eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
448 عکس
487 ویدیو
58 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
☕️ 📚 این قهر بزرگوارانهٔ تو کمر تاریخ را می‌شکند. از علی خواستی که تو را شبانه دفن کند و مقبره‌اتـ را از چشم همگان مخفی بدارد. می‌خواستی به دشمنانتـ بگویی، دود آتش ظلمی که شما برافروخته‌اید نه فقط به چشم ِ شما که به چشم ِ تاریخ می‌رود . . و انسانیتـ تا روز حشر از مزار دُردانهٔ خدا، محروم می‌ماند. ــ چه سند مظلومیت جاودانه‌ای ! - و َ چھ انتقام کریمانہ‌ای ... 📚 کشتی پهلوگرفته 🥀 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه هفتم (2) ⏱ مدت: 6 دقیقه 🆔@mjafari_ir
🔹حکمت صله رحم در بیان حضرت زهرا سلام الله علیها 📣امروزه گسترش شهرنشینی و افزایش خانواده های هسته ای و دوری زن و شوهر از اقوام‌ و بستگان خود، کار رسیدگی و‌مراقبت از فرزندان را مشکل کرده و آنها را نسبت داشتن فرزند بیشتر بی رغبت کرده است. ✅ اما در مقابل، افزایش ارتباطات خانوادگی و‌ زندگی در کنار اقوام و خویشان، صله رحم‌ و بهره مندی از مساعدتهای درون فامیلی، نقش زیادی در کاهش دشواریهای فرزندآوری و افزایش تمایل به فرزندآوری دارد. و این حقیقتی است که در بیان حضرت زهرا سلام الله علیها بیان شده است: فاطمةُ الزَّهراءُ عليهاالسلام : فَرَضَ اللّه ُ صِلَةَ الأرحامِ مَنماةً لِلعدَدِ . «بحار الأنوار : 74/94/23» فاطمه زهرا عليهاالسلام : خداوند صله ارحام را به جهت فزونى نفرات مقرّر داشته است . 🆔@mjafari_ir
کمیسیون‌ سوم انسان جهان و سبک زندگی.mp3
26.15M
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون‌ سوم: انسان جهان و سبک زندگی 📋 هیئت رئیسه: ▪️هادی وکیلی ▪️مهدی علیزاده ▪️محمد جعفری؛ دانشيار موسسه امام خمینی ▪️حمید رفیعی‌هنر ▪️وحید سهرابی‌فر 🗒 عناوین مقالات: ✍️ فلاحی قمی ساره | خانوم مهدیه السادات مستقیمی (مروری بر گونه‌های پدیده و توانایی دریافت نداهای فراطبیعی و فراعلمی درونی “در معنویت اسلامی و معنویت نوپدید تفکر نوین”) ✍️ سید سعیدرضا منتظری|سید محمدمهدی فرشاد ( عین القضات و معنویت؛ الگوی زیست معنوی در تمهیدات) ✍️محسن ابراهیمی (تبیین مساله معنویت در نسبت با سیر به سوی آینده) ✍️ خانوم نجمه امانی| مجتبی الهی خراسانی (معنابخشی به زندگی در مقایسه مناسک عبادی اسلام و آیین های معنوی نوپدید) ✍️ حسن غروی| خانوم محدثه مهرابی‌زاده (بررسی تحلیلی بنیان های اومانیستی معنویت مدرن بر اساس اندیشه علامه طباطبایی ره ) ✍️ محمدجواد وحیدی | امید منفردی ( دانش آموختگان رشته فلسفه دین موسسه امام) (بررسی چیستی، جایگاه و نحوه مواجهه‌ی با رنج در معنویت دینی) 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید http://dte.bz/Ih9QR 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor 🆔@mjafari_ir
🔴 چرا لیبرالیسم شکست خورد؟ ❇️ پاتریک دنین نظریه پرداز علوم سیاسی و استاد دانشگاه نوتردام آمریکا در کتاب ((چرا لیبرالیسم شکست خورد)) به معضلات به وجود آمده توسط این مکتب اشاره می کند. 🔹او لیبرالیسم را بر مبنای تضاد ها معرفی کرده و می گوید: 🔻liberalism is built on a foundation of contradictions: it trumpets equal rights while fostering incomparable material inequality... ⬅️ لیبرالیسم بر پایه تضادها بنا شده است: حقوق برابر را در بوق و کرنا می کند و در عین حال نابرابری اقتصادی بی‌مانند و منحصر به فردی را به وجود آورده است. مشروعیت آن مبتنی بر رضایت و انتخاب فردی است، اما از تعهدات اجتماعی به نفع خصوصی سازی جلوگیری می کند. با ادعای دنبال کردن خودمختاری فردی، گسترده ترین و جامع ترین نظام دولتی در تاریخ بشر را به وجود آورده است. 