eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.8هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
8.9هزار ویدیو
225 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏳️🔻🏳️🔻🏳️ 🏳️🔻 🔸لعنیه خولی بن یزید اصبحی ملعون در زیارت ناحیه مقدسه (شهدای کربلا) ⚜️در زیارت ناحیه مقدسه شهدای کربلا خولی از لسان مبارک حضرت صاحب الامر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان پرتاب کننده تیر به سوی عثمان بن علی لعن شده است. ✨السَّلَامُ عَلَی عُثْمَانَ بْنِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ سَمِیِّ عُثْمَانَ بْنِ مَظْعُونٍ لَعَنَ اللهُ رَامِیهُ بِالسَّهْمِ خَوْلِی بْنَ یزِیدَ الْأَصْبَحِی الْأَیادِی الْأَبَانِی الدَّارِمِی.(۵) 🔸سلام بر عثمان بن امیرالمؤمنین، كه به اسم عثمان بن مظعون نامیده شده بود. خدا قاتلان او خولی بن یزید اصبحی أیادی (لعنة الله علیه) كه به او تیراندازی كرد و أبانی دارمی را لعنت كند. ▪️مختار، ابوعمره را به همراه معاذ بن هانی کندی و معبد بن سلمه حضرمی به سراغ خولی(لعنة الله علیه) فرستاد. خولی(لعنة الله علیه) در چاه مستراح خانه‌اش پنهان شد. ماموران مختار از همسر خولی محل اختفای او را جویا شدند. وی به مخفیگاه خولی ملعون اشاره کرد. ▪️یاران مختار او را بیرون کشیدند و به نزد مختار بردند. به دستور مختار، او را نزدیک خانه‌اش به قتل رسانند و جسدش را سوزانند. که جز خاکستر از آن چیزی باقی نماند.(۶) ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا ۱. ابن عبدالبر، الاستیعاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۹۳؛ بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۷م، ج۳، ص۲۰۶، ۲٠۱، ج۶ص۴٠۷؛ طبری، تاریخ، ۱۹۶۷م، ج۵، ص۴۵۵ ج۶ص۴۶۸؛ ابن کثیر، البدایه و النهایه، ۱۴۰۷ق، ج۸، ص۱۸۹؛ ابن اثیر، الکامل، ۱۹۶۵م، ج۴، ص۲۴۰؛ ابن اعثم، الفتوح، ۱۴۱۱ق، ج۶، ص۲۴۴. ۲. ابن اثیر، الکامل، ۱۹۶۵م، ج۴، ص۹۲؛ ابن سعد، الطبقات، (طبقه خامسه ج۱)، ۱۴۱۴ق، ص۴۷۶؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، دار المعرفه، ص۸۹،۸۸؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۴ق، ج۴۵، ص۳۹،۳۸؛ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۰۹؛ ابن شهر آشوب، مناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۱۰۷؛ سماوی، ابصارالعین، ۱۴۱۹ق، ص۶۸. ۳. طبری، تاریخ، ۱۹۶۷م، ج۵، ص۴۴۹، ۴۵۵،۴۵۳،۴۵٠؛ ابن سعد، الطبقات، (طبقه خامسه ج۱)، ۱۴۱۴ق، ص۴۷۵؛ ابن‌اثیر، الکامل، ۱۹۶۵م، ج۴، ۸٠،۷۶؛ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۰۸؛ ابومخنف، وقعة الطف، ۱۴۱۷ق، ص۲۵۵،۲۵۳؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، دار المعرفه، ص۱۱۸؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۴ق، ج۴۴، ص۱۹۸،ج۴۵ص۵۵؛ ابن شهر آشوب، مناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۷۷؛ سید بن طاووس، اللهوف، ۱۳۴۸ش، ص۱۲۶. ۴. دینوری، اخبارالطوال، ص۲۵۸؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۴ق، ج۴۵، ص۶۲، ۱۰۷؛ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۱۳؛ ابن شهر آشوب، مناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۱۱۲؛ سید بن طاووس، اللهوف، ۱۳۴۸ش، ص۱۴۲؛ بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۷م، ج۳، ص۲۰۶؛ ابومخنف، وقعه الطف، ۱۴۱۷ق، ص۲۵۸؛ ابن کثیر، البدایه و النهایه، ۱۴۰۷ق، ج۸، ۲۷۲،۱۸۹. ۵. مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۸، ۲۶۹-۲۷۴؛ ابن مشهدی، المزار الکبیر،ص۴۸۵. ۶. مقرم، مقتل الحسین(علیه السلام)، مؤسسه بعثت، ص۳۰۴؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج۶، ص،۴۰۷، ۴٠۶؛ طبری، تاریخ، ۱۹۶۷م، ج۶، ص۵۹؛ ابن اثیر، الکامل، ۱۹۶۵م، ج۴، ص۲۴۰؛ ابن اعثم، الفتوح، ۱۴۱۱ق، ج۶، ص۲۴۴؛ ابن مسکویه، تجارب الامم، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۱۸۰. 🏳️🔺 🏳️🔺🏳️🔺🏳️ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
چرا اینپدپندنت بدون تحقیق، خبر دروغ میسازد؟ آن کسی که بعنوان مدیر موزه فرش ایران منصوب شده، "سجاد نوروزی"، مدیر سابق پردیس سینمایی آزادی و نماینده حوزه هنری در شورای صنفی سینما است نه "سجاد نوروزیان"، عضو انجمن پیپ ایران. با اضافه کردن "ان" به یک خبر، کل موضوع را تغییر می‌دهند. ✍ داوری 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
رسانه هایی که مطالب مخالف واکسن رو منتشر میکنن و با کلیپ ها و عکس های بعضا ساختگی یا استثنایی سعی در ترسوندن مردم از واکسن دارن، در مرگ میرها شریک هستن. اگه قرارِ با واکسن زدن بمیریم، خب میذاشتن با کرونا میمردیم! چرا اینهمه هزینه کنن؟!! رهبر انقلاب واکسن زدن، ما هم سمعا و طاعتا. تمام! 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اين شعر زیبا جایگزین سند ۲۰۳۰ و ساسی مانکن در مدارس‌ شده،وقتی مسئولی عوض میشه نتیجه اش اینه که می‌بینید،این کجا و اون کجا 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
14.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥این چهره نورانی که میبینید، "عباس کیشوانه" است که خاندان او حدود ۴۵۰ سال است نسل در نسل، کليددار حرم حضرت ابوالفضل العباس سلام الله عليه بوده اند؛ او در این فیلم با لهجه شیرین خود به زبان فارسی فقط ۲ توصیه به شیعیان دارد! اما ۲ توصیه ای که در صورت اجرا، خیر دنیا و آخرت ما را تضمین خواهد کرد!! ببینیم . 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
⭕️ ای بابا. بد شد که :)))) 😂😂😂 آبرو ریزی رادیوفردا در کانالش 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
17.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دفاع قاطع کارشناس ترک از ایران در مقابل الهام علیف: جنگنده های اسرائیلی را علیه ایران در کشورت مستقر کردی/چندین سال است شراکت راهبردی با اسرائیل برقرار کردی/به زودی روشن خواهد شد ریسمانت در دست کیست! @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ریشه بد حرف زدن ما با هم چیه!؟ ❗️شما در این موقعیت چه کار می‌کنید؟ 🎙 #دکتر_غلامی 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
دوستان توییتری مراقب همچین اکانت ‌هایی باشید، یه عده راحت و در عرض چند روز چندین فالور جذب می‌کنند و بعد اکانتشون تغییر نام میده و ضد شما فعالیت میکنه 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
⁉️شبهه:👇👇👇 شخصی در یوتویوب ادعا کرده بود که در قرآن گفته که در بهشت به پسران ۱۳ سال تجاوز می شود و درباره لولو مکنون حرف زد. ✅پاسخ:👇👇👇 غِلمان، خدمتکاران بهشتی وَ یَطوف عَلَیهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ کَأَنهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّکْنُونٌ و گرداگرد آنان غلامانی از بهشت ميچرخند كه مثل مروارید داخل صدف سفيد و نورانی هستند. 📗 طور ـ ٢۴ 1⃣ معنای غلام : نوجوان، کودک از لحظه تولد تا آغاز جوانی، و مجازا به مرد نیز اطلاق میشود، نوکر، خادم 📚 فرهنگ الوسیط، مترجم ریگی، ص ١۴٢٠ https://bit.ly/387uTtK 2⃣ علامه طباطبایی : مراد از ((طواف کردن غلمان در پیرامون بهشتیان )) آمد و شد آنان براى خدمت است. بعضى از مفسرین گفته اند: این که بطور نکره فرمود : ((غلمان لهم - غلمانى که دارند)) و نفرمود: ((غلمانهم - غلمانشان ))، براى این است که شنونده توهم نکند مراد از آن غلمان همان خدمتکارانى هستند که در دنیا داشتند، و بفهماند که غِلمان نیز مانند حور از مخلوقات بهشتیند، که از شدت زیبایى و صفا و حسن مانند لولواى هستند که از ترس دستبرد اجانب در گنجینه اش جاى مى دهند. 📚 ترجمه تفسیر المیزان، ج ۱۹، ص ۲۰ https://bit.ly/2FMplcb 3⃣ شیخ طبرسی : «وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ» و به منظور خدمت نمودن به آنان اطرافشان گردش ميكنند. «غِلْمانٌ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَكْنُونٌ» غلامانی كه در خوبی و زيبايی و صفا و سفيدی بسان لؤلؤ درخشان هستند، و مكنون بمعنی محفوظ و مخزون است. بعضی گفته‌اند: غلامان در خدمت اهل بهشت احساس هيچ نوع رنج و مشقّتی نميكنند، بلكه در خدمت نمودن به اهل بهشت احساس لذّت و شادمانی ميكنند، زيرا آنجا جای درد و رنج نيست. از حسن روايت شده است كه گفتند: يا رسول الله وقتی در بهشت خادمان بهشتيان مانند لؤلؤ زيبا و درخشان باشند خود بهشتيان چه حالتی خواهند داشت؟ حضرت فرمودند : سوگند به آن خداوندی كه جان من در كف قدرت او است برتری زيبایی بهشتيان بر غلامانشان مانند برتری ماه در شب چهاردهم است بر ستارگان 📚 ترجمه مجمع البیان، ج ۲۳، ص ۳۵۲ https://bit.ly/2TpgCoo 4⃣ بی دین ها وقتی دیدند که در قرآن نوشته : پسر بچه های زیبا خدمتکار بهشتیان هستند، ذهن منحرفشان چنین تصور نموده که میشود با آنها رابطه جنسی بر قرار نمود !! در رستوران و هتل نیز خدمتکارانی برای پذیرایی هستند، مگر اینها برای خدمات جنسی اند !! ملحد میگوید : پس چرا گفته پسران زیبا هستند !! کسی ممکن است بگوید : پدرم یا برادرم خوش چهره است، یا فلان پسر فامیل بسیار زیبا رو است مگر توصیف زیبایی، مجوز انگولک کردن آنهاست ؟! دیدیم که در روایت، خود بهشتیان از غلامان خود زیباترند در داستان حضرت یوسف (ع) نیز می خوانیم که زنان مصر چنان مجذوب چهره ملکوتی حضرت یوسف شدند، دستان خود را بریدند : وَ قالَتِ اخْرُجْ عَلَيْهِنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَکْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَ قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ ما هذا بَشَراً إِنْ هذا إِلاَّ مَلَکٌ کَريمٌ ... ( زلیخا همسر عزیز به یوسف ع ) گفت : «وارد مجلس آنان شو!» هنگامی که چشمشان به او افتاد، او را بسیار بزرگ ( و زیبا ) شمردند و ( بی توجه ) دستهای خود را بریدند و گفتند : «منزّه است خدا! این بشر نیست این یک فرشته بزرگوار است!» 📗 یوسف ـ ٣١ https://bit.ly/3amMUGo 5⃣ خلاصه اینکه آتئیستها را به رستورانها و تالار ها و مهمانی ها یا هر جایی که خَدَمه حضور دارند راه ندهید. اگر پسر بچه زیبا رو دارید، دور از چشم بی دینها نگه دارید، چون احتمالا با آن بچه در ذهنشان تصویر سازی مستهجن میکنند و اگر خلوتی بیابند به او تجاوز خواهند کرد views about homosexuality among atheists Should be accepted 94% نظر سنجی درباره همجنسگرایی در بین خداناباوران ۹۴ درصد موافق 💻ـ Pewforum https://www.pewforum.org/religious-landscape-study/religious-family/atheist/views-about-homosexuality/ 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
⁉️ پرسش 👇👇👇 ❔قطره‌ای از خرافات اسلام « پس از عطسه از بینی خرمگس بیرون می‌آید! » امام صادق گفت: هر كه عطسه زند و سپس دستش را بر تيغۀ بينى خود نهد و بگويد:« الحمد للّٰه رب العالمين(الحمد للّٰه)حمداً كثيراً كما هو اهله و صلى اللّٰه على محمد النبىّ‌ و آله و سلم». از سوراخ چپ بينى او پرنده‌اى خردتر از ملخ و بزرگ‌تر از مگس برآيد و تا زير عرش برود،تا روز رستاخيز براى او آمرزش جويد. 📚منبع: اصول كافى ، ترجمه كمره اى ، ج۶ ، ص۵۴۷ ✅ پاسخ👇👇👇 👌متن عربی روایت مورد استناد اسلام ستیز ، چنین است که امام صادق ع فرمود ؛ « مَنْ عَطَسَ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى قَصَبَةِ أَنْفِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ* الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْداً كَثِيراً كَمَا هُوَ أَهْلُهُ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ خَرَجَ مِنْ مَنْخِرِهِ الْأَيْسَرِ طَائِرٌ أَصْغَرُ مِنَ الْجَرَادِ وَ أَكْبَرُ مِنَ الذُّبَابِ حَتَّى يَسِيرَ تَحْتَ الْعَرْشِ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ » « هر كه عطسه زند سپس دستش را بر استخوان تيغه بينى نهد و بگويد: « الحمد للَّه رب العالمين [الحمد للَّه‏] حمدا كثيرا كما هو اهله و صلى اللَّه على محمد النبى و آله و سلم» از سوراخ چپ بينى او پرنده ‏اى كوچكتر از ملخ و بزرگتر از مگس بيرون آيد و برود تا به زير عرش رسد و تا روز قيامت براى او استغفار كند. » 📚الکافی ج 2 ص 657 ❕این روایت ، طبق تصریح علامه مجلسی ، سندا ضعیف است ؛ 📚مراه العقول ، ج 12 ص 558 👌اما مفهوم روشن و قابل درکی دارد که اسلام ستیز نسبت به آن بی اطلاع است . ❕یکی از وظائف فرشتگان خداوند ، استغفار کردن برای مومنین است ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « نزديك است آسمانها (به خاطر نسبتهاى نارواى مشركان) از بالا متلاشى شوند، فرشتگان پيوسته تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مى ‏آورند، و 👈براى كسانى كه در زمين هستند استغفار مى ‏كنند،👉 آگاه باشيد خداوند آمرزنده و مهربان است. » ( شوری 5 ) ❕و می فرماید ؛ « فرشتگانى كه حاملان عرشند و آنها كه گرداگرد آن (طواف مى‏ كنند) تسبيح و حمد خدا مى ‏گويند و به او ايمان دارند و 👈براى مؤمنان استغفار مى ‏نمايند👉 » ( غافر 7 ) 👌از سوی دیگر ، فرشتگان الهی بسیار زیاد هستند و آسمان و زمین را پر کرده اند ، چنان که از امام صادق ع سوال کردند كه فرشته‏ ها فزونترند يا انسانها ؟ فرمود ؛ « بدان كه جانم بدست او است البته فرشته ‏ها در آسمان بيشترند از شمار خاك در زمين، در آسمان جاى پائى نيست جز اينكه فرشته ‏اى تسبيح و تقديس كند، و در زمين درخت و كلوخى نيست جز اينكه فرشته ‏اى بر آن گماشته و خدا هر روز كار او را بياورد و خدا به او داناتر است، هيچ كدام نيستند جز اينكه هر روز به ولايت خاندان من بخدا تقرب جويند، و👈 براى دوستان ما آمرزش خواهند، 👉و به دشمنانمان لعن كنند، و از خدا عذاب آنها را خواهند. » 📚تفسیر القمی ، ج 2 ص 255 _ البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 4 ص 747 🔸ادامه 👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
🔸ادامه 👆👆🔻👇👇 ❕این فرشتگان به شکل ها و صورت های گوناگون آفریده می شوند ، چنان که علی ع فرمود ؛ « خداوند ، 👈فرشته ها را به صورت های گوناگون آفریده است👉 » 📚التوحید ، صدوق ، ص 282 ❕یا در روایت دیگری ، سخن از فرشتگانی به میان آمده است که بیست هزار چهره دارند ؛ « له عشرون الف وجه » 📚امالی صدوق ، ص 354 _ الجواهر السنیه ، ص 451 ❕مثلا بعضی از فرشتگان به شکل حیوناتی چون خروس آفریده شده اند ، چنان که در نقل دیگری علی ع فرمود ؛ «خدا فرشته‏ اى به صورت خروس نمكين و سرخ آفريده كه چنگالش در زمين هفتم است و بالش در زير عرش دو پر دارد، در مشرق و مغرب؛ آنكه در مشرق است از برف است و آنكه در مغرب از آتش، هنگام نماز كه رسد بر چنگال برآيد و بالش را زير عرش برآورد و بالهايش را بهم زند مانند خروسهاى خانه شما، نه برف آتش را خاموش كند و نه بال آتشين برف را آب كند، سپس به آواز بلند فرياد كشد: گواهم كه نيست شايسته پرستش جز خدا، و گواهم كه محمّد بنده و رسولش خاتم پيغمبران است، و وصى او بهتر اوصياء، سبوح قدوس رب الملائكة و الرّوح، در زمين خروسى نماند جز آنكه پاسخش دهد ... » 📚تفسیر القمی ، ج 2 ص 106 _ بحار الانوار ج 56 ص 173 ❕یا جبرئیل در مورد اسرافیل فرمود ؛ «چگونه‏ اى اگر اسرافيل را بينى كه دوازده بال دارد يكى در مشرق و يكى در مغرب و عرش بر دوش او است و بسا از عظمت خدا چنان كوچك شود كه مانند 👈پرنده ‏اى كوچكتر از گنجشك شود...👉 » 📚بحار الانوار ج 56 ص 259 👌و در روایت دیگری امام باقر ع در مورد فرشتگان به مانند پرندگان فرمود ؛ « خدا فرشته ‏هایى روحانى آفريده و بالها دارند كه 👈هر جا خدا خواهد با آنها پرواز كنند،👉 و آنها را ميان طبقه‏ هاى آسمانها جا داده است » 📚قصص الانبیاء ، راوندی ، ص 36 _ بحار الانوار ج 54 ص 322 👌روشن است که فرشتگان در حالت عادی ، مورد حس و درک و دیدن انسانها واقع نمی شوند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «حواس شما ، توان درک فرشته را ندارد » « لا تشاهده حواسکم » 📚الاحتجاج ، ج 1 ص 31 ❕از سوی دیگر ، حمد و سپاس الهی در هنگام عطسه کردن به قدری مهم است که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « بدان كه علّت عطسه آن است كه خداوند، چون بنده‏ اى را نعمتى دهد و او سپاس گزارى بر آن را از ياد ببَرَد، خداوند، بادى بر او چيره مى‏ سازد كه در تن وى مى‏ چرخد و سرانجام، از سوراخ‏هاى بينى او بيرون مى ‏آيد و شخص، خداوند را بر آن عطسه، سپاس گويد و خدا، اين سپاس گفتن را سپاس آن نعمت فراموش شده قرار مى ‏دهد » 📚فقه الرضا ص 391_ بحار الانوار ج 76 ص 55 👌با توجه به این مقدمه ، در پاسخ به اسلام ستیز می گوییم ، چه مانعی دارد که خداوند به خاطر حمد و سپاس بنده ، در هنگام عطسه کردن ، به او ثواب مضاعفی دهد و از مجرای خروج عطسه ، فرشته ای به شکل پرنده ، ( کوچکتر از ملخ و بزرگتر از مگس ) خلق کند و آن فرشته با بال های خود پرواز کند و تا روز قیامت ، برای فرد استغفار کند ( فرشته ای که با حواس عادی ما درک نمی شود ) ❗ ❕بی شک با توجه به آنچه در مورد اصناف فرشتگان گفته شد ، مفهوم روایت مذکور ، مطابق با توضیحی که دادیم ، روشن می شود چرا که نه در قدرت خداوند تردیدی است که نتواند چنین خلقتی داشته باشد و نه خلقت چنین فرشته ای امری محال و ناممکن و خرافات ، تلقی می شود . کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️متن شبهه👇👇👇 🔻جهنم کجاست ؟ اگر شما هم مانند من میدانستید جهنم کجاست شاید برایتان اینقدر عجیب نبود. جهنم نام دره ای است در نزدیکی اورشلیم (بیت المقدس) که در جنوب کوه صهیون واقع است. نام این دره در زبان عبری (زبان یهودیان و دین یهود) گِهینوم بوده است و از آنجایی که اعراب گ ندارند، آنها لغات را معرب می کنند یعنی گ را با ج جایگزین می کنند (مانند گرگان که در عربی جرجان می خوانند، گوهر که جوهر و جواهر شده است) این واژه گِهینوم هم به جهینوم، سپس جهنم تبدیل شده است . بله جهنم یک مکان واقعی و دره ای در نزدیکی شهر اورشلیم کشور اسراییل است و برای همین است واژه ی جهنم دره در مثل پارسی هم وجود دارد (نمونه: کدام جهنم دره ای بوده ای؟) اما چه شد که این دره اینقدر مشهور شد را باید نگاهی به تاریخ بیاندازیم. گهینوم مختصر شده ی گه بن هینوم بوده = گه + بن + هینوم = دره + پسر + هینوم. یعنی دره ی پسر هینوم. اما چرا نام اینجا گهینوم شد کمی باز می گردد به زمانی که در این منطقه مردمان کنعان و فینیقیه به خدایانی بنام مُلِک و بَعل باور داشته اند و در این دره پرستشگاهی برای بت های این دو خدا آفریده بودند و برای این خدایان قربانی می کردند. این قربانی کردن انقدر گسترش و متعصبانه شد که روزی فردی بنام هینوم پسر خود را در این مکان قربانی کرد و از آن پس نام این دره به گه بن هینوم یعنی دره ی پسر هینوم تغییر یافت و رفته رفته بن از نام حذف شد و گهینوم نام دره شد . حال چه شد که نام این دره به متون مقدس ادیان ابراهیمی راه پیدا کرد ادامه ی این داستان تاریخی است و آن از این قرار است که پس از برچیده شدن ادیان پیشین این دره کاربری خود را تغییر داد و به محل سوزاندن زباله های شهر تبدیل شد. بعد ها، افراد آن منطقه، بر اساس اعتقاد خود، جنازه ی کسانی را که از رستگاری نومید شده بودند، مثل جانیان، قاتلان و آدمهایی را که دست به خودکشی می زدند، در این مکان می سوزاندند. همیشه بوی گندی می داد و جای بدی بود که مردمان این منطقه ضرب المثل از پلشتی و زباله دانی را به این دره نسبت می داده اند و چون مکان سوزاندن جسد آدم های بدکاره بود در میان مردم به صورت دشنام مثل بود که تو لایق گهینوم هستی یعنی جنازه ات را باید در آنجا سوزاند. رفته رفته این نام و این مثل به درون کتاب های مقدس ادیان راه پیدا کرد و برای آن افسانه ها سرودند و آنرا زندگی رقت بار پس از مرگ کردند و با آب و تاب توصیفی از آن شده و جالب اینکه در خود آیین یهود زندگی پس از مرگ بهشت و جهنمی ندارد و این افزوده ها و برداشت نام گهینوم و جهنم به دو دین مسیحیت و اسلام باز می گردد. مکانی که ادیان ما را از آن می ترسانند در حال حاضر به پارکی زیبا تبدیل شده است و شما می توانید از این مکان تاریخی بصورت توریست دیدار کنید. ✍نوشته دکتر محمد علی مهراسا ✅پاسخ شبهه👇👇👇 1️⃣ بحث ریشه لغوی یک کلمه با بحث پیدایش مفهوم و تفکر آن متفاوت است. 2️⃣ درباره ریشه لغوی جهنم سه احتمال داده شده، ۱- عربی باشد، به معنای محل بسیار عمیق، ۲- فارسی باشد، به معنای تونلی که در زیر حمامهای قدیمی وجود داشته که با حرارت آن حمام را گرم می کردند، ۳- عبری باشد، به معنای محلی در نزدیکی قدس شریف که زباله و لاشه حیوانات را در آن می سوزاندند. http://wiki.ahlolbait.com/%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85 3️⃣ اما مفهوم و تفکر جهنم، به معنای وجود محلی برای عذاب گناه کاران، در تمام ادیان آسمانی وجود داشته که در یهودیت آن را تحریف و از دین خود حذف کرده اند. 4️⃣ خداوند هر پیامبری را که می فرستد به زبان قوم خودش صحبت می کند و از کلمات آنها برای بیان مقصود خودش استفاده می کند، مهم نیست که آن کلمه از چه فرهنگ و زبانی ریشه گرفته باشد. (و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه_ ابراهیم/۴) 5️⃣ این حرف مسخره ای است که بگوییم جهنمی که ادیان آسمانی گفته اند محلی در نزدیکی قدس است که الان تبدیل به بوستانی شده، بروید خوش باشید، این توهین به شعور مردم است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍ 🏴آجرک الله یا بقیة اللّه🏴 امام حسن عسکری(ع) میفرمایند: - پرهیزکارترین مردم آن کسی است که به هنگام #شبهه توقف می ‌کند. - عابدترین مردم کسی است که واجبات را به پا دارد. - زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک کند. - مجاهدترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. 📚تحف‌العقول، ص۴۸۹ ▪️سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) را به پيشگاه فرزند غائبشان؛ امام عصر؛ "حضرت مهدی صاحب الزمان(عج)" و محبین آن حضرت تسلیت عرض می نماییم. کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات 👇👇👇👇👇 @mobahesegroup
🚩🚩🚩🚩 🚩🚩🚩 🚩 6️⃣ قسمت ششم 🔹 و إِبَادَةِ نَسْلِهِ، وَاسْتِئْصالِ شَأْفَتِهِ، وَقَطْعِ ذِكْرِهِ؛ ▫️ در فرازهای زیارت جامعه أئمه مومنین (علیهم السلام) اشاره شده است که أعداء الله آن کسانی بودند که تمام جهد خود را با نابودی ذکر الله که ذکر آل محمد (علیهم السلام) است، به کار گرفتند؛ قطع نسل اهل بیت رسول الله (علیهم السلام) و خاموش نمودن نور وجه اللهی ایشان و نام و یادشان از دلها از جمله اقدامات آنها بوده است: 👇 ▪️نابود کردن نسلش ▪️و ریشه‌کن کردن بیخ‌وبنش ▪️و از میـان بردن نامش! 👈 شجره خبیثه ملعونه بنی امیه، هدفی جز محو و قطع ذکر الله و امحاء خاندان آل الله و آثار رسالت و امامت نداشتند و براي اين مقصود خود بطرق مختلفي اقدام نمودند. يكي از اين اقدامات، فرح و شادي برپا كردن در ايام حزن و اندوه و مصيبت خاندان آل الله به سبب شهادت امام حسين (عليه السلام) بوده است. 👈 همانگونه كه در فرازي از زيارت عاشورا به اين مطلب اشاره شده است: ▪️و هذا يومٌ فرحت به آلُ زيادٍ وآلُ مروان بقتلهم الحُسين صلوات الله عليه... 🔺 یوم الله، ظرف زمانیِ وقایعی اعم از نعمت ها و مصیبت هایی است که در آنها، یاد خدا بزرگ داشته می شود و با تعظیم این أیام، ذکر خداوند یادآوری و تعظیم می شود. البته همه أیام و آنات زمانی، اختصاص به ذات اقدس الهی دارد، اما به اراده آن ذات اقدس، برخی زمانها بنا به دلیلی بر زمانهای دیگر شرافت یافته اند، به همین دلیل، متذکر به ذکر الله بودن در این ایام و حفظ حریم آن أیام، از اهمیت بسیاری برخوردار است. 🔹 همانطور که در آیه ۵ سوره ابراهیم آمده است: 🔸«وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِکَ لآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»؛ ▫️«و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن که قطعاً در این [یادآوری]، برای هر شکیبای سپاسگزاری عبرت‌ها است». 👈 پس تعظیم أیام الله، تغظیم ذکر الله است. 👈 و در میان أیام الله، یوم مصیبة الحسین (علیه السلام) از اعظم أیام الهی می باشد. 🔹 چرا که امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند: ▫️«لايَومَ كَيَومِكَ يا أباعَبدِاللَّهِ»؛ ▫️اي أباعبد اللَّه! هيچ روزي مانند روز [مصيبت] تو نيست. 📓 الأمالي (للصدوق)، ص ۱۷۷ 🔹 نیز امام صادق‏ (عليه السلام) فرمودند: ✨«إنَّ يَومَ الحُسَينِ أعظَمُ مُصيبَةً مِن جَميعِ سائِرِ الأيّامِ»؛ ▫️روز شهادت امام حسين ‏(عليه السلام) سوگناك‏ترين روزها است. 📓 علل الشرائع ، ص ۲۲۵ 👈 از همین باب است که جمیع حضرات معصومین (علیهم السلام) برای این أیام، آداب خاص چون تجدید حزن، بکاء، اقامه مجالس مصیبت و عزاء و ... را متذکر شده اند. 🔹 همانطور که امام رضا (عليه السلام) در خصوص سیره پدرشان در أیام محرم حسینی می فرمودند: 🔸«كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُري ضاحِكاً ... فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ»؛ ▫️چون ماه محرّم مي‏رسيد، كسي پدرم را خندان نمي‏ديد، چون روز دهم فرا مي‏رسيد آن روز، روز سوگواري و اندوه و گريه او بود. 📓 وسائل الشيعه ، ج ۱۰ ، ص ۵۰۵ 🔹امیرالمومنین علی (علیه السلام) پس از هشدار به اصحاب خویش درباره أقوام سفله أعراب (همان طلقاء یا آزادشدگان) که قاتلان و أعداء اهل بیت (علیهم السلام) می باشند، به لزوم مواسات شیعیان با ائمه (سلام الله علیهم) در أیام شادی و حزن ایشان تاکید کرده و فرمودند: 🔹« احْذَرُوا السَّفِلَةَ فَإِنَّ السَّفِلَةَ مَنْ لَا يَخَافُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِمْ قَتَلَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ فِيهِمْ أَعْدَاؤُنَا إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اطَّلَعَ إِلَى الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ يَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ إِلَيْنَا». 📓 الخصال، ج‏۲، ص ۶۳۵ ❇️با این وجود، آن طغاة و بغاة نه تنها به تعظیم ذکر الهی در روز مصیبت حضرت حسین (علیه السلام) نپرداختند، بلکه آن را روز فرح و شادی خود قرار دادند. 🔹 چنانچه در فرازی از زیارت قدسی عاشوراء می خوانیم: ▪️«اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا يَوْمٌ تَبَرَّكَتْ بِهِ بَنُو أُمَيَّةَ وَ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ اللَّعِينُ ابْنُ اللَّعِينِ عَلَى لِسَانِكَ وَ لِسَانِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي كُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ وَقَفَ فِيهِ نَبِيُّك‏»؛ ▫️خدایا این روز (عاشورا)، روزی است که به آن تبرک جستند و آن‌ را مبارک دانستند، بنی‌ امیه و پسر آن زن جگرخوار، آن ملعون پسر ملعون، بر زبان تو و زبان پيامبرت که درود خدا بر او و آلش باد، در هر موطن و موقفی که در آن ایستادند. 🚩 🚩🚩 🚩🚩🚩🚩
🚩🚩🚩🚩 🚩🚩🚩 🚩🚩 🔺 مرحوم طبرسي دركتاب خود نقل ميكند:‌ در روز عاشورا مخالفان اظهار فرح و شادى كرده، بهترين لباسهاى رنگى خود را مى پوشند و دست و پا را حنا مى نهند و مشغول انواع ملاهى و دف زدن و رقص مى شوند. حتى سنتى گذاشته اند كه روز عاشورا سوره «انا فَتَحنا» را مى خوانند، از روى شادى به آن هدف كه دولت و پيروزى نصيب يزيد شد و توانست عترت رسول و اصحاب را بكشد. 📓فضایل اهل بیت (علیهم السلام) طبرسي،‌ ص ۲۲۷ 🔺 و در بخشي ديگر از همين كتاب مرحوم طبرسي نقل نموده است: كه در شهرهاى زيادى (از ديار مغرب) در شب عاشورا، سر يك الاغ مرده را گرفته و آن را سر نيزه مى‌كنند و مى گويند: اين سر ... است. مردم هم گرد آن جمع مى شوند و در شب مشعلها روشن كرده و به دف زدن و غنا مشغول مى‌شوند و در هر خانه‌اى مى‌ايستند و مى‌گويند: يا ستى المرؤوسة أطعمينا المنطفسة. منطفسه نوعى شيرينى است كه در آن شب مى‌خورند و شادى مى‌كنند. 📓فضایل اهل بیت (علیهم السلام) طبرسي،‌ ص ۳۷۵ 🔴 یزید ملعون خود اساس و بنيان اين فرح و شادي را گذارد، آن زمان كه از ورود خاندان آل الله به شهر شام مطلع گشت،‌ دستور داد همه مكانهاي شهر شام، از جمله مجلس خود را آذين ببندند و به جشن و پايكوبي بپردازند. و هنگامي كه آل الله را به مجلس منحوس آن خبيث مخبث وارد كردند، فردي سر مبارك امام را در طشت گذارده و به نزد آن ملعون برد و سپس يزيد لعين دستور داد تا فردي ديگر قضيبي (چوب خيزران) برايش بياورد، آنگاه بر سر مبارك حضرت اباعبدالله (عليه السلام) جسارت نمود و فرح و شادي خود را از قتل اباعبدالله (عليه السلام) با خواندن اشعاري ابراز كرد: ➖لیت أشیاخی ببدرٍ شَهِدوا جزعَ الخزرجِ من وَقْع الأسَلْ ▫️ای کاش بزرگانی از قبیله من که در جنگ بدر کشته شدند، هم اکنون بودند و زاری قبیله خزرج را از زدن شمشیرها و نیزه ها می دیدند! ▪️لأهلّوا و استهلّوا فرحاًثُمّ قالوا یایزیدُ لاتُشَلْ ▫️در آن هنگام از شدت فرح و خوشحالی فریاد می زدند و می گفتند: ای یزید دستت درد نکند! ✨قدْقَتَلْنا القَرْم من ساداتهِمْ و عدَلْناه بِبَدْرٍ فاعتدَلْ ▫️ما بزرگان اینها را به جای کشتگانمان در بدر کشتیم که سربه سر شد ➖لعِبَتْ هاشمُ بالملکِ فلا خبرٌ جاءَ ولاوحی نَزَلْ ➖لستُ من خُنْدُفٌ ان لم انتقمْ من بنی أحمدَ ماکانَ فَعَلْ ❇️ حضرت زینب عليهاالسلام درباره آن قضیب منحوس كه بر سرِ مبارك اباعبدالله (عليه السلام) جسارت نمود، چنين فرمودند: ⚜️حتّى دَنا بَدرُ الدُّجى رأسَ الامامِ المُرْتَجى ⚜️بيْنَ يدَىْ شرِّ الورى ذاكَ الّلعينُ القَاتِلُ ⚜️يظِلُّ فى بَنانِهِ قَضيبَ خَيْزَرانِهِ ⚜️ينْكُتُ فى أسنانِهِ قُطِّعَتِ الاَنَامِلُ 📓 بحارالانوار ج۴۵، ص۲۲۸ عوالم ج۱۷، ص۵۸۵ 🚩🚩 🚩🚩🚩🚩 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
🚩🚩🚩🚩 🚩🚩🚩 🚩🚩 🔺 و امروز اعقاب آن شجره خبيثه ملعونه به پيروي از أم الرأس طغاة و بغاة،‌ در ايام حزن و اندوه و مصيبت اعظم خاندان آل الله جهت قتل امام حسين صلوات الله عليه، اظهار فرح و شادي ميكنند. ❌ شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ مفتی اعظم عربستان، یکی از أولاد و اعقاب آن بغاة و طغاة، است كه مراسم عروسي فرزند خود را در ايام حزن و مصيبت آل الله برگزار كرد. 👈او از قبیله بنی تمیم و از اعقاب بنونعل و بنو سراويل است. 👈بني تميم از قبايلي است كه علاوه بر مشاركت در قتل اباعبدالله الحسین علیه السلام، در سرقت پیراهن امام حسین علیه السلام (توسط بحر بن کعب تمیمی) و همچنین دواندن اسب بر جسم شریف و مبارک حضرت (توسط عبدالله بن حوزه تمیمی) مشارکت داشتند و به شکرانه پیروزی و قتل حضرت اباعبدالله علیه السلام، يوم عاشورا را به شادي و فرح گذراندند. 👈 لذا فرزندان آنها براي تكريم و تعظيم اعمال پدران لعين و طاغي شان، خود را بنونعل و بنو سراویل ناميدند. 📓معجم قبائل العرب، ص۱۳۱ ➖عبدالله بن حوزه تمیمی 📓طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۳۱ 📓ابومخنف، وقعة الطف، ص۲۲۰ 📓قمی، نفس المهموم، ۲۳۴ 📓وقعة الطف، ص: ۲۱۹ ➖بحر بن کعب تمیمی 📓وقعة الطف، ص: ۲۴۵ ❌ متعب بن خالد بن سليمان القضيبي شاهزاده رياض، يكي ديگر از اولاد البغايا ميباشد كه مجلس عروسي خود را در ايام شهادت حضرت اباعبدالله (عليه السلام) برگزار كرد. 👈او از جانب پدر به قبيله بنی عنزه (یهودیان خیبر) و از جانب مادر به قبيله بنی تمیم مي رسد و از اعقاب بنونعل و بنو سراويل و بنو القضيب (فرزند كسي كه چوب خيزران را به دست يزيد ملعون داد) است. 👈عنزی ملعون از قبيله بنی عنزه (یهودیان خیبر) در کربلا جزو قتله امام حسین علیه السلام و غارتگران خیام حسینی بوده است. 📓 معجم النسابون العرب، آل بنی القضیب 📓وقعة الطف، ص: ۲۰۳ و ۲۵۶ ❇️ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّـهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّـهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُون»؛ ▫️آنان مى خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند، در صورتى که خدا نور خود را به کمال مى رساند، هر چند کافران آن را خوش نداشته باشند. http://uupload.ir/files/lspx_capture.jpg 🚩🚩 🚩🚩🚩🚩 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
✅ امام حسن عسکری علیه‌السلام: 📍 لیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ 📌 عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. 📚 تحف العقول، ص۴۴۲ @mobahesegroup
✅ امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: 🔸 ادْفَعِ المسْاَلَةَ ما وَجدْتَ التَّحمُّلَ یُمْکِنُکَ فإنَّ لِکُلِ یومٍ رزقاً جدیداً، و اعْلَم انَّ الإلحاحَ فی المَطالبِ یَسْلُبُ البَهاءَ؛ 🔹تا وقتی که می توانی تحمل کنی، دست نیاز مگشای، چرا که هر روز را روزی و رزق تازه ای است و بدان که اصرار در خواسته ها، شکوه و آبرو را می برد. نزهه الناظر فی تنبیه الخواطر، ص 143 @mobahesegroup
❇️ یازده کلام نورانی از امام یازدهم به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام یازده کلام نورانی از آن حضرت @mobahesegroup 👇👇👇👇👇👇👇👇
❇️ یازده کلام نورانی از امام یازدهم ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام یازده کلام نورانی از آن حضرت را منتشر می کند. 💠 بهترین برادر انسان کیست؟ قال الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَام: ‏خَيْرُ إِخْوَانِكَ مَنْ نَسِيَ ذَنْبَكَ إِلَيْهِ. (1) بهترين برادر تو كسى است كه خطايت را فراموش كند. 💠 مواظب تربیت خردسالان باشیم قَالَ (ع) جُرْأَةُ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ فِي صِغَرِهِ تَدْعُو إِلَى الْعُقُوقِ فِي كِبَرِهِ. (2) گستاخى فرزند بر پدر و مادر در خردسالى، به نافرمانى در بزرگْ سالى مى انجامد. 💠 دو نشانه متواضعان قَالَ (ع): مِنَ التَّوَاضُعِ السَّلَامُ عَلَى كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ. (3) سلام كردن به هر كس كه بر او مى گذرى و نشستن در جايى كه پايين تر از جايگاه (توست)، نشانه تواضع و فروتنى است. 💠 گناه نابخشودنی قَالَ (ع): مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِي لَا تُغْفَرُ لَيْتَنِي لَا أُؤَاخَذُ إِلَّا بِهَذَا. (4) از گناهان نابخشودنى اين است كه گفته شود: اى كاش مرا به غير از اين گناه مؤاخذه نكنند! 💠 شیوه قضاوت امام مهدی (عج) قَالَ (ع): فَإِذَا قَامَ قَضَى بَيْنَ النَّاسِ بِعِلْمِهِ كَقَضَاءِ دَاوُدَ ع لَا يَسْأَلُ الْبَيِّنَةَ. (5) زمانى كه (حضرت مهدى عليه السلام) قيام كند، در ميان مردم با علم خودش قضاوت مى كند، همان گونه كه حضرت داود عليه السلام قضاوت مى كرد و از مردم، بيّنه و شاهد نمى طلبد. 💠 نوید ظهور حضرت حجت(عج) قَالَ (ع): أَمَا إِنَّ لَهُ غَيْبَةً يَحَارُ فِيهَا الْجَاهِلُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُبْطِلُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ ثُمَّ يَخْرُجُ وَ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى الْأَعْلَامِ الْبِيضِ تُحَقَّقُ [تَخْفِقُ‏] فَوْقَ رَأْسِهِ بِنَجَفِ الْكُوفَةِ. (6) حضرت مهدى عليه السلام داراى غيبتى است (طولانى) كه نادان ها در آن زمان متحير مى شوند، اهل باطل در آن غيبت به هلاكت مى رسند و کسانی به دروغ، زمان ظهور او را تعیین کنند، سپس ظهور و خروج مى كند، گويا مى بينم پرچم هاى سفيدى را كه در نجفِ كوفه بالاى سر او به اهتزار در آمده است. 💠 بی پروا نباشیم قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَنْ لَمْ يَتَّقِ وُجُوهَ النَّاسِ لَمْ يَتَّقِ اللَّهَ. (7) کسی كه از چهره هاى مردم پروا نكند، از خداوند پروا نمى كند. 💠 خواب زیاد ممنوع قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَنْ أَكْثَرَ مِنَ الْمَنَامِ رَأَى الْأَحْلَامَ. (8) کسی كه زياد بخوابد، خواب هاى پريشان می بيند. 💠 مرکب رسیدن به خداوند قَالَ (ع): إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ- لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ. (9) رسيدن به خداوند عزّ و جلّ سفرى است كه جز با نشستن بر مركب شب، پيموده نشود. 💠 در برابر قضای الهی قوی باشیم قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِذَا كَانَ الْمَقْضِيُّ كَائِناً فَالضَّرَاعَةُ لِمَا ذَا؟. (10) اگر قضاى الهى واقع شدنى است، بی تابی چرا؟! 💠 بهتر از زندگی و بدتر از مرگ چیست؟ قَالَ (ع) خَيْرٌ مِنَ الْحَيَاةِ مَا إِذَا فَقَدْتَهُ أَبْغَضْتَ الْحَيَاةَ وَ شَرٌّ مِنَ الْمَوْتِ مَا إِذَا نَزَلَ بِكَ أَحْبَبْتَ الْمَوْتَ. (11) بهتر از زندگى، چيزى است كه هرگاه از دستش دهى از زندگى بيزار شوى و از مرگ بدتر چيزى است كه هرگاه گرفتارش گردی آرزوی مرگ کنی. پاورقی: (1)- نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 145. (2)- تحف العقول، النص، ص: 489. (3)- همان، ص: 487. (4)- همان. (5)- الكافي، ج‏1، ص: 509. (6)- كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص: 296. (7)- نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 145. (8)- همان، ص 146. (9)- بحار الأنوار، ج‏75، ص: 380. (10)- نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 147. (11)- تحف العقول، النص، ص: ۴۸۹ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️طبق کدام روایت تاریخی امام حسن عسکری(ع) فرزندی داشته است؟ چرا امام (ع) مادر خود را وصی در اموالشان قرار دادند؟ ✅پاسخ شبهه 👇👇👇 (پاسخ اول از کتب اهل سنت) مسئله فرزند نداشتن حضرت امام حسن عسکری (ع) یک جوّ است، و گرنه ده‌ها نقل و سند معتبر از علما و اکابر اهل سنّت در خصوص تولد امام زمان (عج)، با اسم، رسم و مشخصات وجود دارد که ذیلاً فقط به ذکر چند نمونه بسنده می‌شود: ✔️ علامه محمد عبدالرئو‌ف المناوی: روایات مربوط به مهدی (ع) فراوان و مشهور است به حدی که گروه زیادی به نگاشتن کتاب مستقل درباره ایشان مبادرت کرده‌اند. (فیض القدیر شرح جامع الصغیر، ج 6، ص 279،) ✔️ ابن خلدون: [شیعه] اثنی عشریه که گاهی نزد متأ‌خران آن‌ها به طور ویژه امامیه نامیده می‌شوند به امامت موسای کاظم فرزند جعفرالصادق معتقد شده‌اند؛ زیرا برادر بزرگ‌ترش اسماعیل در زمان حیات پدرشان جعفر درگذشت و (پدر) بر امامت موسی تصریح کرد. پس از وی فرزندش علی الرضا که مأ‌مون او را ولیعهد خویش کرد به امامت رسید، ولی پیش از مأ‌مون درگذشت و به خلافت نرسید. سپس فرزندش محمدالتقی و پس از او علی الهادی و پس از او ابومحمدحسن العسکری و سپس فرزندش محمدالمهدی المنتظر که پیش‌تر درباره‌اش سخن رفت به امامت رسیدند. (المقدمه ، ص 159) ✔️امام شمس‌الدین الذهبی (که همیشه بیان تندی نیز علیه شیعه داشته است): شریف ابوالقاسم محمدبن الحسن العسکری... آخرین کس از امامان دوازده‌گانه بنی‌هاشم است که امامیه مدعی عصمت آن‌هایند ... این محمد کسی است که آنان گمان می‌برند خلف حجت، صاحب الزمان، غایب شده در سرداب سامرا و زنده است تا گاه ظهورش، پس زمین را پر از قسط و عدل خواهد کرد آن‌گونه که از ظلم و جور آکنده شده باشد. (سیر اعلام النبلاء ، ج 13، صص 119- 122، مؤسسه الرسالة، بیروت ، چاپ نهم ، 1413 ق) ✔️ عزالدین معروف به ابن اثیر: «به سال 260 هجری حسن بن علی (ع) ابومحمد علوی العسکری یکی از امامان دوازدهگانه شیعه امامیه، پدر «محمد»ی که شیعه او را منتظر می‌دانند از دنیا رفت.» (عزالدین بن الاثیر الکامل فی التاریخ ج 7 ص 274، دار صادر ، بیروت ، 1402 ق) ✔️ مجدالدین بن الاثیر: وی در مجلدات مختلف کتابش «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر» احادیث بسیاری درباره امام مهدی (ع) نقل کرده و درباره ویژگی‌ها و غیبت ایشان مطالبی را آورده است.(النهایة فی غریب الحدیث، ابن الاثیر ، جب 1 صص 20، 290؛ ج 2 صص 172، 325، 386؛ ج 4 ص 33 و ج 5 ص 254؛) ✔️ علی بن الحسین المسعودی: امام یازدهم‌؛ به سال 260، ابو محمد حسن بن علی (ع)، به روزگار معتمد وفات یافت در حالی که 29 سال سن داشت و او پدر مهدی (ع) منتظر و امام دوازدهم نزد فرقه امامیه که بیشتر شیعیان را تشکیل می‌دهند، هست.(مروج الذهب و معادن الجوهر ، ج 4 ص 112، دار الاندلس، بیروت،) ✔️ خیرالدین زرکلی: محمدبن الحسن العسکری بن علی الهادی، ابوالقاسم، آخرین امام از امامان دوازدهگانه نزد امامیه است که نزد ایشان «مهدی» شهرت یافته... او در حالی که حدود پنج سال سن داشت پدرش را از دست داد (الاعلام ، ج 6 ص 80، دار العلم للملایین ، بیروت ، چاپ دهم ، 1992 م.) کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️طبق کدام روایت تاریخی امام حسن عسکری(ع) فرزندی داشته است؟ چرا امام (ع) مادر خود را وصی در اموالشان قرار دادند؟ ✅پاسخ شبهه(پاسخ دوم شیعه)👇👇 در کتب روائی شیعه روایات بسیار زیادی وجود دارد که دلالت دارند امام حسن عسکری (ع) دارای فرزند بوده اند و تعداد این روایات به قدری است که به حد تواتر رسیده است. برای مطالعه و آگاهی کامل از این روایات می توانید به کتب روایی نظیر کافی (کتاب الحجه ، باب الاشارة و النص الی صاحب الدار(ع) و باب فی تسمیة من رءاه و هم چنین ابواب التاریخ ، باب مولد الصاحب (ع) ) و بحارالانوار (کتاب الغیبة) مراجعه فرمائید. برای نمونه به یکی از روایات کافی که از نظر سند کاملا معتبر است و محتوای آن نیز بسیار واضح و روشن است، اشاره می کنیم: محمد بن یحیی از احمد بن اسحاق و او از ابی هاشم جعفری نقل کرده است که گفت من به امام حسن عسکری (ع) عرض کردم: جلالت شما مانع سؤال من می شود پس اجازه بفرمایید از شما سؤال بپرسم. حضرت فرمود: بپرس. عرض کردم: آقای من آیا شما فرزندی دارید؟ فرمود: بلی ... [1]. در سند این حدیث 3 نفر قرار گرفته اند. اکنون تک تک آنان را از نظر علم رجال مورد بررسی قرار می دهیم. 1-محمد بن یحیى العطار. او کسی است که نجاشی (از بزرگان علم رجال) و هم چنین علامه حلی در مورد او گفته اند: او شیخ اصحاب ما در زمان خودش بوده و مورد وثوق و اطمینان است.[2] 2- أحمد بن إسحاق بن عبد الله بن سعد الأشعری . او دومین کسی است که در سند حدیث قرار دارد و کشی (از بزرگان علم رجال ) و شیخ طوسی و علامه حلی او را از نظر وثاقت تایید کرده اند[3]و شیخ طوسی در مورد او گفته است: جایگاه بزرگی دارد و از اصحاب خاص امام حسن عسکری (ع) است‏ و حضرت صاحب الزمان (ع) را دیده و او شیخ قمیین است.[4] 3- داود بن القاسم الجعفری. ‏مرحوم نجاشی ، شیخ طوسی و علامه حلی علاوه بر توثیق در مورد او گفته اند نزد ائمه (ع) جلیل القدر بوده و از جایگاه والایی برخوردار است.[5] همان طور که ملاحظه فرمودید افرادی که در سند حدیث قرار دارند از نظر علم رجال کاملا موثق هستند و حدیث را بدون واسطه هر یک از دیگری اخذ کرده اند. اصطلاحاً به جنین حدیثی مسند و صحیح گفته می شود که هیچ خدشه ای به سند حدیث نمی توان وارد کرد و چون مفهوم آن هم واضح است فقها و بزرگان این چنین حدیثی را معتبر دانسته و در مواردی که دلالت بر حکمی داشته باشد بر طبق محتوای آن فتوا می دهند. علاوه بر روایت مذکور مرحوم کلینی (ره) (که او هم عصر با نواب اربعه در غیبت صغری است و علمای شیعه نه تنها در وثاقت او بلکه بر جلالت قدر و عظمت شان او هیچ شک و اختلافی ندارند) در مورد ولادت حضرت صاحب الامر (عج) در ابتدای باب مولد الصاحب (ع) کتاب شریف کافی فرموده است: حضرت ولی عصر (عج) در نیمه شعبان سال 255 دیده به جهان گشود.[6] اگر هیچ روایتی دال بر تولد امام زمان (ع) نداشتیم همین گواهی مرحوم کلینی برای ما حجت بود؛ چون او در زمان حضرت می زیسته و گواهی چه کسی معتبرتر از او برای ما می تواند باشد؟ علاوه بر کتب روایی شیعی برخی کتب تاریخی مشهور که نویسندگان اغلب آنها از اهل سنت هستند نیز این مطلب را نقل کرده اند. به عنوان مثال به چند نمونه اشاره می کنیم : ادامه در پست بعدی👇👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
ادامه پست بالا 👆🔻👇👇 1- ذهبی در تاریخ خود چنین نوشته است: و اما فرزندش (فرزند امام حسن عسکری) محمد بن الحسن کسی است که رافضی ها (شیعیان) او را قائم خلف حجت می خوانند ، در سال 258 یا طبق قولی دیگر در سال 256 متولد شد و دو سال بعد از پدرش زندگی کرد سپس ناپدید شد... .[7] البته او این روایت را بدون این که در سندش مناقشه ای داشته باشد قبول نکرده و مورد تمسخر قرار داده است اما این موضع گیری از شخصی همانند او که غرق در تعصب است بعید به نظر نمی رسد. 2- ابن اثیر در الکامل خود در توصیف امام حسن عسکری نوشته است: او پدر محمد است که (شیعیان) معتقد هستند در سرداب سامرا غیبت کرد و منتظر ظهور او هستند.[8] اما پاسخ قسمت دوم سؤال شما را از روایت احمد بن ابراهیم نقل می کنیم . در این روایت آمده است: در سال 262 (2 سال بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع) ) وارد بر حکیمه خاتون (دختر امام جواد و خواهر امام هادی (ع)) شدم ...عرض کردم شیعیان به سوی چه کسی استغاثه کنند؟ فرمود: به سوی جده یعنی مادر امام حسن عسکری (ع)، گفتم : به کسی که به زنی وصیت کرده است اقتدا کنم؟ فرمود: بلی همانند حسین بن علی (ع). حسین بن علی (ع) در ظاهر به خواهرش زینب دختر علی (ع) وصیت کرد و آن علمی که از علی بن حسین (ع) صادر می شد به جهت مخفی ماندن علی بن حسین (ع) به زینب (س) نسبت داده می شد.[9] چند نکته از این روایت در جواب سؤال مورد بحث قابل توجه است: 1- امام حسن عسکری (ع) شیعیان را به مادرشان ارجاع دادند. 2- دلیل مخفی ماندن امر امام زمان (عج) مسائل امنیتی و حفاظتی برای حفظ خانواده امام از اذیت و آزار عباسیان یا جان امام زمان (ع) بوده است. 3-وصیت اموال امام (علیه السلام) به مادرشان در این روایت مطرح نیست بلکه گفته شده که امام (ع)به صورت کلی مادر خود را وصی خود قرار دادند. منابع: 👆👆👆 👇👇👇 [1] کلینی، کافی (کتاب الحجه ، باب الاشاره و النص الی صاحب الدار(ع) ، حدیث 2، ج 1، ص 328، چاپ چهارم، ناشر دار الکتب الإسلامیة، تهران، سال 1407 ق. مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی مُحَمَّدٍ (ع) جَلَالَتُکَ تَمْنَعُنِی مِنْ مَسْأَلَتِکَ فَتَأْذَنُ لِی أَنْ أَسْأَلَکَ فَقَالَ سَلْ قُلْتُ یَا سَیِّدِی هَلْ لَکَ وَلَدٌ فَقَالَ نَعَمْ ... . [2] رجال نجاشی، ص 353؛ خلاصه حلی، ص 157. [3] رجال کشی، ص 558؛ رجال طوسی ، ص 397. [4] فهرست طوسی، ص 63. [5] رجال نجاشی،ص 156؛ فهرست طوسی، ص 182؛ رجال طوسی ص 375؛ خلاصه حلی ص 68. [6] کافی ، ج 1، ص 514. [7] الذهبی، شمس الدین محمد بن احمد، تاریخ الاسلام ، ج 19 ، ص 113 ، چاپ دوم، ناشر، دار الکتب العربی، بیروت، سال 1413ق. [8]عز الدین علی ابن اثیر، کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران (ترجمه الکامل)، ترجمه عباس خلیلی و ابوالقاسم حالت، ج 18،ص 129، ناشر، موسسه مطبوعاتی علمی، تهران، سال 1371ش. [9] علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 46، ص 19 و ج 51، ص 363، مؤسسة الوفاء بیروت، لبنان، 1404 ق؛ شیخ صدوق، کمال الدین ، ج 2 ،ص 501 و 507؛ شیخ طوسی، الغیبة ، ص 229. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
🌼زیارت مختصر و صلوات امام حسن عسکری علیه السلام @mobahesegroup 🌹
⁉️ رحلت یا شهادت امام حسن عسکری(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در این باره که آیا امام حسن عسكري(ع) به مرگ طبیعی بدرود حیات گفته و یا به شهادت رسیده؟ اختلاف نظر وجود دارد. برخی از علمای شیعه با استناد به این سخن امام صادق(ع) که فرمود: «مَا مِنَّا اِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ»؛ حتی درباره امامانی که روایتی درباره شهادتشان در دست نیست، بر این باورند که خلفای جور، آنان را به شهادت رسانده اند. سوابق بازداشت امام حسن(ع)، وجود خطر از طرف حكومت، رحلت در سنین جوانی و این که حضرت یک شخصیت مخالف سیاسی به حساب می آمد، همگی می تواند مؤید شهادت ايشان باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://eitaa.com/mobahesegroup/29451 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
رحلت یا شهادت امام حسن عسکری(ع)؟ ⁉️ پرسش :👇👇 گزارشات تاريخی دليل و نحوه رحلت امام حسن عسکری(علیه السّلام) را چگونه منعکس نموده است؟ ✅ پاسخ تفصیلی: 👇👇 رحلت امام عسکری(علیه السّلام) در هشتم ربیع الاول سال 260 بوده است. در این باره که آیا امام(عليه السلام) به مرگ طبیعی بدرود حیات گفته و یا به شهادت رسیده است؟ کماکان اختلاف نظر وجود دارد؛ گرچه بنا به نقل «طبرسی»، برخی از علمای شیعه با استناد به این سخن امام صادق(علیه السّلام) که فرمود: «مَا مِنَّا اِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ»(1)؛ حتی درباره امامانی که روایتی درباره شهادتشان در دست نیست، بر این باورند که خلفای جور، آنان را به شهادت رسانده‌ اند. البته روایتی درباره شهادت امام عسکری(علیه السّلام) در یکی از منابع تاریخی قرن ششم وجود دارد.(2) از این روی شهادت آن حضرت امری کاملاً محتمل است. سوابق بازداشت و خطری که همواره از طرف دستگاه حاکم متوجه جان حضرتش بود و این که حضرت یک شخصیت مخالف سیاسی به حساب می‌ آمد و نیز رحلت آن حضرت در سنین جوانی، همگی می‌ تواند مؤید شهادت باشد. از آنجا که امام یک چهره کاملاً شناخته شده در سامرا بود، هنگام رحلتش هاله‌ ای از غم و بهت‌ زدگی فضای «سامرا» را فرا گرفت. «احمد بن عبیدالله» در روایتی، این صحنه را چنین وصف کرده است: «وقتی امام عسکری(علیه السّلام) رحلت کرد، صدای شیون و فریاد همه جا را فرا گرفت. مردم فریاد می‌ زدند: «ابن الرضا» رحلت کرد. آنگاه برای تدفین آماده شدند، بازار به حال تعطیل درآمد. پدر من [وزیر معتمد عباسی]، بنی هاشم، شخصیت‌ های نظامی و قضایی و منشیان و مردم به سوی جنازه هجوم آوردند، آن روز در «سامرا» قیامتی برپا بود.(3) با حضور امام(علیه السّلام) و پدرش - به مدت حداقل 17 سال - در سامرا، نه تنها مردم جذب آنان شده بودند؛ بلکه بسیاری از شیعیان نیز بدین شهر هجوم آورده بودند. در چنین وضعیتی، طبیعی بود که هنگام رحلت آن حضرت، «سامرا» یکپارچه در ماتم فرو رود و در سوگ از دست دادن فرزند رسول خدا(صلّی اللّه علیه و آله) بی‌ تابی کند و عزا بگیرد.(4) کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2