eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
211 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹اختصاصی مباحثات/ هم‌اکنون نهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد در شهر اصفهان درحال برگزاری است 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️کلیسا برای تبلیغ معارف خود روی معلولان سرمایه‌گذاری می‌کند/ معلولان اجازه ورود به حوزه علمیه ندارند 🔸در نشست سایت مباحثات با موضوع «بررسی وضعیت طلاب معلول» مطرح شد 🔻آقای محمد نوری، مدیر دفتر فرهنگ معلولین: 🔹کلیسا از قرون وسطی و به ویژه دوره جدید، کارهای ویژه‌ای در مورد معلولین انجام می‌دهد و این معلولین را یک سرمایه دینی برای خود می‌داند و از آنها در پیشبرد اهداف کلیسا، بسیار بهره‌برداری می‌کند. به همین دلیل، در سال ۱۳۰۴ به کشیشی مانند کریستوفل ماموریت می‌دهند که به ایران بیاید. وقتی که به ایران آمد، مدارسی را بنیانگذاری کرد و تعدادی از نابیناها و ناشنواها و معلولین مسلمان را آموزش داد. کریستوفل اولین کسی است که خط بریل را وارد ایران کرده و راه‌اندازی و بومی‌سازی کرد. 🔹بحث ورود معلولان به حوزه، بحث مفصلی است و ما بارها با مسئولین وارد مذاکره شدیم. بحث ما با جناب آقای اعرافی و مسئولین دیگر حوزه این بود که: 🔹۱.شرایط را باید در نظر بگیرید. اگر معلولین به هر بهانه‌ای در حوزه جذب نشوند، اینها استعدادهای خوبی دارند، می‌روند و جذب دیگران می‌شوند. 🔹۲. اینکه گفته می‌شود که معلولین وارد حوزه نشوند، به چه علت است؟ آیا اگر یک طلبه معلول به بالای منبر برود، مردم حرف او را قبول نخواهند کرد؟ مردم با اکراه به او نگاه خواهند کرد؟ در حالی که خلاف اینها ثابت شده است. معلولین وقتی که به تبلیغ می‌روند، مردم بیشتر آنها را قبول دارند، بیشتر به حرف آنها عمل می‌کنند، تجربه تاریخی هم این نکته را می‌گوید. مسیحیت و یهودیت هم بر همین اساس معلولین را مبلغ کرده و در تبلیغ به خوبی از اینها استفاده می‌کنند. 🔹۳. فردی را که در جنگ دچار معلولیت و جانبازی شده است، برای او مدرسه و فضای درس فراهم کرده‌اید، شهریه و همه نوع امکانات برای آنها داده‌اید. مبلغانی داریم که مثلا در مسیر تبلیغ تصادف کرده و دچار معلولیت شده است، الان به او گفته می‌شود که اگر ملبس بوده است باید لباس را دربیاورد، خلع لباس شود، دیگر به تبلیغ نرود. 🔻آقای حمیدی، طلبه معلول و مبلغ نمونه حوزه علمیه: 🔹برای ورود به حوزه، شرایط جسمی کامل جزو شرایط است. معلولین اجازه ورود به حوزه ندارند. ولو با استعداد باشند. من به صورت قاچاقی وارد حوزه علمیه شدم. با تلاش آیت الله محمدی لائینی که بعد از آقای طبرسی، نماینده ولایت فقیه در ساری شدند. ایشان گفتند این قانون اشتباه است و اصلا باید برای معلولین حوزه جدایی ایجاد کنند. 🔹من از هفت هشت سالگی در بهزیستی پرونده دارم، بر اثر اصرار مادرم پرونده را به قم آوردم، به من گفتند که ما بیش از هفتاد هزار معلول داریم، شما باید برای خدمات به حوزه مراجعه کنید. من گفتم که در حوزه در این زمینه خدماتی به ما نمی‌دهند و می‌گویند که به بهزیستی مراجعه کنید. به من گفتند که شما شهریه می‌گیرید. گفتم که مگر به من چقدر شهریه می‌دهند؟ ما در بحث خانه مشکل داریم. اگر صاحب‌خانه متوجه شود که من معلول هستم و آن هم معلول طلبه، مشکل بیشتر می‌شود. بسیاری از دوستان من در این زمینه با لباس روحانیت یا بدون لباس، بسیار سرشکسته شده‌اند. 🔹خود من در سال ۸۹ مبلغ نمونه شدم، من به کهنوج و کرمان رفتم، آن منطقه همه سنی بودند، فقط برای نماز گفتند که اگر مقلد آقای سیستانی و رهبری و … هستید، کف پا کامل روی زمین نمی‌ماند. منبر ما را قبول داشتند، گفتم احتیاط واجب است که من به نماز نایستم. حتی برای حضرت آقا گفتند که چون امام جمعه تهران هستند، کف دست ایشان میله گذاشتند که برای نماز مشکلی پیدا نکنند. گفتم کف پای من به زمین نمی‌رسد، یک آقا سیدی در محل بود که همه ایشان را قبول داشتند، عبا را به دوش ایشان گذاشتم و همه به ایشان اقتدا کردیم و اما منبر و بقیه بحث‌ها را خودم مدیریت کردم. 🔹الان مثلا من در توییتر هستم، اگر یک جنبش رسانه‌ای از معلولین طلبه کشور را به راه بیاندازم، مطمئنا من را دادگاهی می‌کنند و می‌گویند چرا مشکلات را به مسئولین نگفتید؟ در حالی که مسئولین گوش شنوا ندارند. یکی از آقایان گفت که مسئولین هنوز نتوانستند که بحث مسکن و شهریه طلاب و … را حل کنند، حالا شما می‌خواهید بار اضافی دیگری هم ایجاد کنید. در حالی که اینها دلیل نمی‌شود. 🔹اگر من نمی‌توانم لباس روحانیت بر تن کنم، که البته بر خلاف نگاه غالب و نادرست حوزه می‌توانم، شرایطی را مشخص کنند. اشکال ندارد، لباس این گروه با محدودیت‌هایی باشد، نه اینکه از کلمه خلع لباس برای معلول طلبه استفاده کنند. نکته‌ای که به ویژه برای طلاب آقا مهم است، بار روانی این بحث در جامعه نسبت به خانواده معلول است، همینطور خانواده معلول نسبت به این نوع توجهات حوزه بسیار دلسرد می‌شوند. 🔸مشروح این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22318/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️گزارشی از نخستین شماره مجله «حیات معنوی» 🔸اولین شماره فصلنامه «حیات معنوی» به صاحب امتیازی مؤسّسۀ فرهنگی دین‎پژوهی «بُشرا» در زمینه اخلاق، معنویّت، معنای زندگی، عرفان و سیر و سلوک منتشر شد. 🔹«حیات معنوی»، نشریّه‎ای است در حوزۀ اخلاق، معنویّت، معنای زندگی، عرفان و سیر و سلوک، که در آن از مسائلی چون ماهیّت معنویّت و انسان و جامعۀ معنوی سخن می‎رود. همچنین این مجلّه به اخلاق و همۀ شقوق آن و نیز معنا و سبک زندگی می‎پردازد و عرفان، سیر و سلوک و اندرزنامه‎های اخلاقی را برمی‎رسد. 🔹«حیات معنوی» می‌کوشد برخلاف نشریات مشابه، رویکردی انضمامی و کاربردی به مسئله داشته باشد و چندان در حیطۀ انتزاعیات و کلی‌گویی‌های فیلسوفانه جولان ندهد و اولویّت این مجله، نظرداشت مسائل و مشکلات نظری و عملی روز است. 