eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
213 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️عبرت ۴۰ ساله 🖋سید فرید حاجی سیدجوادی 🔹از زمان پیدایش مرجعیت عامه در میان شیعیان که سابقه‌ای حدودا ۲۰۰ ساله دارد، قله اعتبار بخشی به معارف و مناسک مذهبی نهاد مرجعیت بوده است. پیش از آن علمای بلاد کانون چنین اعتباربخشی بودند و هریک در قلمرو خود مرجعیت محلی داشتند. 🔹 انقلاب اسلامی با ایده ولایت فقها بر تشکیل حکومت نهاد جدیدی را به جامعه شیعیان معرفی کرد که پیش از آن سابقه نداشت و به لحاظ نظری نیز مناسبات آن با نهادهای سابق تبیین نشده بود. 🔹با گذشت ۴دهه از استقرار نظام ولایت‌فقیه همچنان مناسبات آن با احکام اولیه شرعی، مراجع تقلید، قانون عرفی، دیوانسالاری دولتی محل بحث و اختلاف نظر باقی مانده است. آنچه در میدان جامعه و سیاست ایران از روابط مقام رهبری با نهادهای سنتی و مدرن تجربه شده، تابع تشخیص و اراده کنشگران اصلی بوده و هنوز الگوی مدون و تثبیت شده‌ای نیافته، و از همین رو است که گاه و بی‌گاه اصطکاک‌هایی میان آنها پیدا می‌شود. 🔹در شرایطی که نظریه ولایت فقیه به تبیینی مقبول نزد عالمان دینی از روابط رهبر نظام اسلامی با دیگر کانون‌های ذی‌نفوذ در جامعه نیافته است، برخی عوامل میدانی با اتکا به ابزارهای رسانه‌ای، اقتصادی، قضایی و امنیتی در پی آن‌اند تا دیگر کانون‌های قدرت اجتماعی را در چارچوب اراده حاکمیت مهار نمایند. 🔹 از همان دهه اول انقلاب، این فعالیت‌ها دوسویه ایجابی و سلبی داشته است. در سویه ایجابی به دنبال چهره‌سازی از روحانیون همسو و ارائه آراء و اندیشه‌های موید نظریه ولایت فقیه برآمدند و در سویه سلبی نیز شاهد طیفی از اقدامات علیه علما و مراجع تقلیدی بوده‌ایم که در مقام عمل و نظر با رای ویا عملکرد نظام اختلاف نظر داشتند. شدیدترین برخوردها را در حصر خانگی برخی مراجع شاهد بودیم، که بعضا با زمینه‌ای از یورش و تسخیر بیوت از سوی معترضان انجام گرفت. خفیف‌ترین اقدامات سلبی نیز اعتراض و پرخاش‌هایی بوده که در مطبوعات و خطبه‌های نماز جمعه سرزده است. 🔹آنچه در مورد اخیر اتفاق افتاد اگرچه جزو خفیف‌ترین اقدامات سلبی به شمار می‌رود ولی آماج آن یکی از محترم‌ترین و همراه‌‌ترین مراجع تقلید با نظام اسلامی بوده است. ادبیات و لحن نوشته نیز تناسبی با محتوای منتشر شده از دیدار آیت الله صافی با رییس مجلس نداشت. شاید نویسنده‌ی جوان چنین پنداشته بود که باید با برخوردی صریح و قاطع از همه کسانی که همچنان ایده تنش‌زدایی در سیاست خارجی را پیگیری می‌کنند، زهر چشمی گرفته شود. اما ناآگاهی از مناسبات حوزه و توهم حقانیت، نتیجه معکوسی به بار آورد و «سرکنگبین صفرا فزود». 🔹 همگرایی اغلب شخصیت‌ها و طیف‌های حوزوی در پشتیبانی از مرجعیت چنان بود که برای حامیان نیز چاره‌ای جز سکوت باقی نگذاشت و واکنش نهادهای رسمی و کانون‌های اقتدار حوزوی و حکومتی، نویسنده را به عذرخواهی واداشت و رسانه منتشر کننده را روانه دادگاه کرد. 