🔹پاتریک دنین آزادی های به وجود آمده توسط لیبرالیسم را باعث بروز مشکلاتی در اوضاع اقتصادی و فرهنگی مردم می داند: 🔻Ruthless economic liberalization has left many people materially insecure; relentless cultural liberalization has left them unmoored. ⬅️ آزادسازی بی رحمانه اقتصادی بسیاری از مردم را از نظر مادی ناامن و آزادسازی بی امان فرهنگی آنها را بی بند و بار کرده است. ❇️ پاتریک دنین معضلات امروز را نتیجه ایده های ناقص و دیدگاه‌های سکولار و فرد محور متفکران غرب می‌داند: 🔻Today’s predicament is the inevitable result of flawed ideas laid down by thinkers such as Niccolo Machiavelli, Francis Bacon, Thomas Hobbes... ⬅️ مخمصه امروز نتیجه اجتناب ناپذیر ایده های ناقصی است که توسط متفکرانی مانند نیکولو ماکیاولی، فرانسیس بیکن، توماس هابز، رنه دکارت و جان لاک ارائه شده است که با هم الهام بخش روشنگری و لیبرال دموکراسی مدرن بودند. این نظریه‌پردازان تلاش‌های کلاسیک و مسیحی برای پرورش و تقویت فضیلت را رد کردند و در عوض دیدگاه‌های سکولار خود از سیاست را بر اساس یک دیدگاه کمتر متعالی و فردمحور قرار دادند که با غرور، خودخواهی، حرص، طمع و طلب جلال و شکوه تحریک می‌شود. بر این اساس، دموکراسی‌های لیبرال غربی قدرتمند و ثروتمند شده‌اند، اما اثرات مخرب منافع شخصی بی‌پایان را نیز تجربه کرده‌اند. پیوندهای اجتماعی و ارزش‌های سنتی ناپدید شده‌اند و شهروندان از قدرت رو به رشد یک دولت غیر دوستانه احساس خطر می‌کنند. منابع: www.amazon.com/Why-Liberalism-Failed-Politics-Culture/dp/0300223447/ref=asap_bc?tag=georiot-us-default-20&ie=UTF8) www.nytimes.com/2018/01/17/books/review-why-liberalism-failed-patrick-deneen.html www.foreignaffairs.com/reviews/capsule-review/2018-04-16/why-liberalism-failed 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مایکل بهی و اسرار سلول 💠 قسمت اول: کسی باید بداند! 🔸 مایکل جی بهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمی‌دان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و یکی از اعضای ارشد مرکز علوم و فرهنگ مؤسسه دیسکاوری است. وی از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است . 🔹 از جمله مهم ترین آثار او، کتاب“جعبه سیاه داروین“ است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده. او در این کتاب مفهومی را تحت عنوان پیچیدگی کاهش­ ناپذیر یا irreducible complexity معرفی کرده و ادعا می­‌کند که این مفهوم در کنار یافته­‌های نوین در عرصه بیوشیمی تئوری داروین را برای تکامل مورد چالش جدی قرار داده است. 🔸 پروفسور مایکل بهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ منشاء حیات و پیدایش موجودات زنده، پیچیدگی‌های سلول، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعه‌هایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ یکی از آن‌ها هست. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔 @philoscience 🆔@mjafari_ir