🔹شمارۀ نخست مجله، برخی موضوعات اخلاقی را پوشش داده است که نسبتی با یکدیگر ندارند جز در ذیل دو عنوان کلی اخلاق و معنویت. بدین رو در مقالات این شماره، از اخلاق محیط‌زیست، اخلاق فضیلت‌محور در تعلیم و تربیت، ارتباط بعثت با اخلاق، اخلاق سیر و سلوک، اخلاق نقد، فلسفۀ معنویت، عرفان شیعی، معنای زندگی، مناسبات اخلاق با سرمایۀ فرهنگی و وضعیت اخلاق و معنویت در جامعۀ امروز ایران (در قالب اقتراح) سخن رفته است. 🔹بخش‌های مختلف این مجله عبارتند از: سرمقاله، مقالات (شامل ۹ مقاله)، اقتراح، گزارش‌های تحلیلی، معرّفی و نقد کتاب که در ۱۹۲ صفحه چاپ و منتشر شده است. 🔸گزارشی از مقالات «حیات معنوی» را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22314/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔹اختصاصی مباحثات روز گذشته حضرات آیات عظام شبیری زنجانی و جوادی آملی از آیت‌الله حسینی بوشهری در قم عیادت کردند 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️آیت‌الله سیستانی ورود حداکثری به حوزه سیاست دارد/ مرجعیت اعلی خواسته یا ناخواسته در حال تطبیق ولایت فقیه در عراق است 🔸سیدرضا قزوینی الغرابی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل عراق در گفتگو با مباحثات: 🔹مرجعیت شیعی در عراق از سال ۲۰۰۳ و پس از سرنگونی رژیم بعثی، یک رویکرد منحصر بفرد و متفاوت از دوره گذشته را اتخاذ کرد. این را باید داخل پرانتز بگویم که وقتی از مرجعیت شیعی در عراق سخن می‌گوییم به طور مشخص از آیت‌الله‌العظمی سیستانی و نقش و جایگاه وی سخن می‌گوییم و سایر علمای نجف، به دلایلی به رغم جایگاه عالی دینی و فقاهتی آنان در چارچوب بحث مورد نظر ما نیستند. 🔹این را هم باید اضافه کنم که اقبال مردم عراق این بوده که مرجعیت دینی آیت‌الله سیستانی در عراق به عنوان مرجعیت اعلی و مورد احترام و اتفاق سایر مراجع نجف، کربلا و کاظمین بوده و هست و به همین دلیل، شاهد وجود مرجعیت‌های دینی پراکنده و احیانا رقیب که می‌توانست شیعیان و مردم عراق را از داشتن برگ برنده یک مرجعیت قدرتمند متمرکز محروم کند نیستیم. 🔹در همین چارچوب، آیت‌الله سیستانی به عنوان مرجع اعلی که علاوه بر عراق، بیشترین مقلدان را در سرتاسر جهان تشیع دارد توانست ازهمان نخستین برهه‌های سقوط رژیم بعثی و اشغال عراق توسط آمریکا نقش جدی در عراق ایفا کند. 🔹حمایت از نقش‌آفرینی عراقی‌ها در آینده سیاسی خود، پشتیبانی از فهرست انتخاباتی شیعیان در نخستین دوره پارلمان، تأکید بر نگارش قانون اساسی توسط عراقی‌ها و دعوت از مردم برای رأی به قانون اساسی جدید، مواضع ایشان که در خروج اشغالگران در سال ۲۰۱۱ نقش ایفا کرد، فتوای جهاد کفائی علیه تروریسم داعش، مخالفت با ادامه مسیر دو نخست وزیر اسبق و اظهارنظرهای مستمر ایشان در حمایت از مردم عراق، نشان دهنده ورود حداکثری آیت الله سیستانی به حوزه سیاست و اثرگذاری است. 🔹حمایت‌های گسترده مردم و عشایر عراق از ایشان نیز، منجر به تقویت قدرت ایشان در کشور شده است. به همین دلیل، رهبران سیاسی عراق، چه شیعیان و چه اهل سنت و کردها، خواهی نخواهی به قدرت ایشان و نفوذ کلام وی واقف شده‌اند و این نقش و جایگاه به طور مستمر از ۲۰۰۳ تاکنون در حال افزایش بوده است. 🔹حتی اعلام تبعیت مقامات و شخصیت‌های سیاسی اهل سنت از ایشان – چه واقعی یا تعارف – و نهادینه شدن استفاده انحصاری از لقب مرجعیت دینی توسط این افراد برای آیت الله سیستانی، نشان می‌دهد همگان، قلبا یا از سر اجبار و تسلیم، مرجعیت نجف را به عنوان عالی‌ترین رکن مؤثر در تحولات پذیرفته‌اند. مقامات خارجی و بین المللی نیز با آگاهی از این اهمیت و نقش مؤثر است که در تحولات عراق، به دنبال دیدار با مرجعیت و تبادل نظر با ایشان و شنیدن دیدگاه‌های وی هستند. 🔹به اعتقاد بنده، با وجود نقش آفرینی گسترده مرجعیت در طول این سال‌ها به خصوص در موضوع رؤسای دولت‌ها و انتخاب آنها، دیگر نقش مرجعیت و بیت ایشان را نمی‌توان به نقش ارشادی خلاصه کرد. مرجعیت نجف خواسته یا ناخواسته، در حال ایفای تطبیق ولایت فقیه در عراق با درجاتی پایین‌تر از ایران است. حال این موضوع مورد پذیرش بیت مرجعیت باشد یا نباشد اما واقعیت ماجرا و آنچه رخ می‌دهد همین است. کسانی که معتقد به نقش مرجعیت در انتخاب یا عدم انتخاب رؤسای دولت‌های قبلی از دولت ایاد علاوی تاکنون دارند، شدیدا از این دیدگاه دفاع می‌کنند. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22382/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️روایت‌هایی از سومین شهید محراب 🔸به مناسبت ۲۰ آذر سالروز شهادت آیت‌الله دستغیب 🔹سید عبدالحسین دستغیب را به عنوان سومین شهید محراب می­‌شناسند. او در محضر علمایی چون سید ابوالحسین اصفهانی و آقاضیاء عراقی فقه و اصول آموخته بود و در محفل حضرات انصاری همدانی و سید علی آقا قاضی نیز حاضر شده و تعیلم عرفان دیده بود. اطرافیان و همراهانش، از برخی وجوه شخصیتی او پرده برداشته‌­اند که در ذیل به اندکی از آنها اشاره می­‌شود: 🔹«روزی مردی میان‌سال با قیافه عشایری آمد و گفت: می­‌خواهم با آقا صحبت کنم. خودش را معرفی کرد و گفت: آقا من دزدی می­‌کنم و در دوره رژیم پهلوی هم دنبال من بودند و متواری شده بودم، به نماز و روزه و احکام هم عمل نمی­‌کنم و انواع جنایت‌ها را هم مرتکب شده‌­ام. جمعه گذشته از رادیو خطبه‌­های روز جمعه شما را شنیدم، سخن شما مرا عوض کرد و به فکر مرگ و آخرت افتادم، حالا آمده‌­ام که توبه کنم‏.» 