فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀انگار خدا همهی دلخوشی رو
توی این آیه جا داده:
«و اللهُ یَعلَمُ ما فی قُلوبِکُم
حواسم هست توی دلت چی میگذره…»
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
🍃 امام على علیهالسلام:
«فرصتها چون ابر بهارى درمیگذرند. پس آن را در انجام دادن انواع خير غنيمت بدانيد؛ زيرا در غير اينصورت، پشيمانى به بار میآيد...»
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
تا بهشت ویژه نامه اربعین حسینی .pdf
1.17M
💠 ویژهنامه #اربعین حسینی «تا بهشت»
🔹 ۱۱ پرسش و پاسخ احکام
🔸 ۹ پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹 ۷ پرسش و پاسخ اخلاقی
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
💠 ایستادن مسافر در صف جماعت و اتصال سایر نمازگزاران
❓طبق نظر مقام معظم رهبری (مد ظله) اگر نماز اشخاصی که واسطه اتصال ما در نماز جماعت هستند، تمام یا فرادا شود، چنانچه بلافاصله دوباره اقتدا کنند، نماز ما به جماعت صحيح است؛ حال سؤال این است که منظور از بلافاصله چیست؟ آیا منظور این است که باید موقع تسبيحات اربعه به امام جماعت اقتدا کنند یا اینکه میتوانند موقع رکوع اقتدا کنند؟
✍آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی): باید بعد از خروج از جماعت فورا اقتدا کنند، بنابر این اگر صبر کنند تا امام به رکوع رود و بعد اقتدا کنند، کافی نیست.
#احکام_جماعت
#اتصال_جماعت
#اتصال_بین_نماز_جماعت
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
💠 عدم توانایی پرداخت خمس
❓ اگر کسی چند روز مانده به سال خمسی حقوق بگیرد و با پرداخت خمس، باقیمانده آن کفاف مخارج ماه آینده را نکند آیا خمس این حقوق واجب است؟ در صورت عدم تعلق خمس، اگر حقوق جدید را دریافت کند و از حقوق قبل مقداری مانده باشد. در این فرض پرداخت خمس چه حکمی دارد؟
✍ آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی):در هر دو فرض خمس تعلق نمیگیرد.
#احکام_خمس
#سال_خمسی
#محاسبه_خمس
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
💠 نماز در محدودۀ حد ترخص
❓ مسافری که به قصد پیمودن مسافت شرعی از وطن خارج می شود از چه زمانی نمازش قصر است، همچنین وقتی به سوی وطن برمی گردد از چه زمانی نمازش تمام است؟
✍ آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی):هنگام رفتن، با گذشتن از حد ترخصِ وطن*، نمازش قصر است و هنگام برگشت نیز با رسیدن به حد ترخص، نماز تمام است؛ هر چند احتیاط مستحب است که در حد فاصل بین حدّ ترخص و وطن، نماز را به صورت جمع بین قصر و تمام بخواند.
* یعنی از آخرین خانۀ وطن به اندازه ای دور شود که صدای اذان متعارفِ شهر را بدون بلندگو نشنود؛ خواه دیوارهای شهر را ببیند یا نه. بر اساس تحقیقات انجام گرفته حدود ۱۳۵۰ متر پس از آخرین نقطۀ شهر، حدّ ترخص می باشد.
#احکام_سفر
#مسافت_شرعی
#حد_ترخص
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
💠 تطهیر کف چوبی خانه
❓ آیا کفِ چوبی خانه که نجس شده با آب متصل به کر، تطهیر می شود؟
✍ آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی): پس از برطرف شدن عین نجاست با یک بار شستن با آب متصل به کرّ، پاک می شود؛ البته اگر نجاست به چوب نفوذ کرده باشد فقط ظاهر آن پاک می شود.
#احکام_طهارت_نجاست
#تطهیر_کف_خانه
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
💠 وام قرض الحسنۀ مشروط
❓بنده برای گرفتن وام (قرض)، ۵۰ میلیون تومان در بانک قرض الحسنه، سپرده گذاری کردم و شرط شده که بعد از چند ماه می توانم دو برابر پولم (یعنی ۱۰۰ میلیون با سود ۴ درصد) وام بگیرم و اینکه حق برداشت ۵۰ میلیون را تا پرداخت تمام اقساط وام نخواهم داشت؛ آیا این وام از نظر شرعی اشکال ندارد؟
✍ آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی):اگر دادن مبلغی به صندوق به این عنوان باشد که آن پول برای مدتی نزد صندوق به صورت قرض بماند به این شرط که صندوق هم پس از آن مدت، وامی در اختیار شما قرار دهد یا وام، مشروط به سپرده گذاری قبلی یا مشروط به انسداد مبلغی نزد بانک باشد، ربا و حرام است، هرچند اصل وام (قرض) صحیح است.
