⚡ بهمناسبت سالروز شهادت
حضور علمی امام جواد(ع) در جهان اسلام
🔸 https://mobahesat.ir/15987
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانه سفر اخیر رئیسجمهور به قم
ارتباط با مراجع و حوزویان، از فرصتسوزی تا نتایج حاکمیتی
🔹 حجتالاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور منتخب همچون روسای جمهور پیش از خود در نخستین روزهای پس از انتخاب از سوی مردم، به دیدار مراجع عظام تقلید و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت.
اگرچه این سنت در دورههای پیشین هم انجام وجود داشت اما به معنای ادامهی رابطهی حسنه و دوسویه با مراجع تقلید و حوزههای علمیه نیست. چراکه ارتباط و توجه به نصایح مراجع عظام تقلید نیازمند حسننیت درونی و رعایت برخی ظرائف است و اگر با درایت و تدبیر همراه نباشد میتواند به بحران و چالشی جدی در عرصه حاکمیتی تبدیل شود.
🔹 شاید نخستین چالشهایی که به صورت علنی و رسانهای شاهد آن بودیم نوع مواجههی احمدینژاد با تذکرات مشفقانهی مراجع و علما بود. گسترهی این چالشها از مرحوم آیتالله العظمی فاضل لنکرانی تا مرحوم آیتالله مصباح یزدی - که در ابتدا حامی جدی او هم بود- کشیده شد که در جای خود نشان میدهد علائق سیاسی در این چالشها ناچیز بوده و مهم اعتقاد و نوع نگاه احمدینژاد به جایگاه و هویت روحانیت بود.
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی در حالی به دیدار مراجع عظام تقلید رفت که رای قابل توجه جامعهی مذهبی به او اختصاص داشت و انتقادات و گلایههای پرشمار مراجع عظام تقلید از عملکرد دولت آقای روحانی و نیاز جدی به اصلاح رویهها و تجلیل از عملکرد مثبت قوهی قضائیه، همگی زمینهی مناسبی برای استفاده از سرمایهی بزرگ مراجع تقلید و حوزویان است.
🔹 اما نکتهی حساس و قابل توجه، ادامهی تعامل و استفاده از این سرمایهی بسیار مهم از طریق انتخاب فردی مناسب به عنوان «رابط رئیس جمهور در امور روحانیون» است. اگرچه بعدها مشخص شد دلیل اصلی چالش احمدینژاد با مراجع و تعارضسازی بین مراجع و ولیفقیه، باور و ایدئولوژی نادرست او نسبت به دین و روحانیت بود اما عدم بهرهمندی از گزینهی مناسب برای ارتباط با مراجع و حوزویان نیز در این بین بیتاثیر نبودهاست.
🔹 انتظار میرود جناب آقای رئیسی با تعاملی صحیح و منطقی، از ظرفیت مهم و بزرگ مراجع تقلید و جامعه حوزویان به نفع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهره گیرد. این مهم میتواند با انتخاب گزینهای مناسب به عنوان رابط دولت و مراجع و حوزویان محقق شود. باتوجه به این امر، ویژگیهای گزینهی مناسب برای ارتباط با جامعهی حوزویان به صورت خلاصه بیان میشود:
🔸 حضور بلندمدت در متن حوزه علمیه : رابط رئیسجمهور باید در ابتدا امین و دارای سابقهی شناخت و ارتباط قوی با مراجع تقلید باشد. مراجع تقلید و علما احساس کنند وی نمایندهی آنان در دولت بوده و تنها به عنوان فرستادهای از دولت انجام وظیفه نمیکند. یکی از لوازم این ویژگی شیخوخیت است که میتواند بسیاری از چالشهای احتمالی را حل و فصل نماید.
🔸 ارتباط حسنه با سلایق مختلف: حوزههای علمیه متشکل از سلایق بسیار گوناگون سیاسی و فکری و روشی است و رابط دولت باید در ابتدا این سلایق را شناخته و قدرت تعامل با تمامی آنان را داشته باشد. چنانچه معتقد باشیم ارتباط مراجع با رئیس جمهور، در نگاهی کلانتر یعنی رابطه با نفر دوم نظام جمهوری اسلامی ایران، طبیعتا این ارتباط را در علایق سیاسی خاصی محدود نخواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد با گسترش رابطهی رئیس جمهور با تمامی طیفهای سیاسی، به اعتبار و قدرت نظام بیافزائیم.
