eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
213 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻عیادت شخصیت‌های مختلف حوزوی از آیت‌الله حسینی بوشهری 🔹پس از بستری شدن آیت‌الله حسینی بوشهری براثر عارضه قلبی ، تعدادی از مراجع عظام تقلید وشخصیت‌های حوزوی از طرق مختلف با ایشان دیدار و گفت‌وگو کردند. 🔹مراجع عظام تقلید حضرات آیات عظام صافی کلپایگانی، وحید خراسانی،مکارم شیرازی ،نوری همدانی سبحانی،جوادی آملی،علوی گرگانی و مظاهری(دامت برکاتهم) از طریق تماس تلفنی گفت‌وگو کرده و برای صحت کامل ایشان دعا نمودند. 🔹همچنین حضرات آیات و حجج اسلام شهرستانی مسئول دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران،مقتدایی،اعرافی، سیداحمد خاتمی،احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی،ری‌شهری تولیت حضرت عبدالعظیم حسنی، قاضی عسگر و سیدمجتبی حسینی خامنه‌ای با حضور در بیمارستان از ایشان عیادت نمودند. شخصیت‌های کشوری و لشگری همچون واعظی به نمایندگی از رئیس‌جمهور و علوی وزیر اطلاعات در روزهای اخیر از آیت‌الله حسینی بوشهری عیادت کردند. 🔹این گزارش حاکی است براساس اعلام تیم پزشکی امید است در روزهای آینده ایشان از بیمارستان مرخص شوند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔻مباحثات/شبکه‌های اجتماعی 🔹حجت‌الاسلام اسماعیل آذری‌نژاد از فعالان فرهنگی در مناطق محروم غرب کشور از پیگیری دفتر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی درباره معضل خودسوزی زنان در برخی مناطق روستایی خبر داد 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️تحوّل خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن (۴) 🔸مدیریّت تحوّل و اقتضائات آن 🖊مهدی برزگر 🔹هر کار مهمّ و حیاتی که بخواهد به خوبی به سامان برسد و نتایجی مطلوب بر آن مترتّب شود علاوه بر حُسن فاعلی که همان نیّت خالص و قصد تقرّب الی الله است، نیازمند حُسن فعلی نیز می‌باشد. حُسن فعلی یعنی انجام کار به گونه‌ای متقن و نیکو که بیشترین فایده و بهره از آن به دست آید و کمترین ریزش ممکن را داشته باشد. 🔹وقتی حقیقتی مانند تحوّل از سنت‌های حاکم بر زندگی دنیاست و گریز و گزیری از آن نیست، چنانچه مدیریت نشود چه بسا شکل نامطلوبی از آن بر ما تحمیل گردد. بنابراین هر چه مدیریت یک کار، ضروری و مفید باشد، در مورد کارهای حیاتی و بسیار مهم ضروری‌تر است. 🔸در باب ضرورت مدیریت تحول و اقتضائات آن باید به چند نکته مهم توجه شود: 🔸یکم: لوازم مدیریّت تحول 🔹تحوّل خواهی‌و مدیریّت آن نیازمند اراده‌ای قوی در ایجاد تغییرات مطلوب، قدرت غلبه بر جوّ غالب، شجاعت در برخورد با مشکلات و سعه صدر در برخورد با انتقادات است. راز مطلب در این است که تحول خواهی رفتاری از سنخ «امر به معروف و نهی از منکر» است، آن هم نه از نوع تذکّر لسانی بلکه اقدام عملی و لذا طبیعی است که انجام آن نیازمند روحیه‌ای حماسی و ایمانی قوی است، چرا که واکنش‌های مخالفان و مقاومت‌های آنان را در پی خواهد داشت. 🔹باید این حقیقت بر تحول‌خواهان و فضلای انقلابی روشن باشد که تحول در فضای تملّق‌گویی و معصوم‌پنداری شکل نمی‌گیرد و غیر معصوم هر اندازه هم که بزرگ و عزیز باشد ممکن است اشتباه کند، بلکه اشتباهات بزرگان گاهی بزرگ‌ترین اشتباهات است. 