❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
#حسنیه
❇️حسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن
✨أ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ قيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ إِذا فَريقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَ قالُوا رَبَّنا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتالَ لَوْ لا أَخَّرْتَنا إِلى أَجَلٍ قَريبٍ قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَليلٌ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقى وَ لا تُظْلَمُونَ فَتيلا
(سوره مبارکه نساء، آيه ۷۷)
ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا
🔳آیه مبارکه ۷۷ سوره نساء، به شأنی از شئون حضرت السید الکریم حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) اشاره می نماید که همان «أمر صلح و کف یدّ از قتال با اعداء» است؛ چنانکه حضرت اصدق الصادقین (علیه السلام) در تفسیر ذیل این شریفه فرمودند:
▫️ألَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ قَالَ: نَزَلَتْ فِي الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ أَمَرَهُ اللَّهُ بِالْكَفِّ فلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ قَالَ: نَزَلَتْ فِي الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ أَنْ يُقَاتِلُوا مَعَهُ (۱)
▪️أمر به کف ید (عدم قتال با اعداء) و اقامه صلوة در خصوص امام حسن (علیه السلام) نازل شد؛ سپس امر به قتال ، برای حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) بود که خداوند عزوجل بر آن حضرت، قتال را مکتوب کرد و بر تمام اهل زمین واجب شد همراهی با آن حضرت در قتال با اعداء.
☑️اقامة صلوة که همان اقامه ولایت ولی الله الاعظم است، در سیره حسنی (عليه السلام) با «صلح» اقامه گردید؛ به عبارت دیگر صلح امام حسن مجتبی (علیه السلام) همان اقامه ولایت بود. لذا شاخصه سیره و محیای حسنی، صلح حسنی است؛ صلحی که سبب اقامه ولایت بر روی زمین گردید.
🖋صلحی که به سیره محمدی صورت پذیرفت ؛ چنانکه حضرت حسن المجتبی (علیه السلام) خود در این خصوص فرمودند: علَّةُ مُصَالَحَتِي لِمُعَاوِيَةَ عِلَّةُ مُصَالَحَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِبَنِي ضَمْرَةَ وَ بَنِي أَشْجَعَ وَ لِأَهْلِ مَكَّةَ حِينَ انْصَرَفَ مِنَ الْحُدَيْبِيَةِ أُولَئِكَ كُفَّارٌ بِالتَّنْزِيلِ وَ مُعَاوِيَةُ وَ أَصْحَابُهُ كُفَّارٌ بِالتَّأْوِيلِ (۲)
▪️علت مصالحه من ، همان علت مصالحه رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) است با اهل مکه در هنگام صلح حدیبیه؛ دشمنان رسول خدا ،کافر به تنزیل قرآن بودند و معاویه و اصحابش (دشمنان من)، کافر به تأویل قرآن هستند.
🖋و در بیان علت این صلح با کفار که به سیره محمدی صورت می پذیرفت، به عدم معرفت شیعیان و عدم تسلیم و اطاعت و همراهیشان ، اشاره نمودند: و قَدْ هَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و اله و سلم) مِنْ قَوْمِهِ وَ هُوَ يَدْعُوهُمْ إِلَى اللَّهِ حَتَّى فَرَّ إِلَى الْغَارِ وَ لَوْ وَجَدَ عَلَيْهِمْ أَعْوَاناً مَا هَرَبَ مِنْهُمْ وَ لَوْ وَجَدْتُ أَنَا أَعْوَاناً مَا بَايَعْتُكَ يَا مُعَاوِيَةُ (۳)
▪️پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و اله و سلم) از دست قوم خود فرار كرد و به غار پناه برد، چون یارانی نداشت و اگر یار میداشت، فرار نمیکرد. ای معاویة (لعنة الله عليه)! من نیز اگر یارانی می داشتم ، هیچ گاه با تو صلح نمی کردم!
✔️لذا خطاب به مردم تصریح فرمودند که این صلح به معنای شایسته دانستن معاویه ملعون، به امر خلافت نیست و قسم یاد کردند که اگر شیعیان از ایشان تبعیت می کرده و تسلیم می بودند، برکات آسمان و زمین بر آنان نازل می شد و معاویه در امر خلافت، نمی توانست طمع کند (۴)
🔘لذا حضرت حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) ، امر صلح را جاری و ساری نمودند تا از فساد در زمین جلوگیری کرده و نسل شیعیان باقی بماند؛ چنانکه اشاره نمودند که در صورت عدم صلح، هیچ نسلی از شیعیان بر روی زمین باقی نمی ماند: و لَوْ لَا مَا أَتَيْتُ لَمَا تُرِكَ مِنْ شِيعَتِنَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدٌ إِلَّا قُتِلَ؛ لوْ لَا مَا صَنَعَ لَكَانَ أَمْرٌ عَظِيمٌ (۵)
◀️صلحی که محل ابتلاء و امتحان مردم با امر ولایت بود. چنانکه در خصوص صلح حسنی ، در شریفه ۱۱۱ سوره انبیاء وارد شده است:
✨و إِنْ أَدْري لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَكُمْ وَ مَتاعٌ إِلى حين (سوره انبیاء، آيه ۱۱۱)
و حضرت حسن المجتبی (علیه السلام) در اشاره به این شریفه فرمودند: ...أَنْ يَكُونَ مَا صَنَعْتُ حُجَّةً عَلَى مَنْ كَانَ يَتَمَنَّى هَذَا الْأَمْرَ «وَ إِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَكُمْ وَ مَتاعٌ إِلى حِينٍ» (سوره انبیا، آیه ۱۱۱) :
▫️این امر صلح، اتمام حجت است بر هر آن کس که طلب امر ولایت را دارد؛ و محل ابتلاء برای شما است (۶)
❇️🏴
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
#حسنیه
☑️لذا صلح حسنی، همان اقامه صلوة و ایتاء زکات، یعنی اقامه ی ولایت بود و محل ابتلاء خلق با امر ولایت؛ همانطور که شهادت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) اقامه صلوة و محل ابتلاء خلق با ولایت حسینی بود. چنانکه فرمودند:
▫️نحْنُ الصَّلَاةُ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَحْنُ الزَّكَاةُ (۷): حقیقت و بطن نماز و زکات، ما هستیم؛
▪️ فمَنْ أَقَامَ وَلَايَتِي فَقَدْ أَقَامَ الصَّلَاة (۸) :اقامه نماز ، اقامه ولایت ولی الله الاعظم است.
◀️لذا ولایت ولی الله الاعظم، در محیا و سیره حسنی ، در قالب «صلح» با اعداء به ظهور رسیده و اقامه شد و در ولایت حسینی به صورت قتال با اعداء .
⏪این صلح، همان رسوایی اعداء و طغات و بغات بود . حضرت السید الزکی حسن المجتبی (علیه السلام) این رسوایی را در وجه اتم خود، با «صلح» به بروز و ظهور رساندند. خطباتی که آن حضرت پس از صلح نامه ایراد نمودند ، گواه این حقیقت است:
▫️و إِنَّنِي أَعْتَزِلُ هَذَا الْأَمْرَ وَ أُخَلِّيهِ لَكَ وَ إِنْ كَانَ تَخْلِيَتِي إِيَّاهُ شَرّاً لَكَ فِي مَعَادِكَ سَتَنْدَمُ يَا مُعَاوِيَةُ كَمَا نَدِمَ غَيْرُكَ مِمَّنْ نَهَضَ فِي الْبَاطِلِ أَوْ قَعَدَ عَنِ الْحَقِّ حِينَ لَمْ يَنْفَعِ النَّدَمُ (۹) : من این امر خلافت را ظاهرا به تو واگذار می کنم؛ گرچه این واگذاری شرّ توست در آخرت و به زودی همچون همه ی آنان که باطل را پایه گذای کرده و حق را میراندند، پشیمان می شوی ؛ اما آن زمان پشیمانی هیچ نفعی به حالت نخواهد داشت
▪️و در موضع دیگر فرمودند: بسیار عجیب اندر عجیب است که تو امری را در دست گرفته ای که اصلا اهلیت و شایستگی آن را نداری! نه فضیلتی در دین داری و نه عقبه خوبی در اسلام ! تو پسر دشمن ترین قریش با رسول خدا هستی! به زودی به جزای اعمالت خواهی رسید...(۱۰)
🖋این رسوا سازی در سایه «صلح» و امنیت ظاهری بود که به واسطه صلح ، برای امام فراهم شده بود تا آن حضرت با خطبات خویش چهره منافقانه اعداء را بر مردم ظاهر و آشکار سازد. علاوه بر اینکه پیمان شکنی خود اعداء و زیر پا گذاشته شدن شروط صلح نامه توسط معاویه ملعون ، سبب روشن شدن هر چه بیشتر حقیقت چهره نفاق و رسوایی اعداء گردید و این مهم جزء در قالب «صلح» محقق نمی گشت.
◀️لذا حضرت سیدالکریم حسن المجتبی (علیه السلام) اقامه ولایت و رسوایی اعداء را در سیره خویش، بر وجه اتمّ در قالب «صلح» اقامه نمودند و حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) در قالب قتال با اعداء؛ و خطباتی که حضرت کوثر الحسین زینب الکبری و حضرت زین العابدین (علیهما الصلوة والسلام) در منازل السبایا ایراد می فرمودند.
🖋بنابراین شریفه ۷۷ سوره مبارکه نساء، به صلح حسنی (عليه السلام) اشاره می نماید که این صلح، همان اقامه امر ولایت در سیره و محیای آن حضرت بود.
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱).تفسير العياشي، ج۱ ص: ۲۵۸ ؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۲ ؛ ص۱۳۱
(۲).بحار الأنوار ؛ ج۴۴ ؛ ص۲؛ علل الشرائع، ج۱ ص۲۱۱
(۳).بحار الأنوار ج۴۴ ؛ ص۲۳
(۴). الاحتجاج، ج۲ ص۲۸۸؛ بحار الأنوار ؛ ج۴۴ ؛ ص۲۲
(۵).بحار الأنوار ؛ ج۴۴ ؛ صص۱ و ۲؛ علل الشرائع، ج۱ ص۲۱۰
(۶).علل الشرائع، ج۱ ص: ۲۱۹؛ مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۴ ؛ ص۳۴؛ بحار الأنوار ؛ ج۴۴ ؛ ص۳۰
(۷).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۲۱
(۸).بحار الأنوار ؛ ج۲۶ ؛ ص۲
(۹).بحار الأنوار ،ج ۴۴،ص۳۹ و ص۳۴
(۱۰).بحار الأنوار ،ج ۴۴،ص۳۹ و ص۳۴
❇️🏴
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شایعات فضای مجازی در ۲۴ ساعت گذشته؛ ۲۹ شهریور
در این ویدئو به شایعاتی شامل خروج ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش از کشور به بهانه فرصت مطالعاتی، انتصاب داور برنامه میدان به سمت معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزایش ۳۰ درصدی قبض موبایل با شمارهگیری کد مثبت ۹۸ و فعال شدن سامانه واکسیناسیون کرونا برای دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ سال پرداخته شده است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
◼️⚜️◼️⚜️◼️⚜️◼️⚜️◼️
⚜️
#حضرت_قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
✨ألَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّواْ أَیْدِیَکُمْ وَ أَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَ آتُواْ الزَّکَاةَ فَلَمَّا کُتِبَ علَیْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِیقٌ مِّنْهُمْ یَخْشَوْنَ النَّاسَ کَخَشْیَةِ اللّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیَةً وَ قَالُواْ رَبَّنَا لِمَ کَتَبْتَ علَیْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَی أَجَلٍ قَرِیبٍ قُلْ مَتَاع الدَّنْیَا قَلِیلٌ وَ الآخِرَةُ خَیْرٌ لِّمَنِ اتَّقَی وَ لاَ تُظْلَمُونَ فَتِیلاً ✨
▪️آیا ندیدی کسانی را که به آنان گفته شد دست از جنگ بدارید و نماز را برپا کنید و زکات بدهید ولی همین که کارزار بر آنان مقرر شد، بناگاه گروهی از آنان از مردم ترسیدند، مانند ترس از خدا یا ترسی سخت تر و گفتند: پروردگارا! چرا بر ما کارزار مقرر داشتی؟ چرا ما را تا مدتی کوتاه مهلت ندادی؟ بگو: برخورداری (از این) دنیا اندک و برای کسی که تقوا پیشه کرده آخرت بهتر است و (در آن جا) به قدر نخ هسته خرمایی بر شما ستم نخواهد رفت *
📗سوره مبارکه نسا آیه ٧٧
🏴 از محمد بن مسلم، از امام باقر (علیه السلام نقل کرده که فرمود: به خدا سوگند، مثل روز روشن است که عمل حسین بن علی (علیه السلام) حتماً خیر امت اسلام بوده است و به خدا سوگند، آیه «أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّواْ أَیْدِیَکُمْ وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ» هم برای این نازل شده که حتماً طاعت و فرمانبرداری از امام منظور است.
