eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
212 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحثات/پرونده‌ی ویژه‌ی شصتمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) 🔸زعیم حوزه و تشیع 🔹همراه با دانلود پوستر اهدائی مباحثات http://mobahesat.ir/19065 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔مباحثات/ در پاسخ به نقد مقاله «ملاحظاتی پیرامون مقالۀ آقای مهدی نصیری درباره سید هاشم حداد و حواشی آن» 🔸گفتگوی علمی و نقد روشمند، واجب؛ لجن‌پراکنی و عقده‌گشایی، حرام سید محمدحسین دعائی 🔸پس از انتشار یادداشت سید محمدحسین دعائی با عنوان «عرفان شیعی فقاهتی، عصارۀ شریعت، معنویت و عقلانیت» در پاسخ به مقالۀ آقای نصیری با عنوان «غلو عرفانی؛ خطری برای شریعت و عقلانیت در حوزه‌های علمیه»، آقای پویا طاهری، در متنی با عنوان:ملاحظاتی پیرامون مقالۀ آقای مهدی نصیری درباره سید هاشم حداد و حواشی آن، به نقد عرائض ایشان پرداخته‌اند؛ در ادامه گزارشی از پاسخ به این نقد می خوانید: 🔹چگونه می‌توان با عرفان و معنویت رهبر فقید انقلاب و علامۀ طباطبایی رضوان‌الله علیه موافق بود، اما جریان علامۀ طهرانی را به «مریدبازی» و «فرقه‌سازی» متهم کرد؟ رهبر فقید انقلاب، به تعبیر مقام معظم رهبری: «شاگرد و مرید و عاشق مرحوم شاه‌آبادی بوده». نمی‌توان و نباید هر نوع تبعیت عمیق و گسترده‌ای را با انگ مریدبازی، باطل شمرد. بلکه مهم، احراز ملاک صحت یا لزوم تبعیت است. به بیان دیگر، پس از اثبات کبری ـ یعنی ضرورت رجوع عامی به عالم در همۀ ابعاد زندگی ـ و تثبیت صغری ـ یعنی شناخت مصداق عالم ـ دیگر نمی‌توان و نباید با به‌کاربردن تعابیر مغالطه‌آمیزی هم‌چون «مریدبازی» به خدشه در مسئله پرداخت. 🔹حتی اگر بتوان در تأییدات رهبر معظم انقلاب نسبت به علامۀ طهرانی خدشۀ دلالی کرد ـ که نمی‌توان ـ آیا به‌راستی می‌توان در تأییدات و تأکیدات ایشان نسبت به اصل فلسفه و عرفان اسلامی یا بزرگانی هم‌چون مرحوم قاضی و علامۀ طباطبایی خدشه کرد؟ روشن است که خیر. 🔹عرفان شیعی فقاهتی، یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات تاریخ فکر و فرهنگ ماست؛ موضوعی که در دو طیف موافق و مخالف آن، افراد سرشناس و صاحب‌نظر فراوانی به چشم می‌خورند. در چنین مسئله‌ای هرگز نمی‌توان با ذکر یکی دو سه نامِ هر چند محترم، به تخطئۀ رقیب پرداخت. چگونه است که می‌توان با استناد به سخنان آیة‌الله حائری، آیة‍‌الله علم الهدی و استاد طاهرزاده، مخالفت با عرفان شیعی فقاهتی و جریان علامۀ طهرانی را موجه جلوه داد، اما نمی‌توان با استناد به سخنان حضرت آیة‌الله خامنه‌ای به تأیید و تقویت آن پرداخت؟ 🔹علامۀ طهرانی، هم رهبر فقید انقلاب و هم مقام معظم رهبری را ولی‌فقیه می‌دانسته و به‌صراحت، اطاعت از ایشان در امور اجتماعی و سیاسی را حتی برای افراد اعلم از آن‌ها واجب تلقی می‌کرده‌اند.