🔸دوم: فایده مدیریّت تحوّل 🔹این مطلب از واضحات و بدیهیات است که هر چیزی که اصلش ارزشمندتر و قیمتی‌تر باشد، جنس تقلّبی‌اش هم در بازار بیشتر پیدا می‌شود. اگر تحول که شعاری فطری و مطلوب همگان است به طرز صحیح مدیریت نشود، مدعیان تقلبی خود را در قالب تحول‌خواهان دلسوز جا می‌زنند و چه بسا اصل تحول‌خواهی را هم بدنام کنند. یکی از مهم ترین فایده‌های مدیریت تحول توسط مسئولان و مدیران انقلابی این است که از افراط و تفریط‌ها در این عرصه خطیر جلوگیری به عمل می‌آید. 🔹حرکاتی افراطی که بگومگوهای غیر ضرور، اختلافات و کینه‌توزی‌های بی‌اساس، اشتغال ذهن طلاب و هدررفت نیروها تنها بخشی از ثمرات نا مطلوب آن است. همچنان که این مدیریت صحیح و انقلابی مانع از تفریط و خمودی در این زمینه و فروکاستن مطالبه تحول خواهی و سدّی است محکم در برابر طیف متحجری که هیچ گونه تحولی را بر نمی‌تابند و تمام تلاش و کوششان حفظ وضع موجود و تامین منافع خودشان ولو به قیمت انزوا و مرگ حوزه است. 🔸سوم: نظر به آینده 🔹تحوّل اساسی آن زمان رخ می‌دهد و پرده از نقاب می‌کشد که نه فقط نیازهای امروز بلکه آینده را ببینیم و بدانیم چه رخ خواهد داد تا پاسخی برای آینده بیابیم. اکنون در برخی دانشگاه‌های دنیا رشته‌ای به نام «آینده‌پژوهی» وجود دارد و در برخی کشورهای پیشرفته برنامه‌ریزی ۵۰ ساله می‌کنند. 🔹تنها زمانی می‌توان توقع داشت که چنین تحول مبارکی در حوزه‌های علمیه رخ دهد که در پرتو آن بتوان حتی مشکلات آینده را پیش‌بینی کرد و برای جلو‌گیری از بروز آنها برنامه‌ای مدوّن داشت که اصل و اساس تحول مدیریت شود و هر قدمی که به عنوان تحول‌خواهی برداشته می‌شود بر اساس بینش صحیح و چشم‌انداز برگرفته از مطالعات هدفمند باشد. 🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22143/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
13.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ بخش دوم گفت‌وگو با حجت‌الاسلام رهدار: جریان سنتی نفس‌های آخرش را می‌کشد/ حوزه یک مرحله خونین فکری خواهد داشت 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21806/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔻 در نظرسنجی مربوط به اظهار نظر حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار، در سایت شرکت کنید. 🌐 Mardomvarohaniat.com/9761
✔️الصَرخی کیست و در پی چیست؟ 🖊دکتر عبدالوهاب فراتی: 🔹بعد از حمله برخی از معترضین عراقی به کنسولگری ایران در کربلا که متهم بودند آنان از طرفداران سید الصرخی هستند دوباره نام او در زبان‌ها جاری شد و یادداشت‌های پراکنده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در‌باره او منتشر گردید. او پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ م نیز متهم به حمله کنسولگری ایران در بصره بود. فارغ از اینکه آیا او و طرفدارانش در بصره و منطقه طویریج بانی این دو رخداد بوده اند باید پرسید او کسیت؟ و چه اهدافی در سر دارد؟ 🔹 گرچه او از جمله شاگردان آیت الله سید محمد صادق صدر معروف به صدر دوم است اما تا پیش از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳م خبری از او وجود نداشت و یک‌باره از این سال به بعد ظاهر شد و خود را به عنوان یکی از مراجع تقلید در عراق معرفی کرد. 