#امور_بانکی
#وام_مشروط_به_سپرده
#قرض_به_شرط_قرض
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
💠 ربا بین زن و شوهر
❓ آیا بنده می توانم مبلغی را به همسرم قرض بدهم به این شرط که بازپرداخت آن بیشتر باشد؟
✍ آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی):اشکال ندارد، بین زن و شوهر ربا نیست.
#احکام_قرض
#احکام_ربا
#معاملات_ربوی
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محفل_اشک
هم اکنون در حال برگزاری ...
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
https://eitaa.com/moasesa_boshra
🔹 «وَ اُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللهِ»
و من كارم را به خدا وامىگذارم
📚سوره غافر، آیه ۴۴
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
🔸 امام على عليهالسلام:
«برترين عبادت، دل بركندن از دنياست»
📚غررالحکم، ح ۲۷۸۲
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 معرفی شنیدنی یحیی سنوار به رهبر انقلاب توسط شهید هنیه
🔹️ لحظاتی از حضور شهیدان سلیمانی، هنیه، امیرعبداللهیان، در حیاط بیت رهبری، پیش از دیدار با رهبر انقلاب
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
🔷امر خدا به هر چیزی تعلق بگیرد، منشأ معنویت خواهد شد/ موضوع قدرت و سیاست نیز محل امر الهی قرار گرفته
🔹هر چیزی که امر خدا به آن تعلق بگیرد، منبع نور خواهد شد، قداست خواهد یافت و معنویت خواهد آفرید. یعنی اگر افراد با نیّت اجرای «امر خدا» آن کار را انجام دهند، معنوی خواهند شد و لذا باید از آن حرکت به عنوان یک حرکت معنوی یاد کرد. اگر امر خدا به «نماز» تعلق بگیرد، نماز محل نورانی شدن و معنویت یافتن انسان خواهد شد. اگر امر خدا به «کار کردن» تعلق بگیرد، کار کردن با نیت اجرای امرخدا هم انسان را نورانی و معنوی خواهد کرد. اگر امر خدا به ازدواج تعلق بگیرد، ازدواج هم منشأ نورانیت و معنویت خواهد شد.
قدرت و سیاست هم محل امر الهی قرار گرفته است. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»(نحل/36) ما هر پیامبری را مبعوث کردیم به او گفتیم که این مطلب را به مردم بگوید: «خدا را بندگی کنید و از طاغوت اجتناب کنید» اجتناب از طاغوت یعنی از قدرتهایی که از جانب خدا قدرت نیافتهاند، تبعیت نکنید و اطاعت آنها را قبول نکنید. این یعنی نهتنها سیاسی شوید بلکه انقلابی شوید!
بین یک عنصر سیاسی و یک عنصر انقلابی فرق است. عنصر انقلابی وارد عرصۀ سیاست میشود و- آنجایی که مصلحت باشد- اوضاع را به نفع حقّ، تغییر میدهد. البته این تغییر دادن را عاقلانه انجام میدهد، ولی مهم این است که او بنای بر مبارزه دارد. در حالی که یک عنصر سیاسی و غیرانقلابی، اگر کار به جاهای باریک بکشد، ممکن است جهاد نکند و دایرۀ مصلحتاندیشیها را گستردهتر قرار دهد و عافیتگرایی خودش را بر حقگرایی خودش غلبه دهد.
#استاد_پناهیان
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
🔷بعد از امر به عبادت، «اجتناب از طاغوت» دستور خداوند است
🔹بعد از عبادت الهی، «اجتناب از طاغوت» دستور خداوند است. در آیات دیگر قرآن نیز شبیه این مضمون را میتوان دید. مثلاً در این آیه میفرماید: «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ»(آلعمران/64) یعنی ای پیامبر! به اهل کتاب بگو که بیایید در مشترکاتمان با هم متحد شویم.(بر سرِ مشترکاتمان به توافق برسیم) اولین وجه مشترک ما و شما این است که غیر از خدا را بندگی نکنیم و شرک نورزیم. دوم اینکه هیچ کسی را به فرمانروایی خودمان قبول نکنیم؛ جز آن کسی را که خدا دستور داده است.