نفس این‌که در طول سالیان متمادی بعد از انقلاب، از شخصیتی مثل علامۀ طهرانی، با آن عظمت علمی، با آن جلالت عملی و با آن سوابق مبارزاتی و سیاسی، نه تنها در تعامل با رهبر فقید انقلاب، بلکه در مواجهه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، چیزی جز تواضع، تبعیت، پشتیبانی، همراهی، همدلی و هم‌زبانی مشاهده نشده است، برای دفع همۀ شبهات و اشکالات کفایت می‌کند. به‌راستی اگر کسی واقعا رهبری را حق خود بداند، آیا نباید لااقل برای یک‌بار هم که شده، مخالفت و معارضه‌ای از او مشاهده شود؟ آیا نبودند افراد سرشناسی که با وجود داشتن شناخت کامل از رهبر معظم انقلاب و در عین دفاع اولیه از رهبری ایشان در مجلس خبرگان، در ادامه به جرگۀ مخالفان ایشان پیوستند؟ به‌راستی چه تعداد از روحانیون منتقد علامۀ طهرانی، به‌خاطر اعتقاد به ضرورت تقویت ولی‌فقیه، از گرفتن وجوهات امتناع کرده و مراجعان را به رهبری ارجاع می‌دهند؟ 🔹 جناب آقای طاهری، در رابطه با خاطرۀ فرزند دوم علامۀ طهرانی از آیت‌الله حائری شیرازی ـ مبنی بر اولویت‌ داشتن ایشان برای رهبری ـ نیز مملو از اشکال است: اولا، ناراحتی علامۀ طهرانی هم به نقل مسئله برمی‌گردد، هم به محتوای آن: «علامۀ والد کراراً می‌فرمودند: ما همیشه پشتیبان این حکومت بوده و آن را تأیید می‌کنیم و هیچ وقت داعیۀ این‌که ریاستی داشته باشیم نداشته و نخواهیم داشت». ثانیا، معلوم نیست چرا دوستان، تا به این حد از ورود جدی‌تر علاقمندان علامۀ طهرانی به امور اجتماعی و حضور پررنگ‌تر ایشان در جبهۀ انقلاب نگرانند؟ ثالثا، دیدگاه فرزند دوم علامۀ طهرانی نسبت به نظام اسلامی، رهبر فقید انقلاب و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به‌هیچ‌وجه مورد تأیید فرزند ارشد مرحوم علامه در مشهد مقدس نیست. رابعا، آن‌چه آقای نصیری می‌خواهد از آن، مخالفت علامۀ طهرانی با انقلاب را نتیجه بگیرد، سخن آیت‌الله حائری شیرازی و فرزند دوم علامه است، نه گفتار یا رفتاری منسوب به خود مرحوم علامه. از این خاطره یا تحلیل، چیزی بیش از دیدگاه شخصی جناب آقای حائری و ناقل مرحوم قابل استفاده نیست. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 yon.ir/srjzf 🔻🔻🔻 @mobahesat
8.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت استاد مهدوی‌راد از دیدار با مرحوم دکتر شریعتی و دیدگاه او درباره روحانیت 🔹مشاهده نسخه کامل گفت‌وگو: https://www.aparat.com/v/wasEN 🔻🔻🔻 @mobahesat
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥چرائی مخالفت آیت‌الله‌العظمی میلانی با دکتر شریعتی به روایت آیت‌الله سیدعلی میلانی 🔹مشاهده نسخه کامل گفت‌وگو: http://video.mobahesat.ir/?p=138 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از دوره تابستانی نظام اندیشه اسلامی
🔴برای اولین بار به صورت رسمی🔴 🔹مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار می کند: 🔸برگزاری دوره تابستانه با هدف دستیابی به «نظام فکری اسلامی» با بررسی آثار اندیشمندان بزرگ انقلاب اسلامی. 🔸استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه 📌به مدت ۳۰ روز در مشهد مقدس 📌پایان مهلت ثبت نام:یکشنبه ۲ تیر 🔻مقدمه ای برای: 1⃣ورود به عرصه های اجتماعی و تمدن نوین اسلامی 2⃣تقویت علمی حوزه انقلابی و هدایت کنش انقلابی 3⃣تفسیر صحیح مکتب فکری انقلاب اسلامی 4⃣آشنایی با نظام فکری متفکران نظام ساز معاصر. بزرگانی چون امام خمینی||| آیت الله خامنه ای|||علامه طباطبایی|||شهید مطهری|||شهید صدر|||شهید بهشتی|||آیت الله جوادی آملی|||آیت الله مصباح یزدی 🔻کانال رسمی دوره ی #نظام_اندیشه_اسلامی (تابستانه) @n_a_eslami
🔻آسیب‌شناسی که به بن‌بست منجر می‌شود؟ حامد صادق‌نیا 🔸اخیرا خبرگزاری حوزه بحث مکتوبی بین حجت‌الاسلام اهری از شاگردان آیت‌الله جواد فاضل لنکرانی و حجت‌الاسلام اکبرنژاد مدیر موسسه فقاهت و تمدن اسلامی منتشر کرده که در بخشی از پاسخ آقای اهری آمده‌است: «چندی پیش شما نامه‌ا‌ی به مقام معظمّ رهبری نگاشته‌اید و ایشان در ذیل نامه، قریب به این مضمون مرقوم فرموده‌اند: «راهی که شما می‌روید اشتباه است». این پیام حضرت آقا توسط جناب حجت الاسلام مروی زید عزّه به شما ابلاغ گردیده و ایشان، شرح ماوقع را برای حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی نیز نقل نموده‌اند». 🔹اگرچه از جهت رسانه‌ای قرار است کلیه‌ی مطالب و نقل‌قول‌های منتسب به رهبر معظم انقلاب توسط دفتر ایشان تایید و منتشر شود اما از آنجائیکه راوی این نقل، مسئول ارتباطات حوزوی ایشان بوده است تا حدود زیادی می‌توان به آن اعتماد کرد و مبنای چند تذکر مهم قرار داد. 🔹آنچه که بیشتر مورد توجه این یادداشت است تحیر و بلاتکلیفی و در نتیجه بحران هویتی است که ده‌ها و صدها طلبه‌ی جوان با آن روبرو خواهند شد. در چند سال اخیر محور فعالیت‌های آقای اکبرنژاد نقد و رد قریب به اتفاق سنت‌های درسی و روشی در حوزه‌های علمیه با شعار آزاداندیشی و البته چاشنی دفاع از انقلاب و عدالت‌خواهی بوده است. 🔹قاعدتا از جهت محتوائی و براساس فضای کاملا آزاد علمی حوزه ،کاملا طبیعی است که ایشان نظریات علمی را نقد و حتی رد کنند و متقابلا تحمل شنیدن نظرا ت مختلف را داشته باشند، اما آنچه که بیشتر مورد توجه منتقدان ایشان بود ایرادات روشی است. اصرار بر کنار گذاشتن سنت‌ها و متون حوزوی بدون ارائه‌ی جایگزین از جمله‌‌ی این ایرادات بود. 🔹جالب اینجاست که افراد دیگری نیز با همین باور اقدام به اصلاح و جایگزینی متون حوزوی کرده بودند و بدون جنجال‌های سطحی رسانه‌ای و تجمعات کف‌حوزوی! متون پیشنهادی خود را ارائه داده و برخی از حوزه‌های علمیه از متون جایگزین استقبال هم کرده‌اند. مراجعه به خاطرات حجت الاسلام مختاری نشان می دهد چگونه بدون هتک حرمت بزرگان و جنجال‌های سطحی ده‌ها کتاب درسی را اصلاح یا جایگزین کرده و سال‌هاست حوزه‌های علمیه از متون جایگزین استفاده می‌کنند. 🔹حال با طیفی از طلابی مواجه هستیم که تحت تاثیر سخنان آقای اکبرنژاد نسبت به سنت‌های پیشین کاملا بی‌اعتماد بوده و از سوی دیگر جایگزین مناسب و صحیحی هم برای متون و سبک درسی ندارند و مهمتر آنکه این طیف کاملا تابع دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب نیز هستند و با انتشار مطلب اخیر ایشان نسبت به «نادرست بودن راه آقای اکبرنژاد» عملا بحران به بن‌بست منجر می‌شود. 🔹باید دید نگرانی اولیه‌ی آقای اکبرنژاد نسبت به آسیب‌های حوزه‌ی امروز با روشی که ایشان اتخاذ کرده‌اند به سرانجام مثبتی منجر شده یا خودِ آسیب‌شناسی به یک آسیب بزرگی منجر شده‌است؟ آسیبی که بیشتر شبیه به بن‌بست و به قیمت تلف شدن صدها طلبه‌ی با استعداد انقلابی است. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 yon.ir/SITNb 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات
🔻آسیب‌شناسی که به بن‌بست منجر می‌شود؟ حامد صادق‌نیا 🔸اخیرا خبرگزاری حوزه بحث مکتوبی بین حجت‌الاسل
🔻توضیح تکمیلی: حجت‌الاسلام ذبیحی مدیر موسسه فقاهت و تمدن اسلامی با ارسال توضیح مشروحی، پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه اقای اکبرنژاد را تکذیب کرد.در این پاسخ به موارد دیگری از نامه حجت‌الاسلام اهری نیز اشاره شده است. مباحثات بر اساس رسالت رسانه‌ای خود تکذیب ایشان را به اطلاع مخاطبان می‌رساند. در عین حال از حجت‌الاسلام اهری نیز درخواست می‌شود مستندات نقل قول از حجت‌الاسلام و المسلمین مروی مسئول وقت ارتباطات حوزوی دفتر رهبری را ارائه نماید. @mobahesat
🔻مباحثات/ یادداشت وارده محجّبه‌‌های پراگماتیست می‌خواهیم! صادق بابایی 🔹اغراق نیست اگر بگوییم در ایران پس از انقلاب، با فاصله اندکی بعد از مقوله‌ی بحث‌انگیز اختیارات ولی فقیه، مبحث حجاب اجباری پر‌رنگ‌ترین خط‌کشی‌ها را در میان ایدئولوژی حکومت و مخالفین آن ترسیم کرده است. طی این چهل سال، دو طرف نزاع هرچه در جیب داشته‌اند، خرج کرده‌اند، گفتنی‌ها را گفته‌اند و حالا مدت‌هاست رسیده‌اند به مرحله‌ای که می‌توان یارگیری عمومی نامید. در یک‌سو، سمبه‌ی پر زور کارگزاران فرهنگی و البته انتظامی حکومتی‌هاست و در جانب دیگر پروپاگاندای زبردست مخالفین حجاب اجباری که فریادهای اعتراضی‌شان را از حنجره‌ی اپوزیسیون و سلبریتی‌های داخل و خارج و اغلب از کف شبکه‌های اجتماعی، به گوش همگان می‌رسانند. 🔹گویی که امروز، پوشاندن سر بانوان جامعه (تاکید بر "سر" و "بانوان" نقطه‌ی ثقل درگیری را دقیقاً مشخص می‌کند) تنها یک تفاوت در دیدگاه نیست، بلکه سَمبلی از میزان برتری یا شکست هریک از دو گفتمان موجود است. سال‌ها پیش، قانونی مبنی بر لزوم رعایت حجاب نوشته شده و به مقتضای قانونیتش، باید اجرا شود. مخالفینش همواره در تلاش بوده‌اند تا گفتمان‌شان را به نظر اکثریت مبدّل کنند، بلکه بتوانند زیربنای این قانون مدنی، یعنی خواست اکثریت مردم را از آن خود نمایند. اما طرفداران قانون حجاب اجباری، بارها اعلام کرده‌اند که همچون مخالفین نمی‌اندیشند. آنها معتقدند یک پای ثابت قانون، مفاد شریعت الهی است‌که مشمول رفراندوم نمی‌شود و حتی‌المقدور و در هر حالی می‌بایست اجرایی شود. 