🔹گفته می‌شود که نام الصرخی ابتدا «محمود عبدالرضا البهادلی» بود و سپس به «شیخ محمود التمیمی» تغییر پیدا کرد. وی زمانی که شیخ محمود التمیمی نام داشت لباس و عمامه سفید به تن داشت و از وی به عنوان عنصر پلیس امنیت عراق یاد می‌شد. وی پس از مدتی نام خود را به سید محمود الصرخی تغییر داد و سپس با عمامه مشکی در انظار عمومی ظاهر شد. 🔹او نه تنها خود را مرجع می‌انگارد بلکه مدعی است که اعلم از همگان است و البته جهت اثبات برتری‌اش، به قدح سایر مراجع تقلید می‌پردازد. مرجعیت اعلم از نظر او دارای مناصبی است که شامل افتاء، قضاوت، ولایت بر امور قاصرین و ولایت عامه مؤمنان می‌شود. او به جهت اعلم به همگان واجد همه این مناصب است و به همین دلیل نیز آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی را ولی فقیه نمی‌داند و اعتقادی به اعلمیت او جهت احراز این مناصب ندارد. 🔹 او که به خوبی می داند از مسیرهای عادی به مرجعیت نمی‌رسد می‌کوشد «حاشیه ها» در عراق را از طریق «ضدیت» با برخی سمبل‌ها مثل ایران، اسرائیل، احترام نهادن به سکولارها و نقد مجموعه مراجع تقلید، دور خود جمع کند و بدین گونه منتقدین حضور ایران در عراق، سکولارها و حتی بعثی‌های مذهبی و مخالفین مراجع را مقلد خود سازد. 🔹مروری بر اثر تفضیلی او یعنی «مسایل و ردود» نشان می‌دهد که وی بر خلاف سنت‌های جاری در حوزه‌های شیعه به صراحت خود را «اعلم» از علمای عراق و خارج از عراق می‌داند‏. این بدین معناست که او خود را اعلم از آیت الله حائری در قم و آیت الله سیستانی در عراق می‌داند. با این تفاوت که او حائری را برسیستانی ترجیح داده و از مقلدین خود می‌خواهد که در فتاوی احتیاط واجب او، به آیت الله حائری رجوع کنند 🔹از آنجا که خود الصرخی توصیه استادش صدر دوم در رجوع به آیت الله فیاض و آیت الله حائری را قبول دارد و توصیه به آیت الله شیخ محمد یعقوبی که اتفاقا باجناق او به شمار می‌آید، را کذب می‌انگارد؛ ناچار است که نسبت به مرجعیت این دو احترام نهد اما اعلمیت آنها را زیر سوال برد. 🔹از نظر او آیت الله سیستانی، نه تنها اعلم نیست بلکه آثاری که دلالت کنند بر اجتهاد او نیز وجود ندارد.‏‎ و مروجین مرجعیت او را کسانی می‌داند که بنده درهم و دینارند؛ چرا که درهم و دینار نزد او بسیار است. 🔹به غیر از دعوی اعلمیت و مرجعیت، الصرخی داعیه بزرگتری نیز دارد و آن دعوی «ولایت سیاسی» است. برخی از مقلدینش نیز او «ولی امر مسلمین» می خوانند.‏‎ مهم ترین اثر او در باره ولایت فقیه رساله عملیه او یعنی «منهاج الواضح» است که فصلی درباره آن اختصاص داده است. البته معلوم نیست که این اثر را در چه تاریخی نوشته است؟ ابهامی که برخی مقلدینش نیز دارند و از او در باره تاریخ نگارش این اثر پرسیده‌اند و او تاریخ نشر آن را عندالله می‌داند.‏ 🔹به نظر می رسد که الصرخی معتقد است؛ - فقیه آنگاه به مقام مرجعیت می‌رسد که اعلم از دیگران باشد. - مرجع اعلم دارای مناصب متعددی از جمله ولایت عامه است. - من از همه فقهیان عراق و قم عالم‌ترم. - پس من مرجع اعلی‌ام و بر همه مومنان ولایت عامه دارم - بر همگان واجب است که از من تقلید و اطاعت کنند. 