eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
213 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡ جریان‌های حوزوی، خیلی دور خیلی نزدیک! 🔹 یک روز پس از آنکه پیکر آیت‌الله مصباح یزدی در خیابان شهدا (صفائیه) قم تشییع شد، در کوچه‌ی ممتاز این خیابان «سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» نیز افتتاح شد. جمعیت تشییع کننده‌ی پیکر آیت‌الله مصباح و افرادی که در افتتاح این مرکز گردهم آمده بودند همیشه در مسائل فکری و سیاسی دو خط موازی هستند که مجادلات آنان بسیار پرتنش است. 🔹 اما از نگاهی دیگر این تقارن حضور را می‌توان از جمله امتیازات شهر قم و حوزه علمیه دانست. آنجائی‌که افکار کاملا متناقض در نزدیکی یکدیگر در حال ارائه و تبلیغ دیدگاه‌های خود هستند و مصداقی از احترام به مخالف را به نمایش می گذارند. افکاری خیلی دور اما نزدیک هم! این تقارن اما محدود به تشییع آیت‌الله مصباح و افتتاح سرای فرهنگ آیت‌الله‌ هاشمی نیست. همیشه شهر قم شاهد برخوردهای نزدیک اینچنینی بوده‌است. بیش از یک دهه آيت‌الله مصباح یزدی چهارشنبه‌ شب‌ها در دفتر رهبر معظم انقلاب در خیابان شهداء درس اخلاق برگزار می‌کرد و کمتر از صد متر آن سوی خیابان و در همان ساعت، جلسه‌ی هفتگی «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه» برگزار می‌شد که سخنان و افکار آیت الله مصباح از جمله محورهای اصلی مخالفت آنان بوده‌است. 🔹 از دیگر موسسات قابل توجه در کوچه‌‌ی ممتاز خیابان صفائیه «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی» است که اغلب پژوهشگران و اعضای این موسسه زاویه جدی و انتقاد سرسختانه نسبت به آیت‌الله مصباح و طیف اصولگرایان دارند و در فاصله‌ی کمتر از پنجاه متر از این موسسه، انتشارات موسسه امام خمینی و مرکز عرضه‌ی آثار مرحوم آیت‌الله مصباح قرار دارد. 🔹 آیت‌الله سیدکمال حیدری از جمله‌ اساتیدی است که در سال‌های گذشته نظرات شاذ و پرانتقادی داشته است. دفتر او در خیابان سمیه تنها پایگاه فیزیکی برای دیدارها و نشر آثار او در رسانه‌هاست اما کمی آن سوتر در خیابان عباس‌آباد منتهی به خیابان سمیه دفتر آیت‌الله نجم‌الدین طبسی از اصلی‌ترین منتقدان سیدکمال حیدری قرار دارد. 🔹 اگر در نقشه‌ای دقیق از مرکز قم و در دائره‌ای پنج کیلومتری بیوت علما و موسسات وابسته به آنان را جانمائی کنیم ده‌ها و صدها مکتب فکری و علمی و فقاهتی را خواهیم یافت که هرکدام دارای سیره و روش خاص خود هستند و گاه با ده‌ها مرکز جانمائی شده در این دائره تضارب جدی دارند و توانسته‌اند زیستی منطقی در کنار یکدیگر داشته‌ باشند. 🔹 اما این نزدیکی و حٔسن تعایش همیشه هم به خوبی پیش نمی‌رفته‌ است. گاه در یک موسسه علمی افکار متفاوت و متضاد هم تحمل نشده‌است. موسسه امام خمینی(ره) قم در خاطره‌ی حوزویان نمونه‌ای از این مصادیق است. آنجاکه مصطفی ملکیان و آقای محسن غرویان بخاطر زاویه‌ی فکری یا تفاوت سیاسی با حذف فیزیکی مواجه شدند. این حذف فیزیکی محدود به این موسسه نیست. مصطفی ملکیان در همان ماه نخست ریاست حجت‌الاسلام احمد واعظی از همکاری با دفتر تبلیغات اسلامی هم محروم شد. نتیجه‌ی حذف مصطفی ملکیان بیش از آنکه به نفع موسسات باشد، باعث نشر بیشتر افکار او شد. به تهران رفت و در جمع شاگردان به صورت متکلم وحده و جایگاه استاد و مرشدی و گاه مرادگونه نظراتش را بیان کرد، بدون آنکه مورد نقد و پاسخ قرار گیرد. این در حالی است که تا زمان حضور در موسسه امام خمینی و دفتر تبلیغات کم نبودند اساتیدی که هم‌طراز وی به نقد افکار او می‌پرداختند و در فضایی علمی و منطقی اجازه نمی‌دادند یک سویه افکارش تبلیغ شود. 