eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
3 ویدیو
36 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 اگر اول وقت ظهر در وطن باشیم و بعد ازآن سفر برویم نافله ساقط نمی شود ؟؟؟!!! حضرت استاد گنجی در درس خارج فقه فرمودند: مقتضای قاعده و همچنین مقتضای روایات را این است که اگر اول وقت در وطن خود باشد، بعد سفر کند. در سفر می تواند نافله ی ظهر و عصر را بخواند. با اینکه نوافل ظهر و عصر برای مسافر مشروع نیست ولی چون موضوع مشروعیت نوافل برای این شخص محقق شده است، مانعی از مشروعیت آن نیست: مقتضای قاعده این است که مانعی ندارد که اداء نمازی ساقط شود ولی قضاء آن ثابت بماند؛ البته این علی القاعده بود و باید بحث شود که ادله چه اقتضایی دارند. 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1393
📚 سادات و میرزا ها، هم درجه پیغمبر و ائمه در بهشت ؟؟؟!!! یکی از طلاب در تالار علمی مطرح نموده است: با توجه به این آیه «الَّذينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهينٌ » وروایاتی که مضمونشان ملحق نمودن ذریه به درجه والدین است می توان تمامی سادات مومن را در بهشت هم درجه ائمه دانست همانند روایت: ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ قَالَ فَقَالَ قَصَرَتِ الْأَبْنَاءُ عَنْ عَمَلِ الْآبَاءِ فَأَلْحَقُوا الْأَبْنَاءَ بِالْآبَاءِ لِتَقَرَّ بِذَلِكَ أَعْيُنُهُمْ. 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح و بحث و نقد قرار گرفت، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=486&highlight=%D9%82%D8%B5%D8%B2%D8%AA
📚 نسبت سهل انگاری به مرحوم صدوق در نقل احادیث ؟؟؟!!! بعضی از روایات ضعیف هستند و حتی افراد کذابی در سند وجوددارد ولی با این حال مرحوم صدوق از آنها نقل میکند. در این جا ممکن است یک نسبتی به مرحوم صدوق داده شود که ایشان در جمع اوری احادیث مبنای تساهل دارد. اما در جواب این اشتباه باید گفته شود که مرحوم صدوق در جمع اوری احادیث مبنای خاصی دارد. مبنای ایشان در حجیت احادیث وثوق به انها است لذا اگر خبری موثوق به باشد ولی سند ضعیفی داشته باشد ان را در کتابش درج میکند. از جمله مهمترین شواهد وثوق، تلقی به قبول اصحاب است. 📱@mobahathah_ir بنابر این استناد مبنای تساهل به مرحوم صدوق درست نیست. ایشان مبنای علمی دقیقی را دارد هر چند که کسی ان را قبول نکند ولی با تساهل خیلی متفاوت است. این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1404
📚 نجاست تمامی مناطق سیل زده ؟؟؟!!! یکی از طلاب در تالار علمی مطرح نمود که با توجه به مضاف بودن سیلاب و ملاقات آن با مردار و فاضلاب ... تمامی آن نجس شده و در نتیجه کل شهر نجس خواهد بود!!! 📱@mobahathah_ir به این شبهه پاسخ هایی از جانب اساتید وفقها مطرح شد. ولی مساله به شدت محل بحث است و برخی بدان ملتزم شدند این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1418&pid=6185#pid6185
📚 صحت نقل ابن ادریس از کتاب حریز ؟؟؟!!! ابن ادریس در موارد متعددی، از کتاب حریز در مستطرفات سرائر نقل میکند ولی سندی به آن ذکر نمی کند. محقق خویی در مستطرفات سرائر از این جهت اشکال نمی کند و می گوید ابن ادریس از سخت گیران از علماء بوده است که به خبر واحد عمل نمی کرده است. اینکه از کتاب بن محبوب و حریز نقل می کند شواهد و قرائن زیادی بوده است که این کتاب همان کتاب حریز بوده است مرحوم تستری اشکال نموده و فرموده اند که ابن ادریس خیلی در نسخه شناسی خبیر نبوده است و اشتباهات فاحشی داشته است. 📱@mobahathah_ir استاد کلام مرحوم خویی را تایید نمودن؛ زیرا کتاب حریز از کتب مشهوره بوده است و این کتاب ها به شیخ طوسی رسیده است و خیلی فاصله ای بین ابن ادریس و شیخ طوسی نبوده است. بعید است که بگوییم اشتباه کرده است. این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1409
📚 طرق اثبات وثاقت مسعده بن صدقه ؟؟؟!!! مرحوم بروجردی برای اثبات وثاقت مسعده بن صدقه فرموده اند: چهار مسعده داریم که مسعده بن صدقه همان مسعده بن زیاد است. این مطلب مؤید هایی دارد و برخی از فضلاء رساله ای فی أحوال المساعد نوشته اند و خواسته اند ثابت کنند که چهار مسعده، یک نفر اند و انصافاً شواهدی هم دارد.( از جمله اتحاد راوی و مروی عنه آنها) ولی مبعّداتی نیز وجود دارد مثل این که شیخ طوسی در رجال گاهی راجع به مسعده بن صدقه می گوید «عامی» و گاهی تعبیر می کند «العیسی البصری» یا کشی راجع به مسعده بن صدقه می گوید «بتری» یعنی از فرقه زیدیه بتریه است که قائل به خلافت شیخین بودند؛ ولی راجع به مسعده بن زیاد تعبیر «عامی و بتری» و نیز تعبیر «العیسی» را به کار نمی برند بلکه تعبیر نجاشی «ثقه عین» است که لاأقل مشعر به این است که امامی عدل می لذا جزم به اتّحاد مسعده بن صدقه و مسعده بن زیاد مشکل است ولو هارون بن مسلم از هر دو روایت نقل کرده است و هر دو در یک طبقه می باشند. 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1419
📚 ترک عمدی برخی از واجبات موجب بطلان عمل نمی شود ؟؟؟!!! گاهی یک امر کلی می کند مثلا اکرم العلماء که: اولا امر به اکرام علماء به تعداد علماء یعنی زید و بکر و عمرو و ... منحل میشود و ثانیا باید دانست که تحریک به امر کلی بدون تطبیق امکان پذیر نیست یعنی ابتداء باید در ذهن مکلف تطبیق کبری بر صغری صورت گیرد تا تحریک محقق شود. حال اگر مکلف در مقام تطبیق خطا نموده و خیال کرد فلان شخص زید عالم است در حالی که او در واقع عمرو عالم بوده است و عمرو را اکرام کرد سوال این است که در مواردی که قصد امر معتبر است چنین خطاهایی اتفاق بیاقتد مخل به صحت عمل است یا خیر ؟ نظیر این مثال در شریعت در رمضان است که اگر شخص به قصد امری که به روزه روز دوم است روزه گرفت و حال آنکه در واقع روز اول امر بوده و امر روز دوم هنوز نرسیده حکم روزۀ او چیست ؟ 📱@mobahathah_ir استاد فرمودند: عقلائیا این مقدار خطاهای در تطبیق مخل به صحت عمل نیست (البته فرض این است که قصد او این نبوده که اگر مثلا روز اول است روزه نگیرد و قصد مقید به روز دوم باشد) این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1406
📚 استناد فقهی به قصص قرآن ؟؟؟!!! در بحث قاعده ی قرعه، استاد به تبع برخی از اعلام به آیات مربوط به ماجرای تعیین کفالت برای حضرت مریم و ماجرای حضرت یونس استناد کردند. در این آیات، تصریحی به جواز کار آنها (یعنی اقتراع) نشده است ولی به این جهت که "قرآن کتاب تاریخ نیست" و اگر کار آنها اشکال داشت حتما تذکر داده می شد فهمیده می شود که کار آنها جائز است و نیازی هم به استصحاب حکم شرایع سابقه نیست. 📱@mobahathah_ir برخی از طلاب به مطلب استاد اشکال کردند که: گذشته از مناقشات صغروی... تاریخی نبودن قرآن مستلزم تایید آن داستان ها نیست ؛زیرا ممکن است غرض از بیان قصص، عبرت آموزی و...باشد . بله وجه دیگر استدلال این است که گفته شود چون نبی در اقتراع شرکت کرده و نبی معصوم است پس جواز اقتراع فهمیده می شود. لکن این وجه نهایتا جواز اقتراع در آن شریعت را می رساند (فارغ از مناقشات صغروی) و اسراء آن به شریعت اسلام نیاز به استصحاب حکم شریعت سابقه دارد. این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1385
📚 حکم طهارت و نجاست ژلاتین های گاوی؟؟؟!!! یکی از دوستان در تالار علمی این سوال را که ژلاتین های گاوی که از خارج می آیند و عموما علم به ذبح شرعی آن نداریم پاک بوده و یا نجس هستند، مطرح نموده و جواب های متعددی به آن به نقل از بعضی از فقهاء و... مطرح شده و احتمال استحاله آن نیز بررسی شده است... . 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=331
📚 ثمرات بحث از تخییر فقهی و اصولی ؟؟؟!!! در مورد اصولی یا فقهی بودن تخییر ثمراتی وجود دارد: 1. طبق تخییر اصولی بعد از اخذ به یکی از دو خبر، مفاد خبر اخذ شده بر مکلف منجز خواهد شد، در حالی که طبق تخییر فقهی مکلف دائما آزاد است که عمل خود را بر یکی از دو خبر تطبیق کند و این آزادی حتی بعد از التزام به یکی از دو خبر نیز وجود دارد. 2. طبق تخییر اصولی مجتهد می تواند بر اساس خبری که به آن اخذ می کند، فتوا دهد، اما در تخییر فقهی این گونه نیست. البته در مورد این ثمره لازم به ذکر است که اگر مقلد بداند که اینگونه بوده خود می تواند به یکی از دو خبر اخذ نموده و بدان عمل کند..... 3. اگر قائل به تخییر اصولی استمراری شدیم، بعد از اینکه مدتی یک خبر را انتخاب کرده بود و بعد یک خبر دیگر را انتخاب کرد، باید اعمال گذشته اش را اعاده کند زیرا این را حجت خود می داند، ولی اگر تخییر فقهی باشد هرروز آزاد است که به هرحدیثی عمل کند. 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1412
📚 تعیین مقدار ذراع و...برای وقت فضیلت نماز مهم نیست ؟؟؟!!! یک نکته از روایات به دست می آید و آن اینکه اگر کسی پرسید از نظر زمانی ذراع و قدم چه مقدار طول می کشد؟ در جواب می گوییم: مهم نیست و دنبال این چیز ها نرویم که چقدر طول می کشد همانطور که در آن مکاتبه آمده است: « سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَى قَالَ: کَتَبَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا إِلَى أَبِی الْحَسَنِ ع رُوِیَ عَنْ آبَائِکَ الْقَدَمِ وَ الْقَدَمَیْنِ وَ الْأَرْبَعِ وَ الْقَامَهِ وَ الْقَامَتَیْنِ وَ ظِلِّ مِثْلِکَ وَ الذِّرَاعِ وَ الذِّرَاعَیْنِ فَکَتَبَ ع لَا الْقَدَمِ وَ لَا الْقَدَمَیْنِ إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ فَقَدْ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاتَیْنِ وَ بَیْنَ یَدَیْهَا سُبْحَهٌ وَ هِیَ ثَمَانُ رَکَعَاتٍ فَإِنْ شِئْتَ طَوَّلْتَ وَ إِنْ شِئْتَ قَصَّرْتَ ثُمَّ صَلِّ صَلَاهَ الظُّهْرِ فَإِذَا فَرَغْتَ کَانَ بَیْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ سُبْحَهٌ وَ هِیَ ثَمَانُ رَکَعَاتٍ إِنْ شِئْتَ طَوَّلْتَ وَ إِنْ شِئْتَ قَصَّرْتَ ثُمَّ صَلِّ الْعَصْر»[۱۱] 📱@mobahathah_ir مهم این است که نافله ات را بخوان و وبعد از آن نماز ظهرت با بخوان. اگر بعد از زوال شروع به خواندن نوافل کنید و بعد نماز ظهر را بخوایند به تمام فضائل رسیده اید. خیلی لازم نیست که تحقیق کنید و شاخص بگذارید و ساعت نگاه کنید. این مطلب مستفاد از روایت مذکور است. این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1422
مباحثه، تالار علمی فقاهت: 📝قابل توجه فضلای حوزه علمیه و علاقمندان به بحث و گفتگو در زمینه علوم استنباط احکام 💠 وبسایت «مباحثه»💠 ❇️ تالار علمی فقاهت❇️ 🔹تجربه‌ای متفاوت در احیای سنت مباحثات حوزوی 👈 نکات ناب از دروس سطح و خارج فقه و اصول و مطالب آزاد علمی 🔹 امکان بحث و تبادل نظر در فضای مجازی 🔸نظارت توسط اساتید فن 🌐 آدرس وبسایت: 👉http://mobahathah.ir ✅کانال «مباحثه» در: 🔅ایتا https://eitaa.com/mobahathah_ir 🔅سروش https://sapp.ir/mobahathah_ir 🔅تلگرام T.me/mobahathah 🔅بله http://ble.im/join/NzY3ZTEzYT