🔹این واقعه می تواند فرصتی باشد برای نسل جوان طلاب انقلابی تا با بازخوانی تاریخچه مواجهه نسل‌های پیشین با نهادهای سنتی و ذی‌نفوذ روحانیت از آن‌ها درس و عبرت بگیرند. این وقایع از ماجراهای کتاب شهید جاوید در دهه ۵۰ آغاز شده و در دهه ۶۰ بیشترین تواتر رخداد را داشته است. سرانجام افرادی که به خیال تقویت قدرت ولایت فقیه و نظام با مراجع تقلید درافتاده‌اند، پیش‌روی ماست و تکرار تجربه آنها جز پشیمانی ثمره‌ای نخواهد داشت؛ «من جرب المجرب حلت بها الندامه». 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/23565 @mobahesat
⚡ متن کامل بیانات منتشر نشده در سفر به شهر قم؛ عرفان نظری و عملی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب 🔸 مقدمه:مباحثات پیش از این به مناسبت سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به شهر قم، برخی از بیانات و فیلم های منتشر نشده از این سفر را به صورت موضوعی تهیه و منتشر نمود که مورد استقبال گسترده خاطبان قرار گرفت. نظر به اهمیت موضوع، متن فرمایشات ایشان درباره «عرفان نظری و عملی و نسبت آن با حوزه های علمیه» تقدیم می شود. 🔹 مرحوم آقاى قاضى حدود ده سال با مرحوم آسيد مرتضى كشميرى معاشر بوده. آ سيد مرتضى كشميرى از لحاظ مذاق عرفانى بكلى متفاوت است با آقاى قاضى. به نظرم ايشان ميگويد حرام است «فتوحات» دست بگيريد. ظاهراً تا وقتى كه مرحوم آقاى قاضى زنده بوده، به «فتوحات» دست نميزده. آقاى قاضى در عين حال كه مذاقاً با آ سيد مرتضى كشميرى مخالف بوده، اما ميگويد من نماز خواندن را از آسيد مرتضى كشميرى ياد گرفتم. ببينيد، اين خيلى حرف بزرگى است. مرحوم آقاى قاضى وقتى نجف مى‏آيد، يك آدم بسيطى در اين زمينه‏ها نبوده؛ شاگرد پدرش بوده. ميدانيد پدر مرحوم آ ميرزا على آقا قاضى شاگرد آخوند ملاحسينقلى همدانى بوده است؛ يعنى خود ايشان از طريق پدرش هم به آخوند ملاحسينقلى همدانى وصل ميشود. ايشان تربيت شده‏ى پدرش بوده و مقاماتى هم داشته؛ در عين حال وقتى كه نجف مى‏آيد و با مرحوم آسيد مرتضى كشميرى ارتباط پيدا ميكند، ميگويد من نماز خواندن را از آسيد مرتضى كشميرى ياد گرفتم. 🔹 همين حاج آقا محمد شاه‏آبادى شما من خيال ميكنم اهل اين معانى است. از ايشان خواسته شود كه هفته‏اى يك بار بيايد و طلبه‏ها را نصيحت كند؛ چون بالاخره پسر آقاى شاه‏آبادى است ديگر. من شنيدم كه ايشان گفته حرفهاى اساسى مرحوم پدرم پيش من است؛ پيش اينهائى كه ميگويند و ادعا ميكنند، نيست. ديدم ايشان يك چيزهاى مختصرى هم چاپ كرده‏اند، ليكن بحثهاى علمى مرحوم شاه‏آبادى مورد نظر نيست. عرفان نظرى اصلاً در اينجا مورد نظر ما نيست و فايده‏اى هم ندارد. واقعاً عرفان نظرى فايده‏اى ندارد. 🔹 حالا آقاى رجبى هم اينجا تشريف دارند، توى مؤسسه‏ى ايشان هم ظاهراً عرفان نظرى تدريس ميشود؛ اما عرفان نظرى هيچ كس را بالا نمى‏آورد. اين را من به شما آقاى رجبى عرض ميكنم؛ اين را گوش كنيد. من يك شب از امام پرسيدم آقا شما مرحوم حاج ميرزا جواد آقا را درك كرديد؟ درس ايشان رفتيد؟ ايشان بلافاصله گفتند افسوس، نه. بعد گفتند آقاى حاج شيخ محمدعلى اراكى آمد به من پيشنهاد كرد كه برويم درس آ ميرزا جواد آقا. ايشان هفته‏اى يك بار جلسه داشت. گفتند با ايشان يكى دو جلسه رفتيم. بعد اينجورى تعبير كردند: آن وقتها ذهن ما پر بود، اين درس را نپسنديديم. آن وقت امام نپسنديده بود؛ اما حالا در هشتاد و چند سالگى كه حتماً ايشان از لحاظ معنوى پخته‏تر شده بود، افسوس ميخورد كه چرا نرفته. ذهن ايشان آن وقت از چه پر بود؟ از همين حرفهاى عرفان نظرى. يعنى وقتى كه كسى رفت پاى درس شاه‏آبادى نشست و آن حرفها و آن اصطلاحات و آن زرق و برق الفاظ را شنفت، ولو براى خود آن آدم با معنا همراه است، اما اين حرفها براى هر كسى معنا نمى‏آورد؛ طبعاً حرفهاى ساده‏ى مثل حاج ميرزا جواد آقا را نمى‏پسندد؛ در حالى كه لبّ عرفان، همان حرفهاى ساده بوده. 🔹 آقاى خوشوقت ميگفتند كه من ميخواستم كتاب «لقاءاللَّه» را چاپ كنم، پيش امام رفتم و گفتم شما يك تقريظ بنويسيد. امام گفتند نه، اين را چاپ نكن؛ برو «المراقبات» را چاپ كن، آن مؤثرتر و بهتر است. ايشان هم آمده بود و چاپ كرده بود. بنابراين عرفان اينهاست. عرفان لفظ نيست. كسى بود كه آشنا و دوست نزديك ما بود و در عرفان هم مسلط بود. حالا بنده كه خودم وارد نبودم، اما كسانى كه وارد بودند، ميگفتند ايشان در عرفان نظرى توى حوزه‏ها نظير ندارد. به اعتقاد من او هيچ حظى از عرفان نداشت. جلسه داشتيم، نشسته بوديم، گفته بوديم، شنيده بوديم؛ اما ميدانستم كه آن آقا واقعاً هيچ حظى از عرفان نداشت؛ در حالى كه عرفان نظرى‏اش هم از همه بهتر بود. 🔹 آنچه كه طلبه را بالا ميبرد، تزكيه ميكند و معراج طلبه ميشود، عرفان نظرى نيست؛ اگرچه عرفان نظرى هم ممكن است كمكهائى بكند. بايد اين عرفان عملى را، اين حالت سلوك را توى طلبه راه انداخت. ما همت كنيم، طلبه را اهل نماز شب كنيم؛ اين خيلى كمك ميكند. برنامه‏ريزى ك نيد كه از ميان پنجاه هزار طلبه‏ى حوزه‏ى قم - حالا با حذف يك عده خيلى پائين‏ترها و يك عده خيلى پيرترها - اقلاً سى هزارتاشان هر شب نماز شب بخوانند. اگر اين شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقى راه مى‏افتد. بنابراين لازم است نظام جامع در همه‏ى اين زمينه‏ها تهيه شود. 🔸 مشاهده متن کامل: https://mobahesat.ir/23568 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ طغیان‌گری با تابلوی انقلابی‌ 🔹 هر حرکت یا جریان به‌حق می‌تواند با گذر ایام دچار برخی آسیب‌ها و رفتارهای ناهنجاری شود که با اهداف اصلی آن حرکت در تضاد است. انقلاب اسلامی هم همواره از رفتارهای رادیکال و غیر معقول به نام انقلاب رنج می‌برده است و ضربات وارده از این رفتارها کمتر از برنامه‌ریزی و هجوم دشمن خارجی نیست. 🔹 در حوزه علمیه‌ی انقلابی نیز همیشه برخی جریانات باعث به انحراف کشیدن آرمان‌های اصلی این شجره‌ی طیبه بوده و هستند. اگرچه این گروه‌ها با تعدادی کم و بدون پشتوانه‌ی علمی و فکری رفتار کرده‌اند اما بخاطر استقبال و بزرگ‌نمائی از سوی رسانه‌های معاند و ابراز نگرانی از سوی رسانه‌های دلسوز بسیار بسیار بیشتر از آنچه که واقعیت دارند دیده می‌شوند. 🔹 «روحیه‌ی طغیانگری» وجه شاخص این افراد انگشت‌شمار است که با نفوذ در جریان‌های انقلابی، مطالبات کاملا درست و به‌حق آنان را به حاشیه می‌برند. ماجرای چند دست‌نوشته در تجمع مطالبه‌گری طلاب در زیرزمین مدرسه فیضیه یکی از مصادیق این‌گونه رفتارهاست. 🔹 با بروز پدیده‌ی کرونا، این تعداد انگشت‌شمار با تابلوی طب اسلامی و سنتی تلاش کردند انرژی خود را در این مسیر تخلیه کنند و از نارضایتی اجتماعی نسبت به عملکرد دولت دوازدهم نیز برای این امر بهره‌برداری نمودند. با گذشت زمان و بی‌توجهی جامعه به این رفتارها، حرکات این عده از حالت طغیانگری نیز فراتر رفت و عملا به اقدامات غیرعقلانی و غیرقابل کنترل تبدیل شد. مع الاسف همچنان تابلوی دفاع از انقلاب بر دوش آنان است! 🔹 فراخوان برای تجمع روز پنج‌شنبه این گروه در مقابل جامعه مدرسین نیز ازین دست اقداماتی است که علیرغم توصیه‌ی دلسوزان و بزرگان حوزه قرار است برگزار شود. چنین اقداماتی باعث به ابتذال کشیده‌شدن سایرمطالبات منطقی است که پیش یا پس از این برگزار خواهد شد. 🔹 به صورت کلی رفتارهای این تعداد اندک بخاطر انعکاس رسانه‌ای آن عملا باعث آبروریزی و ضربه به حوزه‌های علمیه است. لذا انتظار می‌رود بزرگان حوزه تلاش کنند با مدیریت صحیح و اقناع‌سازی فکری و ... این معضل درون حوزوی را مهار سازند تا انشاء‌الله نیاز نباشد متولیان امنیتی و قضائی جهت برخوردهای لازم وارد عمل شوند. 🔸 مشاهده متن یادداشت: https://mobahesat.ir/23573 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ بررسی خلط غایت نزول قرآن در یک همایش/ هدف از نزول وحی هدایت است یا تدبر در قرآن؟ ✏ عليرضاكچوييان، مدیر موسسه قرآن و‌نهج البلاغه تهران 🔸 هدف اصلی از نگارش این مرقومه نقد و رد مطالب و سخنان جناب آقای هانی چیت‌چیان، یکی از اعضای علمی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران میباشد که اخیرأ در همایشی با عنوان “باران ذکر” در دارالقرآن کریم اهواز ایراد فرمودند. 🔹 ایشان در این همایش طی آسیب‌شناسی از وضع موجود جامعه در رابطه با انس باقرآن و در واقع مهجوریت آن در بین مردم، ضمن ایراد نقد مراجعه مردم به علما در استفهام کلام الهی با اشاره و استفاده از آیه ۲۹سوره مبارکه ص هدف غایی نزول قرآن را تدبر در قرآن معنا کرده و تدبر را اینگونه تعریف می کنند که: «تدبر این است که معنای یک آیه از قرآن را از تفسیر المیزان بخوانیم، در آن فکر کنیم و بدانیم براساس این پیام، در زندگی خود چه رویه‌ای را در پیش بگیریم. این دیگر کار مفسر نیست.تدبر در آیات، قفل قلب را باز می‌کند؛ یعنی اگر کسی در قرآن کریم تدبر نکند، قفل قلب او گشوده نمی‌شود. به واسطه تدبر است که تفسیر وارد زندگی انسان می‌شود» 🔹 با توجه به این سخنان لازم است نکاتی چند را متذکر شوم: ۱. رجوع صرف به آیات قرآن، انحصار در تعریف یک منبع و مرجع خاص یعنی تفسیر شریف المیزان و استفاده از ظاهر به جهت تدبر در آیه بدون در نظر گرفتن مستندات روایی و کلام نورانی اهل بیت علیهم‌السلام، قرآن بسندگی و‌نوعی ورطه مهلک تفسیر به‌رأی را به ذهن متبادر می‌کند در حالیکه جدایی ناپذیری و این همانی ثقلین شریفین در زمره اصول محکم و از جمله معتقدات راسخ و‌ جازم می‌باشد. اینکه قرآن کریم در سوره بقره آیه ۱۸۹می‌فرماید: ‌واتوالبیوت من ابوابها( برای هر کاری از درگاهش باید وارد شوید) برای استفهام قرآن و آیاتش نیز باید از باب و‌مسیرش یعنی اهل بیت علیهم‌السلام و فرمایشات ایشان وارد شد. در زيارت جامعه كبيره و در همين باره آمده است: «و آيات‌الله لديكم». به يك معنا يعني آيات خدا نزد شماست و ما برای استفسار آن ناچار از رجوع به شما هستيم. در روایتی و در ضرورت و اهمیت این معنا میخوانیم: «الصّادق (علیه السلام)- محمّدبن فضیل قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ بَلْ هُوَ آیاتٌ بَیِّناتٌ فِی صُدُورِ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ قَالَ هُمُ الْأَئِمَّهْ(علیهم السلام) خَاصَّهْ»محمّدبن فضیل گوید: شنیدم که امام صادق (علیه‌السلام) درباره‌ی آیه: بَلْ هُوَ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ فِی صُدُورِ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ فرمود: آنان اختصاصاً امامان (علیهم السلام) هستند» البته ظاهر قرآن حجیت دارد اما این نباید بمعنای استغناء از مبانی روایی و رجوع به تراث شیعی نظیر تفاسیر با رویکرد روایی و مستند باشد که البته شرایط و تحصیل مقدمات آن لازم و بایسته است. ۲. نکته بعدی بی توجهی ایشان به تفاوت اصالی یا طریقی بودن مقوله هدایت قرآن و تدبر و تفسير قرآن است. به صراحت آیات ( مانند هدیً للناس، هدیً للمتقین) ، قرآن جز برای هدایت خاصه و عامه انسان و در واقع ایصال به مطلوب کمال و قرب الی الله نازل نشده. در واقع آنچه از غایت نزول موضوعیت دارد هدایت است اما مشروط به لطف فهم و درک آیات که یکی از طرق و نه همه آن تدبر در قرآن است. در همين راستا و در ذیل آیه ۹سوره اسرامیخوانیم:از امام سجّاد (علیه السلام) روایت است که فرمود: «امامان (از خاندان ما همه معصوم هستند و عصمت در چهره و ظاهر نیست تا شخص به‌واسطه‌ی آن شناخته شود و معصوم فقط از جانب خدا معیّن و مشخّص می‌شود». سؤال شد: «ای فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! معصوم یعنی چه»؟ فرمود: «معصوم کسی است که به ریسمان الهی چنگ زده و ریسمان خدا همان قرآن است. و آن دو، تا روز قیامت از هم جدا نمی‌شوند و امام به‌سوی قرآن هدایت می‌کند و قرآن به‌سوی امام هدایت می‌کند و این معنی کلام خداست که می‌فرماید: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ اقوم. 🔹 از سويي ديگر چه بسا تدبر مستقل فرد و بدون در نظرگرفتن مباني و مقدمات سبب ساز خسران و ضلالت فرد بشود مانند گروهك‌های تكفيری كه با دستاوردهاي آيات قرآن شنيعترين و فجيع ترين جنايات را رقم ميزنند. كما اينكه قرآن در آيه ٨٢سوره مباركه اسرا فرمود:«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» 🔹 در پايان ضمن اجرنهادن به تلاش‌ها و زحمات ايشان و مجموعه مدارس تخصصي قرآن و عترت دانشگاه تهران به جهت شفافيت مباني سخنان ايراد شده و احيانأ تصحيح آنها به بسط و گسترش نقد سازنده و پويايی محافل و مجالس قرآني همت گمارند. 🔸 مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23576 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ جای خالی حوزویان در کنار معترضین اصفهان 🔹 اعتراض هزاران نفر از کشاورزان و مردم اصفهان به مشکلات کم‌آبی و مدیریت آب منطقه اصفهان و زاینده‌رود در روزهای اخیر مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و مردم قرار گرفته‌است. 🔹 آنچه که تا کنون شاهد آن بوده‌ایم اعتراضی آرام و معقول در خصوص مشکلات کشاورزی و منابع آب بوده‌است. اعتراضی که موارد مشابه آن در مسائل صنفی متاسفانه در سال‌های اخیر به حواشی و سرنوشت نادرستی دچار می‌شد. 🔹 اما جای این سوال جدی وجود دارد که نقش سطوح مختلف حوزویان و روحانیان از مسئولان استانی تا روحانیون عادی در این خصوص چیست؟ هزاران نفر از مردم اصفهان در تجمع چند روزه خود مطالباتی را مطرح می‌کنند و اگر روحانیت کارکرد اجتماعی خود را به خوبی انجام می‌دهد، در این حرکت چه سهمی دارد؟ 🔹 هسته‌ی اصلی این اعتراض‌ها کشاورزان زحمت‌کشی هستند که در طول سال امام جماعت و روحانی محل را همراهی کرده‌اند و ایام مختلف سال نیز میزبان مبلغان بوده‌اند، اما آیا در این شرایط سخت نیز روحانیون در کنار این قشر زحمت‌کش و رنج‌دیده حضور یافته‌اند؟ 🔹 براساس تصاویری که تاکنون منتشر شده‌است هیچ روحانی در بین معترضین مشاهده نشده و انتظار می‌رود روحانیون منطقه از امام جمعه و نماینده‌ی ولی‌فقیه دراستان گرفته تا سایرروحانیون بویژه روحانیون مناطق روستائی و کشاورزی هم در این تجمعات شرکت‌کنند و نشان دهند همیشه و در همه‌جا همراه و یار مردم بویژه قشر ضعیف و زحمت‌کش جامعه بوده‌اند. 🔹 فارغ از اینکه این معترضین تا چه میزان در اعتراض خود ذی‌حق هستند انتظار می‌رود حوزویان اصفهان در این شرایط مهم نشان دهند که همیشه در کنار جامعه و مردم قرار دارند. https://mobahesat.ir/23582🔸 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات
⚡ جای خالی حوزویان در کنار معترضین اصفهان 🔹 اعتراض هزاران نفر از کشاورزان و مردم اصفهان به مشکلات
پاسخ وارده: 🔹 داود مدرسی یان که با اسم و عکس واقعی در توییتر فعال است با قرار دادن عکس حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی زاده چنین توییت کرده است «حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالعلی زاده روحانی مطالبه‌گرِ چهارمحال‌وبختیاری قریب یک ماه درزندان اصفهان است. حکم وی مشخص نیست بابت چه پرونده وشکایت کدام شخص یاسازمان است... وی گفته از قاضی اجرای احکام درزندان هم سوال کردم [که کدام سازمان از او شکایت کرده است ولی قاضی] پاسخی نداده!» https://twitter.com/D_modaresian/status/1461768561047871490 🔹 توییت یکی از طلاب به نام امیررضاعلیزاده که عکس خود را هم در توییترش گذاشته است جالب است او نوشته است «برخی از رفقای حوزوی ما در استان های دیگر به سبب عدالت خواهی ... با برخوردهای شدید آمار و بررسی حوزه، مواجه شده اند مثل انتقال اجباری(بخوانید تبعید) ممانعت از گرفتن مدرک تحصیلی، ممانعت از تلبس و... » https://twitter.com/Amra_alizadeh/status/1460514944064045059 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️ستون نجف و قم 🔹بازنشر پرونده‌ی بررسی سیره علمی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی به مناسبت سالگرد رحلت https://b2n.ir/z83854 🔻🔻🔻 @mobahesat
✅ مدرسه راهبری علم و عمل برگزار می‌کند: 💠 بازخوانی شخصیت، اندیشه و آثار حضرت آیةالله میرزامحمدعلی شاه‌آبای (ره) به‌مناسبت سال‌روز وفات ایشان (۳ آذر ۱۳۲۸ ه.ش) 🔰 ی وبینار: ۱. مکتب تهران و عرفان اجتماعی دکتر سیدحسین شهرستانی ۲. مرام‌ الاسلام و اسلام سیاسی حجةالاسلام‌والمسلمین سعید دسمی ۳. اخوّت دینی و جامعه‌سازی حجةالاسلام‌والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی ۴. دین فطری و مردم‌سالاری دینی حجةالاسلام‌والمسلمین بهمن شریف‌زاده ۵. معرفی آثار حجةالاسلام دکتر مهدی شاه‌آبادی ⏰ : چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰ 👈 برای هماهنگی و دریافت لینک (اسکای روم) شرکت در وبینار به شماره ۰۹۳۶۵۳۳۵۸۷۵ پیام دهید. https://www.instagram.com/elmoaamal/
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽گفت‌وگوهای تصویری مباحثات ⚡️فصل سوم 🔻قسمت نوزدهم ✨پس از وقفه‌ای دوساله در انتشار گفت‌وگوهای تصویری مباحثات، توفیق یافتیم مجددا انتشار این برنامه‌ها را در فصل سوم آغاز کنیم. در این ایام صدها پیام از شما مخاطبان محترم داشتیم که پیگیر ادامه‌ی این برنامه‌ها بودید. از لطف شما بزرگواران سپاسگزاریم. 🔹گفت‌وگو با آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 🔸آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست متولد ۱۳۴۰ شمسی، از فقها و اساتید عالی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. وی تالیفات گوناگونی در زمینه مسائل فقه حکومتی دارد. زمان:۱ساعت و ۵۶ دقیقه (همراه با زیرنویس‌ عربی) 🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات: https://www.aparat.com/v/I5TJj 🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات: aparat.com/mobahesat 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از  مجلس خبرگان رهبری
💢 ویژه برنامه سالگرد ارتحال آیت‌الله یزدی 🔹 ویژه برنامه گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و رئیس سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 11 آذرماه با سخنرانی آیت‌الله عضو مجلس خبرگان رهبری در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/4232904708C8e998ab250
مباحثات
⚡ جای خالی حوزویان در کنار معترضین اصفهان 🔹 اعتراض هزاران نفر از کشاورزان و مردم اصفهان به مشکلات
❇️ اساتید حوزه اصفهان پیگیر حق‌آبه کشاورزان ◻️ فرماندار اصفهان: مطالبه کشاورزان اصفهانی قانونی است 🔹جمعی از اساتید و نخبگان حوزه علمیه استان اصفهان در نشستی با حضور فرماندار اصفهان و معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای، پیگری مطالبات قانونی کشاورزان شدند. https://hawzahnews.com/xbsDF
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ۵۷۶۰ ساعت!! 🎥 این یک عدد نیست، یک عمر است 🔻 آماری از ساعات تحصیل اصول در سطوح حوزه‌های علمیه 🔻 میزان علمیت اصولی طلاب ✅ دیدن این کلیپ برای همه خصوصا مسؤولان ضروری است! 🎞 کیفیت خوب در آپارات مناهج: Aparat.com/v/7nW6d 🗂 @Manahejj