8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مباحثات/کلیپ کوتاه🔻
به مناسبت شهادت امام جعفر صادق و حادثهی حملهی وحشیانه حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه قم
🔹همچنین در این رابطه:
گزارشی از حادثه حمله به مدرسه فیضیه
http://mobahesat.ir/909/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ حوزهعلمیه قربانی بداخلاقی انتخاباتی
🔹 نخستین برنامه مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری در حالی برگزار شد که احتمال برخی بداخلاقیها وجود داشت و این رویه همچنان اخلاق و روان جامعه را تهدید میکند.
🔹 یکی از مواردی که به عنوان مصداق بارز بداخلاقی میتوان نام برد زیرسوال بردن مدرک و سطح علمی حوزوی یکی از کاندیداها توسط رقیب خود بود.
🔹 بحث مدارک علمی حوزوی موضوعی است که در سالهای اخیر مورد توجه دلسوزان حوزه بوده و به اعتقاد بسیاری از اساتید و صاحبنظران، خلط مدارک حوزوی با دانشگاه و یا مقایسه یا تطبیق آن با مدارک دانشگاهی سیاستی نادرست بوده و مورد نکوهش قرار گرفته و حتی برخی طرحها برای اصلاح این روند ارائه شده است. ازین جهت میتوان به صراحت اعلام کرد که حوزههای علمیه در نهایت حریت و آزادگی تلاش کردهاند روند تطبیق مدارک حوزوی و دانشگاهی را اصلاح نمایند.
🔹 از سوی دیگر مدرک امری عارضی است و نمیتواند معیار تام برای شایستگی افراد باشد. اگرچه امری لازم است اما تحدید همهی شرایط شایستگی افراد به مدرک یکی از بحرانهایی است که سالها گریبانگیر جامعهی علمی کشور بوده و خوشبختانه در چندسال اخیر جمعی از دانشگاهیان تلاش کردهاند این آسیبها را شناسایی کنند.
🔹 اما در موضوع اخیر یعنی مناظره تلویزیونی با توجه به بداخلاقی صورت گرفته، عدهای تلاش کردهاند به زعم خود پاسخ مناسبی به فرد اهانتکننده بدهند که متاسفانه دچار اشکالاتی شدهاند.
🔹 در پاسخ به بداخلاقی فوق میتوان به صورتی کاملا منطقی و به دور از هیجانات دوران تبلیغات اینگونه پاسخ داد:
- چنانچه از نظر یک کاندیدا روند اخذ مدرک توسط کاندیدای دیگر مورد خدشه است میتوان این امر را از مراجع ذیصلاح استعلام نمود و در صورت تایید خدشهدار بودن موضوع طبق روال قانونی از آنان درخواست نمود به این تخلف رسیدگی کنند.
- چنانچه از نظر کاندیدایی سطح تحصیلات طرف مقابل در حد پست ریاستجمهوری نبوده میتوان این موضوع را بدون به کار بردن الفاظ تحقیرآمیز با دلایل متقن بیان نمود.
🔹 اما آنچه که در مناظره اخیر اتفاق افتاد نشان داد که اولا کاندیدای معترض اطلاع دقیقی از سطح تحصیلات و روند اخذ مدرک طرف مقابل ندارد و بدون تحقیق در این زمینه اظهار نظر کردهاست که هم از جهت حرفهای و هم از جهت اخلاقی امری ناپسند است.
دوم آنکه ادبیات طرح موضوع تحقیرآمیز بوده که هم شخص مورد نظر را تحقیر کردهاست و هم اصل تحصیلات حوزوی را بدون ارائهی دلیل مورد تحقیر قرار دادهاست.