🔸 پرهیز از توسعهی سازمانی: شرح وظایف رابط رئیسجمهور با روحانیون نشان میدهد که اصلیترین وظیفهی این فرد ایجاد ارتباط دوسویهی رئیسجمهور با حوزویان است. این ارتباط نیازمند شناخت دقیق از دو سوی رابطه و انتقال نظرات به یکدیگر است. قطعا گسترش سازمانی و تشکیلاتی این مرکز نه تنها به موفقیت آن کمک نمیکند بلکه شخص رابط را از انجام وظایف اصلی نیز بازمیدارد.
🔸 توجه به سطوح مختلف حوزویان: اگرچه مراجع عظام تقلید رکن اصلی و راس هرم حوزه و روحانیت شناخته میشوند اما وجود علماء طراز بعدی در قم و همچنین مراکز استانها و شهرستانها هم در جای خود قابل توجه است. این علما ارتباط عمیقی با مردم دارند و میتوانند نقشآفرینی مهمی در ارتباط با با داشته باشند.
🔸 استفاده از تجربیات موجود: در چهار دههی اخیر، برخی از نهادهای اصلی حوزوی به بررسی دقیق تعامل حوزه و نظام پرداختهاند و در این زمینه دارای نظرات و سوابق بسیار خوبی هستند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از این مراکزی است که رابط امور روحانیون رئیسجمهور میتواند فراتر از روابط رسمی و تشریفاتی، به خوبی از ظرفیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استفاده کند.
🔹 مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23436
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ در ستایش سیاستورزی شیخالمراجع
🔹 آیتالله العظمی صافی گلپایگانی با صدور اطلاعیهای، نسبت به بیتوجهی و سکوت مجامع بینالمللی درخصوص جنایات و تحرکات اخیر طالبان هشدار دادند و با ابراز نگرانی از «اعتماد به طالبان»، صراحتا دولت جمهوری اسلام ایران را هم مورد خطاب قرار داند.
🔹 در یک ماه گذشته طالبان پیشروی قابل توجهی در مناطق مختلف افغانستان داشته است که در تحلیل نوع مواجهه با این گروهک عدهای از چهرههای سیاسی و مذهبی و مسئولان کشور از«به رسمیت شناختن طالبان به دلیل تغییرات فکری و ماهیتی» و یا «حمایت از آنان بخاطر شکلگیری جبههی متحد اسلامی» سخن گفتهاند.
🔹 این پیام صریح و جدی کهنسالترین مرجع تقلید شیعیان حکایت از آن دارد که مراجع عظام تقلید نسبت به این مواجهه انتقاد جدی دارند و همچنان قدرت یافتن این گروهک را تهدید جدی برای زیست مسالمتآمیز ادیان و فرق اسلامی در افغانستان و در گام بعدی تهدیدی برای شیعیان میدانند.
🔹 بررسی اظهارنظرها یا ارشادات آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی در بیست سال اخیر نشان میدهد «پایبندی به شعائر دینی» و «عمل به نص صریح احکام شرعی» یکی از اصلیترین دغدغههای این مرجع تقلید و محور اصلی بسیاری از تذکراتی بوده که در دیدار با شخصیتهای مختلف سیاسی و نظامی بیان کردهاند.اگرچه این دغدغهها در بین دیگر بزرگان حوزوی که به نوعی جزو طیف سنتیها محسوب میشوند وجود داشتهاست اما به هنگام بیان از سوی آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی تاثیرات بسیاری جدی درپی دارد.
🔹 جدای از جایگاه منحصربهفرد ایشان در بین مراجع عظام تقلید، یکی از اصلیترین دلایل این اثرگذاری را باید در نوع سیاستورزی و مواجههی این مرجع تقلید با حاکمیت دانست. منش و روش آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی تعامل و ارتباط حسنه با نظام در عین انذار و تذکرات بسیار صریح و جدی است. استراتژی که ممکن مورد پسند و حمایت اکثریت طیفهای سنتی و البته انتقاد اقلیتی دیگر باشد.