✍️ محمد جعفری 💠 روشنفکران دینی و «عقلانیت حقوق اجتماعی » 🔸 آقاى مجتهد شبسترى معتقد است که مفسِر متن ديني (‌مثل قرآن) بايدحجابِ شكلهاى مربوط به عصر گذشته را از چهره كتاب خداوند بزدايد تا بتواند پيامِ جاودانه دين را كشف كند. وى تاكيد مى‏كند كه شكلهاى ديندارى، ممكن است تفاوت پيدا كند ولى باطن ِديندارى كه همان تعلق به حقيقت متعالى است، هيچ گاه تغيير نمى‏كند. او از اين تعلقِ خاطر به حقيقت متعالى در برخى مواضع به «سلوك توحيدى» تعبير مى‏كندكه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد و لذا حداكثرتغييرات حقوقى و قانونى در جهت تأمين حقوق همه انسان‏ها، در جامعه اسلامی، قابل تصويب و اجراست . از نظر وى اعلاميه حقوق بشرِ موجود كاملا درراستاى سلوك توحيدى قرار مى‏گيرد. و بر اين اساس حكم قصاص و برترى مسلمانان بر غيرمسلمانان و نابرابرى حقوق زن و مرد را مقتضاى واقعيات اجتماعى و تاريخى عصرهاى گذشته دانسته و آنها را در زمان حاضر به دليل منافات با مفاد حقوق بشر، مشروع نمى‏بيند. 🔸بدیهی است که این رویکرد نه تنها با فقه اجتماعی اسلام و به تعبیر اصطلاحی فقهِ معاملات در ستیز است بلکه عملا دامنة آن به فقه عبادی هم کشیده شده و جایی برای تشّرع و رعایت آداب و مناسک دینی با حدود و ثغور تعیین شده شرعی آن نیز باقی نمی گذارد. آن چه در این رویکرد، محور و اصل است، تفکر مدرن است و بس. بر این اساس این اعلامیه حقوق بشر جهانی است که باید ملاک داوری و قضاوت درباره حقوق اسلامی قرارگیرد و هر چه که با آن اعلامیه ناسازگار افتد، غیر عقلانی است. در این جا در صدد نیستیم که در مورد مبانی عقلانی فقه اجتماعی اسلام سخن بگوییم. صرفا در این مجال، در مورد این ادعایِ پیش گفته یعنی عقلانیتِ اعلامیه حقوق بشر و غیر عقلانی بودن حقوق اسلامی، به چند نکته تامل برانگیز اکتفا می کنم: 1. آیا واقعا حقوق بشر غربی، آخرین نسخه عقلانی بشر در مورد مباحث حقوقی است ؟ اگر این گونه است چرا با خود این اعلامیه هم در بدو تصویب و هم در اجرا، مخالفتهای جدی صورت گرفته است؟ چطور در خود غرب، اندیشمندانی چند مانند مک اینتایر، اساسا این اعلامیه را نه یک ایدة مبتنی بر مبانی فلسفی قوی، بلکه یک گزینه و تنها یک برداشت از حقوق انسان می دانند؟ آقای مجتهد شبستری خود در جايى مى‏نويسد كه حقوق اسلامى، عُقلايى است در عرض ديگر حقوق جهانى است. 2. آیا صرفا عدالت را باید در برابریِ کمّی حقوق انسانها دید یا این که با توجه به ظرفیتها و مسوؤلیتهای متفاوت انسانها در جامعه، می توان از تفاوت حقوق انسانها سخن گفت و آن را عین عدالت دانست؟ تفاوت حقوق زن در برخی عرصه ها مانند دیه، ارث و برخی مسائل دیگر، دقیقا ازهمین تئوری، تبعیت می کند. نمی توان بار سنگینتری را به لحاظ مالی بر دوش مرد گذاشت و در عین حال، خسارت از بین رفتن جان او را برای خانواده وجامعه ، دقیقا برابر با زن دانست؟! تفکر مدرن دیه را قیمت جان انسان می داند و لذا تفاوت دیه زن با مرد را به معنای نیمه انسان تلقی کردن زن در اسلام دانسته و آن را تبعیض تلقی می کند! حال سوال این جاست که آیا واقعا دیه، قیمت جان انسانی است؟ از نظر تفکر اسلامی به هیچ وجه این گونه نیست بلکه دیه، خسارت ازدست رفتن جان یک شخص و جبران آن به نفع افرادی است که ازفقدان آن شخص ، دچار آسیب شد ه اند . 