🔹 باتوجه به مطالب فوق در گام نخست باید در فضایی منطقی تخلف اخلاقی صورت گرفته از طرق رسانهای مطرح گردد و این موضوع نباید دچار دوقطبی سیاسی و انتخاباتی شود. همچنین در گام دوم نیز با اسناد و مدارک متقن میتوان نادرستی ادعای فوق و صحت مدرک اخذ شده را بدون توهین (همان اتفاق نادرستی که به آن اعتراض داریم) برای تنویر افکار عمومی بیان نمود.
http://mobahesat.ir/23380
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡در پاسداشت مرحوم آیتالله حاج شیخ محمدتقی شریعتمداری
♻ رحلت مجتهد گمنام پایتخت
✏سیدکیوان وهابی
🔹 فلسفه را نزد آیةالله شعرانی، آیةالله رفیعی قزوینی و استاد شهید آیةالله مطهری – رحمهم الله- آموختند و شهید مطهری در میان شاگردان خود نسبت به ایشان توجهی فراوان داشت. در برخی چاپهای مجلد خلافت و ولایت از نظر قرآن و سنت، سخنرانی مرحوم آیةالله شریعتمداری در خصوص ماجرای مباهله نیز درج شده و در مقدمۀ این مجلد که ظاهراً به قلم شهید مطهری است، از ایشان که در آن زمان سی و شش ساله بودند، چنین یاد شده است: «عالم محقق، جامع معقول و منقول، شیخ محمدتقی شریعتمداری تهرانی –دامت افاضاته-.» همچنین گویا ایشان در تألیف کتاب عدل الهی شهید مطهری را یاری کرده بودند. اما با تغییراتی در مشرب آیةالله شریعتمداری رخ داد و به آن اشاره خواهد شد، رابطۀ گرم این استاد و شاگرد، متأسفانه به سردی و تیرگی گرایید.
🔹 مشرب ایشان در مسائل فکری نخست متمایل به روش فیلسوفان متأخر مسلمان و حکمت متعالیه بود که خود از عوامل نزدیکی رابطۀ ایشان و شهید مطهری به حساب میآمد. اما در دهۀ 50 شمسی اموری دست به دست هم داد که نظر ایشان شدیداً تغییر کرد و سخت مخالف این مکتب شدند و روابطشان نیز با استاد، تیره شد. بر خلاف تصور کسانی که مخالفت معاصران با حکمت متعالیه و آرای فیلسوفان مسلمان را به سرعت به مکتب معارف خراسان پیوند میزنند، ایشان با اندیشۀ این مکتب نیز صریحاً مخالف بود و میتوان روش ایشان را متمایل به طیف متکلمان شیعه دانست. برخی از آراء اعتقادی مرحوم آیت الله شریعتمداری را میتوان در مقالاتی پیرامون توحید که در مجلۀ سفینه منتشر شده، مشاهده کرد. این مخالفت به معنی کنار نهادن یکبارۀ عالمان فیلسوف و میراثشان نیز نبود و برای مثال در عین نقدهای تند نسبت به مطالب استادش، مرحوم علامۀ شعرانی همواره با احترام از ایشان یاد میکرد، بلکه تمایل ایشان به تفسیر المیزان در میان تفاسیر پوشیده نبود.
🔹 شاید مناسب باشد مواجهۀ ایشان با متن را «مواجهۀ فقیهانه» بنامیم؛ با تسلطی مثالزدنی [و از جهاتی عجیب] بر ادبیات عرب به سراغ متن مورد نظر میرفت و با توجه به آراء دانشمندانی برجسته، با دقت و جامعنگریای که در استنباط احکام معمول است، معنایی متناسب با آموزههای مختلف اعتقادی و فقهی ارائه میداد. اگرچه منابع مورد ارجاع ایشان محدود و نه همواره دست اول است، اما ذوق سلیم و شم عالمانۀ ایشان این نقیصه را پوشش میدهد؛ نقد علمی خود به مطالب عالمان یا رویکردهای موجود در اجتماع را صریح و بدون مجامله بیان کرده است.
🔹 در بیان مسائل شرعی و ارجاع مردم برای تقلید، توجهشان بیشتر بر حضرت آیتالله سیستانی –دامت برکاته- متمرکز بود و ایشان را ترویج میکردند؛ پس از آشنایی با حضرت آیةالله شبیری –دامت برکاته- به این مرجع بزرگوار نیز ارادت و علاقۀ خاصی پیدا کرده بودند و به ایشان نیز ارجاع میدادند و پس از چاپ کتاب جرعهای از دریا، انس ویژهای با این کتاب پیدا کرده بودند و جزء کتب دم دست ایشان بود. از جمله رفتارهای درسآموز ایشان این بود که گاه بر فراز منبر نیز، مسألۀ شرعی را از روی رسالۀ عملیه برای مردم بیان میکردند.