اینجا که میفرماید: «وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ» در واقع ترجمۀ دیگری از همان «وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت» در آیۀ قبلی است و منظور از «أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ» این نیست که کسی را غیر از خدا، ربّ-بهمعنای خالق یا خدایی که در مقابل او سجده کنیم- ندانیم. لذا این هم یک بحث کاملاً سیاسی است.
رسول خدا(ص) فرمودند: «هرکه به گوینده اى گوش سپارد، او را بندگى کرده است؛ اگر آن گوینده از خداوند عزّ و جلّ بگوید شنونده خدا را عبادت کرده و اگر از طرف شیطان بگوید شیطان را عبادت کرده باشد؛ مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ کَانَ النَّاطِقُ عَنْ إِبْلِیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیسَ»(عیون اخبار الرضا/1/304)
امام صادق(ع) در خصوص آیۀ 8 فِی قَوْلِهِ وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِیَکُونُوا لَهُمْ عِزًّا کَلَّا سَیَکْفُرُونَ بِعِبادَتِهِمْ وَ یَکُونُونَ عَلَیْهِمْ ضِدًّا(مریم/81) فرمودند: منظور از عبادت در این آیه سجده و رکوع نیست، منظور اطاعت از دیگران است. هر کس از مخلوقی اطاعت کند در معصیت خدا، او راعبادت کرده؛ عبادت لَیْسَتِ الْعِبَادَةُ هِیَ السُّجُودَ وَ لَا الرُّکُوعَ-وَ إِنَّمَا هِیَ طَاعَةُ الرِّجَالِ، مَنْ أَطَاعَ مَخْلُوقاً فِی مَعْصِیَةِ الْخَالِقِ فَقَدْ عَبَدَه(تفسیر قمی/2/55)*
علامۀ عسکری(ره) نیز دربارۀ «ارباب» توضیحات بسیار جالب و مفصلی در کتاب «نقش ائمه در احیاء دین» ارائه دادهاند و از همین ناحیه، موضوع ولایت را اثبات کردهاند. توصیه میکنم حتماً جلد اول و دوم این کتاب شریف را مطالعه کنید. ایشان توضیح میدهند که دعوا از ربوبیت خدا شروع میشود و الا سرِ خالقیت یا رحمانیت خداوند که کسی دعوا ندارد! وجه ربوبی خداوند هم آنجایی است که خدا فرمان میدهد و این ربوبیت یعنی «مدیریت، فرماندهی و اداره کردن» و اگر کسی غیر از خدا این ربوبیت را داشته باشد، «أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ» خواهد بود.
#استاد_پناهیان
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
🔶دومین امر خدا بعد از توحید انقلابی بودن در برابر طاغوت است
🔸دومین امر خدا -از ناحیۀ همۀ انبیاء- بعد از توحید این است که ما در مقابل طاغوت، انقلابی باشیم. یعنی یک سیاسی انقلابی باشیم؛ نه اینکه یک سیاسی غیرانقلابی باشیم! و این با برداشتی که عموم مردم از دین دارند، فرق میکند. مردم معمولاً گناهان را شامل «نگاه حرام، نماز نخواندن، عرق خوردن، حرامخوری و...» میدانند. البته همۀ اینها زشت است ولی از همۀ اینها زشتتر، اجتناب نکردن از طاغوت است.
ذهنیت مردم عموماً نسبت به دین اینگونه نیست که بعد از توحید، مهمترین دستور خدا انقلابی بودن-به معنای ایستادن در مقابل فرمانروایان غیر الهی- است. در حالی که خداوند میفرماید: «...أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت» یعنی عبادت الهی و اجتناب از طاغوت، تازه آغاز ماجراست. به عبارت دیگر، قدم اول دین، توحید است و قدم دوم هم سیاست(اجتناب از طاغوت) است. سی و پنج سال از انقلاب گذشته است و اینهمه معارف بین مردم پراکنده شده اما هنوز خیلیها به بنده میگویند: «حاج آقا؛ سیاسی نباش!» پس ما برای چه طلبه شدهایم، اصلاً ما برای چه مسلمان شدهایم؟!
پیامبر گرامی اسلام(ص) بعد از دعوت به توحید، و قبل از اینکه بسیاری از احکام شرعی بیاید، جنگ علیه طاغوت را شروع کردند. اگر اجتناب از طاغوت بهطور کامل صورت بگیرد، اخلاق مردم هم درست میشود، حرامخوری کم میشود و بسیاری ازاتفاقات خوب دیگر میافتد.
