4_5935927622373474634.pdf
3.41M
📥 نسخهالکترونیکی کتاب #چهار_گفتار
@mobahesegroup
#شبهات_محرم
⁉️متن شبهه ⁉️
همان طور که مي دانيد جنگي که در روز عاشورا رخ داده در نزديکي رود فرات بوده. در هيچ کجاي کره زمين نمي توانيد سرزميني در کنار يک رود را بيابيد که صحرا و بيابان بي آب و علف باشد، مگر رودي که از ميان کوهستان مي گذرد. همه در درازاي تحصيلمان خوانده ايم که در کنار رودخانه ها جلگه و زمين هاي حاصل خيز به وجود مي آيد. واقعيت اين است که اطراف فرات را نيز مانند ساير رودخانه ها، جلگه ها و زمين هاي حاصل خيز تشکيل مي دهد و کربلا نيز سرزميني سرسبز است. از آن گذشته در چنين مناطقي به دليل نزديکي به رودخانه بستر زيرين زمين را سفره هاي پهناور آبي تشکيل مي دهد و دست رسي به آب آسان تر از آن چيزي است که به ذهن مي رسد. تنها با کندن 4 يا 5 متر از زمين مي توان به آب رسيد. در منطقه اهواز يکي از مشکلات ساخت و ساز همين سفره هاي زيرزميني است که کاملاً زير شهر را فرا گرفته اند.
72 نفر نتوانسته اند يک گودال 4 متري حفر کنند؟
✅پاسخ✅
☑️1. در مناطقي که هوا گرم و خشک است هر کجا نهر آبي باشد اطراف آن نهر گياه ميرويد اما کمي از آن فاصله گرفته شود کاملا خشک است، که مانند چنين مناظري در ايران بسيار يافت ميشود از باب مثال به بيابان اطراف قم و کهک رجوع کنيد خواهيد ديد که تا چند متر اطراف رود ها سرسبز است و باقي بيابان خشک و بي گياه است و در عراق چنين مناطقي بسيار است و اتفاقا کربلا چنين منطقه اي است يعني در اطراف خود رود فرات (که البته خود فرات نبوده شعبه اي از آن بوده) سرسبز بوده اما کمي از رود فاصله گرفته ميشد بيابان خشک بود، که فقط گياهان خود روي کوچک و خار در آن ميروييد و براي زراعت بايد آب را به مزرعه مي رساندند.
☑️2. براي همين وقتي حضرت عباس ع براي آوردن آب رفت در کنار فرات وارد نخلستان شد و دشمنانش پشت نخلها کمين کردند...
پس معلوم است اطراف رود سرسبز بوده و در کتاب محن الابرار و نفس المهموم و ديگر مقاتل آمده هر چه سيد الشهدا به حر اصرار کرد که کنار فرات خيمه بزنند نگذاشت و او را در منطقه خشک پياده نمود.
☑️3. در کتاب کربلا و حرم مطهر آمده:
يکي از علتهاي اينکه کربلا را به اين نام ناميدند آنست که :کربل به معني غربل است و چون سرزمين کربلا خاک نرم و رواني داشت مانند غربال شده به اين نام ناميده شد.
☑️4. اما کسي نگفته هيچ گياهي در آنجا نمي روييده در کتاب نفس المهموم آمده سيد الشهدا شب عاشورا مشغول کندن خارهاي اطراف خيمه ها بود و اصحاب شب عاشورا اطراف خيمه ها را خندق کنده درون آن خار و گياه ريختند و صبح عاشورا آتش زدند.
☑️5. در کتاب آيينه داران آفتاب آمده در اين سرزمين گياهي ميروييده که به آن ترشک در فارسي مي گويند و در عربي نام اين گياه الکربل است و يکي از وجوه تسميه اين سرزمين به اين نام همين است.
☑️6. در ضمن در کتاب محن الابرار و نفس المهموم آمده که سيد الشهدا دستور حفر چاه به اصحاب داد اما ديدبانهايي که مامور از طرف عمر سعد بودند خبر به او رساندند و عمر سعد شخصي را فرستاد که فرياد زد اگر چاه حفر کنيد جنگ را شروع مي کنيم و شما را با تير خواهيم زد و اين خبر را جاسوسان به عبيد الله هم رساندند و نامه اي براي عمر سعد نوشت به اين مضمون :براي من خبر رسيده که حسين چاه مي کند و آب بيرون مي آورد و خودش و اصحابش از آن آب مي آشامند پس ملاحظه نما هنگامي که نامه من به تو رسيد ايشان را از چاه کندن هر قدر که توان داري منع کن و نگذار که چاه بکنند و آب بيرون بياورند و کار را بر ايشان تنگ بگیرد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
4_5947492302854291777.mp3
9.39M
🎤استاد زاهدی
#کلیپ_صوتی
#کوفه
📕ظهور اهل #کوفه در روزگار ما
ای طرفداران #ولایت_فقیه از #خودتان بترسید...
#ویژه
@mobahesegroup
#شبهات_محرم
⁉️ متن شبهه ⁉️
مگر جنگیدن در ماه حرام ،حرمت ندارد پس چگونه امام حسین در ماه محرم که از ماه های حرام است به جنگ یزید رفت و حکم حرمت این ماه را شکست
✅ پاسخ ✅
☑️1. احترام ماه حرام در برابر کسانی است که آن را محترم بشمارند ، ولی در برابر کسانی که احترام آن را زیر پا می گذارند رعایت آن لازم نیست و مسلمانان حق دارند با آنها وارد پیکار شوند و این در واقع یک نوعی قصاص است .
🔻قرآن می فرماید ؛ « ماه حرام در برابر ماه حرام ( اگر دشمنان احترام آن را شکستند و در آن با شما جنگیدند شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید ) و تمام حرامها قابل قصاص است »🔸بقره194
☑️2. مشرکان مکه می دانستند که جنگ در ماههای حرام از نظر اسلام جایز نیست ، به همین دلیل در نظر داشتند مسلمانان را غافلگیر سازند و در ماههای حرام به آنها حمله ور شوند و احیانا گمانشان این بود که مسلمانان به مقابله بر نمی خیزند ، آیه مورد بحث به این پندارها پایان می دهد و دستور می دهد که اگر آنها در ماه حرام دست به اسلحه بردند ، مسلمانان در مقابل آنها بایستند .
📚تفسیر نمونه ج2 ص31
☑️3. امام حسین علیه السلام نیز برای جنگ به سوی عراق نرفته بود ، بلکه بنا بر دعوت کوفیان رهسپار این مسیر شده بود که در سرزمین کربلا مورد محاصره و حمله سپاه یزید واقع شد و امام نیز چاره ای جز مقابله با آنان و دفاع نداشت .
☑️4. بنابراین این سپاه یزید بود که حرمت و احترام ماه حرام را نگه نداشت چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « محرم ماهی بود که در جاهلیت نیز احترام آن حفظ می شد و در آن جنگ نمی کردند اما این امت در این ماه خون های ما را ریختند و حرمت ما را هتک کردند و زنان و فرزندان ما را به اسارت گرفتند...»
📚امالی صدوق ص128
☑️5. ویا فرمود؛ « این امت حرمت ماه محرم را نگه نداشتند و همچنین حرمت پیامبرشان را نگه نداشتند و در این ماه ذریه پیامبر را کشتند ...»
📚همان مدرک ص130
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ پاسخ به یک شبهه
اگر امام حسین علیه السلام می دانست شهید میشود، پس چرا خود و یارانش را به کشتن داد؟
✅ متن شبهه:
یکی از شبهاتی که ممکن است ذهن خواننده یا شنوده روضه امام حسین علیه السلام را به خطر بیندازد، این است که امام
علیه السلام با این کار خود را به هلاکتی انداخته اند که خداوند در قران با آیه «ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکَه؛ خود را با
نهی کرده است و این کار خودکشی است.
دستهایتان به هلاکت نیندازید»
✅ جواب:
هلاکت به معنای کاری است که انجام آن به انسان ضرر بزرگی بزند که تحمل آن در حالت عادی ممکن نیست؛ مانند فقر یا مریضی یا مرگ.
این آیه در ابتدا به انفاق در راه خدا و سپس به هلاکت نینداختن، اشاره کرده است. پس منظور از هلاکت در این آیه،هلاکتی است که از ترک فداکاری و از خود گذشتگی در راه خدا نشأت می گیرد.
از جان گذشتگی مورد پسند خداوند، دو شرط مهم دارد:
-از جان گذشتگی در راه و هدفی باشد که عقلای عالم آن را می پسندند.
-آن چه در راه او هدیه می شود از نظر ارزش، از خود هدیه با فضیلت تر باشد. مانند گذشتن از مال برای به دست آوردن
سلامتی.
به طور کامل مشخص می شود که قیام امام حسین علیه السلام به طور کامل در راه خدا بوده، زیرا این دو شرط را داشته است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅نماز تکرار نیست!
✍حاج آقا قرائتی
بعضی ها فکر میکنند نماز تکراری است!! نماز تکراری نیست؛ کسی که چاه میکند ،در نگاه اول کندن او وکلنگ زدنش تکراری به نظر میآید،ولی این کار حقیقتا تکرار نیست...
چون با این تکرار هربار یک مقدار عمق چاه بیشتر میشود. کسی هم که از نردبان بالا میرود، هر قدم که بر میدارد،بالاتر میرود؛این قدم ها هیچگاه تکرار نیست... نمازهم تکرار نیست.. اگر در نماز توجه داشته باشیم ،نماز هجدهم ما غیر از نماز هفدهم خواهد بود و یک پله بالا خواهیم رفت.
💥نماز معراج و نردبان مومن است برای
رسیدن به کمالات.
@mobahesegroup
نجلت از نحسی.آیا ماه صفر نحس است.آغاز ماه صفر 98.pdf
192.8K
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#نجات_از_نحسی
#آیا_ماه_صفر_نحس_است
#آغاز_ماه_صفر_۹۸
#کپی_با_ذکر_منبع
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام:
🍃هرگاه يكى از شما وارد منزل خود شود به خانوادهاش سلام نمايد اگر خانواده نداشته باشد چنين بگويد:
👈«سلام بر ما از جانب پروردگارمان»
و هنگام ورود به منزل خود سوره «توحيد» را بخواند كه فقر را از بين ببرد
📚تحف العقول صفحه 115
@mobahesegroup
#حدیث
⁉️ سوال: 👇👇👇
🔰آيا درست است که يکي از جهات غيبت امام زمان(ع) ترس از دشمنان است؟
✍️پاسخ: 👇👇👇
✅بر اساس برخى روایات، ترس از کشتهشدن، یکی از عوامل غیبت امام مهدی(عج) است. چنانکه امام صادق(ع) فرمود: «قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص) لَا بُدَّ لِلْغُلَامِ مِنْ غَیْبَةٍ فَقِیلَ لَهُ وَ لِمَ یَا رَسُولَ اللهِ قَالَ یَخَافُ الْقَتْل».[1]
👈ترس ایشان از کشته شدن نه به خاطر ترس از جان خویش است که این خاندان از مرگ هراسی نداشتند، بلکه هراس ایشان به این دلیل است که با کشته شدنش نتواند وظیفهای که خداوند جهت گسترش عدل در تمام زمین بر عهده او گذاشته را به خوبی به پایان برساند.
👈به بیان دیگر، ترس یاد شده هرگز «خوف مذموم» نیست که از ضعف نفس بر میخیزد، بلکه هراسى عقلى است که امرى بس پسندیده و در برخى موارد لازم و ضرورى است. ترس برخاسته از بستر «خود دوستى» که سبب گریز از خطر کردن به روز حادثه در مسیر حفظ دین و مکتب میشود، ضعف نفسانى صفتى ناپسند در برابر شجاعت است؛ امّا خوفى که سبب حفظ جان آدمى و هدر نشدن و بیاثر نمردن شود، ممدوح و عاقلانه، بلکه واجب است؛ زیرا مهم آن است که نثار خون نتیجه دهد و به ثمر بنشیند.
👈آنکه خون میدهد اما به مثمر بودنش نمیاندیشد، متهور است نه شجاع؛ زیرا شجاعت در سنجیده عمل کردن و به جا کارزار کردن است، همانگونه که وجود مبارک على(ع) در اوضاع خاصى از خطر کردن و هدر دادن جان خویش و خاندان مکرم و یاران اندکش حذر کرد.
👈امام علی(ع) خود در اینباره میفرماید: «نگریستم و دیدم نه مرا یارى است و نه مدافعى و مددکارى، جز کسانم که دریغم آمد به کام مرگشان برم، پس خار غم در دیده خلیده چشم پوشیدم و گلو از استخوان غصه آب دهان را جرعه جرعه نوشیدم و شکیبایى ورزیدم در خوردن خشمى که از حنظل تلختر بود و دل را از تیغ برنده، دردآورتر».[2]
👈ایشان در حالى از کشته شدن دورى میکردند در «لیلة المبیت» به تنهایى و بیهیچ سلاح و دفاعى در بستر رسول خدا(ص) خوابید. او چگونه از مرگ واهمه داشته باشد، در حالیکه خود میگوید: «اگر تمام عرب در صفى یگانه به جنگم آیند، هرگز به آنها پشت نخواهم کرد».[3]
👈بنابراین، منظور از ترس در اینگونه روایات، ترس عاقلانه است که عین شجاعت است؛ نه ترس برخاسته از ضعف نفس، پس باید گفت که حضرت ولىّ عصر(عج) از آن ترساناند که با ظاهر شدن در میان مردم، پیش از آنکه موعد الهى آن فرارسد، حضرتش را به قتل رسانند.
📚پی نوشت ها:
[1]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 243، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش.
[2]. سید رضی، نهج البلاغة، ترجمه، شهیدی، جعفر، ص 49، تهران، علمى و فرهنگى، چاپ چهارم، 1378ش.
[3]. همان، ص 318.
#مهدویت
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️سوال: 👇👇👇
🔰باتوجه به اينکه در قيامت زمان و مکان وجود ندارد و قيامت هميشه هست . آيا برپاشدن روز قيامت هم به همين شکل است و مثلا به روز خاصي اختصاص ندارد؟
✍️پاسخ:👇👇👇
✅آنچه به طور صريح از فرمايش قرآن کريم استفاده مي شود اين است که بعد از به هم خوردن نظام اين عالم و نفخ صور ، مردگان جهت تعيين سرنوشت نهايي شان زنده مي شوند، گروه گروه وارد صحراي محشر که محل تجمع خلايق است، مي شوند. و نفخ صوري که مردگان با آن زنده مي شوند، نفخ دومي است.
پس آنچه که در مورد حشر انسان ها مسلم است اين است که آنها در ظرف زماني به نام قيامت و در مکاني به نام محشر يا به تعبيري صحراي محشر، جمع مي شوند. حال زمان آن چه وقت است و مکان آن کجا است و...؟
درباره زمان قيامت از ديدگاه متون اسلامي مخصوصاً قرآن کريم هيچ شکي نيست که آگاهي آن مخصوص خداوند است و هيچ کس ديگري نمي داند. امّا مکان قيامت کجاست آيا قيامت در همين زمين برپا مي شود يا در زمين ديگري و يا اصلاً نه در اين زمين و نه زمين ديگر بلکه در آسمان ها و يا آسمان هاي ديگر برپا مي شود؟
از ظاهر بعضي از آيات شريفه قرآن کريم و رواياتي که در ذيل آنها بيان شده اند، استفاده مي شود که محل حشر انسانها زمين است نه جاي ديگر. يکي از آياتي که مي توان گفت، نسبتاً اين مسأله را واضح کرده است آيه (48) سوره ابراهيم است که اوصاف زمين و آسمان را در آستانه قيامت بيان مي کند و مي فرمايد: «در آن روز (روز قيامت) زمين و آسمان، به زمين و آسمان ديگر تبديل مي شوند.»
ابن عباس مي گويد: «در زمين و آسمان کم و زيادي پديد مي آيد، پستي و بلندي هاي زمين، درختان و... نابود مي شوند و زمين امتداد پيدا کرده وسيعتر مي شود، زميني به وجود مي آيد که خوني در آن ريخته نشده باشد و گناهي بر روي آن صورت نگرفته باشد؛ خورشيد، ماه و ستارگان آسمانها نيز از بين مي روند.»
ديدگاه مرحوم علامه طباطبايي(ره)
مرحوم علامه طباطبايي (ره) روايتي را از کتاب درالمنثور سيوطي نقل مي کند که شفافتر از روايات گذشته است و آن اينست که رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: «زمين در روز قيامت مثل چرم دباغي شده کشيده مي شود، آنگاه هر انسان فقط به اندازه جاي دو پاي خود جا دارد.» در قيامت و بهشت و جهنم از زمان به مفهوم فعلي آن که از حرکت زمين به دور خورشيد و طلوع و غروب آفتاب، و گذر روز، ماه و سال تشکيل ميشود ،خبري نيست چون با آمدن قيامت نظام کيهاني برچيده ميشود و در قيامت نظام جديد و عالم جديد به وجود ميآيد.
#اعتقادی
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup