⚡ مجمع نمانیدگان طلاب در پیچ وخم تحول
🔸 آخرین انتخابات اعضای هیات رئیسه هشتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب که قرار است عصر روزچهارشنبه 9 تیرماه برگزار شود بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته، گو اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان عزم جدی دارند برخی بررسیهای آسیبشناسانه در خصوص مجمع نمایندگان بویژه در دوره جاری نشان میدهد متاسفانه عملکرد این مجمع با اهداف مختلف تعریف شده فاصلهی زیادی دارد. این موضوع پیش از آنکه مورد اطلاع و انتقاد عموم طلاب قرار گیرد، باعث نارضایتی نمایندگان مجمع طلاب بودهاست؛ چه آنکه این نمایندگان معتقدند انگیزه و عزم جدی برای انجام وظایف محوله به نمایندگان وجود دارد اما روشهای مدیریتی رئیس مجمع عملا فضا را برای تحقق طرحها و پویائی این مجمع بسته است.
🔸 بخشی از مشکلات مدیریتی مجمع نمانیدگان طلاب بدین شرح است:
🔹 عدم تمرکز بر مجمع نمایندگان:
رئیس مجمع نمانیدگان طلاب عهدهدار مسئولیتهای مختلف از جمله مسئولیت اجرائی در حرم مطهر حضرت معصومه است و این امر عملا مانع حضور ایشان در دبیرخانه و تمرکز در مدیریت مجمع است. دبیرخانه مجمع نقش بسیار کلیدی در پیگیری و تحقق طرحها و برنامهها دارد که چندشغله بودن ریاست مجمع این قدرت را از دبیرخانه سلب کردهاست.
🔹 عدم پیگیری و نهائی کردن طرحهای مصوب
بررسیها نشان میدهد بخش عمده نمایندگان مجمع طلاب دارای انگیزه و توانائی بالائی در تهیهی طرحهای مربوط به مسائل حوزه و روحانیت بویژه امورات صنفی حوزویان هستند اما بسیاری از این طرحها علیرغم پختگی کامل و تصویب در صحن علنی مجمع به بایگانی رفتهاست.
برای نمونه طرح ضمانت شهریه دفتر رهبری به جای چک و سفته برای وامهای مرکز خدمات و صندوق دفتر تبلیغات که قبل از ماجرای کرونا مصوب شد هنوز بلاتکلیف مانده است.
عدهای از نمایندگان معتقدند اعمال نظر و سلیقهی شخصی ریاست مجمع نمانیدگان در اولویتبخشی به پیگیری طرحها و نوع مواجهه با نظرات مخالف و منتقد عامل اصلی به بایگانی رفتن طرحهای مصوب است. چنانچه طرحی مورد نظر ریاست مجمع نباشد عملا پیگیری نخواهد شد. رفتار سلیقهای در اطلاعرسانی برنامهها و جلسات از دیگر نکات مورد انتقاد است.
🔹 عدم نظارت بر انجام وظائف نمایندگان
نمایندگان مجمع طلاب برخی وظایف مصوب بر عهده دارند که انجام این وظایف تحقق حداقلی انتظارات طلاب از آنان است. نمایندگان طلاب لازم است با تعهد و روحیه جهادی بسیار فراتر از وظایف اولیه خود نسبت به پیگیری امور مربوط به حوزه و طلاب تلاش نمانید. طبیعی است نوع مواجهه و نظارت بر نمایندگان توسط رئیس و هیاترئیسه مجمع تاثیر جدی در حرکت و پویائی آنان دارد، اما این نکته در دوره هشتم محقق نشدهاست. اداره نخبگانی مجمع حلقه مفقودهی این تشکل است و وضعیت کنونی مجمع با انتظارات عنوان شده فاصلهی زیادی دارد. در این بین اعضای هیات رئیسه مجمع نیز منتقد جدی این روند هستند، آنان معتقدند مجمع به صورت کاملا فردی مدیریت میشود و از نظرات و ظرفیت اعضای هیات رئیسه نیز در اداره مجمع بهرهبرداری نمیشود.
🔹 عدم شفافیت مالی
مجمع نمایندگان اگرچه با حضور افتخاری و جهادگونه تعدادی از فضلای حوزوی تشکیل شده است اما امورات دبیرخانه، برگزاری جلسات و برخی برنامههای دیگر نیازمند بودجه مصوب است. ابتدائیترین حق نمایندگان مجمع اطلاع از میزان بودجه این مجمع و نوع هزینهکرد آن است. اما به گفتهی نمایندگان عملا این مهم محقق نشدهاست و تمامی مسائل مالی بدون اطلاع و نظارت نمانیدگان انجام میگیرید که ممکن است برخی شائبههایی درپی داشته باشد.
قطعا نکات و آسیبهایی که بیان شد نافی تلاشهای چند سال اخیر ریاست و اعضای هیاترئیسهی مجمع نمانیدگان طلاب نیست اما نتیجهی فعلی نشان میدهد لازم است حداقل در یک سال پایانی هشتمین دوره مجمع نمانیدگان طلاب تحولی در ریاست این مجمع صورت گیرد، همانگونه که در سالهای اخیر هیات رئیسه تغییرات رو به رشدی داشته است.
🔸 از سوی دیگر انتخابات پیشروی مجمع نمانیدگان طلاب نخستین انتخابات در دوره ریاست آیتالله حسینی بوشهری در جامعه مدرسین است. تغییر در ریاست این مجمع نشانههای خوبی از رویکرد تحولی رئیس جدید جامعه مدرسین است و مقدمهی ارتقاء سطح و جایگاه مجمع نمانیدگان در دورهی بعدی خواهد بود.
مجمع نمایندگان نیازمند تامل جدی در جایگاه و سطح اختیارات خود است. قطعا یک سال پیشرو زمان مناسبی برای بررسی و هرگونه تغییرات در ساختار و نسبت خود با مراکز بالادستی است تا بتواند بیش از گذشته مطالبات طلاب را محقق سازد.
🔸 مشاهده متن کامل گزارش:
http://mobahesat.ir/23425
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ گزارش پایاننامه فقهی مقطع دکتری
«تحلیل تربیتی مجازاتها در فقه اسلامی»
🔹 جلسه دفاع از پایان نامه با عنوان «تحلیل تربیتی مجازاتها در فقه اسلامی»اول خرداد 1400 توسط هیئت داوران متشکل از حضرت آیت الله سید محمود امامیان حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفر یوسفی و دکتر مولودی در جامعةالمصطفی العالمیه ـ مدرسه عالی فقه تخصصی ـ برگزار شد.
🔹 این رساله دکتری به راهنمایی اساتید محترم مرحوم حجت الاسلام دکتر ترابی «ره» و همچنین با راهنمایی حجت الاسلام والملسملین دکتر یعقوبعلی برجی و مشاوره حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی همت بناری و نگارش عبدالله گوهری طالع به انجام رسیده است.
🔹 رساله فوق با هدف سودمندی و آثار تربیتی مجازات های اسلامی چه درسطح تشریع و تقنین و چه در سطح اثبات و چه در سطح اجرا بیان شده تا مجازاتهای اسلامی به عنوان وسیله بازدارنده جهت اصلاح و تربیت و به کمال رساندن انسان چه در حوزه فردی و یا اجتماعی معرفی شود.
🔹 ضرورت این موضوع به این دلیل که مجازاتهای اسلامی با نگاه تربیتی مستقلاً مورد بحث قرار نگرفته و از این جهت موضوع نسبتاً تازهای است و به لحاظ ضرورت نیز تأثیر مجازاتها در تربیت اسلامی قابل انکار نیست. لذا از این جهت اهمیت و جایگاه ویژهای در تربیت اسلامی فرد و جامعه دارد.
🔹 در تعریف تربیت آنچه که جامع نظریه فقها میباشد این است که پرورش همه جنبههای فکری و عاطفی و جسمی و اجتماعی شخصیت متربی و ساماندهی رفتارهای او براساس مبانی و دستورهای اسلامی برای تحقق هدف های اسلام در زمینههای گوناگون را گویند.