🔹«ایشان می­‌گفتند درِ خانه باز باشد، جلوی کسی را نگیرید، حتی کسی را بازرسی هم نکنید. ما می­‌گفتیم مأموریم و معذور، حفاظت شما را به عهده داریم. می­‌گفتند مردم را اذیت نکنید، مخصوصاً همسایه‌­ها را اصلا ً بازرسی نکنید. خیلی از مواقع استاندار یا مسئولین دیگر که به منزل می‌آمدند، برای پذیرایی فقط چایی می‌­دادند و می­‌گفتند من نمی­‌توانم از بیت‌المال خرج کنم و وسع خودم هم در همین حد است. ساده‌زیستی ایشان بی­‌نظیر بود. گاه می­‌شد که یک هفته کپسول گاز در منزل نبود و ایشان اجازه نمی­‌دادند از دفتر بیاوریم و می‌­گفتند اگر همسایه­‌ها ببینند ناراحت می‌­شوند و حق دارند که بگویند برای ما هم بیاورید. 🔹«من و دیگر علمای نجف خبردار شدیم که ایشان به نجف آمده­‌اند، دسته جمعی همه به دیدار ایشان در یکی از حجرات آن مدرسه رفتیم، من نیز حضور داشتم. در این دیدار دیدم که در حین دیدار علما با شهید دستغیب، یک کتاب بزرگی جلوی ایشان هست و وقتی جمعیت رفتند و من تنها شدم، دیدم این کتاب بزرگ یک کتاب فقهی است و متوجه شدم که در آن جمع علما ایشان تمایلی نداشتند که مسائل عرفانی بحث و صحبت شود؛ به خاطر اینکه به آن عالمان نجف بفهمانند ما هم در همان رشته فقه و فقاهت هستیم، آن کتاب بزرگ را جلوی خودشان گذاشته بودند و می­‌خواستند مساله عرفان را کتمان کنند، چون بعضی آن روز مخالفت داشتند و به عرفان و عرفا معرفت نداشتند‏.» 🔹«آقا نمازشان را که خواندند، عطاالله مهاجرانی یک مقدار درباره مسائل سیاسی با آقا صحبت کرد و آقا فرمودند: آقای مهاجرانی امشب شب جمعه است و رفقا می­‌خواهند دعای کمیل بشنوند. اگر کار دارید به سلامت، اگر ندارید بنشینید و گوش بدهید. گفت: کار دارم. آقا هم گفت به سلامت.» 🔹«نوار را که گذاشتم، یادم رفته بود باطری ضبط را عوض کنم و صدا خوب نمی­‌آمد. آقا گفتند این که صدای من نیست. محمدتقی برو بردار ضبط را بیاور. محمدتقی رفت و ضبط را آورد و نوار را گذاشتیم. ایشان همیشه اول دعای کمیل مقداری نصیحت و دعا داشت و بعد دعای کمیل را می‌­خواند و آخرش هم باز مقداری موعظه می­‌کرد. نوار رسید به جایی که امانتی نزد امیرالمومنین(ع) یا حضرت رسول(ص) بود و فرمودند باید این امانت را به اهلش برسانم. ممکن است فردا نباشم. بعد شهید گفتند: آقای محترم به خودت نمی­‌گویی که شاید امشب شب آخر عمرت باشد؟ شب آخر عمرت نه، فکر نمی­‌کنی هفته دیگر این موقع ممکن است نباشی؟ نمی­‌گویی شاید ماه صفر بعدی دیگر نباشی؟ انا لله و انا الیه راجعون، وقتی نوار تمام شد و خواستم خداحافظی کنم و بروم، شهید دست مرا محکم فشار دادند و گفتند: خدا پدرت را بیامرزد که این نوارها را ضبط کردی. آن شب ایشان به قدری گریستند که حد و حساب نداشت. فردای آن شب هم شهید شدند‏» 🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22387/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔹اختصاصی مباحثات ساعتی پیش حجت‌الاسلام رحمانی به نمایندگی از آیت‌الله محمد یزدی تشریفات قانونی ثبت‌نام ایشان برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان را انجام داد و ثبت‌نام ایشان از حوزه‌ی انتخابیه قم قطعی شد 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️برچیدن شبهه ربا یا رسمیت یافتن رباخواری؟ 🔸گزارش تحلیلی مباحثات درباره طرح جدید بانکداری اسلامی 🖊حسن اجرایی: 🔹طرح بانکداری اسلامی، بنا به گفته سید حسن حسینی شاهرودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، تا دو ماه آینده به صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد آمد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره آن به مذاکره بنشینند؛ گرچه همچنان طرح در حال اصلاح و تعدیل است و منتقدانی جدی از جمله آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، به مخالفت جدی با آن برخاسته‌اند. 🔹براساس طرح جدید بانکداری اسلامی ایران، هیأت عالی بانک مرکزی بالاترین مرجع سیاست‌گذاری و نظارت بر بانکداری خواهد بود و سه شورای سیاست‌گذاری پولی، شورای نظارت و همچنین شورای فقهی، زیرمجموعه هیأت عالی مذکور خواهند بود. در صورت تصویب طرح مذکور، قانون بانکداری اسلامی جایگزین قانون پولی و بانکی مصوب سال ۱۳۵۱ و قانون عملیات بانکی بدون ربا می‌شود. 🔹طرح جدید بانکداری اسلامی از تلفیق لایحه قانون بانکداری، لایحه قانون بانک مرکزی که در دولت دهم و یازدهم نهایی شده بود، طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربای مجلس نهم و همچنین طرح تأسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران به دست آمده است. این طرح هم‌اکنون به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رسیده و ۲۱۴ ماده دارد. 🔹به گزارش غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از طراحان طرح مذکور، طرح جدید بانکداری اسلامی از چهار بخش تشکیل شده است که بخش اول آن بازنگری قانون بانک مرکزی است، بخش دوم به بازنگری قانون پولی بانکی مصوب ۱۳۵۱ می‌پردازد، بخش سوم مربوط به اصلاح عملیات بانکی بدون ربا است و بخش چهارم، راه‌اندازی بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود. 🔹نقدهای مختلفی به این طرح وارد شده است؛ از جمله حفظ حالت صوری اجرای عقود بانکی، عدم تغییر ساختار بانکداری متعارف، نبود شاخصه‌های بانکداری اسلامی، عدم کارایی شورای فقهی و اختیارات زیاد رئیس کل بانک مرکزی که برخی از منتقدان آن را دیکتاتوری رئیس کل بانک مرکزی خوانده‌اند. 🔹از این میان آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، در درس خارج ۱۳ آذر ۱۳۹۸، با انتقاد از طرح جدید مجلس درباره بانکداری اسلامی، آن را موجب به رسمیت شناخته شدن رباخواری به عنوان قرض دانست و تصریح کرد که «عده‌ای از اساتید محترم که در اقتصاد کار کرده‌اند، در نامه‌ای به ما این موضوع را متذکر شده‌اند». روشن نیست مقصود این مرجع تقلید از «عده‌ای از اساتید» دقیقاً چه کسانی هستند، اما با این حال جای تردید نیست که اعتراض آیت الله نوری همدانی، به معنای عدم تلاش کافی یا دست‌کم عدم موفقیت کافی طراحان طرح مزبور برای اقناع‌سازی طیف‌های مختلف نخبگان و چهره‌های تأثیرگذار جامعه بوده است. 🔸متن کامل این گزارش را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22399/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️حوزه، مسأله «کودک و نوجوان» را زنده کند/ اغلب روحانیون حاضر در تلویزیون زبان رسانه را نمی‌شناسند 🔸به بهانه روز جهانی کودک و تلویزیون 🔘 محمدحسن راستگو در گفتگو با مباحثات: 🔹من فعالیت قصه‌گویی برای بچه‌ها را تقریبا از سال ۱۳۴۳ یا شاید زودتر از این تاریخ شروع کردم. چون در این سال من به دبیرستان می‌رفتم و در زنگ‌های تفریح برای بچه‌ها قصه می‌گفتم و در جای حساس قصه، آن را قطع می‌کردم و می‌گفتم بقیه‌اش باشد زنگ تفریح بعدی. پدرم امام جماعت مسجد محل بود، بچه‌ها را جمع می‌کردم و برای آن‌ها اصول دین و فروع دین می‌گفتم. 🔹من به شهید بهشتی گفتم که می‌خواهم به تلویزیون بروم، ایشان گفتند خیلی خوب است، چون ایشان برنامه‌های ما را دیده بودند. ما در تهران قبل از انقلاب، برای زندانیان زمان شاه، یک‌سری اردوهای خانوادگی داشتیم، مثلا خانواده‌ شهید رجائی، عسگراولادی و سایر کسانی که آن موقع زندانی بودند را شهید بهشتی تحت عنوان اردوی سبزه جمع می‌کردند. 🔹گاهی هم ما تخصص داریم، اما چهره‌ تلویزیونی نداریم، یعنی نمی‌توانیم در مقابل دوربین با مشخصاتی که مثلا یک برنامه‌ تلویزیونی دارد خودمان را هماهنگ کنیم. شناخت زبان رسانه بسیار مهم است و متأسفانه اغلب عزیزان روحانی که در تلویزیون برنامه دارند، تصورشان همان منبر مسجد و همان حوزه‌ درس‌ است، دوربین را تنها یک ابزار منعکس‌کننده می‌دانند، در حالی که نباید اینطور باشد. 🔹من شاید حدود ده سال درس خارج رفتم، ولی هیچ وقت این ادعا را در حوزه نداشتم که من مثلا یک فاضل حوزوی هستم؛ من یک بی‌سواد حوزوی هستم، من یک طلبه‌ سطح پائین هستم، ناچیزتر از هر چیزی و خدا را شکر می‌کنم که این ذوق و سلیقه را به من داده است که بتوانم ابداعات و ابتکاراتی برای رساندن آن حرفی که شما در حوزه به آن اجتهاد و استنباط فروع از اصول می‌گویید را با ابزار کودک و نوجوان به بچه‌ها برسانیم. 🔹یادم هست که یک زمانی وارد جمعی شدم، تا من را دیدند یک سوال اصولی سختی از من پرسیدند. گفتم: من جواب را می‌دهم و این‌ مباحث را خوانده‌ام، اما من یک سوال از شما می‌کنم، اگر بچه‌ شما گفت خدا چه رنگی است؟ خدا چه می‌خورد؟ خدا غذا می‌خورد یا نه؟ لباسش چه رنگی است؟ شب‌ها کجا می‌خوابد؟ شب‌ها چه کار می‌کند؟ روزها چه کار می‌کند؟ چه پاسخی دارید؟ 🔹گفتند آقا اتفاقا ما محتاج این حرف‌ها هستیم (می‌خندد) و حقا که شما در این زمینه مجتهد هستید، تعبیرشان این‌گونه بود و سوال‌شان را فراموش کردند. گفتند ما این‌ سوالات را باید چگونه جواب بدهیم؟ گفتم: این هم یک کار حوزوی است که خدا را که یک وجود بسیط و بی‌انتها است برای بچه‌ای که مغزش با اسباب‌بازی، شوخی، خنده و با حرکات بدنی توأم است، تبیین کند، این کار اگر استنباطی نیست، شما اسم آن را چه می‌گذارید؟ 🔹من در اینجا باید اعتراف کنم که مسئول برخی از این انحرافات [طلاب و مبلغان فضای مجازی] شخص من هستم، البته تنها شخص من نیست که مسئول هستم. ما در دفتر تبلیغات مرکز تربیت مربی داشتیم، از سال ۹۰ که از آنجا استعفا دادیم و به سرعت هم استعفای ما پذیرفته شد! مشکلات اداری و ساختاری در کار ما ایجاد کردند و نتوانستیم این روش‌ها را ادامه بدهیم و آن تذکراتی که ما همواره در میان‌ برنامه‌ها می‌دادیم و گریزی که به آن هشدارها و نکات می‌زدیم، دیگر این‌ها الان نیست. 🔹من برای طلبه‌ها در این سی سال بعد از انقلاب، سی و دو دوره گذاشتم. این نسل دوم تربیت مربی نمی‌تواند مانند خود من و با آن ویژگی‌هایی که ما قبل از انقلاب دیدیم و ویژگی‌هایی که از افراد بزرگی مثل شهید بهشتی، مطهری، مفتح و باهنر دریافت کردیم را دریافت کند. تابعین یا متأخرین دیگر مثل متقدمین شاید نتوانند همه‌ آن حجم مطالب را در خودشان داشته باشند. گفتم که اشکال از من است، چون ما باید به کارمان تداوم می‌دادیم، متأسفانه به خاطر این کاری که دفتر تبلیغات و مدیریت دفتر تبلیغات در ذهنشان بود، نتوانستیم ادامه بدهیم و این‌ کارها متوقف شد. 🔹پیشنهاد می‌کنیم حوزه، کار کودک و نوجوان را زنده کند. با درایت و بینشی که از حاج آقای اعرافی سراغ داریم و ایشان آدم بسیار قوی‌ای در این‌ کارها هستند ومی‌توانند این کار را در حوزه ایجاد کنند و یا نظارتی بر این کار در حوزه داشته باشند که کار کودک و نوجوان در حوزه در کنار دیگر کارهای حوزه مثل تدریس و تبلیغ بستر و فضایی را به خود اختصاص دهد. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22404/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️تقریب مذاهب؛ امری دینی یا سیاسی؟ 🔸یادداشت وارده 🔹دو روز پیش حکم ریاست حجت‌الاسلام والملسمین حمید شهریاری از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد و بدین ترتیب ریاست هفت ساله‌ی آیت‌الله محسن اراکی بر این نهاد پایان یافت. اگرچه در سال‌های اخیر بخاطر تشدید فعالیت برخی جریان‌های افراطی، اصل تقریب دچار چالش‌ها و تشکیکات جدی شده‌است اما به نظر می‌رسد عملکرد ضعیف و نادرست متولیان این نهاد هم جای بررسی دارد. 🔹یکی از آسیب‌های جدی امر تقریب، دخالت دادن مسائل و معیارهای سیاسی در آن است. از سوئی طیف خاصی از حوزویان – که در این‌جا طیف سنتی یا برائتی می‌نامیم- باور مٌضیّق و بسیار محدود خود از تقریب را محملی برای هجمه به نظام قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند علیرغم ظاهری سیاست‌گریز، نوک پیکان انقلاب ستیزی خود را در قالب دفاع از ولایت اهل‌بیت به سوی ارکان نظام گسیل دارند. 🔹به باور و تبلیغ این جماعت، تقریب در مذهب تشیع جایی ندارد و حکومت و نظام جمهوری اسلامی برای تقویت پایه‌های خود و جلب نظر چندمیلیون شهروند اهل‌سنت در حال عقب‌نشیتی از مبانی تشیع است. این باور تلاش دارد این‌گونه القا کند که «ولایت» نیز ممکن است روزی فدای نگه داری حاکمیت شود. 