🔹 برخورد مرحوم آیتالله شریعتمداری با مردم صمیمانه، متواضعانه و بیتکلف بود و محبت خود را چه در لحن و چه در کلمات ابراز میکردند که شخص احساس میکرد ایشان واقعاً از دیدن او خوشحال شدهاند و گرمای مطبوعی در دل خود جاری میدید. این عالم جلیلالقدر نه تنها برای ترویج نام خود هیچ گامی برنداشت، بلکه وقتی امکان شهرت بدون کوشش نیز فراهم میشد مضایقه میکردند و زندگی زاهدانه و سادۀ خود را تا آخر تغییر ندادند.
🔹 تأدب و تأدیب حکیمانه به آداب شرعی از دیگر ویژگیهای ایشان بود که اثر آن با دیدن ارادتمندان و مأمومین مشهود است. ذوق سلیم عرفی هم از ویژگیهای برجستۀ ایشان بود که چه در فهم و استنباط احکام الهی و چه در تطبیق و اجرای آن، از انوع وسواس و افراط تفریط بری میداشت. اما خصلت آخر، ارادت شفاف و محبت خالصانۀ ایشان به امیر المؤمنین – صلوات الله علیه- بود که نگارندۀ کمترین، کمتر کسی را چنین دیده است. باشد که همان گونه که در دنیا از یاد آن حضرت چهرهاش میشکفت، خداوند سُرورش را از دم مرگ تا ابد به زیارت و مصاحبت ایشان مستدام بدارد!
🔸 مشاهده متن کامل یادداشت
http://mobahesat.ir/23384
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ زمینه سازی اجرای احکام اسلامی و آماده سازی جهان برای ظهور، استراتژی قبل از ظهور
⭕ نقدی بر «مدارای مذهبی، استراتژی قبل از ظهور» استاد سروش محلاتی
✏سید مرتضی خاتمی سبزواری/رضا همدانی
مشاهده متن کامل مقاله:
http://mobahesat.ir/23398
🔻🔻🔻
@mobahesat
روحانیت و سیاست اخلاقی در انتخابات(۸): حجتالاسلام والمسلمین عالمزاده نوری:
✔ ورود مصداقی روحانیت در انتخابات، مصداقی از اهتمام به امور مسلمین است
🔹 در ادامه سلسلهگفتوگوهایی که ذیل عنوان «روحانیت و سیاست اخلاقی در انتخابات» داشتهایم، اینبار به سراغ حجتالاسلام والمسلمین محمد عالمزاده نوری رفتیم؛ پژوهشگر و عضو هیأت علمی گروه اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. به باور وی، بخشی از بدنهی روحانیت بهتر است در جریان انتخابات ورود مصداقی داشته باشند.
🔹 آیا شأن نهاد عالمان دین ـ که وارثان انبیا هستند ـ در امتداد شأن پیامبران الهی این است که نسخهای بدهند و بروند؟ یا علاوه بر آن باید دل بسوزانند و در مقام اجرا، تحقق و اقامهی این نسخه کاری انجام دهند، مقداری تلخیها را بگیرند و شرایط را جهت اجرا آماده کنند؟
🔹 اگر واقعاً اسلام برای شما مهم است و میخواهید اقدام مؤثری برای اسلام انجام دهید، به مطلب نوشتن در کنج کتابخانه یا یک سخنرانی معمولی دربارهی اسلام اکتفا نکنید؛ دغدغهی آن را داشته باشید که اسلام در بهترین صورت و مؤثرترین حضور خود مطرح شود و آن حضور، حضور حاکمیتی است. پس از حدود ۱۴۰۰ سال قدرت سیاسی در اختیار مکتب تشیّع قرار گرفته که باید آن را شاکر بود؛ شکر آن نیز بدین صورت است که اجازه ندهیم ــ بهتعبیر حضرت امام ـ انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.
🔹 روحانیت برای همه اقشار و احزاب و جناحها باید شأن پدری داشته باشد و وظیفه تبلیغ دین را برای همگان به خوبی انجام دهد؛ بنابراین نباید دیگران را از زیر پوشش خود خارج کند. اما این منافات ندارد با اینکه کسی را که اصلح میداند ــ یعنی برای تحقق آن ملاکهای کلی مناسبتر میبیند ـ معرفی کند.
🔹 حمایت مصداقی نباید به صورت کلی باشد؛ حداقل از گذشته تجربه بگیریم و همیشه معرفی مصداقی ما مشروط بر سلامت این فرد باشد؛ یعنی در کنار آنکه یک فرد را مصداقی برای اصلح تأیید میکنیم، بلافاصله او را مشروط کنیم بر آنکه این فرد تا زمانی مورد حمایت است که در این راه مستقیم است و با توجه به اینکه انسانها فسادپذیر هستند، بعد از آن اگر موردی دیدیم، خود ما اولین نفری هستیم که مقابل او خواهیم ایستاد.
⚡️این گفتوگو بمناسبت انتخابات سال ۱۳۹۶ انجام شده است که باتوجه به اهمیت محتوا بازنشر میشود.
http://mobahesat.ir/14151
🔻🔻🔻
@mobahesat
مراجع عظام تقلید و انتخابات/
از انذارها تا ضرورت حمایت از نظام
🔸با نزدیک شدن موعد انتخابات ریاستجمهوری و شوراهای شهر سال 1400 موضوع اهمیت مشارکت حداکثری اهمیت ویژهای یافته است. این مشارکت بدون نقشآفرینی گروههای مرجع و نخبگانی جامعه محقق نخواهد شد. در حوزههای علمیه نیز سطوح مختلفی از حوزویان بویژه طلاب جوان تاکنون از طرق مختلفی سعی بر اقناع مردم برای حضورحداکثری و انتخاب صحیح داشتهاند.
در این بین اما نقش عالیترین سطوح حوزههای علمیه شامل مراجع عظام تقلید و علما بیش از همه مهم به نظر میرسد. با نگاهی به نقش این بزرگواران در رخدادهای گوناگون چهل سال اخیر و انتخابات پیشرو چند نکته مهم متذکر میشود:
🔹 انقلاب اسلامی مولود حوزه و روحانیت است و فقها در شکلگیری، رویش و استحکام انقلاب اصلیترین نقش را داشتهاند و در این بین تهدیدات و خطرات جدی مانند جریانها و افکار انحرافی بویژه در ابتدای انقلاب نتوانست این حرکت عظیم مردمی را دچار خدشه و انحراف سازد. لذا مراجع معظم تقلید و بزرگان حوزه این انقلاب را از جهات مختلف متعلق به خود دانسته و علیرغم اختلاف سلایق و نظرات اما همگی تلاش نمودهاند این شجره طیبه مستحکم به راه خود ادامه دهد.
انذارها، عتابها و انتقادات صریح آنان نیز همیشه از باب خیرخواهی بوده که به صورت کلی میتوان استراتژی «حمایت ناصحانه» را بر آن نام نهاد. آنچه که باید باعث نگرانی جدی نظام وانقلاب اسلامی باشد نه انتقاد، بلکه بیتفاوتی مراجع عظام تقلید به مسائل نظام و حاکمیتی است که این بیتفاوتی سرمنشا انحراف و زوال نظام اسلامی خواهد بود.
لذا نصایح و گلایههای مراجع عظام تقلید را باید از باب خیرخواهی برای نظام اسلامی غنیمت شمرد و با درک صحیح از رابطهی آنان با حاکمیت اسلامی به دور از سطحینگریهای رایج سیاسی تلاش نمود تا حدامکان دغدغهها و نگرانی آنان مرتفع گردد.
🔹از سوی دیگر نظام اسلامی نیز انتظار دارد مراجع بزرگوار تقلید در کنار نقدها و گلایههای کاملا دلسوزانه، در مقاطع خاص و مهم مانند انتخابات نقشآفرینی جدی برای حضور حداکثری مردم داشته باشند. گاه ممکن است انذارها و گلایههای ناصحانه بهگونهای بر حمایتها غلبه داشته باشد که شائبهی بیتفاوتی یا قهر از نظام را القاء سازد. قطعا مراجع بزرگوار تقلید و بیوت و موثرین بر امور اطلاعرسانی آنان به این نکته توجه دارند که بدخواهان نظام همیشه مترصد فرصت برای ایجاد فاصله و جدائی بین حوزه و نظام هستند. البته این تلاشها همیشه از سوی دشمنان تابلودار نبوده و گاه با بیخردی و رفتارهای غیرعقلائی برخی به ظاهر خودیها هم همراه بودهاست. لذا از بزرگان حوزه و موثرین در بیوت مراجع عظام تقلید انتظار میرود نسبت به تحرکات دشمنان هوشیار بوده و عملکرد نابخردانهی برخی از خردهجریانهای سیاسی در حوزه را به حساب رفتار کلیت نظام با آنان نگذارند.