در این رساله به نظریههای مختلف فلسفه مجازاتها هم اشاره شده است ولی آنچه راجع به نظریه اسلام مطرح شده درقالب موارد ذیل است که بدانها اشاره می کنیم.
اهداف تربیتی وضع مجازاتهای حدی در ضمن اهداف کلی که همان رسیدن به کمال وقرب الهی بوده و اهداف خاص آن که پیشگیری از ارتکاب جرم و امنیت جامعه است قابل پیگیری می باشد.
🔹 نتیجهگیری نهایی اینکه اهداف فقه اسلامی و اهداف نظام تربیتی درباره انسان همپوشانی های فراوانی دارد لذا تحلیل تربیتی مجازاتها، در راستای اهداف شارع مقدس دروضع ونحوه اثبات واجرای مجازاتها در دو محور زیر خلاصه می شود
1- اهداف کلان مجازاتها درفقه که همان دستیابی افراد به کمال انسانی است وبالاترین کمال هستی هم قرب الهی به شمار می رود
درنظام تربیتی هم هدف رشد وکمال انسان ورسیدن به قرب الهی می باشد.
بنابراین هم فقه وهم تربیت به دنبال رشد وهدایت وکمال انسان ها است.
لذا پیروی از دستورات شارع درحوزه مجازاتها، افراد و شخص مجرم(بالفعل وبالقوه) را و به تبع آن جامعه را در مسیر کمال واصلاح قرار می دهد
درنتیجه مجازات های مطرح شده درفقه بایک رویکرد تربیتی در راستای رشد وکمال انسان، قابل تحلیل وبررسی است.
2- اهداف خاص مجازات ها درفقه: پیشگیری از ارتکاب جرم وشیوع فساد، صیانت از حق حیات وتمامیت جسمی انسان ها وحفظ نظم و امنیت جامعه، از جمله اهداف خاصی است که در تشریع، نحوه اثبات واجرای مجازات ها درفقه قابل پیگیری اند.
🔸 مشاهده متن کامل گزارش
http://mobahesat.ir/23430
🔻🔻🔻
@mobahesat
15.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نگاهی به شخصیت و نقش مرحوم بهلول در واقعه گوهرشاد (تیرماه ۱۳۱۴) به روایت مرحوم دکتر مهدی حائری
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات/ تکمیلی
🔹حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی فردا جمعه به دیدار مراجع عظام تقلید و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواهد رفت.
🔹براین اساس رئیسجمهور منتخب با حضرات آیات عظام نوری همدانی، سبحانی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی و صافی گلپایگانی دیدار خواهد کرد و در مراسم غبارروبی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز شرکت خواهد نمود.
🔹وی همچنین به دیدار آیت اللهالعظمی شبیری زنجانی رفته و در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور پیدا خواهد کرد.
🔹گفتنی است در سنتی حسنه روسای جمهور منتخب در روزهای نخست پس از انتخاب، با مراجع عظام تقلید دیدار و گفتوگو میکنند و امید است این ارتباط و توجه به مراجع تقلید و حوزههای علمیه مستمر و مستحکم ادامه یابد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
📣 قابل توجه کلیه اساتید و طلاب محترم حوزه های علمیه
✅ کانال #درمسیراجتهاد توسط مدرسه عالی فقه و اصول #شهیدین قم افتتاح شد.
🔻 بسیار اتفاق می افتد که استادی در طول یک یا چند سال تنها چند نکته ناب و #مجتهدپرور در سر کلاس درس مطرح می کند،
🔹 که ارزش دارد طلبه برای دریافت آن نکات، سالیان سال در محضر بزرگان زانوی ادب بزند، تا آن مطالب ناب و گوهرهای درخشان را دریافت کند.
🔸 از تک تک اساتید و طلاب محترم دعوت می شود با عضویت در این کانال از نکات کاربردی در زمینه های (فقه، اصول، رجال، ادبیات) بهره مند شوند.
🔺 نکات ناب علمی خود را برای ما ارسال کنید، تا با نام خودتان در این کانال بازنشر شود.
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: (@Smousavi)
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
👇 عضویت در کانال 👇
🆔 @dar_masire_ejtehad
⚡ بهمناسبت سالروز شهادت
حضور علمی امام جواد(ع) در جهان اسلام
🔸 https://mobahesat.ir/15987
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانه سفر اخیر رئیسجمهور به قم
ارتباط با مراجع و حوزویان، از فرصتسوزی تا نتایج حاکمیتی
🔹 حجتالاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور منتخب همچون روسای جمهور پیش از خود در نخستین روزهای پس از انتخاب از سوی مردم، به دیدار مراجع عظام تقلید و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت.
اگرچه این سنت در دورههای پیشین هم انجام وجود داشت اما به معنای ادامهی رابطهی حسنه و دوسویه با مراجع تقلید و حوزههای علمیه نیست. چراکه ارتباط و توجه به نصایح مراجع عظام تقلید نیازمند حسننیت درونی و رعایت برخی ظرائف است و اگر با درایت و تدبیر همراه نباشد میتواند به بحران و چالشی جدی در عرصه حاکمیتی تبدیل شود.
🔹 شاید نخستین چالشهایی که به صورت علنی و رسانهای شاهد آن بودیم نوع مواجههی احمدینژاد با تذکرات مشفقانهی مراجع و علما بود. گسترهی این چالشها از مرحوم آیتالله العظمی فاضل لنکرانی تا مرحوم آیتالله مصباح یزدی - که در ابتدا حامی جدی او هم بود- کشیده شد که در جای خود نشان میدهد علائق سیاسی در این چالشها ناچیز بوده و مهم اعتقاد و نوع نگاه احمدینژاد به جایگاه و هویت روحانیت بود.
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی در حالی به دیدار مراجع عظام تقلید رفت که رای قابل توجه جامعهی مذهبی به او اختصاص داشت و انتقادات و گلایههای پرشمار مراجع عظام تقلید از عملکرد دولت آقای روحانی و نیاز جدی به اصلاح رویهها و تجلیل از عملکرد مثبت قوهی قضائیه، همگی زمینهی مناسبی برای استفاده از سرمایهی بزرگ مراجع تقلید و حوزویان است.
🔹 اما نکتهی حساس و قابل توجه، ادامهی تعامل و استفاده از این سرمایهی بسیار مهم از طریق انتخاب فردی مناسب به عنوان «رابط رئیس جمهور در امور روحانیون» است. اگرچه بعدها مشخص شد دلیل اصلی چالش احمدینژاد با مراجع و تعارضسازی بین مراجع و ولیفقیه، باور و ایدئولوژی نادرست او نسبت به دین و روحانیت بود اما عدم بهرهمندی از گزینهی مناسب برای ارتباط با مراجع و حوزویان نیز در این بین بیتاثیر نبودهاست.
🔹 انتظار میرود جناب آقای رئیسی با تعاملی صحیح و منطقی، از ظرفیت مهم و بزرگ مراجع تقلید و جامعه حوزویان به نفع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهره گیرد. این مهم میتواند با انتخاب گزینهای مناسب به عنوان رابط دولت و مراجع و حوزویان محقق شود. باتوجه به این امر، ویژگیهای گزینهی مناسب برای ارتباط با جامعهی حوزویان به صورت خلاصه بیان میشود:
🔸 حضور بلندمدت در متن حوزه علمیه : رابط رئیسجمهور باید در ابتدا امین و دارای سابقهی شناخت و ارتباط قوی با مراجع تقلید باشد. مراجع تقلید و علما احساس کنند وی نمایندهی آنان در دولت بوده و تنها به عنوان فرستادهای از دولت انجام وظیفه نمیکند. یکی از لوازم این ویژگی شیخوخیت است که میتواند بسیاری از چالشهای احتمالی را حل و فصل نماید.