آنها خواستار جنگ بودند «فَلَمَّا کُتِبَ علَیْهِمُ الْقِتَالُ» با امام حسین (علیه السلام) «وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ کَتَبْتَ علَیْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَی أَجَلٍ قَرِیبٍ» «نُّجِبْ دَعوَتَکَ وَنَتَّبِع الرُّسُلَ»(سوره مبارکه ابراهیم آیه ۴۴. ) تا دعوت تو را پاسخ گوییم و از فرستادگان (تو) پیروی کنیم] و خواستند این امر تا قیام امام زمان (علیه السلام) به تأخیر بیفتد.
📗 کافی، ج ۸، ص ۳۳۰، ح ۵۰۶.
🏴عبدالله بن جعفر، از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که:
👈 در تفسیر این آیه «أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّواْ أَیْدِیَکُمْ» با حسن (علیه السلام) معنا دارد
👈 و «وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ فَلَمَّا کُتِبَ علَیْهِمُ الْقِتَالُ» با حسین (علیه السلام) معنا می یابد.
📗تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۲۸۴، ح ۱۹۵
⚜️
◼️⚜️◼️⚜️◼️⚜️◼️⚜️◼️
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
♨️ آریایی وطنفروش
📰 نیویورک تایمز، جزئیات جدیدی از ترور شهید فخری زاده توسط رژیم صهیونیستی منتشر کرد.
‼️ از ۶۰ پیج و کانال اصلی و بزرگ باستانگراها (کوروشپرستها و هخامنشیبازها) فقط ۲ مورد علیه اسراییل موضع گرفته و یاد دانشمند ایرانی (شهید فخری زاده) را گرامی داشتند. الباقی یا در سکوت اند، یا خوشحالند.
🕍 همیشه میگویم تقریباً همهی سران کوروشپرستی آگاهانه و برخی جاهلانه مهرههای رسانهای این جریان، مزدور اسراییل هستند.
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
#حسنیه
❇️حسنُ الحَسَن (علیه السلام) في القرآن
✨«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم»
(سوره مبارکه نور، آیه ۳۵)
ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا
🔘شریفه ۳۵ سوره مبارکه نور، یکی از صفات و شئون حضرت السید السبط اکبر حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) را «مصباح» معرفی می نماید. حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تفسیر این شریفه فرمودند :
▫️اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فَاطِمَةَ علیها السلام فيها مِصْباحٌ الْحَسَنُ علیه السلام الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الْحُسَيْنُ علیه السلام؛ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌ (۱)
▪️مقصود از مشکات، حضرت أم الائمه و الابرار فاطمة الزهراء (علیها السلام) است، مقصود از «مصباحٌ» [اولین مصباح که از مشکات به ظهور می رسد] حضرت حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) و مقصود از «المصباح» [دومین مصباح] حضرت حسین بن علی (علیه السلام) است.
✔️به عبارت دیگر، آن دو مصباحی که از مشکاة یعنی حضرت أم الائمه فاطمة (عليها السلام) به ظهور می رسند، امام حسن و امام حسین (عليهما السلام) اند که اولین ظهور، حضرت حسن بن علی (علیه السلام) می باشد.
◀️نکته ای که در این شریفه دیده می شود، به کار برده شدن مصباح در دو قالب عام و خاص است : «مصباحٌ» (با تنوین) و «المصباح» (با ال تعریف).
🖋مقصود از «مصباحٌ» در اولین ظهور از مشکات فاطمی، «نور نبوت» است و مقصود از «المصباح» در دومین ظهور، «امامت» است. چنانکه در تفاسیر مأثوره وارد شده است:
➖عن ابی عبدالله (علیه السلام): فِيها مِصْباحٌ قَالَ فِيهِ نُورُ الْعِلْمِ يَعْنِي النُّبُوَّةَ (۲)
➖عن ابی جعفر (علیه السلام): الْمِصْبَاحُ هُوَ الْإِمَامُ (۳)
⏪به عبارت دیگر ، آن وجود مقدسی که از کوثر فاطمی به ظهور رسیده و أشبه برسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) هستند، حضرت السید حسن بن علی (علیه السلام) است که جميع خصال محمدی در وجود ایشان بروز و ظهور یافت.
⏪اما آن وجود مقدسی که نسل امامت در عقب ایشان نهاده شد، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می باشند. همانطور که در شریفه ۲۸ سوره مبارکه زخرف ذکر شده است: «و جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً في عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُون» (سوره زخرف، آیه ۲۸) که مقصود قرار داده شدن امامت در نسل امام حسین (علیه السلام) است: إنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) (۴)
✔️قرار داده شدن کلمه طیبه ولایت ولی الله الاعظم (علیه السلام) در وجود حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)، ولایت حسینی را سبب گردید که این امر در عوض شهادت آن حضرت بود: چنانکه در ادعیه مخصوصه ایشان وارد شده است: الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ اَنَّ الاَْئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ (۵): در عوض شهادتشان، امامت در نسل آن حضرت قرار داده شد. و نیز در روایتی دیگر به همین مضمون وارد شده است: أنَّ اللَّهَ عَوَّضَ الْحُسَيْنَ (علیه السلام) مِنْ قَتْلِهِ أَرْبَعَ خِصَالٍ جَعَلَ ..الْأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ (۶)
❇️🏴
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
#حسنیه
⏪مصْباحٌ : نُورُ النُّبُوَّةَ یعنی الحسن (علیه السلام). لذا همانطور که بیان شد، اولین ظهور از مشکات فاطمی که جمیع خصال محمدی و از جمله سیادت حضرت سیدالمرسلین محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) در ایشان جمع است و در اتم معنا به ظهور رسیده است، حضرت السید السبط الاکبر حسن المجتبی (علیه السلام) می باشند. چنانکه نقل شده است: كانَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ (علیه السلام) عَلَيْهِ سِيمَاءُ الْأَنْبِيَاءِ (۷): حسن بن علی (علیه السلام) دارای سیمای انبیاء بود.