#استاد_پناهیان
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
♦️پاسخ به یک شبهه
❓الان که در مملکت ما طاغوت حاکم نیست چرا خیلی از مشکلات هنوز حل نشده؟
✍یک شبههای وجود دارد که برخی میگویند: «همانطور که شما میگویید؛ اول باید طاغوت از بین برود و بعد کم کم همهچیز درست شود. خُب الان که در مملکت ما طاغوت حاکم نیست و ولایت حاکم است، پس چرا خیلی از مشکلات هنوز حل نشده است؟!» پاسخش این است که هنوز «طاغوت جهانی» از بین نرفته است.
الحمدلله ما الان در مملکت خودمان طاغوت داخلی را سرنگون کردهایم، اما طاغوت جهانی و طاغوت بزرگتر هنوز بر جهان سلطه دارد. لذا میبینید که این طاغوت جهانی دارد ما را اذیت میکند، محاصرۀ اقتصادی میکند و اخیراً هم بیش از گذشته دنبال نفوذ و ضربه زدن است و مدام از بین ما علیه خودمان یارگیری میکند و در بین ما برای خودش پایگاه نفوذ ایجاد میکند. ما همانطور که در نظام ستمشاهی در مبارزه بودیم، هنوز باید در حال مبارزه باشیم چرا که فعلاً مرحله اول طاغوت را از بین بردیم و مرحلۀ دوم طاغوت هنوز باقی است و این طاغوت جهانی اجازه نمیدهد زندگی آزاد داشته باشیم؛ یک نمونهاش این است که بانکهای ما را تحریم کردهاند. پس ما هنوز تحت ستم طاغوت هستیم.
تا وقتی که طاغوت دوم را سرنگون نکنیم، این طاغوت ما را رها نخواهد کرد. این طاغوت در بین ما پایگاه ایجاد میکند و ضربه میزند. برای اینکه این طاغوت دوم را سرنگون کنیم خیلی باید انقلابی باشیم. همه باید بر اساس این امر الهی «اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»(نحل/36) به سراغ طاغوت بزرگتر برویم. اگر همۀ ما اینطور انقلابی باشیم، سایۀ شوم این طاغوت هم از سر ما برداشته میشود و این طاغوت بزرگ، تسلیم ما خواهد شد. ولی مسأله این است که ما زیاد انقلابی نیستیم، یعنی زیاد «اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت» را رعایت نمیکنیم.
#استاد_پناهیان
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
🔷برخی خواص، آمریکا را بهعنوان کشوری بزرگ و پیشرفته نگاه میکنند، نه طاغوت! / آمریکا یک کشور پیشرفتۀ بزرگ نیست بلکه یک جنایتکار بزرگ است
🔹برخی از نخبگان و خواص هستند که اصلاً به آمریکا به عنوان طاغوت نگاه نمیکنند، بلکه به عنوان یک کشور بزرگ و پیشرفته نگاه میکنند. اینها هم جنایتهای قبلی آمریکا را فراموش میکنند و هم جنایتهای فعلی آمریکا را نمیبینند یا نمیشنوند و هم اینکه جنایتهای بعدی آمریکا را نمیتوانند پیشبینی کنند. در حالی که آمریکا یک کشور پیشرفتۀ بزرگ نیست، بلکه یک جنایتکار بزرگ است.
در تحقیر این طاغوت، سخنان سادهای وجود دارد. یک نمونهاش این است که سرعت رشد یا سرعت پیشرفت علمی ایران 16 برابر کشورهای جهان بوده و لذا 16 برابر آمریکا هم بوده است و ما در شرایطی که اینهمه محاصره بودیم و حتی یک روستا از کشورهای همسایه را هم غارت نکردهایم، به این پیشرفت رسیدهایم. چرا آمریکا در حالی که دارد تمام جهان را غارت میکند، نتوانسته اینقدر سرعت رشد داشته باشد؟ برای اینکه آنجا مدیریت صحیح نیست. نسبت به جمهوری اسلامی، مدیریت کلان در آمریکا ضعیف است. اگر ده درصد محاصرهای که در این سی و پنج سال به ما تحمیل شده، به آمریکا تحمیل میشد تا بهحال نابود شده بود. این یعنی مدیریت کلان در جمهوری اسلامی قویتر از آمریکا است.
