eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
211 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️بیان دلنشین استاد مهدوی‌راد درباره شفا یافتن همسر از تربت اباعبدالله الحسین(ع) 🔹مشاهده نسخه کامل گفت‌وگو: https://www.aparat.com/v/wasEN 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ هم‌اکنون تشرف و عرض تسلیت دسته عزاداری علما در حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مفهوم «نواندیشی» برای معرفی جریان‌های حوزوی گویا نیست/ آزاداندیشی در حوزه باید روشمند باشد 🔸پرونده نواندیشی در حوزه (6) ♦️حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمجید اشکوری در گفتگو با مباحثات: 🔹وقتی می‌خواهیم در داخل ایران جریان‌شناسی کنیم، این جریان‌ها را براساس نظام‌های فکری‌شان تقسیم‌بندی می‌کنیم. وقتی وارد حوزه نظام فکری می‌شویم – یعنی از موضوعات معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی شروع می‌کنیم تا فلسفه‌های مضاف و حوزه‌های اندیشه‌ای و غیره- موضوع را به صورت کلی می‌بینیم و در تقسیم‌بندی آن اینگونه عنوان می‌کنیم: 🔹جریان اول جریانی است که نظام فکری‌اش را براساس متون دینی اسلام و بر پایه اجتهاد شیعی شکل می‌دهد. جریان دوم، جریانی است که نظام فکری‌اش را براساس آموزه‌های متون دینی اسلام، اما بر پایه مکاتب اهل‌سنت شکل می‌دهد. یک جریان اهل سنت می‌بینیم که بسیار گسترده است. جریان سوم، جریانی است که نظام فکری‌اش را از غرب می‌گیرد. آنها را تقسیم می‌کنیم به لیبرالیست‌ها و مارکسیست‌ها و بعد لیبرال‌ها را تقسیم می‌کنیم به لیبرال دموکرات‌ها، لیبرال سوسیال‌ها. 🔹بعد می‌گوییم جریان‌های ادغامی- یا به عبارتی که در جامعه ما شهرت دارد جریان‌های التقاطی- از ادغام آموزه‌های دینی اسلام با مکاتب غربی شکل می‌گیرد، که یا التقاط لیبرالیستی هستند و یا التقاط مارکسیستی. بخش دیگر جریان‌های تحریفی هستند. جریان‌هایی که به صورت غیرروشمند چیزی را به دین اضافه یا کم می‌کنند. 🔹وقتی من از این منظر به موضوعات نگاه می‌کنم مفهوم نواندیشی دینی را، همانطور که شما عنوان کردید، مفهومی گویا نمی‌بینم که بخواهم بر اساس آن تقسیمات حوزوی داشته باشم. من اینگونه می‌گویم: یا این فرد التقاطی است یا التقاطی نیست. مجددا در خود این جریان‌ها نیز اختلافاتی وجود دارد. یعنی آن‌هایی که در جریان «اجتهاد شیعی» قرار می‌گیرند اختلاف دارند. این اختلافات از اختلاف در فتاوا شروع می‌شود و تا حوزه اعتقادی را در برمی‌گیرد. 🔹اما آن روشمندی‌ برای من مهم است که با روش اجتهاد شیعی به سراغ موضوعات می‌آیند. بدین صورت، وقتی جریان نواندیشی دینی را ملاحظه می‌کنم می‌بینم گویا نیست که بخواهم جریان‌های حوزوی را با آن تقسیم‌بندی کنم. 🔹ما آن روشمندی‌ را هنوز پیدا نکرده‌ایم. مثلا روشمندی کرسی آزاداندیشی چگونه است؟ برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی چه روشی را باید به کار بگیریم؟ چگونه یک فکر را نقد کنیم؟ چگونه اجازه دهیم یک فکری مطرح شود که آسیب اجتماعی نزند؟ مشکلاتی که ما در مناظرات دانشگاهی داریم را به وجود نیاورد. ما اگر بخواهیم در حوزه بستری برای آزاداندیشی داشته باشیم، باید روشمند باشد. 🔹اینکه بگوییم آزادی بیان باشد و هر کسی هرچه خواست به نام حوزه بگوید، این ذهن جامعه را مشوش می‌کند. حتی ذهن طلبه را هم مشوش می‌کند. طلبه‌ای که سال اول-دوم است و یا لمعتین می‌خواند می‌گوید ما که نفهمیدیم چه شد؟ این یک چیزی می‌گوید، آن یک چیز دیگری می‌گوید. هنوز هم با مبانی آشنایی ندارد و لذا دچار مشکل می‌شود. کسی که لمعتین می‌خواند یک دوره معرفت‌شناسی کار نکرده است، اصلا نمی‌داند که حجیت در مقام عمل چیست؟ روش حجیت چیست؟ این‌ها را نمی‌داند. 🔹وقتی این طلبه به یکباره وارد این فضا شود، دچار تشویش فکری می‌شود. بعد می‌گوییم آزادی بیان! در حالیکه آزادی بیان روش‌مندی لازم دارد و این روشمندی در حوزه‌های علمیه ما باید شکل بگیرد که اگر بخواهد نظریه‌ای مطرح شود در یک محیط علمی و دقیق مطرح شود. باید موضوع مشخص باشد و شخص صاحب نظر باید کار تحقیقاتی انجام دهد و نتایج تحقیقات خود را به کسانی که قرار است نظرات او را بشنوند ارائه دهد. جلسات نقد برگزار شود و ناقدین نظرات خود را اعلام کنند و در نهایت یک جلسه مناظره هم برگزار شود به طوری که مخاطب همه این مراحل را بگذراند. 🔹اما در حال حاضر ما چگونه نوآوری را عرضه می‌کنیم؟ می‌گوییم طب اسلامی! یک دفعه کسی پیدا می‌شود، عمامه به سر، می‌گوید طب اسلامی! در افکارعمومی هم به او مجتهد و آیت‌الله می‌گوییم. معلوم هم نیست این چگونه حضرت آیت‌الله شد؟! می‌آید و می‌گوید طب اسلامی و حرف عجیب و غریب و غیر روشمند می‌زند. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21450/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
پادکست_تورق_دوازده_روحانیت_و_اندیشه.mp3
19.55M
مباحثات/ 🔹 پادکست معرفی کتاب قسمت دوازدهم:«روحانیت و اندیشه‌های چپ در ایران معاصر» 🔸 تالیف: محمد صدرا (نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ می‌توانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند) 🔸پادکست‌های تورق را می‌توانید در ناملیک ‌هم پیگیری کنید @mobahesat
✔️مرام فکری ِشیخ انقلابی 🔸بازنشر | به مناسبت 25 شهریور، سالروز درگذشت آیت الله ابوالقاسم خزعلی 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21644/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️اخلاق مداری نمایندگان رهبری در بعثه حج می‌تواند الگوی دیگر نهادها باشد/ آخرین نشرهای بازار کتاب عربستان پیرامون تشیع 🔸حجت الاسلام و المسلمین معراجی در گفتگو با مباحثات مطرح کرد: 🔹بعثه‌های بزرگان حوزه علمیه قم و چه بزرگان حوزه علمیه نجف، توجه و تاکید دارند که حتما همراهی و همکاری و یک صمیمیتی میان آنها و بعثه رهبری باید برقرار باشد که این جلوه را در مراسم متعددی که ما در مدینه و مکه داریم، بارها و بارها دیده‌ایم. آقایان تاکید دارند- هم در زبان و بیان - بارها به من گفته‌اند که ما مایل هستیم که به تمام معنا با بعثه‌ای که به نام جمهوری اسلامی ایران است هماهنگ باشیم و در عمل هم، همینطور نشان داده‌اند. 🔹نکته جالب توجه و بسیار اخلاقی برای بنده این بود که نماینده جدید ولی فقیه در بعثه رهبری مرتب مقید بودند که در اغلب جلسات و سخنرانی‌ها‌یشان، مدیریت خوبی که در بعثه وجود دارد، همه را به نام خودشان ثبت نکنند یعنی یک نکته خیلی زیبایی بود که در این فضای وانفسایی که در کشور مدیران طراز اول که می‌آیند، گاهی یک مرتبه تمام سوابق مدیران قبلی را نادیده می‌گیرند، یکی می‌گوید که ویرانه‌ای تحویل گرفتیم، یکی می‌گوید که ما با فاجعه‌های اختلاسی روبه رو بودیم و ... . جناب آقای نواب مقید بود که هر کار خوبی که در زمان حضرت آقای قاضی عسگر و سابق بر ایشان آقای ری شهری بوده است، اینها را می‌گفت و تصریح می‌کرد. 🔹جالب این بود که آقای قاضی عسگر هم که مدیر سابق این تشکیلات بودند با وجودی که امسال نبودند، بارها و بارها هم به بنده و هم به دیگرانی که من خبر دارم، تاکید می‌کردند که حتما حاج آقای نواب را بیشتر از سابق کمک کنید و سعی کنید که ایشان امسال بدرخشد .یعنی نگاه ایشان این بود که بحث من و آقای نواب نیست، بحث رهبری این نظام است، بحث بعثه جمهوری اسلامی است، بحث خیمه‌ای است که به نام جمهوری اسلامی و رهبری می‌باشد. 🔹سال های قبل در این عربستان سعودی که فهمیده‌اند که من ایرانی و شیعه هستم، خود من مورد توهین مستقیم قرار گرفتم، اما امسال برعکس.وقتی می‌گفتم که ایرانی هستم، می‌گفتند، ماشاالله ایرانی، ایران قوی، ایران مهم، ایرانی شجاع.حتی یک مورد من ندیدم که بگویند که مثلا چرا ایران اینگونه عمل می‌کند. وقتی اسم ایران را می‌گفتیم، احساس می‌کردیم که باعث سربلندی نه تنها خودمان هستیم، آنها هم احساس می‌کردند که ایران یک کشور اسلامی است و این همه عزت آفرین است. مشخصا دست روی قضیه پهباد می‌گذاشتند، اینکه بچه‌های سپاه که موشک را شلیک کردند و یک پهباد امریکایی را سرنگون کردند، آنها احساس افتخار و خوشحالی می‌کردند. یک آمار موثقی به دست من رسید که گفتند علاقه‌مندی به رهبری و شخص آقای خامنه‌ای به صورت قابل توجهی افزایش داشته است. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21647/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از حسام [حوزه سرباز نظام]
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 رسمِ عدالتخواهی | همه ی آنچه که در راه عدالتخواهی لازم است بدانیم و عمل کنیم. ➕لینک دریافت با کیفیت بالا: https://b2n.ir/78020 @HowzehSN | حِسـام، رسانه حوزه انقلابی
✔️تحوّل‌خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن (۲) 🔸تحوّل حوزه و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی 🖊مهدی برزگر 🔹همچنان که در نوشتار پیشین گذشت، تحوّل‌خواهی در حوزه‌های علمیه یک پدیده نو پیدا نیست، بلکه از دیرباز هم مطرح بوده و هم بارها در حوزه‌های علمیه رخ داده است. اما این که این شعار در حوزه پس از انقلاب پررنگ‌تر شده و موافقان و مخالفان سرسختی نیز پیدا کرده است، ریشه و منشأ دیگری دارد که در یک کلام به «ظرفیت‌های انقلاب اسلامی» بازمی‌گردد. 🔹حقیقت این است که منشأ تحوّل‌خواهی پررنگ در حوزه‌های پساانقلاب اسلامی، نگاه حکومتی و انقلابی به اسلام می‌باشد. کسانی که به سان بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) نگاه حکومتی و سیاسی به اسلام و تعالیم عالیه آن داشته باشند و فقه را تئوری اداره زندگی انسان از گهواره تا گور معنا کنند و یا مانند مقام معظم رهبری(مدّ ظلّه) معتقد باشند که حوزه‌های علمیه باید با تدوین علوم انسانی برای ذرّه‌ذرّه و دانه‌دانه مسائل زندگی مردم پاسخ مناسب داشته باشند، هرگز نمی‌توانند به وضع موجود حوزه‌ها قانع باشند و یا برخی پیشرفت‌های سطحی مانند زیاد شدن تعداد کلاس‌های درس و تعداد طلاب پذیرش شده و افزایش برخی امکانات رفاهی طلاب و … قانع باشند و آنها را تحول مطلوب دانسته و چنین حوزه‌ای را حوزه تراز انقلاب اسلامی بدانند. 🔹صاحبان این اندیشه معتقدند حوزه تراز انقلاب اسلامی یعنی حوزه‌ای که رسالت خود را تولید نقشه تمدن اسلامی در همه زمینه‌ها، ابعاد و عرصه‌های آن و نیز تولید نیروی انسانی لازم برای اجرای این نقشه عظیم می‌داند و تمهیدات لازم برای ایفای این مسوولیت خطیر را فراهم می‌سازد. 🔹به دیگر سخن، حوزه تراز انقلاب اسلامی را حوزه زمینه‌ساز ظهور حضرت ولیّ عصر(عج) و پرورشگاه منتظران حقیقی ظهور حضرت مهدی(عج) می‌شناسند. لذا، -با مشاهده فاصله فراوانی که حوزه کنونی با حوزه مطلوب دارد – ظرفیت‌های حوزه پسا انقلاب را بسیار بیش از آنچه اکنون هست می‌بینند و زبان به اعتراض گشوده، خواهان تحوّلی عظیم و متناسب با ظرفیت‌های ایجاد شده در سایه انقلاب اسلامی هستند. 🔹امّا کسانی که هنوز روح انقلاب اسلامی را درک نکرده و اساساً با نگاه حکومتی و مدیریتی به اسلام مخالفند و شأن فقیه را عهده‌دار شدن امور حکومتی نمی‌دانند، چه بسا در نهان خانه قلب خویش از وقوع انقلاب اسلامی نیز دل خوشی ندارند، زیرا با گام‌های استوار انقلاب اسلامی شیشه نازک تنهایی‌شان ترک برداشته و توقعاتی از حوزه ایجاد شده است که آنان توان پاسخگویی به آنها را در خویش نمی‌بینند. 🔹اینان فقه را نه تئوری اداره زندگی انسان از گهواره تا گور، بلکه دانش بیان احکام افعال مکلّفین معنا می‌کنند؛ رسالت حوزه را نه تهیه نقشه تمدن اسلامی و تربیت عالمانی مهذّب و زمان‌شناس برای اجرای آن و زمینه‌سازی ظهور منجی، بلکه بیان احکام شرعی برای زندگی فردی مردم و خواندن چند حدیث اخلاقی بر فراز منابر می‌دانند. 🔹این عده طبیعتاً با تحوّلی که مطلوب نیروهای دسته نخست است، شدیداً مخالفند، اما مخالفت خویش را صریحاً ابراز نمی‌کنند، چرا که می‌دانند مخالفت صریح با اصل تحوّل امکان‌پذیر نیست، امّا نهایت تلاش خویش را معطوف انحراف تحوّل از مسیر حقیقی و اصلی خویش می‌کنند تا ظرفیت‌های انقلاب نادیده گرفته شود و حوزه حقیقتاً وارد فضای انقلابی و تمدّن‌سازی نشود. این افراد حتّی خود دچار یک سردرگمی و چه کنم چه کنم هستند؛ از یک‌سو نمی‌توانند نسبت به انقلاب بد بگویند و خود را ضد انقلاب معرفی کنند و از سوی دیگر، حاضر نیستند با جان و دل به تقویت انقلاب و مبانی آن پرداخته و ظرفیت‌های ایجاد شده توسط انقلاب را در حوزه و جامعه عینیت بخشند (مذبذبین بین ذلک لا الی هولاء و لا الی هولاء). 🔹راه چاره در مورد عناصر دسته دوم فقط یک راه است و آن روشنگری و ایجاد جوّ مطالبه‌گری در میان نیروهای جوان و با نشاط حوزوی است تا طلاب و فضلای جوان جذب این مارهای خوش خط و خال نشوند، نه بحث علمی و استدلالی تا شاید در مبانی اندیشه خود تردید کنند. 🔹البته مقصود از روشنگری این نیست که با هیاهوهای افراطی و لفّاظی‌های خارج از ضابطه و گستاخی نسبت به بزرگان حوزه، زمینه‌ساز اهانت به ارزش‌های حوزوی شویم و پیش از آن که اعتماد بزرگان را به آورده‌هایمان جلب کرده باشیم، داشته‌های کنونی حوزه را نیز تخریب کنیم. 🔹خلاصه این که حتی اگر معتقد به کُند بودن روند تحوّل در حوزه‌های علمیه هم باشیم، نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که از تحوّل‌خواهی تصویر یک حرکت افراطی و کم عمق در اذهان اهل علم شکل بگیرد، چرا که زیان دومی کم‌تر از اولی نیست، بلکه با نگاه دقیق بیشتر نیز هست. 🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21634/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/چند نفر از اعضای جامعه مدرسین در بین طلاب حضور دارند؟ +دانلود برنامه جامع دروس اعضاء 🔹جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان بالاترین نهاد سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مسائل حوزه‌های علمیه از پنجاه‌ و اندی عضو دارد که هر از چندی با فوت اعضای آن تعداد دیگری بر این تشکل اضافه می‌شوند. 🔹در سال‌های اخیر این سوال جدی مطرح شده‌است که این نهاد و اعضای آن تا چه میزان با سطوح مختلف حوزه از جمله اساتید و طلاب ارتباط و تعامل دارند و راه ارتباط و انعکاس نظرات حوزویان به اعضای جامعه مدرسین کدام است؟ 🔹روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مدیر آن چندی پیش با حکم آیت‌الله یزدی انتخاب شده است برای نخستین بار اقدام به تجمیع و فهرست‌بندی دروس اعضای جامعه مدرسین کرده‌است. این لیست نشان می‌دهد حداقل سی‌ و پنج نفر از اعضای جامعه مدرسین کرسی درس فقه و اصول برگزار می‌کنند. 🔹برگزاری درس یکی از بهترین راه‌های حضور در بین بدنه‌ی طلاب است. در این جلسات درس، اساتید بدون واسطه در جریان مشکلات و مسائل حاکم بر حوزه و طلاب قرار می‌گیرند و از سوی دیگر شاگردان و سایر طلاب می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خود را به اساتید که همان اعضای جامعه مدرسین است منتقل کنند. 🔹گفته می‌شود در طرح‌های روابط عمومی جامعه مدرسین قرار است اعضای محترمی که کرسی درس دارند و بخشی از درس را که به موضوعات اخلاقی و همچنین تفسیر قران و نهج البلاغه اختصاص خواهند داد در سایت جامعه مدرسین منعکس شود. 🔹سال‌های گذشته نیز این دروس و اساتید برنامه‌های خود را داشتند اما بخاطر عدم اطلاع‌رسانی جامع و دقیق چنین تصور می‌شد که اعضای جامعه مدرسین در بین طلاب حضور ندارند. اگرچه این اقدام دیرهنگام اما نوید دهنده‌ی برنامه‌های خوبی است که می‌تواند بیش از این طلاب و اساتید را به اعضای جامعه مدرسین مرتبط کند و آنان بدون واسطه با سطوح مختلف حوزه ارتباط و تعامل داشته‌باشند. ♦️دریافت نسخه پی‌دی‌اف برنامه جامع: https://b2n.ir/30794 🔸متن یادداشت در سایت مباحثات: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21663/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
11.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پرونده نواندیشی در حوزه (۶)|گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمجید اشکوری: مفهوم «نواندیشی» برای معرفی جریان‌های حوزوی گویا نیست/ آزاداندیشی در حوزه باید روشمند باشد مشاهده متن کامل گفت وگو: 👇 http://mobahesat.ir/21450/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/ به زودی حجت الاسلام سعید بهمنی از سوی آیت‌الله یزدی به عنوان رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منصوب خواهد شد. 🔹حجت الاسلام بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. پیش از این حجت‌الاسلام علی ابراهیمی عهده دار این مسئولیت بود که با توجه به عوارض ناشی از جانبازی و بازنشستگی از این سمت خداحافظی خواهد کرد. 🔹مباحثات ضمن تقدیر از زحمات حجت الاسلام ابراهیمی برای رئیس دفتر جدید جامعه مدرسین آرزوی موفقیت دارد و امیدوار است این انتصاب باعث تحولات و برنامه‌های جدیدی در جامعه مدرسین باشد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
آیت‌الله آملی لاریجانی، جوزدگی و تقوای قلم! 🖊یادداشت وارده | علیرضا ملااحمدی: 🔸«وحید اشتری» از فعالان فضای مجازی در کانال تلگرامی خود با انتشار تصاویری از درس خارج آیت الله آملی لاریجانی نوشت: «آن طلبه‌هایی که به تعبیر امام از حجره‌های نمور برخاسته بودند بعدا شدند لواسان‌نشین‌هایی مثل آقای ناطق نوری. خدا بداند این خیل شرکت کنندگان در جلسه امروز درس خارج آقای آملی لاریجانی که در چنین حوزه‌های لاکچری قرار است تربیت شوند چه خواهند شد...». در همین رابطه حجت الاسلام علیرضا ملااحمدی یادداشتی برای مباحثات ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید: 🔹قبل‌نوشت: من تاکنون سر درس ایشان شرکت نکرده‌ام و تصمیم هم ندارم شرکت کنم. به شخص ایشان هم ارادت خاصی ندارم؛ اما این چند خط را به‌حسب وظیفه‌ی شرعی می‌نویسم: 🔹1. آیت‌الله آملی لاریجانی را قبل از آنکه به ریاست قوه‌ی قضائیه بشناسم، به علمیتِ قوی و مطرحش شناختم؛ علاوه‌بر برجستگی‌اش در دانش «اصول فقه» ، علی‌الخصوص ورودش به مسائل اصولی از منظر فلسفه‌ی زبان و فلسفه‌ی علم، در کنار رویکرد نقادانه و پویا در فقه جواهری ، او را از دیگر اساتیدِ هم‌طراز متمایز می‌کرد. 🔹2. فریادهایی که برضدّ قوه قضاییه از سوی جریان عدالتخواه انقلابی بلند شد، دیر یا زود باید برمی‌خاست. کاملاً در جریانِ همه‌ی جزییاتش نیستم، اما فکر میکنم عمدتاً فریادهای به حقّی هم هستند و بودند. اما مسئله اینست: اگر دقیق و موشکافانه و تقوامدار بنگریم، نقش شخص رئیس وقتِ قوه -که چند سالی در میانه‌ی راه این سکّان را برعهده گرفته- در آن‌همه مشکلات چقدر بوده و هست؟! پرسشی است که پاسخ ان اصلاً ساده و زودیاب نیست. 🔹3. همه‌ی منتقدان معترف‌اند نهایت واقعیتی که درباره‌ی بانی و هزینه‌ی ساختمان جدید این مدرسه میتوان گفت اینست که «نمی‌دانیم». اما یک سوال: طی همین ۱۰-۱۵ سال اخیر و حتی قبل از آن، چندین مدرسه علمیه به همین شکل بازسازی یا ساخته شد. منشأ هزینه‌های کدام‌یک از آن‌ها برایمان سؤال‌برانگیز شد و کدام‌یک را می‌دانیم که حالا این‌یکی انقدر برایمان مسئله شده است؟! آیا کمی بیش‌ازحد این مسئله را بزرگ نکرده‌ایم و آیا در این موضوع کمی جوّگیر نشده‌ایم؟!… آیا ندانستنِ ما، دلیل بر شبهه‌ناک بودنِ این مال است؟! 🔹4. خوشمان بیاید یا نه، درس ایشان از درس‌های قوی و خوبِ حوزه علمیه قم است و طبعاً شاگردان زیادی خواهد داشت. بسیاری از این شاگردان هم چه‌بسا یک ساعت در روز سر درس ایشان بیایند و از علم ایشان استفاده بکنند و تمام. مراقب باشیم از خطوط انصاف خارج نشویم و تقوای قلم را رعایت کنیم. اخلاقاً صحیح نیست حکم کلی صادر کنیم و شاگردان ایشان (سربازان حقیقتاً گم‌نامِ امام عصر عج) را متّهم به چیزی کنیم که هیچ ربطی بهشان ندارد! yon.ir/61LGS 🔻🔻🔻 @mobahesat