🔸 ارتباط حسنه با سلایق مختلف: حوزههای علمیه متشکل از سلایق بسیار گوناگون سیاسی و فکری و روشی است و رابط دولت باید در ابتدا این سلایق را شناخته و قدرت تعامل با تمامی آنان را داشته باشد. چنانچه معتقد باشیم ارتباط مراجع با رئیس جمهور، در نگاهی کلانتر یعنی رابطه با نفر دوم نظام جمهوری اسلامی ایران، طبیعتا این ارتباط را در علایق سیاسی خاصی محدود نخواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد با گسترش رابطهی رئیس جمهور با تمامی طیفهای سیاسی، به اعتبار و قدرت نظام بیافزائیم.
🔸 پرهیز از توسعهی سازمانی: شرح وظایف رابط رئیسجمهور با روحانیون نشان میدهد که اصلیترین وظیفهی این فرد ایجاد ارتباط دوسویهی رئیسجمهور با حوزویان است. این ارتباط نیازمند شناخت دقیق از دو سوی رابطه و انتقال نظرات به یکدیگر است. قطعا گسترش سازمانی و تشکیلاتی این مرکز نه تنها به موفقیت آن کمک نمیکند بلکه شخص رابط را از انجام وظایف اصلی نیز بازمیدارد.
🔸 توجه به سطوح مختلف حوزویان: اگرچه مراجع عظام تقلید رکن اصلی و راس هرم حوزه و روحانیت شناخته میشوند اما وجود علماء طراز بعدی در قم و همچنین مراکز استانها و شهرستانها هم در جای خود قابل توجه است. این علما ارتباط عمیقی با مردم دارند و میتوانند نقشآفرینی مهمی در ارتباط با با داشته باشند.
🔸 استفاده از تجربیات موجود: در چهار دههی اخیر، برخی از نهادهای اصلی حوزوی به بررسی دقیق تعامل حوزه و نظام پرداختهاند و در این زمینه دارای نظرات و سوابق بسیار خوبی هستند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از این مراکزی است که رابط امور روحانیون رئیسجمهور میتواند فراتر از روابط رسمی و تشریفاتی، به خوبی از ظرفیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استفاده کند.
🔹 مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23436
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ در ستایش سیاستورزی شیخالمراجع
🔹 آیتالله العظمی صافی گلپایگانی با صدور اطلاعیهای، نسبت به بیتوجهی و سکوت مجامع بینالمللی درخصوص جنایات و تحرکات اخیر طالبان هشدار دادند و با ابراز نگرانی از «اعتماد به طالبان»، صراحتا دولت جمهوری اسلام ایران را هم مورد خطاب قرار داند.
🔹 در یک ماه گذشته طالبان پیشروی قابل توجهی در مناطق مختلف افغانستان داشته است که در تحلیل نوع مواجهه با این گروهک عدهای از چهرههای سیاسی و مذهبی و مسئولان کشور از«به رسمیت شناختن طالبان به دلیل تغییرات فکری و ماهیتی» و یا «حمایت از آنان بخاطر شکلگیری جبههی متحد اسلامی» سخن گفتهاند.
🔹 این پیام صریح و جدی کهنسالترین مرجع تقلید شیعیان حکایت از آن دارد که مراجع عظام تقلید نسبت به این مواجهه انتقاد جدی دارند و همچنان قدرت یافتن این گروهک را تهدید جدی برای زیست مسالمتآمیز ادیان و فرق اسلامی در افغانستان و در گام بعدی تهدیدی برای شیعیان میدانند.
🔹 بررسی اظهارنظرها یا ارشادات آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی در بیست سال اخیر نشان میدهد «پایبندی به شعائر دینی» و «عمل به نص صریح احکام شرعی» یکی از اصلیترین دغدغههای این مرجع تقلید و محور اصلی بسیاری از تذکراتی بوده که در دیدار با شخصیتهای مختلف سیاسی و نظامی بیان کردهاند.اگرچه این دغدغهها در بین دیگر بزرگان حوزوی که به نوعی جزو طیف سنتیها محسوب میشوند وجود داشتهاست اما به هنگام بیان از سوی آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی تاثیرات بسیاری جدی درپی دارد.
🔹 جدای از جایگاه منحصربهفرد ایشان در بین مراجع عظام تقلید، یکی از اصلیترین دلایل این اثرگذاری را باید در نوع سیاستورزی و مواجههی این مرجع تقلید با حاکمیت دانست. منش و روش آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی تعامل و ارتباط حسنه با نظام در عین انذار و تذکرات بسیار صریح و جدی است. استراتژی که ممکن مورد پسند و حمایت اکثریت طیفهای سنتی و البته انتقاد اقلیتی دیگر باشد.
🔹 این مرجع تقلید به هنگام انتخابات با آغوشی باز از صندوق رای استقبال کرده و درخواست دیدار با مسئولان عالی نظام را نیز میپذیرد تا نشان دهد در نگاه کلان حامی جدی نظام بوده، اما لازمهی این حمایت انذارها و انتقادات صریح نیز است. رعایت حدود شرع و قوانین اسلام خط قرمز مرجعیت بوده و هیچگاه از این خط قرمز عقب نخواهد نشست.
چنین رویکردی در تعامل با نظام از سوی آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی باعث شده است که تذکرات صریح ایشان تاثیرات بسیار جدی داشتهباشد و تفاوت آن با سایر رویکردهای موازی برهمگان آشکار است.
🔹 از سوی دیگر مسئولان حاکمیتی این تذکرات صریح مراجع عظام تقلید را باید سرمایهی بزرگی برای نظام بدانند و عمیقا معتقد باشند این هشدارها تضمینکنندهی اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است در صورت تضعیف اسلامیت نظام، مشروعیت آن نیز از بین خواهد رفت.
🔹 اگرچه مخاطب هشدارهای آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی بخشهای مختلف تصمیمگیر نظام شامل دولت و نهادهای نظامی و امنیتی است اما امید است دولت جدید به این سرمایههای نظام یعنی مراجع عظام تقلید و علما و طیفهای مختلف حوزه عنایت ویژهای داشته باشد.
https://mobahesat.ir/23439
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/
به مناسبت شهادت امام باقرعلیهالسلام:
🔹وضعیت علمی شیعیان در عصر امام محمد باقر(ع)
مشاهده متن کامل:
http://mobahesat.ir/12276
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانهی پاسخ آیتالله فاضل لنکرانی به ادعاهای دکتر سروش
⭕ قم و روزهای گرم گفتوگو
🔸 در زمستان نه چندان سرد سال 99 قم دو مناظره در باب مباحث دینی شکل گرفت که بازتابهای نسبتاً گستردهای در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی داشت؛ مناظره غیر مستقیم و مکتوب دکتر عبدالکریم سروش با آیتالله ابوالقاسم علیدوست و مناظره مستقیم و حضوری استاد خسروپناه با آیتالله علوی بروجردی. این مباحثهها در تابستان سال 1400 هم ادامه یافت و آیتالله جواد فاضل لنکرانی؛ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به پاسخ به برخی مدعاهای دکتر سروش پرداخت.
🔹 قدرت و دین
جرقه مناظره دکتر سروش و آیتالله علیدوست، سخنرانیهای پرحاشیه دکتر سروش با عنوان «دین و قدرت» بود که آیتالله علیدوست در مقالهای با عنوان «دین و حکمت» به نقد آن پرداخت. ادعاهای اصلی دکتر سروش که آیتالله علیدوست در نقدِ مکتوب خود سعی کرده به آن پاسخ بدهد بدین شرح است: «قرآن کتاب خوف و خشیت است. در قرآن خداوند ارباب عبوس است که همواره باید از عذاب و شکنجه او ترسید... دین یک قدرت است... این قدرت به ترساندن و ارعاب نیازمند است. پیامبر شخصی اقتدارگرا بود... میگفت مرتد را باید کشت...». آیتالله علیدوست تلاش کرد تا در سه محور به این ادعاها پاسخ دهد؛ در بخش اول به سروش انتقاد میکند که تمسک او به برخی روایات و نقلهای تاریخی، با سیره گذشته او در تناقض است؛ چرا که از نظر او روایات معتبر در میان روایات، چون انگشتری در تل زباله است! در بخش دوم سعی میکند نشان دهد که مفهوم قدرت در قرآن را باید در پرتو حکمت الهی فهم کرد. نهایتاً در بخش سوم بیسلیقگی سروش در مطرحکردن چنین مباحثی در شرایط فعلی خاورمیانه ـ و تاختوتاز جریانهای سلفیِ اسلامی ـ را مطرح میکند.