🔹مجموعه این گزاره‌ها، ایده‌های جاه‌طلبانه الصرخی است که سوگمندانه دستیابی به آنها را از طریق تفرقه در جمع شیعیان مظلوم عراق دنبال می‌کند و بدین‌‌گونه به آمال دشمنان عراق تحقق می‌بخشد. 🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید: http://mobahesat.ir/22167/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بمناسبت هفته وحدت/۱ 🔹دیدار آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدهادی میلانی با شیخ الازهر و دیدگاه ایشان درباره تقریب به روایت آیت‌الله سیدعلی میلانی 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️۱۵۰ سال تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی 🔸بازنشر | پرونده وحدت اسلامی (2) 🔹اولین کنفرانس وحدت اسلامی در سال ۱۳۶۶ برگزار شد. پس از برگزاری چهارمین دوره از این کنفرانس در سال ۱۳۶۹، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، دستور تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را صادر کردند. مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سرانجام در سال ۱۳۶۹ آغاز به کار کرد. کارکرد اصلی این سازمان، «ارتقای سطح آشنایی و آگاهی و تعمیق تفاهم بین پیروان مذاهب اسلامی»، «تقویت احترام متقابل» و همچنین «تحکیم رشته‌های اخوت اسلامی در بین مسلمانان بدون هیچ‌گونه تمایزی از لحاظ تعلقات فرقه‌ای، قومی یا ملی» بوده و هدف نهایی آن «رسیدن به امت واحده اسلامی» است... 🖊متن کامل یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/5734/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️بعضی از علمای شیعه و سنی یک قدم برای وحدت برنداشته‌اند 🔸بازنشر | پرونده وحدت اسلامی (3) 🔘حجت‌الاسلام و المسلمین زمانی در گفتگو با مباحثات: 🔹ضمن آنکه اکثریت مسلمانان معتقد به قبح اختلاف و ضرورت تقریب هستند، کم نیستند عالمان متدین از شیعه و سنی که هیچ تمایلی به تقریب ندارند، بلکه مخالف این امر هم هستند. در طول ۳۰ ساله انقلاب، عالمانی از شیعه و سنی بودند که حتی یک قدم و یک دعا برای وحدت انجام ندادند. بلکه برخی تا جایی که توانستند علیه وحدت و تقریب سخن گفتند و پرچم‌داران آن را ملامت کردند و سرزنش کردند و گاهی حامیان تقریب را به بی‌دینی متهم می‌کنند. این افراد علیرغم تدین بسیار بالا، با پیشگامان شیعه مخالف هستند. در اهل سنت نیز چنین است. شیخ محمود شلتوت در یکی از مقالات خود می‌گوید: من مسئله تقریب مذاهب را در مصر تبلیغ کردم، اما امان از دست عالمان به ظاهر متدین و متعصبی که من را تحت فشار گذاشتند که چرا چنین کاری کردی؟... 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/5923/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️سه خاطره تلخ و شیرین از تقریب 🔸بازنشر | پرونده وحدت اسلامی (4) 🔹حضور و فعالیت مؤثر برخی از عالمان در امر تقریب، اثرات جالب توجهی به همراه داشته که برخی شیرین و برخی هم تلخ هستند. اگرچه در این مجال، سه خاطره کوتاه از یک همراه و شاگرد آیت‌الله محمدعلی تسخیری نقل می‌کنیم، اما در دل خاطره، پیام‌های مهمی برای اهل نظر وجود دارد: 🔹۱- برای حضور در یک کنفرانس بین‌المللی، در معیت آیت‌الله تسخیری عازم سودان بودیم. مقاله‌ای برای تبیین دیدگاه تشیع تألیف کرده و در این کنفرانس قرائت کردیم. مطلع شدیم همزمان کنفرانس دیگری در خارطوم با حضور مفتیان اهل سنت کشورهای مختلف اسلامی و با موضوع قانونمندسازی احکام فقهی زکات در نظام دولت‌های اسلامی برگزار می‌شود. آیت‌الله تسخیری گفتند اگرچه دعوت نشده‌ایم ولی خوب است ما هم سری به این کنفرانس بزنیم. 🔹وقتی وارد سالن کنفرانس شدیم، ساعت تنفس و پذیرایی بود و مهمانان حلقه‌های مختلفی تشکیل داده بودند. یکی از حلقه‌ها گسترده و بیشتر مورد توجه بود که با نگاهی متوجه شدم محوریت این حلقه، مفتی جدید کشور مصر است. من علاقمند بودم زمینه‌ای فراهم شود تا چند کلمه با او صحبت کنم. 🔹در این زمان وقتی چشم مفتی مصر از دور به آیت‌الله تسخیری افتاد، جمعیت حلقه زده را شکافت و به سوی ایشان آمد و آیت‌الله تسخیری را در آغوش گرفت. نهایت احترام و ادب را به ایشان داشت و گفت مدت‌ها مشتاق زیارت ایشان بوده‌اند. از آیت‌الله تسخیری سابقه آشنائی آن‌ها را پرسیدم که گفتند از سال‌ها پیش که ایشان از شیوخ رده پائین الازهر بودند با هم ارتباط دوستانه داشتیم. محبوبیت و احترام و جایگاه آیت‌الله تسخیری در بین علمای اهل سنت بسیار جالب بود. 🔹۲- کنفرانس «رابطة العالم الاسلامی»، هر سال مصادف با ایام حج در عربستان برگزار می‌شود و متأسفانه به صورت رسمی از ایران نماینده‌ای دعوت نمی‌شود. (به خاطر تفکر تندی که وجود دارد). اما بنده چند سال با اراده شخصی در این کنفرانس جهانی شرکت کرده‌ام. یک سال در حج تمتع، در معیت آیت‌الله تسخیری بودم که به ایشان پیشنهاد دادم در این جلسه شرکت کنیم. ایشان به خاطر عدم دعوت شدن معذوریت داشتند، ولی به خاطر اصرار بنده، با هم به این کنفرانس رفتیم. 🔹وقتی وارد شدیم، ایشان را به ردیف جلو راهنمایی کردند. سخنران که از علمای بزرگ اهل سنت بود، در مورد پرهیز از افراط و تندروی صحبت می‌کرد و در صدد بیان این مسئله بود که حکومت‌های اسلامی برای پرهیز از تنش باید مسائل را با منطق حل کنند. ظاهرا صحبت‌های صحیحی بود، اما نتیجه این شد که گفت: حتی اگر راجع به پیامبر حرکتی غیرمنطقی یا توهینی دیدیم، باید با سعه صدر برخورد کنیم! 🔹این جمله او تعریض به فتوای امام راحل در مورد سلمان رشدی بود. بلافاصله آیت‌الله تسخیری در یادداشتی درخواست وقت سخنرانی کرد. علیرغم اینکه برای همه سخنرانان برنامه‌ریزی قبلی شده بود، اما به خاطر جایگاه ایشان، دکتر عبدالله الترکی رئیس کنفرانس، از آیت‌الله تسخیری دعوت کرد تا ایشان سخنرانی خود را انجام دهند. 🔹در نهایت احترام ایشان را به جایگاه راهنمایی کردند. آیت‌الله تسخیری در پنج دقیقه صحبت، ابتدا با تبیین ضرورت صلابت مسلمانان در قبال دشمنان و تفکیک بین مناقشه و بحث علمی، با عناد و دشمنی تأکید کردند: «اوج کرامات نبی مکرم اسلام تمام کیان امت اسلامی است. وجود همه ما یک جا فدای یک تار موی ایشان باد…». این صحبت ایشان با گریه و بغض همراه شد و فضای جلسه را تحت تأثیر قرار داد و اشک‌های بسیاری بر گونه‌ها جاری شد. 🔹سخنرانی و دفاع یک عالم شیعه از کیان اسلام و پیامبر اکرم در مرکز وهابیت، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی است. طبیعی است که حرکت تقریبی ایشان، زمینه‌ساز این جایگاه و این حضور، و در نهایت دفاع قاطع از نظر شیعه درباره دین مبین اسلام و نبی مکرم اسلام بود. 🔹۳- روزی آیت‌الله تسخیری در محفل دوستان خاطره‌ای عجیب نقل کردند. گفتند: در مسجدالحرام نشسته بودم که یک روحانی شیعی آمد و پرسید: شما آقای تسخیری هستید که با اهل سنت مراوده و مذاکره دارید؟ پاسخ دادم بله. این روحانی شیعه گفت: من نذر کرده‌ام برای رضای خدا در مسجدالحرام هزار بار بر شما لعنت کنم! 