3. در مورد ارث هم قصه از همین قراراست که عقل خود بنیادِ بریده از وحی و گستره مصالح و مفاسد مرتبط با انسان، تفاوت دیه زن و مرد را تبعیض آمیز و ناعادلانه می داند. این عقلانیت خود خوانده، گویا خود را به همه شئونِ حیات انسانی واقف می داند که این چنین با قاطعیت، رأی صادر می کند. شاید توجه دادن برخی نکات به این عقلانیت افراطی، او را متوجه نقص فکری اش بنماید؛ البته در صورتی که گرفتار لجاجت و تعصب نشده باشد. باری، در این جا فقط به یک نکته از هزاران توجه می دهم. اسلام، مسوؤلیت مالی و اقتصادی زندگی را به دوش مرد گذاشته و او را متعهد به نفقه و کفایت امور معیشتی همسرش می نماید. حال با این توصیف، آیا کاملا منطقی و عقلانی نیست که وقتی ارثی به دست این مرد می رسد، نسبت به ارثی که زن می رسد، بیشتر باشد ؟ این چند مورد تنها مشت نمونه خروار بود تا نشان داده شود ادعای عقلانی بودن اندیشه های مدرن و غیرعقلانی بودن اندیشه دینی از چه وزنی برخوردار است و تا چه حد عقلانیت خودبنیاد، در برابر چند سوال جزئی، رنگ می بازد و توان دفاع از کیان خود را از دست می دهد. 🆔@mjafari_ir
معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان.mp3
44.52M
👥 | ظرفیتهای انسانی و عدل الهی 1.تبیین معنای عدالت و تطبیق آن 2. استحقاق بندگان در پیشگاه خداوند. 3. استحاله هم‌طرازی رتبه اشخاص در قیامت 4.تقابل نگاه کلامی و فلسفی در این مسئله 👤 ارائه: استاد 👤 ناقد: استاد 👤 ناقد: استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔@mjafari_ir
کمیسیون همایش معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
کمیسیون‌ چهارم کارکردها و راهکارهای معنوی.mp3
25.08M
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون‌ چهارم: کارکردها و راهکارهای معنوی 📋 هیئت رئیسه: ▪️هادی وکیلی ▪️حمید نگارش ▪️محمد جعفری / دانشیار موسسه امام خمینی ▪️مهدیه السادات مستقیمی ▪️وحید سهرابی‌فر 🗒 عناوین مقالات: ✍️ محمدرضا صمدی فروشانی (بررسی تطبیقی «حسن ظن و یقین به استجابت خداونـد» و «اطمینـان از پاسـخگوئی کائنـات در قانون جذب» و تأثیر آن بر سلامت معنوی) ✍️احمدرضا کفراشی ( دانشجوی دکترای موسسه امام خمینی)|محمد جعفری چیستي رنج و راه درمان آن در معنویت دیني و معنویت غیر دیني؛ «با تأ کیـد بـر عرفـان بودیسـم و پروژه معنویت و عقلانیت» ✍️یدالله حاجی‌زاده (مقایسه دستیابی به امنیت و آرامش در معنویتهای نوظهور و اندیشه امیرالمؤمنین علیه السلام) ✍️ خانم مریم چراغی (مختصات شناختی جدنها: فروکاهی «دین باوری به معنو یت بی دین» با تکنیک کنترل ذهن) ✍️ ولی‌الله عباسی | محمدمهدی‌عباسی (دین اسلام و رو یکرد جامع نگر به سلامت «با تأکید بر سلامت معنوی») ✍️ مرتضی فیضی‌زاده (تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و مقایسه آن با تجربه معنوی در معنو یت اسلامی) 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 🎧 از رادیو پژوهش پژوهش بشنوید http://dte.bz/lwQKg 📍مکان برگزاری: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor 🆔@mjafari_ir
🔖 تذکاری سیاسی _ تاریخی ... دشمنِ آمریکا بودن ممکن است که خطرناک باشد اما دوستِ آمریکا بودن،کُشنده است هنری‌کیسینجر 📖یادداشت‌های عَلَم جلد۶ صفحه۴۰۶ 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه هشتم 🔸(1) 🆔@mjafari_ir
🚨اخبار موسسه 📢کارگاه علمی- پژوهشی "مساله شناسی تخصصی در کلام اسلامی" (ویژه طلاب سطح ۴، رشته کلام اسلامی) 🔹با حضور استاد ارجمند؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری ( هیئت علمی و دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)) 📆 پنج شنبه ۱۴۰۲/۹/۱۶ ⏰ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ 🏛مکان: بلوک ۴، طبقه دوم، اتاق ۲۰۶ 🔴 لینک شرکت در جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/zz9-z6s-gfx-yvm 🌺🏴 🌴 @masoumiyeh 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | آخرین مصاحبه آنتونی فلو دانشمند مشهور آتئیست دانشگاه آکسفورد که دست از الحاد کشید و به طراحی هوشمندانه در جهان اعتراف نمود. ࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بی ارزشی دنیا و نابهنگامی مرگ ... 