🔹 از خاطرات ناخوشایند حذف نظرات مخالف در مراکز علمی اگر عبور ‌کنیم به مصادیق خوشحال‌کننده‌ای‌ خواهیم رسید. برای نمونه آنجا که دو دیدگاه کاملا متضاد سیاسی در کنار یکدیگر حضور دارند. آقایان سیدضیاء مرتضوی و رضا اسلامی دو عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند که بارها در رسانه‌ها پیرامون مسائل سیاسی و فکری به نقد نظرات یکدیگر پرداخته‌اند. 🔹 حوزه علمیه قم محل تضارب آراء در گستره‌ای وسیع است. نمونه‌ی همیشگی این تضارب جدی، فقها واهل حدیث با علمای فلسفه وعرفان است. این تضارب گاه تا حد تکفیر هم پیش رفته‌است اما در اوج خود با یادآوری حضورعلامه طباطبائی در نماز جماعت مرحوم آیت‌الله میلانی فروکش کرده و جنبه‌ای علمی به خود یافته‌است. 🔹 افکار مختلف سیاسی حوزوی در قم هم باید از این تضارب و احترام الگو بگیرند. بازیگران و فعالان سیاسی از هر جناح و طیفی در عین نقد جدی طرف مقابل، باید مدارای مومنانه با یکدیگر داشته باشند و حضور و وجود دیگران را به رسمیت و احترام شمارند و به جوان‌ترها رسم و منش جوانمردی و مرز بین مخالفت با ترور شخصیت را بیاموزند. http://mobahesat.ir/23236 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ ⚡ نقدی بر استشهادات آقای سید کمال حیدری پیرامون «اجتهاد در قرائت» ✏زینب کوشا(پژوهشگر علوم قرآنی) 🔹 مشاهده متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/23239 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ نقدی بر شبهه شرک توسط آقای سروش محلاتی و برخی نویسندگان 🔹 بررسی شبهه شرک در عبارت [اِكفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَان] ✏محمد خادمی http://mobahesat.ir/23242 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ در ستایش عقلانیت انقلابی (به بهانه سخنان آیت‌الله کعبی و واکنش‌ها) 🔸 سخنان اخیر آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه در خصوص ویژگی حوزه انقلابی و برخی هشدارها مبنی بر آسیب‌های این موضوع واکنش‌های زیادی را درپی داشت. اغلب رسانه‌ها و کانال‌های حوزوی این سخنان را کاملا منطقی و از سردلسوزی دانسته و آن را بازنشر کردند. برخی دیگر از کانال‌ها که عملکرد خود را مصداق سخنان آیت‌الله کعبی می‌دانستند به جای توجه به تذکرات ناصحانه‌ی ایشان، اتهام «مشورت‌های غلط» یا «غلطیدن در دام دشمنان» را درباره ایشان مطرح کردند. 🔸 درباره سخنان آیت‌الله کعبی و واکنش‌های رسانه‌ای به آن بیان چند نکته ضروری است: 🔹 مطالبی که آیت‌الله کعبی مطرح نمودند تذکراتی کاملا منطقی و آسیب‌شناسانه از«حوزه انقلابی» است. طبیعتا جناب ایشان گروه‌ها و جریان‌های مختلفی را در چهل‌سال انقلاب عینا مشاهده کرده‌اند که آسیب‌های جدی باعث شده‌است رودروی انقلاب قرار گیرند. از گروه‌ فرقان گرفته تا باند سیدمهدی هاشمی که همگی داعیه‌ی انقلاب و خط راستین اسلام را داشتند. آیا این تذکرات نباید مورد توجه طلاب جوان و آنانی قرار گیرد که از جهت سنی حتی «دوم خرداد» را درک نکرده‌اند و بخاطر دسترسی به رسانه، خود را پرچم‌دار حوزه انقلابی می‌دانند؟ 