🔹 فقه و دین
سخنان عبدالکریم سروش معمولا جنجالبرانگیز بوده و امسال هم او سخنانی در نقد فقه و فقها بر زبان راند که با واکش یکی از فقهای میانسال حوزه قم مواجه شد.
آیتالله جواد فاضل لنکرانی در این نامه سرگشاده خطاب به سروش نوشته است:
«اینکه علم فقه را مانند سایر علوم بشری دانستهاند، خطایی آشکار است. زیرا در این علم، فقیه حق ندارد منابع فقه، مانند قرآن را تفسیر به رأی نماید، بلکه تفسیر وی باید بر اساس ضوابط مورد قبول و پذیرفتهشده باشد. نیز فقیه حق ندارد فتوایی بدون علم صادر نماید. همچنین فقیه باید براساس معیارها و ضوابط اجتهاد، از قبیل مبانی اصولی، قواعد فقهی، عقل و بنای عقلا و نیز اجماع فتوا دهد. با این اوصاف، چگونه میتوان علم فقه را مانند سایر علوم بشری که تشخیص شخصی افراد در آنها نقشی اساسی دارد، بدانیم؟! البته تا اندازه محدودی نقش انسانی و بشری در علم فقه مورد قبول است و وجود اختلاف در فتوا، خود شاهدی بر این امر است، امّا نکته مهم این است که اظهار نظرها باید در یک چهارچوب روشن و منضبط باشد، و همین امر، موجب افتراق علم فقه از سایر علوم است».
🔹 یکی از نکات مهم نامه آقای فاضل لنکرانی به دکتر سروش، این فراز است:
«علم فقه متصدّی ارائه برنامه جامع نیست تا اشکال شود غنای برنامهای ندارد. ما معتقدیم فقه با وجود اینکه به تنهایی برنامهای ندارد، اما با همین فقه و با بررسی دقیق موضوعات جدید و نیز با توجّه و بهرهمندی از علوم معتبر روز و نیز با کشف قواعد جدید فقهی، که هنوز در لابلای متون اصلی نهفته است و چه بسا با یافتن قواعد جدید اصولی، میتوان برنامهای برای اداره جامعه و بشر ارائه داد».
🔹 آقای فاضل در سالهای اخیر سخنان مشابهی درباره فقه نظام گفته بود که با واکنشهایی همراه شد. در فراز دیگری از نامه نیز آقای فاضل لنکرانی از آیه 54 سوره بقره که در باب حکم کشتن مرتدان گوسالهپرست بنیاسرائیل است، به سود حکم قتل مرتد استدلال شده تا به استناد جواز استصحاب شرایع سابقه به سروش بگوید حکم قتل مرتد، مستند قرآنی نیز دارد.
در این نامه، نقدهای سروش به فقه و فقها «معجونی از بیاطلاعی، مغالطه و کینه» دانسته شده است. این واکنش آقای فاضل را میتوان تبیین دوباره و مکرر نسبت میان فقه و دین دانست؛ نسبتی که از سوی نواندیشان مورد چالش و پرسش قرار داشته است.
🔹 مشاهده متن کامل گزارش:
https://mobahesat.ir/23454
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/
🔹یادداشت کوتاه یکی از طلاب سوسنگرد از حوادث اخیر خوزستان و نقشآفرینی طلاب
🔻🔻🔻
@mobahesat
⬛️◼️ درگذشت محمد حسن فرج نژاد، عضو هیأت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم و از فعالان رسانهای حوزه و انقلاب را تسلیت عرض مینمائیم.
▪️🔻🔻🔻
@mobahesat