☑️همچنین حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) خود بر این مطلب تاکید فرموده و فرموده اند: أمَّا الْحَسَنُ فَإِنَّ لَهُ هَدْيِي وَ سُؤْدُدِي (۸): تمام سیادت و سیرت من برای حسن (علیه السلام) است؛ إِنَّ ابْنِي هَذَا سَيِّد (۹): این فرزند من «السیّد» است.
☑️و نیز حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: و كَانَ الْحَسَنُ أَشْبَهَ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) خُلُقاً وَ سُؤْدُداً وَ هَدْياً (۱۰): همانا شبیه ترین فرد به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هم از منظر خُلق و هم سیادت و هم سیرت ، حضرت حسن المجتبی (علیه السلام) بود.
🖋لذا اولین مصباح از مراتب ظهور و نزول مشکات فاطمی که صاحب جمیع خصال و سیره نبوی و سیادت محمدی است، حضرت السید السبط الاکبر حسن المجتبی (علیه السلام) می باشند که با ظهورشان سر منشأ سادات گردیده و موجب ظهور نسل ذراری حضرت ذراری حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و تکثر نسل سادت در عالَم شده اند. لذا آن حضرت ملقب به «سیّد السادت» هستند.
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱). البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۴؛ ص۶۷؛ الكافي ؛ ج۱ ؛ ص۱۹۵؛ تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۱۰۳
(۲). التوحيد (للصدوق) ؛ ص۱۵۷
(۳). الهداية الكبرى ؛ ص۳۶۰
(۴). الخصال ج۱ ؛ ص۳۰۵؛ كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج۲ ؛ ص۳۵۹؛ تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۱۶۴
(۵). فرازی از دعای مخصوص سوم شعبان
(۶). وسائل الشيعة، ج۱۴ ص: ۵۳۷
(۷).بحار الأنوار، ج۴۳ ص: ۳۳۹
(۸).الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج۲ ؛ ص۷
(۹).بحارالأنوار، ج ۴۳، ص ۲۹۸
(۱۰). الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج۲ ؛ ص۶
❇️🏴
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای جوشیدن خاک در بوشهر
🔹در روزهای اخیر فیلمی از حرکت عجیب خاک در بوشهر منتشر شده که تعجب برخی را درپی داشته است. بعد از پیگیری خبرنگار فارس مشخص شد که این فیلم مربوط به سالهای قبل بوده و مربوط به تست سالمبودنِ مسیر لولهکشیِ گاز با فشار هواست.
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
🔻 مخالفان تحریف گر
🔹 برخی مخالفان واکسیناسیون عمومی با دستاویز قرار دادن فرمایشات رهبری بر مبنای "اگر کسی نظر کارشناسی مخالف رهبری بدهد؛ ضدولایتفقیه نیست" در جهت قلب واقعیتها و اغفال و گمراهی مردم هستند.
🔸 آنان مصداق بارز فرمایش گهربار امیرالمومنین علیهالسلام هستن که فرمودند: اگر باطل با حق در نیامیزد و مخلوط نشود، حقطلبان، به راحتی آن را تشخیص میدهند و کار باطل، پیش نمیرود؛ ولی در فتنه، فتنهگران، اندکی از حق و باطل را میگیرند و آنها را مخلوط میکنند.
✅ این گروه در حال القاء چند حرف باطل به مردم هستند:
1️⃣ عدم کارشناسی و تخصصی بودن نظرات رهبری
2️⃣ عدم الزام رجوع و تبعیت از نظر رهبری
3️⃣ کارشناسی بودن نظرات آنان در مقابل نظرات مصلحتی رهبری
4️⃣ عدم خلل در ولایتمداری مردم در عدم تبعیت از ولایت
✅ واضح و مبرهن است که نظرات رسمی رهبری برخواسته از نظرات اجماعی کارشناسان مختلف و اطلاعات دقیق و مستند و دست اول کشور است که کمتر دچار خطا و اشتباه بوده است.
✅ تبعیت از رهبری یکی از شروط ولایتمداری موالی در مقابل ولایت است که الزامی ناگسستی بین آنان است و در صورت عدم تبعیت نسبی در ولایتمداری موالی اخلال صورت میگیرد.
✅ در کارشناسی و تخصصی بودن نظرات بسیاری از کارشناسان مخالف واکسن تردیدهای جدی وجود دارد که به هیچ وجه نمیشود به نظرات آنان اتکاء کرد.
✅ کار این گروه مخلوط کردن مقداری از حق با مقداری از باطل است:
👈آنان میگویند نظر کارشناسی مخالف رهبری ضد ولایت نیست اما نمیگویند:
⛔️کارشناس ویژگیها و تعاریف مشخص خود را دارد.
⛔️نظر کارشناسی مولفهها و استانداردهای مشخص خود را دارد.
⛔️نظر مخالف کارشناس تا قبل از اعلام نظر رسمی رهبری صحیح و منطقی است.
⛔️مخالفت عملی کارشناس در مقابل نص صریح ولایت قطعا خالی از اشکال نیست.
👈 آنان میگویند رهبری در حوزه واکسن کارشناس نیست اما نمیگویند نظر رسمی رهبری برآیند نظرات عامه کارشناسان و متخصصان واکسن و حوزههای مربوط به آن است.
◀️ آنان میگویند رهبری تاکید بر واکسیناسیون عمومی کرده است اما نمیگویند:
❗️وظیفه ولایتمداران حمایت و کمک به عملیاتی شدن واکسیناسیون است.
❗️وظیفه ولایتمداران پشتیبانی از منویات ولایت و امام جامعه است.
❗️معنا و تفسیر واکسیناسیون عمومی تایید واکسن زدن و مفید آن برای مردم است.
👈آنان میگویند مردم ملزم به رجوع به نظر کارشناس در شبهه واکسن هستند اما نمیگویند نظری دقیقتر، کارشناسیتر و صحیحتر از نظر رهبری نیست.
✅ نظر کارشناسی مخالف رهبری بدهد؛ ضدولایتفقیه نیست اما نظر کارشناسنمای مخالف رهبری ارزشی برای تبعیت و اهمیت دادن ندارد.
🔻 غایت هدف کارشناسنماها
🔹 روزی کارشناس نماها در مقابل ولایت ایستادند و گفتند: به مالک بگو برگردد چرا که نظر کارشناسی ما مذاکره است مگر قرآنها را بر نیزه نمیبینی؟!
🔸 در مذاکره نظر ولایت بر نمایندگی مالک بود اما کارشناسنماها گفتند نظر تخصصی ما ابوموسی است.
◀️ میدانید چرا امیرالمومنین علیهالسلام به نظر غیرکارشناسی کارشناسنماها تن داد؟!
✅ چون آنان سلبریتیهایی بودند که نگاه مردم را از ولایت به سوی خود جلب کرده بودند...
✅ چون مردم باور کرده بودند نظر آنان کارشناسیتر از نظر ولایت است...
◀️ انتهای حرف، کسانی که میگویند نظر کارشناسی مخالف، ضدیت با ولایت نیست و نیز رهبری کارشناس نیست و مردم باید به کارشناسان رجوع کنند همین واقعیت است که نگاهتان را از ولایت بردارید و به ما نگاه کنید.( ته ماجرا همین است و بس)
✅ سخن آخر:
🔸شرمم میآید بخواهم بین نظر رهبری با تمام ویژگیهای ذکر شده و نظر کارشناسنماهای خود عالم دهر پندار برای انتخاب مقایسه کنم. مَثَل این قیاس مانند قیاس الماسی خالص و بزرگ با مشتی خاکستر است.
▪️شرممان باد که بخواهیم مِثل علی را با مِثل عمروعاص و معاویه همسنگ و قیاس کنیم.
▪️ برفرض که کسی نظر مخالف رهبری داشت ما چرا باید به نظرش اهمیت دهیم؟!! حیف نیست روی از ولایت برگردانیم که ببینیم مخالف ولایت چه میگوید؟!!
✍سیداحمدرضوی
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
📰آیتالله رئیسی در مجمع سازمان ملل نه فقط به عنوان رئیسجمهور ملت ایران، بلکه به عنوان نماینده امت اسلامی و کل محور مقاومت سخنرانی کرد. لغو تحریم ظالمانه علیه مردم ایران، پایان تجاوز به یمن،خروج نظامی از عراق و سوریه و تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان.
#اخبار_جبهه_انقلاب_اسلامی
🇮🇷اخبار جبهه انقلاب اسلامی
@News_Revolution 📡
◼️⚜️◼️⚜️◼️⚜️◼️⚜️◼️
⚜️
#حضرت_قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
✨إنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الَّذِینَ کَفَرُواْ فَهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ
✨بی تردید بدترین جنبندگان پیش خدا کسانی اند که کفر ورزیدند و ایمان نمی آورند
📗سوره مبارکه انفال آیه ۵۵
▪️ابو حمزه، از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده است که درباره این سخن خداوند تبارک و تعالی: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الَّذِینَ کَفَرُواْ فَهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ» فرمودند: (این آیه) در باره بنی امیه(لعنه الله علیهم )نازل شد. پس آنان شرورترین خلق خدا هستند و آنانند که در باطن قرآن کافر محسوب میشوند، پس ایمان نمی آورند.
📗تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۷۷.
▪️عیاشی میگوید: از جابر، از امام باقر (علیه السلام ) نقل شده است که گفت: از ایشان در باره این آیه: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الَّذِینَ کَفَرُواْ فَهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ» سئوال کردم. فرمودند: (این آیه) در باره بنی امیه(لعنه الله علیهم ) نازل شد و آنان بدترین خلق خدا هستند و آنانند که در باطن قرآن کافر محسوب میشوند و آنانند که ایمان نمی آورند.
📗تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۶۹، ح ۷۲
⚜️
◼️⚜️◼️⚜️◼️⚜️◼️⚜️◼️
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
🏴🔻🏴🔻🏴
🏴🔻
#أولاد_البغایا
👈در ادامه مبحث به بررسی شخصیت هشتمین، نهمین و دهمین از ملاعین بنوالنعل(بنوالسرج)، رجاء بن منقذ عبدی،صالح بن وهب یزنی و سالم ابن خَثیَمه (لعنۀالله علیهم اجمعین)، از ملعونینی که نعل اسب خود را تازه و نو کردند و با اسب بر پیکرهای مطهر جولان داد پرداخته می شود.
8️⃣ رجاء بن منقذ عبدی
رجاء بن منقذ عبدی (لعنۀالله علیه) از لشکریان عمر بن سعد ملعون در واقعه کربلا، وی از جمله ده نفری بود (بنوالنعل) که روز عاشورا پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) به دستور عمر سعد ملعون داوطلبانه با اسب بر پیکر مطهر آن حضرت تاختند و استخوانهای سینه و ظَهر ایشان را در هم شکستند. (۱)
در قیام مختار ثقفی رجاء بن منقذ به همراه دیگر کسانی که با اسب بر بدن امام تاخته بودند(لعنۀالله علیهم)، دستگیر شدند و سپس به دستور مختار ثقفی دست و پاهایشان با میخ به زمین دوختند و اسب بر بدنشان تاختند تا کشته شدند. (۲)
9️⃣ صالح بن وهب یزنی(لعنۀالله علیه)
صالح بن وهب یزنی (مزنی) جعفی(لعنۀالله علیه)، از لشکریان عمر بن سعد (لعنۀالله علیه) در واقعه کربلا بود که در شهادت امام حسین(علیه السلام) نقش داشت. او یکی از ده سواری است (بنوالسرج) که پس از شهادت حضرت اباعبدالله با اسب بر بدن آنحضرت تاخت.
▪️از اقدامات شنیع و خبیث صالح بن وهب (لعنۀالله علیه)، تاختن اسب بر بدن امام حسین(علیه السلام) و زدن نیزه بر پهلوی آن حضرت بوده است.