🔹 متاسفانه در چند سال گذشته حوزه انقلابی دستمایه‌ی میدان‌داری برخی افراد قرار گرفته‌است که اگرچه همیشه اشتباهات آنان حمل بر نیت خیر شده است اما تکرار فراوان این اشتباهات علیرغم تذکر جدی دلسوزان حوزوی، این موضوع را وارد باب دیگری می‌کند که رسیدگی به آن برعهده نهادهای امنیتی است. 🔹 اعتقاد راسخ داریم سطوح مختلف حوزه علمیه قم از مراجع عظام تقلید تا بدنه‌ی طلاب حامی و معتقد به نظام و ولایت فقیه هستند. البته این اعتقاد متناسب با مناسبات و هنجارهای حوزوی باید مشاهده و بررسی شود. عده‌ای معدود که هیچ آشنائی با این مناسبات ندارند تلاش می‌کنند نگاه و ذهنیات خود را معیار و خط کش حوزه انقلابی قراردهند که با این روش عملا بخش قابل توجهی از حوزه در صف ضدانقلاب و خواص بی‌بصیرت قرار می‌گیرد!. عملکرد غیر منطقی و غیراخلاقی این طیف باعث می‌شود خیل عظیمی از حوزویان تلاش کنند همیشه فاصله‌ی خود را با انقلاب و حوزه‌ی انقلابی حفظ کنند. 🔹 متاسفانه این عده نشان داده‌اند به بهانه عدالت‌طلبی حتی حاضر هستند از نهادهای انقلابی مانند جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم عبور کنند. انتخابات اخیر مجلس بهترین میدان برای بروز این نظریه بود. این گروه معتقد بودند هرگونه اقدام انتخاباتی در قالب تشکل‌های صنفی یا حزبی بخاطر باندی بودن آنان مردود است. طبیعی است در سایر عرصه‌ها یا بحران‌های سیاسی این نظریه مجددا مطرح خواهد شد و در نتیجه دلسوزانی مانند آیت‌الله کعبی بخاطر عضویت در جامعه مدرسین صلاحیت مرجعیت فکری و سیاسی برای جریان های انقلابی را نخواهند داشت! همچنین تقابل و مخالفت با نهادهای امنیتی و انتظامی همواره جزو افتخارات آنان بوده که در جای خود پیام‌های نگران‌کننده‌ای دارد. 🔹 با توجه به مطلب پیشین، از بزرگان انقلابی حوزه بویژه اعضای محترم جامعه مدرسین انتظار می‌رود به جلسات رسمی دولتی و تریبون‌های عمومی اکتفا نکرده و در بین بدنه‌ی طلاب و حوزویان حضور یابند و اجازه ندهند این حقیقت مهم توسط عده‌ای محدود مصادره شود. http://mobahesat.ir/23251 🔻🔻🔻 @mobahesat
کانال اطراف در یادداشتی ( https://eitaa.com/bahaneee/1175 )نسبت‌های نادرستی به مباحثات داده بود که پاسخی رسمی از سوی مباحثات به مدیر این کانال ارسال شد. متاسفانه پس از گذشت چهار روز هیچ پاسخی از سوی مدیر ارائه نشد و این پاسخ نیز در کانال فوق منتشر نشده‌است. براین اساس در مباحثات منتشر می‌شود. جناب آقای احمدی‌مهر سلام علیکم به تازگی در مطلب کانال «بهانه» مواردی را به سایت مباحثات نسبت داده‌اید که متاسفانه به دور از صحت و انصاف است. در این متن آورده‌اید: «این چه مشیِ عقلانیِ انقلابی‌ایست که نماد خط سازش و گفتمان مقابل انقلاب اسلامی که همان باشد را نقد نمی‌کند امّا به ایجاد شکاف بین علما و طلاب انقلابی می‌پردازد؟!بگردید ببینید متنی، کلامی، سخنی در نقد باند منتظری و شاگردان او در این‌گونه پایگاه‌های عقلانیت(!) می‌یابید؟!» جهت اطلاع چند مورد از مطالب مربوط به نقد جریان مرحوم آیت‌الله منتظری در آدرس‌های ذیل قابل مشاهده است: http://mobahesat.ir/11141 http://mobahesat.ir/15617 http://mobahesat.ir/18999 http://mobahesat.ir/13822 از آنجائی که مباحثات سایت تخصصی حوزه و روحانیت است از منظر حوزه نقدها و انتقادات مختلفی به عملکرد دولت بویژه در مواجهه با حوزه و مرجعیت منتشر شده است که فقط یک نمونه از این موارد در آدرس ذیل قابل مشاهده است: http://mobahesat.ir/7675 مطالب متعدد دیگری هم در دو موضوع فوق وجود دارد که برای طولانی نشدن در این پاسخ نیامده است. زیبنده نیست که بدون جستجو و تحقیق درباره یک شخص یا رسانه، اینگونه وارد قضاوت و حکم دادن شوید. چنانچه از موارد فوق هم مطلع بوده‌اید ظاهر امر این است که واقعیت را وارونه روایت کرده و نتیجه‌گیری نموده‌اید. توصیه جدی ما پرهیز از تحریف وقایع و تاریخ است. مطلب سایت مباحثات پیرامون سخنان آیت‌الله کعبی که بدان اشاره کرده‌اید در آدرس ذیل قابل مشاهده است که مخاطبان می‌توانند متن کامل را مطالعه نمایند. http://mobahesat.ir/23251 موفق باشید احمد نجمی مدیرمسئول مباحثات
مباحثات
⚡️از تشییع پیکر آیت‌الله مصباح یزدی تا عزاداری حضرت زهرا(س) 🔹روز دوشنبه تشییع باشکوه پیکر آیت‌ﷲ مصب
⚡ پس از برگزاری تشییع پیکر آیت‌الله مصباح یزدی، مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) نیز در بیوت مراجع عظام تقلید و با رعایت کامل اصول بهداشتی برگزار شد. این اقدام از بسیاری شبهه‌ها که در فضای مجازی منتشر شده بود جلوگیری کرد و نشان‌دهنده‌ی درایت مرجعیت و مردم متدین است. مباحثات پیش از این در مطلبی اجازه برگزاری مراسم عزاداری حضرت زهرا را مهم دانسته و پیشنهاد داده بود به صورت ضابطه‌مند این اجازه صادر شود و قطعا برکزارکنندگان بویژه بیوت مراجع امور بهداشتی را به خوبی مدیریت خواهند کرد. 🔹 گزارش مشروح خبرگزاری حوزه در این زمینه: https://www.hawzahnews.com/news/939530 🔹 تصویر: عزاداری بیت آیت الله‌العظمی وحید خراسانی در خیابان شهداء 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ چه کسی رئیس موسسه امام خمینی(ره) خواهد شد؟ 🔹 براساس اساسنامه این موسسه مندرج در سایت رسمی آن، انتخاب ریاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برعهده‌ی رهبر معظم انقلاب است.اگرچه برخی احتمالات درباره هیات‌امنائی شدن این موسسه نیز وجود دارد. 🔹 پیش از پاسخ به سوال فوق نگاهی گذرا داریم به چگونگی شکل‌گیری این موسسه و ارزیابی وضعیت فعلی آن. پیشینیه تاسیس موسسه امام‌خمینی به پیش از انقلاب و موسسه در راه حق بازمیگردد. آیت‌ﷲ مصباح یزدی در موسسه درراه حق آموزش برای حوزویان در قالب سیستمی و روشمند را تجربه کرد. تا آنکه با پیروزی انقلاب اسلامی و در همان سال‌های نخست با هدف تربیت طلاب متخصص در رشته‌های علوم انسانی، به صورت مستقل «بنیاد باقرالعلوم» را تاسیس کرد. این بنیاد در چند دوره طلاب مستعد و با سابقه‌ی حداقل دوسال درس‌خارج را پذیرش می‌کرد. دوره‌های مختلف باقرالعلوم برگزار شد و نخستین پذیرفته‌شدگان این دوره‌ها حلقه‌ی اصلی شاگردان آ‌یت‌ﷲ بودند. مانند آقایان غروی، فیاضی،رجبی، میرسپاه، آقاتهرانی و رهنمائی و … . 🔹 در سال ۱۳۷۴ اما این بنیاد خود را در سطح یک مرکز آکادمیک رسمی یافت و عنوان خود را به «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» تغییر داد تا ضمن ارائه‌ی مدارک رسمی دانشگاهی از نظر کمی نیز رشته‌های خود را گسترش دهد. براساس گزارشی که آیت‌ﷲ رجبی قائم مقام موسسه در سال ۱۳۹۸ ارائه داده است «این موسسه مؤسسه دارای ۱۶ رشته و گروه علمی به شرح زیر است و در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به طلاب دارای گواهی پایان سطح ۲ حوزه‌های علمیه که در آزمون ورودی مؤسسه موفق گردند علوم انسانی و اسلامی را آموزش می‌دهد.تا کنون ۳۵۵۰نفر از طلاب حوزه‌های علمیه دوره‌های مؤسسه را گذرانده و فارغ‌التحصیل شده‌اند و در سال جاری ۱۰۸۰نفر در سه مقطع یادشده مشغول به تحصیل هستند» 🔹 موسسه امام خمینی در دهه هفتاد و نیمه اول ۸۰ رشد قابل توجهی کمی و کیفی داشت. این رشد همزمان با جریانات سیاسی انگیزه‌ی مضاعفی را برای شاگردان آیت‌ﷲ ایجاد کرده بود تا با احساس قدرت و تکلیف وارد عرصه‌‌ای بزرگ‌تر شوند. این عرصه همان انتخابات سال ۱۳۸۴ بود!به جرات می‌توان گفت تنها حامی سازمانی و تشکلی از احمدی‌نژاد موسسه امام خمینی بود. اما به نظر می‌رسد این پیروزی و عمل به تکلیف سیر نزولی این موسسه را استارت زد. 🔹 بر این اساس می توان ادوار تاریخی این مرکز را پس از این مرحله به دو دوره تقسیم کرد: 🔸 دوره اول را می توان تا قبل از سال۸۴ دانست که رویکرد اصلی مؤسسه در حوزه علمی و مقابله با جریانات روشنفکری بود که به موفقیت‌های زیادی نیز دست یافت وارمغان آن تعداد قابل توجهی نشریه علمی پژوهشی و پژوهش های نظری بود .کارکرد اصلی این مرکز به جهت گفتمان، مقابله با سایر گفتمان‌های علمی زاویه‌دار با مبانی دینی و اسلامی بودند. 🔸 دوره دوم پس از ۸۴ و با ورود و حمایت‌های این مرکز از محمود احمدی‌نژاد شروع شد. مؤسسه پس از این دوره نتوانست مرجعیت علمی که در دهه هشتاد داشت را احیاء کند و ویترین اصلی این مرکز لایه‌هایی از عناصر سیاسی این مرکز شدند که در جریان سیاسی جبهه پایداری فعال بودند. با شروع انتخابات ۹۲ و حمایت‌های همه‌جانبه آیت‌ﷲ مصباح از لنکرانی ،این همانی مؤسسه امام خمینی(ره) و جبهه پایداری بیشترقوت گرفت. 🔹 چه کسی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خواهد شد؟ در دو دهه‌ی اخیر آیت‌الله محمود رجبی به صورت رسمی جانشین و قائم‌مقام آیت‌الله مصباح یزدی بوده‌است. روال حاکم بر انتصابات رهبر معظم انقلاب نیز انتخاب فردی درون‌سازمانی و کسی است که پس از رئیس پیشین بیشترین اشراف را بر مجموعه دارد. براین اساس اصلی‌ترین گزینه‌ی ریاست بعدی این موسسه آیت‌الله محمود رجبی است. وی متولد 1330 در جاسب استان مرکزی است. در سال 1350 وارد حوزه علمیه قم شد و از نخستین شرکت‌کنندگان در دوره‌های بنیاد باقرالعلوم بود. رشته‌ی تخصصی وی جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی است که در این زمینه مقالات و کتاب‌های متعددی دارد. آیت‌الله محمود رجبی همکاری اجرائی و علمی با مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را دارد. او عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه و کاندیدای انتخابات خبرگان بوده‌است. 🔹 اما ممکن است براساس برخی مصالح گزینه‌های دیگری نیز از سوی دفتر رهبری مورد بررسی و پیشنهاد به رهبر معظم انقلاب قرار گیرد. از جمله امتیازات موسسه امام خمینی قدرت سازمانی و شاگردپروری آیت‌الله مصباح یزدی است که افراد متعددی در سطح ریاست این موسسه تربیت کرده‌است که می‌توان به آیت‌الله عباس کعبی و دکتر احمد رهنمائی اشاره کرد. مشاهده متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/23257 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ «سرباز» واقعی «روح‌الله» 🔹 روز گذشته گفت‌وگوی اینترنتی «سرباز روح‌الله رضوی» از طلاب فعال بین‌المللی با «میکو پلد» فرزند ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی به صورت زنده انجام شد. در این گفت‌وگو میکوپلد نکات جالبی درخصوص فضای رسانه‌ای و ساختار رژیم اسرائیل از قول یک عدالت‌خواه متولد این رژیم مطرح شد. 🔹 مشاهده‌ی چنین برنامه‌های رسانه‌ای که با ابتکار و اقدام فردی افراد صورت می‌گیرد مصائب و رنج‌های ساختار عظیم فرهنگی کشور با کمترین کارکرد فرهنگی و انقلابی را تازه می‌کند. پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی با نهادهای مختلف فرهنگی و تبلیغی داخلی و خارجی مواجه هستیم که با ساختار و تشکیلاتی بسیار حجیم از جهت نیروی انسانی و سخت‌افزاری از کمترین اقدامات ابتکاری عاجز هستند. 🔹 صداوسیما، سازمان تبلیغات سایر نهادهای فرهنگی داخلی و از سوی دیگر نهادهای بین‌المللی از سازمان فرهنگ و ارتباطات گرفته تا مجمع جهانی تقریب مذاهب و اهل‌بیت در یک خط سیر بسیار تکراری با سرعتی لاک‌پشتی در حال حرکت هستند.این سازمان‌ها علیرغم امکانات بسیار وسیع انسانی و سخت‌افزاری و ... بخاطر رکود در منابع انسانی و با ساختاری کاملا کارمندی اسیر طرح و برنامه‌ها و دالان‌های تودرتوی اداری شده‌اند که عملا خروجی آنها حفظ نام و برخی برنامه‌های کلی و کلیشه‌ای شده‌است. 🔹 از سوی دیگر برخی جوانان مستعد، خوش ذوق و با انگیزه‌ی بالا وارد عرصه‌هایی می‌شوند که بدون صرف هزینه‌ی خاصی در قامت و اندازه‌ی یک سازمان می‌توانند اثرگذار باشند. 🔹 گفت‌وگویی که در ابتدای متن مورد اشاره قرار گرفت از همین دست است. «سرباز روح‌الله رضوی» بدون هیچ امکانات خاصی و تنها بخاطر دغدغه‌هایی که دارد چنین گفت‌وگوهایی را ترتیب می‌دهد و جالب است بدانیم برای زیرنویس فارسی این برنامه‌ی کوتاه هم دچار مشکلات سخت‌افزاری و مالی است، اما انگیزه‌ی جهادی او باعث می‌شود برای حل این مشکلات هم راه‌هایی بیابد. 🔹 در مقابل اما ده‌ها سازمان عریض و طویل فرهنگی با انبوهی از امکانات و تشکیلات، اسیر بروکراسی اداری شده‌اند و به دنبال برخی اقدامات کمی برای ارائه‌ی آمارهای چشم‌گیر برای بالادستی‌ها هستند. چاره‌ی حل این مشکلات کجاست؟ چرا حتی انتخاب مدیر دغدغه‌مند و جوان هم نمی‌تواند تحولی در این ساختارها ایجاد کند و این مدیران از قفل بودن فضای اداری برای ایجاد هرنوع تحول شکایت دارند؟ 🔹 در آستانه‌ی چهل‌و دومین سالگرد پیروزی انقلاب شاید یکی از اصلی‌ترین سوالات برای یافتن پاسخ جدی همین باشد که چرا دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور عملا به ناتوانی رسیده‌اند و از برآورده شدن حداقل انتظارات و وظایفی که برعهده‌ی آنان است عاجز هستند؟ مشاهده‌ی گفت‌وگو در اینستاگرام 🔻🔻🔻 https://www.instagram.com/tv/CKUKgj6BsLc/?igshid=d0v3jon6zz0o 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از نشریه عهد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏰ تا دقایقی دیگر ۶۸ منتشر خواهد شد... ✅ موضوع معرفی چهره انقلابی 🌀 در این شماره میخوانید 🔻🔻 🔷 مصاحبه با مهندس مهدی چمران 🔷 مصاحبه با مهدی فیروزان داماد امام موسی صدر پیرامون اقدامات و شخصیت ایشان دریافت تنها از طریق کانال نشریه عهد در ایتا 📢 لطفاً رسانه باشید ___ 🖇️ کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
