آیا در بهشت هم حجاب برای زنان وجود دارد وآیا محرم ونامحرم داریم؟؟؟؟
⁉️متن سوال:👇👇
آیا زنان بهشتی هم باید حجاب را رعایت کنند؟؟آیا زنان آنجا محرم ونامحرم دارند؟؟
آیا در بهشت هم زن صیغه ای و زنان نامحرم وجود دارند؟؟؟
✅ پاسخ 👇👇
ابتدا باید به این نکته توجه نمود که همه چیز آخرت اعم از بهشت و جهنم با دنیا فرق دارد. آن جا جهان دیگرى است با قوانین خاص خود که نمی توان ویژگی ها و امور آن را با دنیا مقايسه نمود؛ مثلا در حالي كه دنيا سراي عمل و تكليف است آخرت سراى جزا و پاداش است.
ولي به هر حال از آن جا که پوشش بدن از غیر از نظر عقلى امرى ممدوح است و نوعى کمال براى انسان محسوب مى شود و از آنجا كه بهشت محل خوبى ها است، مى توان گفت که حجاب در بهشت وجود دارد، ولى نحوه و حدود آن براى ما معلوم نیست. قرآن در مدح حورهاى بهشتى مى فرماید: «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيام؛(1)بهشت داراى زنان بهشتى (حورى ها) است که در سراپرده هاى خود مستورند»
پوشش بدن ، جزئی از فطرت انسان است . متاسفانه برخی انسان ها فطرت خود را مدفون کرده اند . دین برای شکوفا کردن فطرت ها نازل می شود و انسان های مؤمن به پيروي از تعاليم الهي خود را بر فطرت الهی و انسانی خويش تطبيق مي دهند از سوي ديگر بهشت نيز جایگاه چنين انسانهاي پاک و پاکی طلب خواهد بود كه از خبیث ها تنفر دارند و طیب و طاهرند.
زنان بهشتی با لباس های زیبا و نورانی بهشت، خود را می پوشانند. همچنان که قبل از شوهران بهشتی، پاک بوده و دست هیچ مردی بدانان نرسیده، در بهشت نیز جز مرد خود را نمی خواهند و نمی جویند.
آنان مکلف نیستند که خبائث را نخواهند، ولی طهارت و پاکی جویی و قداست طلبی، خواست خودشان است، همچنان که ملائک با این که مکلف نیستند، جز پاکی را نمی خواهند و نمی جویند.
انسان پاک که فطرتش سالم مانده و شکوفا باشد، از برهنگی و فساد و ظلم بیزار است . ابتلا به این ها برایش زجر آور است . در قیامت که به اراده خدا چشم های حقیقت بین بیدار می گردد،گناهکاران از این که عریان در قیامت محشور شده اند، در عذابند و این از شکنجه های آن ها است.
بنابراین پوشیدگی خواست فطرت زیبایی طلب انسان ها است. در بهشت زنان اهل بهشت پوشیدگی را طالبند. آن ها به فطرت زیبایی طلب خود جز زیبایی و عفت و پاکی نمی خواهند و نمی جویند. بدون این که تکلیف و امر و نهی در کار باشد، این خواست و میل شدید خودشان است.
قرآن کریم، این موضوع را در دو جا مطرح کرده است و با اندکی تفاوت لفظی میفرماید:
« در باغهای بهشتی، زنانی هستند که جز به همسران خود چشم نمیدوزند و عشق نمیورزند . پیش از آن، هیچ انسان و جنّی با آنان تماس نگرفته است.»(3) این زنان دوشیزه و پاکند و شیفته و دلداده همسران خودند و طمع نگاه و لذّتجویی از هیچ مرد دیگری را ندارند.
بر اساس روایت ابوذر غفّاری، زن بهشتی به همسر خود میگوید:
« به عزّت پروردگارم سوگند! در بهشت چیزی را بهتر از تو سراغ ندارم. سپاس مخصوص خداوند است که مرا همسر تو و تو را همسر من قرار داده است».(4) لذا هرچند نمی توان در این خصوص به طور قطع سخن گفت در مجموع مي توان نتيجه گرفت كه وجود پوشش و حجاب در بهشت قابل پذيرش بوده و همچنين اصل همسری برخی افراد با هم نیز یقینا مطرح است و حضور همسران بهشتي در كنار هم نيز مورد تاييد مي باشد .
البته با توجه به ابدي بودن نعمتهاي بهشتي ديگر تقسيم بندي همسران به موقت و دائم به آن نحوي كه در دنيا مطرح مي باشد معنا ندارد، اما باید توجه داشت طبق برخی نظرات در آن جهان هر كس در بهشت خود ساكن مي باشد، يعني اينگونه نيست كه بهشت يك مكان خاص و محدود باشد كه همه بهشتيان را در آن جاي دهند و همه به ناچار كنار هم باشند بلکه، در آخرت هر كس متناسب با مقام و مرتبه خاص خود در بهشت خود جاي مي گيرد. لذا در آنجا بهشتهاي متعدد وجود دارد نه يك بهشت (5)، بهشتي كه هر آنچه در آن هست متعلق به خود اوست، و هر نعمتي در آنجا وجود دارد نظير حوريان بهشتي و همسر او فقط متعلق به خود اوست، لذا فرض وجود زنان نامحرم را در آن و براي فردي كه در آن بهشت حضور دارد چندان قابل قبول به نظر نمی رسد.
پی نوشت ها :
1. الرحمن(55)آیه 72.
2. شهید مطهری،مجموعه آثار ، نشر صدرا، 1375ش، ج 19، ص 181.
3. الرحمن ،آیات 56-72.
4. طبرسي، مجمع البیان فی تفسیر القرآن ،ناصر خسرو تهران 1372 ش، ج 9، ص208.
5. مريم (19) آيه 61.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️متن شایعه👇👇👇
اگر در حال ختم قران هستید به جزء15 که رسید ایه 19 سوره کهف کلمه ولیتلطف میزان قران است وجای استجابت دعا یعنی در این جا قران به دوکف مساوی تقسیم می شود قران را قطع کنید وشروع به دعا کنید واولین دعا برای فرج باشد در قران های قدیمی خطی; یا درشت نوشته می شد یا قرمز تا مردم جای استجابت را گم نکنند التماس دعا
برای دیگر عزیزان هم بفرستید
برنامه سمت خدا آقای فرحزاد خیلی تاکید به انجام این عمل کردن
گفتن عملی کم ولی خیلی پر سود
✅پاسخ : 👇👇👇
سلام چند نکته راجع به پیام «کلمه وسط قرآن»:
🔰1. دعا کردن همیشه و به هر بهانهای خوب است. در برخی روایات نیز سفارش شده که پس از ختم قرآن یا قرائت صد آیه، دعا کنید.
🔰2. هیچ روایتی مبنی بر اینکه هنگام رسیدن به نیمه قرآن دعا کنید، وارد نشده است.
🔰3. مطلب مورد اشاره، یک مطلب ذوقی است که برای دعای همگانی جهت تعجیل بیان شده است.
🔰4. تا جایی که جستجو کردم ظاهرا سال 96 این پیام ایجاد شده و ظاهرا روح آقای فرحزاد هم از این فرمایش خبر ندارد! (نیاز به تحقیق بیشتر دارد)
🔰5. مشهور این است که کلمه وسط قرآن «و لیتلطف» است و معیار آن شمارش حروف قرآن است. نظرات دیگری هم در این باره هست مثل کلمه «نکراً» در آیه 74 همین سوره و طبق گزاراشات اولین بار حجاج بن یوسف دستور به شمارش حروف قرآن و تعیین کلمه وسط قرآن داد. طبق معیار شمارش کلمات هم کلمه «الجلود» در آیه 20 سوره حج کلمه وسط است. و به اعتبار شمارش آیات، کلمه «یأفکون» در آیه 45 سوره شعراء است و به اعتبار سورهها، آخر سوره حدید است. (الاتقان سیوطی)
🔰6. امروزه میتوان به کمک رایانه دقیقا حرف و کلمه وسط قرآن را مشخص کرد، ولی مشکل اینجاست که اختلاف در این است که مثلا حروفی مثل «و» عطف، یک کلمه محسوب میشوند یا نه یا مثلا کلمه «ابراهیم» که هفت حرف دارد گاهی به صورت «ابرهیم» نوشته میشود که شش حرف دارد، ملاک هر کدام باشد، حرف وسط تغییر میکند.
🔰7. نتیجه اینکه این پیام ارزش انتشار ندارد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
حاﺝ ﺁﻗﺎ ﻗﺮﺍﺋﺘﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ می ﻜﺮﺩ:
ﺩﺭ ﺳﺘﺎﺩ ﻧﻤﺎﺯ ﮔﻔﺘﯿﻢ:
ﺁﻗﺎﺯﺍﺩﻩﻫﺎ، ﺩﺧﺘﺮﺧﺎﻧﻢﻫﺎ، ﺷﯿﺮﯾﻦﺗﺮﯾﻦ ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﯾﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ.
ﯾﮏ ﺩﺧﺘﺮ ﯾﺎﺯﺩﻩ ﺳﺎﻟﻪ ﯾﮏ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﺷﺖ، ﻫﻤﻪ ﻣﺎ ﺑُﻬﺘﻤﺎﻥ ﺯﺩ، ﺩﺧﺘﺮ ﯾﺎﺯﺩﻩ ﺳﺎﻟﻪ، ﻣﺎ رﯾﺶﺳﻔﯿﺪﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﮐﺮﻧﺶ ﻭﺍﺩﺍﺷﺖ.
نوﺷﺖ ﮐﻪ ﺷﯿﺮﯾﻦﺗﺮﯾﻦ ﻧﻤﺎﺯﯼ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻣﯽﺭﻓﺘﻢ ﯾﮏ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺩﯾﺪﻡ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺩﺍﺭﺩ ﻏﺮﻭﺏ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
ﯾﺎﺩﻡ ﺁﻣﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻡ، ﺑﻪ ﺑﺎﺑﺎﯾﻢ ﮔﻔﺘﻢ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻡ.
بابام ﮔﻔﺖ: ﺧﻮﺏ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﯽ، ﺍﻣﺎ ﺣﺎﻻ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺗﻮﯼ ﺟﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻥ، نمی شود.
ﮔﻔتم: ﺑﺮﻭﯾﻢ ﺑﻪ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ ﻧﮕﻪﺩﺍﺭ، پدﺭ ﮔﻔﺖ: ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﯾﮏ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﭽﻪ ﻧﮕﻪ ﻧﻤﯽﺩﺍﺭﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﺶ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.
بابام ﮔﻔﺖ: ﻧﮕﻪ ﻧﻤﯽﺩﺍﺭﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺗﻮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﮕﻮ.
بابام ﮔﻔﺖ: ﮔﻔﺘﻢ ﻛﻪ ﻧﮕﻪ ﻧﻤﯽﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻨﺸﯿﻦ. ﺣﺎﻻ ﺑﻌﺪﺍً ﻗﻀﺎ ﻣﯽﮐﻨﯽ.
دیدم ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﻏﺮﻭﺏ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻔتم ﺑﺎﺑﺎ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﻣﯽﮐﻨﻢ، ﭘﺪﺭ ﻋﺼﺒﺎﻧﯽ ﺷﺪ.
ﺍﻣﺎ ﮔﻔتم: پدﺭ، ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﺪﻩ ﻣﻦ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﮕﯿﺮﻡ.
ﻣﯽﮔﻔﺖ ﺳﺎﮐﯽ ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ، ﺯﯾﭗ ﺳﺎﮎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﺮﺩ، ﯾﮏ ﺷﯿﺸﻪ ﺁﺏ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ . ﺯﯾﺮِ ﺻﻨﺪﻟﯽ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﻫﻢ ﯾﮏ ﺳﻄﻞ ﺑﻮﺩ، ﺁﻥ ﺳﻄﻞ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩ ﺑﯿﺮﻭﻥ . ﺩﺳﺖِ ﮐﻮﭼﻮﻟﻮ، ﺷﯿﺸﻪ ﮐﻮﭼﻮﻟﻮ، ﺳﻄﻞ ﮐﻮﭼﻮﻟﻮ . ﺷﺮﻭﻉ ﮐﺮﺩ ﻭﺳﻂ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﻭﺿﻮ ﮔﺮﻓﺖ .
ﻗﺮﺁﻥ ﯾﮏ ﺁﯾﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: "ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻣﻬﺮﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻟﻬﺎ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯾﻢ ﺑﻪ ﺷﺮﻃﯽ ﮐﻪ ﺍﺧﻼﺹ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ،" ﻧﺨﻮﺍﺳﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﯾﯽ ﮐﻨﺪ، ﺷﯿﺮﯾﻦﮐﺎﺭﯼ کنید ،
ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺷﻮﻓﺮ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺩﯾﺪ ﻛﻪ ﺩﺧﺘﺮﺑﭽﻪ ﻭﺳﻂ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﺿﻮ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ،
ﭘﺮﺳﯿﺪ : ﺩﺧﺘﺮ ﭼﻪ ﻣﯽﮐﻨﯽ؟
ﮔﻔت : ﺁﻗﺎ ﻣﻦ ﻭﺿﻮ ﻣﯽﮔﯿﺮﻡ، ﻭﻟﯽ ﺳﻌﯽ ﻣﯽﮐﻨﻢ ﺁﺏ ﺑﻪ ﻛﻒ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﻧﭽﮑﺪ . ﺑﻌﺪﺵ ﻫﻢ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻢ ﺭﻭﯼ ﺻﻨﺪﻟﯽ، ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﻢ .
ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺷﻮﻓﺮ ﯾﮏ ﻛﻤﯽ ﻧﮕﺎﻫﺶ ﮐﺮﺩ ﻭ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﮕﻔﺖ .
ﺑﻪ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﮔﻔﺖ : ﻋﺒﺎﺱ ﺁﻗﺎ، ﺑﺒﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﭽﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﺿﻮ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ .
ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﻫﻢ ﻫﻤﯿﻦﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺟﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﯾﺪ، ﺩﺭ ﺁﯾﻨﻪ ﻫﻢ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﯾﺪ. ﻣﺪﺍﻡ ﺟﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﯾﺪ، ﺁﯾﻨﻪ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﯾﺪ، ﺟﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﯾﺪ، ﺁﯾﻨﻪ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﯾﺪ.ﻣﻬﺮ ﺩﺧﺘﺮ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﻫﻢ ﻧﺸﺴﺖ.
ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﮔﻔﺖ : ﺩﺧﺘﺮ ﻋﺰﯾﺰﻡ، ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯽ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﯽ؟ ﺻﺒﺮ ﻛﻦ، ﻣﻦ ﻣﯽﺍﯾﺴﺘﻢ.
ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺭﺍ ﮐﺸﯿﺪ ﮐﻨﺎﺭ ﺟﺎﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻧﻤﺎﺯﺕ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﺩﺧﺘﺮﻡ، ﺁﻓﺮﯾﻦ .
ﺩﺧﺘﺮ ﻣﯽﮔﻔﺖ: ﻭﻗﺘﯽ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩ، ﻣﻦ ﭘﯿﺎﺩﻩ ﺷﺪﻡ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ.
ﯾﮏ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺗﻮﺑﻮﺳﯽﻫﺎ ﻧﮕﺎﻫﺶ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﯾﻜﯽ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﻫﻢ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻡ، ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﻫﻢ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻡ.
ﺷﺨﺺ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﻢ ﮔﻔﺖ: ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﭼﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﺎ ﻫﻤﺘﯽ ﺍﺳﺖ، ﭼﻪ ﻏﯿﺮﺗﯽ، ﭼﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩﺍﯼ، ﭼﻪ ﺻﻼﺑﺘﯽ، ﺁﻓﺮﯾﻦ، ﻫﻤﯿﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ، ﺣﺠﺖ ﺍﺳﺖ. ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﻔﺖ: ﺍﯾﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﮐﺮﺩ، ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩ.
ﯾﮑﯽ ﯾﮑﯽ ﺁﻧﻬﺎﯾﯽ ﻫﻢ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ،
ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ .
ﺩﺧﺘﺮ ﻣﯿﮕﻔﺖ: ﯾﮏ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺩﯾﺪﻡ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﻡ ﯾﮏ ﻋﺪﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ .
می ﮕﻔﺖ: ﺷﯿﺮﯾﻦﺗﺮﯾﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﯾﺪﻡ.
سؤال :
آيا خدا به عبادات ما نياز دارد كه فرمان داده نماز بخوانيم و رو به كعبه بايستيم؟
پاسخ:
اگر همۀ مردم رو به خورشيد خانه بسازند چيزى به خورشيد اضافه نمىشود.
و اگر همه مردم پشت به خورشيد خانه بسازند، چيزى از خورشيد كم نمىشود. خورشيد نيازى به مردم ندارد كه رو به او كنند،
اين مردم هستند كه براى دريافت نور و گرما بايد خانههاى خود را رو به خورشيد بسازند.
خداوند به عباداتِ مردم نيازى ندارد كه فرمان داده نماز بخوانند.
اين مردم هستند كه با رو كردن به او از الطاف خاص الهى برخوردار مىشوند و رشد مىكنند.
🌷 خداوند متعال در قرآن مىفرمايد:
اگر همۀ مردم كافر شوند،
ذرّهاى در خداوند اثر ندارد،
زيرا او از همۀ انسانها بىنياز است.
«اِن تكفروا انتم و مَن فى الارض جيمعاً فانّ اللّه لغنىٌّ حميد»
خداوندامارااز نمازگزاران واقعی قراربده
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مورچههای آمریکایی و مگسهای اسرائیلی در رصد ایران
«عطوان» تحلیلگر مشهور عرب:
🔹از این پس، ایران تحرک مورچههای آمریکایی و مگسهای اسرائیلی را زیر نظر خواهد داشت.
🔹ترامپ از پرتاب ماهواره نظامی توسط ایران عصبانی و وحشت زده است.
❇️@mobahesegroup
9.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فاجعه یا مدیریت حذف صفر پول
❇️@mobahesegroup
12.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺اشکهای پزشکی که برای درمان بیماران کرونایی مادرش را از دست داد
❇️@mobahesegroup
- ناشناس.mp3
297.3K
✅متن شبهه👇👇
هیچ کجا در قرآن برای روزه خواری مجازات دنیوی یا اخروی تعیین نشده است، و هیچ کجا امر نشده که وقتی کسی روزه است دیگران حق ندارند مقابل او چیزی بخورند .
روزه یک عبادت فردی است، و شخص روزه داری که از خوردن و آشامیدن دیگران کنترل خود را از دست بدهد، یا بخواهد دیگران را با شلاق زدن و ارعاب وادار به رعایت احکام اعتقادی خودش بکند، همان بهتر که روزه نگیرد، چون مرتکب گناه بزرگتری شده و دین الهی را با برداشتهای خود، کریه و زشت معرفی نموده.
وقتی در قرآن به صراحت افرادی از روزه داری معاف شده اند، هیچ دلیلی ندارد که در سطح جامعه مانع خوردن و آشامیدن آنها شوند، و یا در علت آن کنکاش نمایند.
دوست دارم نظر منطقی و بیطرفانه شما را در اینمورد بشنوم.
✅پاسخ صوتی استاد امیدیان
👉 @mobahesegroup
⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️
⏹⚜️⏹⚜️
⏹⚜️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه10-قسمت اول)
#شئون_حضرت_قرآن
⚜️شأن حضرت قرآن: حیّ
(حیّ لا یموت)
⬅️قسمت اول
🔘یکی از شئون حضرت قرآن «حیّ» بودن آن است که در روایات بسیاری از حضرات اهل بیت (علیهم السلام) به آن اشاره شده است.
عن ابی بصیر عن ابی عبدالله (علیه السلام):
➖...لَوْ كَانَتْ إِذَا نَزَلَتْ آيَةٌ عَلَى رَجُلٍ ثُمَّ مَاتَ ذَلِكَ الرَّجُلُ مَاتَتِ الْآيَةُ مَاتَ الْكِتَابُ
▫️حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند:
▫️اگر آیه ای راجع به کسی در حضرت قرآن نازل شده باشد و آن فرد بمیرد، آیا آن آیه نیز با او می میرد؟
▫️اگر آن آیه نیز بمیرد، کتاب مرده است
➖لكِنَّهُ حَيٌّ يَجْرِي فِيمَنْ بَقِيَ كَمَا جَرَى فِيمَنْ مَضَى
▫️اما حضرت قرآن ، زنده است ، در مورد آیندگان همان گونه جاری می شود که در مورد گذشتگان جاری شده بود.
📔الكافي ج۱ ص: ۱۹۲
📔بحار الأنوار؛ ج۳۵ ؛ ص۴۰۱
☑️بنابراین از آنجا که علم کل هستی در حضرت قرآن است و در هر امری ، حکمی دارد، آیات حضرت قرآن زنده هستند و هر لحظه بطن جدیدی دارند برای امر جدید . بنابراین کل کتاب، زنده است.
🔘همچنین در روایت دیگری از حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) بیان شده است:
▫️إنَّ الْقُرْآنَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ وَ الْآيَةَ حَيَّةٌ لَا تَمُوتُ فَلَوْ كَانَتِ الْآيَةُ إِذَا نَزَلَتْ فِي الْأَقْوَامِ مَاتُوا مَاتَتِ الْآيَةُ لَمَاتَ الْقُرْآنُ
➖حضرت قرآن، زنده است و زنده ای است که هیچ گاه نمی میرد،
حتی هر آیه ای از آن زنده است و نمی میرد
➖چرا که اگر آیه ای راجع به قومی نازل شده بوده و آن قوم بمیرند، لازم می آید که آن آیه بمیرد و در نتیجه کل قرآن نیز می میرد (اما این گونه نیست).
📔تفسير العياشي، ج۲ ص: ۲۰۳
📔بحار الأنوار؛ ج۳۵ ؛ ص۴۰۳
⏹⚜️
⏹⚜️⏹⚜️
⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️
⏹⚜️⏹⚜️
⏹⚜️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه10- قسمت دوم)
#شئون_حضرت_قرآن
🔘اگر حضرت قرآن، زنده نباشد، آیات آن پس از جاری شدن در مورد امری واحد، دیگر از بین می روند و می میرند و برای آیندگان آیه ای مرده محسوب می شود که برای آنها هیچ حکمی ندارد و در مورد آنان جاری نخواهد شد.
☑️اما آیات حضرت قرآن مطابق روایت زیر تا آن زمان که آسمانها و زمین برقرار و پا برجاست، جاری است و برای هر قومی حکمی دارد ، و برای هر تلاوت کننده ای، حکمی داشته و آنان را از خیر و یا شرّ شان آگاه می سازد.
➖قالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام):
▪️ يا خَيْثَمَةُ الْقُرْآنُ نَزَلَ أَثْلَاثاً ثُلُثٌ فِينَا وَ فِي أَحِبَّائِنَا وَ ثُلُثٌ فِي أَعْدَائِنَا وَ عَدُوِّ مَنْ كَانَ قِبَلَنَا وَ ثُلُثٌ سُنَّةٌ وَ مَثَلٌ
▫️آیات حضرت قرآن اقسام سه گانه دارد:
ثلث آن در مورد ما اهل بیت نازل شده است
ثلثی راجع به محبین ما است
ثلثی راجع به اعداء ما و اعداء ما قبل ما
ثلث آن نیز سنّت و ضرب امثال است
▪️و لَوْ أَنَّ الْآيَةَ إِذَا نَزَلَتْ فِي قَوْمٍ ثُمَّ مَاتَ أُولَئِكَ الْقَوْمُ مَاتَتِ الْآيَةُ
▫️اگر آیه ای از آن در مورد قومی نازل شده باشد و آن قوم بمیرد، لازم می آید که آن آیه نیز بمیرد
▪️لمَا بَقِيَ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْءٌ
▫️در این صورت هیچ چیز از حضرت قرآن باقی نمی ماند
▪️و لَكِنَّ الْقُرْآنَ يَجْرِي أَوَّلُهُ عَلَى (الی) آخِرِهِ مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ
▫️و لیکن حضرت قرآن، مادامی که آسمانها و زمین برقرار است، از اول آن تا آخر آن جاری است
▪️و لِكُلِّ قَوْمٍ آيَةٌ يَتْلُونَهَا هُمْ مِنْهَا مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَرٍّ
▫️و برای هر قومی، آیه ای دارد که آنان آن را بخوانند و با توجه به آن متوجه شوند که بر خیر هستند و یا بر شرّ.
📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۴۹
📔بحار الأنوار ؛ ج۸۹ ؛ ص۱۱۵
⏹⚜️
⏹⚜️⏹⚜️
⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️
⏹⚜️⏹⚜️
⏹⚜️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه10- قسمت سوم)
#شئون_حضرت_قرآن
🔹لكِنَّ الْقُرْآنَ يَجْرِي أَوَّلُهُ الی آخِرِهِ مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ ؛ به عبارت دیگر، این گونه نیست که قسمتی از آیات، راجع به دوره ای باشد و آیات دیگر راجع به دوره ای دیگر؛ به طوری که بقیه آیات برای آن دوره هیچ حکمی نداشته باشد و اصلا جاری نگردد.
◽️بلکه از اول تا آخر آن، علی الدوام و تماما جاری است، یعنی در هر دوره ای ، تمام آیات حضرت قرآن زنده هستند و جاری .
🔹این زنده بودن، نهایت و موتی ندارد، بلکه مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ حضرت قرآن حیّ است.
◽️به عبارت دیگر حقیقت حضرت قرآن، خارج از دایره زمان و محیط بر آن است و گذر زمان و ایام ، سبب متاثر شدن آن نمی گردد.
🔹چرا که کل علم هستی است و علم الله به معنا الاتم است؛ و ذات اقدس اله «کلّ یوم هو فی شأن» (سوره رحمن،آیه ۲۹) . بنابراین همواره و علی الدوام جاری و ساری است و علم آن نهایتی ندارد. پس حیّ ای است که موت ای ندارد.
🖋بررسی شأن «حیّ» بودن حضرت قرآن ادامه دارد...
⏹⚜️
⏹⚜️⏹⚜️
⏹⚜️⏹⚜️⏹⚜️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2