▪️نام وی در منابع صالح بن وهب یزنی، صالح بن وهب مزنی، صالح بن وهب جعفی و صالح بن وهب مُرّی ثبت شده است. (۳)
▪️در روز عاشورا، شمر بن ذی الجوشن(لعنۀالله علیه) با گروهی از سپاهیان عمر سعد (لعنۀالله علیه) که صالح بن وهب (لعنۀالله علیهم اجمعین) از جمله آنان بود بهسوی حضرت ثارالله امام حسین (علیه السلام) آمدند.
▪️شمر(لعنۀالله علیه) آنان را برای به شهادت رساندن امام تشویق میکرد. صالح بن وهب (لعنۀالله علیه) نیزهای به پهلوی آنحضرت زد و در نتیجه ایشان با گونه راست خود از اسب به زمین افتاد.(۴)
▪️صالح بن وهب، از جمله ده نفری است (بنوالنعل)که به دستور عمر بن سعد (لعنۀالله علیه) با اسب بر بدن امام حسین(علیه السلام) تاختند.
▪️بعد از واقعه عاشورا صالح بن وهب (لعنۀالله علیه) و دیگر کسانی که با اسب بر بدن امام حسین(علیه السلام) تاخته بودند نزد ابن زیاد (لعنۀالله علیه)رفتند و جایزه اندکی از او دریافت کردند. از ابوعمرو زاهد نقل شده است که ده نفری که با اسب بر بدن امام حسین(علیه السلام) تاختند، همه زنازاده بودهاند.
▪️سرانجام در سال ۶۶ ق، مختار ثقفی به خونخواهی حسین بن علی(علیهماالسلام) قیام کرد، او دستور داد دست و پای صالح بن وهب (لعنۀالله علیه) و دیگر کسانی که با اسب بر بدن امام حسین(علیه السلام) تاخته بودند را با میخهای آهنین بر زمین کوبیدند و با اسب بر بدنشان تاختند تا کشته شدند. (۵)
🔟 سالم ابن خَثیَمه
▪️سالم بن خَیثَمه جُعفِی (لعنۀالله علیه) از لشکریان عمر بن سعد (لعنۀالله علیه) در واقعه کربلا، وی از جمله ده نفری بود از بنوالسرج (بنوالنعل) که روز عاشورا پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) به دستور عمر سعد (لعنۀالله علیه) با اسب بر بدن آن حضرت تاختند.(۶)
▪️در قیام مختار ثقفی سالم بن خَیثَمه همراه دیگر کسانی که با اسب بر بدن امام تاخته بودند، دستگیر شدند و سپس به دستور مختار ثقفی به صورتی مشابه اعدام شد.
▪️آن ملعونین پس از واقعه کربلا نزد ابن زیاد (لعنۀالله علیه) رفتند و جایزه ناچیزی دریافت کردند. از ابوعمرو زاهد نقل شده است که این ده نفر همه زنازاده بودهاند. (۷)
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۱۱۱.
(۲) سید بن طاووس، اللهوف، ص۱۳۶؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۶۰؛ قمی، نفس المهموم، ص۳۴۸.
(۳) بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۲۰۲؛ ابن اثیر، الکامل، ج۴، ص۷۷؛ ابومخنف، وقعة الطف، ص۲۵۰. سماوی، ابصارالعین، ص۳۷.
(۴) قمی، نفس المهموم، ص ۲۳٠و۳۴۷ و۳۴۸؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص ۵۴و ۵۹ و ۶٠؛ سید بن طاووس، اللهوف، ص ۱۲۴و۱۳۵و۱۳۶.
(۵)ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۸؛ مقرم، مقتل الحسین علیهالسلام، ص۳۱۷.
(۶) ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۱۱۱.
(۷) مقرم، مقتل الحسین، ص۳۱۷؛ ابن نما، مثیرالاحزان، ص۷۸؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۵۹ و۶۰؛ سید بن طاووس، ص ۱۳۵ و۱۳۶؛ قمی، نفس المهموم، ص۳۴۷ و ۳۴۸.
🏴🔺
🏴🔺🏴🔺🏴
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
وزارت کشور: کلیپ تجمع در شلمچه آرشیوی است
🔹دبیر ستاد مرکزی اربعین: کلیپ منتشر شده در فضای مجازی آرشیوی است. هیچ مورد و گزارشی از حضور مردم در مرزهای چهارگانه کشور، شلمچه، مهران، چذابه و خسروی وجود ندارد.
🔹در اربعین امسال تنها از طریق مرزهای هوایی زائرین به عراق اعزام میشوند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
⁉️شایعه 👇👇👇
نرگس اسکندری-گرونبرگ (زاده ۱۳۴۳درتهران) سیاستمدار ایرانی است که هماکنون شهردار فرانکفورت است!!!
✅ پاسخ 👇👇👇
✅ این زن (نرگس اسکندری) که گفته شده بود شهردار فرانکفورت شده، آنگونه که گفته میشود چند سال پیش نفر سوم شده و رأی نیاورده است. آنهم با اختلاف زیاد.
🔺بیچارهها برای تشویق جوانان به فرار از وطن دست به هر کذبی میزنند.
❓چرا قمپوزیسیون (اپوزیسیون) با این اخبار جعلی تلاش میکند اذهان را منحرف کند؟
⁉️شبهه:👇👇👇
امام خمینی:
رئیس کشور نخواهم شد.
✅پاسخ:👇👇👇
صحبت های امام راحل با کمی تغییر منتشر شده.
منطور امام از اینکه فرموده رییس کشور نخواهم شد، این بوده که ریاست دولت را بر عهده نخواهم داشت. اما همیشه نسبت به رهبری جامعه احساس مسئولیت می کرده و راهنمایی در قالب رهبری رو نفی نکرده اند.
اصل سخنان ایشان:
سوال:👇👇👇
شما به عنوان رهبر غیرقابل انکارِ مخالفان تجلی یافتهاید. شما گفتهاید که نمیخواهید زمام امور را به دست گیرید. بنابراین یک حکومت اسلامی را به چه صورت در نظر گرفتهاید؟
ــ ما نامزدی برای ریاست جمهوری معرفی خواهیم کرد که باید به وسیلۀ ملت انتخاب شود. وقتی او انتخاب شد از او پشتیبانی و حمایت خواهیم کرد. قوانین حکومت اسلامی، قوانین اسلام خواهد بود. من شخصاً رئیس جمهوری نخواهم شد و هیچ پست دولتی هم نخواهم پذیرفت. من مانند گذشته به هدایت ملت اکتفا خواهم کرد.
https://b2n.ir/k22137
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
⁉️شبهه: 👇👇👇
امام خمینی:
رئیس کشور نخواهم شد.
✅پاسخ:👇👇👇
صحبت های امام راحل با کمی تغییر منتشر شده.
منطور امام از اینکه فرموده رییس کشور نخواهم شد، این بوده که ریاست دولت را بر عهده نخواهم داشت. اما همیشه نسبت به رهبری جامعه احساس مسئولیت می کرده و راهنمایی در قالب رهبری رو نفی نکرده اند.
اصل سخنان ایشان:
سوال:
شما به عنوان رهبر غیرقابل انکارِ مخالفان تجلی یافتهاید. شما گفتهاید که نمیخواهید زمام امور را به دست گیرید. بنابراین یک حکومت اسلامی را به چه صورت در نظر گرفتهاید؟
ــ ما نامزدی برای ریاست جمهوری معرفی خواهیم کرد که باید به وسیلۀ ملت انتخاب شود. وقتی او انتخاب شد از او پشتیبانی و حمایت خواهیم کرد. قوانین حکومت اسلامی، قوانین اسلام خواهد بود. من شخصاً رئیس جمهوری نخواهم شد و هیچ پست دولتی هم نخواهم پذیرفت. من مانند گذشته به هدایت ملت اکتفا خواهم کرد.
https://b2n.ir/k22137
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
#حسنیه
❇️حسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن
✨فلَمَّا أَتاها نُودِيَ مِنْ شاطِئِ الْوادِ الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يا مُوسى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين
(سوره مبارکه قصص، آیه ۳۰)
ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا
🔘شریفه ۳۰ سوره مبارکه قصص، یکی از آیاتی است که در بطن خود به شأنی از شئون حضرت السید السبط الاکبر حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) اشاره دارد : شجر أخضر که در سرزمین بقعه المبارکة واقع شده و شهود ربّ از نار مشتعل شده از آن، صورت می پذیرد.
◀️خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن، شجر اخضر را منشأ و مبدأ نار یعنی نور معرفی می نماید: «الَّذي جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ ناراً فَإِذا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُون» (سوره یس،آیه ۸۰)
✔️به عبارت دیگر نار، در شجر اخضر پنهان است و سپس از بطن آن به ظهور می رسد؛ چنانکه حضرت حسن بن علی الزکی العسکری (علیه السلام) در تفسیر این شریفه فرمودند: أَكْمَنَ النَّارَ الْحَارَّةَ فِي الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ الرَّطْبِ ثُمَّ يَسْتَخْرِجُهَا (۱) : خداوند عزوجل حرارت نار را در شجر اخضر، پنهان نگه داشت و سپس از بطن آن استخراج نمود.
◀️شجره ای که در بقعة المبارکة مکان دارد، در یک بطن و معنا، دلالت دارد بر وجود حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم):
➖..مِنْ شاطِئِ الْوادِ الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ ..(سوره قصص، آیه ۳۰)
➖قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) : الشَّجَرَةُ هِيَ مُحَمَّدٌ (صلى الله عليه و آله و سلم) (۲): مقصود از شجره، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است.
⏪و در بطن و معنایی دیگر، دلالت دارد بر وجود حضرت اشبه الناس برسول، وارث جمیع خصال محمدی، السید السبط الاکبر، حسن بن علی المجتبی (علیه السلام). آن وجود مقدسی که سیادت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) برای اوست و رنگ سبز نیز در شجر الاخضر، (در یک وجه) دلالت دارد بر خصلت سیادت و بلکه سیدالسادت بودن حضرت حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) یعنی سرمنشأ ظهور نسل سادات بودن.
➖أمَّا الْحَسَنُ فَإِنَّ لَهُ هَدْيِي وَ سُؤْدُدِی (۳)
➖إنَّ ابْنِي هَذَا سَيِّدِ (۴)
☑️چنانکه در شریفه ۳۵ سوره نور، خصوصیتی که برای شجرة بیان می شود، مبارکة است و معنای مبارکة ، کثیرالخیر است و حضرت حسن الزکی (علیه السلام) ، اولین ظهور و منشأ در پیدایش نسل سادات هستند: «...يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ» (سوره مبارکه نور آيه ۳۵)
▫️مبارَكٌ یعنی كثير خيره (۵)
❇️🏴
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
#حسنیه
☑️خصوصیت خضراء و سبز بودن، علاوه بر مفهوم سیادت، بر حیات و طروات و منبع حیات بودن نیز دلالت دارد :
▫️فالأخضر قدرته على إيجاد الممكنات و إفاضة الأرواح التي هي عيون الحياة و منابع الخضرة (۶)
🖋هر آنچه که روح و حیات و طراوت در عالَم است، از نور سبز نشأت گرفته است ؛ چنانکه امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند که تمام سبزی های عالَم ، از نور سبز عرش به ظهور رسیده اند و مقصود از عرش، در این بطن، نور ولایت است:
▫️إنَّ الْعَرْشَ خَلَقَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ أَنْوَارٍ ...وَ نُورٍ أَخْضَرَ مِنْهُ اخْضَرَّتِ الْخُضْرَةُ (۷)
▫️أن العرش هو نور الولایة (۸)
🔰لذا «الشجر الأخضر» دلالت بر آن وجود مقدسی دارد که هم متصف به شأن سیدالسادات هستند و هم هر آنچه که روح و حیات است، از بطن آن به ظهور می رسد: يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ ..يَكادُ زَيْتُها يُضيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ (سوره نور، آيه ۳۵)
✔️این نار و نور، همان آتش عشق است که عشق تنها در کربلای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) معنا پیدا می کند: ها هُنا مَصَارِعُ عُشَّاق (۹).
◀️نار همان حُرم و حرارتی که در قلوب مؤمنین از شهادت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) به ودیعه گذاشته است و این حُرم در نتیجه ی صلح حسنی (علیه السلام) است؛ به عبارت دیگر از سبزی صلح حسنی، سرخی عشق حسینی نشأت گرفت:
▫️إنَ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً (۱۰)
✔️به گونه ای که نه سبزی شجر سبب خاموشی نار می شود و نه حرارت نار سبب از بین رفتن سبزی شجر؛ چنانکه در تفسیر ذیل شریفه ۳۰ سوره قصص وارد شده: شجرة خضراء من أسفلها إلى أعلاها يتوقد فيها نار بيضاء ...لم تكن الخضرة تطفئ النار و لا النار تحرق الخضرة (۱۱)
✔️شجری که منشأ نار است و به سبب نار، شهود ربّ یعنی نائل آمدن خلق به مقام شهود و شهادت ممکن گردیده است.
❇️🏴
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
#حسنیه
🔘مطابق شریفه ۳۰ سوره مبارکه قصص «..في الْبُقْعَةِ الْمُبارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ..» (شریفه محط بحث) این شجر، در سرزمینی به نام «بقعة المبارکة» واقع شده ؛ زمینی که به دلیل معدن الوحی و الرسالة بودن آن، «مبارک» نامیده می شود:
▫️ إنما كانت مباركة لأنها معدن الوحي و الرسالة و كلام الله تعالى (۱۲)
◀️سرزمینی که صورت قبر حضرت السید السبط الاکبر ، اشبه الناس برسول الله، حسن المجتبی (علیه السلام) در آن واقع شده ، همان «جنة البقیع» در مدینه منوره است.
☑️چنانکه در وجه تسمیه «بقیع» بیان شده که بقیع به زمینی اطلاق می شود که «شجر» در آن واقع شده باشد ؛ به گونه ای که بدون وجود شجر، نام «بقیع» بر آن زمین گذاشته نمی شود:
➖البقیع من الأرض ؛ المكان المتّسع، و يقال الموضع الذي فيه شجر
➖ولایسمّی بقیعاً إلاّ و فیه شجر
🖋لذا شریفه ۳۰ سوره مبارکه قصص در بطن خود، به شأن «الشجر الاخضر» بودن حضرت السید الزکی حسن المجتبی (علیه السلام) و «بقعه مبارکة» بودن مضجع شریف ایشان اشاره می نماید. «جنة البقیع» سرزمینی است که هر کس اراده سیر در مراتب شهود را دارد، باید از آن شروع نماید و از آن وادیِ مقدس، به سمت کربلای حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) و مصرع عشاق گام بردارد تا به واسطه ی آتش عشق، شهود برایش حاصل شود: فِي الْبُقْعَةِ الْمُبارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ.. أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين.
ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا
(۱). التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص: ۵۲۸؛ الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج۱ ؛ ص۲۲
(۲). كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد) ؛ النص ؛ ص۱۵؛ بحار الأنوار ؛ ج۹۷ ؛ ص۲۲۹
(۳). الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج۲ ؛ ص۷
(۴). بحارالأنوار، ج ۴۳، ص ۲۹۸
(۵). تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج۸ ؛ ص۴۲۳
(۶). مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج۱ ؛ ص۳۴۹
(۷).الكافي ؛ ج۱ ؛ ص۱۲۹؛ بحار الأنوار ، ج۴ ص: ۴۱
(۸). مستدرک سفینة البحار، ج۷ ص۱۵۷
(۹). بحار الأنوار ؛ ج۴۱ ؛ ص۲۹۵
(۱۰). مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج۱۰ ؛ ص۳۱۸
(۱۱). بحار الأنوار ؛ ج۱۳ ؛ ص۸۹
(۱۲).بحار الأنوار ؛ ج۵۷ ؛ ص۲۰۲
❇️🏴
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📰اشاره سردار سلامی به آیه مهم يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا در سخنرانی امروز
🔹️يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ
🔹️سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در سومین «همایش نامها و یادها» سخنان مهمی ایراد کرد که در بخشی از آن به آیه هفتم سوره روم اشاره کردند.
🔹️این آیه یکی از مبانی مهم در تعلیم و تربیت و علوم انسانیِ اسلامی است. این آیه مبنای حقیقتشناسی در اسلام است و قبلاََ تفسیر این آیه در دوره آموزشی نظامشناسی قرآنی توسط استاد زاهدی (موسس امور تربیتی در دوران شهید رجایی و مدیر موسسه قرآن و عترت صابره سلامالله علیها) در زمینه اسلامی کردنِ علوم و چگونگی اتصال واقعیات (ظاهر) به حقایق (باطن) تدریس و تشریح شده است.
🔹️اشاره سردار سلامی به این آیه، متاسفانه در هیچکدام از خبرگزاریها بازتاب نداشته و فقط در فیلم مربوط به پخش زنده شبکه خبر موجود میباشد.
#اخبار_جبهه_انقلاب_اسلامی
🇮🇷اخبار جبهه انقلاب اسلامی
@News_Revolution 📡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به یک شبهه برای همیشه در مورد بانک
❓شما هر روز میگویید بانک ربوی است، پس چرا رهبری ورود نمیکند؟
❓چرا جمهوری اسلامی بانکها را تخته نمیکند؟
❓آیا شما از رهبری هم جلو زدید؟
☑️ تا انتها ببینید. خیلی از افراد این شبهه همیشه توی ذهنشون بوده، با انتشار این کلیپ باعث روشنگری در این زمینه بشیم.
@mobahesegroup
کیست مرا یاری کند_۱۴ - @Ostad_Shojae.mp3
14.52M
#کیست_مرا_یاری_کند ۱۴
امام زمان:
من باشتاب ظهور خواهم کرد
اگرشما به دو صفت همدلی و وفاداری متّصف بشین.
شماکه مدعی عزاداری حسینید
کجایید که هزار ساله نتونستین این دوصفتُ بدست بیارید؟
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅پاسخ به شبهات اخیر حسن آقا میری
🔰 آقامیری، شیعه یا سنی؟!
پاسخ حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری به سخنان شبهه آلود و ضد شیعی آقامیری که منکر مذهب و مکتب اهل بیت علیهم السلام شده.
برای دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام نشر دهید.
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