🔹چند روز پیش حکم اعدام یک زندانی( به دلیل قتل) صادر شده بود. خانواده‌ی این آقا برای ملاقات آخر از مریوان به طرف سنندج راه‌ افتادند که متاسفانه در جاده‌ی سنندج - مریوان به شدت تصادف و هر ۴ سرنشین ماشین در جا فوت کردند. 🔹زندانی با جنازه‌ی عزیزانش در زندان مرکزی سنندج دیدار کرده است. 🔸حالا خبر رسیده اون طرف که قرار بود اعدام بشه پای چوبه دار رضایت گرفت و قراره آزاد بشه حقیقتا دنیا همین قدر بی ارزش است و دل بستن به آن بی ارزشتر. مراقب باشیم که هر آن ممکن است فرصتها را از دست بدهیم و دیگر هیچ... 🆔@mjafari_ir
🔰پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند. 💠 نشست علمی: «پژوهش تبلیغ محور، ظرفیت ها و چالش ها» 🔹سخنرانان: 🎙حجت الاسلام والمسلمین جناب دکتر محمد جعفری (مدیرگروه پژوهشی کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی) 🎙سرکار خانم دکتر زهرا روح اللهی امیری (مدیرگروه پژوهشی تاریخ اسلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی 🎙دبیر جلسه سرکار خانم زینب مشهودی (مدرس و پژوهشگر حوزه زن و خانواده) ⏰ سه شنبه ۲۱آذرماه، ساعت ۸-۱۰ 🏢 قم، سالاریه، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا سلام الله علیها، سالن جلسات طبقه همکف پژوهشگاه مطالعات اسلامی 🖥 لینک شرکت در جلسه‌ی مجازی: Http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅ 🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی 🆔@motaleat_eslami 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه نهم 🔸(2) 🆔@mjafari_ir
🔰 14 (عليها السلام) به 1️⃣ گذشت روزگار هيچ‌كدام را فرسوده نمى‌کند؛ 🌹 امام رضا (ع) درباره قرآن فرمودند: «فَهُوَ فِي كُلِّ زَمَانٍ جَدِيد ...». (عيون الأخبار، ج ۲، ص ۸۷) 🌷 در روايات حضرت فاطمه (عليها السلام) به عنوان «سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِين‌» (الكافي، ج 1، ص 459) معرفى شده كه برترى آن حضرت امرى مستمر و هميشگى است. 2️⃣ هردو داراى كرامت‌اند؛ 🌹 «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ». (واقعه: 77) 🌷 «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى السَّيِّدَةِ الْمَفْقُودَةِ الْكَرِيمَة». (بحار الأنوار، ج 99، ص 220) 3️⃣ هردو داراى سيادت‌اند؛ پيامبر اكرم (ص) فرمود: 🌹«يا علي سيد الكلام القرآن». (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 2، ص 626) 🌷 «فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين‌». (أمالي شيخ صدوق، ص 26) 4️⃣ هردو هستند؛ 🌹 پيامبر اكرم (ص): «عَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَاتَّخِذُوهُ إِمَاماً». (كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج 2، ص 164) 🌷 حضرت مهدى (ع) فرمودند: «فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة». (كتاب الغيبة، ص 286) حضرت فاطمه (عليها السلام) نه تنها براى (ع)، بلكه براى همه انسان‌ها الگو است. 5️⃣ هردو موصوف به صداقت‌اند؛ 🌹 خداوند در قيامت به قرآن خطاب مى‌كند: « يَا حُجَّتِي فِي الْأَرْضِ وَ كَلَامِيَ الصَّادِقَ النَّاطِقَ ارْفَعْ رَأْسَكَ وَ سَلْ تُعْطَ وَ اشْفَعْ تُشَفَّعْ فَيَرْفَعُ رَأْسَهُ». (الكافي، ج 2، ص 597) 🌷 در زيارت‌نامه (عليها السلام) مى‌خوانيم: «السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ». (من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 573) 6️⃣ هردو براى مؤمنان مايه بشارت‌اند؛ 🌹 (إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتي هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ). (اسراء: 9) 🌷 در زيارت‌نامه آن حضرت مى‌خوانيم: «صَلِّ عَلَى‌ ... سَيِّدَةِ النِّسَاءِ وَ مُبَشَّرَةِ الْأَوْلِيَاء». (إقبال الأعمال، ج 2، ص 625) 7️⃣ هردو بينه و حجت هستند؛ 🌹(فَقَدْ جَاءَكُم بَيِّنَةٌ مِن رَبِّكُمْ). (انعام 157) 🌷 «أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ». (من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 573) 8️⃣ هردو از جانب خداوند هستند؛ 🌹 (وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ). (مائده: 48) 🌷بر درب بهشت نوشته شده فاطمه (عليها السلام) برگزيده خداوند است‌: «فَاطِمَةُ خِيَرَةُ اللَّه‌». (الجواهر السنية في الأحاديث القدسية، ص 597) 9️⃣ محبت به هردو مايه مصونيت از عذاب است؛ 🌹 خداوند قلبى كه قرآن را بپذيرد نمى‌كند: «لَا يُعَذِّبُ اللَّهُ قَلْباً وَعَى الْقُرْآن‌». (أمالي شيخ طوسي، ص 7) 🌷 قال رسول الله (ص): «إِنَّمَا سُمِّيَتْ ابْنَتِي فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّارِ». (أمالي شيخ طوسي، ص 294) 0️⃣1️⃣ هردو مبارك‌اند؛ 🌹 (كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ). (انعام 92) 🌷 يكى از (عليها السلام) است‌،(أمالي شيخ صدوق، ص 592) علاوه بر اين كه وجود آن حضرت نيز براى اسلام و مسلمين مبارك بود. 1️⃣1️⃣ هردو هستند؛ 🌹 (وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً). (نساء 174) 🌷 جابر از امام حسين (ع) سؤال كرد چرا فاطمه (عليها السلام) را زهرا ناميدند؟ فرمودند چون خداوند او را از نور عظمت خود آفريد: «لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ». (علل الشرائع، ج 1، ص 180) 2️⃣1️⃣ هردو عزيز و نفوذناپذيرند؛ 🌹 (وَ إِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ). (فصلت: 41) 🌷فاطمه زهرا (عليها السلام) در روز قيامت در حالى كه در هودجى از نور نشسته و بر مركبى سوار است، در عرصه محشر ظاهر شده، آرى آن حضرت انسيه و عزيزه است‌ «عَلَيْهَا هَوْدَجٌ مِنْ نُورٍ فِيهِ جَارِيَةٌ إِنْسِيَّةٌ حُورِيَّةٌ عَزِيزَة». (بحار الأنوار، ج 27، ص 140) 3️⃣1️⃣ هردو شافع‌اند؛ 🌹 پيامبر اكرم (ص) فرمود: «نعم الشّفيع القرآن لصاحبه يوم القيمة». (نهج الفصاحة، ص 787) 🌷حضرت فاطمه (عليها السلام) نيز از علاقه‌مندانش مى‌كند: «إِنَّمَا أَمَرْتُ بِعَبْدِي هَذَا إِلَى النَّارِ لِتَشْفَعِي فِيهِ فَأُشَفِّعَك‌». (علل الشرائع، ج 1، ص 179) 4️⃣1️⃣ به هردو بى‌احترامى به خداوند است؛ 🌹 قال رسول الله (ص): «مَنْ لَمْ يُوَقِّرِ الْقُرْآنَ فَقَدِ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَةِ اللَّهِ». (جامع الأخبار، ص 40) 🌷 قال رسول الله (ص): «مَنْ آذَى فَاطِمَةَ فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اللَّه‌». (بحار الأنوار، ج 29، ص 157) 📚 برگرفته از کتاب 25 سخن پيرامون شخصيت حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام، مرحوم استاد اکبر دهقان، ص 15-19. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه دهم 🔸(3) 🆔@mjafari_ir