⚡ مباحثات/ مروری بر نظرات و نقدهای وارده به گفتوگوی علمی پیرامون اقتصاد اسلامی/۱
🎥 (محاورات/قسمت اول)
🔹 پیش فرض های فلسفی علم، جامعه را به سمت خود سوق می دهند
حجت الله حاجی کاظم؛ ارشد فلسفه علم و طلبه درس خارج
https://rasanews.ir/fa/news/676182
🔹 از اخلاق دینی تا گفتوگوی علمی/
نوشتاری از حجتالاسلام نیما ارزانی
https://fa.shafaqna.com/news/1109923/
🔹نکاتی درباره اجرای مناظره علوی بروجردی و خسروپناه
https://rasanews.ir/fa/news/676160
🔹خوب بود ولی..
یادداشت کانال تحول حوزه
https://eitaa.com/tahavol_howze/8725
🔹 یادداشتی از حجتالاسلام محمدرضا زائری
https://www.instagram.com/p/CL_igngBj1L/?igshid=74fprso2cxem
🔸 مباحثات آمادهی دریافت نقدها و نظرات مخاطبان محترم درباره این برنامه است.
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢مناظره
🔹مناظره آقایان علوی بروجردی و خسروپناه را به دقت دیدم.
🔹واقعا تشکر ویژه دارم از این دو بزرگوار که این گفتگو را پذیرفتند و عافیتطلبی علمی نداشتند.🌹
🔹این گفتگو در حقیقت، مواجههی دو رویکرد #فقهمحور و #فلسفهعلممحور بود.
🔹هر یک از این دو رویکرد مزایایی دارد و باید در جایگاه خود نیز مورد اهتمام باشند، ولی به نظر حقیر، هرچند رویکرد فلسفهعلم محور، از لحاظ توصیفی بر نگاه صرفاً فقهمحور ترجیح دارد، ولی هیچ یک از این دو رویکرد نمیتواند مهمترین چالش این گفتگو یعنی #ماهیت_سیره_عقلاء و #چگونگی_تحولات_آن را به صورت شفاف توضیح دهد.
🔹سیره و بنائات عقلاء، در حیطه رفتارها و کنشهای اجتماعی است و تا برخوردارِ از دستگاهی نظری و البته ناظر بر تحلیلِ فرآیند صدور ارادههای فردی و جمعی، در ذیل سنن تاریخی ـ ربانی نباشیم، نمیتوانیم مقوله سیره عقلاء را در فرآیندِ تکامل و تنازل جوامع ایمانی و الحادی توضیح دهیم.
🔹فقدان چنین دستگاه نظری، متأسفانه در کتاب بسیار خوب #الفائقفیالاصول نیز تدارک نشده است و این کتاب علیرغم اهتمام ویژه به مقوله سیره عقلاء، مهمترین پرسش این عرصه که همانا #قواعد_حاکم بر پیدایش و تحولات سیره عقلاء است را بیپاسخ رها کرده و یک راست بر #تقسیمات سیره عقلاء و #اقوالِ در حجیت و عدم حجیت آن رفته است.
📄 متن گفتوگوی علمی آیت الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه 👇
hawzahnews.com/news/946803
📹 فیلم کامل این گفتوگو:👇
hawzahnews.com/xb4n9
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#اقتصاد_اسلامی
#مناظره
https://eitaa.com/alimohammadi1389/335
هدایت شده از فِکرَت
🔷 مراسم افتتاحیه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) _ حامی پیامبر اعظم(ص)
🔹همراه با پیام تصویری حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی
با سخنرانی شیخ نعیم قاسم و حضرات آیات بوشهری، کعبی، اختری، مدرسی و معتوق
با حضور علما و شخصیت های برجسته بیش از ۳۰ کشور جهان
زمان: سه شنبه ۱۹ اسفند ماه
مکان: قم-مجتمع اموزشی امام خمینی (ره) سالن همایش قدس
♦️https://instagram.com/abutalibconference
🔹دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)
🌀@abutalibconference
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی
✍️ مجتبی رستمی کیا
🔻در گفتگوی صورت گرفته میان استاد علوی بروجردی و استاد خسروپناه مهمترین مسئله « بنای عقلاء» و « ارتکازات عقلائیه» بود، پیدایش، رصد و یا اضمحلال بناها و ارتکازات عقلائیه در طول تاریخ و عباراتی همچون « عقلا بما هم عقلا» و عنوان گذاری شارع به عنوان « رئیس العقلاء» از جمله نکاتی است که در علم اصول فقه و در ساخت فقه معاصر از آن زیاد گفته شده است اما بحث فلسفی در پیرامون آن صورت نگرفته است.
🔻فتوا دادن یک مجتهد در سیستم شرعی و استنباطی از متن در دیدگاه شناختی و عقل نظری به علوم، به صورت یک قضیه متشکل از دوگانه « موضوع – محمول«، « موضوع – حکم» تشکیل شده است؛ اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد؟ فتوا دادن و توصیه کردن خود یک بنای عقلایی و یک سیستم فعل اختیاری است که از سویی با متن مقدس و از سوی دیگر با پدیده های عملی مختلفی ارتباط دارد.
🔻فلسفه اسلامی و علم اصول فقه، فاقد دستگاه تبیینی لازم برای رسیدن به پازل تحلیل افعال این چنینی هستند، دو فتوایی که هیچ کدام نظری به #ساخت_واقعیت_اجتماعی ندارند. تحلیل رفتار عقلا چه در اخباریات و چه در انشائیات، بررسی حیث های گسترده التفاتی که عمدتاً جنبه شناختی ندارند، بازی علم ( از میان بازی های زبانی)، مسئله تعین و قطعیت در ساخت واقعیت اجتماعی، سخن از پیشران هایی را به دنبال خواهد داشت که نه در چارچوب مرسوم فلسفه می گنجد و نه در چارچوب علم اصول؛ فلسفه زبانی می طلبد مبتنی بر فلسفه فعل، که به غیر از منطق ادراکات، از منطق و فلسفه افعال و دیگر حیث های التفاتی نیز بتواند سخن بگوید.
🔻به دیگر سخن، انسان حتی اگر تعلیم دیده هم نباشد میتواند اخبار یا انشاء کند، با معنا یا بیمعنا سخن بگوید. توصیفهای زبانی بدون نیاز به هیچ معیار مفهومی یا مصداقی صورت میپذیرند. در واقع توصیفهای زبانی، توصیف شهودهای زبانیاند و شهودهای زبانی نیز همان مهارتهای زبانیاند که اهل زبان آنها را به طور طبیعی و شهودی فرا میگیرند و استعمال میکنند، و چقدر ساده خواهد بود که جریان این ارتکازات را در ساخت واقعیت اجتماعی فقط تحت عنوان بازی های شناختی، و بازی « علم – دانشگاه – مدرنیته و ...» دسته بندی کنیم.
#علوی_بروجردی
#خسروپناه
#مناظره
#فلسفه_فعل
————————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
⚡ فراخوان مباحثات
🔹 شما مخاطبان محترم مباحثات!
🔸 چه موضوعاتی را برای برنامههای بعدی گفتوگوهای علمی (محاورات) ضروری میدانید؟
این موضوعات شامل مسائل درون حوزوی و برونحوزوی میتواند باشد.
🔸 چه کسانی را برای قرار گرفتن در دو سوی این گفتوگوها پیشنهاد میکنید؟
پیشنهادات خود را برای آدرس ذیل ارسال فرمائید.
@ahmadnajmi
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 آغاز سال جدید را خدمت همهی مخاطبان مباحثات تبریک عرض میکنیم.
امیدواریم سال ۱۴۰۰ شمسی مملو از موفقیتها و توفیقات برای هموطنان عزیز و همهی مسلمانان باشد.
با آرزوی شنیدن صدای حضرت ولیعصر از کنار دیوار کعبه و رهایی مستضعفان از ظلم و ستم
🌷تحریریه سایت مباحثات
🔻🔻🔻
@mobahesat
پیام تسلیت عدهای از علما وفضلا به آیتالله ریشهری به مناسبت رحلت همسر مکرم ایشان
باسمه تعالی
حضرت آیتالله ریشهری دامت توفیقاته
سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبیالدار
ارتحال اندوهبار همسر مؤمنه ومکرمه، یادگار فقیه ومفسر زاهد، متواضع ومدرس اخلاق مرحوم آیتالله مشکینی(قدس سره) را به حضرتعالی، فرزندان گرامی، دامادان معزز و دیگر بازماندگان تسلیت میگوییم و از خداوند غفور و رحمان برای شما و همه مصیبت دیدگان اجر جزیل وصبر جمیل وشکیبایی و تسلای خاطر و برای ایشان رحمت واسعه و غفران ورضوان وحشر با اولیا مسألت می کنیم.
بدون تردید، همراهی و همدلی آن بانوی مکرمه ، در دستیابی حضرت عالی به اهداف مقدس و خدمت به معارف اهل بیت علیهمالسلام و تدوین و نشر آموزههای ثقلین، نقش مثال زدنی داشت. تغمدها الله سبحانه و تعالی بواسع رحمته وحشرها مع موالیها الطاهرین عليهم السلام.
رضا استادی، علیرضا اعرافی، محمدعلی ابراهیمی، مسعود اذربايجاني، محسن الويری، عليرضا اميني، مهدی باقر شريفالقرشي، رضا برنجكار، علي بنايي، شکرالله بهرامی، محمد كاظم بهرامي، حميد پارسانيا، محمد جعفری، رسول جعفريان، سید نورالدین جعفریان، سيد محمد جعفرمرتضی العاملی، محمود رضا جمشيدی، سید محمدرضا حسینی جلالی، سید احمد خاتمی، عبدالحسین خسروپناه ، عبدالامیر خطاط، قربانعلی دری نجفآبادی، محمد كاظم راشد يزدی، محمدرحماني نيشابوری، عليرضا رشيديان، ناصر رفیعی، محمدتقی سبحاني، سید احمد سجادی، سيد محمد سعيدی، سيدعلي شاه چراغي، سیدمحمدکاظم شمس، علي شيروانی، هادی صادقی، محمد حسن صافی، سيد عباس صالحی، حسن طارمی، سيد كاظم طباطبايی، سيد يوسف طبا طبايي نژاد، نجمالدین طبسی، احمد عابدی، مسعود عالی، عبدالمحمود عبدالهی، سيد محمود علوی، سیدمحمد غروی، سيدكمال فقيه ايمانی، احمد فقیهی، محمد حسین فلاح زاده، محمد هادی فلاح زاده، سيد علی قاضی عسكر، عباس كعبی، احمد مبلغی، جواد مروی، جوادمحدثی، رضا مختاری، علي اكبر مسعودی خمينی، حیدر مصلحی، حسن مظاهری، محمد مهدي معراجي، مرتضی مقتدایی، حسین ملکا، محمد جعفر منتظری، سيد ابو الحسن مهدوی، محمد علی مهدوی راد، مهدی مهريزی، هادی نجفی، علي نظری منفرد، عبد الفتاح نواب، هاشم نيازی، احمد واعظی، مجید هادیزاده.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانه رسیدن بهار و نوروز باستانی ایرانیان؛
عید نوروز در روایات اسلامی
http://mobahesat.ir/2652
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ انالله و انا الیه راجعون
درگذشت والد مکرم حضرت آیتالله علیدوست را خدمت ایشان و خانواده محترم تسلیت عرض میکنیم.
حضرت استاد علیدوست در بخشی از گفتوگوی تصویری مباحثات پیرامون تربیت خانوادگی و تاثیر پدر در رشد ایشان نکاتی فرمودهاند که انشاءالله این برنامه در فصل سوم گفتوگوهای تصویری مباحثات منتشر خواهد شد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به مناسبت سالروز تاسیس
🔹 گزارشی از روند شکلگیری حوزه علمیه قم
http://mobahesat.ir/1104
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانه انتشار اخبار کذب پیرامون مرجعیت
🔸 راز و رمز اقتدار تشیع
✏ سیدفرید حاج سید جوادی(مدرس فقه و اصول)
🔹 هویت تشیع از ابتدا با محوریت نهاد امامت شکل گرفته است. اگرچه تعدی غاصبان فرصت آن را فراهم نکرد که امامت با تمامی شئوناش در جامعه اسلامی میداندار شود، اما شیعیان در گذر زمان ارتباط و بهرهمندی خود از هدایت و ولایت ائمه علیهم السلام را بسط و تعمیق بخشیدند. تطورات قدرت مدعیان خلافت و ریاست بر مسلمین، فراز و فرود حضور اهل بیت در اجتماع را رقم میزد. تا آنکه از مقطعی به حصر ائمه علیهم السلام و محرومیت شیعیان از دسترسی بیواسطه به ایشان انجامید. روند تضییق و محدودسازی تا آنجا شدت یافت که تنها راه برای حفظ جان امام پنهان شدن و غیبت بود.
🔹 دهههای آغازین غیبت با وساطت نایبان خاص، ارتباطات ضروری جامعه شیعیان با امام علیه السلام تمشیت میشد. تا آنکه با درگذشت آخرین نایب خاص، جامعه شیعه وارد مقطعی شد که امروز با نام غیبت کبری میشناسیم، اما آن زمان در اذهان عالمان و عموم شیعیان بلندمدت تصور نمیشد. از این رو تا مدتی بنابر بازگشت زودهنگام امام، از اندیشه و تدبیر برای جبران خلا جایگاه ولیعصر عجلﷲتعالیفرجهالشریف تدبیری نمیاندیشیدند. با گذشت چند دهه به تدریج مسائل جدید شرعی و نیاز به اداره اموال مربوط به منصب امامت، فقهای شیعه را به اجتهادی فراتر از بازگویی احادیث و تطبیق آن بر فروعات واداشت و از سوی دیگر تصدی برخی از شئون ولایی امام را ضروری یافتند و بدان مبادرت ورزیدند.