🔹در این بین عملکرد مجمع جهانی تقریب مذاهب به عنوان اصلی‌ترین نهاد برای پاسخگوئی و ابطال این‌گونه ادعاها بسیار مهم است. اما متاسفانه عملکرد خاص و سلیقه‌ای متولیان این مجمع در دوره‌ی اخیر نه تنها باعث رد این‌گونه ادعاها نشد بلکه آن را تقویت هم کرد. 🔹رویکرد سیاسی ریاست سابق این مجمع و برخی از منصوبان وی امری بدیهی و حق طبیعی آنان است. اما زمانی که این مشرب در نهادی مانند تقریب مذاهب اعمال شود آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد داشت. در این سال‌ها تبلیغ و شناساندن تقریب به افرادی محدود شده‌ بود که کاملا مطابق با منش سیاسی مسئولان وقت باشند و کسانی در دائره‌ی تقریب می‌گنجیدند که دقیقا همان نگاه سیاسی متولیان را داشته باشند. نتیجه‌ی این رفتار آن شده بود که چهره‌هایی منادیان و حامیان تقریب هستند که نه‌تنها حامی جدی انقلاب بلکه هم‌فکر فلان جریان سیاسی خاص باشند. 🔹نتیجه‌ی این اقدام نادرست عملا تایید همان تفکر و تبلیغ منتقدان تقریب بود و ظاهر امر آن شد که تقریب وسیله‌ای برای استحکام قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران است! در حالی‌که امر مسلم تقریب بسیار فراتر از باورهای سیاسی توصیه‌ی ائمه، و سیره‌ی سلف و بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی و میلانی و ده‌ها عالم و فقیه است. 🔹با انتصاب ریاست جدید این مجمع ـ‌ فراتر از آنکه سلیقه‌ی سیاسی وی چگونه است ـ امیدواریم شاهد مدیریتی فراتر از یک تفکر سیاسی خاص باشیم و تقریب بین مذاهب را نه یک ابزار سیاسی خاص بلکه امر مسلم اعتقادی و در خدمت دین معرفی شود. (این یادداشت لزوما دیدگاه مباحثات نیست و این سایت آمادگی دارد نظرات مخاطبان را در این زمینه دریافت و منتشر نماید) 🔸لینک مطلب: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22453/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
💥مباحثات/ 🔹روز گذشته خبرنگاران تعدادی از رسانه‌های خارجی که به قم سفر کرده‌اند در جامعة‌الزهرا حضور پیدا کرده و از نزدیک با این مرکز علمی آشنا شدند. این اقدام تحسین‌برانگیز جامعة‌الزهرا اگرچه دیرهنگام اما الگوی خوبی برای مدیریت رسانه‌ای چهره‌ی حوزه علمیه در رسانه‌های داخلی و خارجی است. 🔻🔻🔻 @mobahesa
اختصاصی مباحثات/ روز گذشته کارشناسان برنامه‌ی سمت خدا مهمان استاد حسین انصاریان بودند. برنامه‌ی سمت خدا به عنوان موفق‌ترین برنامه‌ی مذهبی حساسیت خاصی دارد که کارشناسان آن لازم است با جلسات مشترک و همفکری با صاحب‌نظران سطح این برنامه را همواره ارتقا دهند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️ اعتماد حوزه به طلاب هنرمند به سختی شکل می‌گیرد/ مخاطب امروز، تبلیغ سنتی حوزه را قبول نمی‌کند 🔸محمدصادق مقدسیان، طلبه هنرمند، بازیگر تئاتر و «عمو روحانی» برنامه تلویزیونی آفتابگردون در شبکه پویا در گفتگو با مباحثات: 🔹سال ۹۵ با پیشنهاد آقای نیک‌روش، تهیه‌کننده برنامه «آفتاب‌گردان»، وارد این عرصه شدم، البته گویا دوستان زیادی تست داده بودند، اما لطف خدا بود که این بستر برای من فراهم شد. البته من خیلی به فضای «عمو روحانی» فکر نمی‌کردم، اما همیشه در این فکر بودم که کاری انجام دهم که این همه سالی که در حوزه بودم، در حد خودم -حتی خیلی کوچک- بتوانم اتفاقی برای حوزه رقم بزنم، ولی نمی‌دانستم که مدل این اتفاق باید چطور باشد و به هیچ عنوان به آن فکر نکرده بودم. همیشه می‌گفتم که خود امام زمان(ع) باید کمک کنند تا این اتفاق رخ دهد. واقعا ورود من به این موضوع را لطف خدا و امام زمان(ع) می‌دانم. 🔹دغدغه من در حوزه از همان اول این بود که من چه کار مفیدی می‌توانم به واسطه فعالیت تئاتری خودم برای حوزه داشته باشم. این دغدغه از ابتدا در من بود و حوزه این بستر را برای من فراهم کرد. اگر من طلبه نبودم، هیچ وقت نمی‌توانستم در این برنامه حضور پیدا کنم. در هر صورت حوزه و تئاتر، لازم و ملزوم یکدیگر شدند. نمی‌توانم بگویم که این کفه سبک‌تر بوده و سمت دیگر، سنگین‌تر. والا تئاتری‌های بسیار بهتری از من هستند که این اتفاق برایشان نیفتاده است، چراکه طلبه نبودند، اگر این طور نبود، یک بازیگر می‌آوردند. آنها بازیگری می‌خواستند که طلبه باشد. 🔹در این سه سال اخیر، حوزه واکنش بسیار مثبتی داشت، به خصوص دفتر تبلیغات که ورود کرد و برای تولید فصل دوم این برنامه، مشارکت بسیار خوبی داشت که منجر به تولید برنامه شد. من به نوبه خودم از آقای استیری و روستاآزاد که در آنجا مشغول هستند ممنون هستم که حمایت کردند. کمااینکه همین الان هم از گروه‌های زیادی حمایت می‌کنند. اما همیشه به این شکل نبوده است. من یک موقعی در حوزه‌ای که تئاتر کار می‌کردم، یک برهه از مدرسه اخراج شدم، فقط به خاطر اینکه تئاتر کار می‌کردم. پایه شش را تمام کرده بودم و در مدرسه حجره داشتم و در عین حال، تئاتر هم کار می‌کردم. مدیر مدرسه عوض شد و مدیر بعدی که نظراتش موافق فعالیت ما نبود، گفت بفرمایید، اخراج هستید. ما را به منزله اخراج می‌دیدند. 🔹این اتفاقات برایم مهم نبود. اولین تئاتر حوزوی با نام ایستگاه فیروزه را ما کار کردیم که برای تمرینات، به پارک می‌رفتیم. البته به خاطر همین کاری که مدیر مدرسه در حق من انجام داد و من را اخراج کرد، موجب شد تا تلاشم را بیشتر کنم، بسیار ایشان را دعا می‌کنم. شاید اگر این شرایط پیش نمی‌آمد، تلاش من هم به این شکل صورت نمی‌گرفت. برای اینکه اثبات کنم چیزی که شما فکر و تصور می‌کنید، درست نیست، پابرهنه مجبور بودیم روی چمن سرد تمرین کنیم تا نمایش را روی صحنه ببریم. 🔹پیشینه و گذشته‌ی حمایت حوزه به این شکل نبود. بعد از حمایت از فصل دو، این حمایت شکل گرفت. یعنی بعد از دیدن فصل یک و هنگامی که برنامه را دیدند، متوجه شدند که می‌توان در این زمینه هم ورود پیدا کرد. ایجاد حس اعتماد در این بین، کمی سخت است. می‌خواهم بگویم که اگر این اعتماد زودتر و راحت‌تر به فعالان این حوزه می‌شد، خیلی اتفاقات بهتری رقم می‌خورد. افرادی هستند که در زمینه‌هایی مانند فیلم کوتاه، مستند و فیلم بلند مشغول فعالیت می‌باشند. اگر این اعتماد شکل می‌گرفت، خیلی اتفاقات بهتری رقم می‌خورد. تا اینکه الان ما باید کم‌کم، نعل‌به‌نعل هنرمندانی که چه بسا هیچ اعتقادی هم نداشته باشند، حرکت کنیم و از آن‌ها آموزه‌ها را بگیریم و بعد، کاری را تولید کنیم. 🔹به نظر من فرم خیلی مهم است، مخاطب عام امروز، فضای سنتی حوزه را به آن معنا قبول نمی‌کند، هرچند امثال منبر لازم است، مثلا هیچ چیزی جای منبر را در محرم و صفر نمی‌گیرد، لازم است که این‌ها باشند، ولی به نظر من مدل‌های مختلفی برای بیان معارف و برای بیان یک مفهوم انسانی یا مفهوم اجتماعی، اعم از دینی و غیردینی وجود دارد که البته همه‌ی این‌ها ذیل معارف دین است. اما اگر ما بخواهیم دائما در آن فضای سنتی باقی بمانیم، طبیعتا عقب افتاده‌ایم. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22437/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/شبکه‌های اجتماعی یکی از روحانیون مبلغ در کشورهای آمریکای جنوبی تصویری از مدل تعامل با بابانوئل منتشر کرد https://b2n.ir/143171 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ هم‌اکنون مراسم بزرگداشت ۹ دی با حضور علما،اساتید، طلاب و عموم مردم در مدرسه فیضیه قم درحال برگزاری است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ 🔹شهادت سرفرازانه‌ی سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی را خدمت رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه ایران و عراق تسلیت عرض می‌نمائیم. 🔻🔻🔻 @mobahesat
هم‌اکنون آغاز راهپیمایی باشکوه مردم و حوزویان در قم همزمان با سراسر کشور بمناسبت شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی با شعار «مرگ بر آمریکا» @mobahesat
هدایت شده از اطلاع رسانی مجمع (اِرَم)
بیانیه مجمع حوزویان رسانه ای در واکنش به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی،ابومهدی المهندس و همرزمان شهیدشان بسم الله الرحمن الرحيم مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا ‏تَبْدِيلًا سردار بزرگ و پر افتخار اسلام آسمانی شد.‏ سپهبد سلیمانی، نماد بازر مقاومت در جهان اسلام بود و دل های مردمان کشورهای مسلمان منطقه را با ‏گفتمان مقاومت به یکدیگر نزدیک نمود.‏ این ضایعه را به محضر ولی الله الاعظم ارواحنا فداه،ولی امر مسلمین جهان،مراجع عظام تقلید قم و ‏نجف ‏دامت برکاتهم و ملت های شهید پرور عراق و ایران و همه ملت های آزاده تسلیت می گوییم.‏ جبهه مقاومت همچون خاری در چشم دشمنان ، در حال خاموش سازی صدای استکبار است و بی ‏شک ‏شهادت سردار سلیمانی عزیز و ابومهدی المهندس_ معاون حشد الشعبی_ و همرزمانشان این ‏حرکت را شتاب ‏خواهد بخشید.‏ دشمنان بدانند عاشقان جهاد و شهادت در سرتاسر عالم راه اين شهداي والامقام را ادامه خواهند داد و شیطان ‏بزرگ و همدستانش هرگز نتیجه ای نخواهند گرفت و موج گفتمان مقاومت بیش از گذشته همه جا را ‏فراخواهد گرفت ان شاءالله.‏ کسانی که بر طبل مذاکره با آمریکا جنایتکار می کوبند باید متوجه شده باشند که مذاکره با شیطان بزرگ ‏حماقت محض است و مسئله دشمنان ما حذف صدای مقاومت ‏است.‏ آمریکای جنایتکار با این اقدام ترویستی نشان داد در موضع ضعف و انفعال در برابر جریان مقاومت قرار دارد و ‏با این کار وحشیانه زمینه شتاب در افول خود را فراهم نمود و بر همگان ثابت شد تفکر مقاومت تنها گزینه ‏پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در ایران و سراسر جهان است و سازش با استکبار خیانت محض است. ‏ استکبار جهانی بداند به عنایت الهی شهادت سردار سلیمانی به نقطه عطفی در تاریخ جهان تبدیل خواهد شد ‏و اقتدار و نفوذ منطقه ای نظام اسلامی ایران در برابر دید جهانیان بیشتر و محکم تر خواهد شد و انتقام ‏سختی در انتظار آن ها است.‏ دشمنان باید بدانند که خون مجاهدان خدا باعث بیداری خواهد شد و ملت ایران و عراق گفتمانِ مقاومتِ فرماندهان ‏شهید _سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس_ و سایر شهدای این حادثه را با قدرت بیشتری به جهان ‏نشان خواهند داد و نابودی اسرائیل و فتح قدس شریف را نزدیکتر خواهد نمود ان شاء الله ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم مجمع حوزویان رسانه ای جمعه 13 دیماه 98‏ هفتم جمادی الاول 144‏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مباحثات ادای دینی به سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات دست‌خط نامه تسلیت حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی خطاب به رهبر معظم انقلاب در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی این نامه در دیدار و عرض تسلیت حضوری نماینده ایشان حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی تقدیم حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای شد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ بی‌نظیرترین اجتماع مردمی در قم ساعت ۱۶ و دوساعت پس از زمانی که به عنوان آغاز مراسم اعلام شده‌است همچنان سیل جمعیت به سوی پیامبر اعظم روانه‌است. در این بین ضعف فعالیت مراکز تبلیغی کاملا مشهود است. از چهارراه فاطمی(بیمارستان) تا ابتدای بلوار پیامبراعظم ازدحام جمعیت وجود دارد اما هیچ بلندگوئی برای راهنمایی وحتی شعار و عزاداری وجود ندارد و گروه‌های مردمی درحال عزاداری هستند! 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔸اختصاصی مباحثات سخنان آیت‌الله سیدعلی محقق داماد در ابتدای درس خارج خود پیرامون شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی انا لله و انا الیه راجعون. 🔹 شهادت آقای مرحوم سلیمانی حادثه بسیار تلخی بود. مرد خوبی بود و خدمات بسیاری هم انجام داد که شاید بعضی از قسمتهایش الان در تریبون های عمومی به ملاحظاتی قابل ذکر نباشد. سوریه را او نجات داد. و اگر خدمت او نبود، دیگر کشوری به نام سوریه وجود نداشت، و این کشور بین قدرتمندانی که برای بلعیدن آن دهان باز کرده بودند، تقسیم شده بود. بشار اسدی زنده بود یا نبود، کشور سوریه از دست رفته بود. سوریه با زحمات این مرحوم زنده شد و باقی ماند. 🔹به نظر بنده اجرهای خاصش هم هم همین شد که شهادتش به این وضع واقع شد. والا در این هفت هشت ده ساله، هر روز به طرق مختلف در معرض شهادت بود. اگر در آنجاها شهید می شد، در ایران تشییع می شد، او هم یکی از مدافعین حرم بود، که نظیر آن را هم زیاد داریم. ولی نه، خدا خداست که اینگونه و پر سر و صدا واقع بشود که در همه دنیا اثر بگذارد، حتی در خود آمریکا. اینها از نوادر است. 🔹 واقعا اجری است که خدا به او داد. بلا تشبیه، حضرت اباعبدالله الحسین، به کربلا هم نیامده بود، در مدینه کشته می شد، یا در مکه کشته می شد، چون در مکه تعدادی مامور بودند و زیر احرامشان شمشیر بسته بودند، که حضرت را در حال طواف شهید کنند، ولی وقتی ایشان به کربلا تشریف آوردند، شهادتش برای همیشه در نیای اسلام غوغایی به پا کرد، یک وجه شباهت در جریان سردار سلیمانی هم همین نکته است. ایشان هر روز در معرض شهادت بود، هر روز منتظرش بود، یعنی می توانست به نحوی بی سر و صدا واقع شود، فقط در تاریخ ذکر شود، یا در لیست شهدای سپاه ذکر شود، و امثال اینها. ولی خدا خداست که اینگونه نامش برای همیشه پایدار شود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡روحانیت و بحران! 🔹 اعلام رسمی چگونگی سقوط هواپیمای اوکراینی ناگهان شوک بزرگی وارد کرد. از ساعات اولیه صبح روز شنبه بهت خاصی بر کشور حاکم است. در گام نخست بهتر است واکنش‌های مختلف را بررسی کرده و سپس بیاندیشیم روحانیت و حوزه‌های علمیه چه نقشی در این فضای بحرانی می‌توانند ایفا کنند. 🔸 بخشی از جامعه‌ی ایران به صورت کامل و همه جانبه حامی نظام و انقلاب هستند. این گروه اگرچه با شنیدن خبر خطای انسانی و پرتاب موشک خودی به هواپیما شدیدا مغموم شدند اما بلافاصله با توجه به هجمه‌های مختلف- که بعدا خواهیم پرداخت- روحیه‌ي‌ خود را بازسازی کرده و علیرغم انتقاد از این اشتباه، مجددا اقدام به حمایت از نظام و نهادهای انقلابی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمودند 🔸 بخشی از جامعه در چند دهه‌ی اخیر به دلایل مختلف مخالف نظام هستند. این عده در وقایع گوناگون همیشه تلاش کرده‌اند از روش‌های مختلف در مقابل نظام بایستند. در دهه‌ي اخیر حضور میدانی این گروه رسمیت پیدا کرده‌است و در دو روز گذشته نیز شاهد تجمعات مختلفی از سوی آنان هستیم 🔸 اما بخش سوم جامعه که به جرات می‌توان آنان را اکثریت نامید در سطوح و درجات مختلف حامی نظام هستند اما برخلاف بخش نخست که نام بردیم این حمایت تحت تاثیر عملکرد حاکمیت افت و خیز دارد. 🔹 در این نوشتار به وظایف حوزویان در این بحران روانی حاکم بر جامعه می‌پردازیم باید به دقت بررسی کرد گروه هدف و مخاطب اصلی حوزیان کدام یک هستند؟ به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مخاطب حوزویان گروه سومی است که به عنوان اکثریت مردم از آنان نام برده‌شده است.اما در بحران اخیر با چه رویکرد و استراتژی با این طیف باید مواجه شد؟ 🔸 درک تاثر عمیق و حتی عصبانیت: مردم ما نسبت به این حادثه شدیدا متاثر و عصبانی هستند. اما فراموش نکنیم جنس این تاثر و عصبانیت مانند حادثه‌ی اسفباری است که برای یکی از اعضای خانواده پیش آمده است. همین طیف قبل‌تر، از شهادت سردار سلیمانی متاثر بودند. پس تاثر و حتی عصبانیت و بالاتر از آن رفتارهای ظاهرا تنش‌زا را تحمل و درک نمائیم.در سخنان و پاسخ‌هایی که می‌دهیم آنان را بخاطر این تاثر و عصبانیت ذی‌حق بدانیم و تلاش کنیم درک متقابل خودمان را به خوبی به آنان منتقل کنیم. 🔸 خودداری از ارائه‌ي توجیهات تخصصی و فنی: هم‌اکنون در شبکه‌های مختلف از سوی طیف‌های گوناگون نظرات ظاهرا فنی و کاملا کارشناسی شده! ارائه می‌شود که هرطیفی براساس سلیقه و خوشایند خود این نظرات را ارائه می‌دهد. طبیعتا بعد از مدت کوتاهی این نظرات مورد خدشه قرار می‌گیرد. با توجه به چند وجهی و کاملا تخصصی بودن چرائی این واقعه اولا از بازنشر یا ارائه‌ی نظرات کارشناسی خودداری کنیم و ثانیا در قبال برخی مطالب ظاهرا تخصصی طیف مقابل تاکید کنیم تابع نظراتی خواهیم بود که به صورت رسمی از سوی مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهد شد 🔸تلاش برای بازگرداندن اعتماد مردم: یکی از اصلی‌ترین بخش واقعه‌ی سقوط هواپیمای اوکراینی تاخیر در اطلاع‌رسانی است. این تاخیر اگرچه از سوی مسئولان امر بدیهی و ناگزیر اعلام شده اما باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم شده‌است. این خدشه در صورتی که جبران نشود تاثیرات بسیار عمیق و غیرقابل جبرانی در تعامل حاکمیت با مردم خواهد گذاشت. اگرچه حوزویان نیز هنوز اطلاع دقیقی از چرائی این تاخیر ندارند اما لازم است به صورت کلی تلاش کنند اعتماد خدشه‌دار شده‌ی مخاطبان را ترمیم نمایند.یکی از بهترین راه‌های بازسازی اعتماد مردم یاداوری خدمات چهل‌ساله‌ی سپاه در عرصه‌های مختلف نظامی، سازندگی و اجتماعی است 🔸 خودداری از گره زدن اختلافات سیاسی و حزبی به بحران اخیر: همان‌گونه که پیش‌ترگفته شد خارج شدن بخش زیادی از حوزویان از رسانه‌های فراگیر باعث شده‌است این گروه عملا از فضای تبلیغی رسانه‌های معاند نیز بی‌اطلاع باشند. خط اصلی تبلیغات معاندان و برخی از عوامل داخلی آنان بی‌اعتمادی مردم به شاکله‌ی کلی حکومت جمهوری اسلامی است. در این بین ممکن است عده‌ای بدون اطلاع از این خط تبلیغی یا روحیات خاصی که دارند تلاش کنند همان اختلافات سیاسی داخلی را در این بحران پیگیری کنند. این اقدام دست‌وپا زدن در یک حوض کوچکی است که در کنار اقیانوس و موج‌های سهمگین آن ساخته شده‌است. 🔸 تاکید بر خانواده‌ی بزرگ ایران علیرغم همه‌ی اختلافات: پس از درک و به رسمیت شناختن تاثر و ناراحتی مردم لازم است با استدلال و ادبیان مناسب با مخاطب بر این نکته تاکید کنیم که جامعه‌ی ایرانی علیرغم همه‌ی مشکلات و اتفاقات ناگواری که تجربه کرده‌است خانواده‌ای خونگرم است که می‌تواند دوباره بر مشکلات مختلف غلبه کند. تذکر و یاداوری پیروزی‌های بزرگ ایران پس از برخی مصائب بسیار موثر است مشاهده متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/22550 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔹اختصاصی مباحثات هم‌اکنون جلسه مشترک تعدادی از اساتید سطوح عالی با آیت‌الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم در حال برگزاری است. این جلسه پیرامون مسائل آموزشی حوزه است. پیش از این نیز جلسات مختلف هم‌اندیشی شورای عالی حوزه با اساتید برگزار شده است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ هم‌اکنون آئین نکوداشت علامه سیدجعفر مرتضی عاملی سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔸مراسم بزرگداشت عروج‌یافته‌گان حادثه هواپیمایی اوکراین از سوی مراکز و نهادهای عالی حوزوی امروز در قم برگزار می‌شود. 🔸همچنین آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی نیز با صدور پیامی از مردم شریف قم دعوت کردند در این مراسم شرکت نمایند. 🔹چهارشنبه ۲۵دی‌ماه، بعدازنماز عشاء مسجد اعظم قم 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ 🔹با انتشار خبر حادثه‌ی ناگوار برای آیت‌الله العظمی سیستانی موجی از نگرانی در عراق و ایران حاکم شد. خوشبختانه با اطلاع‌رسانی سریع از سوی محافل خبری و گزارش رسمی تیم پزشکی نگرانی‌ها مرتفع گردید. 🔹هم‌اکنون ایشان در بیمارستان «الکفیل» کربلا که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته بستری هستند و امید است به زودی مرخص گردند. از خداوند متعال برای همه‌ی خادمان مکتب اهل‌بیت بویژه مرجع عالی‌قدر آیت‌الله‌العظمی سیستانی صحت و عافیت مسئلت داریم. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ نقدی بر مباحث آقای اکبرنژاد پیرامون «لباس روحانیت» ✏ علی رمضانی 🔹 از ابتدایی‌ترین شرایط هرگونه نظریه‌پردازی و اظهار نظر در فضای علمی، «بررسی پیشینه‌ی پژوهشی و علمی» موضوع مورد بحث است. در باب لباس روحانیت تاکنون ده‌ها کتاب، پایان‌نامه، مصاحبه و نشریه و. . . منتشر شده است که سابقه‌ی نگارش برخی بیش از ده سال پیش بوده که چندین بار هم تجدید چاپ شده‌اند و موضوعاتی از قبیل ضرورت لباس روحانیت، فواید، شرایط، تاریخچه، کارکردها، بایدها و نبایدها، مشکلات و موانع و. . . به طور مفصل و با زبان علمی در آنها بیان گردیده است.اولین اشکالی که به آقای اکبرنژاد وارد است، همین بی‌خبری و ندیدن پیشینه‌ی علمی این مباحث است. چیزی که به وضوح در سرتاسر سخنان ایشان مشخص است. 🔹 فرض کنیم با آیه و دلیل ثابت کردیم که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) لباس متمایز نداشتند و همان لباس رایج زمان خود را می‌پوشیدند. ثم ماذا؟ از کجای این دلیل وجوب چنین کاری اثبات می‌شود؟ چگونه می‌توان استنباط کرد که داشتن یک لباس متمایز خلاف شریعت است؟ اگر ترک هر فعلی توسط معصومان مساوی با حرمت آن است، پس انجام هر عملی هم توسط معصومان دال بر وجوب آن است. بنابراین، چطور است از فردا همگی سوار شتر شویم؟ یا مثلا پیامبر(ص) هیچگاه نان گندم نخورد و هیچگاه شکمش از نان جو سیر نشد، آیا ایشان ملتزم به حرمت خوردن نان گندم می‌شوند؟ آیا هیچ فقیهی به چنین حکمی ملتزم است؟ 🔹 مع الاسف بحث‌های مختلفی که تحت عنوان بررسی جامعه‌شناختی لباس روحانیت، از سوی آقای اکبرنژاد مطرح شده، فاقد هر دو شرط است، یعنی نه داده‌های آماری مطمئن و قابل اثباتی دارد و نه تحلیل و آسیب‌شناسی صحیحی صورت می‌گیرد. هر مطلبی در این بخش عنوان می‌شود صرفا برداشت‌هایی شخصی است که از دریچه ذهنی و از زاویه‌ی دید شخصی ایشان حاصل شده است. ایشان می‌توانستند این مباحث را تحت عنوان «تجربه‌ی زیسته» شخصی خود مطرح کنند. همان کاری که مدت‌ها پیش جناب آقای دکتر الویری، مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم انجام دادند و با تشکیل کارگاهی به بیان این تجربیات که ثمره‌ی سال‌ها سفرهای داخلی و خارجی و حشر و نشر با بزرگان بود پرداختند که از قضا عمده‌ی این تجربیات هم بر خلاف تجربیات ایشان است و همواره تاکید بر لزوم آمادگی برای تلبّس دارد و از آثار و فواید بی‌شمار و شیرینی‌های آن حکایت دارد. به نظر می‌رسد طرح این مباحث با عنوان مباحث جامعه‌شناختی از سوی ایشان لقمه‌ی بزرگ‌تر از دهان است. 🔹 برخی اظهارنظرها از سوی مدعیان تحول، به قدری شتاب‌زده، سطحی و بدون ضابطه است که بیشتر به هرج و مرج می‌ماند و این گمان را در ذهن مخاطب برمی‌انگیزد که شاید صاحبان آن از کمبود سوژه‌ی تحول به چنین سخنانی روی آورده‌اند. شاید چون از ابتدا خود را متولی تحول‌گرایی معرفی کرده‌اند، امروز ناچارند به هر نحوی که شده، حضور خود را اعلام کنند.اجازه دهید این تحول‌خواهی‌ها در یک فضای عقلانی و با آرامش شکل بگیرد. از تهییج احساسات بپرهیزید. تحول اگر به ضرب و زور شانتاژ تبلیغاتی مثل ساختن کلیپ و مصاحبه با مردم، پوشش نظرات کاربران موافق و… شد، نتیجه‌ای جز دلسرد کردن طلبه و خانواده‌ی او ندارد. 🔸 متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/22526 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مباحثات/ شبکه‌های اجتماعی 🔹حجت‌الاسلام کمیل نظافتی از طلاب فعال در برنامه‌های اجتماعی از مشارکت خودجوش حوزویان و دانشگاهیان در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد 🔻🔻🔻 @mobahesat