⚡ اختصاصی مباحثات/ آیت‌الله حسینی بوشهری طی حکمی حجت‌الاسلام مهدی اسلامی را به عنوان مسئول دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منصوب کرد. وی در یک سال گذشته مسئول دفتر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بود. به زودی مراسم معارفه‌ی وی و تودیع حجت‌الاسلام سعید بهمنی برگزار خواهد شد. 🔹 مباحثات در گزارشی با پیش‌بینی انتخاب آیت‌الله حسینی بوشهری به عنوان ریاست شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انتخاب مسئول دفتری توانمند و با «ارتباطات بالای حوزوی و تعاملات سطوح عالی نظام» را از اولویت‌های برنامه‌های پیش‌روی ریاست جدید جامعه مدرسین عنوان کرده بود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️هم‌اکنون مراسم نکوداشت پنجاه سال حدیث‌پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت «حضرت آیت‌الله محمدی ری‌شهری» 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ در حاشیه‌ی سفر امروز رئیس صداوسیما به قم 🔹 صبح امروز رئیس سازمان صداوسیما در سفر به شهر قم با برخی از علما از جمله آیت‌الله حسینی بوشهری دیدار کرد. سفر دکترعلی‌عسگری و برخی از مدیران همراه او به قم در حالی صورت می‌گیرد که در چند سال اخیر بویژه دوران ریاست او بر صداوسیما اتنقادات جدی به نوع مدیریت این سازمان و عملکرد آن بویژه در زمینه مسائل فرهنگی و سیاسی وجود داشته است. اگرچه فعالیت‌های صداوسیما بخاطر ویژگی‌های خاصی که دارد همیشه زیر ذره‌بین و مورد نقد افکار عمومی بوده است اما در سال‌های اخیر ضعف مدیریت در بخش‌های مختلف فراتر از نقدهای افکارعمومی بسیار فراتر بوده و به یک بحران ‌سازمانی تبدیل شده است و نتیجه‌ی آن همیشه در قاب تلویزیون یا صدای رادیو قابل لمس است. 🔹 از جمله انتقادات وارده عدم درک صحیح مدیران از فضای حاکم بر ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی است که عملا رسانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است و تریبون رسمی انقلاب اسلامی به یک توجیه‌گر ضعیف و همیشه منفعل تبدیل شده‌است. 🔹 در این وضعیت و اوج ناتوانی مدیران فعلی، سفر رئیس سازمان صداوسیما به قم می‌تواند معنادار باشد. نخستین دیدار او با آیت‌الله حسینی بوشهری ریاست محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده‌است. سابقه نشان داده‌است قطعا در این دیدارها مراجع عظام و مدیران سطوح عالی حوزه به نمایندگی از دغدغه‌مندان حوزوی انتقادات صریحی نسبت به عملکرد صداوسیما مطرح می‌کنند. آنان هیچ ابائی ندارند که صراحتا ناتوانی مدیران در اداره‌ی نهادهای نظام بویژه مهمترین نهاد تبلیغی جمهوری اسلامی ایران را به رئیس آن گوشزد کرده و مطالبه‌ی جامعه دینی و حوزوی را به آنان ابلاغ کنند. 🔹 اما با نگاهی از زاویه‌ای متفاوت باید نگران چنین دیدارهایی باشیم. چراکه در گذشته نیز صداوسیما اطلاع‌رسانی و انعکاس این دیدارها را کاملا مدیریت کرده و آنچه به صورت رسمی منتشر می‌شود تجلیل از خدمات مدیران و تایید عملکرد صداوسیماست! در واقع این دیدارها تبدیل به نوعی بهره‌برداری تبلیغاتی و ایجاد مصونیت در مقابل انتقادات جامعه دینی و حوزوی شده‌است. 🔹 بنابراین جا دارد دست‌اندرکاران دفاترعلما نسبت به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشند و با انعکاس دقیق بیانات مطرح شده در دیدارها نشان دهند که مراجع و رئیس جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم چگونه نسبت به نارسائی‌های فرهنگی نهادهای متولی اشراف داشته و آنگونه که لازم است به رسالت خود در قبال امور مهم نظام از جمله موضوعات فرهنگی و دینی عمل می‌کنند. http://mobahesat.ir/23272 🔻🔻🔻 @mobahesat