🔹 این مرجع تقلید به هنگام انتخابات با آغوشی باز از صندوق رای استقبال کرده و درخواست دیدار با مسئولان عالی نظام را نیز میپذیرد تا نشان دهد در نگاه کلان حامی جدی نظام بوده، اما لازمهی این حمایت انذارها و انتقادات صریح نیز است. رعایت حدود شرع و قوانین اسلام خط قرمز مرجعیت بوده و هیچگاه از این خط قرمز عقب نخواهد نشست.
چنین رویکردی در تعامل با نظام از سوی آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی باعث شده است که تذکرات صریح ایشان تاثیرات بسیار جدی داشتهباشد و تفاوت آن با سایر رویکردهای موازی برهمگان آشکار است.
🔹 از سوی دیگر مسئولان حاکمیتی این تذکرات صریح مراجع عظام تقلید را باید سرمایهی بزرگی برای نظام بدانند و عمیقا معتقد باشند این هشدارها تضمینکنندهی اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است در صورت تضعیف اسلامیت نظام، مشروعیت آن نیز از بین خواهد رفت.
🔹 اگرچه مخاطب هشدارهای آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی بخشهای مختلف تصمیمگیر نظام شامل دولت و نهادهای نظامی و امنیتی است اما امید است دولت جدید به این سرمایههای نظام یعنی مراجع عظام تقلید و علما و طیفهای مختلف حوزه عنایت ویژهای داشته باشد.
https://mobahesat.ir/23439
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/
به مناسبت شهادت امام باقرعلیهالسلام:
🔹وضعیت علمی شیعیان در عصر امام محمد باقر(ع)
مشاهده متن کامل:
http://mobahesat.ir/12276
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانهی پاسخ آیتالله فاضل لنکرانی به ادعاهای دکتر سروش
⭕ قم و روزهای گرم گفتوگو
🔸 در زمستان نه چندان سرد سال 99 قم دو مناظره در باب مباحث دینی شکل گرفت که بازتابهای نسبتاً گستردهای در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی داشت؛ مناظره غیر مستقیم و مکتوب دکتر عبدالکریم سروش با آیتالله ابوالقاسم علیدوست و مناظره مستقیم و حضوری استاد خسروپناه با آیتالله علوی بروجردی. این مباحثهها در تابستان سال 1400 هم ادامه یافت و آیتالله جواد فاضل لنکرانی؛ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به پاسخ به برخی مدعاهای دکتر سروش پرداخت.
🔹 قدرت و دین
جرقه مناظره دکتر سروش و آیتالله علیدوست، سخنرانیهای پرحاشیه دکتر سروش با عنوان «دین و قدرت» بود که آیتالله علیدوست در مقالهای با عنوان «دین و حکمت» به نقد آن پرداخت. ادعاهای اصلی دکتر سروش که آیتالله علیدوست در نقدِ مکتوب خود سعی کرده به آن پاسخ بدهد بدین شرح است: «قرآن کتاب خوف و خشیت است. در قرآن خداوند ارباب عبوس است که همواره باید از عذاب و شکنجه او ترسید... دین یک قدرت است... این قدرت به ترساندن و ارعاب نیازمند است. پیامبر شخصی اقتدارگرا بود... میگفت مرتد را باید کشت...». آیتالله علیدوست تلاش کرد تا در سه محور به این ادعاها پاسخ دهد؛ در بخش اول به سروش انتقاد میکند که تمسک او به برخی روایات و نقلهای تاریخی، با سیره گذشته او در تناقض است؛ چرا که از نظر او روایات معتبر در میان روایات، چون انگشتری در تل زباله است! در بخش دوم سعی میکند نشان دهد که مفهوم قدرت در قرآن را باید در پرتو حکمت الهی فهم کرد. نهایتاً در بخش سوم بیسلیقگی سروش در مطرحکردن چنین مباحثی در شرایط فعلی خاورمیانه ـ و تاختوتاز جریانهای سلفیِ اسلامی ـ را مطرح میکند.
🔹 فقه و دین
سخنان عبدالکریم سروش معمولا جنجالبرانگیز بوده و امسال هم او سخنانی در نقد فقه و فقها بر زبان راند که با واکش یکی از فقهای میانسال حوزه قم مواجه شد.
آیتالله جواد فاضل لنکرانی در این نامه سرگشاده خطاب به سروش نوشته است:
«اینکه علم فقه را مانند سایر علوم بشری دانستهاند، خطایی آشکار است. زیرا در این علم، فقیه حق ندارد منابع فقه، مانند قرآن را تفسیر به رأی نماید، بلکه تفسیر وی باید بر اساس ضوابط مورد قبول و پذیرفتهشده باشد. نیز فقیه حق ندارد فتوایی بدون علم صادر نماید. همچنین فقیه باید براساس معیارها و ضوابط اجتهاد، از قبیل مبانی اصولی، قواعد فقهی، عقل و بنای عقلا و نیز اجماع فتوا دهد. با این اوصاف، چگونه میتوان علم فقه را مانند سایر علوم بشری که تشخیص شخصی افراد در آنها نقشی اساسی دارد، بدانیم؟! البته تا اندازه محدودی نقش انسانی و بشری در علم فقه مورد قبول است و وجود اختلاف در فتوا، خود شاهدی بر این امر است، امّا نکته مهم این است که اظهار نظرها باید در یک چهارچوب روشن و منضبط باشد، و همین امر، موجب افتراق علم فقه از سایر علوم است».
🔹 یکی از نکات مهم نامه آقای فاضل لنکرانی به دکتر سروش، این فراز است:
«علم فقه متصدّی ارائه برنامه جامع نیست تا اشکال شود غنای برنامهای ندارد. ما معتقدیم فقه با وجود اینکه به تنهایی برنامهای ندارد، اما با همین فقه و با بررسی دقیق موضوعات جدید و نیز با توجّه و بهرهمندی از علوم معتبر روز و نیز با کشف قواعد جدید فقهی، که هنوز در لابلای متون اصلی نهفته است و چه بسا با یافتن قواعد جدید اصولی، میتوان برنامهای برای اداره جامعه و بشر ارائه داد».
🔹 آقای فاضل در سالهای اخیر سخنان مشابهی درباره فقه نظام گفته بود که با واکنشهایی همراه شد. در فراز دیگری از نامه نیز آقای فاضل لنکرانی از آیه 54 سوره بقره که در باب حکم کشتن مرتدان گوسالهپرست بنیاسرائیل است، به سود حکم قتل مرتد استدلال شده تا به استناد جواز استصحاب شرایع سابقه به سروش بگوید حکم قتل مرتد، مستند قرآنی نیز دارد.
در این نامه، نقدهای سروش به فقه و فقها «معجونی از بیاطلاعی، مغالطه و کینه» دانسته شده است. این واکنش آقای فاضل را میتوان تبیین دوباره و مکرر نسبت میان فقه و دین دانست؛ نسبتی که از سوی نواندیشان مورد چالش و پرسش قرار داشته است.
🔹 مشاهده متن کامل گزارش:
https://mobahesat.ir/23454
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/
🔹یادداشت کوتاه یکی از طلاب سوسنگرد از حوادث اخیر خوزستان و نقشآفرینی طلاب
🔻🔻🔻
@mobahesat
⬛️◼️ درگذشت محمد حسن فرج نژاد، عضو هیأت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم و از فعالان رسانهای حوزه و انقلاب را تسلیت عرض مینمائیم.
▪️🔻🔻🔻
@mobahesat
جناب حجتالاسلام برکت رضایی
مدیر مسئول خبرگزاری حج
⬛️ درگذشت ابوی مکرمتان را خدمت شما تسلیت عرض میکنیم.
از خدای متعال برای روح آن مرحوم علو درجات و برای شما و سایر بازماندگان صبر مسئلت داریم.
🔹تحریریه مباحثات
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🔻🔻🔻
@mobahesat
حجتالاسلام والمسلمین محمدزمانی در گفتوگو با مباحثات:
✔️ حوزه علمیه هیچ برنامهای برای ساماندهی عزاداری و مداحی ندارد
✔️ مراقب باشیم عزاداریهایمان سکولار نباشد
🔸 مرز بین خرافات و بدعت با شعائر واقعی حسینی محور اصلی گفتوگویی بود که با حجتالاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی نویسنده و شاعرآیینی و رئیس انجمن شاعران آیینی داشتیم. وی متولد سال ۱۳۵۶ در شهر تهران و دارای تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول و همچنین کارشناسی ارشد از دانشگاه ادیان و مذاهب است.
🔹 اول باید بررسی کنیم که آیا نفس ابداع و نوآوری در عزاداری ایراد دارد یا خیر؟ ما میدانیم که شیوههای عزاداری در طول تاریخ متفاوت بوده است؛ مثلاً در یک دوره به نخلگردانی اهمیت داده میشده و یا در یک دوره، رکن مجالس عزاداری تعزیهخوانی بوده است و... از جملهٔ این عزاداریها پیادهروی اربعین است که در دورههای قبل هم وجود داشته؛ ولی در دورهی ما پررنگ شده است و جمیعت چند میلیونی در آن شرکت میکنند.
🔹 یک مشکل اساسی داریم و آن این است که ما یک مرکز دیدهبان و یک رصدگر آیینهای عزاداری نداریم که در طول سال تحولات عزاداری را رصد کند و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و هشدار دهد و خطرات و آسیبها را به جامعه اعلام کند. بخشی از این دیدهبانی بر عهدهٔ حوزه علمیه است؛ در حالیکه حوزه علمیهٔ ما هیچ برنامه جامعی برای مسألهٔ عزاداری نداشته و هیچگونه سرمایهگذاری کلانی برای این عرصه نداشته است؛ آنچه انجام شده، بیشتر اعزام مبلغ بوده.
🔹 باید مراقب باشیم هیئتها و عزاداریهای ما به نحو سکولار نباشد. رکن اصلی جریان سکولار در هیئتها، تبلیغ عزاداری غیرمعرفتافزا است؛ یعنی عزاداریای صرفاً عاطفی و خالی از عناصر دیگر که در واقع، با اهداف و انگیزههای عاشورا مخالف است. چنین جریاناتی به شکل سرسختی با تطبیق عاشورا با مباحث اجتماعی و سیاسی مبارزه میکنند و از بازشناخت شمرهای زمان پرهیز دارند و میخواهند یک عزاداری بیروح و بیخاصیت که هیچوقت به پدیدهای مثل انقلاب اسلامی نینجامد را ترویج کنند.
🔹 باید بین دو چیز تفکیک قائل شویم؛ یکی سیاسیکاری و و تفکر جناحی و دیگری نگاه سیاسی به معنای اعمِ آن؛ یعنی شناخت خطوط کلی. وقتی من میگویم هیئتها باید سیاسی باشند به این معنا نیست که روی زید و عمر بحث کنند؛ بلکه به این معناست که ما باید با تأسی از وقایع عاشورا خط حق و باطل روزگار خودمان را بشناسیم. این قابل انکار نیست که رژیم کودککُش اسرائیل، همان خط بنیامیه را دنبال میکند و مصداق شمر زمان و قاتلین حضرت علیاصغر میباشد. آیا ما نباید این را ما به مردم اعلام کنیم؟ آیا نباید موضع خودمان را نسبت به انقلاب، شهدا، امام و خط انقلاب اسلامی نشان بدهیم؟
🔹 قبل از انقلاب چقدر ارزش اخلاقی درجامعه وجود داشته است؟ آن زمان، بزهکاری و دزدی و فساد خیلی بیشتر از الآن بوده؛ به برکت انقلاب، این آسیبها کمتر شده است. البته این به معنای فقدان ضعف نیست؛ ضعفهای اخلاقی درجامعه وجود دارد؛ اما اگر به صورت کلی نگاه کنیم، میبینیم که ارزشها پررنگ شدهاند. قبل از انقلاب شما جوان هفده هجده سالهای را پیدا نمیکردید که عاشق رفتن به اعتکاف و جلسات عزاداری باشد.
لینک مطلب در سایت مباحثات👇👇👇
http://mobahesat.ir/16723
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ مرجعسازی عربستان برای عراق
🔹 عربستان با برگزاری کنگره «همافزایی مراجع دینی عراقی» و مشارکت افراد گمنام تحتعنوان مرجع، اقدام معناداری انجام داد.
🔹 خبرگزاریهای سعودی روز چهارشنبه ۴آگوست (14 مرداد)، از برپایی کنگره «همافزایی مراجع دینی عراقی» در مکه مکرمه خبر دادند. مقامات برگزارکننده این نشست اعلام کردهاند که هدف از این نشست ایجاد «وحدت کلمه» در میان مذاهب اسلامی عراق است. این کنگره که با سخنرانی «احمد حسنالطه»، از علمای مجمع فقهی اهلسنت عراق آغاز شد، در طول برگزاری توسط شبکه تلویزیونی سعودی «العربیه» پوشش داده شد.متولی برگزاری نشست نیز موسسه بزرگ سعودی «رابطه العالم الإسلامی/اتحادیه جهان اسلام» است.
🔹 باوجود ادعاها و تبلیغات صورتگرفته پیرامون «همافزایی مراجع دینی عراقی» و تاکید بر اصولی همچون مبارزه با تروریسم و وحدت جامعه دینی عراق در این نشست، اما سابقه بد برگزارکنندگان چنین نشستی در عمل موجب اعتراض بسیاری از متفکران مسلمان و واکنش مردم عراق شده است.برگزاری کنگرهای درباره مراجع عراق آن هم با حضور میهمانان محدود و گزینششده، قبل از آنکه بخواهد موجب وحدتبخشی باشد، بیشتر میتواند باعث تفرقه شود.
🔹 افرادی که در این نشست تحتعنوان مراجع تقلید عراقی حضور پیدا کردند تقریبا هیچکدام شناختهشده نبوده و از پایگاه اجتماعی خاصی نیز برخوردار نیستند. این مساله درباره علمای سنیمذهب دعوتشده نیز صادق بود، بهگونهای که هیچکدام از بین افراد میانهروها نبودند. نکته مهمتر آنکه در این نشست سعودیها عملا از جایگاه رهبری شیعیان عراق توسط آیتالله سیستانی گذر کردند تا بهنوعی گامی برای هدف قرار دادن این بیت شیعی برداشته باشند. این درحالی است که می توانستند از نمایندگان بیوت مراجع تقلید عراق دعوت نمایند.
🔹 در نشست هیچیک از افراد نزدیک به آیتالله سیستانی حضور نداشتند. باوجود این، برگزارکنندگان سعودی کنگره «همافزایی مراجع دینی عراقی» اصرار داشتند که افراد حاضر در این کنگره نمایندگان کل مراجع تقلید شیعه و سنی هستند که البته این تعمیم به مذاق مردم عراق خوش نیامد. افرادی که تحتعنوان مراجع شیعه و سنی در این نشست شرکت کرده بودند به هیچعنوان ظرفیت آنکه بتوان به آنها نماینده کل شیعیان و اهلسنت عراق گفت، نداشتند.
🔹 حالا پس از گذشت روزها از برگزاری این کنگره، واکنشها و تحلیلها نشان میدهد عربستان سعودی نهتنها در پروژه ایفای نقش رهبری جهان اسلام و مرجعسازی دروغین شکست خورده، بلکه در مظان اتهام نیز قرار گرفته است. دعوت عربستان از شخصیتهای گمنام بهعنوان «مراجع دینی شیعه» سبب برانگیخته شدن حساسیتهای مذهبی فراوانی در عراق شد. حتی کارشناسان سیاسی این کشور چنین سوالی را در رسانهها مطرح کردند که هدف ریاض از چنین کاری، آن هم در آستانه انتخابات عراق چه بود؟ آیا چنین اقدامی، نتیجهای جز اختلاف و عصبانیت عمومی را در پی داشت؟
🔹 بدیهی است که جامعه عراق-بهعنوان قربانی خشونت، تروریسم، سَلَفیگری و ارتجاع عربی- دیگر تحمل چنین سناریوهای شومی را ندارد و قویا در مقابل اهداف غیرانسانی آن میایستد.در یک چشمانداز واقعبینانه و راهبردی، بسیاری از کارشناسان و ناظران تحولات منطقه بهخوبی میتوانند درک کنند که اقداماتی نظیر برگزاری این کنگره تا چه حد برای عربستان هزینه در برخواهد داشت. چنین اقدامی تنها موجب افزایش اتهامات علیه ریاض و پس از آن، باز شدن پروندههای اعتقادی-سیاسی گذشته رژیم سعودی میشود
🔸 مشاهده متن کامل گزارش
https://mobahesat.ir/23463
🔻🔻🔻
@mobahesat
🌐درگذشت عاشوراپژوه برجسته حوزوی
در بین اخبار پیاپی و تلخ مرگومیرها امروز خبر رسید که حجتالاسلام مهدی پیشوایی؛ پژوهشگر سیره امامان شیعه و بهویژه عاشورا نیز در ایام عزاداری سالار شهیدان، در 76 سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته است.