🔹در روزهای اخیر تعدادی از مراجع عظام تقلید با صدور اطلاعیههایی از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کردهاند. قطعا چند روز باقی مانده به انتخابات توجه بسیاری از حوزویان به چگونگی مواجههی مراجع تقلید با موضوع انتخابات خواهد بود. دعوت به شرکت در انتخابات و همچنین حضور مراجع تقلید در رایگیری دو نکتهی مهمی است که بدنهی حوزههای علمیه به آن توجه دارند. بیشک بدنهی حوزه شامل علما، اساتید و طلاب – با ضعف و شدت و مراتب مختلف- حامی نظام و انقلاب هستند و رفتار مراجع تقلید در خصوص امور مهم نظام تاثیر قابل توجی در جایگاه و اعتبار حوزوی آنان نیز خواهد داشت.
http://mobahesat.ir/23409
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حافظه تاریخی
توصیههای مرحوم آیتاللهالعظمی گلپایگانی مبنی بر لزوم شرکت در انتخابات و معیار انتخاب اصلح از نظر ایشان
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/
مروری بر پیامهای مراجع عام تقلید مبنی بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ فقها و مجلس خبرگان
🔹 مجلس خبرگان رهبری اگرچه همچون سایر مجالس و نهادهای انتخابی در زمان انتخابات یا دوران مسئولیت، رقابت داغ یا هیاهوی رسانهای ندارد اما جایگاه خاص و منحصر به فرد آن همیشه مورد توجه بودهاست. از جمله دلایل عدم هیاهوی رسانهای، اعضای این مجلس است که بخاطر ویژگی خاص آن یعنی «اجتهاد» که منحصر در فقها است عملا راه را بر روشهای متداول رقابتی و رایج بسته و فضایی اخلاقیتر بر آن حاکم است.
🔹 اما این رقابت در فضایی نسبتا سالم از جهات دیگر مورد توجه دلسوزان بودهاست. اصلیترین موضوع مورد توجه که در واقع باید آن را نگرانی دلسوزان نامید اقبال نه چندان مناسب فقها برای کاندیداتوری و ورود به عرصهی رقابت و انتخاب به عنوان نمایندهی مجلس خبرگان است.
🔹 متاسفانه در چند انتخاب میاندورهای که در سالهای اخیر برگزار شدهاست شاهد حضور حداقلی کاندیداها که تنها تامین کنندهی رقابت قانونی است بودهایم. این نگرانی اگرچه در حوزههای مختلف انتخابی وجود داشته اما برای حوزهی انتخابی قم بسیار بیشتر بودهاست. حوزه انتخابی قم در انتخابات میاندورهای سال 1400 و قبل از آن تنها دو کاندیدا برای رقابت انتخاباتی داشت درحالیکه این حوزه مرکز فقاهت جهان تشیع است و حضور پررنگ فقها در انتخابات خبرگان بسیار پرمعنا و نشان دهندهی میزان انجام وظیفه حوزههای علمیه در قبال نظام اسلامی است.
🔹 حوزه علمیه قم دهها فقیه و استاد سطوح عالی دارد که علاوه بر جایگاه قطعی اجتهاد دارای دغدغهی فقه حکومتی و تعامل جدی فقاهت با مسائل نظام هستند اما هیچگاه برای کاندیداتوری خبرگان اعلام آمادگی نکردهاند. این اساتید خود را موظف به ادای دین نسبت به مسائل نظام میدانند و طبیعی است براساس جایگاه فقاهتی که دارند تلاش کنند نسبت به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران ادای دین کنند. جایگاهی که تنها منحصر به فقها و مجتهدان است و به نوعی ورود به این عرصه برای آنان واجب عینی است.