🔹به نظر می‌رسد قانونی شدن حجاب، مساوی بود با اجبار و الزام تک‌تک شهروندان به رعایت آن، چه بدان عقیده و باور داشته باشند یا نداشته باشند. حال به نظر می‌رسد، پس از قانونی شدن رعایت حجاب گام دیگری می‌بایست توسط تبلیغات‌چیان حکومت برداشته می‌شد که نشد و آن عبارت است از نوعی فرهنگ‌سازی معطوف به هدف. شبیه آنچه توسط نیروی انتظامی، جهت ترویج فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی انجام پذیرفت. به عبارت دیگر، قبولاندن این نکته به شهروندان که عمل به قانون حجاب همچون بستن کمربند ایمنی برای‌شان فواید ملموسی به همراه دارد، ولو اعتقادی به حجاب و استفاده از کمربند ایمنی ندارند یا حتی از آن بیزارند! 🔹تاکنون فرهنگ‌سازی در راستای حجاب، اغلب با منطق موافقینش صورت پذیرفته، نه با دُستُوری عرفی و همه‌کس فهم؛ منطقی که اگر مخالفین بدان باور داشتند مسلماً دیگر اسم‌شان مخالف نبود! به طور شفاف، قبله‌ی آمال مبلّعین حجاب تاکنون این بوده است که به مخاطبین خود بباورانند، بی‌حجابی منجر به بی‌عفتی‌ست و لاجرم همچون ویروسی نَفَس نفس افراد و صفای روح‌شان را به شماره و مخاطره می‌اندازد. چندین دهه این‌ منطق را جار زده‌اند و تا امروز، هر روز بیش‌تر از دیروز عقب نشسته‌اند، غافل ازین بوده‌اند که جوان و نوجوان کنونی، بیش از هر وقت دیگری به توصیه‌های متعالی دینی، نگاهی تردید‌ناک می‌اندازد و براحتی حاضر نیست، مد و برندهای جهان‌شمول دنیای مدرن و پست‌مدرن را وانهد تا در عوضش امور درشتناک و بعضاً نا‌ملموسی چون غیرت و حیا و عفت را برای خود بخرد. 🔹فی‌الحال باید در فکر این دشواره بود که با کدام جدال احسن و کدامین لطایف‌الحیلی می‌توان چادر بر سر نسلی انداخت که ذهنش از پذیرش چادر و فلسفه‌ی دینی آن سر‌ باز می‌زند! چطور می‌توان ادبیاتی را ترویج نمود که با عقل ابزاری و معیشت‌اندیش انسان مدرن نیز سر سازگاری داشته باشد و متقاعدشان کند. نوعی نتیجه‌انگاری در مقوله‌ی حجاب که اگر کارگر بیفتد، در کنار محجبه‌های معتقد، می‌توان از یُمن حضور محجبه‌های منفعت‌اندیش در جامعه نیز بهره برد. افرادی که صرفاً با رویکرد پراگماتیستی و جلب منافع روانی شخصی، خواهان حجاب شده‌اند اما در هرحال، محجّبه‌اند. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 yon.ir/sblKT 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔مباحثات/ تأملی در نوشتار «محجّبه‌های پراگماتیست می‌خواهیم» 🔸چندی پیش یادداشتی با عنوان «محجّبه‌های پراگماتیست می‌خواهیم!» به قلم صادق بابایی در مباحثات منتشر شد، آقای میثم فتحی پیرامون این مطلب، دیدگاه‌ها و نکاتی را مطرح کرده اند که در ادامه می خوانید: میثم فتحی 🔹برخی از پرسش‌ها درون‌دینی است که خاستگاه اصلی آنها علم فقه است و متأسفانه با این مباحث فنی و تخصصی بعضا برخوردهای ژورنالیستی می‌شود که نوشتار جناب بابایی از این سنخ است. اگر همه نه، اما کثیری از معتقدان حجاب اجباری چون حقیر، تمام مبنای همه قوانین را شریعت می‌دانند، مگر منطقه الفراغ و آن در اموری است که شرع مستقیما منع و ردعی ندارد که دخلی به حجاب ندارد. منطق موافقین حجاب، بدون دلیل، در مقابل منطق همه کس پسند و عرف، قرار گرفته است. 🔹پیش‌فرض مؤلف کماکان نتیجه‌گرایی در قانون است و کثیری از موافقان حجاب اجباری وظیفه‌گرایانه می‌نگرند، نه نتیجه‌گرایانه. شریعت، لازم الاجرا و حجاب از مصادیق گزاره‌های آن است، پس حجاب ضروری است. 🔹 تقابل بی‌دلیل بین محجبه‌های معتقد و محجبه‌های منفعت‌اندیش موجب در غلطیدن در مغالطه طرد شق سوم شده است. کأنه محجبه نمی‌تواند هم معتقد باشد و هم منفعت‌اندیش. 👇👇👇 yon.ir/ngxpp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مباحثات/ گزارش نشست تخصصی نقد و بررسی 🔻بازتاب اندیشه دکتر شریعتی در جهان اسلام 🔸روز یک‌شنبه، دوم تیر ۱۳۹۸، نشست«بازتاب اندیشه‌ دکتر علی شریعتی در جهان اسلام» در مرکز راهبردی ورثه‌الانبیاء قم برگزار شد. در ادامه گزارشی از این نشست را می‌خوانید: 🔹صدرمحمدی(کارشناس مسائل ترکیه): شریعتی هم بر جریان‌های اسلامی و هم جریان‌های غیراسلامی، از جمله جریان چپ در ترکیه تأثیرگذار بوده است و کتاب‌های او در ترکیه هم‌چنان از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه دین محسوب می‌شود و متفکران ترکیه‌ای هنوز به خود جرأت نقد جدی شریعتی را نداده‌اند.آثار ترجمه شده‌ شریعتی، به‌مثابه یک زلزله در فضای فکری و فرهنگی ترکیه، محسوب می‌شوند.بخشی از جریان اسلامی در ترکیه با آثار شریعتی دچار اختلاف شدند که علت این آن را می‌توان در شیعه بودن دکتر شریعتی و اهمیت دادن چپ‌ها به او جست‌وجو کرد و این، در نهایت موجب فاصله گرفتن برخی گروه‌ها و جریان اسلامی ترک از شریعتی شد. 🔹حیدر حب‌الله(اندیشمند لبنانی): نفوذ شریعتی به معنای صحیح بودن تفکراتش نیست و عدم نفوذش هم به معنای غلط بودن تفکراتش نیست. ذهنیتی که از شریعتی در ایران وجود دارد، کاملا با ذهنیت جهان عرب متفاوت است. حدأقل تا قبل از دهه‌ ۹۰ میلادی، مناقشه‌ای بین موافقین و مخالفین شریعتی وجود نداشت. اساساً نمی‌توانستیم حساسیت منفی نسبت به شریعتی را شاهد باشیم. این، برخلاف ایران است که شریعتی یک شخصیت مورد اختلاف محسوب می‌شود.برای دلایل نفوذ شریعتی در جهان عرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:شریعتی به هیچ وجه فرقه‌گرا نبود.شریعتی بر مذهب خودش وارد می‌کرد، او را یک شخصیت بی‌طرف معرفی می‌نمود.اندیشه‌ شریعتی ناظر به مسائل انسانی بوده و گفتمانی انسانی به‌شمار می‌رود و نه شیعی یا سنی یا عربی و یا فارسی و ایرانی.گفتمان شریعتی به یک حکومت حاکم متعلق نبود. او سخنگوی هیچ حکومتی نبود. لذا، مجبور نبود اشتباهات یک حکومت را توجیه کند.ایشان همه‌ حکومت‌های موجود را نقد می‌کرد.شریعتی اواسط دهه ۹۰ تاکنون، بیشتر در مجامع شیعی حضور دارد تا مجامع سنی. شریعتی دوم معارض نهاد روحانیت است؛ معارض سلطه‌ فقهاست و طرفدار اسلام منهای روحانیت است. برخلاف ایران، شریعتی در جهان عرب چندان مورد انتقاد قرار نگرفته است. ولی اغلب نقدهایی که در جهان عرب بر شریعتی نوشته شده از جانب گروه‌های مذهبی شیعی بوده است. جهان عرب هنوز از شریعتی عبور نکرده است؛ البته نمی‌توان گفت که شریعتی مرکز تغذیه‌ فکری در جهان عرب به‌شمار می‌رود. 🔹رضایی (پژوهشگر مرکز راهبردی ورثه‌الانبیاء): شریعتی هم از جمله متفکرینی بود که انقلاب اسلامی سکوی پرشی شد تا آثارش در اقصی نقاط جهان اسلام وارد شود. اگر خمینی نبود شریعتی هم اینقدر نفوذ پیدا نمی‌کرد. اهل‌سنت شریعتی را فردی در برابر مذهب خود نمی‌دیدند. مخاطب جهان اسلام هرچند او را «شیعه» می‌دانست، ولی معتقد بود که شریعتی از تعصبات خام فرقه‌ای فراتر رفته و متفکری به واقع «اسلامی» است. نفس روحانی نبودن شریعتی، در مقبول افتادن فراطائفی بودنش نزد مخاطب اهل‌سنت، تأثیر بسیاری داشته است. این مسئله موجب شد تا طائفی نبودن شریعتی راحت‌تر مقبول واقع شود.کاری که شریعتی می‌کند این است که خود را با چپ‌ها در هدف ـ که تغییر وضع موجود است ـ یکی کرده و با رویکردی همدلانه و نه تقابلی، درپی اثبات این مسئله است که اسلام می‌تواند بهترین عامل برای انقلاب و تغییر وضع موجود باشد. 🔹میرزایی(رایزن سابق فرهنگی ایران در لبنان): دغدغه‌ اول شریعتی دین نیست، بلکه دغدغه‌ اول او انسان بود. نمی‌توان او را اسلام‌گرا دانست. کسانی‌که فقه انقلابی را قبول ندارند، نمی‌توانند با شریعتی هم‌دلی کنند. بدون ارائه یک فقه عملی نمی‌توانیم رهایی‌بخشی کنیم، در اندیشه او جای این عنصر خالی است. شریعتی با مدرنیسم شرقی هم‌گام و همراه است.در نقد شریعتی از دین، ساختارشکنی صورت‌های تحقق مذاهب وجود دارد و او تبیین‌های تاریخی و فلسفه دین را هم قبول ندارد. او تحقق‌های دین از زمان خلافت تا امروز را منتقدانه نقد می‌کند؛ هم‌چنان که اگر امروز بود فریادش بر سر جریان‌های سلفی و تکفیری بلند بود. شریعتی با انقلاب و امام خمینی و آن فریادها هیچ تضادی نداشت. جنگ او به نوعی با فقها و حوزه بود. جدال او در داخل کشور با انقلاب نبود، بلکه شریعتی بزرگ‌ترین مدافع اسرار انقلاب اسلامی در دنیای معاصر است. اگر او در سال‌های بعد از انقلاب زنده می‌ماند، نسبت به لزوم حکمت عملی و فقه عملی حرف‌های زیادی می‌زد. ما داخل ایران می‌توانستیم او را به خدمت انقلاب بگیریم اما این کار را نکردیم و او به اشتباه در ذیل ضد انقلاب تعریف شد. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 yon.ir/fzATI 🔻🔻🔻 @mobahesat
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مباحثات/کلیپ کوتاه🔻 به مناسبت شهادت امام جعفر صادق و حادثه‌ی حمله‌‌ی وحشیانه حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه قم 🔹همچنین در این رابطه: گزارشی از حادثه حمله به مدرسه فیضیه http://mobahesat.ir/909 🔻🔻🔻 @mobahesat
ده - پل تا جزیره.mp3
17.69M
مباحثات/ 🔹پادکست معرفی کتاب قسمت دهم:«پُل تا جزیره؛ تأملاتی جامعه‌شناختی در موقعیت پساانقلابی روحانیت» 🔸تالیف:مهدی سلیمانیه (نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ می‌توانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند) 🔸پادکست‌های تورق را می‌توانید در ناملیک ‌هم پیگیری کنید http://yon.ir/y70s4 🔻🔻🔻 @mobahesat