#استاد_پناهیان
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
❓چرا کسی که غیر از «امر خدا» قدرت یافته، خدا به او «طاغوت» میگوید؟
🔺هر کسی که از جانب خدا منصوب نشده باشد و طبق برنامۀ او قدرت پیدا نکرده باشد(معصوم یا غیرمعصوم) یعنی هر کسی غیر از امر خدا قدرت یافته باشد، خداوند به او «طاغوت» میگوید و طاغوت یعنی طغیانگر. اما چرا خداوند در قرآن کریم، فرمانروایانِ غیرمنصوب از جانب خود را «طاغوت» مینامد؟
✍عرصۀ قدرت و سیاست آنقدر عرصۀ حساس و مهمی است که جز کسانی که از جانب خدا منصوب شده باشند، کسی نمیتواند در آن جایگاه حساس، درست عمل کند و قطعاً طغیان خواهد کرد. اگر این موضوع را عالمانه فهمیدیم که چه بهتر، و الا طواغیت آنقدر به مردم عالم ظلم خواهند کرد که مردم در آستانۀ ظهور به تشنگی نسبت به وجود امام زمان(ع) برسند و بگویند: «آقا جان! شما بیا و ما را نجات بده چرا که امکان ندارد کسی غیر از شما بتواند» یا باید با تعقل به این مرحله برسیم یا باید با تجربه برسیم.
نمیشود کسی از جانب خدا منصوب نشده باشد و بتواند طغیان نکند. و اگر یک جایی هم یک آدم خوبی رییس شود، یا او را خواهند کُشت، یا ناتوان خواهد شد.(یا از نظر علم یا از نظر قدرت، ناتوان خواهد شد) چون کسی که از جانب خدا منصوب نشده باشد قداستی پیدا نمیکند که بر قدرتش بیفزاید؛ قداست و قدرت یک رابطۀ رمزی بسیار ظریفی دارند.
#استاد_پناهیان
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
🔷کسی که با ساز و کار دستورات دینی به قدرت نرسیده، طاغوت است و قطعاً طغیان خواهد کرد.
🔹هر کسی که خدا او را منصوب نکرده باشد یا با ساز و کار دستورات دینی قدرت نیابد، طاغوت است و قطعاً طغیان خواهد کرد. یا فرعون میشود یا فرعونچه خواهد شد. برخی از قدرتطلبان، در واقع فرعونچه هستند، یعنی میدان ندارند که بیشتر طغیان کنند و الا شناگر ماهری هستند!
مأمون تا آن لحظهای که قدرت خودش را تحکیم نبخشیده بود، تا توانست از فضل- که به «ذوریاستین» مشهور بود- استفاده کرد. فضل یک وزیر فوقالعاده زیرک بود. اصلاً میتوان گفت که فضل، مأمون را به قدرت رساند و همۀ هستی خودش را برای این کار گذاشت. اما مأمون آن لحظهای که احساس کرد برای بهدست آوردن دلِ یکعدهای خوب است که فضل در این میان نباشد، فضل را بهراحتی نابود کرد و کُشت.(یکعدهای در بغداد بودند که طرفدار برادر مأمون بودند و با فضل، بد بودند و مأمون میخواست دل آنها را بهدست بیاورد. چون مأمون میخواست دوباره مرکز خلافت را به بغداد منتقل کند)
مأمون تا وقتی زورش نمیرسید، به امام رضا(ع) احترام میگذاشت؛ به حدّی که وقتی نزد امام رضا(ع) میآمد، تقریباً زانو میزد و به امام رضا(ع) میگفت: «سَیّدی» یعنی آقای من! اما وقتی که دید زورش میرسد، تصمیم به قتل امام رضا(ع) گرفت. وقتی که انگور زهردار را جلوی امام رضا(ع) گذاشت، حضرت به او فرمود: «من میدانم این چیست و نمیخورَم.» اینجا بود که مأمون پرده را کنار زد و غلامهای شمشیر بهدست را نشان داد و گفت: اگر نخورید، همین الان شما را به قتل خواهم رساند!
کسی که تا همین دیروز، امام رضا(ع) را «سَیّدی» خطاب میکرد، اینطوری امام(ع) را مظلومانه به شهادت رساند. مأمون یک نمونه از طواغیت است که در ابتدا فرعونچه بود اما بعداً تبدیل به فرعون شد. کسی که از جانب خدا یا با ساز و کار دینی و الهی به قدرت نرسیده باشد-پس از قدرت یافتن- حتماً طغیان خواهد کرد.
#استاد_پناهیان
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra
🔶وقتی قدرت پدید بیاید نوچهها هم فاسد میشوند!
🔸وقتی قدرت پدید بیاید نوچهها هم فاسد میشوند. لذا جا دارد بگوییم: «آقا جان! یا صاحب الزمان! هر وقت مطمئن شدی که نوچههای شما فاسد نمیشوند، تشریف بیاور!» امان از این نوچههای قدرت! بعضیها وقتی یکذره قدرت برایشان مزه میکند، خیلی خطرناک میشوند. یکی از اولین خیانتهایی که مرتکب میشوند این است که رییس خودشان را به اشتباه میاندازند. چون میخواهند یک اخباری به او بدهند که به نفع خودشان بشود.
بعد از اینکه فضل-توسط مأمون- به قتل رسید، مأمون نزد امام رضا(ع) آمد و گریه کرد و گفت: آقا! من دیگر دست تنها شدهام، مرا کمک کنید، شما وزیر من شوید و قدرت را بهدست بگیرید اما حضرت نپذیرفت و فرمود که من از اول گفته بودم که قبول نمیکنم. (لَمَّا کَانَ مِنْ أَمْرِ الْفَضْلِ بْنِ سَهْلٍ مَا کَانَ وَ قُتِلَ دَخَلَ الْمَأْمُونُ إِلَى الرِّضَا ع یَبْکِی وَ قَالَ لَهُ هَذَا وَقْتُ حَاجَتِی إِلَیْکَ یَا أَبَا الْحَسَنِ فَتَنْظُرُ فِی الْأَمْرِ وَ تُعِینُنِی فَقَالَ لَهُ عَلَیْکَ التَّدْبِیرُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ عَلَیْنَا الدُّعَاء؛ عیون اخبار الرضا(ع)/2/164) وقتی مأمون رفت، یکی از یاران نزدیک یا خصوصی امام رضا(ع) گفت: چرا قبول نکردید؟ حضرت فرمود: اگر من قبول میکردم، حقوق تو را بیشتر نمیکردم. فکر نکن که اگر من قدرت پیدا میکردم، دریافتی تو بیش از این میشد! (فَلَمَّا خَرَجَ الْمَأْمُونُ قُلْتُ لِلرِّضَا ع لِمَ أَخَّرْتَ أَعَزَّکَ اللَّهُ مَا قَالَهُ لَکَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَبَیْتَهُ فَقَالَ وَیْحَکَ یَا أَبَا حَسَنٍ لَسْتُ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ فِی شَیْءٍ قَالَ فَرَآنِی قَدِ اغْتَمَمْتُ فَقَالَ لِی وَ مَا لَکَ فِی هَذَا لَوْ آلَ الْأَمْرُ إِلَى مَا تَقُولُ وَ أَنْتَ مِنِّی کَمَا أَنْتَ عَلَیْهِ الْآنَ مَا کَانَتْ نَفَقَتُکَ إِلَّا فِی کُمِّکَ وَ کُنْتَ کَوَاحِدٍ مِنَ النَّاس؛ همان)
خیلی سخت است که آدم قدرت را دست ولیّ خدا ببیند و فقط به عشق ولیّ خدا و اجرای امر خدا به ولیّ خدا را کمک کند و این قدرت روی او هیچ اثر منفی نگذارد و راحت خرید و فروش نشود.
امام رضا(ع) بعد از اینکه حدیث مشهور سلسلهالذهب را در نیشابور خواندند، در ادامۀ مسیر خود به «مرو» یا «سرخس» رسیدند. بنا بر نقلهایی، مأمون ایشان را در خانهای محصور کرد، به حدّی که در برخی از نقلها هست وقتی که برای ملاقات امام رضا(ع) میآمدند، میگفتند: «میخواستیم از زندانبان اجازه بگیریم، ولی او اجازه نمیداد» اینکه این حصر در سرخس بوده یا در مرو بوده، نقلهای مختلفی هست اما بالاخره ایشان مدتی محصور شده بودند.( عَنِ الْهَرَوِیِّ قَالَ جِئْتُ إِلَى بَابِ الدَّارِ الَّتِی حُبِسَ فِیهِ الرِّضَا ع بِسَرَخْسَ وَ قَدْ قُیِّدَ فَاسْتَأْذَنْتُ عَلَیْهِ السَّجَّانَ فَقَالَ لَا سَبِیلَ لَکَ إِلَیْهِ ع...؛ عیون اخبار الرضا(ع)/2/183)
#استاد_پناهیان
┈••✾•❀💠🍃🌸🍃💠❀•✾••┈┈
📡https://eitaa.com/moasesa_boshra