🔹 متاسفانه در سالهای اخیر روندی در حوزههای علمیه حاکم شدهاست که تراز انقلابی بودن فقها را تنها در صدور بیانیههای اعتراض و حمایت محدود کردهاست و توجه ندارد که اصلیترین عرصهی نقشآفرینی فقهای متعهد به انقلاب یعنی مجلس خبرگان از نعمت حضور آنان محروم است و هرچه استقبال فقها از کاندیداتوری در مجلس خبرگان بالا باشد نشان دهندهی اهتمام حوزههای علمیه به مسائل نظام و انقلاب اسلامی است.
🔹 با توجه به مقدمهی فوق این سوال جدی وجود دارد که چه موانعی برای حضور و انجام وظیفهی فقها در عرصهی منحصربه فرد آنان وجود دارد؟ اساسا آیا مراکز پژوهشی در موضوع فقه نظام یا نهادهای دیگر این سوال را به عنوان موضوع و دغدغه مورد توجه خود قرار دادهاند؟ قطعا اولین مرحلهی انجام مطالعه و آسیبشناسی عدم ورود فقها به این عرصه گفتوگوهای صریح با آنان و یافتن دلایل اصلی فاصله گرفتن آنان از کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان است.
🔹 براین اساس پیشنهادات ذیل مطرح میشود:
1- شورای نگهبان اگرچه خود را فقط موظف به بررسی صلاحیت کاندیداها میداند اما با توجه به عضویت شش فقیه نیاز است این موضوع را بررسی کند و چنانچه ایرادات درستی به نوع مواجهه این شورا وجود دارد اصلاح نماید.
2-جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اصلیترین نهاد عالی است که همیشه در انتخابات خبرگان ورود جدی داشته است و جایگاه خاص این جامعه نیز همین امر را اقتضا میکند. اما دغدغهی مطرح شده میطلبد این ورود منحصر به ایام انتخابات نباشد و در یک برنامهی بلند مدت موضوع عدم اقبال فقها را به صورت کلی و مصداقی بررسی کند و تلاش کند نگرانیها را مرتفع و زمینه مشارکت بالاتر علما را فراهم سازد.
3-مجلس خبرگان پیش و بیش از همه باید حافظ جایگاه بیبدیل خود باشد. بنابراین میتواند این موضوع را به یکی از کمیسیونهای مربوطه محول کرده و در بازه زمانی مشخص با روشن شدن تمامی دلایل مرتبط با موضوع نسبت به رفع آن اقدام کند.
4-هماکنون مراکز مختلف مربوط به فقه نظام به صورت نظری و اندیشهای در حال فعالیت هستند. در کنار تمامی فعالیتهای علمی و پژوهشی انتظار می رود این دغدغه نیز مورد توجه آنان قرار گیرد.
🔹 امید است با برطرف شدن موانع حضور پررنگ علما و فقها در مجلس خبرگان شاهد تعامل بیشتر و واقعی حوزه و نظام باشیم.
http://mobahesat.ir/23414
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ گزارش پایاننامه فقهی
نقش احادیث و آراء اهل سنت در فهم روایات فقهی و فقه امامیه مورد
واکاوی قرار گرفت
🔹 رساله دکتری《نقش احادیث و آراء اهل سنت در فهم روایات فقهی اهل بیت علیم السلام با تاکید بر دیدگاه آیت الله بروجردی》 مدرسه عالی فقه تخصصی جامعه المصطفی در قم دفاع شد.
🔹 این رساله با هدف تبیین کاربست های بهره گیری از احادیث و آراء اهل سنت در فقه امامیه به بررسی منابع فقهی و اصولی امامیه پرداخته و سه حوزه دانشی قابل تحلیل در این موضوع را مورد مطالعه قرار داده است.
🔹 در این پژوهش نظر شهرت یافته از آیت الله بروجردی، بر پایه ی مبانی اصولی و تطبیقات فقهی مطرح شده در تقریرات مانده از ایشان، صحت سنجی، تحلیل و تبیین شده است.
