eitaa logo
🍃موثران ظهور اندبیلیها واقع در دانشسرا 🍃
257 دنبال‌کننده
13.9هزار عکس
9.3هزار ویدیو
122 فایل
📣 برای تبادل اطلاعات محله و مراسمات و تبلیغ محصولات شما برای فروش، در کنار شما هستیم. 🌸شماره کارت گروه جهادی شهید تصمیمی،جهت مشارکت در امورات مسجد،5892107047013779 خیرات خود را به این شماره کارت واریز نمایید.🌸 اجرتون با حضرت فاطمه الزهراء س
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 دیروز یک بازیگر بی ارزش که همه او را به «عبد الله بن زبیر» میشناسند در مذمت دکتر جلیلی عکسی منتشر کرد. عکسی که طعنه زده بود به «جای مهر» در پیشانی ایشان!!! 💡 خوب است بدانید امیرالمومنین وقتی از بهترین یاران پیغمبر تعریف و تمجید میکند؛ یکی از ویژگی های آنان را ذکر میکند. 👈خطبه 97 نهج البلاغه: يُشْبِهُهُمْ مِنْكُمْ، لَقَدْ كَانُوا يُصْبِحُونَ شُعْثاً غُبْراً وَ قَدْ بَاتُوا سُجَّداً وَ قِيَاماً، يُرَاوِحُونَ بَيْنَ جِبَاهِهِمْ وَ خُدُودِهِمْ وَ يَقِفُونَ عَلَى مِثْلِ الْجَمْرِ مِنْ ذِكْرِ مَعَادِهِمْ، كَأَنَّ بَيْنَ أَعْيُنِهِمْ رُكَبَ الْمِعْزَى مِنْ طُولِ سُجُودِهِمْ 📂ترجمه: من یاران محمّدصلى الله عليه وآله را ديده ام ولى هيچ يک از شما را مانند آنها نمى بينم. آنها موهايى ژوليده و چهره اى غبار آلود داشتند (با اين که در فقر و تنگدستى زندگى مى کردند خم به ابرو نمى آورند!) شب تا به صبح در حال سجده و قيام بودند و هرگز از عبادت خسته نمى شدند. گاهى پيشانى و گاه دو طرف صورت را در پيشگاه خدا به خاک مى نهادند، و از ترس قیامت، گويى بر شعله هاى آتش ايستاده بودند و آرام نداشتند. پيشانى آنها از سجده هاى طولانى پينه بسته بود همچون زانوى گوسفند... با ما همراه باشید:↙️ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ https://eitaa.com/joinchat/2066481246Cb13f0be69d
بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۳/۳/۲۶ . ۸ذیحجه 💢 حکمت ۱۸۴ 💢 💠وَ قَالَ (علیه السلام): مَا شَكَكْتُ فِي الْحَقِّ مُذْ [مُنْذُ] أُرِيتُهُ از آن زمان كه حق به من نشان داده شده هرگز در آن شك و ترديد نكردم. 🔵حکمت ۱۸۴ بخشی از خطبه ۴ بوده است: و هي من أفصح كلامه عليه السلام و فيها يعظ الناس و يهديهم من ضلالتهم فصیح ترین کلام امیرالمومنین که با ان مردم را موعظه می کند. و يُقال: إنه خطبها بعد قتل طلحة و الزبير: و این سخن را بعد از قتل طلحه و زبیر فرمودت : بِنَا اهْتَدَيْتُمْ فِي الظَّلْمَاءِ به وسيله ما در تاريکيهاى جهل و گمراهى هدايت يافتيد. وَ تَسَنَّمْتُمْ ذُرْوَةَ الْعَلْيَاءِ و به کمک ما به اوج ترقّى رسيديد. وَ بِنَا انْفَجَرْتُمْ‏ عَنِ السِّرَارِ. و در پرتو شعاع ما خاندان پيامبر صبح سعادت شما درخشيدن گرفت،و تاريکيها پايان يافت. وُقِرَ سَمْعٌ لَمْ يَفْقَهِ الْوَاعِيَةَ کر باد! گوشى که نداى پند و اندرز را نشنود وَ كَيْفَ يُرَاعِي النَّبْأَةَ مَنْ أَصَمَّتْهُ الصَّيْحَةُ، و چگونه، کسى که صيحه و فرياد، او را «کر» کرده است مى تواند صداى ملايم مرا بشنود؟ رُبِطَ جَنَانٌ لَمْ يُفَارِقْهُ الْخَفَقَانُ. آن کس که فرمان خدا و پيامبر را زير پا گذارده، آيا فرمان مرا پذيرا مى شود؟ و مطمئن باد! قلبى که از خوف خدا جدايى نپذيرد و آماده پذيرش حق باشد مَا زِلْتُ أَنْتَظِرُ بِكُمْ عَوَاقِبَ الْغَدْرِ من همواره منتظر عواقب پيمان شکنى شما بودم . وَ أَتَوَسَّمُكُمْ بِحِلْيَةِ الْمُغْتَرِّينَ و نشانه فريب خوردگان را در شما مى ديدم حَتَّى سَتَرَنِي عَنْكُمْ جِلْبَابُ الدِّينِ وَ بَصَّرَنِيكُمْ صِدْقُ النِّيَّةِ ولى به خاطر استتار شما در لباس دين بود که از شما چشم پوشيدم و راز شما را افشا نکردم،و از نيرنگهاى شما آگاه بودم. أَقَمْتُ لَكُمْ عَلَى سَنَنِ الْحَقِّ فِي جَوَادِّ الْمَضَلَّةِ حَيْثُ تَلْتَقُونَ در حالى که صفاى دل، مرا از درون شما (آگاهى مى داد و از نيرنگهاى شما آگاه بودم) من در کنار جادّه هاى گمراه کننده ايستادم تا شما را به طريق حق رهنمون کنم، وَ لَا دَلِيلَ وَ تَحْتَفِرُونَ وَ لَا تُمِيهُونَ. در آن هنگام که گرد هم جمع مى شديد و راهنمايى نداشتيد و تشنه رهبر شايسته اى بوديد و براى پيدا کردن اين آب حيات تلاش مى کرديد و به جايى نمى رسيديد. الْيَوْمَ أُنْطِقُ لَكُمُ الْعَجْمَاءَ ذَاتَ الْبَيَانِ، من امروز حوادث عبرت انگيز تاريخ را که خاموش است و براى اهل معرفت گوياست براى شما به سخن در مى آورم تا حقايق را فاش کنم، عَزَبَ رَأْيُ امْرِئٍ تَخَلَّفَ عَنِّي، آن کس که از دستورات من تخلّف کند، از حق دور گشته است; مَا شَكَكْتُ فِي الْحَقِّ مُذْ أُرِيتُهُ. چرا که از زمانى که حق را به من نشان داده اند هرگز در آن ترديد نکرده ام. (بخشی که در حکمت امروز تکرار شده همین قسمت است) لَمْ يُوجِسْ مُوسَى (علیه السلام) خِيفَةً عَلَى نَفْسِهِ بَلْ أَشْفَقَ مِنْ غَلَبَةِ الْجُهَّالِ وَ دُوَلِ الضَّلَالِ. و نگرانى من هرگز به خاطر خودم نبوده بلکه به خاطر اين بود که مبادا مردم گمراه شوند همان گونه که موسى هرگز احساس ترس نسبت به خودش نکرد. الْيَوْمَ تَوَاقَفْنَا عَلَى سَبِيلِ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ، مَنْ وَثِقَ بِمَاءٍ لَمْ يَظْمَأْ. بلکه از اين مى ترسيد که جاهلان و دولتهاى ضلالت غلبه کنند و مردم را به گمراهى کشند. 🔵امروز ما و شما بر سر دو راهى حق و باطل قرار گرفته ايم ما به سوى حق مى رويم و شما به راه باطل، چشم باز کنيد و در کار خود تجديد نظر نماييد. کسى که اطمينان به آب داشته باشد تشنه نمى شود و تشنگيهاى کاذب او را آزار نمى دهد، همچنين کسى که رهبر و راهنماى مطمئنّى دارد در دام شک و وسوسه هاى شيطان نمى افتد. •┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به گروه شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/2066481246Cb13f0be69d   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
🔹در مورد طمع، در حديثى نيز از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم که از آن حضرت پرسيدند چه چيز ايمان را در انسان ثابت و راسخ مى کند؟ در پاسخ فرمود: اَلَّذى يَثْبُتُهُ فيهِ الْوَرَعُ، وَ الَّذى يُخْرِجُهُ مِنْهُ الطَّمَعُ ورع و تقوا ايمان را در انسان تثبيت مى کند و طمع آن را بيرون مى سازد. 