودم صرف نظر کردم، بچه را نکشید، برای او باشد، بچه زنده باشد، دست من نباشد. امیرالمؤمنین فرمود بچه برای توست بردار و برو. این مادر بود که حاضر نشد بچه اش نصف بشود، این مادر بود که گفت بچه بماند، ولو دستم من نماند، دست دیگری بماند.
بعد این نویسنده میگوید که ای علی! ای علی عزیز! ای علي مظلوم ! مادر اسلام تو بودی. تو بودی که وقتی مدعیان مادری، مادرها و عزیزهای بی جهت، آمدند خلافت را و اسلام را و جامعه را به طرف خود بردند، تو از حق خودت صرف نظر کردی، گفتی برای شما؛ اسلام بماند، ولو رياستش دست من نماند؛ جامعه اسلامی بماند، ولو دیگران در آن حکومت کنند. تو بودی آن مادر دلسوز، و حاضر نشدی تجزیه بشود. اینجا امیرالمؤمنین صبر کرد. صَبرتُ و في العين قذيََ و في الحلق شجََا، پس صبر کردم درحالیکه در چشمم خار و درگلویم استخوانی بود.
(نهج البلاغه خطبه ٣،معروف به خطبه شقشقیه)
بیست و پنج سال، امیرالمؤمنین به خاطر وحدت امت اسلامی و انسجام جامعه اسلامی و برقراری حکومت اسلامی، از حق خود - که آن را برای خود مسلم میدانست - هیچ نگفت. اینها شوخی است؟ اینها آسان است؟ اینهاست که یک انسان را این طور بر قله آفرینش بنی بشر می نشاند. اینهاست که انسان را تبدیل میکند به یک خورشید فروزان در طول تاریخ بشری، که غروب ندارد.
بخشی از کتاب انسان ٢۵٠ساله نوشته مقام معظم رهبری صفحه 131
•┈┈••••✾•🌿🌺
🆔@mjafari_ir