🔹 نهاد مرجعیت در ادامه همین تحولات پیدا شد و با نضج گرفتن جوامع مقتدر شیعیان به ویژه در عصر صفوی، نفوذ و صلابت آن اوج گرفت. اگرچه به لحاظ آراء فقهی ضرورت تقلید از اعلم سابقه طولانی داشت، اما محدودیتهای ارتباطی و دسترسیهای منطقهای، پیدایش مرجعیت متمرکز و فرامنطقهای را تا دوران قاجاریه به تاخیر انداخت. شاید بتوان گفت قدرت و نفوذ مرجعیت واحد، اولین بار در فتوای تحریم تنباکو نمود یافت و آن نیز بر بستر ابزار ارتباطی نوین تلگراف میسر شد.
🔹 دو سدهی گذشته دوران مرجعیتهای متمرکز و کمشمار در جامعه شیعیان بودهاند و جابجاییهایی معدودی نیز در کانون جغرافیایی مرجعیت پیدا شده است. نجف، کربلا، سامراء، اصفهان، مشهد و قم کانونهایی بودهاند که میزبان مراجع عام شییعیان در این ۲۰۰ سال شدهاند. با وجود تنوع و اختلاف مکتب فقهی و سیره اجتماعی، مراجع عام معاصر در یک تفاهم نانوشته و برآمده از تربیت در سنت مشترک، نقشهای متفاوت ولی مکملی را ایفا نمودهاند. همزمان با زهد و نازکاندیشیهای فقهی و اصولی شیخ انصاری در نجف، ملاعلی کنی در تهران با اقتدار اجتماعی از رفتار دستگاه سلطنت مراقب میکرد تا آسیبی به هویت مذهبی جامعه وارد نسازد. دوگانه پردهنشینی و میانداری در میان فقیهان امامیه در این دویست سال برقرار بوده و شاید این تقسیم نقشها از اقتضائات عصر غیبت باشد.
🔹 امروز نیز مرجعیت سنتی عراق، آشنا با آداب و مناسبات جامعه عراق و با درنظر گرفتن مصالح عامه اسلام و تشیع، خطمشی مؤثری را اخاذ کرده که با انتظارات و توقعات آن جامعه از قداست و نزاهت نهاد مرجعیت نیز سازگار است. از سوی دیگر نهاد مرجعیت در ایران به واسطه انقلاب اسلامی، به لحاظ تولی شئون امامت و ولایت به ترازی بالاتر دست یازیده و بر مسیر حضور آشکار و فراگیر در عرصه سیاست داخلی و بینالمللی گام برمیدارد. این تفاوت به مانند گذشته برآورنده مصالحی است که بخش مهمی از آن از دیده ناآشنایان با هویت و تاریخ جامعه تشیع پنهان است.
🔹 هرگونه تلاش برای تبدیل این تنوع مفید و سازنده به تقابل فرساینده خیانت به اسلام و تشیع است. آن کسانی که با کوبیدن بر طبل «مکتب قم» و «مکتب نجف» تصویری ناهمساز از این دو کانون اقتدار شیعیان مینمایانند، در خدمت برنامههای دشمنان اسلاماند. همچنین آنانی که با شعارهای «مرجعیت عربی»، قومیت را ناصواب در این نهاد محترم دخالت میدهند، تفرقه، اختلاف و بدبینی را بر شیعیان عراق تحمیل میکنند. سادهلوحانی نیز هستند که میپندارند عزت مرجعیت شیعه در عراق موجب تضعیف اقتدار ولایت فقیه در عرصه بینالملل میشود. همینان متاسفانه با خبرسازیها و بازنماییهای نادرست و غیرواقعی از برخی مناسبات بیوت مراجع، خود را در مسیر خدمت به اسلام ناب میانگارند، غافل آنکه روح اسلام ناب بر وحدت کلمه بنا شده و هرگونه تفرقه میان مومنان و موالیان اهلبیت علیهم السلام، دشمنان را دلشاد کرده و قلب نازنین صاحبالامر را آزار میدهد.
http://mobahesat.ir/23303
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔴 پذیرش مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام (تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله) برای سال تحصیلی ۰۱-۱۴۰۰
✅ دوره سطح عالی و خارج فقه و اصول
♦️ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر
🖥 www.HOSOON.ir
📱@sanjesh_hosoon