🔹 نقش احادیث و آراء اهل سنت در تحلیل و تبیین ویژگی های اثرگذار بر روایتگری راویان و فقیهان دو قرن اول هجری، تحلیل و تبیین شده است.همچنین اثرگذاری احادیث و آراء اهل سنت در بازسازی فضای صدور و بستر اجتماعی - فرهنگی صدور روایات فقهی اهل بیت علیهم السلام، همچنین ساماندهی مشهورات و همچنین تبیین فتوای رایج برای ساماندهی جهت صدور، نیز مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است.
تحلیل دلالی روایت فقهی اهل بیت علیهم السلام و نمودهای اثر بخشی بهره گیری از احادیث و آراء اهل سنت در تثبیت الفاظ گزاره ها و نفی احتمال نقل به معنا، توان افزایی تحلیلی و تولید شبکه معنایی نیز در این رساله تقریر و تبیین شده است.
🔹 آثار و تبعات بهره گیری از راویان مشترک و همچنین گزاره های حدیثی اهل بیت علیهم السلام در مصادر اهل سنت و نقش کاربست های آن نیز مورد نقادی قرار گرفته است.
🔹 گفتنی است این رساله که به راهنمایی آیت الله تسخیری و حجت الاسلام و المسلمین حسن ضیاء توحیدی و مشاوره حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا ضمیری و نگارش سید محمد حسن حکیم به انجام رسیده، روز یکشنبه ۳۰ خرداد ماه توسط هیئت داوران متشکل از: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر خادم الذاکرین و حجت الاسلام و المسلمین دکتر خدارحم مرادی، داوری و دفاع شد.
🔸 مشاهده متن کامل گزارش
http://mobahesat.ir/23419
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از دین و حکمرانی
🔹اندیشکده دین و حکمرانی برگزار می کند؛
🔸رویداد دلیل؛ اولین رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی
مهلت ثبت نام:
15 خرداد الی 15 تیر 1400
🔴 اگر میخواهید در حل مسائل بنیادین نظام اسلامی موثر و بخشی از ساختار جدید حل مسائل حکمرانی باشید، در این فراخوان شرکت کنید.
♦️سامانه ثبت نام:
http://sabtename.ir/din_hokmrani
جهت اطلاعات بیشتر به آیدی @mhsh1414 در ایتا پیام دهید.
🆔 @din_hokmrani
⚡ مجمع نمانیدگان طلاب در پیچ وخم تحول
🔸 آخرین انتخابات اعضای هیات رئیسه هشتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب که قرار است عصر روزچهارشنبه 9 تیرماه برگزار شود بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته، گو اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان عزم جدی دارند برخی بررسیهای آسیبشناسانه در خصوص مجمع نمایندگان بویژه در دوره جاری نشان میدهد متاسفانه عملکرد این مجمع با اهداف مختلف تعریف شده فاصلهی زیادی دارد. این موضوع پیش از آنکه مورد اطلاع و انتقاد عموم طلاب قرار گیرد، باعث نارضایتی نمایندگان مجمع طلاب بودهاست؛ چه آنکه این نمایندگان معتقدند انگیزه و عزم جدی برای انجام وظایف محوله به نمایندگان وجود دارد اما روشهای مدیریتی رئیس مجمع عملا فضا را برای تحقق طرحها و پویائی این مجمع بسته است.
🔸 بخشی از مشکلات مدیریتی مجمع نمانیدگان طلاب بدین شرح است:
🔹 عدم تمرکز بر مجمع نمایندگان:
رئیس مجمع نمانیدگان طلاب عهدهدار مسئولیتهای مختلف از جمله مسئولیت اجرائی در حرم مطهر حضرت معصومه است و این امر عملا مانع حضور ایشان در دبیرخانه و تمرکز در مدیریت مجمع است. دبیرخانه مجمع نقش بسیار کلیدی در پیگیری و تحقق طرحها و برنامهها دارد که چندشغله بودن ریاست مجمع این قدرت را از دبیرخانه سلب کردهاست.
🔹 عدم پیگیری و نهائی کردن طرحهای مصوب
بررسیها نشان میدهد بخش عمده نمایندگان مجمع طلاب دارای انگیزه و توانائی بالائی در تهیهی طرحهای مربوط به مسائل حوزه و روحانیت بویژه امورات صنفی حوزویان هستند اما بسیاری از این طرحها علیرغم پختگی کامل و تصویب در صحن علنی مجمع به بایگانی رفتهاست.
برای نمونه طرح ضمانت شهریه دفتر رهبری به جای چک و سفته برای وامهای مرکز خدمات و صندوق دفتر تبلیغات که قبل از ماجرای کرونا مصوب شد هنوز بلاتکلیف مانده است.
عدهای از نمایندگان معتقدند اعمال نظر و سلیقهی شخصی ریاست مجمع نمانیدگان در اولویتبخشی به پیگیری طرحها و نوع مواجهه با نظرات مخالف و منتقد عامل اصلی به بایگانی رفتن طرحهای مصوب است. چنانچه طرحی مورد نظر ریاست مجمع نباشد عملا پیگیری نخواهد شد. رفتار سلیقهای در اطلاعرسانی برنامهها و جلسات از دیگر نکات مورد انتقاد است.
🔹 عدم نظارت بر انجام وظائف نمایندگان
نمایندگان مجمع طلاب برخی وظایف مصوب بر عهده دارند که انجام این وظایف تحقق حداقلی انتظارات طلاب از آنان است. نمایندگان طلاب لازم است با تعهد و روحیه جهادی بسیار فراتر از وظایف اولیه خود نسبت به پیگیری امور مربوط به حوزه و طلاب تلاش نمانید. طبیعی است نوع مواجهه و نظارت بر نمایندگان توسط رئیس و هیاترئیسه مجمع تاثیر جدی در حرکت و پویائی آنان دارد، اما این نکته در دوره هشتم محقق نشدهاست. اداره نخبگانی مجمع حلقه مفقودهی این تشکل است و وضعیت کنونی مجمع با انتظارات عنوان شده فاصلهی زیادی دارد. در این بین اعضای هیات رئیسه مجمع نیز منتقد جدی این روند هستند، آنان معتقدند مجمع به صورت کاملا فردی مدیریت میشود و از نظرات و ظرفیت اعضای هیات رئیسه نیز در اداره مجمع بهرهبرداری نمیشود.
🔹 عدم شفافیت مالی
مجمع نمایندگان اگرچه با حضور افتخاری و جهادگونه تعدادی از فضلای حوزوی تشکیل شده است اما امورات دبیرخانه، برگزاری جلسات و برخی برنامههای دیگر نیازمند بودجه مصوب است. ابتدائیترین حق نمایندگان مجمع اطلاع از میزان بودجه این مجمع و نوع هزینهکرد آن است. اما به گفتهی نمایندگان عملا این مهم محقق نشدهاست و تمامی مسائل مالی بدون اطلاع و نظارت نمانیدگان انجام میگیرید که ممکن است برخی شائبههایی درپی داشته باشد.
قطعا نکات و آسیبهایی که بیان شد نافی تلاشهای چند سال اخیر ریاست و اعضای هیاترئیسهی مجمع نمانیدگان طلاب نیست اما نتیجهی فعلی نشان میدهد لازم است حداقل در یک سال پایانی هشتمین دوره مجمع نمانیدگان طلاب تحولی در ریاست این مجمع صورت گیرد، همانگونه که در سالهای اخیر هیات رئیسه تغییرات رو به رشدی داشته است.
🔸 از سوی دیگر انتخابات پیشروی مجمع نمانیدگان طلاب نخستین انتخابات در دوره ریاست آیتالله حسینی بوشهری در جامعه مدرسین است. تغییر در ریاست این مجمع نشانههای خوبی از رویکرد تحولی رئیس جدید جامعه مدرسین است و مقدمهی ارتقاء سطح و جایگاه مجمع نمانیدگان در دورهی بعدی خواهد بود.
مجمع نمایندگان نیازمند تامل جدی در جایگاه و سطح اختیارات خود است. قطعا یک سال پیشرو زمان مناسبی برای بررسی و هرگونه تغییرات در ساختار و نسبت خود با مراکز بالادستی است تا بتواند بیش از گذشته مطالبات طلاب را محقق سازد.
🔸 مشاهده متن کامل گزارش:
http://mobahesat.ir/23425
🔻🔻🔻
@mobahesat