پیشوایی؛ طلبهای مشکینشهری و عضو تحریریه مجله «درسهایی از مکتب اسلام» در دهه پنجاه بود که سه سال مدیریت داخلی این مجله را به عهده داشت و پس از انقلاب نیز در آنجا و نشریات «مبلغان»، «پیام حوزه» و «تاریخ اسلام در آینه پژوهش» قلم میزد. اوایل انقلاب بود که پیشوایی به منظور پالایش بخشهای مربوط به تاریخ اسلام در کتابهای درسی تاریخ دبیرستان، ارتباط نزدیکی با مرحوم استاد سید جعفر مرتضی عاملی یافت. وی عضو هیأت مؤسس مؤسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق (وابسته به آیتالله سبحانی) و عضو هیأت علمی گروه تاریخ مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی بود. متون درسی مرکز تدوین حوزه در زمینه تاریخ بهدست پیشوایی تألیف یا زیر نظر وی تدوین شده است.
او درباره علاقه خود به تاریخ اسلام میگوید: «بنده در ایامی که به تبلیغ میرفتم، مانند بسیاری از مبلغان آن دوران از کتابها و مقاتل قدیمی زمان صفویه و قاجار استفاده میکردم، اما به مرور زمان مطالعاتم در زمینه تاریخ اسلام بیشتر شد و متوجه نادرستی بسیاری از مطالب درج شده در این کتابها و مقاتل شدم. کمکم اعتمادم از این کتابها سلب شد و هر چه بیشتر در مسائل تاریخ اسلام پیش میرفتم متوجه ضعف و سستی مطالب این کتابها می شدم و دیگر این مطالب و تذکر به روضهخوانها مرا خسته کرده بود، تا اینکه بعد از انقلاب اسلامی کتابهایی در زمینه تحریفات عاشورا نوشته شد و انتقادات وسیعی در این زمینه به وجود آمد و روشنگریهایی از سوی آیات عظام و علما و اندیشمندان حوزوی در جامعه صورت گرفت».
پیشوایی از همایشهای متعدد در حوزه که حاصلی ندارد و چیزی بیش از اتلاف هزینه و وقت نیست، انتقاد میکرد. همچنین اعمال سلیقه در ممیزی کتابها مورد اعتراضش بود و به منظور حل مسأله، قانون را فصلالخطاب میدانست تا از آشفتگی پرهیز شود.
مشهورترین کتاب مرحوم پیشوایی «سیره پیشوایان» بود که بیش از دو دهه است به عنوان کتاب درسی طلاب حوزه مورد استفاده قرار میگیرد. دو کتاب «سیر مطالعاتی تاریخ اسلام» و «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا(ع)» زیر نظر وی تهیه شده است.
میتوان «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا(ع)» را آخرین و البته مهمترین اثر پیشوایی در تاریخ اسلام دانست که در میان کتابهای عاشورایی برجسته میشود. به گفته خودش: «از مزایای این کتاب جامعیت آن است. در این کتاب هر آنچه تصور میشود یک خطیب و مبلغ برای روضهخوانی نیاز دارد گنجانده شده و بسیار معتبر و غنی و علمی است ... همچنین مباحث فرهنگی و اجتماعی قیام عاشورا، فلسفه قیام امام حسین(ع) و دیدگاههای مهمی که در این مورد وجود دارد را مطرح کردیم، در این کتاب دیدگاههای عارفان، صوفیان، مادیگرایان، غربیها و حتی تفکرات غلط مطرح شده و دیدگاه اهل بیت(ع) نیز در پاسخ به آنها مطرح گردیده است».
در نقد این اثر او گفته شده که عدم نتیجهگیری قطعی در برخی مباحث و ارائه آن به مخاطب را یکی دیگر از ویژگیهای آن است: «در برخی موارد مطلبی تبیین شده است اما نتیجهگیری قطعی از آن به عمل نیامده، مثلاً درباره وضعیت سرهای شهدا بعد از واقعه کربلا و زمان انتقال آنها به کوفه و همچنین در مورد حضرت رقیه(س) نتیجهگیری دقیقی صورت نگرفته است، اما در مورد اربعین حسینی که بسیاری افراد، قطعیت آن را زیر سؤال میبرند تحقیق خوب و جامعی صورت گرفته است».
🔻🔻🔻
@mobahesat