🔵 در هماهنگی گفتار و کردار، از امام صادق علیه السلام بیان شده : مَنْ کانَ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوافِقاً فَاثْبُتْ لَهُ الشَّهادَةُ بِالنَّجاةِ کسى که رفتارش با گفتارش هماهنگ است به نجات او گواهى ده، وَ مَنْ لَمْ يَکُنْ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوافِقاً فَإنَّما ذلِکَ مُسْتَوْدَعٌ و آن کس که موافق نيست ايمانش عاريتى است و بر باد مى رود. 🌀 برای پیروی دائم از مسیر اهل بیت اميرمؤمنان به «کميل» فرمود: يا کُمَيلَ! إِنَّما تَسْتَحِقّ أنْ تَکُونَ مُسْتَقَراً إذا لَزِمْتَ الْجادَّةَ الْواضِحَةَ الَّتى لا تُخْرِجُکَ إلى عَوْج اى کميل! تنها در صورتى مستحق ثبات ايمان هستى که از جاده روشنى که تو را به کژى نمى برد حرکت کنى. وَ لا تَزيلُکَ عَنْ مِنْهَج ما حَمَلْناکَ عَلَيْهِ وَ هَدَيْناکَ إلَيْهِ و از روشى که به تو آموخته ايم و به سوى آن هدايت شده اى، جدا نشوى. (البتّه عوامل ثبات و تزلزل ايمان منحصر به آنچه گفته شد نيست ; ولى بخش مهمى را مى توان در عوامل فوق جستجو کرد.) 🔵 علم و اخلاق امیرالمومنین متصل به علم پیامبر صلواه الله علیهما در خطبه ۱۹۲ فرمود: وَ لَقَدْ كُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِيلِ أَثَرَ أُمِّهِ من همواره، چون بچه شترى كه در پى مادر رود در پى او مى رفتم يَرْفَعُ لِي فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ أَخْلَاقِهِ عَلَماً إ وَ يَأْمُرُنِي بِالاقْتِدَاءِ بِه‏ و او هر روز يكى از صفات پسنديده اش را بر من آشكار مى نمود و مرا مى فرمود كه بدان اقتدا كنم.  حضرت همه چیز را میداند و شک و شبهه ای برای او به وجود نمی آید. •┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به گروه شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/2066481246Cb13f0be69d   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
🔻نکته: چه بسا حضرت با بیان جمله " مَا شَكَكْتُ فِي الْحَقِّ مُذْ أُرِيتُهُ" یک طعنه هم به جربان خلفا زده است که تمام برنامه و حکومت آنها بر مدار جهل و شک بوده است. از خلیفه اول مکرر نقل شده است که میگفت: أَقِيلُونِي أَقِيلُونِي‏ وُلِّيتُكُمْ وَ لَسْتُ بِخَيْرِكُمْ و علیٌ فِیکُم خلافت را از من پس بگیرید و مرا رها کنید؛ زیرا من درحالی‌که علی علیه‌السلام در میان شماست، برتر و بهتر نیستم. 🌀اهل تسنن می‌گویند: اینکه شیعه نقل می‌کند که ابوبکر گفت: «أَقِیلُونِی لَسْتُ بِخَیرِکمْ وَ عَلِیّ فِیکمْ؛ خلافت را از من پس بگیرید و مرا رها کنید؛ درست نیست، بلکه در نقل صحیح «وَ عَلِی فیکمْ» وجود ندارد. می‌گوییم: در این صورت بدتر می‌شود؛ زیرا «لَسْتُ بِخَیرِکمْ» غیر علی علیه‌السلام را هم شامل می‌شود؛ یعنی حتی از دیگران هم برتر نیستم. اینها به صراحت میدانستند که حق نیستند و در حقانیت خودشان نیز شک داشتند در حالی که حضرت فرمود یک لحظه شک بر من عارض نشده. 