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️پایه‌های ویران یک استدلال 🔸نقدی بر نوع استدلال آقای اکبرنژاد پیرامون لباس روحانیت 🖊علیرضا داودی 🔹موضوع لباس روحانیت با ارائه دیدگاه آقای اکبرنژاد پیرامون لزوم عبور از این لباس و تغییر آن مدتی است در حوزه‌های علمیه محل مناقشه قرار گرفته و اقدام موسسه وزین مباحثات در برگزاری مناظره‌ای علمی میان آقای اکبرنژاد به عنوان صاحب ایده و یکی از اساتید شناخته شده حوزه بر حرارت این بحث افزود. 🔹بدون در نظر گرفتن مقدمات فقهی بحث مانند اینکه نفس لباس روحانیت واجد ارزش است یا خیر، یا اینکه تلبس به لباس مختص هر عصر و زمان ضروری است یا نه، نوع استدلال‌های ارائه شده در این بحث به شدت ضعیف و فاقد وجاهت علمی است که در سه ساحت محتوایی و یک ساحت روشی بدان خواهیم پرداخت. 🔸الف- آمار یا حدسیات 🔹این استدلال که در بررسی میدانی متوجه شدیم بیش از ۵۰ درصد مشکلات ارتباطی و عدم اعتماد مردم ناشی از لباس است، اقتضائاتی دارد که باید بدان توجه داشت. اولین نکته این است که مبنای استدلال این بزرگوار یک شیوه آماری را درون خود دارد که لازم است مبتنی بر یک پایش دقیق آماری در مقیاسی جامع باشد. 🔹آمار یک علم است و نمی‌توان حدسیات جهت‌دار خود را برای اثبات یک امر مورد استفاده قرار داد. پایش آماری قابل اعتناء از انتخاب موضوع، تعیین جامعه هدف و آماری، تدوین پرسشنامه‌های حرفه‌ای که هدف اصلی از پرسش نامعلوم باشد تا مخاطب با پیش‌داوری پاسخ‌ها را انتخاب نکند تا بسیاری امور دیگر، امری سخت و دقیق است و بی‌شک هر انسانی نمی‌تواند مدعی باشد که براساس مصاحبه با تعدادی آدم در یک خیابان توانسته یک نتیجه آماری دقیق استخراج کند. 🔸ب- خودهمه‌پنداری 🔹مشکل دوم این نوع استدلال تعمیم‌پذیری ادراک فردی یا «خودهمه‌پنداری» است. جناب اکبرنژاد ادراکات شخصی خودشان را که محصول یک مشاهده غیر تام و عموما غیرعلمی است، به عنوان یک مبنای نظری عمومی ارائه می‌دهند و براساس آن تلاش می‌کنند پایه‌ای برای استدلال فراگیر شکل دهند. 🔹این نکته که شما در ارتباط چندین ساله خود با جامعه حس کرده‌اید مردم بدلیل وجود لباس روحانیت بر قامت شما، از برقراری ارتباط واهمه داشته یا تمایلی به آن ندارند، می‌تواند محصول مولفه‌های عیان و خفی متعددی همچون چهره عبوس، رفتار سرد و خشک، بی‌اعتنایی به دیگران، نگاه از بالا به پائین، عدم حس صمیمیت و بسیاری امور دیگر در رفتار شخصی شما باشد. اموری که بیانگر نقاط ضعف در منش و رفتار شخص شما است، نه آن لباس مقدسی که بر تن دارید. 🔸ج- معلول به جای علت 🔹مشکل دیگری که در نوع استدلال این عزیزان پیرامون لباس طلبگی به چشم می‌خورد جایگزین کردن معلول به جای علت و نتیجه‌گیری براساس این جایگذاری اشتباه است. وقتی این عزیزان استدلال می‌کنند، بخش عمده علت دوری مردم از روحانیت همین لباس مقدس است در واقع مغالطه‌ای عجیب شکل می‌گیرد. 🔹باید از این عزیزان پرسید آیا این لباس به تنهایی موجودیت مستقلی از حامل آن در تصویرسازی اجتماعی دارد یا اینکه حاملان این لباس براساس نوع رفتار اجتماعی و چگونگی استفاده از این لباس در یک جامعه به آن اعتبار بخشیده یا از آن سلب اعتبار می‌کنند؟ 🔸د- یک سبک خطرناک 🔹یکی از استدلال‌ها بر عدم ارجحیت لباس فعلی روحانیت که توسط استاد اکبرنژاد ارائه شده این بود که پیامبر گرامی اسلام این لباس را بدلیل آنکه لباس مرسوم و مناسب زمان و منطقه زندگی خودشان بود، انتخاب کردند و اگر ایشان در منطقه دیگری به پیامبری مبعوث می،شدند همانند مناطق سردسیر شمالی بی‌شک لباس مناسب آن دیار را برای خود برمی‌گزیدند. در نهایت استفاده می‌شود که این لباس فاقد ارزش ذاتی بوده، چرا که وابسته به محیط زندگی شخص پیامبر(ص) است. 🔹این استدلال در واقع رقیق شده استدلال گروهی است که معتقدند قرآن یک محتوای غیرمقدس و مبتنی بر ادراک شعرگونه شخص پیامبر(ص) است. این افراد استدلال می‌کنند که نوع تمثیل‌های ارائه شده از بهشت در قرآن کاملا وابسته به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی زمان بعثت نبی مکرم اسلام(ص) است و اگر ایشان در جای دیگری مبعوث می‌شدند، بی‌شک مثال‌های متفاوتی ارائه می‌دادند. 🔹در جواب این اشکال پاسخ‌های متعددی ذکر شده که برخی از آنها قابل استفاده در باب گزینش این لباس توسط نبی مکرم اسلام(ص) نیز می‌تواند باشد، اما لازم است جناب اکبرنژاد دقت داشته باشند استفاده و باور به این سبک استدلال‌ها در بلندمدت می‌تواند به انحراف فکری ایشان و جریان تابع افکارشان منجر شود، چرا که انحراف فکری عبدالکریم سروش آنکه برخی شخصیت‌های شناخته شده انقلاب پای درس تفسیر نهج‌البلاغه او می‌نشستند، از همین قدم‌های کوچک آغاز شد. 🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22182/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️تأملی بر اظهارات حاشیه‌ساز رئیس جمهور 🔹سخنان اخیر رئیس‌جمهور در کرمان و ارائه برخی مستندات از سیره رسول مکرم اسلام درباره‌ي معاهدات آن حضرت با دشمنان و کفار موجی از اعتراضات در فضای اجتماعی و دینی را برانگیخته‌است. این نخستین‌باری نیست که استناد ایشان به برخی وقایع تاریخی و دینی باعث اعتراض بزرگان حوزه و سطوح مختلف جامعه شده‌است. 🔹طبیعتا هرفردی می‌تواند برای اثبات سخنان و روش کار خود به وقایع تاریخی و دینی استناد کند و تلاش کند دیدگاه‌های خود را برای جامعه تبیین نماید. اما تکرار اشتباهات کاملا فاحش در این نوع استنادات توسط ریاست محترم جمهور و تاثیر بسیار منفی آن بر سطح جامعه نشان می‌دهد ایشان باید از این روش به شدت اجتناب کنند. 🔹بویژه آنکه در موارد قبلی قاطبه‌ی حوزویان از جمله مراجع عظام تقلید و سطوح مختلف حوزویان به سخنان ایشان اعتراض نمودند و به احتمال زیاد سخنان اخیر هم مورد انتقاد مراجع و بزرگان حوزه قرار خواهد گرفت. آنچه که بیشتر مورد تاکید مراجع و حوزویان است چرائی بیان این‌گونه نظرات نادرست توسط یک چهره‌ی شاخص دینی و سیاسی است. 🔹مروری بر انتقادات مراجع نشان می‌دهد آنان از این‌گونه اظهارنظرها که باعث آشفتگی اذهان مردم می‌شود نگران هستند و معتقدند مهمترین وظیفه دولت و شخص رئیس‌جمهور برطرف کردن مشکلات جامعه است. این مشکلات برای همگان بویژه دولت‌مردان کاملا عیان است و طرح مباحث اینچنینی فقط به حواشی‌ و جدل‌های سیاسی دامن می‌زند. 🔹امیدواریم در زمان باقی مانده به انتخابات مجلس و پس از آن پایان دولت یازدهم چنین شاهد پایان این رویه باشیم و دولت تلاش کند انتظارات اصلی مردم را محقق نماید. 🔸لینک مطلب: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22193/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat