✔️پیشقراول طلاب شیعه لبنان در حوزه علمیه قم
🖊یادداشت شفاهی استاد یوسفی غروی به مناسبت درگذشت علامه سید جعفرمرتضی عاملی
🔹مرحوم آسید جعفر مرتضی عاملی لبنانی از خانوادهای اهل علم بود، گرچه پدر ایشان ملبس نبود، اما از طلاب فاضل معمم چیزی کم نداشت، دارای کتابخانه بسیار مفصلی بوده و اهل مطالعه بود. لذا، توانسته بود که رضایت دو فرزندش را برخلاف محیط زمانی و مکانی آن زمان لبنان به دست آورد. به ویژه در دوره قبل از پیروزی انقلاب و پیش از آنکه مشوقاتی فراهم شود.
🔹طلاب لبنان یا به خصوص طلاب جبل عامل لبنان از میان دو حوزه قم و نجف، مایل به حوزه نجف بودند، چون زبانشان، زبان عربی است و غالبا در حوزه نجف، اساتید و مدرسین بیشتر به زبان عربی هستند، دیگر برایشان ضرورت ندارد که حتما مثلا بر زبان فارسی مسلط باشند، حتما در درسهای غیر عربی حاضر شوند. طلاب میتوانند در میان همشهریها یا لااقل هم زبانهایشان، اعم از اینکه همشهری آنها باشند یا نباشند، وارد شوند. اما باید توجه داشت اوایلی که این دو برادر، البته یکی پس از دیگری، مایل به اشتراک در حوزه علمیه شیعه شدند، بعثیها در عراق سر کار آمدند و بر سیاست و حکومت مسلط شدند.
🔹هنوز بیرون کردن طلاب ایرانی عراق و نجف اشرف – سال پنجاه هجری- رخ نداده بود که مرحوم آقای آسید جعفر مرتضی به ایران آمدند. در آن زمان مدرسین به زبان عربی در ایران خیلی کمیاب بودند. به یاد دارم که مرحوم آسید جعفر مرتضی در آن ایام به فارسی مسلط نبودند، ایشان مرحوم علامه آیت الله سید محمدمهدی روحانی را پیدا کرده بودند که برای آسید جعفر درسهای حوزوی را تدریس کند و حتی تا کفایتین مرحوم محقق آخوند خراسانی را برای ایشان تدریس میکردند.
🔹خود مرحوم آقای آسید جعفر برای من نقل کرد که پدرم که جهت مسافرت به قم آمده بودند، از اینکه چرا من مشغول به تاریخ شدم، گلهمند است، توقع دارد که من بیشتر در همان رشته فقه و اصول مشغول باشم و مقصد اجتهاد باشد و نه کارهای دیگر یا درسهایی که در نظر حوزه غالبا به عنوان درسهای جانبی به شمار میآیند. بنابراین، ایشان مدتی بنا به رعایت نظر مرحوم پدرشان، آماده کردن درسهای تاریخ را کنار گذاشتند و مشغول درسهای اصلی حوزه شدند.
🔹اما چیزی نگذشت که مرحوم پدرشان به رحمت خدا رفت، دیگر پرداختن به درس تاریخ، برای پدرشان ایجاد ناراحتی نمیکرد. لذا ایشان به بحث تحقیق در تاریخ بازگشتند و دو یا سه کتاب از ایشان پیرامون سه معصوم به طور تحقیقی و مفصل تدوین شد.
🔹کتاب «الصحیح من سیره النبی الاعظم» که به صورت ترجمه و تلخیص و به زبان فارسی و در ۲۰ جلد توسط آقای دکتر محمد سپهری منتشر شد. البته نسخه عربی آن نیز به ۳۶ جلد رسید. همچنین ایشان شبیه این اثر نیز در ۳۵ جلد راجع به امیر المومنین با عنوان «الصحیح من سیره المرتضی»، یا «مرتضی من سیره المرتضی» نوشتند. ایشان کتاب دیگری نیز درباره امام حسین(ع) دارند که ظاهرا بیش از ۲۰ جلد آن منتشر شده است.
🔹کتابهای دیگر ایشان غالبا به صورت تدریجی در ضمن همین کتابهایی که توسعه پیدا کرد، مندرج شد. مثلا ایشان کتابی راجع به سلمان فارسی داشتند که کتاب نسبتا مفصلی بود، این اثر در ضمن کتاب الصحیح ایشان آمده است. البته به عکس هم میتوان گفت که همان اخباری را که راجعبه سلمان در ضمن الصحیح آورده بودند، اینها جمعآوری و به صورت کتاب مستقلی منتشر شد.
🔹ایشان کتاب دیگری نیز با عنوان «حقائق هامه حول القرآن الکریم» دارند که این اثر نیز به فارسی ترجمه شده است که حقیقتهای مهم راجع به علوم قرآن کریم بوده و کتاب نسبتا مفصلی است و حدود سیصد صفحه دارد که بسیاری از محتوای آن در ضمن کتاب الصحیح آمده و مستقلا هم چاپ شده است.
🔹آسید جعفر مرتضی از پیش قراولان طلاب شیعه لبنانی در حوزه قم بودند. به طور ویژه بعد از پیروزی انقلاب، عده زیادی از طلاب لبنانی به حوزه قم سرازیر شدند. آنهایی که پیشقراول و پیشقدم بودند، زمینهساز دیگران شدند و آنهایی که بعدا وارد حوزه قم شدند، نسبت به پیشقدمان و پیشقراولان خودشان در حوزه قم چشم امید و توقع داشتند.
🔹آقای آسید جعفر مرتضی در این زمینه، یعنی تاسیس مدارس یا مراکز درسی برای این طلاب اقداماتی کردند و اسم آن را «منتدی جبل عامل» جبل عاملیان قرار دادند. منزل بزرگی در کوچه ارک-یعنی در امتداد دفتر مجله مکتب اسلام و قبل از حسینیه ارک- با سعی و تلاش آسید جعفر مرتضی خریداری شد و این به عنوان اولین مرکز درسی طلاب لبنانی بود.
🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/22007/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
اختصاصی مباحثات
🔸ظهر امروز آیتالله حسینی بوشهری تحت عمل جراحی قلب قرار گرفتند و بنابر اعلام تیم پزشکی عمل جراحی ایشان موفقیتآمیز بودهاست و وضعیت درمانی ایشان رضایتبخش است.
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️سازمان وکالت؛ زمینهسازی امام حسن عسکری (ع) برای غیبت
🔸به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع)
🖊سیدجواد میرخلیلی
🔹شیعه در عصر امام حسن عسکری علیه اسلام به صورت پراکنده در سرزمینهای مختلف حضور داشت. با این حال امام عسکری برای اینکه با تودههای مردم و کسانی که هوادار ایشان بودند ارتباط برقرار کنند از نماینده استفاده مینمودند. چنان که گفته شده در مناطق مختلفی همچون در ایران مثل نیشابور، بیهق، ری و قم، کوفه، بغداد، مدائن، مصر، یمن، حجاز و سامرا که در آنجا شیعیان زندگی میکردند، امام حسن عسکری از شیوهای تحت عنوان «نظام وکلایی» استفاده مینمود و شیعیان را نیز به منظور دریافت پاسخهای مسائل فکری و شرعی و مسائل مالی به آن وکلا ارجاع میداد.
🔹نهاد و یا سازمان وکالت، به مجموعهای از فعالیتهای هماهنگ تحت یک رهبری واحد بود که از عصر امام صادق علیه السلام مطرح و ساماندهی شد که دارای وظایف مشخص و ویژگیهای خاصی بود و در دوران امامان بعدی به تدریج بر دامنه فعالیت آن افزوده گشت. البته وکالت به مفهوم عام از عصر پیامبر گرامی اسلام و پیشوایان بعد از ایشان به صورت پی در پی وجود داشت. یکی از اهدافی که میتوان برای این سازمان و یا نهاد وکالت به معنای خاص- که از عصر امام صادق علیه السلام به منظور نمایندگی عمومی ائمه برای انجام یک سلسله وظایف خاص در میان شیعیان به وجود آمد- برشمرد این بود که مجموعهای از وکیلان با برنامهای مشخص را دور هم جمع کند تا در نقاط مختلف جهان به خصوص سرزمینهایی که تعداد شیعیان بیشتر بود به فعالیت بپردازند.
🔹از مهمترین وکلای امام حسن عسکری که بعدها به منصب نیابت خاص امام دوازدهم(عج) رسید، عثمان بن سعید بود که از سوی امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) به وکالت برگزیده شده و مورد وثوق این دو امام بود و به دفعات هم بر اعتماد به وی تأکید کرده بودند. عثمان بن سعید شغل روغنفروشی داشت و از این شغل، به عنوان پوشش و محلی برای ارتباطات خویش استفاده میکرد و اموالی توسط او به محضر امام عسکری(ع) فرستاده می شد. عثمان بن سعید چنان مورد وثوق حضرات ائمه بود که در سرسلسله وکلای مورد اطمینان در دوران حضرت امام حسن عسکری علیه السلام به شمار میرفت؛ به گونهای که کارگزاران یمن به صورت مستقیم زیر نظر وی فعالیت مینمودند.
🔹این شیوه؛ یعنی ارتباط با واسطه و توسط وکیل، نوعی زمینه سازی برای عصر غیبت یا دوران امامت حضرت مهدی(عج) محسوب میشد که آن حضرت از نظرها پنهان شدند و شیعیان توسط چهار وکیل و نایب خاص، امکان ارتباط با پیشوای خود داشتند. نتیجه اینکه می توان گفت ائمه اطهار علیهم السلام به طور خاص از زمان امام صادق و اوج آن در زمان امام هادی و به طور خاصتر امام حسن عسکری علیه السلام، برای آمادهسازی شیعیان برای دوران جدید و رویارویی با شرایط عصر غیبت، سازمان وکالت را به مثابه الگویی برای برآورده ساختن نیازهای جامعه اسلامی تأسیس و تقویت کردند.
🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/22035/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
💥فراخوان مباحثات/
🔹 براساس اعلام پایگاه اطلاعرسانی جامعه مدرسین، در پی درخواست حضرت آیتالله یزدی، ریاست محترم شورای عالی جامعه مدرسین مبنی بر گزارش شورای عالی و مرکز مدیریت حوزههای علمیه در فصل اول سال تحصیلی۹۸-۹۹ ، مدیر محترم حوزههای علمیه سراسر کشور گزارشی از فعالیتهای مرکز مدیریت را در صحن شورای عالی جامعه در تاریخ ۱۷ آبان ارائه میکند.
🔹لذا مباحثات از عموم طلاب و حوزویان دعوت میکند نظرات و پیشنهادات خود درباره عملکرد پیشین مدیریت حوزه و برنامههای آتی را جهت بررسی جامعه مدرسین و ارائه به آیتالله اعرافی به این نهاد ارسال کنند.
🔹فرم ارسال نظرات در آدرس ذیل قابل مشاهده است:
https://www.jameehmodarresin.org/contact-us-farsipage-2.html
🔸باتوجه به بررسی گزارش و جمعبندی نظرات در هفتههای آتی، این فراخوان به مدت دوهفته آماده دریافت نظرات خواهد بود.
🔻🔻🔻
@mobahesat
اختصاصی مباحثات/
🔹شامگاه چهارشنبه ۱۵ مردادماه جلسه مشترک اعضای شورای عالی حوزه با جمعی از اساتید سطوح عالی برگزار خواهد شد.
این جلسه دومین برنامه از سلسله جلسات اعضای شورای عالی با اساتید است که به موضوع «بررسی مسائل آموزش» اختصاص دارد.
🔹گفتنی است براساس مصوبه شورای عالی جلسات مشترکی با اساتید سطوح عالی برگزار خواهد شد و درهر جلسه تعدادی از اساتید باتوجه به موضوعات انتخابی که قبلاً اعلام شدهاست حضور خواهند یافت.
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️استعفا از لباس در اینستاگرام؛ چرا؟!
🖊صادق بابایی:
🔹مرزبندیهای هویتی انکار شده! نشانههایش را هم یکی پس از دیگری میبینیم. چند روز پیشتصویر یک آخوند ملبس را دیدم که با هجده سال سابقهی طبلگی، از لباس آخوندیاش استعفا داد، آنهم در کجا؟ در اینستاگرام؛ سلبریتیزهترین اَپ اجتماعی، مکانی که از اصل و اساسش به کار قِر و فِر مانکن و مدل جماعت میآید و حضور جدی دیگران در آنجا، مثل یک شوخی کوچک بیشتر نیست. تنها همین پدیدهی منفرد کافیست تا نشانمان دهد که مرزهای هویتی و ارزشی پیشین رنگ باخته. استعفا از لباس! در اینستاگرام!
🔹از این که بگذریم، به چرایی میرسیم!؟ اساساً چرا شخصی با هجده سال سابقهی طلبگی، که طبیعتاً تازه اول بازدهی و باروری علمی و مالی و… اوست، به قول خودش، فصل جدیدی از زندگی را شروع میکند و از رخت آخوندی به در میآید!؟ کاری به شخص حقیقی این فرد ندارم، این سوالی است که مصادیق فراوانش، در ذهن مخاطبِ آشنا، خودنمایی میکند. چرا لباسگریزی و بیمیلی نسبت به لباس آخوندی، در میان کثیری از طلاب شایع شده است؟
🔹بعقیدهی من، اینجا هم میتوان سراغی از همان کلیدواژهی پیشین گرفت: انکار مرزها! لباس آخوندی در قدیم معنایی داشت و اکنون نیز معنایی دارد؛ اما تا حد زیادی متفاوت با معنای پیشین. لباس آخوندی تاکنون معنایش نمایندگی دین بود، شعبهای سیّار از ورثةالأنبیا که دوّار بطبه بود و بین مردم میزیست تا هدایتشان کند. اخیراً اما، معنای این چند تکه پارچه عوض شده و یا به تعبیری وسعت یافته است؛ امروزه این لباس، علاوه بر نمایندگی دین، نمایندگی حاکمیت سیاسی را هم به گُرده میکشد. تجمیع این دو رسالت سترگ، آنهم در عصر خدایی کردن تکنولوژی، نسبیت ارزشها، تبادل فرهنگها و انفجار اطلاعات، بالعیان بسی سنگین خواهد نمود.
🔹هرچند! آنکه این رخت از تن میکَنَد، از ناتوانی در ایفای نقش اجتماعی دم میزند اما، پیام مخفی این کنش و حتی توجیه و توضیح صریحی که به دنبالش میآید، آنست که افرادی در این صنف و لباس، دیگر حاضر نمیشوند که بار کمرشکن دفاع از دین سنتی و حاکمیت پرچالش مبتنی بر آن را به گُردهی خویش بکشند؛ آنها ترجیح میدهند که حتی در فصل شکوفایی طلبگیشان هم که شده، عشق و علاقهشان به دین و حکومت دینی را نزد خود و در پستوی دلشان انباشت نمایند و حیات اجتماعیشان را از نو و با هویتی نوین بسازند.
🔹بسیاری از آنها احساس میکنند، تراز ورزیدگی علمی، اخلاقی و اجتماعی که این لباس طالب آنست، خیلی بیشتر از آن چیزی است که در حوزه توشه کردهاند. گویا که این افراد حاضر نمیشوند، محدودیت در سبک زندگی طلبگی و انزوای منزلتی و گفتمانی آن را توأمان تحمل کنند؛ در نتیجه ترجیح میدهند که در پوششی مصلحتاندیشانه و یا حتی صادقانه، از ابتدا ملبس به این لباس نشوند و یا در صورت تلبس، از مخاطرات آن بکاهند و یا همچون آن طلبهی مزبور، این رخت گران را برای همیشه از تن به در کنند.
🔹پانوشت: گویا آن شخص طلبه، پس از اعلام عمومی، از تصمیم خودش در ترک لباس پشیمان شده که در جای خود محل تامل است؛ آنچه پابرجاست، وجود پدیدهی لباسگریزی در میان بخشی از بدنهی طلاب است.
🔸لینک مطلب:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/22101/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔻عیادت شخصیتهای مختلف حوزوی از آیتالله حسینی بوشهری
🔹پس از بستری شدن آیتالله حسینی بوشهری براثر عارضه قلبی ، تعدادی از مراجع عظام تقلید وشخصیتهای حوزوی از طرق مختلف با ایشان دیدار و گفتوگو کردند.
🔹مراجع عظام تقلید حضرات آیات عظام صافی کلپایگانی، وحید خراسانی،مکارم شیرازی ،نوری همدانی سبحانی،جوادی آملی،علوی گرگانی و مظاهری(دامت برکاتهم) از طریق تماس تلفنی گفتوگو کرده و برای صحت کامل ایشان دعا نمودند.
🔹همچنین حضرات آیات و حجج اسلام شهرستانی مسئول دفتر آیتالله العظمی سیستانی در ایران،مقتدایی،اعرافی، سیداحمد خاتمی،احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی،ریشهری تولیت حضرت عبدالعظیم حسنی، قاضی عسگر و سیدمجتبی حسینی خامنهای با حضور در بیمارستان از ایشان عیادت نمودند.
شخصیتهای کشوری و لشگری همچون واعظی به نمایندگی از رئیسجمهور و علوی وزیر اطلاعات در روزهای اخیر از آیتالله حسینی بوشهری عیادت کردند.
🔹این گزارش حاکی است براساس اعلام تیم پزشکی امید است در روزهای آینده ایشان از بیمارستان مرخص شوند.
🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️تحوّل خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن (۴)
🔸مدیریّت تحوّل و اقتضائات آن
🖊مهدی برزگر
🔹هر کار مهمّ و حیاتی که بخواهد به خوبی به سامان برسد و نتایجی مطلوب بر آن مترتّب شود علاوه بر حُسن فاعلی که همان نیّت خالص و قصد تقرّب الی الله است، نیازمند حُسن فعلی نیز میباشد. حُسن فعلی یعنی انجام کار به گونهای متقن و نیکو که بیشترین فایده و بهره از آن به دست آید و کمترین ریزش ممکن را داشته باشد.
🔹وقتی حقیقتی مانند تحوّل از سنتهای حاکم بر زندگی دنیاست و گریز و گزیری از آن نیست، چنانچه مدیریت نشود چه بسا شکل نامطلوبی از آن بر ما تحمیل گردد. بنابراین هر چه مدیریت یک کار، ضروری و مفید باشد، در مورد کارهای حیاتی و بسیار مهم ضروریتر است.
🔸در باب ضرورت مدیریت تحول و اقتضائات آن باید به چند نکته مهم توجه شود:
🔸یکم: لوازم مدیریّت تحول
🔹تحوّل خواهیو مدیریّت آن نیازمند ارادهای قوی در ایجاد تغییرات مطلوب، قدرت غلبه بر جوّ غالب، شجاعت در برخورد با مشکلات و سعه صدر در برخورد با انتقادات است. راز مطلب در این است که تحول خواهی رفتاری از سنخ «امر به معروف و نهی از منکر» است، آن هم نه از نوع تذکّر لسانی بلکه اقدام عملی و لذا طبیعی است که انجام آن نیازمند روحیهای حماسی و ایمانی قوی است، چرا که واکنشهای مخالفان و مقاومتهای آنان را در پی خواهد داشت.
🔹باید این حقیقت بر تحولخواهان و فضلای انقلابی روشن باشد که تحول در فضای تملّقگویی و معصومپنداری شکل نمیگیرد و غیر معصوم هر اندازه هم که بزرگ و عزیز باشد ممکن است اشتباه کند، بلکه اشتباهات بزرگان گاهی بزرگترین اشتباهات است.
🔸دوم: فایده مدیریّت تحوّل
🔹این مطلب از واضحات و بدیهیات است که هر چیزی که اصلش ارزشمندتر و قیمتیتر باشد، جنس تقلّبیاش هم در بازار بیشتر پیدا میشود. اگر تحول که شعاری فطری و مطلوب همگان است به طرز صحیح مدیریت نشود، مدعیان تقلبی خود را در قالب تحولخواهان دلسوز جا میزنند و چه بسا اصل تحولخواهی را هم بدنام کنند. یکی از مهم ترین فایدههای مدیریت تحول توسط مسئولان و مدیران انقلابی این است که از افراط و تفریطها در این عرصه خطیر جلوگیری به عمل میآید.
🔹حرکاتی افراطی که بگومگوهای غیر ضرور، اختلافات و کینهتوزیهای بیاساس، اشتغال ذهن طلاب و هدررفت نیروها تنها بخشی از ثمرات نا مطلوب آن است. همچنان که این مدیریت صحیح و انقلابی مانع از تفریط و خمودی در این زمینه و فروکاستن مطالبه تحول خواهی و سدّی است محکم در برابر طیف متحجری که هیچ گونه تحولی را بر نمیتابند و تمام تلاش و کوششان حفظ وضع موجود و تامین منافع خودشان ولو به قیمت انزوا و مرگ حوزه است.
🔸سوم: نظر به آینده
🔹تحوّل اساسی آن زمان رخ میدهد و پرده از نقاب میکشد که نه فقط نیازهای امروز بلکه آینده را ببینیم و بدانیم چه رخ خواهد داد تا پاسخی برای آینده بیابیم. اکنون در برخی دانشگاههای دنیا رشتهای به نام «آیندهپژوهی» وجود دارد و در برخی کشورهای پیشرفته برنامهریزی ۵۰ ساله میکنند.
🔹تنها زمانی میتوان توقع داشت که چنین تحول مبارکی در حوزههای علمیه رخ دهد که در پرتو آن بتوان حتی مشکلات آینده را پیشبینی کرد و برای جلوگیری از بروز آنها برنامهای مدوّن داشت که اصل و اساس تحول مدیریت شود و هر قدمی که به عنوان تحولخواهی برداشته میشود بر اساس بینش صحیح و چشمانداز برگرفته از مطالعات هدفمند باشد.
🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/22143/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
13.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ بخش دوم گفتوگو با حجتالاسلام رهدار:
جریان سنتی نفسهای آخرش را میکشد/ حوزه یک مرحله خونین فکری خواهد داشت
🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید:
👇👇👇
http://mobahesat.ir/21806/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔻 در نظرسنجی مربوط به اظهار نظر حجتالاسلام دکتر احمد رهدار، در سایت #مردم_و_روحانیت شرکت کنید.
🌐 Mardomvarohaniat.com/9761