📘شیخ مفید درخصال نمونه عجیبی از جهل و شک خلیفه اول بیان میفرماید: قَالَ أَبُو بَكْرٍ فِي مَرَضِهِ الَّذِي قُبِضَ فِيهِ أَمَا إِنِّي لَا آسَى مِنَ الدُّنْيَا ابوبكر در بيمارى مرگ خود گفت:«بدانيد كه من بر چيزى از جهان اندوهناك نيستم إِلَّا عَلَى ثَلَاثٍ فَعَلْتُهَا جز بر سه كار وَ وَدِدْتُ أَنِّي تَرَكْتُهَا وَ ثَلَاثٍ تَرَكْتُهَا وَ وَدِدْتُ أَنِّي فَعَلْتُهَا كه اى كاش نكرده بودم و بر سه كار كه اى كاش كرده بودم. وَ ثَلَاثٍ وَدِدْتُ أَنِّي كُنْتُ سَأَلْتُ عَنْهُنَّ رَسُولَ اللَّهِ و بر سه چيز كه اى كاش از پيامبر پرسيده بودم. أَمَّا الَّتِي وَدِدْتُ أَنِّي تَرَكْتُهَا فَوَدِدْتُ أَنِّي لَمْ أَكُنْ كَشَفْتُ بَيْتَ فَاطِمَةَ وَ إِنْ كَانَ أُعْلِنَ عَلَيَّ الْحَرْبُ اما آن سه که ای كاش به جاى نياورده بودم:كاش در خانه فاطمه دختر پيامبر را باز نمى‌كردم گر چه براى فراهم آوردن جنگ بسته شده بود. وَ وَدِدْتُ أَنِّي يَوْمَ سَقِيفَةِ بَنِي سَاعِدَةَ كُنْتُ قَذَفْتُ الْأَمْرَ فِي عُنُقِ أَحَدِ الرِّجْلَيْنِ عُمَرَ أَوْ أَبِي عُبَيْدَةَ فَكَانَ أَمِيراً وَ كُنْتُ وَزِيراً اى كاش روز سقيفۀ بنى ساعده امر جانشينى را به گردن عمر يا ابوعبيده افكنده بودم يكى از ايشان خليفه مى‌شد و من به منزلۀ وزير او مى‌شدم. وَ أَمَّا الَّتِي وَدِدْتُ أَنِّي كُنْتُ سَأَلْتُ عَنْهُنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص فَوَدِدْتُ أَنِّي كُنْتُ سَأَلْتُهُ فِيمَنْ هَذَا الْأَمْرُ فَلَمْ نُنَازِعْهُ أَهْلَهُ و اما سه كارى كه اى كاش از پيامبر پرسيده بودم كه كار جانشينى پس از وى با كه خواهد بود؟ تا بعد از وى در كار جانشينى نزاع نمى‌شد. + در حالی که پیامبر بارها این مطلب را فرمود و حتی خود این افراد مانع نوشتن پیامبر شدند. وَ وَدِدْتُ أَنِّي كُنْتُ سَأَلْتُهُ هَلْ لِلْأَنْصَارِ فِي هَذَا الْأَمْرِ نَصِيبٌ اى كاش از او پرسيده بودم كه آيا گروه انصار مدينه نيز در كار جانشينى بهره‌يى دارند یا نه!! +در حالی که پیامبر فرموده بود جانشینان من از قریش هستند. وَ وَدِدْتُ أَنِّي كُنْتُ سَأَلْتُهُ عَنْ مِيرَاثِ الْأَخِ وَ الْعَمِّ فَإِنَّ فِي نَفْسِي مِنْهَا حَاجَة و اى كاش از پيامبر راجع به ميراث برادر و عمه پرسيده بودم چون در دل من در اين باب احتياجى هست و حکم آن را نمیدانم + در حالی که احکام ارث به طور کامل بیان شده بود و این سوال، مطلب پیچیده ای نیست!!! ❌چگونه چنین افرادی با شک و شبهه جهل خوشان را بر امیرالمومنین ترجیح دادند در حالی که حضرت فرمود: اولا من همیشه حق را شناخته ام ، ثانیا هرگز در آن شک نکرده ام. 🌀امام دارای علمی است که از زیر عرش تا زیر زمین را میداند.امام باقر به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: فَبِرُوحِ الْقُدُسِ يَا جَابِرُ عَرَفُوا مَا تَحْتَ الْعَرْشِ إِلَى مَا تَحْتَ الثَّرَى‏ آیا کسی که همه حقایق عالم را میداند و متصل به علم غیب است سزاوار رهبری و خلافت است یا افرادی که در کوچکترین مسائل فقهی گیر می افتادند و میگفتند: لَوْلاَ عَلِيٌّ لَهَلَكَ عُمَرُ . اللهم الحقنا بالصالحین •┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به گروه شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/2066481246Cb13f0be69d   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
15.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رویا فروشی نان بدون استقلال! انگار جامعه ایرانی از "راه طی شده" درس نمیگیرد!! https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا